Minimumslengde på strømkabler?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Har ikke testet all verden på dagens oppsett, men har noen tusen timer fra forrige oppsett hvor jeg testet mye. Jeg skal ikke påstå at nye strømforsyningen til gryphon til pre som veier 40kg trenger rens, men den er kanskje unntaket?
    Ser ikke på det som negativt med støydempingtrafoer med egen jord så alt får samme potensialet, alle strømforsyninger er bra og lineære. Jeg mener og når alt til anlegget er lukket for ytre påvirkninger oppleves det som mer ro. Har prøvd klasse d (subber) på samme kurs anlegget og jeg mener det blir dårligere lyd. 😅 sikkert teoretisk bare tull, men nå klarer jeg hvertfall å høre på musikk.
    Men det finnes annet enn støy som påvirker lyden i et anlegg.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Men det finnes annet enn støy som påvirker lyden i et anlegg.
    Har jo prøvd å plukke elektronikk og høyttalere jeg liker lyden av som utgangspunkt. Så har jeg gjort det jeg kan for å få maks ut av det, deretter justert klang i rommet med akustikk tiltak. Jeg mener det endres så mye med arbeidsforholdene til anlegget at en faktisk kan slippe mye av demping for anlegget spiller renere og rommet kan spille mer.. når forvrengning klinger i rommet blir den 5 doblet. Så 1 % forbedring i anlegget utgjør 5% pga rommet. 😅
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    når forvrengning klinger i rommet blir den 5 doblet. Så 1 % forbedring i anlegget utgjør 5% pga rommet. 😅
    Dersom rommet "forsterker forvrengning" er det typisk spredningsavvik som skaper problemer.

    Rommet har det også med å gjøre at peaker i frekvensresponsen kan bli mer plagsomme enn de ville blitt i et overdempet rom.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ
    L

    larsmartin

    Gjest
    Dersom rommet "forsterker forvrengning" er det typisk spredningsavvik som skaper problemer.

    Rommet har det også med å gjøre at peaker i frekvensresponsen kan bli mer plagsomme enn de ville blitt i et overdempet rom.
    Takker for råd, men har mine veier. Jeg ønsker noe klang så det låter naturlig. Jeg skal ha et anlegg som spiller musikk, ikke et som måler riktig. Skal det måle riktig er det bare å rive av gipsen på alle veggene, men det er ikke lyd jeg foretrekker.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hva er så definisjonen av "riktig" i denne sammenhengen? Noen fasit eller definert standard for lydgjengivelse hjemme hos folk eksisterer jo ikke.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Oj. Er det dine?
    Og er det faktisk Accuphase?
    Yes.... det er mine.
    40 Years Anniversary står det på pluggene.
    Er det Accuphase....... tror ikke det 😁 . De blev kjøpt i Kina for 25.99 US$ pr. stykk (1½ meter), men flotte er de 😂.
    Tror mere på dimensionen av de 3 ledere enn på et specifikt merkenavn..... til strøm i hvert fald :)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Ser ikke på det som negativt med støydempingtrafoer med egen jord så alt får samme potensialet.
    Det er gjerne det som er greia, alt som kobles sammen har jord sammen. Også klipper man jorden på padden så mixmasteren eller kjøleskap som har feil til hos deg eller naboen ikke slår ut som støy.

    Også er det fortsatt forskjell på jord i Norge. Har man: IT, TN ellers så har man noen sære plasser på vestlandet med TT nett (@ymir har sikkert det siste). Disse 3 kategoriene med nettsystem gir også forskjeller på hvor mye støy som går over jord og hvordan spenningen "fraktes".

    Opplever man mye støy fra eksternt(?), klipp jorden.. Det var faktisk anbefalingen fra læreren min på videregående på elektronikk (forøvrig en utrolig dyktig lærer og faglig ressurs på service elektronikk som har skrevet flere lærebøker innenfor faget).
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Siterer med selv faktisk da den nok engang ble aktuell!
    Argh. Ikke la nok en tråd handle om larsmartin sine hifi investeringer. Blir så mange slike.
    Ellers så har nok TS spurt i beste mening i åpningsinnlegget. Ikke gjør mer narr av det enn nødvendig.
    larsmartin kan få gode råd og oppmerksomhet i sin egen anleggtråd.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Takker for råd, men har mine veier. Jeg ønsker noe klang så det låter naturlig. Jeg skal ha et anlegg som spiller musikk, ikke et som måler riktig. Skal det måle riktig er det bare å rive av gipsen på alle veggene, men det er ikke lyd jeg foretrekker.
    Når ble klang fra gipsvegg naturlig? Samme tid som flate betongvegger ble behagelig å ha i barnehager?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    @na_X ,jeg har IT nett, helt nytt i 2007,
    med flere oppgraderinger av min forsyningstrafo 200kva,315kva og til slutt 800kva til i praksis forsyne ca 10 husstander og 4 driftsbygninger landbruk.


    Men ingen ser noen sammenheng i disse målingene mht støy og kabler🙂

    Screenshot_20220223_101245_com.android.chrome~2.jpg


    Screenshot_20220221_200752_com.android.chrome~3.jpg
    Screenshot_20220221_193800_com.android.chrome~2.jpg


    Hvorfor går støyen rett til værs hos meg sammenlignet med målingen hos naboen.
    Hadde vi foretatt en impedans måling hos naboen ville den sikkert lignet mer på målingen i første bilde.
    Forskjell i målingen på første bilde, forkningshuset til Rønneberg og meg er ca 300m kabel. Hun og naboen har ca 100m til trafoen og jeg ca 450m.
    Jeg vil tro at om jeg bodde tett på nett trafoen hadde situasjonen blitt totalt annerledes. Da hadde det sikkert tått ett
    + tegn og ikke ett - tegn på min impedans måling
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Demp så mye du ønsker for min del, men håper jeg kan gjøre det samme?
    Jeg bare lurte på hva du legger i "naturlig klang"..
    I mitt hode så er avspilling og spilling/innspilling to forskjellige verdener. Et rom bør være såpass dempet at man klarer å oppholde seg der uten å bli sliten i hodet når det kommer lyder der og ikke minst behagelig å holde en samtale.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    En generell anbefaling fra min side er at etterklang og refleksjoner i lytterommet ikke skal maskere det som er på opptaket. Det krever faktisk ganske så død akustikk i lytterommet.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    driftsbygninger landbruk.


    Men ingen ser noen sammenheng i disse målingene mht støy og kabler🙂
    Jeg ser sammenheng imellom de to setningene... Driftsbygninger landbruk, der har man veldig ofte elektromotorer som bruker STRØM!

    Jordfeil hos naboen slår ikke nødvendigvis ut hos nærmeste nabo heller, den kan like godt hoppe over noen naboer og slår ut noen ledd lengre borte. Det kommer vel an på hvem som har best jording i jord sløyfa like godt.

    Lite en liten ledningsstubb fra stereo imot stikk får gjort med den biten sånn sett.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Når ble klang fra gipsvegg naturlig? Samme tid som flate betongvegger ble behagelig å ha i barnehager?
    Hos mig var dobbelt lag gips på jern med rockwool bag afgjort en gevinst.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser sammenheng imellom de to setningene... Driftsbygninger landbruk, der har man veldig ofte elektromotorer som bruker STRØM!

    Jordfeil hos naboen slår ikke nødvendigvis ut hos nærmeste nabo heller, den kan like godt hoppe over noen naboer og slår ut noen ledd lengre borte. Det kommer vel an på hvem som har best jording i jord sløyfa like godt.

    Lite en liten ledningsstubb fra stereo imot stikk får gjort med den biten sånn sett.
    Nå er jeg avløser på to av bruka, de to andre er ikke i drift. To vifter, ett på hvert bruk,
    det er det. Lys blir slått av, siloheis brukes noen minutter ca annen hver dag. Så det er ikke noe problem, også i følge netteier.

    Jordfeil påvirker ikke. Har opservert jordfeil flere ganger som er blitt rettet på. En gang gikk loggen på Hiokien til netteier full pga jordfeil, men det påvirker ikke lyden.

    Men den økende støyen hos meg og sammenheng med impedans målingen ser du tydeligvis ikke helt klart siden du forsøker å dreie det over noen driftsbygninger og jordfeil.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Hos mig var dobbelt lag gips på jern med rockwool bag afgjort en gevinst.
    Det var et snev av sarkasme i innlegget, gips og betongvegg har aldri vært to faktorer for å skape god lyd i et rom. Gips fungerer derimot veldig bra for å dempe lyden ifra det rommet imot andre rom som man ikke ønsker lydsmitte til/fra. Gips og betong er ofte et nødvendig vonde når det skal bygges hus.. Men rette og slette vegger i kombinasjon med harde materialer er døden for god lyd, kombiner det gjerne med et minimalistisk design hjem så er det ikke et sted man ønsker små unger som hyler og heller ikke et sted som innbyr til å ha en samtale over lengre tid. Unaturlig og ekkel ekko er et stikkord.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Takk. Murpuss på betong her, i kvadratisk rom. Kan jo ikke bli verre. Vegg-til-vegg-teppet og overfylte bokhyller (les støvsamlere ...) blir, for å si det sånn. Løsningen for meg er å spille på anstendig lydnivå og tilnærmet i nærfelt.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Det var et snev av sarkasme i innlegget, gips og betongvegg har aldri vært to faktorer for å skape god lyd i et rom. Gips fungerer derimot veldig bra for å dempe lyden ifra det rommet imot andre rom som man ikke ønsker lydsmitte til/fra. Gips og betong er ofte et nødvendig vonde når det skal bygges hus.. Men rette og slette vegger i kombinasjon med harde materialer er døden for god lyd, kombiner det gjerne med et minimalistisk design hjem så er det ikke et sted man ønsker små unger som hyler og heller ikke et sted som innbyr til å ha en samtale over lengre tid. Unaturlig og ekkel ekko er et stikkord.
    Har absolut intet ekko. Men har jo noget room treatment. Du har vist en del at lære.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Hva er du ønsker ymir?
    Det eneste jeg ser en måling av, er resonanser.på en kurs hos deg som endrer seg når du skrur av andre kurser i ditt hus.
    Jeg ser et lcr meter som viser en måling av noe.
    Jeg hører om et fjøs noen hundre meter unna som ikke har støy.

    Hva er det du vil?
    Ønsker du at noen her skal beregne hvordan en resonans hos deg ikke vises hos naboen din?
    Og dette skal vi gjøre basert på dine mildt sagt vage beskrivelser av hvordan hele distribusjonsnettet fra hovedtrafo ser ut?

    Og hvis vi ikke klarer det så er vi dumme og ikke tror på forskning?

    Det hadde vært mye kulere hvis du fant ut av noe av dette selv og fortalte om det til oss Du er jo skipselektriker og har måleutstyr.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Kunne like gjerne lagt ut et bilde av jordkloden og spurt «Ser dere ikke sammenhengen?»
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Takker for råd, men har mine veier. Jeg ønsker noe klang så det låter naturlig. Jeg skal ha et anlegg som spiller musikk, ikke et som måler riktig. Skal det måle riktig er det bare å rive av gipsen på alle veggene, men det er ikke lyd jeg foretrekker.
    Det ser ikke ut for meg til at du har satt deg spesielt mye inn i hva jeg og mange andre driver med. Homogen spredning handler handler ikke om dempet rom eller ingen etterklang. Det handler om å få bedre etterklangsbilde i et rom som ikke er spesielt akustisk behandlet, altså mer musikk, mindre stereoanlegg.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Hvis du spiller "Minuttvalsen" i det rommet så risikerer du at etterklangen tar igjen sluttsatsen....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn