Mikrodynamikk og andre greier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Igjen plukker du ut deler av historien og vinkler den i din egen retning. Greit å få det bekreftet på enklere teorier enn kompleks lyd. Der er det lett for alle å synse både teoretisk og subjektivt.
    Så du mener at det kan bevises at ideen om flat jord kom først? Hva bygger du det på?

    Jeg må selvsagt her understreke at vi her snakker om hva de mest opplyste mente, altså de som arbeidet etter vitenskapelige metoder, ikke hva en eller annen selvutnevnt smart ass kan ha trodd.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Hvis du mener, at der er så meget støj i dine dyre komponenter, at du skal bruge 1000 vis af kroner for at bekæmpe det, så er det beviseligt, at Topping og Benchmark IKKE støjer. Så kan du jo selv vælge, om du vil have et dyrt high-end anlæg og leve i dit påståede støjhelvede, eller købe et anlæg til langt mindre, som ikke har disse problemer.
    Eller kjøpe høyttalere med lavere virkningsgrad 😬
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.066
    Antall liker
    16.906
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Si fra når tråden har konkludert. Skal mikrodynamikk være et fy ord som havner i blomsterspråket, eller får det leve under tvil? Har lest en del tester av PU i det siste hvor ordet brukes flittig.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.991
    Antall liker
    20.055
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skulle til å skrive, hva jeg oppfatter som mikrodynamikk (man må vel starte med å bli enige om en felles konsensus for,
    hva dette begrepet dekker),
    men etter de siste 10-15 innleggene, gider jeg ikke.
    Spesiellt LM og noen få andre drar tråden ned på et så dårligt niveau, at det som skulle ha vært opplysende har gått til å bli en dritt-tråd
    i stedet. Veldig trist :(
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    @Snickers-is – For oss som ikke kjenner deg, hadde det vært mulig å få en liten presentasjon av hvem du er, hva slags bakgrunn du har, og hva du driver med? Du behøver ikke ta det her, men kanskje fylle på med litt info i HFS-profilen din? Nettsidene til Midgard Audio har ingenting.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Hehe, ja, nettsidene "til Midgard Audio" er bare noe fjas som noen andre har laget. Jeg burde vel satt i gang en prosess med å få tatt den vekk grunnet misbruk.

    Jeg jobber med produktutvikling innen audio, mest drivere, men også en del DSP, systemer osv. I hovedsak rettet mot høyttalere. Det deler seg mellom hjemmeaudio og PA, og jeg forsøker å holde meg unna det rimeligere segmentet da det i liten grad gir rom for å gjøre det jeg føler jeg kan best. Det er ca 38 år siden jeg begynte som høyttaler DIY-er, og jeg gjorde mine første enkle datasimuleringer for 31 år siden. Jeg gjorde dette til levebrød for omtrent 20 år siden.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Hehe, ja, nettsidene "til Midgard Audio" er bare noe fjas som noen andre har laget. Jeg burde vel satt i gang en prosess med å få tatt den vekk grunnet misbruk.

    Jeg jobber med produktutvikling innen audio, mest drivere, men også en del DSP, systemer osv. I hovedsak rettet mot høyttalere. Det deler seg mellom hjemmeaudio og PA, og jeg forsøker å holde meg unna det rimeligere segmentet da det i liten grad gir rom for å gjøre det jeg føler jeg kan best. Det er ca 38 år siden jeg begynte som høyttaler DIY-er, og jeg gjorde mine første enkle datasimuleringer for 31 år siden. Jeg gjorde dette til levebrød for omtrent 20 år siden.
    Takker :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.583
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Slik jeg har lært Snickers å kjenne er han en enkel gutt fra landet, med såpass god greie på høyttalere at han har blitt oppfordret til å søke stillinger innen R&D hos f.eks Tymphany og Seas men takket nei til begge. Nå er han i gang under eget flagg, og det ser veldig spennende ut!

    Jeg tror ofte det han skriver blir ignorert, fordi folk enten ikke gidder lese det som blir skrevet eller ikke skjønner det, men personlig har jeg hvertfall lært utrolig mye av Jørn. :love: Tror det er flere som har potensiale til det hvis man senker egne forsvarsmurer noen centimeter. :geek:
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    565
    Antall liker
    671
    Det verste med ordet mikrodynamikk er at det slår seg selv i hjel. mikro betyr 1/1000000 altså noe som er forsvinnende lite og Dynamisk betyr preget av forandring, utvikling eller bevegelse. Noe dynamisk har bevegende kraft eller virkning. Det motsatte ordet er statisk, og er vel ikke langt unna en god forklaring på mikrodynamikk.

    Hadde det enda vert et ord som mikrodetaljer som følge av en opplevd grad av flere detaljer på grunn av en mer nøyaktig gjenskaping av kildemateriale og høyere oppløsning.

    I følge LM har verken disse (med aluminiums hatt?)
    1661700103061.jpeg
    eller disse
    1661700858250.jpeg
    egenskaper til å fremføre microdynamikk.
    Ikke de mest frekvens nøytrale, følsomme eller dynamiske konstruksjonene der ute, men oppløsningen og naturtro gjengivelse av stemmer, der er ML ganske gode.

    Når det gjelder planeten av jorden, så er vel den flat nok til praktisk bruk, og kuleformet nok til at det kan sees på bilder som dette jeg tok fra lista nå i sommer.
    1661701526410.jpeg
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Det verste med ordet mikrodynamikk er at det slår seg selv i hjel. mikro betyr 1/1000000 altså noe som er forsvinnende lite og Dynamisk betyr preget av forandring, utvikling eller bevegelse. Noe dynamisk har bevegende kraft eller virkning. Det motsatte ordet er statisk, og er vel ikke langt unna en god forklaring på mikrodynamikk.

    Hadde det enda vert et ord som mikrodetaljer som følge av en opplevd grad av flere detaljer på grunn av en mer nøyaktig gjenskaping av kildemateriale og høyere oppløsning.

    I følge LM har verken disse (med aluminiums hatt?)
    Vis vedlegget 844738
    eller disse
    Vis vedlegget 844740
    egenskaper til å fremføre microdynamikk.
    Ikke de mest frekvens nøytrale, følsomme eller dynamiske konstruksjonene der ute, men oppløsningen og naturtro gjengivelse av stemmer, der er ML ganske gode.

    Når det gjelder planeten av jorden, så er vel den flat nok til praktisk bruk, og kuleformet nok til at det kan sees på bilder som dette jeg tok fra lista nå i sommer.
    Vis vedlegget 844750
    Hvorfor det? Man snakker da om mikro- og makroøkonomi.

    Og kan vi ikke droppe å trekke inn Lars Martin når det ikke er grunn til det?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.241
    Antall liker
    4.369
    Torget vurderinger
    0
    Det ble skrevet i en annen tråd tidligere i dag av @Snickers-is (fritt omformulert av meg)at god mikrodynamikk er det samme som lav
    intermodulasjonsforvrengning i høyttalere. Ganske god oppsummering egentlig😊
    Forslag til oppfølgingstråd: Hvordan oppnår man lav intermodulasjonsforvrengning i høyttalere?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hørt av en medingeniør som tok påbygning i økonomi. Lærern brukte mange flotte ord om kompleksiteten i et spesielt fenomen.
    - Er det ikke bare den deriverte da?
    La økonomi være økonomi og lydgjengivelse lydgjengivelse.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.223
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det ble skrevet i en annen tråd tidligere i dag av @Snickers-is (fritt omformulert av meg)at god mikrodynamikk er det samme som lav
    intermodulasjonsforvrengning i høyttalere. Ganske god oppsummering egentlig😊
    Forslag til oppfølgingstråd: Hvordan oppnår man lav intermodulasjonsforvrengning i høyttalere?
    Man vil forstå ganske mye ved å starte her:
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Mens dere har krangla om mikrodynamikk fikk jeg denne. Den var veldig makrodynamisk idet den beit på kroken, må ha vært minst 140dB i hvert fall subjektivt i ca 30 sekunder. Og etterfulgt av en veldig tydelig skjelvende mikrodynamik fra adrenalinsjokket på gubben da jeg endelig fikk den opp i båten :)
    1661703870513.jpeg
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    565
    Antall liker
    671
    Hvorfor det? Man snakker da om mikro- og makroøkonomi.

    Og kan vi ikke droppe å trekke inn Lars Martin når det ikke er grunn til det?
    I mikro og makro økonomi har man vel størrelsesforskjeller store nok så det gir mening å bruke slike termer.

    Vet ikke om noen andre i tråden her som har skrevet at Elektrostater eller Magnepan ikke kan fremføre mikrodynamikk.
    Diskusjon om formen på kloden har vel også kommet derfra.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Hørt av en medingeniør som tok påbygning i økonomi. Lærern brukte mange flotte ord om kompleksiteten i et spesielt fenomen.
    - Er det ikke bare den deriverte da?
    La økonomi være økonomi og lydgjengivelse lydgjengivelse.
    Litt sånn Gi Gud hva Guds er, og keiseren hva keiserens er?
     
    Sist redigert av en moderator:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Mens dere har krangla om mikrodynamikk fikk jeg denne. Den var veldig makrodynamisk idet den beit på kroken, må ha vært minst 140dB i hvert fall subjektivt i ca 30 sekunder. Og etterfulgt av en veldig tydelig skjelvende mikrodynamik fra adrenalinsjokket på gubben da jeg endelig fikk den opp i båten :)
    Vis vedlegget 844760
    Jøss, høres voldsomt ut for en boks snus å være. Har du fisket den fine ørreten også?
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.262
    Antall liker
    6.340
    Sted
    Under stjernene
    Mens dere har krangla om mikrodynamikk fikk jeg denne. Den var veldig makrodynamisk idet den beit på kroken, må ha vært minst 140dB i hvert fall subjektivt i ca 30 sekunder. Og etterfulgt av en veldig tydelig skjelvende mikrodynamik fra adrenalinsjokket på gubben da jeg endelig fikk den opp i båten :)
    Vis vedlegget 844760
    Da kjenner man at man lever🌞👍
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Hvorfor det? Man snakker da om mikro- og makroøkonomi.
    Det er jo et par ting å innvende til det. For det første er økonomi sidestilt ift begrepene makro og mikro. Dynamikk er på sin side en del av begrepet mikrodynamikk. Det blir litt som snakke om makroøkonomi og mikromakroøkonomi. Hva skulle mikromakroøkonomi være?

    For det andre har vi ganske god kontroll på hva mikroøkonomi og makroøkonomi er. Selv om de er nødt til å sameksistere og har ting til felles er det ulike "mekanismer" som gjelder for de to. Man kan ikke studere makroøkonomi og forstå mikroøkonomi fullt ut helt automatisk. Når vi snakker om mikrodynamikk er den imidlertid nødt til å være en del av dynamikken. Det kan ikke være dynamikk uten at det mange liker å kalle mikrodynamikk er på plass, men det gjelder også motsatt, man kan bare ikke skille de to fra hverandre fordi alle detaljer er nødt til å eksistere uansett hva signalnivået i øyeblikket er. Det finnes ingen forsøk på definisjon av mikrodynamikk som kan skilles fra begrepet dynamikk. Heller ikke har noen lykkes med å forklare hva mikrodynamikk er uten at de enten har gravd et hull så dypt at de ikke finner veien opp igjen, eller, som i TrompetN sitt tilfelle, i høyeste grad snakker fornuft, men at man ikke berører noen teknisk størrelse som ikke allerede er en del av dynamikkbegrepet.

    Og kan vi ikke droppe å trekke inn Lars Martin når det ikke er grunn til det?
    Han drar seg da fint inn i alt dette helt på egenhånd.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Jeg skrev følgende i en annen tråd tidligere i dag. Siterer meg selv i håp om at det kan hjelpe noen å forstå hvorfor jeg er kritisk til begrepet "mikrodynamikk":

    Ja, støygulv og linjæritet er to sentrale brikker i dynamikkspørsmålet. Men dynamikk går også på tvers av frekvenser, og derfor er også frekvensresponsen viktig. Det er fint lite som ikke passer inn her. Det betyr også at når vi skal vurdere mangler i et oppsett er det ikke spesielt opplysende å bruke dynamikk som begrep, vi må også da være langt mer spesifikke.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Det er jo et par ting å innvende til det. For det første er økonomi sidestilt ift begrepene makro og mikro. Dynamikk er på sin side en del av begrepet mikrodynamikk. Det blir litt som snakke om makroøkonomi og mikromakroøkonomi. Hva skulle mikromakroøkonomi være?

    For det andre har vi ganske god kontroll på hva mikroøkonomi og makroøkonomi er. Selv om de er nødt til å sameksistere og har ting til felles er det ulike "mekanismer" som gjelder for de to. Man kan ikke studere makroøkonomi og forstå mikroøkonomi fullt ut helt automatisk. Når vi snakker om mikrodynamikk er den imidlertid nødt til å være en del av dynamikken. Det kan ikke være dynamikk uten at det mange liker å kalle mikrodynamikk er på plass, men det gjelder også motsatt, man kan bare ikke skille de to fra hverandre fordi alle detaljer er nødt til å eksistere uansett hva signalnivået i øyeblikket er. Det finnes ingen forsøk på definisjon av mikrodynamikk som kan skilles fra begrepet dynamikk. Heller ikke har noen lykkes med å forklare hva mikrodynamikk er uten at de enten har gravd et hull så dypt at de ikke finner veien opp igjen, eller, som i TrompetN sitt tilfelle, i høyeste grad snakker fornuft, men at man ikke berører noen teknisk størrelse som ikke allerede er en del av dynamikkbegrepet.
    Ser poenget ditt. Men likevel føler jeg det gir mening i å dele opp dynamikkbegrepet. På den annen side er jeg helt åpen for at det kan være bedre begreper for samme fenomen. Kanskje er oppløsning dekkende, som det ble nevnt før.
     
    Sist redigert av en moderator:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Kort oppsummert!

    Bruk gjerne blomsterspråk, men gi faen i å stjel fra vår tekniske ordbok! Både mikro og dynamikk tilhører oss i mafiaen. 🤬
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Vel dette er jo tross alt en hobby og man kan kanskje ikke forvente at alle er så interessert i det tekniske at man har kontroll på alt helt opp til det som er av akademisk interesse. Å skulle frata folk «ordforådet» for at man mener det ikke er spesifikt nok:unsure:


    Jeg har selvsagt min oppfattelse på hva som trengs for dette, men lever fint med både dynamikk og mikrodynamikk og setter det automatisk inn som headroom, lavt støygulv, bakgrunnsstøy og relativt jevn og kort decay.



    Jeg har i x-antall år prøvd å lære østlendinger at det ikke heter kan jeg være så snill å få låne noe penger av deg, så av og til får man ta det man får, ikke alltid korrekt men forståelig
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.413
    Problemet oppstår når folk ikke helt skjønner ordet de leser i eksempelvis Hi-fi magasiner, men resonerer seg frem til betydningen. Det er ikke alltid de treffer helt.
    Omtrent som da min tamilske kollega ble spurt av en av byens løse fugler om han ville ha en liggetur i bilen med henne. Det eneste han forbandt med å ligge i bil var å ligge i en kiste, så han svarte "Nei, jeg kan dessverre ikke bli med deg i en begravelse"
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Ser poenget ditt. Men likevel føler jeg det gir mening i å dele opp dynamikkbegrepet. På den annen side er jeg helt åpen for at det kan være bedre begreper for samme fenomen. Kanskje er oppløsning dekkende, som det ble nevnt før.
    En stativ høyttaler bør kunne ha mikrodynamikk, men kan ha begrenset dynamikk.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    En stativ høyttaler bør kunne ha mikrodynamikk, men kan ha begrenset dynamikk.
    Du tenker på oppløsning/detalj nivå og ikke så mye lydtrykk på lavere frekvenser? Er det ditt svar på hva du legger i mikrodynamikk?
    Dynamikk har ikke nødvendigvis noe med hvor i frekvens spekteret det kan spille lavt/høyt. Selv om kanskje flere legger i at bass = dynamikk.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Så du mener en døv teoretiker kan lage verdens beste lyd alle elsker og han vet eksakt selv hvordan det låter?

    skal vi kommunisere med en marsboer funker teoriene antagelig ekstremt bra, men her er resultatet noe helt annet. Gjengi naturlig lyd som vi har ekstremt bra subjektivt verktøy til.
    Doxa er ikkje så verst...
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg tror forsatt dette bildet har en hel del med opplevd mikrodynamikk i hifi-forstand å gjøre.
    Å da blir neste spørsmål: Er mikrodynamikk en positiv egenskap eller et tegn på begrensninger i systemet?

    Om opplevelsen av detaljer forsterkes som følge av lavt støygulv og rolige omgivelser, så ja. Men om det også foreligger en kompresjon, alene eller i tillegg til forannevnte, så snakker vi jo om forvrengingsgenerert eufoni.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.223
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan et stereoanlegg komprimere på denne måten? (Rørgitarforsterkere komprimerer jo på et vis når de begynner å nærme seg vrengpunktet – økt sustain osv.)
    Høyttalere kan komprimere. Husk at dynamisk kompresjon er velplassert tredjeordens forvrengning. Det er ikke helt ukjent at en del høyttalere «låter best» hvis man skrur opp såpass at de begynner å komprimere lyden, men det hører nok mest hjemme i innspillingskjeden heller enn avspillings.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.405
    Antall liker
    102.422
    Torget vurderinger
    23
    Grøss... kan nesten ikke tenke meg noe mindre ønskverdig en høyttalere som komprimerer... 😖 😖
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn