Mikrodynamikk og andre greier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så du mener en døv teoretiker kan lage verdens beste lyd alle elsker og han vet eksakt selv hvordan det låter?
    Det har jeg ikke sagt. Det jeg sier er at regelen «du ikke kan si noe som helst om hvordan noe låter før du har hørt det» ikke holder. Det kan man si noe om.
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det har jeg ikke sagt. Det jeg sier er at regelen «du ikke kan si noe som helst om hvordan noe låter før du har hørt det» ikke holder. Det kan man si noe om.
    En kan selvsagt bruke tidligere lytte erfaringer til å tenke seg til hvordan det låter…

    Men når vi er inne på tema, morsom sak dette fra tiden horn gjorde en nytte!
    C6AA2481-1BA3-4BE2-938C-CBC627DBA823.jpeg
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    896
    Antall liker
    579
    Så du mener en døv teoretiker kan lage verdens beste lyd alle elsker og han vet eksakt selv hvordan det låter?

    skal vi kommunisere med en marsboer funker teoriene antagelig ekstremt bra, men her er resultatet noe helt annet. Gjengi naturlig lyd som vi har ekstremt bra subjektivt verktøy til.
    Dine argumenter er meget barnlige. Jeg synes ikke du opfører dig som et voksent menneske. Hvorfor tror du, at på stort set alle områder bruger man instrumenter til at veje og måle med?
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Stemmer, eksakt den er det. Det pedagogiske poenget er fortsatt at regelen «du ikke kan si noe som helst om hvordan noe låter før du har hørt det» ikke holder. Det kan man jo. Selv duc999 kunne si en hel del om hvordan han tror disse låter, uten å ha hørt dem, fordi han mener å ha en viss teoretisk forståelse av teknikken og dessuten har hørt andre reisegrammofoner. Det er enkel psykoakustikk å skjønne at en liten fulltone monohøyttaler neppe gir det beste stereoperspektivet, mest detaljer, eller den beste bassen. Da var det visst ikke nødvendig å høre disse selv før man kunne si noe om hvordan de låter, likevel.

    Det som kanskje er vanskeligere å forholde seg til er at det finnes folk, både her inne og der ute, som forstår mer moderne teknologi som høyttalermotorer og forsterkerkretser, og som har grei kontroll på psykoakustikken om hvordan forskjellige avvik der oppleves. Da blir det litt dustete å argumentere med at «det kan du ikke si noe om». Det kan man jo, akkurat som med sveive- og reisegrammofonene.
    Den har jeg hørt, det var sveivegrammofoner din jeg ikke har hørt
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    ...Husker med skrekk og gru da Mellomtonene mine fikk mat av Hypex NC400. All dynamikken ble borte og alt ble skremmende flatt...
    Deling av slike lyttevurderinger er matnyttig. Spesielt fra et slikt highend oppsett som ditt. Hvilket frekvensområde dekket mellomtone din den gang?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Så horn gjør ingen nytte i dag @larsmartin ?
    Har da hørt hornoppsett som leverer til de grader.
    Men så har jo ikke jeg dyre blanke kjøpehøyttalere heller.
    Så jeg har jo lite å sammenligne med ;=)
    Bare noen MDF plater som er rasket sammen og kastet i noen drivere uten mål og mening.
    Bare for å få lyd på billigste måten. :=)
    Horn er dyrt å bygge, ferdighorn som AG, overbeviste ikke mye. Men det selvbygget jeg har hørt låter kanonbra.
    Du er mest opptatt av butikkutstyr, ikke noe galt i det, men virker som du har fordommer mot alt annet.
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    673
    Du er mest opptatt av butikkutstyr, ikke noe galt i det, men virker som du har fordommer mot alt annet.
    Det er vel litt vanskelig å si noe om graden av high end lyden når man ikke ser prislappen... ;)

    Når det gjelder sveivegramofoner, det hadde vært interessant å hørt på denne. (Harry Potter Goblet of fire)
    1661681167533.png
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    6.629
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Så du mener en døv teoretiker kan lage verdens beste lyd alle elsker og han vet eksakt selv hvordan det låter?

    skal vi kommunisere med en marsboer funker teoriene antagelig ekstremt bra, men her er resultatet noe helt annet. Gjengi naturlig lyd som vi har ekstremt bra subjektivt verktøy til.
    Det blir mye ryddigere diskusjon hvis vi ikke tyr til denne type stråmenn.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Så du mener en døv teoretiker kan lage verdens beste lyd alle elsker og han vet eksakt selv hvordan det låter?
    En ganske anerkjent musikkomponist blei jo døv i sine siste leveår. Han fortsatte likevel å komponere musikk, og noe av det han komponerte som døv blir av mange regnet som mesterverk. Så jo, jeg tror nok at den døve teoretikeren kunne ha bidratt med mye.

    Beklager, men jeg klarte ikke dy meg 🤭
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    «Så du mener at» er diskusjonsforumets «først vil jeg bare si». Det som kommer etterpå har ingenting med saken å gjøre og bør ignoreres.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    Vanskelig å diskutere mikrodynamikk i denne tråden, når alt skal dreie seg om Lars Martin.

    Tror jeg starter en ny.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Fantastisk diskusjon! ❤

    Men jeg har i det minste fått noe ut av den og har fått noe gammelt å tenke på, som med tiden har kommet litt i bakleksa. Dessuten har jeg har trodd at når tastaturprofessorene gikk etter småfolket ble det bare tull, men blant all støyen finnes det noen perler. 👌

    Takk, @larsmartin for å vekke nerdenes vrede!
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Vanskelig å diskutere mikrodynamikk i denne tråden, når alt skal dreie seg om Lars Martin.

    Tror jeg starter en ny.
    Vi har vel delvis kommet til bunns i det? Men for all del, trøkk inn pedalen! 😊
     
    Sist redigert av en moderator:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Vanvittig mye pissprat, fordommer og forvrengning av andres utsagn i denne tråden, det blir nesten håpløst å diskutere et forsåvidt interessant tema når høflighet og saklighet legges til side for sensasjonslyst, selvhevdelse og skråsikkerhet paret med grenseløs forakt for litt ydmykhet og åpning for at ekte kunnskapsbaserte meninger/forslag faktisk er et godt universalverktøy. Og et verdifullt utgangspunkt for å øke egen innsikt og mulighet til å forbedre egen lyd. Men det er kanskje ikke så viktig...

    Mikrodynamikk - og makro ditto også - er meget interessante begrep og fenomener som kan inneholde store potensialer til bedre opplevelser, men da må en evne å forstå hva som skal til for å oppleve dette. Som så mye annet uløselig knyttet til selve ambisjonsnivået da.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Mikrodynamikk som jeg spurte hva det var, utløste en nå 13 sider pissetråd.
    Konklusjonen min på mikrodynamikk er ihvertfall den samme som de fleste innleggene i denne tråden, ren og skjær svada!

    Man har heldigvis andre mer beskrivende ord som erstatter dette samlebegrepet av bare motsetninger. Men det er vel fint å bruke det når man ikke vet hva man skal skrive, så får bare leserne tolke det som de selv vil! Skjønnlitteratur av beste sort altså. :ROFLMAO:
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Nå ble denne diskusjonen fryktelig uinteressant.
    Det som er merkelig er at tweakere blir stemplet som flat earth teoretikere. Antar de gamle lærde kom med den teorien og var antagelig like bastante som dere. Hadde de bare hatt en luft balkong kunne de sett fasiten. Like enkelt er det med lyd. Lytt!
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.406
    Sted
    Østfold
    Det er vel ingen som har stemplet noen for å være flat-earth teoretikere, men det er hevet over en hver tvil at 110% av alle argumentene du bruker er identiske med de argumentene flat-eartherne bruker. Kanskje du burde tenke litt på hvordan du selv oppfatter det når du stempler deg selv som flat-earther? Kan jo hende at du blir lei deg, at du burde tenke deg litt om før du snakker sånn til deg selv.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det er vel ingen som har stemplet noen for å være flat-earth teoretikere, men det er hevet over en hver tvil at 110% av alle argumentene du bruker er identiske med de argumentene flat-eartherne bruker. Kanskje du burde tenke litt på hvordan du selv oppfatter det når du stempler deg selv som flat-earther? Kan jo hende at du blir lei deg, at du burde tenke deg litt om før du snakker sånn til deg selv.
    Tweaks og flat earth teori blir ofte blandet som samme villfarelse. Villfarelsen stammer fra de lærde.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Det som er merkelig er at tweakere blir stemplet som flat earth teoretikere. Antar de gamle lærde kom med den teorien og var antagelig like bastante som dere. Hadde de bare hatt en luft balkong kunne de sett fasiten. Like enkelt er det med lyd. Lytt!
    Igjen denne veldig provoserende måten å tillegge andre meninger til kommentarer - å bastant konstatere at tweakere skulle være flatearthers er selvsagt fullstendig tatt ut av kontekst og åpenbart ikke riktig. Vi er alle tweakere i en eller annen form (meg selv inkludert), Asbjørn, Sneakers, Armand er vel noen av de største tweakerne jeg kan tenke meg og jeg tviler sterkt på at de ville vurdere jordas form til å være noe annet enn trill rund :LOL:

    Legg vekk påstandsarrogansen litt til fordel for en porsjon ydmykhet og du skal se det vil gå deg langt bedre i (lyd)riket!

    I beste mening.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Igjen denne veldig provoserende måten å tillegge andre meninger til kommentarer - å bastant konstatere at tweakere skulle være flatearthers er selvsagt fullstendig tatt ut av kontekst og åpenbart ikke riktig. Vi er alle tweakere i en eller annen form (meg selv inkludert), Asbjørn, Sneakers, Armand er vel noen av de største tweakerne jeg kan tenke meg og jeg tviler sterkt på at de ville vurdere jordas form til å være noe annet enn trill rund :LOL:

    Legg vekk påstandsarrogansen litt til fordel for en porsjon ydmykhet og du skal se det vil gå deg langt bedre i (lyd)riket!

    I beste mening.
    2D6315F5-4784-44B6-BDD6-E9B9239F5627.png
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor er det sånn med disse trådene at når man tror at ting har roet seg, så blir krangleriene alltid pumpet opp igjen. Betyr det at noen faktisk liker å krangle? ;)
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jeg påstår jeg skal fjerne støy, så drar Asbjørn inn målinger av harmonisk forvrengning. Hvilke sammenheng har det?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Jeg påstår jeg skal fjerne støy,
    Du påstår utrolig mye, uten å kunne vise bevis for påstandene. Deg selv som sannhets vitne hjelper jo lite, det samme med "såkalte" vitnesbyrd fra kona di.

    Om ikke annet så lager du utrolig mye støy. :poop:
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    @larsmartin Jeg tror ikke du er det, men i måten du opptrer nå så oppfører du deg nøyaktig slik et såkalt nettroll pleier å oppføre seg. Det er litt trist, for jeg tror at du egentlig har mye mer å bidra med enn dette.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Du påstår utrolig mye, uten å kunne vise bevis for påstandene. Deg selv som sannhets vitne hjelper jo lite, det samme med "såkalte" vitnesbyrd fra kona di.

    Om ikke annet så lager du utrolig mye støy. :poop:
    Teorien sier jeg bør bytte til topping/benchmark og velge lett drevene høyttalere for å forbedre lyden.
    Du mener det?
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    677
    Antall liker
    756
    Teorien sier jeg bør bytte til topping/benchmark og velge lett drevene høyttalere for å forbedre lyden.
    Du mener det?
    Flere av de målekåte besserwisserne her inne vil nok hevde det ja :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.406
    Sted
    Østfold
    Snickers sa jo tråden var kjedelig. 😊
    Det stemmer, og på ett eller annet merkelig vis klarer du mesterstykket å gjøre den enda kjedeligere.

    Husk at jeg skrev at argumentasjonen baserer seg på samme fundamentale system som flat-eartherne bruker. Alt er enten bevis på konspirasjonens eksistens eller ting er bare så innlysende at det er ingen grunn til å undersøke saken nærmere. Og selvsagt er evnen til å glemme alt som noen sinne har vært sagt eller skrevet på ca 28 sekunder en viktig ingrediens.

    Hvorfor kan ikke du lese ting og forsøke å sette dette sammen på en måte som viser at du faktisk tar noen andre enn deg selv seriøst?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det stemmer, og på ett eller annet merkelig vis klarer du mesterstykket å gjøre den enda kjedeligere.

    Husk at jeg skrev at argumentasjonen baserer seg på samme fundamentale system som flat-eartherne bruker. Alt er enten bevis på konspirasjonens eksistens eller ting er bare så innlysende at det er ingen grunn til å undersøke saken nærmere. Og selvsagt er evnen til å glemme alt som noen sinne har vært sagt eller skrevet på ca 28 sekunder en viktig ingrediens.

    Hvorfor kan ikke du lese ting og forsøke å sette dette sammen på en måte som viser at du faktisk tar noen andre enn deg selv seriøst?
    Godt! Men hvor stammer i utgangspunktet teorien om flat earth fra? De lærde var vel først ute med den.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.406
    Sted
    Østfold
    Godt! Men hvor stammer i utgangspunktet teorien om flat earth fra? De lærde var vel først ute med den.
    Nei, det er en klassisk myte. De eldste sammenhengene der man finner noen form for beskrivelse av hva jorden faktisk er beskriver overraskende nok et planetsystem. Flat-earth har i svært liten grad hatt fotfeste i noe samfunn. Ideen om at man trodde det i tusenvis av år, for deretter i senere tid å ha oppdaget at virkeligheten var en annen er rett og slett fullstendig feil og mangler forankring i historien. Det er ikke uten grunn at man både i Inca-historien, i egypt, i eldre historie fra nordlige områder, i asiatisk historie, romersk historie og flere andre svært gamle sivilasjoner finner svært presise beregninger av dette. Og selv før de eldste historiene om flat jordklode hadde man for lengst beregnet jordens diameter med ufattelig presisjon. Fra enda tidligere tider har man funnet mekanismer som simulerer planetenes bevegelse.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Nei, det er en klassisk myte. De eldste sammenhengene der man finner noen form for beskrivelse av hva jorden faktisk er beskriver overraskende nok et planetsystem. Flat-earth har i svært liten grad hatt fotfeste i noe samfunn. Ideen om at man trodde det i tusenvis av år, for deretter i senere tid å ha oppdaget at virkeligheten var en annen er rett og slett fullstendig feil og mangler forankring i historien. Det er ikke uten grunn at man både i Inca-historien, i egypt, i eldre historie fra nordlige områder, i asiatisk historie, romersk historie og flere andre svært gamle sivilasjoner finner svært presise beregninger av dette. Og selv før de eldste historiene om flat jordklode hadde man for lengst beregnet jordens diameter med ufattelig presisjon. Fra enda tidligere tider har man funnet mekanismer som simulerer planetenes bevegelse.
    Igjen plukker du ut deler av historien og vinkler den i din egen retning. Greit å få det bekreftet på enklere teorier enn kompleks lyd. Der er det lett for alle å synse både teoretisk og subjektivt.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    896
    Antall liker
    579
    Teorien sier jeg bør bytte til topping/benchmark og velge lett drevene høyttalere for å forbedre lyden.
    Du mener det?
    Hvis du mener, at der er så meget støj i dine dyre komponenter, at du skal bruge 1000 vis af kroner for at bekæmpe det, så er det beviseligt, at Topping og Benchmark IKKE støjer. Så kan du jo selv vælge, om du vil have et dyrt high-end anlæg og leve i dit påståede støjhelvede, eller købe et anlæg til langt mindre, som ikke har disse problemer.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn