En 15" bassdriver blir til

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Så var vi der da, at man skal forsøke seg på å lage en 15" bass fra bunnen av. De fleste som følger denne tråden har sikkert fått med seg denne tråden:

    https://www.hifisentralen.no/forume...re-etc/96192-hva-med-noen-heftige-basser.html

    Så, siden den på en måte utviklet seg i retning av at "noe må gjøres" og på den annen side utviklet seg til å bli en slags galleritråd, valgte jeg altså å starte en ny tråd som kun skal omhandle utviklingen av en bassdriver, de valgene og vurderingene jeg gjør underveis, hva jeg ender opp med osv.

    Siden jeg har det så altfor godt i solen i Køpingsvik på Øland blir det litt begrenset med oppdateringer de nærmeste par ukene, men jeg kommer nok sterkere tilbake.

    For ordens skyld gjør jeg allikevel opp en slags status i øyeblikket:

    Målsetning:
    En extended range 15" driver som skal fungere optimalt i 150 liter bassrefleks tunet til 24Hz. Disse valgene er tatt på bakgrunn av at det er en maksimalløsning der forholdet mellom portlengde, kassestørrelse, følsomhet osv gir stor fleksibilitet. Ønsket båndbredde skal være til ca 1kHz, og avrullingen er omkring -3dB ved 50-60Hz og -6dB ved 30-35Hz.

    Det finnes allerede en driver som passer ganske greit i denne konfigurasjonen, det er TAD TL1601b. Med andre ord vil den få omkring samme masse, følsomhet, frekvensrespons osv som den, men den blir bygget litt annerledes. For alle praktiske formål vil en slik driver bli mer eller mindre en kandidat for drop in replacement til for eksempel TAD TL1601b, men også enkelte andre drivere. Imidlertid finnes det ikke veldig mange drivere i denne kategorien.

    Jeg postet tidligere noen T/S-parametre, men vil gjerne understreke at disse er veldig foreløpige:
    Skjermbilde 2019-07-08 00.54.17.png


    Enkelte har etterlyst høyere VAS og lavere Qts. Om jeg øker VAS vil Qts gå ned av seg selv. Imidlertid mister jeg da litt nivå omkring 80-160Hz. Jeg vurderer allikevel å øke VAS noe. Jeg skal komme tilbake til dette om litt, for det finnes noen svært gode grunner til å gjøre nettopp dette.

    Forøvrig er det snakk om en driver med to magnetgap og to spoler, ikke ulik JBL sin "Differential drive" og 18-sound sin "Tetracoil". Jeg kommer også tilbake til hva dette gir av fordeler og ulemper senere. I dette tilfellet er det mest sannsynlig snakk om en 3" spole med titanium spoleform. Mht kjøling tilsvarer dette en 150mm spole, og for en driver med høy følsomhet er det ganske ekstremt, så det er ingen grunn til å vurdere 4" spole på denne. Peerless har jo en ikke ukjent driver med 188mm spole, men i og med at den har omkring 550g masse å slepe rundt på (mot 110) så vil varme i svært liten grad tegne til å bli et problem, selv ved ekstreme lydtrykk.

    Slik det ser ut nå bli motoren realisert med et par solide neodymium-ringer, og en ettlags kantviklet spole med aluminiumstråd. I og med at den allerede er dobbel vil jeg sørge for å få dem terminert separat, og gi dem høy DCR slik at de som ønsker det kan seriekoble spolene og koble mange drivere i parallell. Det kan da fort bli snakk om 2 spoler på hver 16 ohm (nominelt) slik at man kan bruke driveren som en 8 ohms eller som en 32-ohms driver.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Siden jeg har det så altfor godt i solen i Køpingsvik på Øland blir det litt begrenset med oppdateringer de nærmeste par ukene, men jeg kommer nok sterkere tilbake.
    Syntes dette 15" prosjektet var så spennende, fordi det er for det meste er PA drivere å oppdrive i denne og høyere størrelser.

    Så kommer altså beskjeden - som styrtregn fra klar feriehimmel - den nye 15" driver'n ender plutselig status til å bli halv-svensk!

    OK, bare å hive seg i bilen opp til Ordfører'n i Rakkestad - be han kalle Snickers-is hjem til bygda.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    La oss håpe det her blir noe av, med enda litt mer vas blir det en ordentlig hifi bass med belastbarhet som en hardbarka pa driver. Membran - er det noen planer der , papir som er naturelt eller behandlet - andre materialer ? Blir kantoppbrytning fort et problem med for mykt oppheng/liten masse, stivhet langs kanten ?
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Tetra Coil.. dog i en noe større utgave enn tiltenkt her :rolleyes:

    10_35_47_525_tYS1rXoU.jpg



    Kjenner jeg får en halvkram´en av det elementet :cool:
     
    Sist redigert av en moderator:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Satt litt med denne på ettermiddagen i går. Et mål har vært å nærme seg metning i gapet. Jeg kom til >2.2T ca 2mm fra selve gapet. DC avvik ved polskift er ca 0,5% ved X=5mm og selvsagt null ved X=0mm (siden motoren er magnetisk symmetrisk). Avvik i kraftfaktor ved X=5mm er i størrelsesorden <1%. Det ser også ut til at det er rom for heldekkende innvendige og utvendige kortslutningsringer.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ikke helt enkelt å følge alt rundt motor, men forstår dette er bra greier :D
    Du får fylle på med info etterhvert!

    Leker litt med winisd.
    TAD TL1601b har en fint fallende respons nedover i frekvens med 150 liter og 24hz tuning og treffer etter hva du ønsker.
    Permorten vil ha mer vas.

    TAD TL1601B og Snickers Bass.jpg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Stemmer nok om en øker Vas, så synker Qts. Men Fs går vel ned også?
    Følgende parametre simulerer ikke helt ulikt det ovenfor det heller etter en kjapp test.
    Qts=0,21 Vas=700liter Fs=19hz.

    som er dem parametrene en trenger for få frekvensrespons i winisd.
    mms ser ikke ut til å forandre seg av betydning.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Snickers-is
    Spændende at følge med i :)
    Men hvorfor kun 1 15" bas?

    Vh
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Stemmer nok om en øker Vas, så synker Qts. Men Fs går vel ned også?
    Følgende parametre simulerer ikke helt ulikt det ovenfor det heller etter en kjapp test.
    Qts=0,21 Vas=700liter Fs=19hz.

    som er dem parametrene en trenger for få frekvensrespons i winisd.
    mms ser ikke ut til å forandre seg av betydning.
    Ikke sant, en kan jo ikke se Qts isolert - dataene henger sammen ! Samtidig er det vel slik at som du kommer frem til at med et mykere oppheng, faller fs og Qts , men drivern blir selvsagt ikke mer magnetsterk !
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ja, her er jo kasse og tuning fast. Det er også ønsket frekvensrespons.
    MMS ser ut til holde seg noenlunde konstant for å holde frekvensrespons.

    Så ser det ut som en kan velge en enten Vas, Qts eller Fs. Deretter endrer en på dem to som ikke er valgt til en treffer på simulering.
    (Innen rimelige grenser)

    BL ser ut til synke litt om en øker vesentlig på Vas, samtidig som en endrer Qts og Fs så frekvensresponsen holdes.

    Høy Vas forstår jeg er satt i sammengeng med god "mellomtone" gjengivelse?
    Hva er ønsket Vas?
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Tror opphenget kan være så mykt som mulig, men det ligger vel noen begrensninger mht belastbarhet og kantoppbrytning / kontroll på membrankanten der ?

    Det må vel ligge noen forutsetninger inne , men til hifi bruk burde en vel optimalisere til langt lavere spl enn i pa.

    Hvor høy vas ? 500 liter er helt ok spør du meg !
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    VAS

    Jeg er ikke 100% sikker på hva VAS er forkortelse for, men tror det er snakk om "Volume Air Suspension" eller liknende. Det som er helt sikkert er at dette er en avledet parameter fra Cms og Sd. Dersom man kunne utstyre en driver med et oppheng uten mekanisk motstand over hodet ville det å sette den i en kasse på 300 liter tilsvare at en annen driver har en VAS på 300 liter. Vi snakker altså om hvordan luften i kabinettet komprimeres og hvor mye kraft som skal til for å gjøre dette. Primærparametrene Sd (membranareal) og Cms (suspension compliance) er de eneste parametrene som trengs for å beregne VAS. I seg selv har dermed ikke VAS noen funksjon så lenge man har Sd og Cms, men en del simuleringsprogrammer bruker denne, og enkelte synes det er praktisk å ha et mål på VAS fordi man noen ganger bruker det som en slags ledetråd for kassevolum. Selv synes jeg det er en dårlig ledetråd for kassevolum, og foretrekker nok selv klart Cms som mål på opphengets stivhet.

    En annen parameter som kan være interessant å se på i samme åndedrag er Fs. Denne er i de fleste tilfeller en faktisk målt parameter, men ved simulering er den avledet av Cms og Mms (bevegelig masse). Når man måler er som regel også Cms en avledet parameter man beregner via Fs og masse, der man da finner massen ved å gjøre flere målinger med enten kjent added mass, eller med ulike kassevolum. Nå benyttes i større grad Klippel-systemer som kombinerer laser og impedansmålinger for å avlede disse parametrene.

    Men tilbake til VAS, Cms og Fs

    Resonance jumping:
    Oppheng er normalt ikke linjære, ikke litt en gang. Det er ikke det samme som at de er feilkonstruerte, men de har en iboende egenskap som er avgjørende for at en driver skal fungere slik den gjør. Når man for eksempel har beveget membranen 5mm har opphengets stivhet økt. Når man beveger membranen videre til for eksempel 10mm øker stivheten ytterligere ganske mye. En vanlig driver har en fundamental resonansfrekvens, for eksempel på 30Hz. Når man påtrykker et signal ved denne frekvensen beveger membranen seg spesielt lett sammenliknet med andre frekvenser. Dersom man i stedet påtrykker et signal ved 35Hz ligger man over resonansfrekvensen, og det kreves litt mer energi for å få bevegelse i membranen. Men om man øker signalet noe vil slaglengden øke, opphenget strammer seg til, og plutselig flytter resonansfrekvensen seg til 35Hz. Da begynner driveren å spille høyere enn den egentlig skulle gjøre, og man får en ulinjær overgang mellom at driveren oppfører seg resonant og at den oppfører seg ikkeresonant. Fenomenet er relativt godt dokumentert, men det finnes begrenset med dokumentasjon som sier noe om hvordan denne forvrengningsvarianten arter seg.

    Tiltak for å redusere eller fjerne denne effekten er å øke Cms (redusere Fs) slik at fenomenet havner veldig langt ned i frekvens. Et annet, og kanskje vel så effektivt tiltak, er å gi opphenget lengre slaglengde slik at når det beveger seg endres Cms mindre for hver millimeter.

    Cms distortion:
    Lyd genereres av bevegelsene i membranen som i hovedsak følger av forholdet mellom kraften og massen. Det er lite som vesentlig påvirker dette, men om vi ser på samspillet mellom den fundamentale resonansen som kommer av driver/kabinettvolum så vil opphenget spille en viss rolle. I en bassreflekskasse vil den nedre enden domineres av bassreflekstuningen, men lenger oppe vil systemet påvirkes av Cms og kassevolumet, og dette vil sette standarden for nivået i området rundt 100Hz. Men som tidligere beskrevet er jo ikke opphenget linjært, og det betyr at denne effekten også vil kunne moduleres av spesielt lavfrekvente signaler som genererer stor slaglengde. Denne moduleringen er uheldig selv om den er veldig liten sammenliknet med de typiske motor-genererte forvrengningsfenomenene.

    Tiltak for å redusere denne effekten er å øke Cms (redusere Fs) slik at motor/masse dominerer hele arbeidsområdet i enda større grad. Et annet og kanskje vel så effektivt tiltak er å gi opphenget lengre slaglengde slik at når det beveger seg endres Cms mindre for hver millimeter.

    Som vi ser er det svært like tiltak som medfører optimal teoretisk oppførsel for opphenget. På den annen side er ikke disse tiltakene uten ulemper. For lav Fs/høy VAS gjør at man får redusert presisjon mht sentrering om X=0. Man har også svakere tiltak mot DC-effekter (noe som er fullstendig fjernet i den aktuelle motoren), og man mister nivå rundt 100Hz.

    Tiltaket med å øke opphengets tilgjengelige slaglengde er på sin side heller ikke uten ulemper. For det første gir det mening å se for seg at presisjonen til et oppheng er en prosentandel av dets maksimale slaglengde. Dobler vi den maksimale slaglengden har vi derfor samtidig doblet feilene som ligger i bunnen. Videre vil et oppheng med større slaglengde har mer overflate som stråler lyd og kan gå i resonans. For å balansere det hele vil denne samme overflaten normalt også ha høyere masse. Dette er klare ulemper mht kontroll på lokale resonanser i opphenget.


    Derfor mener jeg det gir mening å tenke som følger:
    - VAS økes noe, men ikke mer enn at Fs havner mellom 20 og 25Hz.
    - Tilgjengelig slaglengde tilpasses arbeidsområdet til driveren på en slik måte at den jobber rimelig forvrengningsfritt innenfor 12,5mm x-max.
    - Det gjøres tester for å se at man klarer å kontrollere resonansene i det aktuelle opphenget.
    - Motoren får lang x-mech for å beskytte den mot "bunning".
    - Motoren blir helt uten DC-faktor.
    - Motoren gjøres ekstremt linjær slik at noen tiendels millimeter mis-alignment ikke påvirke lyden.
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.745
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Portugal
    Vas - The volume of air which creates the same amount of compliance as the loudspeaker's physical suspension.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Vas 500 liter som en test.
    Fs fikk jeg da til 22hz.

    VAS 500 liter.jpg
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Takker for et bra og opplysende innlegg Oks ! Masse bra info der - veldig bra !!
    Siden vi snakker 15» til hjemmebruk vil bruk av driverns fulle potensiale være relativt sjelden ?
    Men samtidig vil kanskje akkurat kjøperen av en slik driver, kjøpe den fordi den kan spille høyt/ flytte luft - ikke hovedsaklig pga lydkvalitet.
    Poenget mitt var at hadde vi snakket en enkel 7 eller 8 må man balansere dataene fordi man ganske tidlig kommer til å bruke drivern hardt.
    Her kan man fokusere på kvalitet, når man bruker 100% vil lydtrykket være såpass at øret sin følsomhet setter noen begrensninger.( satt på spissen - man vil jo høre økt forvrengning relativt kjapt med vanskelig signal)
    Så kan vi diskutere hva som gir kvalitet - og om min bønn om å optimalisere for 90 db har noen vits !
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.210
    Sted
    Langesund
    Takker for et bra og opplysende innlegg Oks ! Masse bra info der - veldig bra !!
    Siden vi snakker 15» til hjemmebruk vil bruk av driverns fulle potensiale være relativt sjelden ?
    Men samtidig vil kanskje akkurat kjøperen av en slik driver, kjøpe den fordi den kan spille høyt/ flytte luft - ikke hovedsaklig pga lydkvalitet.
    Poenget mitt var at hadde vi snakket en enkel 7 eller 8 må man balansere dataene fordi man ganske tidlig kommer til å bruke drivern hardt.
    Her kan man fokusere på kvalitet, når man bruker 100% vil lydtrykket være såpass at øret sin følsomhet setter noen begrensninger.( satt på spissen - man vil jo høre økt forvrengning relativt kjapt med vanskelig signal)
    Så kan vi diskutere hva som gir kvalitet - og om min bønn om å optimalisere for 90 db har noen vits !
    Synes Snickers-is sitt var bedre;)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det var sikkert til iskremen :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    For oss som kunne tenkt å prøve elementet mot horn. Er nok ikke optimalisering for 90db helt ønskelig. Blir mye demping av hornet på den måten.
    Følger ellers spent med fremover :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Takker for et bra og opplysende innlegg Oks ! Masse bra info der - veldig bra !!
    Siden vi snakker 15» til hjemmebruk vil bruk av driverns fulle potensiale være relativt sjelden ?
    Men samtidig vil kanskje akkurat kjøperen av en slik driver, kjøpe den fordi den kan spille høyt/ flytte luft - ikke hovedsaklig pga lydkvalitet.
    Poenget mitt var at hadde vi snakket en enkel 7 eller 8 må man balansere dataene fordi man ganske tidlig kommer til å bruke drivern hardt.
    Her kan man fokusere på kvalitet, når man bruker 100% vil lydtrykket være såpass at øret sin følsomhet setter noen begrensninger.( satt på spissen - man vil jo høre økt forvrengning relativt kjapt med vanskelig signal)
    Så kan vi diskutere hva som gir kvalitet - og om min bønn om å optimalisere for 90 db har noen vits !
    Synes Snickers-is sitt var bedre;)
    Du er ikke objektiv her veit du
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    For oss som kunne tenkt å prøve elementet mot horn. Er nok ikke optimalisering for 90db helt ønskelig. Blir mye demping av hornet på den måten.
    Følger ellers spent med fremover :)
    Nei nei - du misforstår , fordi om man har horn - KAN man spille på 90 db ! og der yter en enkelt bass optimalt, skal du optimalisere for høyere lydtrykk - kjøper du fler !
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    For oss som kunne tenkt å prøve elementet mot horn. Er nok ikke optimalisering for 90db helt ønskelig. Blir mye demping av hornet på den måten.
    Følger ellers spent med fremover :)
    Nei nei - du misforstår , fordi om man har horn - KAN man spille på 90 db ! og der yter en enkelt bass optimalt, skal du optimalisere for høyere lydtrykk - kjøper du fler !
    Joda man kan alltids kjøpe fler :) :) Men jeg tenker mer i rettning en monitoraktig høytaler med ett 15” element mot horn i mellomtone å diskant selvsagt ;) Da vil jeg si det er en lydmessig gevinst i å unngå mer demping en man må. Det er vel fortsatt en god ide å velge elementer med omtrent lik følsomhet. Når man setter sammen ett system fra bunn. Eller er jeg blitt gammeldags å akterutseilt :) :)
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Jeg mente ikke følsomhet på 90 db, men å optimalisere driveren for et normalt ( for noen ! ) lyttenivå ytelsesmessig , følsomheten må gjerne være 100 db+ - selvom det er lite realistisk :)
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Skal en ha høy følsomhet og en viss utstrekning i bassen - følger automatisk et stooort kabinett.

    Da er det enklere med et eller to følsomme drivere ned til midbass og aktivt i sub!

    Men det er altså utenfor tema her :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Jeg mente ikke følsomhet på 90 db, men å optimalisere driveren for et normalt ( for noen ! ) lyttenivå ytelsesmessig , følsomheten må gjerne være 100 db+ - selvom det er lite realistisk :)
    Jeg skjønner :) litt treg i oppfattelsen der jeg. Vel noen av oss må ha det inn med teskje det er bare å beklage :) :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.210
    Sted
    Langesund
    Takker for et bra og opplysende innlegg Oks ! Masse bra info der - veldig bra !!
    Siden vi snakker 15» til hjemmebruk vil bruk av driverns fulle potensiale være relativt sjelden ?
    Men samtidig vil kanskje akkurat kjøperen av en slik driver, kjøpe den fordi den kan spille høyt/ flytte luft - ikke hovedsaklig pga lydkvalitet.
    Poenget mitt var at hadde vi snakket en enkel 7 eller 8 må man balansere dataene fordi man ganske tidlig kommer til å bruke drivern hardt.
    Her kan man fokusere på kvalitet, når man bruker 100% vil lydtrykket være såpass at øret sin følsomhet setter noen begrensninger.( satt på spissen - man vil jo høre økt forvrengning relativt kjapt med vanskelig signal)
    Så kan vi diskutere hva som gir kvalitet - og om min bønn om å optimalisere for 90 db har noen vits !
    Synes Snickers-is sitt var bedre;)
    Du er ikke objektiv her veit du
    Eneste jeg veit, er at samme hva jeg hadde sagt eller ment, så hadde du ment det motsatte.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Har ikke sagt jeg var uenig vel ! Vi to kan drive på slik i årevis ! - he he :)
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Jeg mente ikke følsomhet på 90 db, men å optimalisere driveren for et normalt ( for noen ! ) lyttenivå ytelsesmessig , følsomheten må gjerne være 100 db+ - selvom det er lite realistisk :)
    Jeg skjønner :) litt treg i oppfattelsen der jeg. Vel noen av oss må ha det inn med teskje det er bare å beklage :) :)
    Du trenger ikke beklage noe som helst - jeg forsøkte å trekke diskusjonen her inn i på et annet ( håpløst ) plan !
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tror jeg forstår hva du er ute etter pm.
    At driveren ikke trenger spille så forbaska høyt gjerne?
    Da er en gjerne over på slaglengden.
    At en motor bygget for 5mm Xmax kan kanskje gjøres bedre enn en med 12mm xmax.
    Et oppheng bygget for kort slaglengde kanskje bedre enn et bygget for langt.

    Svaret veit jeg ikke helt :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Takker for et bra og opplysende innlegg Oks ! Masse bra info der - veldig bra !!
    Oks er en bra mann, har vel knapt noen sinne se noen ta til seg informasjon i et slikt tempo, med en slik kryssforståelse som han har vist det siste året.

    Siden vi snakker 15» til hjemmebruk vil bruk av driverns fulle potensiale være relativt sjelden ?
    Om vi snakker om driverens maksimale kapasitet så har du nok rett, men samtidig blir jo det aller meste som finnes der ute tidvis brukt på maks volum en eller annen gang. De er jo også dimensjonert for lavere tuning enn de fleste andre 15", så der "spiser" man litt slaglengde.

    Men samtidig vil kanskje akkurat kjøperen av en slik driver, kjøpe den fordi den kan spille høyt/ flytte luft - ikke hovedsaklig pga lydkvalitet.
    Faktisk tror jeg det er stikk motsatt. Jeg har selv fått passet mitt påsrkevet i form av å tenke at små drivere er "fine i lyden" en gang i tiden. Det er en del år siden jeg begynte å studere hvorfor store drivere har en attraktiv spillestil. Hvorfor en del store drivere ikke spiller like fint vet vi jo godt, men det var det positive som var et mysterium. Her handler det jo om å ta dette til det ekstreme, men samtidig lage en svært massebalansert driver med kort etterslep osv.

    Poenget mitt var at hadde vi snakket en enkel 7 eller 8 må man balansere dataene fordi man ganske tidlig kommer til å bruke drivern hardt.
    Det har du selvsagt rett i, men gjør man det samme på en 15" vil man jo få enda lavere forvrengning. Det som er spesielt interessant er at drivere genererer veldig kompliserte forvrengningsmønstre som ikke er så enkle å måle. Derfor lever de aller fleste i villfarelsen at man kan lese det meste ut av harmonisk forvrengning, og at om dette er sammenliknbart er også lyden stort sett den samme.

    Her kan man fokusere på kvalitet, når man bruker 100% vil lydtrykket være såpass at øret sin følsomhet setter noen begrensninger.( satt på spissen - man vil jo høre økt forvrengning relativt kjapt med vanskelig signal)
    Det er selvsagt alltid en fordel å kunne spille høyere før forvrengningen begynner å stige. Men man må også tenke på at slaglengden varierer med frekvens, og at lyden av samtidige frekvenser, selv ved tildels moderate nivåer, også kan være et tema.

    Så kan vi diskutere hva som gir kvalitet - og om min bønn om å optimalisere for 90 db har noen vits !
    Jeg tror nok du vil oppleve at din bønn om å optimalisere for 90dB allerede er hørt, men at den ekstra kapasiteten på den ene siden kan være både morsom og interessant, men at den på den annen side vil ha betydning også for hvor godt driveren yter ved 90dB. Hører man på "skikkelig musikk" (ikke lag en diskusjon ut av det der :D ) så vil 90dB nominelt innebære peaker på langt over 100dB, i noen tilfeller langt over 110. Det vil jo også komme an på rommets størrelse. Måler man i SS og rommet er stort vil 90dB kreve veldig mye mer av høyttalerne enn det samme i et lite kott.

    Men, jeg antar du er tilhenger av "first watt"-filosofien til Pass. En driver vil typisk alltid følge nettopp denne filosofien på grunn av virkemåten til en driver. Allikevel vil det alltid være rom for å optimalisere både for "den første watten", og for alt som ligger lenger opp i lydtrykk. Det er svært lite man kan gjøre av forbedringer på en driver som ikke blir til glede for dem som begrenser seg til 90dB.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    For oss som kunne tenkt å prøve elementet mot horn. Er nok ikke optimalisering for 90db helt ønskelig. Blir mye demping av hornet på den måten.
    Følger ellers spent med fremover :)
    Det er jeg ikke så sikker på. Jeg tror bare ideen om "optimalisering mot 90dB" som en annen filosofi enn den jeg følger her er misforstått. Min tanke er at denne driveren skal være optimal for en stor studiomonitor som skal klare alt med så høy kvalitet som overhodet mulig, uavhengig av lydtrykk.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    For oss som kunne tenkt å prøve elementet mot horn. Er nok ikke optimalisering for 90db helt ønskelig. Blir mye demping av hornet på den måten.
    Følger ellers spent med fremover :)
    Det er jeg ikke så sikker på. Jeg tror bare ideen om "optimalisering mot 90dB" som en annen filosofi enn den jeg følger her er misforstått. Min tanke er at denne driveren skal være optimal for en stor studiomonitor som skal klare alt med så høy kvalitet som overhodet mulig, uavhengig av lydtrykk.
    Her var det vel jeg som blandet begrepet optimalisering med elementets følsomhet. Da ble det hele en avsporing fra tema desverre. Jeg er fryktelig spent på denne driveren. Hvis du klarer å få den til å spille pent opp mot 800 til 1000 hz snakker vi om ett meget fleksibelt element med mange bruksområder. Det å flytte mye luft med liten bevegelse skaper fin lyd i mine ører :) Jeg følger som sagt spent med videre :)
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Takker for et bra og opplysende innlegg Oks ! Masse bra info der - veldig bra !!
    Siden vi snakker 15» til hjemmebruk vil bruk av driverns fulle potensiale være relativt sjelden ?
    Men samtidig vil kanskje akkurat kjøperen av en slik driver, kjøpe den fordi den kan spille høyt/ flytte luft - ikke hovedsaklig pga lydkvalitet.
    Poenget mitt var at hadde vi snakket en enkel 7 eller 8 må man balansere dataene fordi man ganske tidlig kommer til å bruke drivern hardt.
    Her kan man fokusere på kvalitet, når man bruker 100% vil lydtrykket være såpass at øret sin følsomhet setter noen begrensninger.( satt på spissen - man vil jo høre økt forvrengning relativt kjapt med vanskelig signal)
    Så kan vi diskutere hva som gir kvalitet - og om min bønn om å optimalisere for 90 db har noen vits !
    Synes Snickers-is sitt var bedre;)
    Mine dypeste unnskyldninger til Dem :p
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Oks er en bra mann, har vel knapt noen sinne se noen ta til seg informasjon i et slikt tempo, med en slik kryssforståelse som han har vist det siste året.



    Om vi snakker om driverens maksimale kapasitet så har du nok rett, men samtidig blir jo det aller meste som finnes der ute tidvis brukt på maks volum en eller annen gang. De er jo også dimensjonert for lavere tuning enn de fleste andre 15", så der "spiser" man litt slaglengde.



    Faktisk tror jeg det er stikk motsatt. Jeg har selv fått passet mitt påsrkevet i form av å tenke at små drivere er "fine i lyden" en gang i tiden. Det er en del år siden jeg begynte å studere hvorfor store drivere har en attraktiv spillestil. Hvorfor en del store drivere ikke spiller like fint vet vi jo godt, men det var det positive som var et mysterium. Her handler det jo om å ta dette til det ekstreme, men samtidig lage en svært massebalansert driver med kort etterslep osv.

    Poenget mitt var at hadde vi snakket en enkel 7 eller 8 må man balansere dataene fordi man ganske tidlig kommer til å bruke drivern hardt.
    Det har du selvsagt rett i, men gjør man det samme på en 15" vil man jo få enda lavere forvrengning. Det som er spesielt interessant er at drivere genererer veldig kompliserte forvrengningsmønstre som ikke er så enkle å måle. Derfor lever de aller fleste i villfarelsen at man kan lese det meste ut av harmonisk forvrengning, og at om dette er sammenliknbart er også lyden stort sett den samme.

    Her kan man fokusere på kvalitet, når man bruker 100% vil lydtrykket være såpass at øret sin følsomhet setter noen begrensninger.( satt på spissen - man vil jo høre økt forvrengning relativt kjapt med vanskelig signal)
    Det er selvsagt alltid en fordel å kunne spille høyere før forvrengningen begynner å stige. Men man må også tenke på at slaglengden varierer med frekvens, og at lyden av samtidige frekvenser, selv ved tildels moderate nivåer, også kan være et tema.

    Så kan vi diskutere hva som gir kvalitet - og om min bønn om å optimalisere for 90 db har noen vits !
    Jeg tror nok du vil oppleve at din bønn om å optimalisere for 90dB allerede er hørt, men at den ekstra kapasiteten på den ene siden kan være både morsom og interessant, men at den på den annen side vil ha betydning også for hvor godt driveren yter ved 90dB. Hører man på "skikkelig musikk" (ikke lag en diskusjon ut av det der :D ) så vil 90dB nominelt innebære peaker på langt over 100dB, i noen tilfeller langt over 110. Det vil jo også komme an på rommets størrelse. Måler man i SS og rommet er stort vil 90dB kreve veldig mye mer av høyttalerne enn det samme i et lite kott.

    Men, jeg antar du er tilhenger av "first watt"-filosofien til Pass. En driver vil typisk alltid følge nettopp denne filosofien på grunn av virkemåten til en driver. Allikevel vil det alltid være rom for å optimalisere både for "den første watten", og for alt som ligger lenger opp i lydtrykk. Det er svært lite man kan gjøre av forbedringer på en driver som ikke blir til glede for dem som begrenser seg til 90dB.
    Jeg er vel ikke tilhenger av noen filosofi, skifter vel heller retning ganske kjapt hvis noe ikke stemmer !

    Fint bli bønnhørt, ser jo av ditt innlegg lenger opp at jeg allerede har det.

    Litt useriøst babbel - før vi tar kvelden !

    Enig i at man ikke trenger å lage en dårligere driver enn nødvendig. Skal man ha en viss mms , og man kan lage en overhengt enhet med like bra lyd som en underhengt - som kanskje måtte fått " mass ring" , ja så hvorfor gjøre det vanskelig - eneste må bli mht markedsføring. Men -

    Så kan man jo hevde av den ekstra massen som en overhengt svingspole gir , isteden kunne vært brukt til en bedre membran . Sånn sett skulle jo den svingende delen av motoren vært lettest mulig , men samtidig hatt en størst mulig kontakt flate mot membran .
    Altså en veldig kort svingspole - det gir jo bare fordeler , bortsett fra at magnetfeltet må være desto mer "beefy" , samtidig som det er lineært - og langt .
    Da har en vel gjort alt en kan for å bruke sine gram på resten . Nå er sikkert ikke alle enige i at en mest mulig rigid membran er å foretrekke da.
    god kveld :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg er fryktelig spent på denne driveren. Hvis du klarer å få den til å spille pent opp mot 800 til 1000 hz snakker vi om ett meget fleksibelt element med mange bruksområder.
    Så høyt - en amazing våt drøm - men ingen problemer med beaming så høyt opp i frekvens? Eg berre undrast, eg :cool:
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er fryktelig spent på denne driveren. Hvis du klarer å få den til å spille pent opp mot 800 til 1000 hz snakker vi om ett meget fleksibelt element med mange bruksområder.
    Så høyt - en amazing våt drøm - men ingen problemer med beaming så høyt opp i frekvens? Eg berre undrast, eg :cool:
    Man får i alle fall mindre problemer med ett tenkt horn. Som ikke behøver å presses ned mot grensen på sin komfortsone.
    Å jeg kan egentlig ikke tenke meg at ett rundstrålende element vil beame ved si 1000hz selv om den er 15"
    Men når sant skal sies. Er jeg langt fra noen ekspert på dette. Så en endelig konklusjon på dette. Overlater jeg til Snickers :) :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Det finnes jo ingen klart definert beaminggrense. Dessuten vil en metallmembran beame mer enn en papirmembran. På domer vil det være motsatt. Hvorvidt man har et beamingproblem eller ikke spørs jo også på hva man har i diskanten. Et 1000hz horn (som kontrollerer spredningen effektivt til 1000hz) er gjerne ca 12" stort, og det er også membranen på en 15" så jeg ser ikke noe prinsipielt problem med dette.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn