Diverse Metoo

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.551
    Jeg har fått litt kjeft for å være for ufin med Disqutabel, og jeg ser den. Men det er ikke vondt ment. Jeg liker folk som tåler en støyt og kan slå fra seg. Mannen har min respekt om det skulle være tvil om dette. Men .. retorikk er moro.

Bare så det er sagt.

Eller for å si det enda litt klarere, jeg liker folk som har motargumeter, ikke er nervøse fjols og som tar en fight! D er gøy i min bok, men jeg er nesten kastet ut herfra nå for å ... være ufølsom og for lite femi.... buhu... (I kid you not...)
    For ordens skyld, jeg har ikke utdelt kjeft, annet enn det som er synlig i tråden. :)

Jeg tåler både det jeg har blitt servert, og mere til, men, som jeg har nevnt før, så er jeg opptatt av å holde seg til sak, og forsøke argumenter uten (for mange) skjellsord. Det er faktisk mer utfordrende enn å la kreativiteten fokusere på ny bruk av karakteristikker.

Tror vi var i ferd med å gå i sirkel, så det var på tide å bryte av. No hard feelings.

Disqutabel
    Heller ikke fra min side. Jeg tåler en overhaling og ... sier i fra når jeg er uenig. Men jeg har faktisk nå fått trusler fra aller høyeste hold om utestengning om jeg ikke holder kjeft... jeg vil jo ikke det da så ... jeg får vel holde kjeft om alt metoorelatert en stund.

Greit nok, jeg føyer meg og skal ikke være vanskelig men ... Diskutabel er en frende i min bok, men de med påfulglfjær på hodet må heller tenke seg om ...
    Vil igjen understreke at jeg ikke på noen måte mener det er rimelig å verken rapportere eller sanksjonere Gjestemedlem for hans uttalelser; provoserende, javel, men herregud, det er bagateller i den store sammenhenger.
    Rop i vei på bergensk, gamle gutt, det går helt fint.

Disqutabel

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Er ikke dette et "Off Topic" forum med stor takhøyde da? Deffie har vel ikke vært i nærheten av å touche regelverket?

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.958
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Heller ikke fra min side. Jeg tåler en overhaling og ... sier i fra når jeg er uenig. Men jeg har faktisk nå fått trusler fra aller høyeste hold om utestengning om jeg ikke holder kjeft... jeg vil jo ikke det da så ... jeg får vel holde kjeft om alt metoorelatert en stund. Men det er også en sånn rar greie om at jo mer du respekterer noen jo tøffere kan du være i tonen, sikkert ikke lett for alle å plukke opp .. men men.)
    Må jo virkelig lure på hvem som var tynnhudet nok til å melde ifra om deg.

mvh

G

Gjestemedlem

Gjest
    Takk takk, at sentralen nå på overtid ledes av en dement tutling er noe vi alle må slite med en stund til.

Bedre tider kommer ... for dem med tålmodighet... :)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Takk takk, at sentralen nå på overtid ledes av en dement tutling er noe vi alle må slite med en stund til.

Det koker både her og der, forstår jeg.

mvh

:)

Ja det koker litt av og til.

Poenget mitt er at vi må få diskutere litt fritt og uten sensur. Uenighet må ikke tolkes som uvenneskap og noe katastrofalt og #metoovennlig.

Dropp sensuren er vel hele mitt poeng, vi er uenige om ett og annet men det betyr ikke at det er nødvendig med femifjolseri, sensur og trusselmeldinger på PM.

Men .. det er ikke jeg som bestemmer her så vi får se da... hvordan det går... jeg er seriøst på tynn is nå... vet det, men det er en utfordring i det hele...

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.551

Det koker både her og der, forstår jeg.

mvh

:)

Ja det koker litt av og til.

Poenget mitt er at vi må få diskutere litt fritt og uten sensur. Uenighet må ikke tolkes som uvenneskap og noe katastrofalt og #metoovennlig.

Dropp sensuren er vel hele mitt poeng, vi er uenige om ett og annet men det betyr ikke at det er nødvendig med femifjolseri, sensur og trusselmeldinger på PM.

Men .. det er ikke jeg som bestemmer her så vi får se da... hvordan det går... jeg er seriøst på tynn is nå... vet det, men det er en utfordring i det hele...
    Greit å ha et regelverk (skrevet og uskrevet) vi alle må forholde oss til (både mellom kvinne og mann og mellom deltakere på HFS), men vi må være åpne for at vi har forskjellige uttrykksformer og benytte argumenter i stedet for trusler og straff for våre eventuelle overtramp.

Min personlige oppfatning er at Gjestemedlem får se til å roe seg en smule, men det er ikke akkurat sånn at jeg hadde giddet å sladre til noen om hans oppførsel, for å si det sånn. Han er både velformulert og provoserende, hva mer behøves på en "off topic", egentlig?

Disqutabel

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ja kan vi ikke diskutere da. .. det er vel knapt noen her som gir meg så mye pepper som Disqutabel når han er irritert nok. Men det er greit. Han får litt tilbake av og til også... men det er jo tross alt uten ondskap og slikt.

Jaffal, jeg er litt oppgitt akkurat nå og er truet med utestengelse fra sentralen fra høyeste hold... så .. om det blir effektivisert så ... "so long and thanks for all the fish"... om ikke så krangler vi nok videre. :)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.898
    Torget vurderinger
    1
    Innlegg som bryter med Hifisenteralens regel 1 er fjernet. Hold dere saklig, unngå personangrep og andre ufinheter.

Bjørn.H, moderator

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Jeg tror jeg snakker på vegne av de aller fleste her inne når jeg sier at vi er glad i deg, Gjestemedlem, selv våre uenigheter. At ditt nærvær her bidrar stort i dette forumet med gode diskusjoner, og dårlige, fargerikt språk, mye kunnskap og noe galskap :p Du gjør ditt bidrag til å gjøre HFS et underholdende forum som folk kommer tilbake til.

Så jeg kan ikke se for meg at det er noen som ønsker at du skal bli kastet ut. Hva jeg kan se for meg er at folk ønsker at du til tider var litt mindre fargerik i språket og holdt deg mer i skinnet. Jeg tenker nå først og fremst på beskrivelser av meddebattanter.

Keep up the good work. og lytt til moderatorene. Det er høyt under taket her, så når moderatorene kommer innom så har man trolig gått for langt. Vi ønsker ikke å miste deg :)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg tror jeg snakker på vegne av de aller fleste her inne når jeg sier at vi er glad i deg, Gjestemedlem, selv våre uenigheter. At ditt nærvær her bidrar stort i dette forumet med gode diskusjoner, og dårlige, fargerikt språk, mye kunnskap og noe galskap :p Du gjør ditt bidrag til å gjøre HFS et underholdende forum som folk kommer tilbake til.

Så jeg kan ikke se for meg at det er noen som ønsker at du skal bli kastet ut. Hva jeg kan se for meg er at folk ønsker at du til tider var litt mindre fargerik i språket og holdt deg mer i skinnet. Jeg tenker nå først og fremst på beskrivelser av meddebattanter.

Keep up the good work. og lytt til moderatorene. Det er høyt under taket her, så når moderatorene kommer innom så har man trolig gått for langt. Vi ønsker ikke å miste deg :)
    Takk Larson, det var fine ord og jeg setter pris på dem. --- selv om vi to også krangler så busta fyker av og til.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Ja, vi har hatt våre runder med uenigheter. Det kan trygt sies. :) Og tar jeg ikke feil, så kommer vi fortsatt til å være ganske så uenige om enkelte ting :)

Andy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    6.161
    Sted
    Nøtterøy

Takk Larson, det var fine ord og jeg setter pris på dem. --- selv om vi to også krangler så busta fyker av og til.
    Snufs! :'(

6

65finger

Gjest
    Jeg har fått litt kjeft for å være for ufin med Disqutabel, og jeg ser den. Men det er ikke vondt ment. Jeg liker folk som tåler en støyt og kan slå fra seg. Mannen har min respekt om det skulle være tvil om dette. Men .. retorikk er moro.

Bare så det er sagt.

Eller for å si det enda litt klarere, jeg liker folk som har motargumeter, ikke er nervøse fjols og som tar en fight! D er gøy i min bok, men jeg er nesten kastet ut herfra nå for å ... være ufølsom og for lite femi.... buhu... (I kid you not...)
    For ordens skyld, jeg har ikke utdelt kjeft, annet enn det som er synlig i tråden. :)

Jeg tåler både det jeg har blitt servert, og mere til, men, som jeg har nevnt før, så er jeg opptatt av å holde seg til sak, og forsøke argumenter uten (for mange) skjellsord. Det er faktisk mer utfordrende enn å la kreativiteten fokusere på ny bruk av karakteristikker.

Tror vi var i ferd med å gå i sirkel, så det var på tide å bryte av. No hard feelings.

Disqutabel
    Heller ikke fra min side. Jeg tåler en overhaling og ... sier i fra når jeg er uenig. Men jeg har faktisk nå fått trusler fra aller høyeste hold om utestengning om jeg ikke holder kjeft... jeg vil jo ikke det da så ... jeg får vel holde kjeft om alt metoorelatert en stund. Men det er også en sånn rar greie om at jo mer du respekterer noen jo tøffere kan du være i tonen, sikkert ikke lett for alle å plukke opp .. men men.)

Greit nok, jeg føyer meg og skal ikke være vanskelig men ... Diskutabel er en frende i min bok, men de med påfulglfjær på hodet må heller tenke seg om ...
    '
    Får jeg foten i ræven, så kommer jeg aldri tilbake!
    sinnsvakt om du blir utestengt! Da er det slutt for min del her inne. Er uenig med en del av synspunktene dine men er ikke poenget å diskutere, ikke pludre.

• Liker
    Reaksjoner: SAL

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.230
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kaste ut Deph? Bollocks.

#metoo har vi godt av. Spennende å se om kampanjen kan få hull på verkebyllen KrF endelig, eller om den må bli enda større før den sprekker.

Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.553
    Torget vurderinger
    12
    Er det noen som føler seg krenket da? «Hælvetes iddioter» sa folk. Hvis Gjestemedlem skal følge i anm-sporet blir det snart nord-koreanske tilstander her. For noe ynkelige greier. Høvding, tror snart jeg må be om å få tilbake mitt bidrag til server hvis denne mentalpodagraen fortsetter. Jeg skal holde deg oppdatert om det.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.551
    Er det noen som føler seg krenket da? «Hælvetes iddioter» sa folk. Hvis Gjestemedlem skal følge i anm-sporet blir det snart nord-koreanske tilstander her. For noe ynkelige greier. Høvding, tror snart jeg må be om å få tilbake mitt bidrag til server hvis denne mentalpodagraen fortsetter. Jeg skal holde deg oppdatert om det.
    Har sjekket med moderator. Han har kun forholdt seg til regelverket, og gitt Gjestemedlem "gult kort" for å ha overtrampet noen regler i HFS' regelverk, intet drama i det. Så vidt jeg forstår finnes det et system med straffepoeng, som ved gjentatte overtramp kan medføre utestengelse over kortere eller lengre tid. Det er ikke snakk om at Gjestemedlem skal utestenges, debattene kan fortsette med uforminsket styrke. Så få heller Gjestemedlem ta det som en utfordring å utøve sin private intifada med såpass fynd at han ikke havner i HFS-politiets søkelys. Han burde være kreativ nok til det.

Disqutabel

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Tror vi skal la krenket-sporet ligge. Det er høyt oppunder taket her, men ikke så høyt at absolutt alt kan skrives om alt og alle, spesielt ikke om meddebattanter. Folk har tidligere forlatt HFS godt bidratt av enkeltpersoners konstante personangrep på dem selv eller andre personer. Så reglene har blitt til av en grunn. Ja, for en noen år tilbake var tonen her skikkelig ufin, spesielt i enkelte tråder, noe som heldigvis har kraftig forbedret seg. Så fremfor skikkelig bitch-fight når noen tramper godt over streken, så er det best at folk overlater det til moderatorene å bedømme, slette de innlegg som er over streken og ev. gi gult kort. Deph har fått en rekke advarsler tidligere, noe som må være årsaken til at han føler han er på tynn is. Han har tatt kritikken til seg, gjort sine forbedringer, men må nå tydeligvis ha falt tilbake til enkelte gamle synder eller noe. Han har gått inn i blodtåka ifm metoo og kommet med ganske kraftig kost, og meg bekjent så står denne kraftige kosten her fortsatt, selv etter at moderatoren var innom og fjernet noen innlegg. Bevis på at det fortsatt er høyt oppunder taket, men bare ikke uendelig høyt. Folk blir ikke bare kastet ut av HFS, og i alle fall ikke pga meninger.

Deffe er smart og kreativ nok å klare å holde seg innenfor regelverket. Han har maktet det bra de siste årene.

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Når det kommer til metoo, så skal Riise være særdeles glad at jenta i 2014 ikke anmeldte han for voldtekt. I Søviksnes-saken var det ord mot ord. Her var det ifølge media godt med vitner. Media melder at hun kunne ikke ta vare på seg selv, blir overlatt av venner til Riise siden han er voksenpersonen i området, og vitnene kommer tilbake og finner at Riise har sex med henne. Og han har skjenket henne.

Blir interessant å se nå som saken allikevel er oppe i media, om hun ombestemmer seg med den anmeldelsen. Da kan det være at vi på første gang på lang tid ser Stortingsrepresentant avsatt, siden vi snakker om 10 års strafferamme.

Sist redigert:
    6

65finger

Gjest
    Rise og Giske kan starte en sleskeklubb. Rise har et stykke opp til Giske tross alt

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Har han virkelig? Etter hva som kommer frem i media så tok Giske et nei for et nei, bare det ble gjentatt mange nok ganger. Giskes greie var at han ga uønskede kyss og berøringer.

Riise er i Søviksnes-klasse. Sex med 16-åringer som han selv skjenket ute av stand til å si nei. Og det som voksenpersonen på arrangementet.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis disse opplysningene stemmer så er det like graverende som Giske-saken, kanskje verre. Med det unntaket at han trekker seg slik at stormen blir kortere for Høyre. Helt utrolig at det har kunne foregå. :eek:
    Verre???? Er vel stor forskjell på en mann som har vært kultur og kirkeminister, næringsminister, utdanningsminister og nestleder i landets største parti og en unge Høyre leder. Milde.....
    Nå må du skille mellom snørr og bart her, men jeg var kanskje ikke klar på at jeg siktet til for partiene og ikke enkeltpersonene. Det går jo klart fram at fylkeslaget til ungdomslederen har lagt ned forbud mot at mannen skal få være alene med kvinnelige medlemmer av organisasjonen, og likevel går de hen og innstiller ham til sikker stortingsplass i etterkant. Høyre har ikke bare mottatt bekymringsmeldinger, de har vært så graverende at de har gått til tiltak mot mannens adferd for å skjerme kvinner men det får likevel ingen betydning for hans posisjon. I Giskes tilfeller fantes det varsler, men partiet hadde ikke behandlet dem enda så de hadde ikke fått noen konsekvenser for ham før nå, like før jul. Begge deler er graverende, men siden Høyre allerede hadde anerkjent varslenes alvor så har de likevel valgt det de valgte, å velge den unge grisen til høyere stilling. Nesten som om de forsøkte å forfremme bort problemet. Men siden han hopper av før det blir noen offentlig skittenvask så tror jeg partiet taper mindre på det enn AP har gjort med Giske-saken. Selv det at Høyre har forsøkt å framstille seg mer moralsk høyverdige enn AP i slike saker kommer neppe til å bety så mye fordi saken kommer til å bli raskere glemt.

Kristian Tonning Riise er ikke noe barn, han er faktisk 30 år til høsten. Han har sittet i både kommunestyre og fylkesting for Høyre, og har hatt flere andre tunge verv innen partiet. Og han ble valgt inn på Stortinget i høst, lenge etter at hans adferd var almen kjent i partiet. Og det at en voksen mann med slike tilbøyeligheter faktisk er ungdomslederen til partiet i en alder av 29 år (og sikkert 31 hvis ikke saken hadde sprukket nå i januar) er graverende. I utgangspunktet er såpass gamle ledere av et ungdomsparti relativt uvanlig, og når det er en drikkfeldig tafser blir det hele en litt mer merkelig sak enn det du framstiller den som.

Btw, jeg er selv 52 år i vinter og har som kulturarbeider hatt nok kåte kvinner rundt meg til å slippe å måtte tafse og være innpåsliten og uvelkommen. Tvert imot har jeg vel vært litt anklaget for å være lettere avvisende overfor kvinner i slike sammenhenger samtidig som ryktet mitt på Garage på starten av nittitallet gjorde meg til en forhatt person i det feministiske RU/SU-miljøet der. Ingen #metoo-kandidat men heller ingen snill gutt. Skyldig i mye snusk men ikke trakassering kan du med rette hevde. Men en ting kan ingen hevde, og det er at jeg er en AP-tilhenger. I hele mitt liv har jeg aldri stemt på AP, selv om jeg like før og etter valget i 1981 var medlem av AUF.

Utover det så er jeg glad at vi endelig får slike innlegg som det i KK og Cathrine Sandnes ytring om spøkefull kutyme blant hennes gamle venner. For #metoo trenger kraftige korreksjoner av kursen, noe som kun kan komme "innenfra" og ikke er til forkleinelse for de viktige sakene om den ukulturen som tross alt er eksisterende. Den lille saken om hverdagsklønene som Dr. Dong la ut er kanskje ikke like sjokkartet som når vi får mektige politikere i suppen på den måten, men den vitner om at uønsket adferd fortsatt har et litt grunnleggende preg over seg.

Edit: Glemte en ting, tar moderatorkorpset deffegutt fra oss så blir jeg argere enn det jeg blir av å lese om tafsing. Selv om jeg anklager ham for et barnslig språk med hans bruk av semantikk så forsvarer jeg hans rett til å ytre det. Asylet ville vært adskillig fattigere uten Gjestemedlem, samme hvor mye meningsmotstandere rister på hodet. Vi slår nok alle ring om Deph hvis en utestenging skulle komme. Vi er tross alt glad i ham. :)

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Er vel enig med dette ... det er litt vel over streken.

Kjetil Rolness

Denne historien er mye verre enn antatt. Kristian Tonning Riise fikk ansvaret for å ta seg av en beruset 16-åring en time etter et fylkesårsmøte i Unge Høyre. "Det hadde vi ingen betenkeligheter med siden han var en prominent gjest fra Unge Høyre sentralt." Riise besvarte tilliten med å skjenke jenta enda fullere, og ha sex med henne. Jenta sier hun ikke ønsket ha sex, men var så full at hun ikke greide å si verken ja eller nei, og var helt ut av seg etterpå, og fortsatt har veldig vonde følelser for det som skjedde. Tonning ble tatt på fersken av partikolleger, uten at det fikk noen konsekvenser. Og selv om det var andre varsler om lignende atferd. Det eneste tiltaket som ble innført, var at man begynte å "fotfølge" han for forhindre at han ble værende alene med unge jenter(!). Og forsøkte å finne en motkandidat til vervet som Unge Høyre-leder.

...

Du skal ikke gjøre slikt i et ungdomsparti. Var det en full dame i overgangsalderen så har de hatt tid på seg til å lære og kan ikke lenger påberope seg samme offerstatus, men jeg synes det er helt greit at han her trakk seg. Det er jo ikke dette partisamlinger skal handle om i noen partier.

6

65finger

Gjest
    Har han virkelig? Etter hva som kommer frem i media så tok Giske et nei for et nei, bare det ble gjentatt mange nok ganger. Giskes greie var at han ga uønskede kyss og berøringer.

Riise er i Søviksnes-klasse. Sex med 16-åringer som han selv skjenket ute av stand til å si nei. Og det som voksenpersonen på arrangementet.
    Han er ille nok til å sløyes. Det stopper ikke med kyss og berøringer hos Giske, svært gode kilder tegner et fælingbilde av guffen. Også som leder.
    Var ikke klar over at høirepsykon var så ille. AP og Høire er like ræva til å stoppe overrgripere virker det som

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216

Kjetil Rolness

Denne historien er mye verre enn antatt. Kristian Tonning Riise fikk ansvaret for å ta seg av en beruset 16-åring en time etter et fylkesårsmøte i Unge Høyre. "Det hadde vi ingen betenkeligheter med siden han var en prominent gjest fra Unge Høyre sentralt." Riise besvarte tilliten med å skjenke jenta enda fullere, og ha sex med henne. Jenta sier hun ikke ønsket ha sex, men var så full at hun ikke greide å si verken ja eller nei, og var helt ut av seg etterpå, og fortsatt har veldig vonde følelser for det som skjedde. Tonning ble tatt på fersken av partikolleger, uten at det fikk noen konsekvenser. Og selv om det var andre varsler om lignende atferd. Det eneste tiltaket som ble innført, var at man begynte å "fotfølge" han for forhindre at han ble værende alene med unge jenter(!). Og forsøkte å finne en motkandidat til vervet som Unge Høyre-leder.

...

Du skal ikke gjøre slikt i et ungdomsparti. Var det en full dame i overgangsalderen så har de hatt tid på seg til å lære og kan ikke lenger påberope seg samme offerstatus, men jeg synes det er helt greit at han her trakk seg. Det er jo ikke dette partisamlinger skal handle om i noen partier.
    Litt over streken er understatement of the day.
    Riise skal prise seg lykkelig at han sitter på Stortinget og ikke i fengsel. Fyren ble ferska i angivelig voldtektshandling. Lederen i Hedmark Høyre har fortsatt tillit til Riise...

Og folk ler av at det er alkoforbud på SU og RU sine arrangementer. Det er nettopp for at slike personer som Riise ikke skal få sjansen til å misbruke noen.

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Riise skal prise seg lykkelig at han sitter på Stortinget og ikke i fengsel. Fyren ble ferska i voldtektshandling. Lederen i Hedmark Høyre har fortsatt tillit til Riise...

Og folk ler av at det er alkoforbud på SU og RU sine arrangementer. Det er nettopp for at slike personer som Riise ikke skal få sjansen til å misbruke noen.
    Mnjæhh, hun er over seksuell lavalder og drakk seg sikkert full helt på egenhånd så ... om det er noe straffbart her får andre vurdere. Vi bor tross alt ikke i Sverige. Men at det er mer enn nok til å måtte trekke seg som lagleder for ungdomspartiet er det vel mindre uenighet rundt.

Jeg tenker at denne løsningen er grei for alle parter, han trekker seg fra alle verv og hun får leve med et fyllaknull på en partisamling. Life goes on og politikken trenger ikke flere hysteriske snøfnugg tross alt.

Get over it, ingen som holder dette mot henne om hun fortsetter. Tvert i mot. Hun vant frem til slutt, og det er hva som teller.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

Kjetil Rolness

...

Riise skal prise seg lykkelig at han sitter på Stortinget og ikke i fengsel. Fyren ble ferska i voldtektshandling. Lederen i Hedmark Høyre har fortsatt tillit til Riise...

Etter mitt korte opphold i AUF så var jeg innom et litt lenger opphold i SU, blant annet satt jeg i landsstyret i en periode. Men innen 2 klasse på gymnaset var omme hadde jeg bevisst forlatt politikken for å fokusere på planene om å bli kulturjournalist, noe jeg så uforenelig med politisk engasjement. I AUF var det en klar festkultur, og mange (gutter) var medlem kun for festenes skyld. Også i SU-miljøet var det fester med alkohol, men det var i kompissammenheng og ikke i organisasjonens regi. Faktisk ble jeg og et par andre anarkister fra Rogaland kritisert for å ha blitt ganske tipsy på det årsmøtet jeg deltok på. På medbrakt alkohol, noen servering av delegater var helt uaktuelt og fester på hotellrommene var det fint lite av. Adferden til ledelsen var nok klart mer moralsk høyverdig enn det vi har sett i alle andre ungdomspartier jeg har fått et innblikk i kulturen til. Men dette er 35 år siden, jeg skal ikke avvise muligheten for at det også der vil dukke opp #metoo-saker også der.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    5.170
    Torget vurderinger
    4
    Hegnar

Da vet vi litt mere.. er i politikken det skjer!

Henar4.jpg

Vedlegg

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Men dette er 35 år siden, jeg skal ikke avvise muligheten for at det også der vil dukke opp #metoo-saker også der.
    Jeg vil igjen litt tilbake til tidsperspektivet rundt det hele... selv massemord er foreldet etter 35 år, så noe mer enn en beskrivelse av tidsånd kan ikke dette brukes til.

Så ... jeg er med på å belyse problemer i dag og bremse for at unge skal oppleve kinkike situasjoner og press fra maktmennesker, men ... frem fra glemselen har ikke samme tyngde i min bok. Det blir bare sutring og stakkars meg.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Et godt råd er å alltid lese det Åsa Linderborg skriver. Fra dagens Klassekampen:

Vis vedlegget 475598 Vis vedlegget 475597
    Tillater meg å publisere (denne glimrende) teksten for de som ikke har tilgang eller er komfortabel med å bikke datatskjermen 90 grader og finne frem lupen.

Om å gjøre kvinnen liten

Det tok bare noen uker før de to første svenske antologiene om Metoo ble ferdige. Det viser at vi tar likestillingen på alvor i Sverige – ikke noe annet sted har Metoo fått like stort gjennomslag.

Men bøkene viser også at det er for tidlig å trekke noen konklusjoner om det som har blitt utropt til å være en revolusjon.
    Mange vitnemål i de to antologiene sirkler inn de strukturene som vi kvinner har forsøkt å snakke om de siste 150 årene. Hvis de kan knuses, har vi virkelig grunn til å snakke om en revolusjon. Men her finnes det også fortellinger som i hvert fall for meg krever hard selvtukt for å reagere med den empatien og lojaliteten som avkreves av revolusjonens tropper.

Alt spriker, og ingen av redaktørene har gjort noe forsøk å sortere. Treneren som kryper opp i tolvåringens seng på en idrettsleir, begår utvilsomt en kriminell handling mot et forsvarsløst barn. Det samme kjelder koranlæreren som «laget et hull i kjønnet mitt med den tykke pekefingeren sin» og sa at det var Guds hånd. Men når en kollega under et barbesøk sier «Jeg vil ligge med deg» – hva gjør han seg skyldig i? Tydeligvis nok til å bli gjenstand for en av disse tekstene.

Vår tid er framfor alt jeg-sentrert, men i Metoo mangler nettopp jeg-et, subjektet som problematiserer sin egen rolle. Metoo har bare to aktører: gjerningsmannen, som gjøres til representant for alle menn, og offeret, som er helt blottet for ansvar eller alternativer.
    En kvinne forteller om hvordan hun ble med en dobbel så gammel medieprofil til hotellrommet hans. Han ville kysse: «Jeg ble så villrådig at jeg ikke gjorde noen motstand.»

En annen kvinne forteller om da hun var i tenårene, i en by på vestkysten. Hver onsdag kom et band til parken, i pausen klinte hun med den ti år eldre bassisten bak scenen. «Jeg var vettskremt, men dette gjentok seg hver gang i mer enn et halvår», skriver hun, uten å reflektere over hvorfor de livredde føttene hennes likevel fraktet henne til samme sted uke etter uke. En tredje beskriver hvordan hun i et telt med venner ble voldtatt – han bare ålte seg ned i soveposen hennes – men hun sa ikke noe fordi hun ikke ville vekke de andre.

Fortellingene vekker tusen spørsmål i meg, men tydeligvis ikke et eneste hos verken skribenter eller redaktører. Vi kan sammenlikne dette med Anneli Jordahl og Lisa Bjurwald, som forteller om hvordan de har slått tilbake mot tafsende menn i barkøen og blitt helter i lokalet.
    Revolusjoner forutsetter sterke aktører, men Metoo framstiller halve menneskeheten som fullstendig kraftløs. Det går på tvers all alle feministiske teorier og organisasjoner. Paradoksalt nok har jeg som kvinne aldri følt meg så liten. Det går jo ikke, som en kompis sier til meg, å bli tatt på alvor hvis man tilhører et så svakt kjønn.

Mange eksempler fra Metoo krever på at vi begynner å bore i den mannlige og kvinnelige seksualiteten og alt det som ligger rundt pardannelse, kjønnsbegjær og ømhetsbehov – «the game». Vi må snakke om det faktum at Metoo har en konservativ slagside som vil gjøre kvinnen til et menneske som helst sitter med beina i kors: Det er bare menn som tafser. Bare de kan utnytte følelsene hos noen som er forelsket. Det er bare menn som vil se på porno. Det er bare menn som ikke fatter at noen ikke er interessert. Bare mannen maser til seg sex i den ekteskapelige senga.
    Kvinner er ingenting av det der. Kvinnen er rein og uskyldig.

Det hadde vært et forferdelig reaksjonært antifeministisk tilbakeslag hvis vi skal ta opp igjen ideen om at kvinner er gode og født med spesielle myke egenskaper som gjør at samfunnet kan forvente at vi skal oppføre oss på den måten. Kvinner er ikke noen egen art; kvinner er mennesker. Vi er like mangefasettert, viljesterke og egoistiske, akkurat som alle andre vesener. Vi må begynne å plukke litt på det irriterende såret: Hva man med stor møye og tross alt har lagt i den andre vektskålen. Noomi Rapace sier – uten å forsvare Harvey Weinstein – at karriere helt åpenbart fantes i hodet på de kvinnene som likevel stilte opp. Ellers hadde ikke Weinstein kunnet holde på år ut og år inn.

Det kan virke usolidarisk og kynisk å resonnere på denne måten, men det er likevel voksne mennesker, frie individer, vi snakker om. Revolusjoner som ikke tåler innvendinger, er dømt til å mislykkes. Dogmatikere vinner ingen langvarige seire. Jeg vet ærlig talt ikke hvordan jeg selv hadde handlet om min framtid hadde vært avhengig av en portvokter som Weinstein. Viljen til å slå igjennom kan sikkert være så stor at man kan gjøre nesten hva som helst.
    Det framgår av forhørene med kvinnene som vitnet mot plateselskapssjefen Billy Butt, noe som illustreres i en radiodokumentar som nå går i reprise på P1. Billy Butt har også erfaringer med den svenske rettssikkerheten; i dommen mot ham ble hans ubehagelige utseende særlig framhevet. Retten så det som utelukket at kvinnene frivillig ville ligge med en mann med en så stor nese.

En operasanger som delte sin historie med leserne av Svenska Dagbladet sier noe om et sørgelig konkurranseutsatt arbeidsmarked. Hennes sjanse til å få en bærende rolle er ganske minimal, så hun lar sjefen slikke underlivet hennes mens hun tenker på sin egen mann. Hvem er vi som dømmer et ensomt menneske som ikke vil at en livsdrøm skal knuses og at hundre tusen sangtimer skal være forgjeves? Hvis Metoo kan sette en stopper for fitteslikkere med fine titler, har den oppnådd nok.

Som i alle revolusjoner har Metoo foreløpig hatt noe nærmest religiøst over seg, noe som ingen får lov til å utfordre. Spaltisten Micaela Kedhammar i Flamman, for å ta et eksempel, mener at vi ikke skal sette spørsmålstegn ved noen beretninger siden det er fornedrende å ikke bli trodd – søsterskapet krever at vi støtter hverandre. Det er klart at vi skal lytte til det alle har opplevd, men slik lød det likevel ikke nyttårshelgen i Köln 2015, da samtlige vitnemål om masseovergrep ble diskvalifisert som flyktningfiendtlige utsagn. At ingen ble dømt, ble betraktet som beviser for det ikke hadde skjedd noe, alt var bare påfunn.

Jeg tar opp Köln fordi mange medlemmer av Metoo-revolusjonens avantgarde også tilhører den antirasistiske spydspissen. Det er fint hvis Metoo kan hindre at Sverigedemokraterna kan anklage Muhammed & co. for å være voldtektsmenn, men hvis revolusjonens fortropper vil overbevise massene, kan de ikke entre barrikaden med kløyvde tunger og doble budskap.

I det svart-hvite debattklimaet vårt blir det stadig større behov for å bevege seg i den gråsonen der det er virkeligheten som dominerer, men når det gjelder Metoo, er det fritt fram til å generalisere vidt og bredt.

Martina Montelius hevder i en av antologiene at «grunnprinsippet er at kvinnens kropp før eller seinere vil fornedres». Hun er glad for at hun fremdeles lever. Den som setter spørsmålstegn ved det utsagnet, kan enkelt ekspederes som antifeminist, men hva betyr ord som grunnprinsipp og fornedring her?
    En annen skriver: «Samfunnets struktur er tydelig: Det er kvinnenes ansvar hvis de blir utsatt for et overgrep». Igjen savner vi en definisjon. Samfunnets struktur – er det lovgivernes og folks oppfatning i alminnelighet? Og er det Sverige eller India vi snakker om?

«Menn er oppdratt til å aldri ta et nei for et nei», hevder en annen. Det er faktisk ikke sant, men det hadde vært livsfarlig om vi innbiller oss at det er det. Det er en myte at det er et fåtall menn som begår overgrep, skriver en tredje. Men hvor store andeler snakker vi om? Er det alle menn, 50, 25 eller 5 prosent som er flere enn «et fåtall»? Når Gudrun Schyman påstår at halvparten av alle kvinner i Sverige har blitt utsatt for fysisk eller seksuell vold, vil man vite om det er en vitenskapelig anerkjent metode som har resultert i det tallet. Regnes søsteren som får en smell av broren i kampen om plassen i et felles barnerom? Den toneangivende rapporten «Slagen dam» fra 2001 blandet slike eksempler med ren mishandling.

Et annet eksempel fra en av antologiene som skal beskrive den kjønnsstrukturen Metoo vil ta et oppgjør med, er bidraget som innledes med en beretning om den sju år gamle gutten på første skoledag som virker som om han led av en bokstavkombinasjon siden han ikke kunne sitte stille og holde munn. Den nå voksne skribenten husker hvordan den framtidige klassekameraten stirret på henne: «Blikket boret inn i meg, inn i sjelen min, det spiste meg opp.» Allerede første dag på skolen ble starten på et liv som var underlagt patriarkatet i alle faser av livet. I en av antologiene raser Ebba Witt-Brattström mot et Akademi-medlem som kan mange studentikose drikkeviser. Jeg vet ikke hva hun vil at vi skal gjøre med ham, men antakelig skal vi slutte å lese bøkene hans. Metoo kunne ha hatt godt av å sortere litt i det store materialet, ellers risikerer vi at bevegelsen møtes med hånlatter.
    Jeg legger fra meg bøkene og tenker at en revolusjon som gjør samfunnsproblemer om til en karikatur, vil få problemer med å få folk med seg, og da går den i vasken. Jeg er alvorlig bekymret for at Metoos massekraft og frigjørende mål nå kidnappes, og da risikerer vi at revolusjonen mister sin legitimitet. Motreaksjonen vil jeg ikke tenke på.

Jeg innser at jeg kan oppfattes som avvisende mot Metoo, men det er jeg ikke. Jeg kunne selv ha bidratt med en haug egne mer eller mindre tunge erfaringer, der jeg ikke har hatt ork, mot eller forstand til å si ifra eller gjøre motstand. Jeg er like drittlei som alle andre av konsekvensene av å tilhøre det andre kjønnet. Jeg håper at Metoo kan redefinere mye av det som foreløpig har blitt ansett for å være normal atferd.
    Men i alle revolusjoner må noen ta ansvar for grensene, ellers utarter det i plyndring, overgrep og personlige hevnaksjoner. Det er for få som har tatt på seg den irriterende oppgaven med å spørre hvor mange knuste egg som trengs for å lage en omelett.

I en bransje med dårlig samvittighet lurer det opportunistiske feller. Som når Netflix skriver Kevin Spacey ut av siste sesong av House of cards. Kommer han til å få noen roller i resten av livet? Antakelig ikke – Metoo godtar ingen foreldelsesfrister. Spaceys liv som skuespiller er over, og jeg sørger over hans skjebne. Foreldelsesfristen for voldtekt er ti år, men i Metoo holdes folk ansvarlige for ting som de har sagt og gjort eller skal ha sagt og gjort for mye lenger siden. Oppgaven for revolusjonens tropper er ikke å straffe den gamle ordenen, men å bygge den nye. Det er mye vanskeligere. Mislykkes det, oppstår det et kaos der folk til slutt roper etter hvilken som helst stabil orden.

Med den innsikten finner jeg til slutt verdien med samtlige bidrag i de to antologiene: Les og la dem bli et utgangspunkt for en diskusjon om hva slags revolusjon Metoo er og bør være.

«Revolusjoner som ikke tåler innvendinger, er dømt til å mislykkes»

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Men dette er 35 år siden, jeg skal ikke avvise muligheten for at det også der vil dukke opp #metoo-saker også der.
    Jeg vil igjen litt tilbake til tidsperspektivet rundt det hele... selv massemord er foreldet etter 35 år, så noe mer enn en beskrivelse av tidsånd kan ikke dette brukes til.

Så ... jeg er med på å belyse problemer i dag og bremse for at unge skal oppleve kinkike situasjoner og press fra maktmennesker, men ... frem fra glemselen har ikke samme tyngde i min bok. Det blir bare sutring og stakkars meg.
    Nok engang var jeg nok litt uklar, jeg sikter til eventuelt nyere saker fra vår tid. Jeg har liten tro på at det dukker opp 30-35 år gamle saker i den organisasjonen. Til det kjente jeg de viktigste lederne og deres livsstil for godt. Det var folk som Paul Chaffey (nå H) og Kristin Halvorsen jeg satt i ledelsen med, og det er i alle fall bunnsolide folk når det kommer til korrekt adferd. Selv om Paul var punker på den tiden jeg kjente ham. :rolleyes:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216

Mnjæhh, hun er over seksuell lavalder og drakk seg sikkert full helt på egenhånd så ... om det er noe straffbart her får andre vurdere. Vi bor tross alt ikke i Sverige. Men at det er mer enn nok til å måtte trekke seg som lagleder for ungdomspartiet er det vel mindre uenighet rundt.

Jeg tenker at denne løsningen er grei for alle parter, han trekker seg fra alle verv og hun får leve med et fyllaknull på en partisamling. Life goes on og politikken trenger ikke flere hysteriske snøfnugg tross alt.

Get over it, ingen som holder dette mot henne om hun fortsetter. Tvert i mot. Hun vant frem til slutt, og det er hva som teller.
    Ville ikke vært meg imot om straffbarheten ble vurdert. Vi har voldtektsparagrafene. 10 års strafferamme. Vi har paragrafene om å utnytte sin stilling til å få sex. 6 års strafferamme. Og vi har sjenking av mindreårige og/eller utlevering av alkohol til mindreårige. Der er det vel bøter og 6 måneder.

Sistnevnte er foreldet.

Hun vant frem til slutt? fyllesex? makan. Hadde Høyre gjort jobben sin ville flere jenter vært skjermet for denne duden. I stedet forfremmet Høyre Riise...

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En bitteliten kommentar til Hegnars leder, "Riise er blitt konfrontert med dårlig dømmekraft og innrømmer og beklager dette. Uten at det foreligger varslermeldinger"... :rolleyes:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn