Diverse Metoo

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    ^^ Jeg har absolutt ikke sansen for Grande, aller minst som politiker og ikke som person (i bildet som skapes gjennom media, så hun kan meget mulig være en svært så trivelig dame), men denne saken har ingenting i media å gjøre. Folk har rett på et privatliv. Det var vel intet maktforhold i bildet.

Når du har:
    Sandberg (voldsdømt for å ha slått ned asylsøker, ytret at asylsøkere bare kan drukne på sjøen),
    Søviknes(utnyttet sin posisjon til å ha sex med 16-åring som ble skjenket, påstand mot påstand om at det var frivillig, løy om hendelsen),
    Amundsen(korstog),
    Anundsen(google it, misbruk av arbeidsplassen midler for å lage skrytevideo +++),
    Listhaug(PR-konsulent som aldri har oppgitt sin kundeliste og er avslørt å tatt betalt for å arbeide imot sitt eget parti, for ikke å nevne alle fremmedfiendtlige uttalelsene hun har kommet med)

som statsråder, så er Grande dessverre et virkelig(!!!) steg opp i klasse. Lista ligger dessverre på 10 cm.

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Erna virker mer og mer som den svakeste statsminister vi har hatt. Hun trives best som stasminister.
    Venter bare på at pressen kommer over et notat som beviser at Erna visste ala hva som skjedde med Søviksnes-saken.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks...ente-til-detaljene-om-sex-skandalen/a/177597/
    Du kaller mannen konsekvent for Søviksnes.
    La oss, en gang for alle, slå fast at han heter Søviknes.
    takk! Skal skrive det korrekt heretter :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Unge høire, ikke Høire. Men det spiller åpenbart ingen rolle for deg. Riise er selvsagt ferdig politisk.
    Høyre, ikke Høire.
    Jeg har konsekvent i flere år skrevet Høire for Høyre. Akter ikke å endre på det.
    Trodde det bare var H-medlemmer på over 80 år og sarkastiske ungsosialister som stavet partinavnet slik. ;)
    Hva er du, weld77?
    Høirefolk stemmer Høire, grunnet skattelettene.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.688
    Du er passe naiv hvis du tror at moderpartiet ikke visste noe som helst. Til og med Unge Venstre visste om han.

Så Riise er ferdig politisk? Det er ny informasjon. I går etter alle oppslagene så hadde lederen i Hedmark Høyre full tillit til Riise. Hvis Høyre tar dette på høyeste alvor leverer de en politianmeldelse. Det kommer aldri i livet til å skje.
    Som stortingsrepresentant er man folkevalgt og kan ikke avsettes uansett hvor lyst noen måtte ha til akkurat det.

fordfiesta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.03.2008
    Antall liker
    22
    Er det Dali Zensor 3 som er den perfekte match til NAD D3020?

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Du er passe naiv hvis du tror at moderpartiet ikke visste noe som helst. Til og med Unge Venstre visste om han.

Så Riise er ferdig politisk? Det er ny informasjon. I går etter alle oppslagene så hadde lederen i Hedmark Høyre full tillit til Riise. Hvis Høyre tar dette på høyeste alvor leverer de en politianmeldelse. Det kommer aldri i livet til å skje.
    Som stortingsrepresentant er man folkevalgt og kan ikke avsettes uansett hvor lyst noen måtte ha til akkurat det.
    Sannhet med modifikasjoner. Blir man dømt for voldtekt så har det strafferamme høy nok til at man kan bli avsatt. Så Høyre kan her nå bli kvitt han ved politianmeldelse. Ellers er det ikke noe som hindrer Høyre fra å ekskludere vedkommende.

Riise er trygt plassert i Høyre og Høyreledelsen har ikke gått til noe skritt til å gjøre han "politisk ferdig".

edit:
    Passe stor falitterklæring da. Først gjemme unna forbrytelsen, lobbe for å få han inn på tinget, og når han først er kommet inn på tinget og blir avslørt så blir han ekskludert. Skjer aldri. Riise har solid fremtid i Høyre, såfremt ikke jenta anmelder han.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.688

Sannhet med modifikasjoner. Blir man dømt for voldtekt så har det strafferamme høy nok til at man kan bli avsatt. Så Høyre kan her nå bli kvitt han ved politianmeldelse. Ellers er det ikke noe som hindrer Høyre fra å ekskludere vedkommende.

Riise er trygt plassert i Høyre og Høyreledelsen har ikke gått til noe skritt til å gjøre han "politisk ferdig".

edit:
    Passe stor falitterklæring da. Først gjemme unna forbrytelsen, lobbe for å få han inn på tinget, og når han først er kommet inn på tinget og blir avslørt så blir han ekskludert. Skjer aldri. Riise har solid fremtid i Høyre, såfremt ikke jenta anmelder han.
    Noen kilde på det? Det ville være et merkelig prinsipp om domstolen i praksis kan ekskludere noen fra den lovgivende forsamling.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Finner ikke igjen hvor jeg leste det. Husker at for for små saker så soner Stortingsrepresentanten i Stortingets ferie. For større saker er dette ikke lenger mulig og soningen må skje mens Stortinget er satt. Skal se om jeg finner det igjen. Sistnevnte hadde ikke skjedd på lang lang tid.

edit: finner ikke igjen kilden, og google er ikke meg behjelpelig heller.

edit2:
    fant en annen kilde, en artikkel som skriver følgende:
    " Stortingsplassen må han imidlertid fradømmes for å miste." om Skutle da han rotet det til for seg med Cannabis
    https://www.siste.no/politikk/trekker-seg-fra-alle-verv/s/1-53-7198707

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.584
    Torget vurderinger
    0
    Nå sa jo Høyre at det ikke var kommet varsler, og etter at dette "sprakk" i media har det trilet inn varsler. Kan man anta ( hvis man skal være litt edruelig og saklig ) at Erna ikke visste? De i partiet som visste hadde muligens ikke informert henne om hva dette egentlig gikk på? Hvem i organisasjonen hadde "satt seg" på varslene? Dette er forhold som Høyre av egeninteresse bør sjekke ut og deretter sørge for at vedkommende synder(e) får god mulighet til å angre!

Dessuten vet vi at media vinkler og utelater slik at bildet ser verre ut enn det virkelig er. Skjønt i disse sakene er det vel ikke nødvendig å gjøre noe verre enn det som det er!

Unge Riise hevder hårdnakket at det ikke var han som skjenket jenta, det var det enten andre eller hun selv som sørget for! I min bok gjør det ham ikke til en mindre overgriper selv om han selv eventuellt ikke sjenket henne! Han utnyttet henne og det er nok, mer enn nok! Han sier forøvrig også at ingen noengang har sagt noe til ham at han oppførte seg feil! Det burde selvsagt ikke vært nødvendig, men kan forklare hvorfor han sier at det ikke var kommet varsler om ham før han selv trakk seg. I "min verden" burde vært så enkelt som at han selv burde vite at dette han drev med ikke var greit!

Dessuten!

Slik jeg forstår det var dette en fest i "offisiell" Unge Høyre regi, med deltakere i 15-16 års alderen! Dette arrangementet skulle derfor selvsagt ha vært alkoholfritt! Noen, en eller annen ansvarlig, skulle selvsagt ha slått ned på det når ungene begynte å drikke alkohol. Hvis det stemmer at SU og Rødt kjører med alkoholforbud i slike sammenhenger er selvsagt dette helt forbilledlig. Det er vel også grunn til å tro at også Giske saken ville ha vært mye mindre omfattende og alvorlig hvis han hadde holdt seg edru når han representerte partiet.

Men ( jeg tenker bare litt rundt Riise saken og prøver ikke forsvare fyren! ) Hvis det var slik at han var satt igjen for å passe på en full pike mens andre var opptatt med å frakte en annen overstadig beruset frøken hjem er det jo et "dobbelt tilllitsbrudd"! Som leder har han jo et helt klart ansvar for å opptre på en ordentlig måte, og hvis han var satt igjen for å være "barnevakt" gjør jo dette tillitsbruddet enda mer avskyelig! Hadde jeg vært blandt de som kom tilbake og "fersket" ham er jeg redd jeg ville ha gitt fyren bank. Jeg ville blitt utrolig forbannet. Det at saken ikke ble innrapportert kan jeg tenke meg har følgende forklaring. Den/de som var ansvarlige for festen skjønte nok at sjenkingen av alkohol til 15-16 åringer ville kunne slå tilbake på dem selv, og i egeninteresse fant de det nok best å ikke rapportere dette videre oppover i systemet. At disse 18-20 åringene ikke tenkte på å ta med jenta til et voldtektsmottak og Riise til Politiet, kan jeg faktisk lettere forstå med bakgrunn i deres alder. Dette er noe jeg finner ganske forståelig.

Men at mange i Høyre bevisst må ha "sett bort" er vel hevet over all tvil, så her har partiet en jobb å gjøre. Og som sagt tror jeg at det skyldes redsel for å avsløre egne synder. Dette som forklaring og ikke som unskyldning.

For de som husker Prøysens vise om "frieren og stegan tå råttne bord", så vil jeg også peke på media her. Via bekjente har jeg hørt at ulike media i ganske lang tid har visst om flere av de sakene som dukker opp i disse dager. I flere år i visse tilfeller. Man har ikke gjort noe med sakene bevisst og med vilje men ventet på en "god anledning" til å avsløre dette som man visste! Og ja, det er en ærlig sak å ville tjene penger på å gi ut avis, men det jeg tenker på er at i alle fall noen offre for sexuelle predatoter kanskje kunne unnsluppet det de ble utsatt for om media hadde avslørt drittsekkene tidligere!

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.584
    Torget vurderinger
    0
    .

Det var neppe noe maktforhold mellom partene, så da er det ganske så uskyldig.

Hadde arrangementet vært i regi med Venstre ville det vært ytterst problematisk.
    Aldersforskjellen betyr nok endel her. Ifølge ryktebørsen var ikke gutten "overbegeistret" over det som skjedde. Han skal etter sigende hatt behov for terapi i etterkant.

Nå er vi ganske samstemte her om at Riises oppførsel mot ei full jente på 16 er a vskyelig, og det er den! Men når det gjelder en kvinnelig politiker som er nær 10 år eldre enn Riise gjør det samme moe en gutt på 16-17 er det et spørsmål om "privatlivets fred"??? Er redd du er i ferd med å gå i likestillingsfella her Larson, den som sier at "likestilling" er at kvinner skal ha alle fordelene menn påstås å ha, men menn skal ikke ha noen av "fordelene kvinner har! DET er ikke likestilling, det er forskjellbehandling.

Dette arrangementet var vel ikke direkte politisk selv om det var mange politikere tilstede. Det var i bryllupet til SPs Ola Borthen Moe.Så uansett ville det ikke ha vært Venstres problem, men Senterpartiets!

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    .

Hadde arrangementet vært i regi med Venstre ville det vært ytterst problematisk.
    Aldersforskjellen betyr nok endel her. Ifølge ryktebørsen var ikke gutten "overbegeistret" over det som skjedde. Han skal etter sigende hatt behov for terapi i etterkant.

Nå er vi ganske samstemte her om at Riises oppførsel mot ei full jente på 16 er a vskyelig, og det er den! Men når det gjelder en kvinnelig politiker som er nær 10 år eldre enn Riise gjør det samme moe en gutt på 16-17 er det et spørsmål om "privatlivets fred"??? Er redd du er i ferd med å gå i likestillingsfella her Larson, den som sier at "likestilling" er at kvinner skal ha alle fordelene menn påstås å ha, men menn skal ikke ha noen av "fordelene kvinner har! DET er ikke likestilling, det er forskjellbehandling.

Dette arrangementet var vel ikke direkte politisk selv om det var mange politikere tilstede. Det var i bryllupet til SPs Ola Borthen Moe.Så uansett ville det ikke ha vært Venstres problem, men Senterpartiets!
    At voksne mennesker har sex med 16-åringer er ikke automatisk et problem. Ei heller at det er aldersforskjell. Problemet kommer når det er misbruk av sin posisjon for å få tilgang til denne sexen.

En lærer som har sex med en 16-åring på sin skole er et problem.
    En sykepleier som har sex med en 16-årig pasient er et problem.
    En lege som har sex med en 16-årig pasient er et problem.
    En trener som har sex med en 16-åring på fotballaget han/hun trener er et problem.
    En sjef som har sex med en 16-årnig sommeransatt er et problem.
    En politiker som har sex med en 16-åring i et arrangement i regi av partiet er et problem.
    En politiker som har sex med en 16-åring i ungdomspartiet utenom partiets regi er trolig et problem. Kommer helt an på makten og likheten i relasjonen.

En politiker som kommer over en 16-åring på en fest og har sex er ikke et problem i seg selv. Politikere har rett på privatliv som alle andre. Omstendighetene rundt har alt å si. Det er meget mulig at det var kritikkverdig av Grande, men mye tyder på at dette bare er noe som tilhører privatlivets fred.

Selvsagt kan man mene mye om det er riktig og galt at noen på nærmere 40 har sex med 16-åringer, men så lenge det er samtykke, ingen maktforhold, ingen utnyttelser, så er det ikke prinsipielt galt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Er du en unggutt og klarer å sjekke opp en MILF som sogar er høyt på strå så er du i min bok en fjott om du trenger terapi og metoogråting i ettertid. Men det er ingenting som tyder på dette, så jeg gir ham cred jeg. Har ikke hørt noe slikt fra den kanten. En del av en dannelsesreise og en god historie. Femitasser har ikke noe i politikken å gjøre uansett :)

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    ^^^^

Alle andre ungdomslag har i alle tider latterliggjort RU og SU som har alkoholforbud. Selvsagt burde arrangementet (fylkesårsmøtet) til Unge Høyre vært alkoholfritt, men det er imot policyen deres. Alkohol serveres. Det formidles videre til umyndige, lovbrudd som de ser mellom fingrene med. Kan ikke komme med etterpåklokskap mot noe de er advart mot.

Man har en voksenperson på arrangementet som sitter i sentralstyret. Det er naturlig at ungdommene stoler på vedkommende. Det skulle de aldri ha gjort. Det sitter langt inne for personer som er 7-10 år yngre å stå opp mot denne personen. De varslet i etterkant, dagen derpå. Varselet ble ikke agert på. Det sitter enda lenger inne for politikerspiren på 16 å anmelde forholdet. Det betyr konflikt, maktkamp, forlengelse av traumet og trolig farvel til mulig karriere. Altfor mange voldtektsanmeldelser blir også henlagt.

Så offeret ville forståelig nok ikke anmelde, men insisterte på at det skulle varsles sentralt. Varselet ble sendt og ignorert. 3 måneder senere er Riise leder.

Riise sier at ingen har sagt noe til han? Generalsekretæren sier det motsatte.

https://www.nrk.no/norge/unge-hoyre-bekrefter-flere-saker-mot-riise-1.13861478

Sanner forteller at hun personlig flere ganger det siste året har tatt opp meldinger som har kommet til henne med Riise selv.

– Han har fått gjentatte råd og beskjeder om hva vi som organisasjon forventer av han som leder. Når han ikke har klart å rette seg etter disse, er jeg glad for at han nå har trukket seg som leder i Unge Høyre, sier hun til NRK.
    Det har kommet frem at Riise har gitt henne øl mens de var alene. Og at vitnene som ferska han så at hun var i dårligere tilstand etter 1 time enn da de avleverte henne. Så Riise hevdet hårdnakket at han ikke ga henne drikke. Ting tyder på det motsatte.

Media har nok visst om denne saken i lang tid, ja. Det er mange hensyn å ta, spesielt overfor jenta. Så man kan ikke komme og si at media er venstrevridd.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.449
    Torget vurderinger
    1
    Beskyldningene om venstrevridd media har jo høyresiden tutet på med i mange år. Fakta er vel at pressen har berøringsangst for å omtale hendelser på høyresiden negativt i frykt for å fremstå som venstrevridd. En vellykket aksjon for høyresiden dette, har pågått i mange år, helt siden ARK-tjatet fra Hagen.

Selvsamme Hagen har også kuppet begrepene ‘sosialist’ og ‘sosialisme’ og er nå snart den eneste som bruker dem. Ved å konsenkvent omtale alt han ikke liker som ‘sosialisme’ og motparter som ‘sosialister’ har begrepene blitt så negativt ladet at venstresiden inkl Arbeiderpartiet har mistet eierskapet til de og knapt bruker de lenger. Der snakker man til nød om sosialdemokrater/sosialdemokrati da dette høres mindre totalitært ut enn det Hagen & co har klart å få det til å være. Så der venstresiden nå må klare seg uten et samlende begrep for sin politikk er dette ikke gjeldende på blå side. Der kan man hevde seg å være ‘konservativ’ eller ‘ liberal’ uten at dette følges av spesielle negative assosiasjoner. «Eg er liberalist» hauket Dale som siste og avgjørende svar på hvorfor han ser det tvingende nødvendig å rasere landbrukssamvirkene en etter en. Dette altså etter å ha innrømmet at landbrukspolitisk/økonomisk ville det være en dårlig ide. Men ideologi får trumfe fornuft på høyresiden gang etter gang uten at media/opinion forfølger dette. Berøringsangst.

Politikk er mer enn noe en kamp om begrepene og der har blå side snart vunnet det hele.

Deffe: vi lar debatten om landbrukssamvirket og Dale være. Dette var et eksempel på bruk av ideologi som trumf i politikk. Som altså kun er mulig på blå side nå.

I forhold til Metoo: Støre får massiv kritikk selv om han fra dag en har stått på varslernes side og uttrykkelig gjort det klart at de både blir trodd og sagt tydelig fra om at dette først og fremst er en belastning for de. Jeg kan ikke se hva mer han skulle gjort egentlig. Giske var ferdig for Støres del veldig tidlig i denne prosessen, det er det vel liten tvil om. Han er rett og slett forbannet over en ukultur som han ikke visste noe om (tror jeg) og som skulle vært ryddet opp i for lenge siden.

Blå side: Landsmoderen kommer med en one-liner om at dette var leitt for overgriperen og partiet. Det får holde. Hun vet uansett at hun slipper kritikk. Taktikken å sitte stille i båten og smile overbærende har vist seg være effektiv i de fleste sammenhenger.

Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    .

At voksne mennesker har sex med 16-åringer er ikke automatisk et problem. Ei heller at det er aldersforskjell. Problemet kommer når det er misbruk av sin posisjon for å få tilgang til denne sexen.

En trener som har sex med en 16-åring på fotballaget han/hun trener er et problem.
    En politiker som har sex med en 16-åring i et arrangement i regi av partiet er et problem.
    En politiker som har sex med en 16-åring i ungdomspartiet utenom partiets regi er trolig et problem. Kommer helt an på makten og likheten i relasjonen.

En politiker som kommer over en 16-åring på en fest og har sex er ikke et problem i seg selv. Politikere har rett på privatliv som alle andre. Omstendighetene rundt har alt å si. Det er meget mulig at det var kritikkverdig av Grande, men mye tyder på at dette bare er noe som tilhører privatlivets fred.

Selvsagt kan man mene mye om det er riktig og galt at noen på nærmere 40 har sex med 16-åringer, men så lenge det er samtykke, ingen maktforhold, ingen utnyttelser, så er det ikke prinsipielt galt.
    Ingen maktforhold:confused:. En politiker som når lederposisjonen i et parti er en makt person! Hvis dette er helt greit så bør hun kanskje gå ut selv å avklare eller er det slik at hensikten med Metoo er at det er mannfolka som skal tas ?

Sist redigert:

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Fra Dephland mot en form for moralsk selvhøytidelighet

In France today, different feminist groups coexist: the main one is a feminism following the steps of De Beauvoir, one that is not at war with men but rather with machismo culture, gender inequality and the inherent misogyny of religions.

And there is a rather recent American import of feminism, one that often comes across as opportunistic and “man-hating”, one that turns a blind eye to religious misogyny, for instance defending the wearing of the hijab. They present themselves as the new vanguard of French feminism, the new blood, except they can sound to some like Stalinist commissars, or Robespierre in culottes, passing edicts about what is acceptable conduct. We would be wrong, however, to think that the current debate shows a generational fight. Many millennials have signed the Deneuve letter. The divide is political, ideological even.

According to Perrot, “the authors of the letter fear that the #MeToo movement dents creative, artistic and sexual freedom, that a moralist backlash comes and destroys what libertarian thinking has fought hard to obtain, that women’s bodies and sex become again this forbidden territory and that a new moral order introduces a new censorship against the free movement of desire”, and concludes: “There is indeed reason to share their fear.”

This is probably the most interesting and sharpest argument made in the Deneuve letter. As Sarah Chiche, a 41- year-old psychoanalyst and author who signed the Deneuve letter, explained: “The #MeToo victims’ personal stories have proved a powerful magnet and very popular with the public. It has almost become a new norm in public discourse. Unfortunately, this is becoming insidious: now books need to be rewritten, films reshot.”

Last week an opera director in Florence decided to change the end of Bizet’s Carmen so that Carmen now kills her murderer. Ridley Scott edited out Kevin Spacey from his latest film and reshot his scenes with Christopher Plummer in All the Money in the World. Art critics questioned on the BBC whether to boycott the Gauguin exhibition in London because the painter slept with under-age Tahitians. Others want to rewrite Sleeping Beauty so that the final kiss is a consented one.

Since Deneuve signed the letter, Luis Buñuel’s Belle de Jour has suddenly been described as a rape apologist film, to be banned from cinemas. “This new feminism is now serving the interests of cultural revisionism and doesn’t know when or where to stop,” says Chiche.

It is a French tradition to disturb, to question, to critique, to set ablaze the conflict between two freedoms, that which protects and that which disturbs. Sexuality has become the new battlefield. “Today, in 2018, Oshima’s In the Realm of the Senses and Nabokov’s Lolita would never see daylight because of both reactionaries and self-proclaimed progressives who invoke the fate of real victims to shut us all up,” says Chiche.

For all the talk about Deneuve, little has been said of the initiator of this public letter. Her name is Abnousse Shalmani. She is a 41-year-old French-Iranian, born in Tehran. She grew up under Ayatollah Khomeini until her parents fled to Paris in 1985. In a book she published in 2014, Khomeini, Sade et Moi, she revealed that she was the victim of a rape, but also said French authors such as Colette, Victor Hugo and Marquis de Sade taught her how to be free, as a woman and a sexual being, far from the Islamic veil she was forced to wear as a girl in Tehran.

Perhaps we should listen to her when, amid the furore, she tried to make herself heard on French radio: “We do not dismiss the many women who had the courage to speak up against [Harvey] Weinstein. We do not dismiss either the legitimacy of their fight. We do, however, add our voice, a different voice, to the debate.”

One should always listen to the French difference.

https://www.theguardian.com/world/2...herine-deneuve-metoo-letter-sexual-harassment

6

65finger

Gjest
    når Høyre feier det hele under teppet og forfremmer fyren inn på Stortinget så er saken selvsagt også av politisk tyngde.
    svinet giske er blitt feid under teppe i 20 år som overgriper og leder

H

Hardingfele

Gjest
    når Høyre feier det hele under teppet og forfremmer fyren inn på Stortinget så er saken selvsagt også av politisk tyngde.
    ^Jeg tror ikke UH-lederen var den som sstod for skjenkingen.

Inntil flere detaljer kommer på bordet virker det ikke som om "svinet Giske" har hatt sex med en overstadig beruset 16-år gammel jente han ble satt til å passe på, så ingen skulle utnytte at hun var ute av stand til å passe på seg selv.

Giske har "tenkt med feil hode" i følge ledende kvinner i Ap, som ville at han skulle trekke seg. Men hittil er det ikke kommet frem anklager om voldtekt eller ufrivillig samleie.

Svin på skogen er det nok av.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    .

Ingen maktforhold:confused:. En politiker som når lederposisjonen i et parti er en makt person! Hvis dette er helt greit så bør hun kanskje gå ut selv å avklare eller er det slik at hensikten med Metoo er at det er mannfolka som skal tas ?
    Hun har ingen makt over denne 16-åringen. Han kan fint si nei uten å være redd for følger.

Og nei, hun skal så absolutt ikke gå ut å avklare ting som tilhører privatlivets sfære. Resett er en publikasjon(nå er jeg snill med dem) som tilhører søppeldynga.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    ^Jeg tror ikke UH-lederen var den som sstod for skjenkingen.

Inntil flere detaljer kommer på bordet virker det ikke som om "svinet Giske" har hatt sex med en overstadig beruset 16-år gammel jente han ble satt til å passe på, så ingen skulle utnytte at hun var ute av stand til å passe på seg selv.

Giske har "tenkt med feil hode" i følge ledende kvinner i Ap, som ville at han skulle trekke seg. Men hittil er det ikke kommet frem anklager om voldtekt eller ufrivillig samleie.

Svin på skogen er det nok av.
    Enig med deg angående Giske, men første utsagnet strider mot vitneutsagn. Det er selvsagt en liten sannsynlighet for at vitnene har tolket situasjonen feil.

– Jenta hang sammen med Riise og plutselig var hun veldig full. Hun var skikkelig full. Det var helt tydelig for oss andre at Riise hadde skjenket henne. Jeg så at Riise ga henne øl, sier en som var til stede.

Ut på kvelden måtte daværende fylkesleder og et styremedlem følge en annen av festdeltagerne på legevakten.

– Vi overlot da ansvaret for 16-åringen til Riise en kort periode. Det hadde vi ingen betenkeligheter med, siden han var en prominent gjest fra Unge Høyre sentralt, sier styremedlemmet -som senere overtok som fylkesleder.

– Jeg spurte Riise om han kunne passe på jenta som var beruset, fordi han var den eneste voksne til stede. Det sa han ja til. Da vi kom tilbake etter en times tid, fant vi Riise på et soverom der han hadde sex med 16-åringen, som da var veldig beruset, sier kilden.
    Sakset fra aftenposten. https://www.aftenposten.no/norge/po...e-varslet-om-alvorlig-seksuell-episode-i-2014

Artikkelen er bak betalingsmur, så får ikke verifisert at sitatet er riktig.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Riise bare: - media har fått tak i at jeg løy og bakgrunnen til at jeg trekker meg er at jeg er en voldtektsmann. Best jeg sykemelder meg!

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.688
    Synest du fortsatt at din påstand om at sykmelding kun er noe man får om man faktisk er syk står til troende?

Jeg vil bli svært overrasket om Giske eller Riise i det hele har giddet å møte fastlegen sin før de ble sykmeldte. Det er en åpenbar misbruk av en ordning for å slippe å vise seg offentlig når det plutselig ikke passer lengre. Giske har nå vært sykmeldt så lenge at det er staten som betaler lønnen hans, regner med Riise følger etter. Dette er ikke en ordning for politikere som plutselig opplever det noget slitsomt å være i søkelyset - en plass de normalt går tungt inn for å være.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Jeg synes det er "festlig" at Riise som er motstander av sykeordningen nå innser at den faktisk er grei å ha.

Giske hadde jeg litt sympati med, for der var det heksejakt i media, med anonyme brev og eskalering på eskalering. Offentlig skittentøysvask som det ikke er mulig å forsvare seg mot med foreldete saker som ikke er straffbare (etter hva som har kommet frem). Det tar på og har krevd menneskeskjebner tidligere.

Riise... ja, det er plagsomt i å bli tatt med buksene nede når du (angivelig) voldtar en 16-åring. Og så bli avslørt etter å ha konspirert for å holde anklagene vekke.

Du har helt rett i at ordningen ikke er tiltenkt politikere som plutselig opplever det slitsomt å være i søkelyset, men politikere er mennesker med psyke de også. Riise burde søkt om suspensjon/permisjon, men det er å nærmest innrømme skyld, så det gjør han aldri. Riise er under stort press, og om han er på vei til å bukke under for presset og er syk eller ei er opp til legen å bedømme.

Et annet moment her er at Høyreledelsen er frempå for å beskytte lederne i Unge Høyre. Psykologtimer og noen skuldre å gråte på. Synd de ikke brydde seg like mye (eller et døyt) om ofrene.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.688
    Tror du noen av de faktisk har møtt legen sin? Giske sa at han hadde «blitt tilbydd en sykmelding og takket ja til den». Er vel ingen som tror på det. Som om giskes lege tropper opp på døren for å sykmelde han eller at Giske faktisk går til legen sin for en psykiatrisk vurdering Dette er begge sykemeldinger fordi det passer de veldig godt.

Ikke faen om en vanlig arbeidstaker får sykmelding pr fjerndiagnose fordi jobben går i oppoverbakke. Kan bli artig å høre på høire snakke om innstramming i ordningen heretter. De burde la Riise falle på sverdet og dø (politisk, ikke bokstavlig) han er uansett ferdig og har blitt en vandrende liability.

Det blir spennende å se hvor disse #metoo- ofrene dukker opp. Selv for lobbybransjen er de vel beheftet med en viss omdømmerisiko.

Personlig ville jeg føle det mildt tilfredsstillende om en politisk broiler finner ut at de er uansettbare i den virkelige verden.

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    og ikke faen at en vanlig arbeidstaker blir råkjørt i media heller, slik at legen kan bli klar over hvordan situasjonen er.

ja, det blir artig å høre på Høyres forslag til innstramninger. Riise skallet med seg selv 4 ganger i svingdøra nå, ref twittermeldinger han har lagt ut.

Det er visse menneskelige reaksjoner som er vanlig å få når livet rundt en rakner, og da er det på plass med sykemelding. Så det at Riise kan være syk og at det ikke er noe spill for galleriet, er det ikke liten sannsynlighet for.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.688
    og ikke faen at en vanlig arbeidstaker blir råkjørt i media heller, slik at legen kan bli klar over hvordan situasjonen er.

ja, det blir artig å høre på Høyres forslag til innstramninger. Riise skallet med seg selv 4 ganger i svingdøra nå, ref twittermeldinger han har lagt ut.

Det er visse menneskelige reaksjoner som er vanlig å få når livet rundt en rakner, og da er det på plass med sykemelding. Så det at Riise kan være syk og at det ikke er noe spill for galleriet, er det ikke liten sannsynlighet for.
    Nei, men dette er folk som ville fått spontanorgasme av samme menge dekning på deres egne premisser. Når man har valgt et svært offentlig liv og drømmer om å få trynet sitt i aviser oftest mulig kan man ikke sykmelde seg for å være en offentlig person. Det passer de begge veldig fint så lenge det var jevn tilgang på unge piker,men når det går oppoverbakke så sykmelder man seg og spytter offentlig på hele ordningen.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    jeg er enig med deg at sykmeldingene ser mistenkelige ut. Giske sto i det en god stund før han ble sykmeldt. Riise... holdt ikke ut så veldig lenge.

Det er visse menneskelige reaksjoner folk ofte får når livet butter skikkelig imot og da blir det feil å stå utenfor å si at de utnytter situasjonen/ordningen. Du sier ikke at en person med beinbrudd utnytter ordningen, gjør du, selv om det finnes personer som har dratt frem falsk gips.

Pengene blir ikke trekt fra det offentlige før det har gått 16 dager. Nå står de på arbeidsgiveren. Men ja, det kan ikke utvikle seg til å bli et mønster her der politikere sykmelder seg bare det butter imot.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Litt vanskelig å ha noen sympati med Sandstø, hun virker mest som et hysterisk persilleblad. Det er jo NULL konkret hva disse sakene handler om, og de som har hørt på henne i partiet har jo medgitt at det slett ikke handler om "sekeuell trakassering", når såpass mange behandler saken i plenum og er enige om dette så er det nærliggendeå tro at de har rett og hun tar feil

Var det en hånd på et kne engang, eller en uønsket invitasjon fra en eldre person på et julebort eller noe? Når man ser det hysteriske og nevrotiske nivået endel har lagt seg på i slike saker, så ville det tjene hennes sympati om hun fortalte hva noen av sakene handlet om. Men hun er kanskje bare like nervøs for at alle da bare vil le av henne. Tryggere å få lov til å posere litt i avisene og være snurt og kritiserende ... helt uten noe som helst konkret å komme med annet enn at hun er overfølsom og nevrotisk. Noen egner seg ikke som politikere.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Mg1EEo/trakasseringsoffer-julia-sandsto-svada-beklagelse

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    ^ KRFu kom tilbake til henne og sa at det faktisk var seksuell trakassering og beklaget dette etter 2 år. De beklager ikke at hun måtte stå skolerett for en komitee på 30 personer i 9 timer. Saksgangen var horribel og KrFu/KrF nekter å beklage, derfor trekker hun seg.

Her har vi hennes fortelling. Noe ganske annet enn hva Gjestemedlem sier.
    https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=10213556535845461&id=1164351636

For to år siden ble jeg seksuelt trakassert og forfulgt av en betydelig eldre mann som også var min mentor. Jeg sa ifra til ledelsen gang på gang, men ingenting ble gjort. De ville ikke definere det som seksuell trakassering, men ”grenseoverskridende atferd”. Vedkommende sa han tenkte på meg mens han lå i sengen, at han ikke kunne gifte seg med noen andre enn meg, og han ringte rundt til både daværende KrFU-leder og andre i partiet for å høre om jeg hadde sex med andre. Han oppsøkte meg på ikke-politiske arrangementer hvor han visste at jeg kom til å være. I følge loven så er seksuell trakassering ”uønsket seksuell oppmerksomhet som oppleves som krenkende og plagsom for den som rammes”. Likevel håndterte KrFU dette som en sak med grenseoverskridende atferd. Det var ingen grunn til at han ikke skulle få et høyere verv etter at de fikk varslene, og det var ingenting mer de kunne gjøre til tross for at jeg ville melde meg ut av partiet som 18-åring. Sentrale personer i KrFU sa også til meg på det tidspunktet at ”Julia, dette er jo ikke hans feil. Han har det veldig vondt. Du har jo lurt han til å tro at du er bedre enn du egentlig er. Han er bare forelsket”. Trakassøren gikk ikke av før VG fikk nyss i saken. På det tidspunktet ville jeg ikke gå ut i media, og fikk stoppet det.

G

Gjestemedlem

Gjest
    ^ KRFu kom tilbake til henne og sa at det faktisk var seksuell trakassering og beklaget dette etter 2 år. De beklager ikke at hun måtte stå skolerett for en komitee på 30 personer i 9 timer. Saksgangen var horribel og KrFu/KrF nekter å beklage, derfor trekker hun seg.

Her har vi hennes fortelling. Noe ganske annet enn hva Gjestemedlem sier.
    https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=10213556535845461&id=1164351636

For to år siden ble jeg seksuelt trakassert og forfulgt av en betydelig eldre mann som også var min mentor. Jeg sa ifra til ledelsen gang på gang, men ingenting ble gjort. De ville ikke definere det som seksuell trakassering, men ”grenseoverskridende atferd”. Vedkommende sa han tenkte på meg mens han lå i sengen, at han ikke kunne gifte seg med noen andre enn meg, og han ringte rundt til både daværende KrFU-leder og andre i partiet for å høre om jeg hadde sex med andre. Han oppsøkte meg på ikke-politiske arrangementer hvor han visste at jeg kom til å være. I følge loven så er seksuell trakassering ”uønsket seksuell oppmerksomhet som oppleves som krenkende og plagsom for den som rammes”. Likevel håndterte KrFU dette som en sak med grenseoverskridende atferd. Det var ingen grunn til at han ikke skulle få et høyere verv etter at de fikk varslene, og det var ingenting mer de kunne gjøre til tross for at jeg ville melde meg ut av partiet som 18-åring. Sentrale personer i KrFU sa også til meg på det tidspunktet at ”Julia, dette er jo ikke hans feil. Han har det veldig vondt. Du har jo lurt han til å tro at du er bedre enn du egentlig er. Han er bare forelsket”. Trakassøren gikk ikke av før VG fikk nyss i saken. På det tidspunktet ville jeg ikke gå ut i media, og fikk stoppet det.
    Har du et rom med 30 personer som hare rister på hodet og fastslår at dette ikke er seksuell trakassering med uønsket oppmerksomhet så er det vel verdt å ta dette seriøst. At Krf i ettertid må se litt beklagende ut siden dette pietistiske persillebladet har stilt partiet i et dårlig lys er forståelig nok. Mange har latt seg dressere av de nye amerikanske femninistene i ettertid å definere alt som trakassering og overgrep, selv om det hanske bare er et skjevt smil, set blunk med øye eller noen utvalgte ord. Politikken er slett ikke tjent med slike selvhøytidelige poserende bimboer som dette. Jeg tror partiet bør være godt fornøyd med at slike forsvinner, og ikke minst for alle dem som har opplevd virkelig trakassering eller overgrep. For dem må slike fjols som dette være intet annet enn et hån. Krenkomane, pietistiske, selvmedlidende nyfeminister har ingen bruk for.

Tenker hun her bør vurdere å gå i kloster.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Hadde ikke forventet at du skulle se det kritikkverdige, deph.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Joda, det kritikkverdige er denne evindelige dyrkingen av det ynkelige og den feministiske offerkulturen.

Enten får hun her komme med noe konkret forklaring på det hele, eller så bør hun jo egentlig bare trekke seg pent tilbake. Det er overveiende sannsynlig at det ikke er snakk om annet enn uønsket oppmerksomhet her, og hysterisk gråting når hun ikke fikk være stakkars litte søte offer. Men i avisene får hun jo klynke og får oppmerksomheten.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.571
    Joda, det kritikkverdige er denne evindelige dyrkingen av det ynkelige og den feministiske offerkulturen.

Enten får hun her komme med noe konkret forklaring på det hele, eller så bør hun jo egentlig bare trekke seg pent tilbake. Det er overveiende sannsynlig at det ikke er snakk om annet enn uønsket oppmerksomhet her, og hysterisk gråting når hun ikke fikk være stakkars litte søte offer. Men i avisene får hun jo klynke og får oppmerksomheten.
    Ubegripelig argumentasjon!

Gitt at historien er som beskrevet (og det kan vi antakelig gå ut fra), har her en hanrei i lederforkledning brutt fundamentalt med flere kjente lover i arbeidslovgivningen (sjekk gjerne arbeidsmiljøloven, om du ikke tror på meg), og arbeidsgiver (KrF) følger opp med en saksbehandling som tangerer massemobbing. Deph er heldig som aldri har opplevd at ledelsen gjør livet surt for seg på jobb, over tid er det en svært tung belastning, som selv jerngress må bøye seg for.
    Menneskeforståelsen som her utvises, er mager, svært mager.

Dama har min fulle sympati, hadde dette vært en "normal arbeidsplass", hadde arbeidstakerens organisasjon satt skapet grundig på plass, hun hadde fått et år lønn (minst), fått god attest, og fått lov å reise hjem samme dag.
    At så arbeidsgiver i tillegg uten videre burde sparket sin ukritiske idiot av en lederskikkelse er også åpenbart, men ledere har det med å slippe unna sånt. Både i politikken og i arbeidslivet.

Disqutabel

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.193
    Sted
    Liten by
    Jeg begynner å lure på om enkelte her inne overkompenserer for noe her inne. Hva er det du kompenserer for, Deph?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn