Diverse Metoo

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Der fikk pinadø du en like fra meg med en Carson-video, Gunnar. For den har jeg ikke mye å si på, og det uten å identifisere meg med anti#metoo-hylekoret blant mine likesinnede (voksne menn med litt ego). Observerer forøvrig at 30-40 år skal være for lenge å vente med å klage. Er jeg innenfor hvis jeg klager på de seksuelle trakasseringene jeg har opplevd når de kun går omtrent 20 år tilbake i tid? :rolleyes:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.303
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Der fikk pinadø du en like fra meg med en Carson-video, Gunnar. For den har jeg ikke mye å si på, og det uten å identifisere meg med anti#metoo-hylekoret blant mine likesinnede (voksne menn med litt ego). Observerer forøvrig at 30-40 år skal være for lenge å vente med å klage. Er jeg innenfor hvis jeg klager på de seksuelle trakasseringene jeg har opplevd når de kun går omtrent 20 år tilbake i tid? :rolleyes:
    Det handler vel om at når man er ung og vakker blåser man det bort, men når alderen kommer og man finner ut at ingen en gang bryr seg med å slenge de et blikk langt mindre å gjøre gjøre noe som likner trakassering. Da dukker gjerne slike traumer opp i overflaten. Da er veien kort til å hevne seg på den det ikke ble noe med, for det var vel en grunn til at han prøvde seg...

For egen grunn er jeg møkk lei av å være det kjønn som får skyld for alt som er galt. De fleste vet at dette er rimelig jevnt fordelt kjønnene mellom.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.548
    Det handler vel om at når man er ung og vakker blåser man det bort, men når alderen kommer og man finner ut at ingen en gang bryr seg med å slenge de et blikk langt mindre å gjøre gjøre noe som likner trakassering. Da dukker gjerne slike traumer opp i overflaten. Da er veien kort til å hevne seg på den det ikke ble noe med, for det var vel en grunn til at han prøvde seg...

For egen grunn er jeg møkk lei av å være det kjønn som får skyld for alt som er galt. De fleste vet at dette er rimelig jevnt fordelt kjønnene mellom.
    Ja, det er beintøft å være en hvit, vellykket mann i et rikt land med velfungerende systemer og sterke menneskerettigheter. Såpass tungt er det å bære, at vi må finne noen å tråkke litt ekstra på, og i dag falt valget på middelaldrende kvinner som tør å si fra om at det fortsatt eksisterer skjevheter i samfunnet.

Disqutabel

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.548
    Så uansett hvordan en vrir og vrenger på det så som kvinne så er du et offer eller blir et offer for diskriminering eller seksuell trakassering før eller senere i livet.

Kule moderne ungdommer sliter også med de store spørsmålene i livet.
    https://www.dagbladet.no/nyheter/menn-spor-hvor-mye-jeg-koster-om-jeg-kan-bli-med-dem-hjem/68903971
    Tja, kanskje en tanke og ikke kle seg som en nigeriahore når man går på byen om man er bekymret for å bli forvekslet? Det er vel en grunn til at sleske menn ruller ned bilvinduet når hun driver gatelangs vil jeg tippe? De vet vel hva de skal se etter.

Seriøst, hvis det er vanlig at folk stopper bilene sine og ruller ned vinduet når man går forbi, så er det kanskje noen med klær og fremtoning som sender ut feile signaler. Kanskje det ikke bare er hudfarge og rasisme tross alt...
    Ja, la oss plusse på med litt utilslørt rasisme, og gi kvinnene skylda selv, så er alt som det skal være. For korte skjørter? Skyld deg selv, hore!

Disqutabel

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Det må vøre litt frustrerende å være sterkt angrepet av anti-metoo. Uansett hvor sterkt man forsvarer mannssjåvinismen så stopper det visst ikke. Bare i enkelte innvandrermiljøer, som man ellers ikke vil identifisere seg med, står man rakrygget gjennom stormen.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.582
    Torget vurderinger
    0
    Ja, la oss plusse på med litt utilslørt rasisme, og gi kvinnene skylda selv, så er alt som det skal være. For korte skjørter? Skyld deg selv, hore!

Disqutabel

Men du må jo kunne innrømme at dette er så meget enklere?;)

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Det enkle er ofte det beste.

Hi-rex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Adam and Eva, but don.t forget the Apple and the Snake:cool:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.303
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7

Ja, det er beintøft å være en hvit, vellykket mann i et rikt land med velfungerende systemer og sterke menneskerettigheter. Såpass tungt er det å bære, at vi må finne noen å tråkke litt ekstra på, og i dag falt valget på middelaldrende kvinner som tør å si fra om at det fortsatt eksisterer skjevheter i samfunnet.

Disqutabel
    Har ikke nevnt middelaldrende kvinne med et ord - det er det du som kommer trekkende med, så det er faktisk DU som tråkker ! Dette kunne like gjerne vært Ari Behn og Helge Jordal som Vibeke Løkkeberg. I artikkelen om Helge Jordal sies det at 40% av kvinner og 30% av mennene har opplevd det, så det er faktisk ikke bare en stakkars kvinnegreie.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.548

Disqutabel
    Har ikke nevnt middelaldrende kvinne med et ord - det er det du som kommer trekkende med, så det er faktisk DU som tråkker ! Dette kunne like gjerne vært Ari Behn og Helge Jordal som Vibeke Løkkeberg. I artikkelen om Helge Jordal sies det at 40% av kvinner og 30% av mennene har opplevd det, så det er faktisk ikke bare en stakkars kvinnegreie.
    Nu vel, min herre, her ble det mye rart.
    Meningen med det du skrev, kunne i det minste forstås som at du tok for deg kvinner over en viss alder, les gjerne nøye, og grei ut hva dette i så fall betyr, om det ikke handler om kvinner og alder:
    Og det jeg kritiserte deg for i tillegg, var at du mener det er tøft å bli stigmatisert, jeg antar vi kan fastslå rimelig kjapt at de minst stigmaplagede i samfunnet er hvite nordboere. Men bevares, ta gjerne offerrollen om du føler det gir deg noe.

Disqutabel

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.175
    Sted
    Liten by
    Hva med dette tilfellet, Deph?

Tatt på puppene. Reaksjoner verden rundt

TRAKASSERING: En 20 år gammel amerikansk kvinne opplevde seksuell trakassering på The Falls festival i Australia, da hun gikk toppløs - med brystene dekket av glitter. En 32 år gammel mann befølte henne ufrivillig, og jentenes reaksjon går nå viralt på sosiale medier.

Saken ble anmeldt til politiet, og 32-åringen ble siktet og arrestert. Likevel møter kvinnen hets på nettet grunnet antrekket, og nå snakker hun ut i en video hun selv postet på Facebook. Video: Video: Madeline Anello-Kitzmiller,
    Caters News

Utifra hva jeg leser fra deg, så kan hun takke seg selv og må bare tåle det?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hva med dette tilfellet, Deph?

Tatt på puppene. Reaksjoner verden rundt

TRAKASSERING: En 20 år gammel amerikansk kvinne opplevde seksuell trakassering på The Falls festival i Australia, da hun gikk toppløs - med brystene dekket av glitter. En 32 år gammel mann befølte henne ufrivillig, og jentenes reaksjon går nå viralt på sosiale medier.

Saken ble anmeldt til politiet, og 32-åringen ble siktet og arrestert. Likevel møter kvinnen hets på nettet grunnet antrekket, og nå snakker hun ut i en video hun selv postet på Facebook. Video: Video: Madeline Anello-Kitzmiller,
    Caters News

Utifra hva jeg leser fra deg, så kan hun takke seg selv og må bare tåle det?
    Da må du lære deg å lese bedre. Fysisk antasting er ikke lov eller akseptabelt. Er du på en strand, en nattklubb en festival etc. så er det helt greit å gå kledd som man vil. Jeg vil jo forsåvidt advare kvinner mot å gå naken og alene gjennom belastede storbyområder midt på natten, men dette kommer ikke i den kategorien.

Du sauser sammen skepsis til at endel bruker metooing for å fremme bagateller eller feministisk politikk, med at det er uakseptabelt med trakassering av kvinner. Hele greien er at man ikke skal overlate regien til illsinte mannevonde rosa feminister og fjols som bare vil ha litt oppmerksomhet i avisen.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.175
    Sted
    Liten by
    Her har du et godt eksempel på hvor motbydelig deler av metooingens ekstremfløy kan være.

https://www.dagbladet.no/kultur/krever-at-matt-damon-sparkes-fra-oceans-8/69233834

Mennesker som støtter opp om slikt som dette har my dypeste forakt. Så folk, og menn spesielt, som ukritisk kryper og neier for alt som kommer fra denne samlebetegnelsen kan du få gratis.
    Gud hjelpes så svart-hvitt verden din er.
    Ja, det er sider ved dette som ikke er fullt så produktive og positive, men rent generellt så er dette positivt for veldig, veldig mange kvinner og mange menn.

At Matt driter seg ut med det han sier, må han stå for selv. At han faktisk var klar over Weinstein sine herjinger med kvinner er i det minste betenklig, men at noen setter i gang et opprop mot han virker i overkant ufornuftig. Folk må få anledning til å forsvare seg og jeg er selvsagt enig i at det er forskjell på en voldtekt og en klaps på rumpa. Men for noen kan selv et klaps på rumpa føles som et seriøst overtramp. Det avhenger av situasjon og hvem som gjør det og det er IKKE opp til deg å bestemme hvordan andre skal reagere på slikt. Og før du begynner å raljere og rope, ja, voldtekt er langt verre!

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.673
    En slags analogi ville være at en arbeidsgiver ikke kan ansette Gjestemedlem, subsidiært at han må sparkes fra der han jobber nå siden han på nett har ytret skepsis til deler av #Metoo-fenomenet og endatil vært såpass dristig å påstå at det er en eller annen skala innenfor hva noen måtte føle kvalifiserer til et overgrep eller trakassering.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.548
    Her har du et godt eksempel på hvor motbydelig deler av metooingens ekstremfløy kan være.

https://www.dagbladet.no/kultur/krever-at-matt-damon-sparkes-fra-oceans-8/69233834

Mennesker som støtter opp om slikt som dette har my dypeste forakt. Så folk, og menn spesielt, som ukritisk kryper og neier for alt som kommer fra denne samlebetegnelsen kan du få gratis.
    Apropos det med å sette ting opp mot hverandre; du går jo relativt apeshit over disse som her benytter sin ytringsfrihet til å si hva de mener om Damons utsagn, og mulig konsekvenser av det, mens du på den annen side fullstendig bagatelliserer og latterliggjør de kvinnene som sier tydelig fra at det er ikke OK at en stor andel menn klår på kvinner uten invitasjon.

Vi velger alle vårt ståsted, du velger å stå på klåernes side, i stedet for de som blir klådd på. For såpass må man bare se til å tåle. Men tåle å bli satt fokus på for sine holdninger til kvinner og likeverd, ikke f...!

Disqutabel

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.548
    En slags analogi ville være at en arbeidsgiver ikke kan ansette Gjestemedlem, subsidiært at han må sparkes fra der han jobber nå siden han på nett har ytret skepsis til deler av #Metoo-fenomenet og endatil vært såpass dristig å påstå at det er en eller annen skala innenfor hva noen måtte føle kvalifiserer til et overgrep eller trakassering.
    Det er i så fall en dårlig analogi. Dersom Gjestemedlem hevder sine holdninger på sin arbeidsplass, og hans kvinnelige kolleger protesterer på dette gjennom en mail til sjefen, med krav om forføyninger, da er du mer inne på analogien. Da blir det opp til ledelsen i firmaet og handle med basis i den situasjon som har oppstått. Det er meget usannsynlig at Deph ville fått sparken for å ha hevdet kontroversielle holdninger (antakelig ikke rettmessig oppsigelsesgrunn), men han kunne nok bli pålagt å roe seg ned en smule.

Disqutabel

G

Gjestemedlem

Gjest

Ja, det er sider ved dette som ikke er fullt så produktive og positive, men rent generellt så er dette positivt for veldig, veldig mange kvinner og mange menn.

At Matt driter seg ut med det han sier, må han stå for selv. At han faktisk var klar over Weinstein sine herjinger med kvinner er i det minste betenklig, men at noen setter i gang et opprop mot han virker i overkant ufornuftig. Folk må få anledning til å forsvare seg og jeg er selvsagt enig i at det er forskjell på en voldtekt og en klaps på rumpa. Men for noen kan selv et klaps på rumpa føles som et seriøst overtramp. Det avhenger av situasjon og hvem som gjør det og det er IKKE opp til deg å bestemme hvordan andre skal reagere på slikt. Og før du begynner å raljere og rope, ja, voldtekt er langt verre!
    Å påpeke at det er store forskjeller på et klaps og en voldtekt er selvsagt alt for traumatisk for illsinte femifjols. Da kreves det ikke mindre enn at mannen må regigeres bort fra den nye filmen han har spilt i.

Disse folkene er ravende gale og like bortreist og fanatiske som de verste islamister. Det aller verste av det identitetspolitiske nevrosen som har krøpet frem fra feministiske collegemiljø de siste årene.

At folk her hjemme tar dem i forsvar ser jeg på med stor undring. Men jada, slike finnes tydeligvis.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882

Etter hva jeg har forstått er de sinte på Damon fordi han spilte en aktiv rolle i å legge lokk over en sak i Times som omhandlet Weinsteins sysler, som omfattet en overivrig ansatt italiener hvis hovedarbeidsoppgave visstnok var å skaffe førsteklasses ungpiker.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.608
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    men han kunne nok bli pålagt å roe seg ned en smule.
    Så lenge han a) ikke uttaler seg på firmaets vegne og b) ikke fremstår offentlig på firmaets vegne ellers, så er det temmelig begrenset hva firmaet kan pålegge ift offentlige uttalelser.

Johan-Kr

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.175
    Sted
    Liten by

Etter hva jeg har forstått er de sinte på Damon fordi han spilte en aktiv rolle i å legge lokk over en sak i Times som omhandlet Weinsteins sysler, som omfattet en overivrig ansatt italiener hvis hovedarbeidsoppgave visstnok var å skaffe førsteklasses ungpiker.
    Om det stemmer, så er jo ikke det positivt for hverken Matt eller Deph's frådene raseri ovenfor det han ikke helt forstår...

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.175
    Sted
    Liten by
    men han kunne nok bli pålagt å roe seg ned en smule.
    Så lenge han a) ikke uttaler seg på firmaets vegne og b) ikke fremstår offentlig på firmaets vegne ellers, så er det temmelig begrenset hva firmaet kan pålegge ift offentlige uttalelser.

Johan-Kr
    Nja, stemmer det da? Var det ikke en politimann som mistet jobben på grunn av Facebook-skriverier?
    Dette avhenger vel av typen jobb?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882

Om det stemmer, så er jo ikke det positivt for hverken Matt eller Deph's frådene raseri ovenfor det han ikke helt forstår...
    Den artikkelen til Dagbladet var så dårlig at jeg trykte på et par av linkene som lå der, og da ga det litt mer mening.

F.eks: https://www.thewrap.com/media-enablers-harvey-weinstein-new-york-times/

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.548
    Max Hermansen ble oppsagt grunnet sitt engasjement i Pegida.

Jeg er usikker på om det er OK å nekte folk jobb av slike årsaker, men arbeidsgiver og verneombud har visse sanksjonsmuligheter dersom det oppstår konflikter på arbeidsplassen, uansett årsak.

Disqutabel

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg har ikke mye sans for Giske, men her kommer litt konkret fra "varslene"..

Kvinne 2: Voksen kvinne (36) i partiapparatet
    PÅSTAND: Skulle på nachspiel hjemme hos Giske i 2014, men ingen andre kom. De pratet og drakk, han prøvde å kysse henne og sjekke henne opp. Ble avvist. Han gikk og la seg, hun bredde over ham og gikk hjem.

Kvinne 3: Voksen kvinne (35) i partiapparatet
    PÅSTAND: Tok drosje sammen med Giske etter partiarrangement i 2013. I drosjen tok han henne på låret, før de gikk sammen inn på en pub i Oslo sentrum. Hun satt på fanget hans, han strøk henne over ryggen og på rumpa. Deretter ble Giske avvist, og de reiste hjem hver for seg.

..

Eh ... klarer liksom ikke helt å opphause meg til ekstremistisk ottarhat av slikt ....

Om dette er grunnlag for et "varsel" til partiapparatet ...

Kvinne 2: Kvinne i 30-årene i partiapparatet
    PÅSTAND: Skulle på nachspiel hjemme hos Giske i 2014, men ingen andre kom. De pratet og drakk, han prøvde å kysse henne og sjekke henne opp. Ble avvist. Han gikk og la seg, hun bredde over ham og gikk hjem.

...

Er det slikt det handler om?

Vi lever tross alt i et liberalt ikke-sharia land, så jeg begynner nesten å få litt sympatier med trønderen.

Sist redigert av en moderator:

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    5.170
    Torget vurderinger
    4
    https://www.nettavisen.no/politikk/her-er-giske-varslene/3423403011.html

Kvinne 1: AUF-medlem i Troms
    PÅSTAND: På nachspiel, en 18 år gammel jente ble med for å hente mer drikkevarer. Giske forsøkte å kysse og ta henne på ryggen, slik at hun ble redd og låste seg inn på et toalett. Året etter var Giske igjen i Tromsø, var beruset, og skal ha forsøkt å sjekke henne opp igjen. Kvinnen har siden trukket seg fra all politikk. Hendelsene er fra henholdsvis 2008 og 2009.

Det er denne hendelsen Giske har beklaget, selv om enkelte detaljer avvises av Giske.

Kvinne 3: Kvinne i 30-årene i partiapparatet
    PÅSTAND: Tok drosje sammen med Giske etter partiarrangement i 2013. I drosjen tok han henne på låret, før de gikk sammen inn på en pub i Oslo sentrum. Hun satt på fanget hans, han strøk henne over ryggen og på rumpa. Deretter ble Giske avvist, og de reiste hjem hver for seg.

Kvinne 4: Kvinne i 40-årene
    PÅSTAND: På tur i 2017. Nachspiel til sent på morgenen. Giske ble med kvinnen opp på hennes hotellrom for å hente noen papirer. Begge var fulle. Hun sa hun ville dusje. Han skal ha begynt å ta av seg, og spurt om han kunne være med. Hun sa nei. Giske skal da ha forlatt hotellrommet.

PROMOTION med annonselenker
    Varsler sprengkulde – her får du billigst strøm
    Giske mener at flere punkter i disse historiene er uriktige. Det var disse fire historiene som ble behandlet på møtet mellom Støre, Stenseng og Giske, og la grunnlaget for pressemeldingen som ble sendt ut 22. desember.

Kvinne 5: Hendelse fra 2012
    PÅSTAND: En kvinne hevder at Giske på en nattklubb i 2012 har holdt henne og kysset henne.

Kvinne 6: Hendelse fra 2012
    PÅSTAND: En kvinne møtte Giske i en hotellkorridor. Han skal ha forsøkt å stoppe henne og kysse henne. Ga seg da han ble avvist.

Disse seks sakene er dem som etter det Nettavisen kjenner til har blitt oppfattet som «uønsket seksuell tilnærming» av partikontoret og av jurister, og som derfor blir behandlet som «varsler».

Andre historier
    I tillegg kommer en del andre historier, som etter det Nettavisen kjenner til ikke blir sett på som så alvorlig at de har fått denne statusen. Disse er:

- En da 25 år gammel teologistudent ved Menighetsfakultetet opplevde å få oppmerksomhet fra Giske i baren etter en fest, og fikk i etterkant e-post og tekstmeldinger fra Giske.

- En kvinne som i 2011 var ansatt på en ambassade i Oslo omtaler et nachspiel der Giske var tilstede. Hun sier hun reagerte på Giskes oppførsel. Hva denne oppførselen bestod i er ikke kjent.

- En ung kvinne har fortalt at hun opplevde ubehag under Eleverumsspillene 2006 da hun etter en konsert kom i kontakt med Giske og han sa at han bare hadde sett på henne under konserten.

- En 21 år gammel servitør og ryddehjelp på Fafos årlige sommerfest opplevde at Trond Giske tok kontakt på festen. Sent på kvelden spurte han om hvor hun skulle etter festen, og hun skal ha fått SMS av ham på natta.

- En ung tillitsvalgt i AUF fikk etter et AUF-arrangement en SMS på natten fra Trond Giske, med spørsmål om hvor nachspielet var. En av de første sakene som ble kjent omtaler det som skal ha vært uproblematiske SMS-er fra Giske, men saken ble likevel varslet inn til Raymond Johansen grunnet aldersforskjell. Kvinnen har selv avvist at meldingene var seksuelt trakasserende, og kjenner seg ikke igjen som offer.

- Ifølge Dagens Næringsliv skal Trond Giske ha oppført seg upassende i forbindelse med en bursdag for en av hans statssekretærer. Ingen faktiske opplysninger er fremlagt.

Nettavisen har ikke oppnådd kontakt med Trond Giske for kommentar. Hans rådgiver Bård Flaarønningen sier at Giske fortsatt er sykmeldt og ikke vil kommentere sakene nå.

Nettavisen tar forbehold om at opplysningene ikke er fullstendige

G

Gjestemedlem

Gjest
    ... meh ...

Mannen er stundom full galen og upassende til tider, men gjennomgangstonen er at han tar et nei for et nei og går å legger seg. .. jeg klarer ikke helt å bli opprørt.

Liker ikke Giske, men det handler om andre ting.. dette er litt vel prippent og meetoisk. Noe som skurrer etterhvert...

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    5.170
    Torget vurderinger
    4
    Når varslerne slår tilbake
    Som 16-årig AUF-er ble jeg skjenket sprit og forsøkt sjekket opp av voksne menn på politiske møter. Det er bare flaks og uflaks som bestemmer hvem som er blitt ofre for ukulturen som har tillatt voksne menn i politikken å jakte på unge jenter helt fram til nå. Hittill har det hørt til unntakene at sextrakassering og overtramp har fått konsekvenser, sakene er som regel feid under teppet. Også denne gangen. Men nå slo varslerne tilbake.

Utdrag
    Fjellbekk på Lillehammer hotell
    Mitt første møte med festkulturen i Ap var da en faglig sekretær fra en lokal del av LO-systemet prøvde å få meg med på hotellrommet på et partiarrangement på Lillehammer hotell. Jeg var antakeligvis 16, ikke mer. Han var nok godt over 40, eldgammel i mine øyne. Jeg opererte i tospann med min bestevenninne. Vi var årvåkne og gatesmarte og avviste glatt framstøt fra denne og andre gamle griser. Til tross for alkoholforbudet som allerede var innført i AUF, hadde vi hadde fått servert drinker og deltok på festen som om vi var likeverdige partifolk. Og ble behandlet deretter, også av en og annen voksen kar med “sans som lammekjøtt”, som man sa den gangen om menn som systematisk jaktet på yngre kvinner. Det fungerer så lenge ingen kommer til skade. Problemet er at sannsynligheten for at noen kommer til skade er overhengende.

Z

Zomby_Woof

Gjest

PÅSTAND: På nachspiel, en 18 år gammel jente ble med for å hente mer drikkevarer. Giske forsøkte å kysse og ta henne på ryggen, slik at hun ble redd og låste seg inn på et toalett. Året etter var Giske igjen i Tromsø, var beruset, og skal ha forsøkt å sjekke henne opp igjen. Kvinnen har siden trukket seg fra all politikk. Hendelsene er fra henholdsvis 2008 og 2009.

Det er denne hendelsen Giske har beklaget, selv om enkelte detaljer avvises av Giske.

PÅSTAND: På tur i 2017. Nachspiel til sent på morgenen. Giske ble med kvinnen opp på hennes hotellrom for å hente noen papirer. Begge var fulle. Hun sa hun ville dusje. Han skal ha begynt å ta av seg, og spurt om han kunne være med. Hun sa nei. Giske skal da ha forlatt hotellrommet.

Giske mener at flere punkter i disse historiene er uriktige. Det var disse fire historiene som ble behandlet på møtet mellom Støre, Stenseng og Giske, og la grunnlaget for pressemeldingen som ble sendt ut 22. desember.

PÅSTAND: En kvinne hevder at Giske på en nattklubb i 2012 har holdt henne og kysset henne.

PÅSTAND: En kvinne møtte Giske i en hotellkorridor. Han skal ha forsøkt å stoppe henne og kysse henne. Ga seg da han ble avvist.

Disse seks sakene er dem som etter det Nettavisen kjenner til har blitt oppfattet som «uønsket seksuell tilnærming» av partikontoret og av jurister, og som derfor blir behandlet som «varsler».

Andre historier
    I tillegg kommer en del andre historier, som etter det Nettavisen kjenner til ikke blir sett på som så alvorlig at de har fått denne statusen. Disse er:

- En da 25 år gammel teologistudent ved Menighetsfakultetet opplevde å få oppmerksomhet fra Giske i baren etter en fest, og fikk i etterkant e-post og tekstmeldinger fra Giske.

- En kvinne som i 2011 var ansatt på en ambassade i Oslo omtaler et nachspiel der Giske var tilstede. Hun sier hun reagerte på Giskes oppførsel. Hva denne oppførselen bestod i er ikke kjent.

- En ung kvinne har fortalt at hun opplevde ubehag under Eleverumsspillene 2006 da hun etter en konsert kom i kontakt med Giske og han sa at han bare hadde sett på henne under konserten.

- En 21 år gammel servitør og ryddehjelp på Fafos årlige sommerfest opplevde at Trond Giske tok kontakt på festen. Sent på kvelden spurte han om hvor hun skulle etter festen, og hun skal ha fått SMS av ham på natta.

- En ung tillitsvalgt i AUF fikk etter et AUF-arrangement en SMS på natten fra Trond Giske, med spørsmål om hvor nachspielet var. En av de første sakene som ble kjent omtaler det som skal ha vært uproblematiske SMS-er fra Giske, men saken ble likevel varslet inn til Raymond Johansen grunnet aldersforskjell. Kvinnen har selv avvist at meldingene var seksuelt trakasserende, og kjenner seg ikke igjen som offer.

- Ifølge Dagens Næringsliv skal Trond Giske ha oppført seg upassende i forbindelse med en bursdag for en av hans statssekretærer. Ingen faktiske opplysninger er fremlagt.

Nettavisen har ikke oppnådd kontakt med Trond Giske for kommentar. Hans rådgiver Bård Flaarønningen sier at Giske fortsatt er sykmeldt og ikke vil kommentere sakene nå.

Da er spørsmålet: Tror vi at dette er varslene slik de ble levert til partiledelsen? Eller tror vi at det er redigert? I tilfelle de er redigert, av hvem? Og med hvilken hensikt?

Jeg mistenker at dette fort vekk kan være grunnen til at Tajik ville lese høyt fra varslene. Hadde disse etter all sannsynlighet kraftig og bevisst redigerte versjonene stått alene, så ville vel Giske vært på jobb allerede på onsdag 3/1...

G

Gjestemedlem

Gjest
    De prostituerte vet hvem de er. Et valg de tar.

Man gjør seg fortjent til en plass i systemet enten med taleevner, nettverk eller naturalia, om man ikke skal henfalle til kvotering da, det laveste av det lave.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    5.170
    Torget vurderinger
    4
    Er helt sikker på at dette er redigert. Regner med det er en del saftige SMS's ute å går. Har selv hatt verdens mest alreite streite sjef - en dag sente han bilde av staken til HMS dama på jobben (han var på guttetur). Hadde aldri trodd det om fyren - aldri. Ikke bra, ikke bra. Kan ikke ha mange slike uhell....

Northman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2017
    Antall liker
    97
    Tror Giske er den personen i norsk politikk jeg misliker mest, etter Hadjik.. men, slik det står skrevet her, så ser jeg ikke helt problemet...

Kan selvfølgelig være mer i det en det som står skrevet her. Men, opplever ikke dette som en sak å bli sparket for.

Selv om jeg gjerne skulle sett han ut døren..

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    5.170
    Torget vurderinger
    4
    Ellers - har tre døtre - de blir ikke oppfordret til å bli med i AUF. Det viser seg også at Giske begynte tidlig - allerede som AUF leder tidlig nittitallet så tok han ikke ett nei for ett nei når det kom lillesøtra til ei jeg gikk på vidergående med. Så hun fikk en kort AUF karriere...

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.338
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tippe dette er temmelig tett på og at det er interne stridigheter som kommer til overflaten, var det noen som gamblet på at metoo skulle gi nok moment til seier…….?

G

Gjestemedlem

Gjest
    ...

Ehm, prøv deg på en kvinne .. få nei, gå til sengs aksepterende, kvinnen legger et pledd over den forsmådde og går hjem....

Dette er ikke overgrep og maktmisbruk i min bok, selv om det er himmelfallende politisk ukorrekt å finne på å påpeke noe slikt. Jeg er litt glad at jeg ikke er en dyktig skuespiller som får titusener av hatmail og oppfordringer fra hysteriske kvinnemennesker til å bli redigert bort fra siste jobb bare for å våge å si noe slikt. Overivrige norske femigutter kan også ta seg en bolle.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

Andre historier

Da er spørsmålet: Tror vi at dette er varslene slik de ble levert til partiledelsen? Eller tror vi at det er redigert? I tilfelle de er redigert, av hvem? Og med hvilken hensikt?

Jeg mistenker at dette fort vekk kan være grunnen til at Tajik ville lese høyt fra varslene. Hadde disse etter all sannsynlighet kraftig og bevisst redigerte versjonene stått alene, så ville vel Giske vært på jobb allerede på onsdag 3/1...
    https://www.vg.no/nyheter/innenriks...varsler-notat-dette-er-fabrikkert/a/24223636/

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn