Diverse Metoo

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Uansett var det forfriskende å høre at noen beklaget sin oppførsel, og ikke bare la skylden på andre ved å beklage at noen følte seg krenket. Det har vært mer enn nok av disse.
    Som da man i Studentersamfundet i Trondheim, noen dager før markeringen av dagen for deportasjonen av jødene under krigen, arrangerte en "politisk ukorrekt" tilstelning der noen hadde satt opp en bar der bartenderne var kledd i SS-uniformer, og drinkene het ting som "Auschwitz", "Nacht und Nebel", "Sachsenhausen" etc..., og da de fikk kritikk beklaget, ikke det de hadde gjort, men at noen hadde følt seg krenket.
    De ser hva statsministeren og hennes ministere slipper unna med og tar notater.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Det mest erketypiske AP ville vel være om det til slutt viser seg at "noen" fikk "noen" til å formelt varsle i partiapparatet (vel vitende om at det ville bli lekket) fordi at de første "noen" tenkte at det ville være et egnet middel i den interne kampen i AP.
    Skal ikke se bort fra at motivasjonen for denne runden ligger her. For øvrig har vg-desken null troverdighet rundt Giske etter kjøret med ikke-saken om SMS.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Det mest erketypiske AP ville vel være om det til slutt viser seg at "noen" fikk "noen" til å formelt varsle i partiapparatet (vel vitende om at det ville bli lekket) fordi at de første "noen" tenkte at det ville være et egnet middel i den interne kampen i AP.
    Skal ikke se bort fra at motivasjonen for denne runden ligger her. For øvrig har vg-desken null troverdighet rundt Giske etter kjøret med ikke-saken om SMS.
    Skal ikke påstå at så er tilfelle her, men det er en velprøvd og effektiv taktikk å først komme med en sak man vet er tynn for å lokke adressaten til å gå høyt ut i tilsvaret, for så å banke på med de avsløringene som virkelig treffer blink.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.608
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Den lokale tegneren, Rørleggermester Reidar Hansen som tegner i Fremover...
    7ED421E4-9989-442A-BEE9-B92F3F68B232.jpg

Johan-Kr

G

Gjestemedlem

Gjest
    Tror det begynner å nærme seg slutten for Giske. En ting er å sjekke opp noen eller vise uønsket oppmerksomhet, men her er det litt mer alvorlig.

https://www.nordlys.no/trond-giske/...et-og-befolte-meg-mot-min-vilje/s/5-34-756904

"Han kysset og befølte meg mot min vilje, sier Troms-kvinnen til Nordlys."

"Jeg husker at jeg ble redd. Jeg låste meg inn på do og ringte til ei annen kvinne fra min delegasjon, som nå var på nachspielet i den andre leiligheta."

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.674
    Begynner å bli litt Titanic-vibber over dette.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.674
    Gahr-Røre klarte jo å lage nok et problem for seg selv ved å si at Giske har lite å gå på. Saken fra Nordlys er jo i den kategorien. Det blir sannsynligvis ord mot ord, men det er vanskelig å tro at en jente som er ute av partiet for mange år siden skulle ha spesiell interesse av å lyve for å påvirke en eventuell kamp internt i AP, og creden til Giske er neppe spesielt stor om dagen. I samme klønete operasjon har de, som påpekt i Nordlys-kommentaren, klart å bekrefte at det er viktigere å "håndtere media" eller å ta noe slikt på alvor.

Har Gahr-Røre trodd at det kan være såpass mye røyk uten at det også finnes ild innimellom?

Sist redigert:
    H

Hardingfele

Gjest
    S

Slubbert

Gjest
    Whataboutisme får nok ikke Giske unna denne knipa, men det har stort potensiale for å skade Støre og partiet.

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Whataboutisme får nok ikke Giske unna denne knipa, men det har stort potensiale for å skade Støre og partiet.
    Klart det de er helt på dette nivået nå i AP og Støttegruppen Dagbladet.

dag.jpg

Det bare fortsetter til de utsletter seg selv i egen kosegruppe.

Hvis dette er fornyelsen av partiet og politikken så levner jeg dem lite håp.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.674
    Ja, dette er ikke akkurat breaking news til tross for at AP oppfører seg som om det er det.

C

Cyber

Gjest
    I min uvitende ungdomstid trodde jeg at politikere og folk "høyt på strå" var smartere og presenterte en høyere etisk standard enn oss andre siden de kunne inneha vervene sine. Jeg er ikke helt der lengre.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Syvende far i huset har erindret, og vil derfor metooe litt han også før gyngestolen tar ham.

https://www.bt.no/kultur/i/e1K239/-...pa-larene-og-opp-i-skrittet-Det-var-ydmykende

En gang ble også han, stakkars, utsatt for uønsket oppmerksomhet. Nå er han også en del av "alle skal med".
    Regner med at det er et par år siden. ;)
    "Da han slo igjennom som filmskuespiller og ble kjendis". Ikke rart han ser ut som forsoffen uteligger i dag når han har måtte bære på denne tunge hemmeligheten i 35-40 år. Heldigvis ble det nå mulighet å metooe litt i avisen og få en forside igjen. Trendy det nå.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.303
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    ...trendy ja, mens en oppfordring til å skyte en annen skyves under partiteppet :confused:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.551
    Slik kan damene holde på og likevel gå fri - håper han anmelder:
    https://www.vg.no/nyheter/innenriks...tegnet-blink-paa-bilde-av-ap-topp/a/24219433/
    [IRONIMODUS]Ut av respekt for de som faktisk blir skutt, eller i det minste beskutt, bør man ikke fortelle om en hendelse som denne[/IRONIMODUS]

Det er interessant at folk som er åpent skeptiske til flere av sidene ved #metoo, så lett faller for nøyaktig samme handlingsmønster, så snart det er noen de er uenige med, som blir truffet.

Og Deph på sin side fortsetter sitt korstog; nå er også good ol' Helge Jordal blitt en bløt feminist i hans verden. Sånn går du dagan.

Disqutabel

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ingen som må tilbake 30-40 år i tid for å finne en harmløs historie for å gråte seg til sympati i avisen i dag fortjener det minste respekt. Mediahoreri. Hadde det nå vært en voldtekt eller noe slikt, men at en kvinne en gang i hans ungdomsdager tafset litt på ham er bare ynkelig å komme drassende med i dag.

Selv massemord er foreldet etter så mange år.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Neppe, det er på dette nivået nå. (liker å tro at Jordal sitter å ler av folk nå men ... søren ikke godt å si. I alle fall mange som sluker alt slikt med hud og hår. Han har jo aldri tidligere fremstått som en total idiot så jeg holder muligheten åpen... en luring om det stemmer)

Men om vi skal lage oss et verktøy for å se på de ymse metoohistoriene så kan vi jo ta utgangspunkt i dette.

a. Alvorlighetsgrad. 0-10 0=hei 1=en pekefinger på kneet 10-voldtekt
    b. Hyppighet 0-10 0-potensielt 1=en gang 10 pågående over lang tid
    c. tidspespektiv 0-tror det skjedde(eller var det en drøm), 1-for mange tiår siden, 10-ganske nylig og i alle fall fra i år.
    d. Skadepotensiale - 0 - følelsen min ble såret, 5-problemer med jobb og karriere, 10-psykiatrisk behandling og medisinering.

I Jordals tilfelle er vi kanskje her? a-2, b-1, c-1, d-(-1)

Så Jordal får en #meetoo-score på 3/40

Kravet for å få lov til å melke sympati i avisene bør vel være 10-12 i det minste?

Sist redigert av en moderator:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Som sagt, man tar hver sak for seg og ikke som en hjerneløs saueflokk i galopp der alle skal med...

Et viktig aspekt i det hele om man vil se det store bildet og ikke bare sutre sympati er i slike uttalelser:

"Patriarkene faller" - og det er en drivkraft her. Denne nyfeminismen som vil kvotere seg inn på bakgrunn av sin identitet og status i offerhierarkiet i stedet for hva de kan vise til av evner, resultater og hjerne.

Når metooingen forlater alvorlige hendelser omkring overgrep, trakassering og maktmisbruk og glir over i kampen mot "patriarkene" ... så er vi i en synkemyr av svenskhet og ynkelighet som ikke er hverken kvinner eller menn verdige. Da er vi langt langt inne i ottarterritorium.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.551
    Som sagt, man tar hver sak for seg og ikke som en hjerneløs saueflokk i galopp der alle skal med...

Et viktig aspekt i det hele om man vil se det store bildet og ikke bare sutre sympati er i slike uttalelser:

"Patriarkene faller" - og det er en drivkraft her. Denne nyfeminismen som vil kvotere seg inn på bakgrunn av sin identitet og status i offerhierarkiet i stedet for hva de kan vise til av evner, resultater og hjerne.

Når metooingen forlater alvorlige hendelser omkring overgrep, trakassering og maktmisbruk og glir over i kampen mot "patriarkene" ... så er vi i en synkemyr av svenskhet og ynkelighet som ikke er hverken kvinner eller menn verdige. Da er vi langt langt inne i ottarterritorium.
    Synes fortsatt du velger å være en nyttig idiot for de som bedriver stadige overtramp.
    Les denne interessante kronikken, og se om kanskje noe synker inn:

https://www.dagbladet.no/kultur/krise-kommunikasjon/69213007

Disqutabel

G

Gjestemedlem

Gjest

Synes fortsatt du velger å være en nyttig idiot for de som bedriver stadige overtramp.
    Les denne interessante kronikken, og se om kanskje noe synker inn:

https://www.dagbladet.no/kultur/krise-kommunikasjon/69213007

Disqutabel
    Jeg ser at vi nok ikke kommer helt i mål, men det er ikke så farlig. Nyansering er tydeligvis helt tabu. Kall meg gjerne kynisk, ond og dum men jeg klarer rett og slett ikke å presse frem noen tårer fordi en kvinne tok Jordal på pungen en gang for 40 år siden.

Det er forøvrig en glimrende artikkel, og jeg har selv tidligere postet en link til den i en annen tråd. (!) siden jeg mener den er vel verdt å lese.

Sist redigert av en moderator:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Bra som alltid ...

Kjetil Rolness

RYSTENDE DOKUMENT FRA EN FROGNER-LEILIGHET.
    "Vibeke Løkkebergs liv er fortellingen om det som gikk galt med sekstiåtternes seksuelle revolusjon", kan Klassekampen fortelle i dag. Og faktisk: ALT gikk galt. INGENTING ble oppnådd. Det stemmer ikke at kvinner for første gang i historien ble innrømt å ha egne seksuelle behov, lyster og nytelser. At de fikk råderett til egen kropp og egen reproduksjon. At de nå kunne ha sex før ekteskapet, få barn utenfor ekteskap, eller ikke gifte seg i det hele tatt - alt uten å bli påført skam eller straff. At de selv kunne utforske seksualiteten i alle dens varianter, og fritt velge sine egne partnere - gjerne andre kvinner. Og så videre, og så videre.

Tvert i mot. MENNENE kuppet revolusjonen. Og - "menn har aldri vært interessert i det kvinner sier". Ifølge den godt voksne kvinnelige regissøren som sitter i sin leilighet i ambassadestrøket på Frogner, "omgitt av store oljemalerier, gamle møbler, lysekroner og en skulptur av Per Ung", og mimrer over hvordan hun i alle år blitt "antastet, befølt, bedratt og latterliggjort". Hun ser dog ett lyspunkt: Metoo-bevegelsen. Fordi den "viser hvor galt det gikk da sektiåtterne laget seksuelle revolusjon." Her er mer:
    "Sekstiåtternes sekseulle revolusjon skulle gi kvinner frihet, men utviklet seg til en enda en ny måte å utnytte kvinner."

"P-pillen og aborloven var selvfølgelig frigjørende for kvinner. Men det frigjorde også menn til å utnytte kvinner på en ny måte."
    "Kvinners inntog på arbeidsmarkedet har gjort at menn fikk en ny arnea for maktmisbruk. Vi ble seksualobjekter enda et sted."
    Hvorfor stoppe her? Kvinners inntog i politikken frigjorde menn til å utnytte dem på nachspielene etter landsmøtene. Kvinnelig kvotering i ASA-styrer fører til at kvinner blir seksuelt objektivisert også i styrerommene! Det følger logisk av denne tankegangen at alt var bedre på femtitallet, eller på 1800-tallet, da mennene passet bedre på damene sine. Dette historieløse, selvprojiserende, offer-fikserte vrøvlet, som knapt kan gi mening til noen norske kvinner under 60 år, presterer Klassekampen å plassere under vignetten "Dokument", som ellers pleier å være forbeholdt gravereportasjer. Tittel: "Muligheten som glapp." Den kvinnelige seksualiteten KUNNE blitt frigjort. Hadde det ikke vært for mennene.

Neste uke: Klassekampen intervjuer en desillusjonert, forhenværende m-l-pamp i sin penthouse-leilighet på Aker Brygge om hva som gikk galt da arbeiderne fikk lov til å lage fagforeninger.

klass.jpg

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.996
    Sted
    Kongsberg
    Gjestemedlem is "the Matt Damon" off Hifisentralen. To many uncomfortable truths...

He, he, Deph; nå fikk jeg lurt inn en Tucker Carlson-video i denne tråden også ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Så uansett hvordan en vrir og vrenger på det så som kvinne så er du et offer eller blir et offer for diskriminering eller seksuell trakassering før eller senere i livet.

Kule moderne ungdommer sliter også med de store spørsmålene i livet.
    https://www.dagbladet.no/nyheter/menn-spor-hvor-mye-jeg-koster-om-jeg-kan-bli-med-dem-hjem/68903971
    Tja, kanskje en tanke og ikke kle seg som en nigeriahore når man går på byen om man er bekymret for å bli forvekslet? Det er vel en grunn til at sleske menn ruller ned bilvinduet når hun driver gatelangs vil jeg tippe? De vet vel hva de skal se etter.

Seriøst, hvis det er vanlig at folk stopper bilene sine og ruller ned vinduet når man går forbi, så er det kanskje noen med klær og fremtoning som sender ut feile signaler. Kanskje det ikke bare er hudfarge og rasisme tross alt...

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.996
    Sted
    Kongsberg
    My two cents on the matter:

Metoo kampanjen er desverre blitt en del av den "identitetspolitikken" som skyller over den vestlige verden som en tsunami.
    Intensjonene var helt sikkert gode, men det er det den har blitt, takket være sensasjonslystne medier og intenett.

___________________________________________________________________________________________________________

Krefter på venstresiden i politikken har fått det for seg at det er "en god ide" å sette forskjellige grupper av mennesker opp
    mot hverandre. Å skape splid. (Et gammelt triks det der; splitt og hersk). Ved å dele verden inn i to klart definerte grupper;
    - Den "priviligerte gruppen" som omfatter; hvite (ink. østasiasiater og jøder), kristne, hetroseksuelle - og menn.
    - "Offrene" som omfatter; alle nyanser av svarte og brune, muslimer, homser, transer - og selvfølgelig kvinner.

Og selv om dette er den klassiske definisjonen av rasisme, har man ingen motforestillinger med å "dømme" alle i de priviligerte
    gruppene ut fra deres tilhørighet til denne gruppen. Derfor får vi stadig uttalelser som "alle menn", "alle kristne", "alle jødene",
    "alle hetroseksuelle" osv. De priviligerte må belage seg på å tåle alt som sies om dem. Dette blir spesielt tydelig når det gjelder
    humor, der ALLE kan fleipe med disse gruppene (kanskje med unntak av jødene), uten at dette vekker noen oppsikt.
    Prøver derimot noen - uten å ha tilhørighet til gruppen - å fleipe med, eller si noe negativt om "offrene", kan du banne på at
    det blir bråk fra de politisk korrekte. Det er fritt fram å dra vitser om hvite, men prøv for all del ikke å komme med "negervitser".
    Life of Brian er innafor, mens Muhammedtegninger er langt utafor (og nå snakker jeg om PK-ligaen - ikke islamistene). Vitser om
    homser og transer - no way! Og kvinner som gruppe er fort i ferd med å havne i samme kategori; en "uangripelig minoritet"
    (som i praksis er en majoritet). En offergruppe!

Det er synd at (hvite mennesker) ikke lenger kan spøke med stereotyper, for det er jo så gøy! Heldigvis har vi Russel Peters
    som er en mester på dette. Som "inder" slipper han unna med det meste. Som her (det finnes drøssevis av andre stand-up
    videoer med mannen på YouTube. Anbefales for en god latter! - Om du ikke er alt for politisk korrekt) :

_____________________________________________________________________________________________________________

Som bringer oss tilbake til Metoo-kampanjen. Alle er vel enig om at overgripere og voldtektsmenn skal "tas". Også dem som bruker sin
    posisjon, sin økonomi og sin makt til å tilegne/tiltvinge seg seksuelle "tjenester". (Men, her gjelder det å holde tunga rett i munnen,
    da nettopp denne gruppen; menn med posisjoner, penger eller makt har en "tiltrekningskraft" på kvinner som IKKE er proposjonal med
    hverken utseende eller alder. "Makt er den absolutte afrodisium". Det samme kan sies om posisjon og penger).

Der det er enighet blant de fleste om at de seksuelle predatorene skal "tas" så går vel uenigheten på hvor lavt vi skal legge lista.
    Jeg mener at så lenge man kun verbalt kommer med en proposisjon - og respekterer et avslag - så er det "innafor". Går det ut over
    det, finnes det allerede i dag, klare lover for hva som er lov og hva som er ikke er lov. Går du ut over det - kan du settes i fengsel!
    Men det finnes "feminister" som går så uendelig mye lenger. I verste fall så kan det å si hei - være seksuell trakasering - og ikke som
    de aller fleste av oss tror; vanlig høflighet. Da kan det gå sånn:

Et viktig element her er å være bevist på sin plassering i det seksuelle hirarkiet;

Om man bruker en skala fra en til ti, der en er de aller minst seksuelt atrakive (coyote ugly) og ti er de aller mest seksuelt atraktive
    (Bo Derek - i filmen Ten), så er det viktig å være bevist på sin egen plassering. Den defineres av noe så trivielt som utseende, men
    også av andre ting. Personlighet. Intelligens. Sosial intelligens. Alder. Dialekt. Og de tidligere nevnte; stilling, makt og penger. Osv.
    Etter å ha fått sin egen "rangering" på plass, må man "rangere" damene. Ut fra de samme kriteriene.

Med begges posisjon i det seksuelle hirarkiet på plass, må man ta en vurdering. En forskjell på en til to steg på stigen, er "innafor",
    men ikke mer. Det er å be om bråk! Så prøver du deg på en som er mer enn to steg over deg i hirarkiet, er det i dagens situasjon
    tydligvis seksuell trakasering. Prøver du deg på en på samme nivå som deg selv, er det greit. Og prøver du deg på en langt under
    deg i det seksuelle hirarkiet så er det "veldig hyggelig" og tydligvis "et komplement". Desverre er det en del aktører som ikke er
    bevist sin egen plassering i hirarkiet. For stor produksjon av testosteron, for ikke å snakke om et stort inntak av alkohol har en
    tendenst til å få menn til å overvurdere sin plassering i hirarkiet. Derfor er det en haug kvinner som føler seg seksuelt trakassert av
    Trond Giske (som umulig kan være noe særlig mer enn en "firer" - kanskje en "femmer" for andre trøndere), mens Jonas Gahr Støre
    (minst en "åtter") ville - selv om han oppførte seg som Giske - fått et langt mindre antall kvinner til å føle seg seksuelt trakassert... :)

(Det sosiale-) forholdet mellom menn og kvinner - er den vanskligste delen - av det allerede vansklige (sosiale) forholdet mellom
    mennesker. En del menn har aldri helt skjønt "koden", og scenarioet i filmen 40 year old virgin er på ingen måte urealistisk.
    I dagens Norge ender 25% av menn opp med å aldri få barn (før fylte 45 år)! Andelen kvinner i samme situasjon er til sammen-
    ligning "bare" 13% (opp fra 3%)! Dette betyr i tillegg til en trist og utrivelig tilværelse for fryktelig mange mennesker, en del
    ugunstige sosialøkonomiske og genetiske følger. Vi får et lavere antall barn som kan betale skatt for å finansiere velferdstaten
    og en homogenisering av det (norske) genetiske mangfoldet.

At dagens ungdom stort sett har mesteparten av sin "sosiale omgang" på nettet, snarere enn i "den virkelige verden", minsker
    sjansene ytterligere for at neste generasjon skal ha høyere "sosial intellegens" i forhold til dagens 45-åringer. Et ennå mindre
    antall menn (og kvinner) som reproduserer = ennå lavere antall barn = ennå mindre skattepenger = ennå mindre genetisk mangfold.

Og følgene av Metoo-kampanjen, som den nye svenske lovgivningen om (nesten) skriftelig kontrakt før sex, vil forverre situasjonen
    ytterligere. For det er ikke de seksuelle predatorene som vil bry seg om denslags, det er kun "de usikre", "de sosialt uinntellegente"
    og "de som ikke har knekt koden" - som vil ta hensyn til regelverket. Som igjen betyr at et ennå mindre antall menn (og kvinner)
    reproduserer. Dette er ikke bra!

mvh
    Gunnar Brekke

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.303
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Er det noen som ikke har opplevd at kvinnfolk koster ( gjerne mer enn det smaker) ? ;)

gwh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Antall liker
    782
    Sted
    Oslo
    En gammel, gylden regel, som kunne spart mang en person mye trøbbel.
    Hold deg til eget nivå i organisasjonen, hvis ikke se utenfor, spesielt hvis det er stor aldersforskjell.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn