Mer forvrengning enn før.. Trenger jeg ny PU?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.736
    Antall liker
    58.897
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Uansett geometri /modell (Baervald, Loefgren, Stevenson), så vil man alltid få noe sporingsfeil, iom at rillene i plata er skåret ulikt måten de spilles av på. (Unntatt v tangentialarm).
    Ifht sporingsfeil vil en mer avansert sliping ha fordeler med det forbehold at den er absolutt korrekt satt opp.

    Conrad protractor som nevnt #40 er antagelig helt fin, og sorterer ikke under hva jeg mener er svært enkel. Her er et eksempel på hva jeg har i tankene :
    s-l400.png

    Svært enkle protractorer er for lite finstilt.
    Noen har heller ikke to nullpunkter eller at man må montere ved å sikte m øyemål etter pickup-husets sider eller "gjette", hvis disse ikke er parallelle.
    Problemet er da å finne de riktige nullpunkter som Dazed korrekt sier.

    At det kan være et problem på 1219 hvor armen er fixed har vært tema på Vinyl Engine.

    Nå er det vel ikke meningen at dette skal være en diskusjon om protractorer og armgeometri, så jeg har ikke mer å kommentere her. 🙂
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Som nevnt tidligere bruker jeg en egen mal for spillerens headshell. Gikk bort fra protraktor fordi det ikke ble nøyaktig nok. Så den skal være ganske godt innstilt. Og for ordens skyld, som sagt, vrengingen er av nyere dato.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Litt tekniske problemer, men håper dette funker..

    Her er bilder fra mikroskop hvis noen har interesse. Fra undersiden kan man se at opphenget er en smule skjevt, men jeg er ganske sikker på at den alltid har vært slik. Menmen.

    Vet oppløsningen ikke er allverden, mulig jeg rekker fikse det i morgen.
     

    Vedlegg

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.541
    Antall liker
    8.108
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Bra bilder, men man må nok en god del nærmere innpå for å kunne vurdere hvor slitt den er.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.736
    Antall liker
    58.897
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Som nevnt tidligere bruker jeg en egen mal for spillerens headshell. Gikk bort fra protraktor fordi det ikke ble nøyaktig nok. Så den skal være ganske godt innstilt. Og for ordens skyld, som sagt, vrengingen er av nyere dato.
    Du så sikkert denne #41
    Tk 14- Cart mount gauge.jpg

    Jeg tror neppe du kommer noe nærmere svaret vedr slitasje her. Du må ta med pickup til noen som har egnet mikroskop og kompetanse.
    Mvh
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    14.330
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Det ser ut til at det er ein del drit på nåla. Eg trur du skal prøve den ultralydrensen ein gong til.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Du så sikkert denne #41
    Vis vedlegget 812672

    Jeg tror neppe du kommer noe nærmere svaret vedr slitasje her. Du må ta med pickup til noen som har egnet mikroskop og kompetanse.
    Mvh
    Er en sånn dings jeg har ja. Ja, jeg regnet ikke med å kunne se normal slitasje med dette loddemikroskopet mitt. Var mer hvis det var skjevheter, skader eller lignende. Men sånn generelt, så aner jeg ikke hva jeg skal se etter heller.

    I verste fall blir det vel å sende til ekspert (hvem nå det kan være?) og ev kjøpe ny. Hadde håpet denne holdt til sommeren, da flytter jeg og Analogsenteret blir et steinkast unna 🙃😇
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ja, og nei... Gitt at pickupen og armen matcher mtp ettergivenhet og masse, og man får to fornuftige nullpunkter og akseptabel VTA/VTF/HTF: Hva mer er det? Og har man riktige nullpunkter, da er det ikke mer å hente mtp vinkelfeil.
    Som du selv sier @mvno_subscriber - Analogsenteret/Mala har kompetansen og utstyret. Dessuten er de forhandler av Hana, så det er ikke dumt å henvende seg der.
    Lykke til. 🙂
    -Hei! Tror du jeg trenger å kjøpe meg en ny pickup?

    -Skalviseeee... JA!

    ;)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.096
    Antall liker
    20.412
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Men sånn generelt, så aner jeg ikke hva jeg skal se etter heller.
    Første billede er fra en eldre Ortofon Jubilee........ gammel, men helt uten slit:

    Jubilee.jpg


    Neste bilde er fra en nyere Ortofon Cadenza Black (om jeg husker rett) 😁
    På venstre siden ser du en tydelig slitkant, som ikke skal være dér. Et sånt slit kann gi det resultatet, du
    beskriver å oppleve på Hana´en ;)

    7.jpg
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.736
    Antall liker
    58.897
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    -Hei! Tror du jeg trenger å kjøpe meg en ny pickup?

    -Skalviseeee... JA!

    ;)
    Vi får da håpe det finnes seriøsitet i bransjen. Det er vel ingen grunn til å mistenke lureri hvis en ikke har konkrete tilfeller å vise til. Det samme gjelder jo bilverksteder, sportsforretninger, håndverkere, tannleger osv. Alle som tilbyr tjenester hvor man er prisgitt tilbyders ærlighet og kompetanse.
    Det er lov å bruke hue også. 🤔😊
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.617
    Antall liker
    27.883
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Er en sånn dings jeg har ja. Ja, jeg regnet ikke med å kunne se normal slitasje med dette loddemikroskopet mitt. Var mer hvis det var skjevheter, skader eller lignende. Men sånn generelt, så aner jeg ikke hva jeg skal se etter heller.

    I verste fall blir det vel å sende til ekspert (hvem nå det kan være?) og ev kjøpe ny. Hadde håpet denne holdt til sommeren, da flytter jeg og Analogsenteret blir et steinkast unna 🙃😇
    IMO skal du se etter om du har slitasje i bakkant av diamantnålen, For meg så nålen din helt grei og symmetrisk ut. Kjøp gjerne en ny PU, men jeg tror ikke at den gamle nålen er ekstremt slitt.

    Mvh
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Skal se om jeg får kikket i kveld, og poster bilder. Får til bedre bilder, var bare surr i går da jeg prøvde gjøre alt fra mobilen. Skal få vinklet det litt også.

    Spørsmål 1 er om den er slitt eller ikke. Spørsmål 2 er om den er slitt på en slik måte at den skader platene mine. Hvis den er slitt, men ikke farlig, så kan jeg gjerne ta meg litt tid til å finne en god PU, i stedet for å halse rundt.
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    8.767
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    og når hifinevrosene har slått inn så får man vel ikke sjelefred før man bytter he he.
    synes denne tråden har vært veldig interessant så langt pga at jeg har en hana sl selv.
    Jeg føler at hana'n har vært enkel å få til, har satt den opp 2 ganger selv, først på Thorens 320 med sumiko premier arm og så
    på Hitachi'n jeg har nå. jeg vet svært lite om armen som sitter på den, ble omtalt som mistery tonearm på vinylengine. Har kun brukt enkel
    protractor på Thorens og på Hiachi'n er den bare montert rett inn i skruehullene på AT headshellet mitt. Jeg har hatt en innstilling på vta som jeg forandret
    noe på uten at jeg var i stand til å merke noen forskjell. Nei, sier det igjen: virket enkel og tilgivende til min uproffe montering... :)
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    14.330
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Eg kjøpte og Hana SL for snart 3 år sidan, og den speler heilt fint.
    Har rett nok andre pickuppar som og blir brukt, så han er kanskje ikkje brukt like mange timar som din.
    Eg ville som sagt sjekka sporingsvinkel veldig nøye (om du ikkje finn alvorlege feil vha mikroskop).
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg begynner å fantasere om å filme nålen in action. Blir dog en noe spesiell rigg, og stor sjanse for at det ikke blir denne uken. Konstruksjon, lys, linser.. Men kunne vært veldig pent å se på 😇
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Vi får da håpe det finnes seriøsitet i bransjen. Det er vel ingen grunn til å mistenke lureri hvis en ikke har konkrete tilfeller å vise til. Det samme gjelder jo bilverksteder, sportsforretninger, håndverkere, tannleger osv. Alle som tilbyr tjenester hvor man er prisgitt tilbyders ærlighet og kompetanse.
    Det er lov å bruke hue også. 🤔😊

    Jada, det var ikke så veldig alvorlig ment. ;) ...Men en bias det kan være verdt å ha i bakhodet, selvsagt.
     
    Sist redigert:

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    897
    Antall liker
    579
    Jeg synes din nål ser fin ud. Men var det ikke dig, der belastede pickuppen med 6K ohm i stedet for de 400 Ohm som foreslået fra producenten? I så fald, skal du måske kigge andre steder i kæden. Hvordan indstiller du antiskating?
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Antiskating pleier jeg å bruke en helt glatt plateside, lar den snurre på 33rpm og setter nålen ned. Så justerer jeg til "hvilepunkt" er litt nærmere enn midten (jeg spiller en del 7", så tenkte det var greit). Generelt er antiskating-innstillingen da på 1,5-2g.

    Har lurt litt på om det var den som var gåen, men har prøvd å variere litt uten resultat, dog bare innenfor 1,5-2g. Kanskje jeg burde prøve enda lavere? Samtidig nå, når jeg tenker meg om, så ble spilleren sist oljet før korona. Etter boka skal den vel oljes på ny annethvert år, så jeg kan jo dobbeltsjekke det også.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    var det ikke dig, der belastede pickuppen med 6K ohm i stedet for de 400 Ohm som foreslået fra producenten?
    For å pirke, så sier vel Hana > 400 ohm :p

    Det blir jo bare smak og behag, egentlig. Høyttalerne mine er Focal Kanta 2, og de har en helt nydelig diskant, samtidig som de kanskje er litt bluferdig i bassen. Så mulig derfor det låt så mye bedre med såpass høy impedans? Det er i hvert fall en teori.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    897
    Antall liker
    579
    Antiskating pleier jeg å bruke en helt glatt plateside, lar den snurre på 33rpm og setter nålen ned. Så justerer jeg til "hvilepunkt" er litt nærmere enn midten (jeg spiller en del 7", så tenkte det var greit). Generelt er antiskating-innstillingen da på 1,5-2g.

    Har lurt litt på om det var den som var gåen, men har prøvd å variere litt uten resultat, dog bare innenfor 1,5-2g. Kanskje jeg burde prøve enda lavere? Samtidig nå, når jeg tenker meg om, så ble spilleren sist oljet før korona. Etter boka skal den vel oljes på ny annethvert år, så jeg kan jo dobbeltsjekke det også.
    Min erfaring er, at man skal bruge en test lp med spor til at justere antiskating. Jeg bruger selv hifi news test lp.
    Hvordan justere du nåletryk?
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Nåletrykk justerer jeg med digital vekt, skal ikke være så fryktelig lenge siden jeg sjekket det 🤞
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Sånn testplate er nok en god idé. Hvor får jeg tak i en sånn da, noen tips?
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Helst i Norge, dobbelthelst i en sjappe i Oslo jeg kan stikke innom 😇

    Vet at det finnes ulike, og at det er mange meninger om hvem som er gode - men bortsett fra det er jeg helt grønn.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.613
    Antall liker
    3.146
    Torget vurderinger
    0
    Kan du ikke bare kjøpe en reservestift? Så har du muligheten til å dobbelsjekke på egen spiller...og evt ha en i backup... :unsure:
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Bestilte den ortofon-platen jeg. Så får vi se. Poster når jeg får testet ut, blir vel til uken tipper jeg.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.865
    Antall liker
    21.871
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ingenting og det har vært dekket i tråden allerede.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.613
    Antall liker
    3.146
    Torget vurderinger
    0
    Ingenting og det har vært dekket i tråden allerede.
    Så du mener at mitt forslag om en billig PU som reserve har vært dekket i tråden allerede?
    Så langt ser jeg bare svindyre alternativer anbefalt.... :unsure:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn