Mer forvrengning enn før.. Trenger jeg ny PU?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.045
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hvis trådstarter liker sin Hana SL så er det jo ingenting i veien for å handle en Hana SL igjen. Man jo ikke ha noe annet.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    For meg er hifi litt som en omvendt softis..

    Der det å prøve nytt strø(ssel) på isen er fryktelig skummelt, for hva om det er dårligere enn det du pleier ha. Men med hifi, så er det lett å gruble på hva man går glipp av om man ikke gjør det 😳
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.045
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Helt klart. Frykten for at man "går glipp av noe" er nok en helt sentral driver i antallet utstyrsbytter man ser, leser om og har utført selv. Bytte av pickup er imidlertid ikke stedet der man skal se etter monumentale forandringer eller forbedringer, etter min mening i alle fall.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Altså, jeg har vært veldig fornøyd med Hana SL. Men at den skal være så skrøpelig som det kan virke som, det har gjort at jeg tenker litt på om det kan være en idé å bytte til noe annet. Kommer uansett til å kjøpe ny til sommeren tenker jeg - ta med meg hele røkla til analogsenteret og la dem installere og fikse. Selv om jeg har klart å justere til bedre enn før, så er det i overkant mye sibilans på platene synes jeg.

    Merker det er utrolig små marginer når man justerer PU. Vet ikke om det blir spesielt mye vanskeligere av spilleren min, men dog. Jeg spiller mye gamle, slitte skiver som krever god sporing (men jeg vasker dem godt altså!). Det er også viktig for meg at nålen er skånsom mot platene. Jeg er livredd for at nålen plutselig skal bli slem med skivene mine. Det blir jo ikke akkurat enklere når man leser artikler som dette: What are the causes of Sibilance? | Soundsmith (sound-smith.com) , hvor de sier at bare én avspilling av en plate med dårlig PU skaper permanent skade og sibilans.. :eek:
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror en MM-pickup vil være snillere med tonearmen din enn Hanaen. Slikt gir også mindre skurr.

    (Har jeg nevnt VM540ML? :ROFLMAO:)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.045
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    ^Jeg tenker at det siste der er noe man kan ta med ganske så knusende ro. Her har det blitt hanket inn ganske mange hundre brukte plater gjennom årene og jeg antar helt uten videre at en stor andel har blitt avspilt mange, mange ganger med en eller flere pickuper som knapt nok har sett en protractor, på spillere som knapt nok har sett et vater.

    Likevel låter så godt som alle ganske ypperlig (selve innspillingen unntatt) etter en vask. Et og annet hakk finner man jo, litt knitring også, men sjenerende sibilans hører jeg så godt som aldri.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror en MM-pickup vil være snillere med tonearmen din enn Hanaen. Slikt gir også mindre skurr.

    (Har jeg nevnt VM540ML? :ROFLMAO:)
    Må si den virker relativt rimelig priset, og AT er veletablerte så man kan kanskje ikke gå så feil.. men er redd for MM altså. Har bare hatt to, Rega Elys2 og Exact, og ingen av dem var noen høydare. MC ga en luft som jeg ikke hadde hatt før. Men, det er jo et lite utvalg av hva verden har å by på.

    Mulig jeg får prøvd en bra MM i riggen snart, det blir spennende å se.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sjekk i så tilfelle totalkapasitans på tonearm + MM-inngang før du splasher ut. A-Ts MM-pickuper har en tendens til å bli litt hotte i de to øverste oktavene om den blir mye over 200 pF. 250 går, men 300 blir antakelig for mye.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hm, det var en ny verden. RIAAen min har valgbar 100pf eller 350pf mener jeg. Kan måle resten.

    EDIT: Er det trygt å måle med multimeter på kablene fra platespilleren? Blir veldig høy spenning for lille PU?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er kun kabelen du skal måle. Kople fra pickupen helt.
    Men med 100 pF som valg i RIAA er det håp!
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.045
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hverken Elys2 eller Exact er noen målestokk for hva en MM kan by på. Begge er billige greier fra de lavere trinn på Audio-Technica-stigen, med heftig påslag i pris for Rega-navnet. En VM540ML er en helt annen skapning.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg vært på hifi-sjappa, og de sier at MM ikke gir den samme luften, og at Ortofon Quintet Black S er veien å gå. Veldig hyggelig, men når jeg leser internett, så aner det meg at den ikke vil egne seg så godt til mitt bruk (fin blanding av audiofile pressinger og ihjelspilte singler). Så nå er jeg om mulig bare enda mer engstelig enn før. Er jo ikke mulig å prøve før man kjøper, akkurat.

    Skal prøve å justere PU litt mer i kveld, og eksperimentere med stifttrykk også. Så får vi se. Men den låter ikke optimalt, og det gjør meg trist.
     

    gunnarium

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2004
    Innlegg
    129
    Antall liker
    61
    Sted
    Rogaland Bryne
    Torget vurderinger
    3
    Hverken Elys2 eller Exact er noen målestokk for hva en MM kan by på. Begge er billige greier fra de lavere trinn på Audio-Technica-stigen, med heftig påslag i pris for Rega-navnet. En VM540ML er en helt annen skapning.
    Nå lyver du, Elys og Exact har ingen ting med Audio-Technica å gjøre, di blir produsert hos Rega.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Så nå er jeg om mulig bare enda mer engstelig enn før. Er jo ikke mulig å prøve før man kjøper, akkurat.
    Hva er det som hindrer deg å besøke andre vinylister som kan by på flere varianter av spillere/PU for å hjelpe deg på veien videre.....og attpåtil spanderer kaffi? :unsure:
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.045
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Nå har jeg vært på hifi-sjappa, og de sier at MM ikke gir den samme luften, og at Ortofon Quintet Black S er veien å gå.

    Jeg ville heller kjøpt en Hana SL igjen enn en Quintet Black S. Da vet du i alle fall at du får en pickup du liker.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.657
    Antall liker
    58.486
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg vært på hifi-sjappa, og de sier at MM ikke gir den samme luften, og at Ortofon Quintet Black S er veien å gå. Veldig hyggelig, men når jeg leser internett, så aner det meg at den ikke vil egne seg så godt til mitt bruk (fin blanding av audiofile pressinger og ihjelspilte singler). Så nå er jeg om mulig bare enda mer engstelig enn før. Er jo ikke mulig å prøve før man kjøper, akkurat.

    Skal prøve å justere PU litt mer i kveld, og eksperimentere med stifttrykk også. Så får vi se. Men den låter ikke optimalt, og det gjør meg trist.
    Hvis man har en ok mc riaa eller step up, så vil de fleste mc låte bedre enn mm. Ikke alle, men i hovedsak.
    Jeg ser du spiller plater av ymse tilstand og slag. Kanskje du burde vurdere to platespillere? En med en god mc pick up for nye og plater som ellers i fin stand, og en annen spiller med en rimelig mm for singler og plater som er i dårligere forfatning.
    Jeg ville ikke "brukt opp" en dyr pick up på dårlige plater.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje du burde vurdere to platespillere? En med en god mc pick up for nye og plater som ellers i fin stand, og en annen spiller med en rimelig mm for singler og plater som er i dårligere forfatning.
    Jeg ville ikke "brukt opp" en dyr pick up på dårlige plater.
    En av grunnene til at jeg opprinnelig gikk for shibata, var nettopp for å kunne få mer ut av gamle plater. Om det er de gamle platene som har slitt ut PUen kan man jo lure på, men ingenting legges på tallerkenen uten at det er grundig rengjort.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hva er det som hindrer deg å besøke andre vinylister som kan by på flere varianter av spillere/PU for å hjelpe deg på veien videre.....og attpåtil spanderer kaffi? :unsure:
    Kjenner ikke så mye folk 😞 men mulig jeg får lånt en mm til uka. Akkurat nå føles det som en uutholdelig evighet
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje jeg skal tørre det en dag.. se om jeg finner noen Osloensere her. I mellomtiden har jeg sendt PM til Mala, siden de tross alt har messe i helgen 😳

    For å illustrere hva jeg føler akkurat nå -- jeg er i en konstant nevrotisk og hormonell tilstand, hvor jeg innstendig prøver å justere, teste og måle, for å se at nei, den er virkelig ikke innenfor spec, og nei, platene låter ikke godt. Internett sier platene mine kanskje er ødelagt nå, bare fordi jeg spiller dem med dårlig PU. Jeg kan føle hvordan livets teppe blir revet vekk under mine sarte føtter. Er det sant? Er det ikke sant? Skal jeg late som ingenting? Hva tør jeg forsøke?

    Jeg river ut håret i ren frustrasjon. Skallen blør, og halvt i blinde river jeg av klærne i samme slengen. Et dyrisk skrik skjærer gjennom nabolaget. Min livredde familie er glemt for lengst. Jeg løper ut naken, blodig og forslått etter å ha stanget hodet veggimellom mens jeg i desperasjon og delirium måtte komme ut, ut, UT!!

    Rett i tornebusken bærer det, jeg brøler og ruller meg rundt i grus og gress, gispende etter luft. Det bærer videre noen titalls meter i halsing og passgang før jeg snubler ned en trapp og brekker begge armene. Gurglende åler jeg meg mot nærmeste kumlokk, og, som ved et mirakel, klarer åpne den med det jeg har igjen av tenner før jeg stuper ned i mørket.

    Etter hvert som årene går gror gresset, men sårene heles ikke. Fortsatt, en generasjon senere, får ingen barn leke i nabolaget uten oppsyn, og selv ikke løsslupne tenåringer tør gå alene i området. For alle har hørt om froskemannen, han som holder til under jorden. Historiene er mange om de som plutselig har forsvunnet uten spor. Svakt, svakt, om natten, kan du høre det.. de nærmest utenomjordiske skrikene av en smerte og en sorg, en galskap så hinsides det menneskelige at du aldri sover en rolig natt igjen.. eller er det bare vinden?

    Én ting er sikkert. Verden vil aldri være den samme.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hehehe.
    Garantert mange osloensere med grammofoner (og kaffe) som gladelig gir audiens.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hehehe.
    Garantert mange osloensere med grammofoner (og kaffe) som gladelig gir audiens.
    Garantert!

    Piece of cake. Send en PM, avtal tid, dukk opp, oppfør deg som folk, og du er garantert en hyggelig og interessant opplevelse. Og, ikke minst, bli utsatt for masse flott musikk som du aldri har hørt før.

    Det er faktisk så enkelt! :)

    Mvh
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    En av grunnene til at jeg opprinnelig gikk for shibata, var nettopp for å kunne få mer ut av gamle plater...
    Grunnen til at jeg installerte en spiller med Shibata er for kun å bruke den på NYE skiver og slippe all støyen på de gamle skivene...
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.269
    Antall liker
    6.425
    Sted
    Under stjernene
    Nå har jeg vært på hifi-sjappa, og de sier at MM ikke gir den samme luften, og at Ortofon Quintet Black S er veien å gå. Veldig hyggelig, men når jeg leser internett, så aner det meg at den ikke vil egne seg så godt til mitt bruk (fin blanding av audiofile pressinger og ihjelspilte singler). Så nå er jeg om mulig bare enda mer engstelig enn før. Er jo ikke mulig å prøve før man kjøper, akkurat.

    Skal prøve å justere PU litt mer i kveld, og eksperimentere med stifttrykk også. Så får vi se. Men den låter ikke optimalt, og det gjør meg trist.
    Du verden, hvem sier det?
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Du verden, hvem sier det?
    Næh, hakke lyst til å si. Er noen jeg liker, vil ikke de skal få pepper..

    Hadde en hyggelig telefonsamtale med Mala, som jo selger disse flotte Hana PU-ene. Han sa det var mulig den ikke var bust, så jeg skal en tur innom til uken for å få den sjekket 👍👍😃

    I mellomtiden har jeg ordnet meg en nød-PU, som også kan være reserve. Bare måtte, for i kveld er det vin med kona, og da MÅ det spilles! Så da ble det noe av det som var på lager..

    71024EB7-BC39-4F79-BF79-8B29C3FCCD14.jpeg


    To be continued
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.269
    Antall liker
    6.425
    Sted
    Under stjernene
    Min lille erfaring er at de med de beste MM f.eks Clearaudio Charisma V2 så er det ikke radikalt lydmessig å gå til Ortofon Windfeld Ti.
    Derimot bytte av RIIA/pream var som å komme til en ny verden.

    Ha en hyggelig vin/musikkaften med kona😊👍
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kjenner ikke så mye folk 😞 men mulig jeg får lånt en mm til uka. Akkurat nå føles det som en uutholdelig evighet
    Du får sende en melding om du skulle forville deg oppover mot Gardermoen området.. Slenger gjerne på en kaffe og snurrer noen plater.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Kan gi et førsteinntrykk av Ortofon Blue, hvis det skulle være av interesse. Er sikkert ting som kommer til å endre seg, og nå har jeg også holdt på med en syk PU før jeg anskaffet Ortofonen, men det er likevel tre ting som virkelig har skilt seg ut.

    1) Mye brum på Ortofon. Det er kanskje fordi det er en MM, jeg må passe på kablene mine osv. Hadde aldri sånt problem før. Men der må jeg tweake, så får vi se hva vi får det ned i.

    2) Bedre tracking på Ortofon. Kanskje ingen overraskelse. Men den kan virke å ha mykere oppheng, for den lar seg ikke skremme like lett av bulkede plater som Hanaen.

    3) Høyttalerne forsvinner ikke. Jeg er vant til at om jeg går foran anlegget, så kommer lyden forfra og sprer seg utover. Med mindre lyden kun er hardt i én kanal, kan jeg ikke høre at lyden kommer fra høyttalerne. Men med Ortofon Blue er det veldig tydelig at lyden kommer akkurat fra der hvor høyttalerelementet er. Har aldri slått meg at sånt kan ha noe med PU å gjøre. Er det det som kalles holografi?

    Ellers har jeg ikke hatt mulighet til noe kritisk lytting, alt har foregått med unger eller til arbeid.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.019
    Antall liker
    20.170
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    En av oss lyver i alle fall. Og Rega.
    Ikke korrek det @JMM.
    Om du noensinne har "flekket" en Rega MM, vil du se, at samlekvaliteten på de er milevis under det billigste fra AT.
    Har absolutt ingenting å gjøre med AT. Desuten har Rega´s MM´s i størrelseorden 6-7 mV ut.
    Du finner ingen AT med output i nærheten :)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.019
    Antall liker
    20.170
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Altså, jeg har vært veldig fornøyd med Hana SL. Men at den skal være så skrøpelig som det kan virke som,
    En pickup er litt skrøpelig... ja, men ikke mere enn at millioner av mennesker fornøyer seg med en slik hver dag.
    En Hana er ikke mere skrøpelig enn andre fabrikater av pickup´s, MM eller MC :)
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    895
    Antall liker
    579
    Ikke korrek det @JMM.
    Om du noensinne har "flekket" en Rega MM, vil du se, at samlekvaliteten på de er milevis under det billigste fra AT.
    Har absolutt ingenting å gjøre med AT. Desuten har Rega´s MM´s i størrelseorden 6-7 mV ut.
    Du finner ingen AT med output i nærheten :)
    Her står noget andet.
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    8.752
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Alt av pickup bytter oppover og nedover "kvalitetsskalaen" er interessant synes jeg mono. Et spørsmål til å begynne med, hvordan arter brummen seg? Hørbart over musikken, kun hvis du legger øret inntil høyttalere, hørbart fra sweetspot uten musikk?
    Jeg hadde 2m blue på en debut carbon som faktisk spilte ganske bra. En av de beste musikkopplevelser forann anlegget var å høre Pink Floyd Meddle fra perm til perm sammen med en god kompis i de sene nattetimer. Ok formen (les rusen) var nok en medvirkende årsak 😎
    Jeg oppgraderte til 2m black på debut carbon før jeg byttet snurre til Thorens td 320 mkll. Blue til black mye bedre og black til hana sl helt klart bedre der igjen. Tror nok hana'n spiller ringer og piruetter rundt 2m blue.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.019
    Antall liker
    20.170
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Her står noget andet.

    Ja ja..... Glemte selvfølgelig "Carbon" 😂 😂 .....
    Men det var ikke Carbon, det var snakk om..... Det var Elys & Exact

    Til sammenlikning (se på huset)

    6112_rega-carbon-main.jpg


    rega-elys-2-cartridge.jpg


    + det, at Rega har LIMT driten sammen, så det ikke går at skifte nålen alene. Det gjelder for alle deres MM´s.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Ja ja..... Glemte selvfølgelig "Carbon" 😂 😂 .....
    Men det var ikke Carbon, det var snakk om..... Det var Elys & Exact

    Til sammenlikning (se på huset)

    Vis vedlegget 815660

    Vis vedlegget 815661

    + det, at Rega har LIMT driten sammen, så det ikke går at skifte nålen alene. Det gjelder for alle deres MM´s.
    Rega elys2 er en god pu. Har hatt selv og hørt den på ett veldig dyrt og kostbart anlegg. Den lå ikke noe tilbake for mye annet jeg har hørt av mm pu er. Dyre og billige..
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    8.752
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Trådstarter har sikkert noe mer fornuftig å bedrive tiden med på en solfylt søndag. Jeg spurte litt angående brum. Har ikke hatt noe inntrykk av at det er mer vanlig på mm kontra MC? 🤔
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Heia @vipa, jeg har vel sniklest litt mens jeg var ute, men nå som middagen fordøyes og ølen drikkes opp, så rekker jeg klabbe inn noen strofer på telefonen 🙂🍻

    I utgangspunktet ville jeg trodd at MC med lavere signalnivå var mer utsatt for brum, men på den annen side, så er inngangsimpedansen på riaa høyere med MM, og ikke minst impedansen internt i pickupen også.

    Pluss at kanskje Ortofon Blue er litt brummete av seg i forhold Hana? Er i hvert fall plagsomt slik det er nå. Spiller jeg klassisk kan det konkurrere med signalet på de laveste partiene. Så jeg må rydde litt i spaghettien tror jeg..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn