Mer forvrengning enn før.. Trenger jeg ny PU?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    For en liten stund siden merket jeg forvrengning på indre del av en plate jeg hørte på. Renset stiften og ting var ok, tenkte ikke mer på det. Men i den siste tiden har jeg merket en del forvrengning på plater jeg mener å ikke ha hørt det på før. Platene mine er gullende rene, og stiften like så.

    Så jeg begynte å tenke.. kan det være jeg rett og slett begynner å slite ut PUen min? Har aldri gjort det før, så dette er helt nytt for meg. De sier den skal vare i 1000t, men at i praksis er det mye lenger. Har jeg virkelig brukt den så lenge?

    VTF er satt innenfor spec (2g), og antiskating har jeg stort sett på 1,5-2g. Skulle tro at lavere verdi ville skape mindre vreng, men virker ikke ha noe å si. Har Hana SL, og har vel hatt den siden før pandemien.. så blir kanskje en 3 år? Slites de ut såpass raskt?

    Er det noen måte jeg kan sjekke/måle på for å forvisse meg om hva som er galt? Har mulighet til å ta bilder gjennom mikroskop.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    La oss si at du får 1000 timer maks ut av en pickup før de mekaniske egenskapene forringes hørbart. Om du kjøpte den i april 19 er den 3 år nå. 333 timer i året da, i underkant av 1 time i døgnet, to-tre platesider. Plausibelt at den nærmer seg maksimal praktisk levetid da, er det ikke?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Om ingenting annet har endret seg er det nærliggende å tro at nålens livstid nærmer seg slutten ja.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Bør jeg bare stoppe å bruke den? Eller kan jeg fortsette å spille til jeg har en ny? Tenker på slitasje på platene mine :eek:
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde ikke spilt med den siden den er mekanisk ute av lage.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.140
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ja tiden går fort..... mere enn man umiddebart ville tro.
    Hadde min rørpre tendt fra ny 24/7 de første 4 årene (den låt bedre) :)
    Begynnte å telle timer, og det blev over 30.000 timer.
    Ikke så rart at den profiterte av nye rør :ROFLMAO: :ROFLMAO:
    Om din PU begynner å låte forvrenget på alle plater når den er totalt renset, ville jeg nokk som andre herinne stoppe med å bruke den. :)
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hva skal jeg ha i stedet da? Var kjempefornøyd med Hana SL, men da jeg just for noen timer siden fikk sementert mitt livsvarige kundeforhold til banken tenker jeg kanskje noe i litt lavere prisklasse.. hva bør jeg se etter? Og er det en idé å kjøpe brukt?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.140
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du er overrasket over, at den er slitt opp nå, er brukt nokk ikke veien å gå.
    Problemet med å gå billigere er, at man som regel bli´r skuffet, når man nå er vant til ...........

    @Valentino ´s forslag er ikke det verste, om du vil gå ned prismessigt :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    OC9XEN kan også være noe. Jeg kjenner ikke Hanaens signatur, men det ryktes at OC9X klinger mørkere enn AT33.
    Jeg har her kun sett på nål (elliptisk) og fane (konet aluminium).
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    I så tilfelle har jeg blingset. Leste elliptisk et sted?
    Tillegg: Ja det gjorde jeg. Der er EL som er elliptisk. Om kriteriet er linjeslipning blir det omtrent like dyrt eller MM.
     
    Sist redigert:

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hana SL har shibata sliping som er meir var for vinkefeil. Er den justert inn 100%?
    Spørs hva du mener med 100%. Den er ikke akkurat satt opp på analogsenteret, men jeg har en egen mal til headshell som stiller den inn riktig for spilleren (Dual 1219). Spilleren har plateskifter, så SRA har variert, men stort sett ser den ut til å være dønn rett (armen i hvert fall).

    Interessant og godt poeng at den da kanskje slites fortere ut. Vet spilleren anses som gammel, men den er relativt nyoverhalt og i særdeles god stand - hvilket er en av årsakene til at jeg bruker den som hovedspiller. Gir fot så det holder 😇
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.536
    Antall liker
    13.843
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    At spelaren er gamal har ikkje så mykje å sei. Det som er viktig er at pickup er justert rett. Kontroller med protractor.
    Om sporingsvinkelen er mykje feil i innerrillene kan du få slike symptom som du beskriver.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Opprinnelig ble den installert med protraktor, deretter justert ved hjelp av spesialmalen (ble mye bedre, for øvrig). Dette med vreng i innerrillene er av nyere dato, som er grunnen til at jeg lurer på om stiften er slitt og trenger byttes.
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    8.750
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Hva skal jeg ha i stedet da? Var kjempefornøyd med Hana SL, men da jeg just for noen timer siden fikk sementert mitt livsvarige kundeforhold til banken tenker jeg kanskje noe i litt lavere prisklasse.. hva bør jeg se etter? Og er det en idé å kjøpe brukt?
    Er litt i samme sits som deg, har en hana sl fra januar 2019,tipper den har gått over 1000 timer. Har ikke vært plaget av forvrengning tror jeg, muligens trodd jeg har hørt noe på innerste spor av og til.
    Har nå bestilt en At-oc9xsl og har troa på at det blir bra. 🤔🙂
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    MVNO: Nå husker jeg ikke hva slags spiller du har, men dersom du har vært uforsiktig med stiftrensen kan det skade PU. Kanskje du skal ta den av, legge den i emballasjen sin og ta den til forhandler for sjekk der? Og så velge evt ny, basert på spillervalget ditt..OC9 er en av vinylverdenens beste..et regelrett ikon. Og det med god grunn..Svært glad i den selv- på de mer klassiske spillerne som tåler den. Oracle, for eksempel.. Den kommer nok til å vri ut ett og annet positivt hos @vipa og..
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Som flere har sagt, jeg ville pensjonert den så snart det lar seg gjøre, men tenker at du ikke behøver å gjøre det i panikk.

    Ad ny pickup så låter AT33EV veldig bra, men helt subjektivt vil jeg si den ligger et lite knepp under Hana SL. OC-9XEN har jeg ikke hørt.

    Hva med en dugelig MM? Fra Audio-Technica VM540ML og opp får du glimrende lyd til en rimelig, eller relativt rimelig, penge avhengig av modellen du velger.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    MVNO: Nå husker jeg ikke hva slags spiller du har, men dersom du har vært uforsiktig med stiftrensen kan det skade PU. Kanskje du skal ta den av, legge den i emballasjen sin og ta den til forhandler for sjekk der? Og så velge evt ny, basert på spillervalget ditt..OC9 er en av vinylverdenens beste..et regelrett ikon. Og det med god grunn..Svært glad i den selv- på de mer klassiske spillerne som tåler den. Oracle, for eksempel.. Den kommer nok til å vri ut ett og annet positivt hos @vipa og..
    Vel, jeg kjøpte en sånn "ultrasonisk" stiftrenser rundt nyttår eller hva det var. Jeg ble redd for at den kunne ha ødelagt noe, for det var ikke annet enn en bråkete vibrator. Helt forferdelig. Bruke den bare én gang. Men i så fall er det vel opphenget som er skadet, og ikke selve diamanten?

    Skal ta bilde i mikroskop så snart det lar seg gjøre og legge ut her, kanskje noen av dere vet hva jeg skal se etter..
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Som flere har sagt, jeg ville pensjonert den så snart det lar seg gjøre, men tenker at du ikke behøver å gjøre det i panikk.

    Ad ny pickup så låter AT33EV veldig bra, men helt subjektivt vil jeg si den ligger et lite knepp under Hana SL. OC-9XEN har jeg ikke hørt.

    Hva med en dugelig MM? Fra Audio-Technica VM540ML og opp får du glimrende lyd til en rimelig, eller relativt rimelig, penge avhengig av modellen du velger.
    Jeg kan si litt hvor jeg kommer fra når det gjelder PU. Begynte opprinnelig med en Rega Elys2, før jeg oppgraderte til Exact. De var ok, men det manglet noe. Oppgraderte så til Ania MC, det var først da at kona ble fornøyd. Men etter en ~40 timer begynte den å låte skjærende, og jeg endte opp med å få ny på garantien som jeg solgte, og kjøpte deretter Hana SL (merk at alle Rega-pickupene ble brukt på min tidligere røde Rega P3, og ikke nåværende spiller).

    Det er altså all erfaring jeg har med platespillerstifter.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Med en VM540ML får man i alle fall en linjekontaktnål relativt rimelig. Grundig test her:
    Man kan med samme nål men fjongere hus kjøpe VM740ML.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg leser:
    The VM760SLC is a good cartridge for just the right person. For everyone else, get the VM540ML.
    Målemannen finner ingen tekniske fordeler i 7-seriens metallhus framfor 5-seriens plasthus. Se det.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Audio-Technica finner nok en fordel, om ikke akkurat i målingene... ;)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror kanskje muligens at fordelen ved hjelp av et prisme enkelt kan sees og at taktarten er 7/8.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    Skal ta bilde i mikroskop så snart det lar seg gjøre og legge ut her, kanskje noen av dere vet hva jeg skal se etter..
    Kan stiften ha fått en dytt ut av senterposisjon?
    Kan skruene til PU ha løsnet/forskjøvet seg?
    Økning av skurr mot midten betyr "skjev" stift her, men jeg er helt noobie på vinyl......
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^7/4 ja. Lett å bli lurt av Audio-Technicas notasjon. Japanere...
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hehe …. Den var dyp. :cool:

    Ikke akkurat så veldig. Tanken var at fordelen for Audio-Technica er at de får skapt en stratifisering i produktutvalget og kan ta betraktelig mer betalt for toppserien med metallhus, som egentlig yter helt identisk med plasthuset til VM540 og som neppe er nevneverdig dyrere å produsere.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp.



    Dette er お金, eller okane med latinske bokstaver.

    ...

    En VM540ML får man for <2500. Skulle være en grei nødpickup for folk som klarer å knipe totalkapasitansen ned under 200 pF.
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.649
    Antall liker
    58.436
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Spørs hva du mener med 100%. Den er ikke akkurat satt opp på analogsenteret, men jeg har en egen mal til headshell som stiller den inn riktig for spilleren (Dual 1219). Spilleren har plateskifter, så SRA har variert, men stort sett ser den ut til å være dønn rett (armen i hvert fall).

    Interessant og godt poeng at den da kanskje slites fortere ut. Vet spilleren anses som gammel, men den er relativt nyoverhalt og i særdeles god stand - hvilket er en av årsakene til at jeg bruker den som hovedspiller. Gir fot så det holder 😇
    Jeg tror ikke det er optimalt å bruke en pick up med shibata sliping i en så enkel og "gammeldags" arm som det er på Dual 1219.
    Jeg ville ikke satt en Hana sl i en slik spiller.
    Det ligner på "overkill". Uten at jeg har hørt eller prøvd komboen tviler jeg altså på om armen /geometrien er god nok. En mulig forklaring kan ligge her.
    Mvh
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror ikke det er optimalt å bruke en pick up med shibata sliping i en så enkel og "gammeldags" arm som det er på Dual 1219.
    Jeg ville ikke satt en Hana sl i en slik spiller.
    Det ligner på "overkill". Uten at jeg har hørt eller prøvd komboen tviler jeg altså på om armen /geometrien er god nok. En mulig forklaring kan ligge her.
    Mvh
    Hvorfor ikke, egentlig? Kunne Hana SL spille bedre in et bedre drivverk? Helt sikkert. Kan man ikke oppgradere en enkel spiller med god pickup likevel? (Jo, selvsagt kan man det.) Hvis pickupen blir montert så man har to brukbare nullpunkter på platesiden, er det vel greit nok? Om den matcher armen med tanke på masse og ettergivenhet, aner jeg ikke, men Hana er i alle fall ganske lett og myk til å være en MC.

    Men jeg er enig i at det er et uvanlig valg. :)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.649
    Antall liker
    58.436
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor ikke, egentlig? Kunne Hana SL spille bedre in et bedre drivverk? Helt sikkert. Kan man ikke oppgradere en enkel spiller med god pickup likevel? (Jo, selvsagt kan man det.) Hvis pickupen blir montert så man har to brukbare nullpunkter på platesiden, er det vel greit nok? Om den matcher armen med tanke på masse og ettergivenhet, aner jeg ikke, men Hana er i alle fall ganske lett og myk til å være en MC.

    Men jeg er enig i at det er et uvanlig valg. :)
    Jeg skal ikke si annet enn at det KAN være en forklaring ettersom jeg hverken har sett eller hørt kombinasjonen. Det er derfor lite meningsfullt å argumentere .
    Likevel er det en kjensgjerning at shibata er mer kilent å sette opp enn mindre avanserte nåler og krever litt mer for å få ut fordelene. Jeg tror at også du Dazed, vet at det er flere ting som skal passe enn "to brukbare nullpunkter på en plateside" når en pick up med avansert slipning skal settes opp optimalt.
    Dual 1219 er ingen dårlig spiller, og det er klart den blir bedre med en god pick up.men hvor langt er det fornuftig å trekke det?
    I sin klasse er Dual-spilleren ok, men husk at det aldri var noen dyr spiller laget for en pick up til 6-8 tusen.
    Spilleren er sikkert nærmere 50 år gammel. Hvordan er armlagre? Den er automatisk med alt det innebærer av justering og funksjonalitet. Huset er laget på en slik måte at pick up er løs, dvs festet på en plate som igjen festes til huset. Det er i det hele tatt mye som kan bli feil når en har med så små marginer å gjøre. Det er en grunntil at man sluttet å lage slike platespillere.
    En annen ting er at mange bruker svært enkle protractorer og tror at alt er på stell.

    Litt om ulike slipninger som jeg var inne på:
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje Dualen liker bedre pickuper som Ortofons gamle OM-serie? Over hos Korf var det ganske utrolig å se hvor mye mindre en gammel Shure sendte av vibrasjoner til armen enn en DL103 (for å ta en som er virkelig slem med armer).

    Sånn for sammenlikning igjen. Disse to har samme nål og farge på stifthuset, men øvrig spesifikasjon er ulik:
    1650972210922.png
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skal ikke si annet enn at det KAN være en forklaring ettersom jeg hverken har sett eller hørt kombinasjonen. Det er derfor lite meningsfullt å argumentere .
    Likevel er det en kjensgjerning at shibata er mer kilent å sette opp enn mindre avanserte nåler og krever litt mer for å få ut fordelene. Jeg tror at også du Dazed, vet at det er flere ting som skal passe enn "to brukbare nullpunkter på en plateside" når en pick up med avansert slipning skal settes opp optimalt.
    Dual 1219 er ingen dårlig spiller, og det er klart den blir bedre med en god pick up.men hvor langt er det fornuftig å trekke det?
    I sin klasse er Dual-spilleren ok, men husk at det aldri var noen dyr spiller laget for en pick up til 6-8 tusen.
    Spilleren er sikkert nærmere 50 år gammel. Hvordan er armlagre? Den er automatisk med alt det innebærer av justering og funksjonalitet. Huset er laget på en slik måte at pick up er løs, dvs festet på en plate som igjen festes til huset. Det er i det hele tatt mye som kan bli feil når en har med så små marginer å gjøre. Det er en grunntil at man sluttet å lage slike platespillere.
    En annen ting er at mange bruker svært enkle protractorer og tror at alt er på stell.

    Litt om ulike slipninger som jeg var inne på:
    Ja, og nei... Gitt at pickupen og armen matcher mtp ettergivenhet og masse, og man får to fornuftige nullpunkter og akseptabel VTA/VTF/HTF: Hva mer er det? Og har man riktige nullpunkter, da er det ikke mer å hente mtp vinkelfeil.

    Ellers er vi stort sett enige. :)
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    895
    Antall liker
    579
    Jeg må indrømme, at jeg synes det er underligt, hvis den pludselig er slidt. Jeg mener at #34 kan have ret i sine antagelser. Jeg mener dog på samme tid, at en protractor fra Conrads free stuff, er længe god nok.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn