Mer forvrengning enn før.. Trenger jeg ny PU?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    ^Noen av oss synes ikke at 2500 for en svært god MM-pickup med Microline/SAS-nål er svindyrt.
    Ok.....for kun kr. 490,- hos Kjell så får man en PU som spiller veldig bra.....mtp at den egentlig ikke skal brukes.....og sparer et par tusenlapper samtidig.... :unsure:
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    20.205
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ok.....for kun kr. 490,- hos Kjell så får man en PU som spiller veldig bra.....mtp at den egentlig ikke skal brukes.....og sparer et par tusenlapper samtidig.... :unsure:
    Veldig bra er vel subjektivt. Veldig bra..... til prisen, i det prissegmentet, den nå befinner seg.
    Ikke serligt bra i sammenlikning med en "veldig bra" MM til ca. 2.500,- ;)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Veldig bra er vel subjektivt. Veldig bra..... til prisen, i det prissegmentet, den nå befinner seg.
    Ikke serligt bra i sammenlikning med en "veldig bra" MM til ca. 2.500,- ;)
    Det er ikke bare sluttsummen på kassalappen som gjelder......man må også vektlegge lydbølgene fra høyttalersystemet. Det er mange som har systemer som gir bedre lyd med en billig PU enn systemer som ikke spiller fullfrekvent med svindyre PU... :unsure:
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    20.205
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke bare sluttsummen på kassalappen som gjelder......
    Pris/kvalitet henger typisk meget godt sammen på de fleste pickupper.

    Man må også vektlegge lydbølgene fra høyttalersystemet. Det er mange som har systemer som gir bedre lyd med en billig PU enn systemer som ikke spiller fullfrekvent med svindyre PU... :unsure:
    Dette er bare tullsnakk, som du prøver at retferdiggjøre dit tullskriv med, og det tror jeg også godt, du vet.
    Det fremhevede kommer du til å bevise..... med annet enn en dum YouTube-video. Utsagn fra eiere av annleg, som spiller dårligere med en bra/dyr PU.
    Og så må du definere "mange"........ Din "unsure" smiley viser vel meget godt, at du ikke er veldig sikker på det, du skriver :ROFLMAO: :ROFLMAO:
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.507
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Pris/kvalitet henger typisk meget godt sammen på de fleste pickupper.

    Opp til et punkt, vil jeg si. Et punkt som ikke ligger svært høyt i typisk HiFi-sammenheng. Oppover derfra er det som med nesten alt annet mellom himmel og jord: man betaler for navn, opplevd prestisje og eksklusivitet.
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Et punkt som ikke er ligger svært høyt i typisk HiFi-sammenheng...
    En blindtest kan være greit hvis det er noen som ikke har noe imot å stille frivillig med en Ultra-Hai-End-Vinylrigg... :unsure:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Det meste bør være dekket inn her allerede, men etter det jeg ser, er det enda ikke nevnt hvilken spiller det er snakk om her..Hana her krever en del, og det er mulig å bytte stift hvis man tenker retipping. På fabrikk. Reserver er mer enn OK, men ikke særlig lurt før man veit hvilken signatur den skal ha..feil valg der, og den er penger ut av vinduet. Penger som heller kunne vært brukt på å raffinere. Fem- til femten tusen for en god PU er ikke dyrt i min bok, men for å finne riktig valg der må alt dette forskes på først.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.495
    Torget vurderinger
    2
    De fleste er blitt fartsblinde av dagens prisforlangende , i vinylens gullalder ville ingen finne på å betale de absurde MC prisene det opereres med i dag. Etter en levetid på 500-1000 timer er ytelsen falt såpass at pickupen er langt fra den samme og på tide å retoppe/bytte. Vinyl er blir da et slags luksusforbruk . Men gøy er det ;)
    Alt over 5000 for en slik slitedel er dyrt etter min bok.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.507
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Vil det si at du har et opptak fra da den var ny, eller er dette fritt etter husken?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.495
    Torget vurderinger
    2
    De absolutt beste slipingene og PU har ca 800 timer før forvregningen er off spec på de høye frekvensene. Mange andre går offspec etter 500 timer. Det betyr ikke at man hører det. 5% forvregning på 8000 hz er det ingen her inne som hører uansett
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    8.752
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Det meste bør være dekket inn her allerede, men etter det jeg ser, er det enda ikke nevnt hvilken spiller det er snakk om her..Hana her krever en del, og det er mulig å bytte stift hvis man tenker retipping. På fabrikk. Reserver er mer enn OK, men ikke særlig lurt før man veit hvilken signatur den skal ha..feil valg der, og den er penger ut av vinduet. Penger som heller kunne vært brukt på å raffinere. Fem- til femten tusen for en god PU er ikke dyrt i min bok, men for å finne riktig valg der må alt dette forskes på først.
    Står da i innlegg nr. 13 at det er en dual 1219 Auditor. Ser at du i innlegg nr 19 hadde glemt det allerede 😉
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Ok.....kan muligens strekke evnen til 9000Hz for flere....
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg er i tvil om jeg vil forsette med MC pickups. Den kan gi mere broom med den svært lave output-spenning. Jeg begynte med Stanton 681EEE, og siden har jeg brukt ortofon MC pickups fra MC20. Concord MC200, MC30 super og nå Jubilee. Jeg sliter med broom, og har ennå ikke funnet ut av det. Kan være jording/skjerming m. blanding av balansert/ubalansert med sjassi-jord. Har ikke noe støy med de andre signal-kildene. Har tre platespillere og en systemdek med MM pickup. som jeg kan prøve ut. Koble fra allt og gjøre steg for steg ;) Har også justert ned gain på RIAA, m litt bedre resultat. Ellers så synes jeg det lyder mere organisk og klangmessig i forhold til streaming m Spotify Premium. Qobus, Roon og DSD og CD.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Vipa: Man har flere ting i hodet på en og samme gang..For min del prøvde jeg da å hjelpe gode venner med å prise vinyl for salg..

    Vel er de relativt gode, Dual, men med det i mente amenderer jeg mitt tips til å evt omfatte en god MM. Sumiko? AT?
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Allright, da var det på tide å teste ut testeplaten, og se hva denne lille godnissen min (Dual 1219 + (slitt?) Hana SL) klarte å få til.

    Tenkte det var lurt å sjekke de enkle tingene først, for å passe på at alt var på stell.

    BEC61AC0-1378-40DC-A1BA-C31CA58FC426.jpeg

    Stifttrykk


    4B646D7D-6DDE-48AF-867D-F477F49C717E.jpeg

    Vater

    Det synes kanskje ikke på bildet, men den var absolutt ikke i vater. Måtte kanskje 4mm opp foran, så var den sånn tålelig ok (innafor svart sirkel, da må det være greit). Det er kanskje noe å tenke på når man har tremøbler, at de, trass i å være produsert av etnisk norsk furu, puster og vrir seg litt innimellom. I hvert fall i denne håpløst tørre luften vi har om dagen.

    Hadde luftfukter tidligere for platene og lyden sin skyld, men den røk, og nå kommer det støv og bøss overalt (og BBB-reolen kroer seg litt, tydeligvis).

    570A2A99-3691-4231-B44F-9D75F682A815.jpeg

    Forbereder oppsett

    Vi gjør det ordentlig, og kjører øre + skop. Har aldri gjort dette her før, og er fryktelig nysgjerrig. Også tenkte jeg at det kanskje var fint for dere her inne å ha noe litt mer håndfast å diskutere ut fra. For her er jeg grønn som matpakken i bunnen av sekken fra i fjor.

    Platemenyen ser sånn her ut:

    • Frekvenssveip 800Hz-50Khz, 28 sek
    • 1Khz referansetone
    • Trackingspor: 50µm, 60µm, 70µm, 80µm, 90µm, 100µm peak (skal ikke late som jeg vet hva det betyr)
    • Firkantpuls for å matche kanaler (eller noe sånt: "Square Wave Form 2.7msec duty cycle 3:7")

    Jada. Frekvenssveipet er på en rar lengde, med rart frekvensspekter, så vanskelig å få en forståelse på hvilke frekvenser som er hvor på skjermen, men det ser nå rimelig greit ut:

    GUL er venstre kanal, MAGENTA er høyre

    DS1Z_QuickPrint3.png DS1Z_QuickPrint4.png
    Frekvenssveip venstre og høyre kanal

    DS1Z_QuickPrint5.png DS1Z_QuickPrint6.png
    1Khz testtone hhv venstre og høyre kanal - støy i venstre kanal på høyrebildet var nok bare rester av en knepp, var ellers stille og fin

    Hvis du sjekker ut, så ser du at den er ganske dønn nøyaktig på hastigheten her, 0,001%-0,003% (varierer fra ca 1,001Khz til 1,003Khz). Ikke dårlig for en over 50 år gammel spiller synes jeg? Eller kanskje er det bånn i bøtta?


    Så kommer det artige - tracking. Jeg vet ikke helt hva som er bra, og hva som er dårlig. Den slet litt, det skal sies, men oppførte seg stort sett pent. Jeg vrikket på antiskatingen som om jeg hadde blitt DJ. Den likte ikke det, men så ut til å komme seg litt. Virket som mer antiskating var bedre, men til slutt måtte jeg stoppe, for armen endte jo opp med å ikke stå stille når jeg løftet den, så umulig å "cue" (hva blir det på norsk?).

    DS1Z_QuickPrint14.png

    Eksempel på hvordan det ikke skal være :p

    I begynnelsen slet den veldig på 70-80µm, men etter å ha jukket på antiskatingen og landet på respektable 2,5g fikk jeg denne kurven på 90µm:

    DS1Z_QuickPrint18.png

    90µm, 2,5g antiskating

    Nå klarer den 100µm, men sliter voldsomt og fullfører ikke sporet. Så offisielt tror jeg vi sier 90µm er maks. Ser nå at Hana selv sier 70µm, så da må det vel være innafor egentlig. Internett sier 70µm er dårlig, og andre har visst klaget tidligere på mine vegne: Hana SL tracking issues- Vinyl Engine

    For ordens skyld -- det låter jo ikke så bra når kurven ser ut som en rusten dolk, men kjører man færre mikrometer (eller hva man nå kaller det), så ser kurven mer slik ut som dette:

    DS1Z_QuickPrint7.png


    Så var det firkantpulsen, og den klarte den fint:

    DS1Z_QuickPrint13.png

    "Firkantpuls"

    Ja, den danser litt opp og ned, men hva forventer du da. Firkantpuls på vinyl liksom, det må jo være det minst egnede mediet som finnes for slike ting.



    Nå satte jeg på italo pop for å teste etter alt var ferdig (Den Harrow, for dere andre skap-åttitallsfjortiser), og en del av meg synes alt låter litt vel kaldt og analytisk. Men mulig det bare er meg. Kan prøve å senke antiskatingen til 1,5-2g igjen, det funker litt bedre når jeg kjører plateskifter. For da fyker ikke armen avgårde like lett..




    Så, hva synes dere da? Innafor? Utafor? Har jeg gjort det riktig? :O
     

    Vedlegg

    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    20.205
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ditt bilde av 90uM låter garantert ikke bra.
    Det du skal ha, når du spiller 60-70 osv. er en helt ren tone. Når den begynner å forvrenge,
    skal den gjøre det samtidig i begge kanaler. Hvis ikke, så korriger med antiskating.
    Det med 2.5 gram er feil. Den skal ha 2,0 gram, hverken mere eller mindre. På 2.5 kommer ankeret (spolene) ut av fokus i
    magnetfeltet, hvilket er ødeleggende for tonal balanse og perspektiv
    .
    Korrekt satt opp, SKAL den klare å spille 70um rent i begge kanaler ved 2.0 gram nåletrykk.
    Klarer den ikke det, er den enten satt feil opp eller er defekt ;)Blå kanal ser ikke fin ut i toppen på siste bildet.

    EDIT...Leste visst feil. De 2.5g var antiskatesetting, ikke vekt, sorry 😁 , men resten står jeg ved
     
    Sist redigert:

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Dobbeltsjekket nå på morgenen, 60μm går fint men 70 skurrer.
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    8.752
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Bare en liten digresjon her, ser at du hadde måleutstyr koblet opp og la ut grafer som viser resultatene. Spørsmål : må man ha måleutstyr for å få noe ut av en "test record" spør fordi jeg har null peiling på området 🤔
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.273
    Antall liker
    6.430
    Sted
    Under stjernene
    Nei, trenger overhode ikke scoop. Har et par Clearaudio testplater og Ortofon sine 3 første som inneholder både test-signaler og musikk.
    Kjenner ikke til sporingsevne til Hana, men det har tydeligvis ikke vært et problem tidligere.

    Dersom du ikke har mulighet til å kryssbytte spiller/PU, sjekk underlaget til spilleren om det kan være noe vibrasjoner fra underlaget eller motoren.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Dersom du ikke har mulighet til å kryssbytte spiller/PU, sjekk underlaget til spilleren om det kan være noe vibrasjoner fra underlaget eller motoren.
    I dag vatrer jeg ved å dytte litt papp under midten på spilleren. Aner meg det ikke er beste metode i så henseende.. Tips?
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.273
    Antall liker
    6.430
    Sted
    Under stjernene
    I dag vatrer jeg ved å dytte litt papp under midten på spilleren. Aner meg det ikke er beste metode i så henseende.. Tips?
    Tenkte på selve underlaget, har du mulighet til å sette spilleren på et annet underlag. Og samtidig sjekke motorfeste og eventuelt armen. Når du får vreng, er det i begge kanalene?
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte på selve underlaget, har du mulighet til å sette spilleren på et annet underlag. Og samtidig sjekke motorfeste og eventuelt armen. Når du får vreng, er det i begge kanalene?
    Vreng er lik i begge kanalene ja, gitt at antiskating er satt riktig. Underlaget er en skjenk av furu heltre, fullstappet med plater. Høyttalere står på gulv (laminat) med spikes på sånn rundt podium og filt under.

    Som nevnt så er dette med vreng et relativt nytt problem, og jeg har ikke endret oppsettet. Så tviler på det er underlaget. Hva motorfeste og arm angår, så vet jeg ikke helt hvordan jeg skulle sjekke dette. Men alt har stått i ro på samme plass.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.273
    Antall liker
    6.430
    Sted
    Under stjernene
    Vreng er lik i begge kanalene ja, gitt at antiskating er satt riktig. Underlaget er en skjenk av furu heltre, fullstappet med plater. Høyttalere står på gulv (laminat) med spikes på sånn rundt podium og filt under.

    Som nevnt så er dette med vreng et relativt nytt problem, og jeg har ikke endret oppsettet. Så tviler på det er underlaget. Hva motorfeste og arm angår, så vet jeg ikke helt hvordan jeg skulle sjekke dette. Men alt har stått i ro på samme plass.
    Ja, mener å huske at anlegget står i en BBB, med Tandberg mic. oppe til venstre ;)
    Tenkte det kunne være en ide å teste ut eventuell vibrasjoner fra underlaget, det er jo gratis å sjekke.

    Har en spiller med separat motor, testet ut noen føtter for noen år siden. De var høyere så motoren måtte løftes opp, brukte en stor bok med stive permer. Det gikk ganske bra inntil at RTF/Whre have a know you before, det låt for jævlig i toppen. Det ble bra når C ble åket fra 100 til 330pF i RIIA'n.
    Senere ble boka erstattet med en kryssfinerplate og da kunne C reduseres til 100pF igjen og med mye bedre lyd.
    Derfor tipset med å sjekke underlaget/motoren.

    Min gamle PU holdt i over 30 år, tilsvarende er i bruk hos Final #441. Min overtok en kamerat.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ok, jeg har i det minste forbedret situasjonen. Nå tracker den ok på 70µm, og test av en "helvetessingel" som var umulig å høre på er nå langt bedre.

    Jeg fikk ikke tatt bilde, men man kan kanskje se hint av det i #44 - opphenget (cantilever, hva det enn heter på norsk) har en liten knekk så den vender mot høyre sett undenfra (og det er seriøst en knekk, jeg tror ikke det er sånn det skal være). Jeg har justert PU i headshell under mikroskop til å kompensere slik at den nå er "rett", i hvert fall i forhold til nål og plate. Deretter justerte antiskating bittelitt opp, og 70µm målte fint, og låt aaaakkurat ok (tror vi er på grensen altså).

    Så er spørsmålet - hva nå? Skal jeg prøve å rette opp opphenget? Eller er alt "ok" nå (i hvert fall sett fra platenes ståsted -- er de jeg er mest redde for).

    DS1Z_QuickPrint19.png
    70µm, ~2g antiskating
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    20.205
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Det siste bildet ser helt fint ut for 70uM.
    Ikke forsøk å bøye tilbake nålefanen. 99% at den knekker helt i bøyningpunktet.
    Sporer du 70uM rent (som bildet viser), da spil musikk til du må ha ny PU, og legg neurosene i skuffen ;)
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ok, da puster jeg lettet ut for denne gang.. inntil hifi-rykningene gjenoppstår :p

    Tusen takk til alle dere som var med på tråden, det hjelper veldig å ikke føle seg helt alene i noe så nervepirrende som det her :)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.507
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Enig med HasseBasse; så lenge det spiller og den sporer 70µm godt så ville jeg latt den være i fred. La den gjøre jobben inntil dens tilmålte tid definitivt er over, men begynn/fortsett å vurdere hva som skal avløse den, for det kan fort bli et tema igjen.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    ...opphenget (cantilever, hva det enn heter på norsk) har en liten knekk så den vender mot høyre sett undenfra (og det er seriøst en knekk, jeg tror ikke det er sånn det skal være). Jeg har justert PU i headshell under mikroskop til å kompensere slik at den nå er "rett", i hvert fall i forhold til nål og plate...
    Fint hvis den klarer noen timer til, men hva koster en ny ?
    og evt. hva er alternativet?
    og til hvilken pris?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn