Mer å hente - nettverkskabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • I

    Ikke33206

    Gjest
    Hva med å faktisk bare kjøpe nettverkskabel fra en seriøs nettverkskabel leverandør? Noen av de "audiofile kablene" er mest sannsynlig en rebrandet kabel fra en 3.part uansett, på lik linje med switchene de "leverer"..

    Deltaco, Nexans, Commscope Systimax, Atel, Harting, TTI for å nevne noen seriøse leverandører av nettverkskabel.. De er testet, utprøvd og leverer i forhold til specs og hvis de ikke har hatt dokumentasjon og sertifiseringer på plass så har de vært konkurs for ganske lenge siden..

    Å henge ut Clas er det ikke noe poeng i, de har mange seriøse merker der som leverer til specs og gode kvalitets merker og det er vel krav om CE-merking på det meste de selger (det tviler jeg at man kan si om "audiofile kabler"). Bahco verktøy, Elko strøm for å nevne noe.. Tviler på at en elektriker i Norge vil godkjenne et elektrisk anlegg uten at kablene er godt merka heller.
    Clas Ohlson var referanse til "standard nettverkskabel" som ikke er laget spesielt med tanke på lyd.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Kommet en sån i posten nå, jeg har kassevis med utp cat5e og cat6 i alle lengder for å teste om det er bedre enn det jeg har i dag.

    44A22B99-1283-48D0-9A74-0A25D22BEFFC.jpeg
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Venter på en slik zyxel her også.
    Ble jo anbefalt her å bytte cisco' n pga alder.
    Har byttet noen slike opp igjennom årene,
    men aldri lagt merke til noen forandringer tidligere. Bør vel legge meg i selen og høre om det skjer noe😋

    Må være populær vare, det tar sin tid er enda ikke sendt. Bestilt den 5.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Clas Ohlson var referanse til "standard nettverkskabel" som ikke er laget spesielt med tanke på lyd.
    De har Deltaco Cat6 kabel på rull, som faktisk er et seriøst merke..
    Data er data og går igjennom nettverket, lyd får man først på lag 7 i OSI-modellen. Jeg vil heller ha en nettverk/data-kabel enn en lyd-kabel på mitt nettverk/data-utstyr. Hva man kobler etter lag 7 kan gjerne være en signal-kabel imot en forsterker (på en streamer så er denne signal-kabelen integrert), men det er fortsatt lag1-3 frem til streamer og alt over lag 4 behandles av nettverkskort og de interne komponentene inne i streamer.

    Ettersom det er nettverk/data vi snakker om fortsatt, så blir faktisk nettverk/datakvaliteten mye bedre om man bruker en nettverk/data-kabel som er beregnet for nettverk/data enn en kabel som er lagd til "lyd". Det ser jeg på skjermen min at det blir. Fargene blir klarere!
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Hvordan vet kabelen at datapakkene som går gjennom den representerer lyd?
    Det er bare det at det låter bedre med Supra. Men man må erfare det først. De fleste sier det samme helt til oppdager løft i lyden.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.463
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Vel... det jeg advokerer er at man FØRST tester om man hører forskjell på flere kabler UTEN skjerm.

    I samme øyeblikk man ødelegger det galvaniske skillet ved å introdusere kabler med skjerm er det teknisk større sannsynligheten for at man begynner å høre forskjeller.

    Inntrykket jeg har er at man stoppet videre testing siden man liker lyden med en skjermet kabel uten å bry seg om dette mulig kan være er feilkilde mer enn en forbedring. Altså, om man liker en skjermet kabel bør man likvel teste om det foreligger forskjeller mellom uskjermede kabler for utelukke en mulig feilkilde.
    Jeg tør mene at det begynner å bli allment kjent at audiofile kabler er kabler med avvik.
    Det er passelig enkelt å lage kabler som ikke påvirker signalet og dermed lyden, men det er jo kjedelig.
    Mer moro med usb-kabler fra kjøkkenbenken og nettverkskabler som sender støy inn i anlegget. Det låter annerledes og dermed bedre. For en stund.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Mer moro med usb-kabler fra kjøkkenbenken og nettverkskabler som sender støy inn i anlegget. Det låter annerledes og dermed bedre. For en stund.
    Enda mer morro med egenlagde strømkabler lagd med hjemmespunnet kobber og saks på kjøkkenbenken, helt til det smeller og starter å brenne. Også morsomt med regress fra forsikringa har jeg hørt, når de finner selvpåført årsak: De hjemmelagde kablene ga Sortere bakgrunn, mer definisjon i bassen, rikere klangstruktur, lydbilde som slipper høyttalerne mer....
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    ^ Hva er et "løft i lyden"?
    De har Deltaco Cat6 kabel på rull, som faktisk er et seriøst merke..
    Data er data og går igjennom nettverket, lyd får man først på lag 7 i OSI-modellen. Jeg vil heller ha en nettverk/data-kabel enn en lyd-kabel på mitt nettverk/data-utstyr. Hva man kobler etter lag 7 kan gjerne være en signal-kabel imot en forsterker (på en streamer så er denne signal-kabelen integrert), men det er fortsatt lag1-3 frem til streamer og alt over lag 4 behandles av nettverkskort og de interne komponentene inne i streamer.

    Ettersom det er nettverk/data vi snakker om fortsatt, så blir faktisk nettverk/datakvaliteten mye bedre om man bruker en nettverk/data-kabel som er beregnet for nettverk/data enn en kabel som er lagd til "lyd". Det ser jeg på skjermen min at det blir. Fargene blir klarere!
    Jeg gir deg kreditt for den observasjonen med klarere farger, men den vanligste tilbakemeldingen her inne er at man ikke kan stole på hverken hørsel eller syn😉
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Enda mer morro med egenlagde strømkabler lagd med hjemmespunnet kobber og saks på kjøkkenbenken, helt til det smeller og starter å brenne. Også morsomt med regress fra forsikringa har jeg hørt, når de finner selvpåført årsak: De hjemmelagde kablene ga Sortere bakgrunn, mer definisjon i bassen, rikere klangstruktur, lydbilde som slipper høyttalerne mer....
    Må ikke være så negativ.DIY er lærerikt og regress pga DIY,statistikk takk

    DIY fra netteier med advarsel

    DSC_0324.JPG




    Og den advarselen følges på egen DIY med 115 år gamle ledninger


    IMG_20180412_162443.jpg

    IMG_20180412_162451.jpg





    Forskjell på hvordan enkelte tar det.
    Storsjefen,dette går så fint,den andre trodde alt som kan gå galt ville gå galt.


    P1030710.jpg




    Selv dette,ikke optimalt mildt sagt var greit.Typisk en mester,
    mens en som har lyst å være verdensmester ville nok tenkt litt annerledes



    sik1.jpg
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Jeg gir deg kreditt for den observasjonen med klarere farger, men den vanligste tilbakemeldingen her inne er at man ikke kan stole på hverken hørsel eller syn😉
    Man skal heller ikke stole på alt som står på internett... ;)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Må ikke være så negativ.DIY er lærerikt og regress pga DIY,statistikk takk
    Er jo ikke så ofte det skjer branner i elektriske nett i Norge heldigvis, den ene grunnen er nok de strenge godkjenningen som er blitt slik at det ikke forekommer så mange hjemmesnekra "kreative løsninger" på strøm der folk rett og slett ikke vet hva de holder på med. F.eks: kjøpe kabel på ikea og legge bak listing, for å så spikre på listingen, gjerne litt igjennom isolasjonen med det samme.

    Men generelt er jeg positiv til DIY, så lenge det blir i god kvalitet (og ikke går på sikkerheten løs). Trenger ikke å være fagarbeider for å få det bra utført, men fint å ha hobbyer og noe å syssle med.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg streamer via wifi, tok og prioriterte øverste kanal på 5Ghz, da låter det mye bedre. Med øverste kanal får en maks båndbredde.
    Har en enkel cat5 kabel som har testet med, men wifi er bedre.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Da burde du prøve nye antenner på ruteren din ! Jeg lanserer snart et produkt som vil løfte dybdeperspektivet til nye høyder, gi sortere avgrunnsdyp midbass , og uendelig utklingning i transientene. Prisen vil antagelig havne rundt 15.000 per stk. Matched pair ca 35.000. Euro altså. Innbrenning kan også tilbys!
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    1
    Sorry syncro du er for sent ute jeg har allerede lansert hornantenne i flere utførelser, her vist i billigste standerutgave til bare 14999,- for det mest dynamiske wifi signal du kan tenke deg


    Horn antenne.jpg
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    @Syncrolux
    Ja, men er du sikker på at det er en god ide?
    Det er jo som dem sier at kablet er best, men har man stor mengde overharmoniske i strømnettet, så influerer dette fort over på datakabler med faktisk så store avstander som 50cm. Det samme kan oppleves med store antenner at dem blir som mottakere og tar imot støy inn i routeren. Dette må utlades på en eller annen måte, gjør en ikke det så spres det bare ut igjen.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det var noen dyre antenner å utvikle for å kjøpe dem selv!
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Nå var dette en spøk da. Men hvem vet - noen hadde sikkert bitt på kroken.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det var bra det var en spøk, slike antenner bringer mye negativt med seg.
    Allerede da IEEE802.11b kom var man forsåvidt klar over problemstillingen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel relativt lite som tyder på at de som vil bite på argumentet «mer dynamisk lyd med hornantenne for wifi’en» har lest IEEE802.11b eller bryr seg så mye om hva som står der. Dette gjelder jo lyd, må vite, og da må disse nettverksgreiene selvsagt være tilpasset formidling av lyd, og hva vet vel IEEE om lyd?

    Send den til the usual suspects av «hifi-anmeldere» på nett, f eks Positive Feedback, slik at du får noen maleriske beskrivelser av hvilke mirakler det gjør for lydkvaliteten, og der er du i gang. Forutsatt at prislappen er høy nok, da.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    1
    Mener du jeg bør lege på en null?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har hørt det er satt i gang arbeid med egne protokoller der man får valgt spesifikke IP adresser som tilpasser etter hva høyttalersystem.
    Jeg ser frem til det å få IP adresse for hornhøyttalerne.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Skal man ha full oversikt så man får valgt rett hjemmeutstyr så må en få oversikt over områdefordelerens utstyr.
    Da tar man kontakt med nettleverandør så en får vite hva som står så en får valgt riktig.
    EMC direktivet har oversikt for lydvennlig symetri.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Men denne tråden handler jo mest om nettverkskabling.
    Det går fint koble på pluggene selv på en nettverkskabel.
    Det er viktig å benytte skjermet kabel, men skjermen skal ikke tilkobles i noen av endene.
    Da beholder en naturlig elektronflyt i skjermen og denne lekker ikke.
    En beholder da bedre klang slik som mange av studio innspilingene er ment til å låte og man tilnærmer seg mer analoge kilder som platespillere.

    1607762833629.png
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har hørt det er satt i gang arbeid med egne protokoller der man får valgt spesifikke IP adresser som tilpasser etter hva høyttalersystem.
    Jeg ser frem til det å få IP adresse for hornhøyttalerne.
    Hmmm, der sier du noe. Mon tro om det avhenger av musikkstil også? Jeg tilordner fast IP-adresse for Transporteren, men kanskje Black Sabbath låter bedre med IP-adresse .666 og country best med .357, eller kanskje det er viktig å unngå at sifrene er multipler av hverandre slik at .235 eller .752 er å foretrekke jevnt over? Nok et kaninhull man kan grave seg ned i og finlytte etter forskjeller. Men siden det ikke koster noe å prøve kan det vel ikke ha noe særlig betydning.
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    På Mayhem benytter jeg .999!
    Det er høyest og oppned så blir det 666.
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    260
    Torget vurderinger
    1
    En beholder da bedre klang slik som mange av studio innspilingene er ment til å låte og man tilnærmer seg mer analoge kilder som platespillere.
    Men platespelarar er langt frå ideelle. Både gravering og avspeling av platene innfører fleire former for forvrengning.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det beste for opprettholdelse av sirkulæreffekter er jo om man kan benytte klassisk coax nettverk.
    Cat kablene har jo tvunnede par som fort kan gi krysstale.
    Krysstale er ikke heldig om man hører på duetter da stemmene flyter sammen.
    Coaxens egenskaper her er veldig reine.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det var gjort forsøk på høyimpedant coaxnett for lyd, der en kjørte tvungen 75ohms kabler.
    Dette fungert bra på Reggae men på bekostning av en del klassisk musikk som mistet fiolinklang.
    Dette gikk med 1024QAM (Quantum Amplifier Moderation)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn