Mer å hente - nettverkskabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    1.520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nei. Ørene dine er upålitelige. Eller rettere sagt hjernen. 100% av arten homo sapiens har upålitelige ører og hører forskjeller der ingen finnes. Dette enkle faktum nekter mange audiofile å ta inn over seg....
    Overhode ikke. Jeg er veldig klar over dette, men det endrer fortsatt ikke min persepsjon av lydene.
    Samtidig ignorerer måletilhengerne det at vi ikke kan måle alt.

    Så vi har begge våre svakheter, men siden jeg ikke lytter med REW så velger jeg å holde meg til jeg jeg liker å høre av musikk og ikke det en spec-sheet sier jeg skal like.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    1.520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    På forrige jobben, så har vi nok hatt en av landets beste på Cisco nettverk innom nå og da. Jeg sa til ham at nå har det kommet audiofile nettverkskabler også!
    Det eneste svaret jeg fikk var et rungende: "HHAAHAHAHAHAHA", i ca. 5 sekunder. Uten noe ekstra kommentar eller forklaring på at det hadde han svært liten tro på. Her har vi en fyr med 20-30 års erfaring og høyeste sertifisering(er) og dykker i pakkeinspeksjon daglig og er svært opptatt av fakta og finne roten i problemer og har evne til å grave seg dypt ned i problemstillinger og dokumentasjon.
    DDCE formoder jeg?
    Men ikke glem at nettverk ikke er det samme som lyd.
    Det skal ikke så rare jitteren til før RTP høres ille ut...
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    1.520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Audio nettverkskabler finnes ikke. Kun et "marketing" ord.
    Du streamer data uansett. En kabel vet ikke forskjell på om det er ascii eller binær kode, om det er en lydfil eller et word dokument, om det er video eller bilde..
    Sånn går nu dagan.
    Det er helt korrekt, men jeg ser ikke sammenhengen?
    Det er derfor det heter "data".
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.294
    Antall liker
    3.638
    Torget vurderinger
    1
    DDCE formoder jeg?
    Men ikke glem at nettverk ikke er det samme som lyd.
    Det skal ikke så rare jitteren til før RTP høres ille ut...
    CCIE bl.a. på routing og switching. Han har flere titler på CCIE.. Det siste året har de gjort om mye på sertifiseringene hos Cisco, så jeg har ikke satt meg inn i de nye sporene.
    Nå blander du DAC med switch, nå er vi over på lag 7 et sted og hvordan dekoderen på "lydfilen" dekodes.. Nettverket har ingenting med lyden å gjøre, som jeg har nevnt mange ganger nå. Nettverket er en transport av hva som helst (data), og det bryr seg ikke om hva det frakter bare det er 1 og 0! Lag 1 til 3 inkluderer headers, som sier noe om mottaker og sender og hvilken port som brukes og Lag 1-3 skjønner kun headers og har ingenting med nyttetrafikk å gjøre, derfor sier jeg at pakken er nøytral. Gjerne er nyttetrafikken også kryptert, og den blir ikke dekryptert/kryptert imellom lag 1-3 (med fare for å gjenta meg selv), om det da ikke er en nettverksmessig protokoll som krypterer (VPN) som også er bare headers(overlay) og fortsatt er det Lag 1-3 det er snakk om med denne typen VPN. Man får også VPN på høyere lag, men da er det på klienten det befinner seg.
    Data-pakken er nøytral og du vet ikke hva som befinner seg i den da den ligger på noen lag under, på lag 4 så har data-pakken forlatt nettverket og befinner seg kun på streamer/PC/klient og mest sannsynlig i buffer. En streamer fungerer ikke eksakt som en DAC, her er det noen lag imellom. DAC er bare presentasjons laget og ikke i seg selv en nettverksenhet eller at den har noe med nettverket å gjøre. Streamer har en DAC innebyggd, men også flere ting som et OS og den må være som en klient for å fungere på lik linje med en PC, mobil, printer etc. for at den skal fungere imot et nettverk. Innebærer bl.a. et nettverkskort.
    Se for deg Schrødingers katt, men at esken er datapakken. Det kan være en lydfil der, eller ikke og dette er nettverket som er opp til lag 3. Men man vet det ikke før man åpner den opp. Når man åpner esken så er man forbi nettverket og direkte på applikasjon som er lag 7, man må ha en applikasjon for at øyet eller øret skal klare å se eller høre det som kommer utav klienten. Her har jeg da skippet de lagene i mellom for å forenkle det.
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har så mye tro på vitenskapen og utviklingen at jeg tror vi er langt fra veis ende med å finne ut av nye ting. Derfor mener jeg at målinger er bra, men de sier ikke alt.
    Her er jeg helt og fullt enig med deg. Det er et viktig poeng at vi må vite hva vi leiter etter før vi kan begynne å måle. Hvis vi vil vite hvor langt noe er, må vi ha en målestokk og et verktøy å måle med. Prinsippet er nøyaktig det samme i hifi: trenger vi å måle forvrengning, må vi ha et verktøy som "vet" hva forvrengning er og kan oversette det til tall og tegninger.

    Ørene våre oppfatter ofte mer enn målingene.
    Jeg er enig i det du skriver reint bokstavelig talt. Det er velbeskrevet at vi kan høre masse greier som ikke er der, så lenge forventningene våre er peilet inn på det ene eller det andre. Her er et artig fenomen som kan illustrere dette:


    Tenk deg at du* har lest om en nettverkskabel, blitt overbevist om at det er verdt å prøve, går i butikken og betaler tusenvis for å få den med deg hjem, pakker den ut, kjenner på den, kobler den opp og setter på musikk. Hvor mange tanker og følelser er i sving? For det første har du jo en eller annen oppfatning av hvordan det føles å ta med en ny dings hjem etter å ha vurdert den lenge. For det andre er du kanskje litt svett etter å ha krøpet bak stereobenken for å koble greiene opp. Så grubler du litt på hvilken låt du vil høre på først. Så trenger du kanskje et glass med vann eller øl eller noe for å riktig kunne slappe av. Så kommer dama hjem og lurer på hvorfor det ligger esker utover hele gulvet og du har dratt fram alle hybelkaninene. Du ber henne komme og sette seg, du skrur opp lyden og det begynner å swinge… Hvor "nøytral" er opplevelsen da?

    Som sagt har jeg bare ett spørsmål her, og det er om de som hører forskjell på nettverkskabler, kan høre forskjell dersom de ikke vet hva som er koblet opp.

    *Jeg mener ikke deg spesifikt, men "den som har kjøpt audiofile nettverkskabler"…
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.507
    Bare en observasjon som jeg kom til å tenke på da jeg så videoen ymir postet med strålestøy på radiofrekvens.

    Silent Angel Bonn N8 audio grade versjonen av 259,- kroners ZYXEL switch'n som jeg har postet om tidligere leveres med sortlakkert stålkabinett likt til ZYXEL billigversjonen. Det de her påberoper seg en bruk av Customized Silent Angel Noise Absorber sheet (SANA) integrated.

    Fra bilder jeg har sett er det snakk om customized (kuttet til passende størrelse) EMI dempeplate limt på ene siden av kabinettet.
    Noe tilsvarende dette https://no.mouser.com/Search/Refine?Keyword=3M+Noise+Absorber+sheet

    Det jeg har funder litt på er om tanken de hadde var å dempe refleksjoner tilbake til PCB inne i kabnett slik ganle radioreperatører har advokert bruk av trekabinetter. Eller om det er for å dempe utståling som metallkabinettet ikke klarer stoppe?

    Hvem er først ut med å skrive om lydforbedring de får på stereoen etter å ha kledd hifi møbel og bakvegger med slike matter?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Om det er digitalt eller analogt spiller ingen rolle, har man kabelproblemer så har man kabelproblemer uansett. Det er ikke til å skyve under en stol.
    En knekkt kabel er en knekkt kabel, og er forsterkeren til TVn for svak, ja da er den for svak da. Er det mye støy på linja? Ja, da får man problemer okke som. Det er ikke slik at man får inn kanalene til naboen for det, slik man kanskje gjorde før (kryptering heter dette). Men bildet og lyd kan falle ut eller degraderes pga. Bitfeil, her er det snakk om en feilsituasjon og feilsøking må til, det er IKKE en normalsituasjon..

    Om signalet som er kryptert kommer helt frem til huset ditt, fra andre siden av jorden; blir korrupt den siste meteren så er det ingenting som kan rette opp den pakken som er korrupt, annet enn å få sendt den på nytt helt fra kilden, heller ikke myrra og platina vil fungere her.
    Nå kom nå signalet helskinnet frem til, og inn i satelitttuner. Bilde var elendig i mange år.
    Men plutselig en dag ble det helt topp.
    Det skal vistnok ikke være mulig,spesielt på digitale duppeditter
    Også alle andre problem forsvant.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    1.520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    CCIE bl.a. på routing og switching. Han har flere titler på CCIE.. Det siste året har de gjort om mye på sertifiseringene hos Cisco, så jeg har ikke satt meg inn i de nye sporene.
    Nå blander du DAC med switch, nå er vi over på lag 7 et sted og hvordan dekoderen på "lydfilen" dekodes.. Nettverket har ingenting med lyden å gjøre, som jeg har nevnt mange ganger nå. Nettverket er en transport av hva som helst (data), og det bryr seg ikke om hva det frakter bare det er 1 og 0! Lag 1 til 3 inkluderer headers, som sier noe om mottaker og sender og hvilken port som brukes og Lag 1-3 skjønner kun headers og har ingenting med nyttetrafikk å gjøre, derfor sier jeg at pakken er nøytral. Gjerne er nyttetrafikken også kryptert, og den blir ikke dekryptert/kryptert imellom lag 1-3 (med fare for å gjenta meg selv), om det da ikke er en nettverksmessig protokoll som krypterer (VPN) som også er bare headers(overlay) og fortsatt er det Lag 1-3 det er snakk om med denne typen VPN. Man får også VPN på høyere lag, men da er det på klienten det befinner seg.
    Data-pakken er nøytral og du vet ikke hva som befinner seg i den da den ligger på noen lag under, på lag 4 så har data-pakken forlatt nettverket og befinner seg kun på streamer/PC/klient og mest sannsynlig i buffer. En streamer fungerer ikke eksakt som en DAC, her er det noen lag imellom. DAC er bare presentasjons laget og ikke i seg selv en nettverksenhet eller at den har noe med nettverket å gjøre. Streamer har en DAC innebyggd, men også flere ting som et OS og den må være som en klient for å fungere på lik linje med en PC, mobil, printer etc. for at den skal fungere imot et nettverk. Innebærer bl.a. et nettverkskort.
    Se for deg Schrødingers katt, men at esken er datapakken. Det kan være en lydfil der, eller ikke og dette er nettverket som er opp til lag 3. Men man vet det ikke før man åpner den opp. Når man åpner esken så er man forbi nettverket og direkte på applikasjon som er lag 7, man må ha en applikasjon for at øyet eller øret skal klare å se eller høre det som kommer utav klienten. Her har jeg da skippet de lagene i mellom for å forenkle det.
    Jeg kjenner til OSI-modellen og hvordan den enkapsulerer (er det et norsk ord?) slik at neste/forrige lag ikke trenger å vite noe mer enn hva det selv gjør.

    Det jeg mente med jitter på RTP var at selv om bits/frames/packets etc kommer frem så er det mer som skjer. Og her vet vi ganske mye, men ikke alt. I så fall er vi jo ferdig utviklet på den digitale fronten hvorpå det bare gjenstår konvertering til det analoge hvor vi til stadig finner bedre måter å gjøre det på.
    Det har vel vært hevdet lenge at 0 og 1 ikke endres ved overføringer, men likevel skjer det noe utvikling på den digitale siden. Og det er det jeg mener, vi vet ikke alt enda. Vi kan måle mye, men ikke alt.

    Hjernen er simpel, men akk så komplisert. Våre sanser er i teorien enkle, men det meste peker vel mot at alt ikke er så enkelt likevel.

    Det viktigste er vel alt vi ikke vet. Enten det er digitalt, analogt eller våre sanser. Jeg er veldig klar over at mine sanser ofte lurer meg, men det er like fullt sånn jeg opplever det.
    Mang en gang har jeg fått høre at "du må da høre forskjellen" der jeg ikke hører forskjell. Og selv om jeg har liten tro på at 0 og 1 på en side av kabelen ikke skal være 0 og 1 på den andre siden så har jeg likevel hørt forskjellen.

    Derfor har jeg tilnærmingen med at _mine_ ører bestemmer om jeg hører det eller ikke, eller om jeg liker det jeg hører. Og så klart vil jeg jeg vite hvorfor det er sånn, men det er bare en forklaring på hva jeg hører. Det er ikke en spec-sheet som forteller meg hva jeg hører.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.294
    Antall liker
    3.638
    Torget vurderinger
    1
    Bare en observasjon som jeg kom til å tenke på da jeg så videoen ymir postet med strålestøy på radiofrekvens.

    Silent Angel Bonn N8 audio grade versjonen av 259,- kroners ZYXEL switch'n som jeg har postet om tidligere leveres med sortlakkert stålkabinett likt til ZYXEL billigversjonen. Det de her påberoper seg en bruk av Customized Silent Angel Noise Absorber sheet (SANA) integrated.

    Fra bilder jeg har sett er det snakk om customized (kuttet til passende størrelse) EMI dempeplate limt på ene siden av kabinettet.
    Noe tilsvarende dette https://no.mouser.com/Search/Refine?Keyword=3M+Noise+Absorber+sheet

    Det jeg har funder litt på er om tanken de hadde var å dempe refleksjoner tilbake til PCB inne i kabnett slik ganle radioreperatører har advokert bruk av trekabinetter. Eller om det er for å dempe utståling som metallkabinettet ikke klarer stoppe?

    Hvem er først ut med å skrive om lydforbedring de får på stereoen etter å ha kledd hifi møbel og bakvegger med slike matter?

    Faktisk bedre dokumentert enn noen av de andre audiofile switchene: http://www.thunder-data.com/bonn-n8-1
    Også, de reklamerer her også for TCXO-chip og stabilt klokkesignal, på 25MHz!! Hvordan får man et stabilt signal når man skal kjøre 1Gbit her?
    100Mbit er riktignok 4 x 25 MHz. Jeg har spurt om dette før også, men ingen har svar.. Logikken brister en lang vei, og hvem i all verden kjører 100Mbit idag? Det var kanskje vanlig for 20 år siden. 100Mbit holder ikke til 4K TV kan man si.
    Og her, samme som de andre audiofile switchen; fortsatt lite med whitepapers... Men fullt av salgs-svada.

    Slik som dette skal det se ut når man skal se på dok av en switch, og dette er billigsegmentet til Cisco (som er rebrandet TP-link eller noe slikt):
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    I så fall er vi jo ferdig utviklet på den digitale fronten hvorpå det bare gjenstår konvertering til det analoge hvor vi til stadig finner bedre måter å gjøre det på.
    Forskjellen er jo at det er "vi" som forteller de digitale løsningene hvordan de skal oppføre seg, mens vi er overlatt til fysikkens lover når det gjelder det analoge. Så setningen din er jo fort helt rett.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    1.520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Faktisk bedre dokumentert enn noen av de andre audiofile switchene: http://www.thunder-data.com/bonn-n8-1
    Også, de reklamerer her også for TCXO-chip og stabilt klokkesignal, på 25MHz!! Hvordan får man et stabilt signal når man skal kjøre 1Gbit her?
    100Mbit er riktignok 4 x 25 MHz. Jeg har spurt om dette før også, men ingen har svar.. Logikken brister en lang vei, og hvem i all verden kjører 100Mbit idag? Det var kanskje vanlig for 20 år siden. 100Mbit holder ikke til 4K TV kan man si.
    Og her, samme som de andre audiofile switchen; fortsatt lite med whitepapers... Men fullt av salgs-svada.

    Slik som dette skal det se ut når man skal se på dok av en switch, og dette er billigsegmentet til Cisco (som er rebrandet TP-link eller noe slikt):
    Vi er ganske enige om:
    målinger er bra
    målinger er viktige
    målinger sier mye

    Men vi det også at målinger ikke sier alt. Hadde målinger og spec-sheets fortalt hele historien så hadde vel ingen trengt å utvikle mer?
    På samme måte som våre sanser ikke sier alt, eller legger til.
    La oss forske på hvorfor teknologien er sånn, og hvorfor mennesket er sånn. Det ene utelukker ikke det andre (er min påstand).

    Til syvende og sist er det mine ører og mine opplevelser som avgjør.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Både 100 mbit og 1 gbit kjører på 125 mhz klokkefrekvens ut på kabelen, hvor 125 mhz er utledet fra 25 MHz klokken slik jeg forstår ethernet PHY oppbygning.

    100 mbit kjører 4B5B encoding på ét lederpar for hver retning. Det vil si at 4 bits data encodes inn i 5 bits data på kabelen. Så 125 * 1 (lederpar) / 5 * 4 = 100 mbit/s

    1 gbit benytter PAM-5 modulering, men enkoder kun 2 tilstander per symbol (PAM-5 tillater 5). I tillegg benyttes alle fire par i begge retninger samtidig. Så kapasiteten kan utledes fra 125 mhz med 125 * 4 * 2 = 1000 mbit/s
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.294
    Antall liker
    3.638
    Torget vurderinger
    1
    Vi kan måle mye, men ikke alt.
    Vi kan også måle mye mer enn det vi hører og ser.. Man hverken ser eller hører varmen som kommer fra en enhet som går på strøm, eller effekten som stråler inn eller ut. Dette kan lett måles. Det meste av elektriske signaler kan måles, de er der selv på hørbare frekvenser men det kan ikke høres. Legg øret på 50Hz strømkabelen, hører du noe? Man burde jo det ettersom man kan høre 50Hz, og det går flere kilowatt på den kabelen men instrumenter til å måle i dette spekteret er mindre "utviklet" enn ører ifølge de med gullører.. Rart at de får sove i det hele tatt med strømledninger irundt i hele huset som står og oser 50Hz og overdøver nattesøvnen! Her får man et apparat til en hundrelapp som er mer nøyaktig enn øret, enkelt. 20-20K Hz er ikke akkurat noe som er så veldig avanserte måleapparat. Øret er lineært og her er mye av problematikken, hørselen varierer også mye fra hver enkelt men ikke med mange 100dB..
    Logikken at det er mer hørbart enn målbart brister i veldig mange sammenhenger.
    Om man liker det man hører, det er noe annet. Men mest sannsynlig kan man måle på noe som man liker, og replikere likheten det med å bygge noe med tilsvarende målinger.
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    261
    Torget vurderinger
    1
    I gamle dagar viste alle at flesket vart drygare når ein slakta julegrisen på vaksande måne. Skilnaden var så stor at ingen var så dumme at dei slakta på minkande måne. Merkeleg at dei kabelreligiøs ikkje tek omsyn til månefasen. "Hi-End"-bransjen kunne lure til seg store summar om dei hadde tenkt så langt. Kva med to typar kabel: ein for flo sjø og ein annan type for lågvatn? Her er det pengar å tena for skrupuløse seljarar.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    1.520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vi kan også måle mye mer enn det vi hører og ser.. Man hverken ser eller hører varmen som kommer fra en enhet som går på strøm, eller effekten som stråler inn eller ut. Dette kan lett måles. Det meste av elektriske signaler kan måles, de er der selv på hørbare frekvenser men det kan ikke høres. Legg øret på 50Hz strømkabelen, hører du noe? Man burde jo det ettersom man kan høre 50Hz, og det går flere kilowatt på den kabelen men instrumenter til å måle i dette spekteret er mindre "utviklet" enn ører ifølge de med gullører.. Rart at de får sove i det hele tatt med strømledninger irundt i hele huset som står og oser 50Hz og overdøver nattesøvnen! Her får man et apparat til en hundrelapp som er mer nøyaktig enn øret, enkelt. 20-20K Hz er ikke akkurat noe som er så veldig avanserte måleapparat. Øret er lineært og her er mye av problematikken, hørselen varierer også mye fra hver enkelt men ikke med mange 100dB..
    Logikken at det er mer hørbart enn målbart brister i veldig mange sammenhenger.
    Om man liker det man hører, det er noe annet. Men mest sannsynlig kan man måle på noe som man liker, og replikere likheten det med å bygge noe med tilsvarende målinger.
    Ja, det er vel ingen bortsett fra flat earthers som benekter at vi kan måle mer enn hva våre sanser kan oppfatte? Men det betyr jo ikke at vi kan måle alt våre sanser oppfatter. Ei heller at vi kan måle alt for da har man sagt at all utvikling er ferdig, at vi har ikke mer å finne opp. Og det virker litt rart for meg.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Derfor har jeg tilnærmingen med at _mine_ ører bestemmer om jeg hører det eller ikke, eller om jeg liker det jeg hører. Og så klart vil jeg jeg vite hvorfor det er sånn, men det er bare en forklaring på hva jeg hører. Det er ikke en spec-sheet som forteller meg hva jeg hører.
    Det er jo greit nok, men noen av oss vil gjerne spare penger og konsentrere oss om det vesentlige. Det er utrolig hvor mye penger man kan bruke om bare følger det ørene tror de hører....
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    1.520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo greit nok, men noen av oss vil gjerne spare penger og konsentrere oss om det vesentlige. Det er utrolig hvor mye penger man kan bruke om bare følger det ørene tror de hører....
    Det skal jeg si meg 100% enig i. Det er et fåtall som bare kan kaste penger ut vinduet i håp om bedre lyd. Jeg også prioriterer der jeg får mest igjen for pengene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.211
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I gamle dagar viste alle at flesket vart drygare når ein slakta julegrisen på vaksande måne. Skilnaden var så stor at ingen var så dumme at dei slakta på minkande måne. Merkeleg at dei kabelreligiøs ikkje tek omsyn til månefasen. "Hi-End"-bransjen kunne lure til seg store summar om dei hadde tenkt så langt. Kva med to typar kabel: ein for flo sjø og ein annan type for lågvatn? Her er det pengar å tena for skrupuløse seljarar.
    For oss langs kysten var fløan’ sjø også et viktig hensyn, spesielt ved brødbaking.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    MJÆ! Ka du tru om innbrænning av nettværkskabla og sånn dæranne teng?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.507
    ... Og selv om jeg har liten tro på at 0 og 1 på en side av kabelen ikke skal være 0 og 1 på den andre siden så har jeg likevel hørt forskjellen.
    ...
    Har du gjort noen tester på det som mange snakker om her i denne tråden? Hvor common noise er hovedmistenkt. Og for å minimalisere problemet mener flere at bruk av skjermet kabel fra siste switch til streamer IKKE bør benyttes som utgangspunkt (base line som det kalles på engelsk).

    Altså, først starte med å teste et utvalg uskjermede kabler fra nærmeste switch til streamer.

    Det er flere som sier det låter bedre med skjermet kabel, som jo selvsagt er helt gyldig grunn til å benytte en slik. Men ved å ikke sette base line fra best tenkelige side rent teknisk, og heller ikke viser interesse i å forfølge hvorfor det er slik men bare aksepterer at de liker lyden best med skjermet kabel ute å redegjøre for om slike forskjeller blir borde ved bruk at uskjermet kabel fornekter man vel en realitet?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    1.520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og der har nettroll tatt over samtale/diskusjon/meningsutveksling (velg det du synes passer).
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    1.520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har du gjort noen tester på det som mange snakker om her i denne tråden? Hvor common noise er hovedmistenkt. Og for å minimalisere problemet mener flere at bruk av skjermet kabel fra siste switch til streamer IKKE bør benyttes som utgangspunkt (base line som det kalles på engelsk).

    Altså, først starte med å teste et utvalg uskjermede kabler fra nærmeste switch til streamer.

    Det er flere som sier det låter bedre med skjermet kabel, som jo selvsagt er helt gyldig grunn til å benytte en slik. Men ved å ikke sette base line fra best tenkelige side rent teknisk, og heller ikke viser interesse i å forfølge hvorfor det er slik men bare aksepterer at de liker lyden best med skjermet kabel ute å redegjøre for om slike forskjeller blir borde ved bruk at uskjermet kabel fornekter man vel en realitet?
    Jeg verken har, eller tenkt til å ha komplett oversikt. Ei heller mener jeg å ha noen sannhet ut over mine egne erfaringer.

    Det jeg har er to forskjellige coax. De er like lange, hvor den ene har fin farge, en er grå, en er billig, en er ikke billig.
    De testes ved at jeg setter på musikk. Så bytter jeg.
    Hører jeg forskjell? Hvis ja så velger jeg den som låter best.
    Hører jeg ikke forskjell så velges den som er billigst.

    Mer enn en gang har jeg hatt dyrt som ikke låter bedre enn billig.

    Ut over det hevder jeg lite om det tekniske.
    Jeg har ikke tenkt til å gå så grundig til verks at jeg kan konkludere med en universell sannhet. Ikke ut over mitt univers ;)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.129
    Antall liker
    10.593
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tror det står skrevet flere steder her. Uansett, dersom det finnes objektive bevis, uavhengige målinger, gode forståelige forklaringer etc. for at en nettverkskabel skal være bedre enn en annen (innenfor spek) så tror jeg mange og mye av diskusjonen vil endre seg.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    1.520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tror det står skrevet flere steder her. Uansett, dersom det finnes objektive bevis, uavhengige målinger, gode forståelige forklaringer etc. for at en nettverkskabel skal være bedre enn en annen (innenfor spek) så tror jeg mange og mye av diskusjonen vil endre seg.
    Gitt at alt kan måles, ingen parameter kan noen sinne i noen fremtid endres eller legges til.
    Og det er det jeg mener, alt for mange mener at vi kan måle alt, men det kan vi ikke.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.507
    Jeg lo litt av den der første gang jeg så den. Inntil jeg forstod hensikten med den. Da må jeg innrømme at den er ganske genial.

    Det er ikke til å legge skul på at den er en fin Show Room Piece. Mange som ikke har peil på elektronikk eller er 14 år og bygger sitt første el-kitt syns acryl kabinetter er digg når de kan se kreasjonen inni. For dem som har sett litt innmat før ser bruk av kostbare motstander, skjermede transisterer og masse glitter. Bevist bruk av 7-segment LED display gir vintage vibes og koster jo smått. Fargen er nok ikke tilfeldig.

    Men hovedhensikten er nok mest av alt å få kunden inn i butikken igjen for ny burn-in ved gjevne mellomrom. Alle vet det vankeligste med kunder er ikke å få åpnet lommeboka, men få dem ut av sofaen og bort fra netthandel — inn i butikken for en liten kabelprat og oppgradering.

    Så hvorfor bør Nordost kunder brenne inn sine kabler med gjevne mellomrom? Vel en faktor som dere FAQ snakker om at kabler blir retningsbestemte pga de får en diodefunksjon når de er i bruk. Men jeg tror den offesielle begrunnelsen er det kan være lurt.

    Så vidt jeg vet kommer den med en liten strømvorte så det er nok ikke snakk om noe reell 60 Ampere innbrenning av høytalerkabler den er ment til ;)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.905
    Antall liker
    11.292
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nei, tro kan ikke måles, - det er helt riktig.... Egentlig burde det være nok forsøke med pink noise.. hvis det er endringer i responsen med å bytte kabler er dette reelt... eller en en- eller tofrekvens måling hvor man kan måle både forvrenging og faseskift... myten om at øret er mer følsomt enn moderne analyseintrumenter er... en myte!
     
    Sist redigert:

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    1.520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nei, tro kan ikke måles, - det er helt riktig.... Egentlig burde det være nok forsøke med pink noise.. hvis det er endringer i responsen med å bytte kabler er dette reelt... eller en en eller tofrekvens måling hvor man kan måle både forvrenging og faseskift... myten om at øret er med føslomt enn moderne analyseintrumenter er... en myte!
    Sa presten til Copernicus ;)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Gitt at alt kan måles, ingen parameter kan noen sinne i noen fremtid endres eller legges til.
    Og det er det jeg mener, alt for mange mener at vi kan måle alt, men det kan vi ikke.
    Men dette dreier seg jo om data. Visst kan det måles! Det ER målt.....
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.558
    Antall liker
    3.092
    Sted
    Oslo
    Men dette dreier seg jo om data. Visst kan det måles! Det ER målt.....
    Nettopp. Det er nettopp det mottakeren gjør i signaloverføring. Måler hva det er som kommer og regner seg til innholdet.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    1.520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp. Det er nettopp det mottakeren gjør i signaloverføring. Måler hva det er som kommer og regner seg til innholdet.
    Nettopp. Noe er målt, men ikke alt.
    Hvis A og B er lik, men du bytter ut veien mellom og resultatet er forskjellig da er det jo ikke A eller B som har endret seg. Altså er hva som skjer med signalet i begge ender lik.

    Dette er et mer filosofisk spørsmål enn teknisk.
    Hvis vi mener at alt kan måles så er jo påstanden om at alt som måler perfekt/likt også låter likt sann.
    Det medfører at vitenskapen er ferdig utviklet og det finnes ikke mer å utvikle. Dette synes jeg høres helt søkt ut, men det er en direkte konsekvens av at det ikke er mer å måle.

    Jeg tror det er mye vi ikke vet om, har kunnskap om, kan måle etc enda. Med det som bakgrunn så mener jeg at vi kan måle mye, men ikke alt.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.507
    Jeg verken har, eller tenkt til å ha komplett oversikt. Ei heller mener jeg å ha noen sannhet ut over mine egne erfaringer.

    Det jeg har er to forskjellige coax. De er like lange, hvor den ene har fin farge, en er grå, en er billig, en er ikke billig.
    De testes ved at jeg setter på musikk. Så bytter jeg.
    Hører jeg forskjell? Hvis ja så velger jeg den som låter best.
    Hører jeg ikke forskjell så velges den som er billigst.

    Mer enn en gang har jeg hatt dyrt som ikke låter bedre enn billig.

    Ut over det hevder jeg lite om det tekniske.
    Jeg har ikke tenkt til å gå så grundig til verks at jeg kan konkludere med en universell sannhet. Ikke ut over mitt univers ;)
    hmmm.... Jeg velger se her bort fra coax argumentajsonen siden min post var relatert til et konkret og veldig enkelt eksperiment for tvunnede ethernettkabler hvor du mener ha påvist forskjell på lydkvalitet.

    Mulig jeg misstolker svaret og andre responser du har postet. Men det virker for meg som du har lyst å tro på kabler, og argumentere for dette,
    Samtidig som du utgir deg som kritisk tenkene men er likevel uvillig til å gjennomføre lyttetester basert på et annet perspektiv.
    Til sammenligning vil en troende ikke finne svaret på om Jesus var en faktisk person ved å lese bibelen. For å søke slik informasjon må vedkommende oppsøke annen informasjon.

    Målediskusjonen er vel heller urelevant siden du heller ikke lar ørene dine få en mulighet,— som du sier ønsker du ikke en universell sannhet.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.294
    Antall liker
    3.638
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg har er to forskjellige coax. De er like lange, hvor den ene har fin farge, en er grå, en er billig, en er ikke billig.
    De testes ved at jeg setter på musikk. Så bytter jeg.
    Hører jeg forskjell? Hvis ja så velger jeg den som låter best.
    Hører jeg ikke forskjell så velges den som er billigst.
    Håper det er TP og ikke Coax du faktisk har. :)

    Det er heller ingen som er interessert i å prøve å koble metallet i chassiet til switch sammen med chassiet på en streamer heller, med en enkel ledning (jorde de sammen). For å se om det da er forskjell på skjermet og uskjermet nettverkskabel når jorden er koblet på..
    Om det da ikke er forskjell, så er det skjermen som lager forskjellen og ikke selve kabelen/signalet. Da er man innom et helt annet tema enn nettverkskabel..
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Hvis vi mener at alt kan måles så er jo påstanden om at alt som måler perfekt/likt også låter likt sann.
    Det er ingen nødvendig sammenheng mellom disse. Det er fullt mulig å mene at alt kan måles, og samtidig mene at vi ikke vet hvilke ting som bør måles. Da vet vi ikke hva det betyr å "måle perfekt", og vi risikerer følgelig å måle ting som ikke er relevante eller å ikke måle ting som er relevante.

    Det å tenke at "alt kan måles" er en variant av det som kalles fysikalisme. Denne filosofiske posisjonen kan kort forklares som antakelsen om at alle fenomener kan forklares med fysikk i en eller annen form. Det er en nokså ekstrem posisjon som veldig få filosofer tar, blant annet fordi det er så utrolig lite dekkende for den menneskelige opplevelsen å si at "poesi er vakkert fordi synapsene avgir strøm i gitte mønstre". En annen grunn er at fysikalismen inneholder en ufattelig sterk antakelse om hva fremtidig vitenskap vil komme frem til. Som sagt er det veldig få som hører til denne filosofiske retningen.

    Men antakelsen om at "alt kan måles" er ikke noe prinsipielt problem for hifi. Antakelsen om at "vi vet allerede alt om hvordan vi skal måle alt", derimot, er problematisk eller direkte feil – og jeg tror det er den påstanden du er motstander av.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Nettopp. Noe er målt, men ikke alt.
    Hvis A og B er lik, men du bytter ut veien mellom og resultatet er forskjellig da er det jo ikke A eller B som har endret seg. Altså er hva som skjer med signalet i begge ender lik.

    Dette er et mer filosofisk spørsmål enn teknisk.
    Hvis vi mener at alt kan måles så er jo påstanden om at alt som måler perfekt/likt også låter likt sann.
    Det medfører at vitenskapen er ferdig utviklet og det finnes ikke mer å utvikle. Dette synes jeg høres helt søkt ut, men det er en direkte konsekvens av at det ikke er mer å måle.

    Jeg tror det er mye vi ikke vet om, har kunnskap om, kan måle etc enda. Med det som bakgrunn så mener jeg at vi kan måle mye, men ikke alt.
    Husk at det er bare det som kan måles som er med på cdplata eller fila.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.558
    Antall liker
    3.092
    Sted
    Oslo
    Jeg tror det er mye vi ikke vet om, har kunnskap om, kan måle etc enda. Med det som bakgrunn så mener jeg at vi kan måle mye, men ikke alt.
    Jo, innen dette området vet vi ganske mye om nettopp det. Innen nettverkskabler er det vel til og med sånn at enhver artifakt i målingene fjernes fordi man vet hva man skulle ha fått ut fra de oversendte dataene og dermed fjerner det uønskede. Da fjerner man også det man ikke vet noe om.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn