Mer å hente - nettverkskabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Syncrolux

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.10.2012
    Antall liker
    2.116
    Nei, forsøket viste at 1 hørte forskjell, 11 ikke. Så kan man diskutere årsaken til dette. Om forsøket har noen svakheter, om det var flaks eller noe annet. Du kan ikke konkludere med at den ene har feil eller de 11 andre. Begge deler vil vise din forutinntatte holdning.
    Testen var lagt opp sånn at man hadde 10 lydfiler og skulle angi om hver enkelt lydfil var kabel A eller kabel B. 11 av 12 svar var åpenbart basert på vill gjetning, men ett svar at 100% korrekt. Å få alle rett basert på vill gjetning er relativt usannsynlig, oddsen er 1/2^10 eller noe sånt.

Tanndoktorn

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.02.2018
    Antall liker
    94
    Nei - at en hørte forskjell gir ingen signifikans i en slik test... den ene kunne like gjerne vært helt tilfeldig...
    Skjønner. Så hvis 9 av 10 ikke smaker forskjell på rød og hvitvin i en blindtest, så tar den 10ende som klarer dette beviselig feil?

hestepare

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    160
    Sted
    Oslo
    Det er en litt slitsom diskusjonsform det der, å alltid velge ytterpunktene.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.026
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    71
    +1 Beklager OT.
    For enkelte viner er det kav umulig å blindteste rett, men magen min forteller meg lett hva som er hva etter 5 minutter. Skål! det er fredddan! 🍷

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    4.862
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    14
    Testen var lagt opp sånn at man hadde 10 lydfiler og skulle angi om hver enkelt lydfil var kabel A eller kabel B. 11 av 12 svar var åpenbart basert på vill gjetning, men ett svar at 100% korrekt. Å få alle rett basert på vill gjetning er relativt usannsynlig, oddsen er 1/2^10 eller noe sånt.
    Noen link til testen? Husker det var noe greier men finner ikke igjen nå.

KJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    1.188
    Nei, forsøket viste at 1 hørte forskjell, 11 ikke. Så kan man diskutere årsaken til dette. Om forsøket har noen svakheter, om det var flaks eller noe annet. Du kan ikke konkludere med at den ene har feil eller de 11 andre. Begge deler vil vise din forutinntatte holdning.
    Det er ikke alltid rett frem å tolke resultater - forsøkte viste at en person svarte «rett», men i utgangspunktet vi vet kanskje ikke så mye om hvorfor vedkommende svarte «rett». Kanskje er det helt tilfeldig, kanskje er det svakheter i designet av forsøket, kanskje er det juks, kanskje er det hørselen, kanskje er det ... etc. etc. etc.

Dersom vedkommende hadde tatt flere tilsvarende tester, der ev svakheter i test-designet er luket ut, og fortsatt svart «rett» så kan vi kanskje si noen mer substansielt om «hørte forskjell». For øvrig er det ikke overraskende at 1 av 11 kan ha særlig «god» hørsel.

mvh
    KJ

Syncrolux

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.10.2012
    Antall liker
    2.116
    Den lå vel på gamle HFS også.. og lydfilene ligger ikke ute på nett lenger heller

Syncrolux

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.10.2012
    Antall liker
    2.116
    Klart at testen min hadde svakheter. Men jeg tok en privat prat med han som hadde 100% score, og mye tyder på at han faktisk hørte forskjell og ikke jukset.

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner. Så hvis 9 av 10 ikke smaker forskjell på rød og hvitvin i en blindtest, så tar den 10ende som klarer dette beviselig feil?
    Nei, men spørsmålet er om du kan utelukke tilfeldigheter. F eks 95 % konfidens betyr at du aksepterer 5 % falske positive i forsøket.

Korrekt metode er å stille opp hypoteser og kriterier på forhånd, gjennomføre forsøket, og gjøre statistikken. Det du forsøker å gjøre er å finne statistisk belegg for å utelukke at dette resultatet har oppstått ved tilfeldigheter. Det man ikke kan gjøre er å ta alle data og lete etter et eller annet kriterie som viser et positivt resultat i ettertid. Det kan i høyden brukes til å skape en ny hypotese for et nytt forsøk.

Tanndoktorn

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.02.2018
    Antall liker
    94
    Nei, men spørsmålet er om du kan utelukke tilfeldigheter. F eks 95 % konfidens betyr at du aksepterer 5 % falske positive i forsøket.

Korrekt metode er å stille opp hypoteser og kriterier på forhånd, gjennomføre forsøket, og gjøre statistikken. Det du forsøker å gjøre er å finne statistisk belegg for å utelukke at dette resultatet har oppstått ved tilfeldigheter. Det man ikke kan gjøre er å ta alle data og lete etter et eller annet kriterie som viser et positivt resultat i ettertid. Det kan i høyden brukes til å skape en ny hypotese for et nytt forsøk.
    Korrekt ! 😊

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    4.862
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    14
    Vedkommente som hadde alt rett kunne like gjerne være "litt" datakyndig og sammenlignet digitalt (dersom det faktisk var en forskjell - lengde på fila etc....) Det ville selvsagt ikke vært ærlig

Geiren

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.03.2005
    Antall liker
    766
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Erfaring eller uerfaren :cool:
    Her for noen månder siden satt jeg og spilte musikk med oppsettet mitt, lyden var ikke som før, etter tredje dagen måtte jeg prøve å finne ut av dette, siden dagsformen kan vist ha noe å si for lydopplevelsene, lyden vart jo ikke noe bedre. Hadde det vært hue eller innbilling skulle vel lyden ha vært like bra hele tiden skulle en tru, men ikke snakk om å få til bake godlyden....

AOC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    1
    Nå har je høllt æille nettverkskabla inn åt øra, både vænstre og høgre øre, og både gule, grå og hvite kabler, men je er itte kær om å høre forskjell på nån ta dom.

PeriodeLytter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    123
    Hvor mange skrivefeil finner dere på dette forumet? Skyldes det skribentene eller dataoverføring mon tro?
    Faktum at man kan laste websiden på nytt, gang på gang og se samme skrivefeil gjenta seg....

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    2.641
    Sted
    Sky No Limit....
    Det er jo kjent at en del av disse datapakkene driver kronisk råkjøring og passerer andre uten å vise noen form for hensyn....

Sist redigert:

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    451
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Jaja.. så lenge én hørte forskjell er det selvsagt det som er fasit..... 11 tok feil...
    Flertalls argumentasjon kan ikke brukes. Selv om 0 hørte det kan det fortsatt stemme det er forskjell.

Bolinder

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Antall liker
    208
    Torget vurderinger
    1
    Flertalls argumentasjon kan ikke brukes. Selv om 0 hørte det kan det fortsatt stemme det er forskjell.
    Det kan sjå ut som nokre (ikkje alle) av bransjeaktørane gjer sitt beste for å spreia villeiande informasjon, i håp om å lura kundane til å kjøpa heilt unyttige - men overprisa - dingsar.

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    451
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Det kan sjå ut som nokre (ikkje alle) av bransjeaktørane gjer sitt beste for å spreia villeiande informasjon, i håp om å lura kundane til å kjøpa heilt unyttige - men overprisa - dingsar.
    Altså det er en grunn til at en ikke engasjerer seg så mye her inne. Om 10 personer som er fargeblinde ikke ser forskjell på fargetv og sort hvitt tv, dvs 0 ser forskjellen så er jo forskjellen fortsatt der...!

Aurora

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    4.108
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    - fordi nettopp du vet at det er forskjelll..... akkkurat på samme måte som at akkurat DU vet at det er forskjell på nettverkskabler og switcher? - Og det vet du fulstendig uten nettverks eller elektronikkompetanse slik at du kan servere en eller flere plausible grunner, - du bare VET?

Bolinder

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Antall liker
    208
    Torget vurderinger
    1
    Altså det er en grunn til at en ikke engasjerer seg så mye her inne. Om 10 personer som er fargeblinde ikke ser forskjell på fargetv og sort hvitt tv, dvs 0 ser forskjellen så er jo forskjellen fortsatt der...!
    - fordi nettopp du vet at det er forskjelll..... akkkurat på samme måte som at akkurat DU vet at det er forskjell på nettverkskabler og switcher? - Og det vet du fulstendig uten nettverks eller elektronikkompetanse slik at du kan servere en eller flere plausible grunner, - du bare VET?
    Han har truleg kompetanse på korleis pengar kan flyttast frå kundane sin bankkonto til sin eigen bankkonto...

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    1.783
    Det er jo åndssvake priser på noen av disse switchene, 100 000 ++
    For den prisen forventer jeg bakoversveis, type 2 til 4 supplerte kvalitetssubber.

hestepare

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    160
    Sted
    Oslo
    Poenget er om en sånn undersøkelse sannsynliggjør om den forskjellen er hørbar for målgruppa. Om du lar en gruppe lyttere høre to ulike dingser, så vil du etter nok tester kunne se om det er omtrent 50% riktige svar (tilsvarende ren gjetting) eller fler.

Om gruppa er på ti personer, er det ikke så mye vi kan slutte fra det, spesielt når det ikke er kontrollert for andre faktorer (det kan ha vært forskjeller over 10 kHz og ingen av deltakerne har god nok hørsel i det området, for eksempel). Det kan også være at helt tilfeldige faktorer spiller inn – værforhold eller noe sånt.

Men at en gruppe på ti personer overveiende ikke hører forskjell, er ikke et argument for at det er forskjell. Det er en rimelig innvending at det fortsatt kan være en forskjell, men sannsynligheten for at det er en forskjell er definitivt ikke økt.

PeriodeLytter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    123
    Vi kan vel med 100% sikkerhet si at overføring av data ikke er selve problemet. Så jeg funderer på i hvilken grad forskjeller oppleves større på integrerte systemer med streamer/DAC med uheldig design som kan dele jordpotensiale og potensielt innstrålingsproblemer/skjerm hvor ethernetkabelen får funksjon som antenne? At man betaler flere hundre tusen kroner for et slikt produkt er jo ikke i seg selv en garanti for at det er konstruert optimalt. Søk på "pcb current ground" viser hvor komplekst dette tema kan bli. https://www.youtube.com/results?search_query=pcb+current+ground

Fra jobbsammenheng erfarte vi en serie produkter ble levert med ferrid kjerne ment til å montere på nettverkskabelen tett inntil apparatet. Trolig har de ved sertifisering fått problem med utstråling fra cat5 porten heller enn støy med instråling. Men jeg tenker problematikken kan snues på hodet. Så for dem som planlegger bruke tusenlapper på en dropkabel kan jo muligens teste en slik ferrid kjerne til 30,- først? CAT6 kabel må muligens moddes slik at skjerm erstates av en kort bit ledning under ferrid kjernen?
    1603532210881.png

Jeg antar Archimago's Musings arbeid på dette temaet er linket til tidligere i denne tråden? http://archimago.blogspot.com/

Selv har jeg gjort forsøk mange år tilbake i en 40-50 meter fast CAT5 innstallasjon + 7m dropkabel fra veggkontakt med billigste Cat5 til dedikert streamer og seperat DAC.
    I testen forsøke jeg koble dropkabel direkte til streamer samt via 3-4 forskjellig switcher koblet med 1m drop-kabel til streamer. Da jeg ikke hørte noe forskjell ble en av switchene forsøkt med batteridrift, — heller ikke dette gav noe forskjell. Siden jeg også hadde fått låne meg en tang og løse plugger ble det gjort forsøk på å lage min egen korte dropkabel med kun aktive pinner uten skjerm. Heller ikke dette var det mulig å høre forskjell på.

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    2
    Viss jeg ikke husker helt feil er ikke en ferritt bare en ferritt.
    Det finner flere typer som er tilpasset forskjellige arbeidsområder, alt etter hvilke støyområde en ønsker/må dempe.
    Så dersom en ikke merker noen forskjeller kan årsaken være ingen støy tilstede, eller valg av feil ferritt

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vi kan vel med 100% sikkerhet si at overføring av data ikke er selve problemet. Så jeg funderer på i hvilken grad forskjeller oppleves større på integrerte systemer med streamer/DAC med uheldig design som kan dele jordpotensiale og potensielt innstrålingsproblemer/skjerm hvor ethernetkabelen får funksjon som antenne? At man betaler flere hundre tusen kroner for et slikt produkt er jo ikke i seg selv en garanti for at det er konstruert optimalt. Søk på "pcb current ground" viser hvor komplekst dette tema kan bli. https://www.youtube.com/results?search_query=pcb+current+ground
    Det er kanskje et viktig poeng. I testen det har blitt linket til var den ene streamer/DAC som var i stand til å "avsløre nettverksforskjeller", dvs ga målbart ulike signaler på utgangen, nettopp en slik. Da kommer det fort an på hvordan jordplan etc er konstruert i den boksen. Det hele blir langt mer krevende hvis man absolutt vil ha digitale kretser og analoge kretser på samme kretskort med delt strømforsyning og delt jordplan.

Det er ingen ting mystisk der, men det er en langt mer plausibel hypotese at det er noe tvilsomt med PCB layout i den ene boksen enn at det skulle være noe poeng å bruke "audiofile" switcher, routere og ethernetkabler.

Voff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    2.056
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo åndssvake priser på noen av disse switchene, 100 000 ++
    For den prisen forventer jeg bakoversveis, type 2 til 4 supplerte kvalitetssubber.

Hvis slike store forskjeller mot formodning skulle finnes, dukker det jo opp en ny problemstilling: Nemlig at vanlig kabler er ekstremt dårlig konstruerte slik at betydelige deler av signalet ikke slipper igjennom. Det utløser en ny problemstilling: Hvorfor skal riktig konstruerte kabler, som tross alt teknisk sett er relativt banalt i forhold til alt annet som inngår i hi-fi kjeden, være så dyre?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn