Mer å hente - nettverkskabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Nå sier mange som mener at dette med nettverkskabler har noe å si, at man må ha dyrt/bra nok anlegg til å høre det. Men igjen så er det ingen som tør å avsløre hva de har av anlegg eller oppsett..?
    Samme med det han på youtube har, jeg blir ikke akkurat imponert over oppsettet.. Og når man streamer videoen på mobil, så klarer man å få opp forskjellen. Da er noe virkelig galt et sted, og enten er resultatet jukset med eller så har han alvorlige problemer med det tekniske i sitt oppsett. Lydkvaliteten på youtube er jo heller ikke den beste. Og der er man tilbake til at man ikke skal tro alt man ser/hører på internett.

    Jeg fikk forresten mye bedre nett her om dagen på den TVn jeg skaffet meg for ikke lenge siden, da byttet jeg fra 2.4GHz til 5GHz på det trådløse. Det viste seg at lyden i streamen når man kjører surround med 7.1 HD-Master tar for mye båndbredde enn hva båndbredden på 2.4GHz nettet klarer, filmer med bare 2-kanals var det ingen problemer med. 2.4GHz støtter 450Mbit og 5GHz er 1.3Gbit her hjemme med mesh-nettverk. 2.4GHz har mye forskjellige standarder og ikke alt utstyr støtter mer enn 50-200Mbit, mye av det samme på 5GHz også men der er det ofte imellom 400-1 Gbit.
    Å gå fra 100mbit til 1000mbit kan hjelpe mye, selv om man streamer fra internett da man slipper congestion lokalt på nettverket.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Gutar... nå måler dere og lager HiFi kvasiteori av verste sort. Problemet er at dere måler med multimetre med en impedans på 1G++. Da kan man like gjerne få et par volt mellom jord og hvilket som helst punkt midt på veggen... Den spenningen dere måler oppstår ved at boksen i seg selv funker som en strøkapasitans mellom selve boksen og det som er inni.. Det er ingen reell kondensator, men fenomenet blir gjerne kalt for kapasitive spenninger. Det blir egentlig det samme om man holder i +proben med fingrene.. det blir noen volt da også. Om dere hadde målt med et gammelt AVO-meter med 20k i måleimpedans, så hadde spenningen vært 0....
    Det har du nok rett i, men den er der for det. Hvorfor hører JEG forskjell på lyden alt etter hvor rettning stikket står i padda, da kan det skille flere volt ac. Lavest ac til jord best lyd, enda bedre legg den til jord :)
     
    Sist redigert:

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Nå sier mange som mener at dette med nettverkskabler har noe å si, at man må ha dyrt/bra nok anlegg til å høre det. Men igjen så er det ingen som tør å avsløre hva de har av anlegg eller oppsett..?
    Samme med det han på youtube har, jeg blir ikke akkurat imponert over oppsettet.. Og når man streamer videoen på mobil, så klarer man å få opp forskjellen. Da er noe virkelig galt et sted, og enten er resultatet jukset med eller så har han alvorlige problemer med det tekniske i sitt oppsett. Lydkvaliteten på youtube er jo heller ikke den beste. Og der er man tilbake til at man ikke skal tro alt man ser/hører på internett.

    Jeg fikk forresten mye bedre nett her om dagen på den TVn jeg skaffet meg for ikke lenge siden, da byttet jeg fra 2.4GHz til 5GHz på det trådløse. Det viste seg at lyden i streamen når man kjører surround med 7.1 HD-Master tar for mye båndbredde enn hva båndbredden på 2.4GHz nettet klarer, filmer med bare 2-kanals var det ingen problemer med. 2.4GHz støtter 450Mbit og 5GHz er 1.3Gbit her hjemme med mesh-nettverk. 2.4GHz har mye forskjellige standarder og ikke alt utstyr støtter mer enn 50-200Mbit, mye av det samme på 5GHz også men der er det ofte imellom 400-1 Gbit.
    Å gå fra 100mbit til 1000mbit kan hjelpe mye, selv om man streamer fra internett da man slipper congestion lokalt på nettverket.
    Det kan du få, jeg har Mola Mola Tambaqui dac/pre og kaluga monoblokker, Magna musicum høytalere, streamer Nuc+
    Jeg får også bedre lyd i 2 kanaler ved å streame 5GHz trådløst.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.911
    Antall liker
    11.300
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Samme med dette, - en slags imaginær måling.. en spole på 3-4 uH er noen få tørn med feks 8-10mm diameter.... dere konstruerer kvasiteori i vilden sky.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Samme med dette, - en slags imaginær måling.. en spole på 3-4 uH er noen få tørn med feks 8-10mm diameter.... dere konstruerer kvasiteori i vilden sky.
    Det er jeg klar over. Har du prøvd å gjøre det sånn, eller sitter du bare å tviholder på teorien:)
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.762
    Antall liker
    716
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Snakker han da om noe annet enn jitter og reklokking?



    Ville jeg hørt forskjell på mitt anlegg?
    Her prøver han å gå i dybden på audiofile streamere og hvorfor lyden er eventuelt bedre enn standard switch.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.508
    Gutar... nå måler dere og lager HiFi kvasiteori av verste sort. Problemet er at dere måler med multimetre med en impedans på 1G++. Da kan man like gjerne få et par volt mellom jord og hvilket som helst punkt midt på veggen... Den spenningen dere måler oppstår ved at boksen i seg selv funker som en strøkapasitans mellom selve boksen og det som er inni.. Det er ingen reell kondensator, men fenomenet blir gjerne kalt for kapasitive spenninger. Det blir egentlig det samme om man holder i +proben med fingrene.. det blir noen volt da også. Om dere hadde målt med et gammelt AVO-meter med 20k i måleimpedans, så hadde spenningen vært 0....
    Ha ha :) Hører klart og tydelig hva du sier. Vil jo være gøy om vi fikk i gang et konsept som akkumulerer i et produkt kalt Audio Grade DMM. :)

    Men jeg er nyskjerrig på hvorfor ulike apparater måler repetivt ulikt? Mitt DMM gir 0V når jeg måler meg selv, eller punkt på veggen. mA deimot kan se ut som jeg har startet et politisk sannhetsmeter.

    Samt jeg er intressert i å finne ut om det er slik at meteret mitt har en impendans som gir slikt resultat kan det være at tilkoblet streamer kan gi samme egenskap selv om det ikke er tiltenkt?

    Geiren målte 2,6nF med strøm frakoblet som nok er mer enn bare kapasitiv misshapp mellom chassis og jordplan i switchen.
    Den kapasitiv reaktansen for 2.6nF ved 50Hz er i følge online kalkulatoren noe sånt som 1,2 Mohm,. Ved 20kHz viser den 3 kohm. Om jeg husker rikgitg er klokken i switchen på 25Mhz | 2.6nF = 2.4 ohm.
    Om dette har noe som helst betydning aner jeg ikke, men huet mitt er i farten for å si det slik, — noen må gjerne klaske til meg med et stort fag-skilt da disse postene er store spørsmåltegn :)

    Jeg har heller ikke forstått dette med at ustyr på TN nett skal få endret karakterestikk av polaritet på AC strøm?
    Selv om jeg er på iT kan jeg måle forskjell på polaritet. Har lest meg opp på at disse målingen kan skyldes utstråling/magnetisme fra transformator. Om så er, — vil da disse målingene vi leker med nå endre seg om vi tar bort stålkabinettet? Da mister om ikke annet strømmene på PCB noe magnetisk å spille mot.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Snakker han da om noe annet enn jitter og reklokking?



    Ville jeg hørt forskjell på mitt anlegg?
    Jeg ville blitt forbauset hvis du ikke gjorde det. Det skal sies at nettverkskablene er like viktig som switch'n. En annen ting jeg oppdaget var at switch'n og nettverkskablene trenger en god del til før det låter optimalt. 150 timer musikk og så kritisk lytting.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ville blitt forbauset hvis du ikke gjorde det. Det skal sies at nettverkskablene er like viktig som switch'n. En annen ting jeg oppdaget var at switch'n og nettverkskablene trenger en god del til før det låter optimalt. 150 timer musikk og så kritisk lytting.
    Jeg må innrømme at du nettopp økte usannsynligheten av påstanden med en ganske stor faktor med dette innlegget. 150 timer musikksignal som innbrenning av en ethernetkabel....
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg må innrømme at du nettopp økte usannsynligheten av påstanden med en ganske stor faktor med dette innlegget. 150 timer musikksignal som innbrenning av en ethernetkabel....
    Er populært å overføre analoge fremgangsmåter til det digitale. Hva med å brenne inn appene? Spotify appen vil gi bedre lyd etter et par hundre timer? Husk ved oppdatering - en ny runde?
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Jeg må innrømme at du nettopp økte usannsynligheten av påstanden med en ganske stor faktor med dette innlegget. 150 timer musikksignal som innbrenning av en ethernetkabel....
    Har ikke du avskrevet påstanden lenge før det? Syns det var rart med innspilling av nettverkskabel. Hadde nok aldri tenkt over det, hadde det ikke vært for at jeg hadde maken nettverkskabel til den jeg kjøpte fra før, og den som var ny låt virkelig ikke like bra i starten.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    For en enda mer utfyllende (utmattende) diskusjon om tema nettverkskabler og switcher:

     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Er populært å overføre analoge fremgangsmåter til det digitale. Hva med å brenne inn appene? Spotify appen vil gi bedre lyd etter et par hundre timer? Husk ved oppdatering - en ny runde?
    Det er noen som seriøst mener at FLAC filer må brennes inn også.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke du avskrevet påstanden lenge før det? Syns det var rart med innspilling av nettverkskabel. Hadde nok aldri tenkt over det, hadde det ikke vært for at jeg hadde maken nettverkskabel til den jeg kjøpte fra før, og den som var ny låt virkelig ikke like bra i starten.
    Jo, men det er noe med tidslinjen. For de litt nevrotisk anlagte av oss tar det litt tid fra man endrer noe til man slår seg til ro med at man i det minste ikke ødela noe. Det kom ikke røyk ut av boksen, det er lyd fra begge høyttalere. Skuldrene synker på plass og man kan nyte musikken igjen. Man hører annerledes hvis man er anspent enn når man er avslappet. Det er egentlig det som er "innbrenningsprosessen".

    150 timer er nesten en uke 24x7, eller litt over en måned med fire timer om dagen. Og så skulle du liksom huske eventuell forskjell fra før byttet? Og etter det regner jeg med at du byttet tilbake igjen for å sammenligne, eller? Måtte den gamle switchen brennes inn på nytt da for å få en gyldig sammenligning, eller var den permanent inn/utbrent? Og den hørbare forskjellen var fyldigere lyd, mindre skarphet, bedre holografi, ...?

    Når du også påstår slik innspillingstid ble det hele usannsynlig i kvadrat.
     
    Sist redigert:
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Jo, men det er noe med tidslinjen. For de litt nevrotisk anlagte av oss tar det litt tid fra man endrer noe til man slår seg til ro med at man i det minste ikke ødela noe. Det kom ikke røyk ut av boksen, det er lyd fra begge høyttalere. Skuldrene synker på plass og man kan nyte musikken igjen. Man hører annerledes hvis man er anspent enn når man er avslappet. Det er egentlig det som er "innbrenningsprosessen".

    150 timer er nesten en uke 24x7, eller litt over en måned med fire timer om dagen. Og så skulle du liksom huske eventuell forskjell fra før byttet? Og etter det regner jeg med at du byttet tilbake igjen for å sammenligne, eller? Måtte den gamle switchen brennes inn på nytt da for å få en gyldig sammenligning, eller var den permanent inn/utbrent?
    Dette er ikke noen øvelse gjort for å skaffe vitenskapelige bevis, og det at du stiller spørsmålstegn ved dette skulle bare mangle.
    Det er typisk ting jeg legger merke til under innspilling, og det er endringer i bassen og dybden i lydbildet.
    Det er bare observasjoner jeg har gjort meg for egen del.
    Så hvis det er poeng med å teste for å sjekke forskjellen med switch og nettverkskabler, vent med konklusjon før man har latt det spille så lenge.
    Da er det lettere å skille.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg ville blitt forbauset hvis du ikke gjorde det. Det skal sies at nettverkskablene er like viktig som switch'n. En annen ting jeg oppdaget var at switch'n og nettverkskablene trenger en god del til før det låter optimalt. 150 timer musikk og så kritisk lytting.
    tenor (6).gif
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er typisk ting jeg legger merke til under innspilling, og det er endringer i bassen og dybden i lydbildet.
    Og jeg kan vise deg hvilke muskler i det indre øret ditt som slapper av når du slår deg til ro og hvordan det endrer frekvensresponsen i sneglehuset. I motsetning til tonale endringer på data gjennom en ethernet-kabel er det fullt mulig og velkjent fysiologi. Prøv å lytte etter å ha kranglet med kona, vs når alt er sol og glede. See?
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Og jeg kan vise deg hvilke muskler i det indre øret ditt som slapper av når du slår deg til ro og hvordan det endrer frekvensresponsen i sneglehuset. I motsetning til tonale endringer på data gjennom en ethernet-kabel er det fullt mulig og velkjent fysiologi. Prøv å lytte etter å ha kranglet med kona, vs når alt er sol og glede. See?

    /QUOTE]
    Helt greit å legge hodet på blokka her.
    Det er nok enda flere ting som skjer med utstyr som brukes til lydavspilling enn vi nå er klar over.
    Å tro noe annet er i hvert fall veldig arrogant.
    Innspilling av utstyr, er det noen som egentlig har funnet ut av det som fenomen?

    Her er det Lessloss hadde samlet av erfaringer fra kunder i 20 år om tema innspilling:
    Kurven er jo spekulativ. Men har opplevd lignende ting selv.

     
    C

    cruiser

    Gjest
    1 time flac er roughly 400mb, det burde være mulig å redusere denne "innspillingstiden" betraktelig..
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.508
    Her er forskjellen 3 strømpower til samme switch.
    Intressant obeservasjon. Jeg leser av bildene at dine linære strømforsyninger gir høyre spenninger mot jord. Er det ikke enkelte som advokerer nettopp av linjær strøm på switchen ikke anbefales? De har rotet seg bort i forklaringer om hvor rask switchinen er framfor en linjær 50Hz uten å forklare hva som skjer med riktig dimmensjonert kondensator eller batteriforsyning.

    Antar disse ikke har flytende jord?

    Helt greit å legge hodet på blokka her.
    Det er nok enda flere ting som skjer med utstyr som brukes til lydavspilling enn vi nå er klar over.
    Å tro noe annet er i hvert fall veldig arrogant.
    Innspilling av utstyr, er det noen som egentlig har funnet ut av det som fenomen?

    Her er det Lessloss hadde samlet av erfaringer fra kunder i 20 år om tema innspilling:
    Kurven er jo spekulativ. Men har opplevd lignende ting selv.
    https://www.lessloss.com/docs/Burn-In_Curve.pdf
    Slå deg til ro med at datakabler ikke har egenlyd. Om du fortsatt tviholder på denne påstanden lytter du ikke på musikkdata som går i kabelen men noe helt annet som kan føres gjennom kabelen. Hvilket er det Geiren med flere poster informasjon om akkurat nå.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    1 time flac er roughly 400mb, det burde være mulig å redusere denne "innspillingstiden" betraktelig..
    Med kabler som kan svelge unna 10 gigabit pr sekund eller deromkring kan man jo slippe på 25 CD'er i parallell og ha hele innbrenningen unnagjort på ett sekund. Eller 25 sekunder, hvis man absolutt må sende dem etter hverandre med mye ledig kapasitet i kabelen for at ikke lydmolekylene skal få skrubbsår av å støte mot hverandre.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.508
    Med kabler som kan svelge unna 10 gigabit pr sekund eller deromkring kan man jo slippe på 25 CD'er i parallell og ha hele innbrenningen unnagjort på ett sekund. Eller 25 sekunder, hvis man absolutt må sende dem etter hverandre med mye ledig kapasitet i kabelen for at ikke lydmolekylene skal få skrubbsår av å støte mot hverandre.
    Enda en fordel med å lagre filene i WAV format. Takk!
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    For en enda mer utfyllende (utmattende) diskusjon om tema nettverkskabler og switcher:

    Jeg bare ser, legendariske C2960.. gadd ikke lese engang. Det jeg kan si om den, er at det er en god og stabil switch som har levd lengre enn mye annet (sett bort fra den enda mer legendariske C2950). C2960 gikk ut av produksjon for over 5 år siden, og hadde også noen småkjipe lanlite modeller (et helvette å holde track på ved oppgradering bl.a for å slippe å bricke de meden annen firmware). Usikker på når den startet produksjonen av C2960 men det er vel 15 år siden og de gikk EOX i fjor. Om jeg husker rett, så kom disse bare som 100mbit porter og om det var 1000mbit uplink på enkelte versjoner? 2960x som kom etter er også gått EoS i fjor, og det er nå C9200 som har tatt over.
    Bruker man C2960 nå idag, så har man hverken sikkerhetspatcher eller noen garanti for at den vil fungere veldig lenge. Og 100mbit er det vel ingen som kjøper lengre idag, internett er kjappere hos de fleste idag og denne er og blir da en flaskehals enkelt og greit for de fleste. Man får også høyere aksess-tid ved å bruke 100mbit istedet for 1gbit hjemme selv om linja ut er litt treg, det er summen av komponenter som betyr noe her i serie.
    Når man spiller på nett så legger man merke til aksess-tid veldig godt, da også pakkedrop da det er viktig med respons på det man gjør imot det man ser. Dette kan ikke sammenlignes med en streamer som bufrer godt opp og kan resende filen 1000 ganger i løpet av en sang hvis man har ekstreme problemer med linja.
    Når man setter opp flere switcher hjemme i serie og ikke har peiling på spanningtree i tillegg så ender man opp med dårligere ytelse og congestion om man pusher på endel data. Da er vi tilbake til jitter-diskusjonen: om det er viktig med lav jitter på streamer, så blir det faktisk høyere aksess-tid OG høyere jitter ved å kjøre flere switcher i serie slik som produsenten av "audiofile switcher" anbefaler.... Så da er kanskje ikke jitter så farlig allikevel da?
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Jeg bare ser, legendariske C2960.. gadd ikke lese engang. Det jeg kan si om den, er at det er en god og stabil switch som har levd lengre enn mye annet (sett bort fra den enda mer legendariske C2950). C2960 gikk ut av produksjon for over 5 år siden, og hadde også noen småkjipe lanlite modeller (et helvette å holde track på ved oppgradering bl.a for å slippe å bricke de meden annen firmware). Usikker på når den startet produksjonen av C2960 men det er vel 15 år siden og de gikk EOX i fjor. Om jeg husker rett, så kom disse bare som 100mbit porter og om det var 1000mbit uplink på enkelte versjoner? 2960x som kom etter er også gått EoS i fjor, og det er nå C9200 som har tatt over.
    Bruker man C2960 nå idag, så har man hverken sikkerhetspatcher eller noen garanti for at den vil fungere veldig lenge. Og 100mbit er det vel ingen som kjøper lengre idag, internett er kjappere hos de fleste idag og denne er og blir da en flaskehals enkelt og greit for de fleste. Man får også høyere aksess-tid ved å bruke 100mbit istedet for 1gbit hjemme selv om linja ut er litt treg, det er summen av komponenter som betyr noe her i serie.
    Når man spiller på nett så legger man merke til aksess-tid veldig godt, da også pakkedrop da det er viktig med respons på det man gjør imot det man ser. Dette kan ikke sammenlignes med en streamer som bufrer godt opp og kan resende filen 1000 ganger i løpet av en sang hvis man har ekstreme problemer med linja.
    Når man setter opp flere switcher hjemme i serie og ikke har peiling på spanningtree i tillegg så ender man opp med dårligere ytelse og congestion om man pusher på endel data. Da er vi tilbake til jitter-diskusjonen: om det er viktig med lav jitter på streamer, så blir det faktisk høyere aksess-tid OG høyere jitter ved å kjøre flere switcher i serie slik som produsenten av "audiofile switcher" anbefaler.... Så da er kanskje ikke jitter så farlig allikevel da?
    Diskusjonen er omfattende og omfatter mye annet enn den switch`n.
    Blant annet en som har godt i dybden på å matche ulike nettverkskabler og switch`r.
    Høres i utgangspunket rart ut.
    Prøvde forresten 2 switcher i samme kjede her, én Cisco og én Chord.
    Det ga ikke bedre lyd! Selv om de hver for seg ga bedre lyd enn uten å bruke switch.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Beklager, men du mistet meg ved "innspilling". Det var der jeg gikk fra "kan det tenkes at det er jordstøy?" til "dette er bare innbilning". Sorry.
     
    Sist redigert:
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Beklager, men du mistet meg ved "innspilling". Det var der jeg gikk fra "kan det tenkes at det er jordstøy?" til "dette er bare innbilning". Sorry.
    Det får være din konklusjon.
    Bare for å ha sagt det. Switch`n forandret lyden umiddelbart.
    Det var ikke sånn at det først skjedde etter innspilling, men lyden ble bedre etter 100+ timer.
    Hvis innbildning er det eneste mulige svaret, så syns jeg du undervurderer meg.


    "As with all threads about cables, especially ethernet cables, it will end in tears" :cry:
     
    Sist redigert av en moderator:
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Bevis det, så kan vi fortsette diskusjonen.
    Det er problemet med innspilling. Ingen forstår det på en måte folk er enige om. I tillegg så er kontroversielt.
    Med andre ord faglig suspekt.
    For meg er innspilling av utstyr en selvfølge, men jeg hadde ikke trodd at jeg skulle erfare det med nettverkskabler, men det skjedde.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Ja, men man er veldig opptatt med bevis her.
    Hvis man velger anlegg, er det da det du har lest av målinger som er avgjørende for valg av utstyr?
    Eller er det lytteinntrykket til syvende og sist avgjør. Hvis lytteinntrykket til syvende å sist er avgjørende, har man ikke bevis for sitt valg.
    I såfall har lyttingen autoritet.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Diskusjonen er omfattende og omfatter mye annet enn den switch`n.
    Blant annet en som har godt i dybden på å matche ulike nettverkskabler og switch`r.
    Høres i utgangspunket rart ut.
    Prøvde forresten 2 switcher i samme kjede her, én Cisco og én Chord.
    Det ga ikke bedre lyd! Selv om de hver for seg ga bedre lyd enn uten å bruke switch.
    Hva høres rart ut?
    Og beskriv hva som er å gå i dybden på switcher og kabler med det samme.
    Å bare bytte ut switcher og kabler vil jeg ikke si har så mye med matching å gjøre, det er noe de fleste har gjort når de jobber med nettverk i noen år.. Og ikke bare noen få switcher og kabler heller..
    Har han gått inn på switchene og sett pakketap på pakkene? Har han tatt wiretap og resultater i wireshark? Er det brukt måleinstrumenter for å teste kapasitet på kablene og ikke minst kapasitans og induksjon, crosstalk? Dette er noe man ikke har mulighet til å lytte seg til enkelt og greit, dette er noe man MÅ måle for å finne ut om det er noe gærnt med nettverk/kabler. Er det brukt verktøy for å sjekke thorughput fra switcher, ende til ende og byttet kabler imellom for å sjekke forskjeller? Så sjekket statistikk på switchen for å verifisere at det ikke har blitt noen feil på overføringen? Sjekket verktøyene (Fluke/Netscout Onetouch 10G er f.eks. et slikt for nettverk) om det har vært noen bitfeil på overføringen? Sjekket kabelen med f.eks: Fluke DSX-60-serie? Den siste tar alt mulig av kobber og fiber med overganger og er ikke en nettverkstester, men en ren kabeltester.
    Hvis det ikke er brukt i nærheten av slike instrumenter for måling på tester, så klarer jeg simpelthen ikke å ta testene seriøst med at folk "lytter" på kablene når det kommer til nettverk. Hvis det ikke er brukt slike typer instrumenter for måling, så har man heller ingen garanti for at kabelen holder standarden. Det er nok med en knekk på en kobber-kabel så er den ikke i henhold til standard lengre, dette kan altså måles og ikke "lyttes til" for å finne feil.
    Det hender også at nettverkskabler plutselig streiker, selv om de har stått der i 5 år urørt. Da finner man feilen på porten på switchen og bytter ut kabelen, da er det 99% sjangs for at det fungerer 100% igjen. Brukere oppdager knapt 20-30% pakketap, pakkene sendes på nytt og all is good, skjer dette med flere så kan man få congestion pga. alle resends av pakker og da kan det gå utover flere brukere på samme switch, kommer litt an på design og hvordan ting er satt opp i backbone.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.307
    Torget vurderinger
    1
    Det er problemet med innspilling. Ingen forstår det på en måte folk er enige om. I tillegg så er kontroversielt.
    Med andre ord faglig suspekt.
    For meg er innspilling av utstyr en selvfølge, men jeg hadde ikke trodd at jeg skulle erfare det med nettverkskabler, men det skjedde.
    Noen godt gjennomførte blindtester hadde løst problemet med å bevise om/at innspilling kan være en hørbar greie.

    Den mest nærliggende forklaringen på innbrenning/-spilling av ledninger er enn så lenge at det er subjektet som innbrennes/-spilles.

    mvh
    KJ
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, men man er veldig opptatt med bevis her.
    Hvis man velger anlegg, er det da det du har lest av målinger som er avgjørende for valg av utstyr?
    Eller er det lytteinntrykket til syvende og sist avgjør. Hvis lytteinntrykket til syvende å sist er avgjørende, har man ikke bevis for sitt valg.
    I såfall har lyttingen autoritet.
    Jo, men bevis at du (eller andre) kan høre det med ørene uten å måtte titte, så kan vi fortsette diskusjonen derfra.
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    261
    Torget vurderinger
    1
    Det får være din konklusjon.
    Bare for å ha sagt det. Switch`n forandret lyden umiddelbart.
    Det var ikke sånn at det først skjedde etter innspilling, men lyden ble bedre etter 100+ timer.
    Hvis innbildning er det eneste mulige svaret, så syns jeg du undervurderer meg.


    "As with all threads about cables, especially ethernet cables, it will end in tears" :cry:
    Kjøp to svitsjar av same modell, bruk den ei ein i 100 timar og lat den andre ligga i eksa. Sett så opp ein kontrollert blindtest med dei to svitsjane.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.508
    Det er problemet med innspilling. Ingen forstår det på en måte folk er enige om. I tillegg så er kontroversielt.
    Med andre ord faglig suspekt.
    For meg er innspilling av utstyr en selvfølge, men jeg hadde ikke trodd at jeg skulle erfare det med nettverkskabler, men det skjedde.
    Kan det hende du hadde dårlig kontakt i RJ-45 kontakten med ditto pakketap? Som sagt mange titals ganger i denne tråden, — det går det helt abstrakte data i kabelen som ikke har noe med musikk å gjøre. Masse CPU sykluser behøves til å behandle datapakkene og be om nye om det oppdages data som er skadet.

    Disse funksjonene har ingen egenlyd og jobber usynkront på et frekvensområde utenfor vår hørsel. Skulle switchen eller kabelen ha noen form for egenlyd vil det være en enkel frekvens som harmonisk deling fra klokken eller strømforsyning. Det er nettopp denne type støy man spekulrer i finner vei fra switchen til streamer via kabelen.

    Ja, men man er veldig opptatt med bevis her.
    Hvis man velger anlegg, er det da det du har lest av målinger som er avgjørende for valg av utstyr?
    Eller er det lytteinntrykket til syvende og sist avgjør. Hvis lytteinntrykket til syvende å sist er avgjørende, har man ikke bevis for sitt valg.
    I såfall har lyttingen autoritet.
    Akkurat for datautstyr som switcher og kabler som jobber med abstrakte data vil det være uheldig for stereoanlegget ditt om du ikke først tar hensyn til tekniske data for produktet. Velger du utstyr som er godt nok til at nettbanken din ikke går i krøll er også datapakkene til streameren din fri for feil ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil også gjerne ha en meter av en ethernetkabel som gjør saldoen på nettbanken min litt fyldigere. Det må vel i så fall være en kabel som er optimert for at det skal gå penger gjennom den heller enn lyd, eller er det de samme egenskapene som gjør lyd og saldo fyldigere etter innspilling?
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Jo, men bevis at du (eller andre) kan høre det med ørene uten å måtte titte, så kan vi fortsette diskusjonen derfra.
    Interessant som eksperiment med blindtester, men uinteressant for meg.
    Jeg vil også gjerne ha en meter av en ethernetkabel som gjør saldoen på nettbanken min litt fyldigere. Det må vel i så fall være en kabel som er optimert for at det skal gå penger gjennom den heller enn lyd, eller er det de samme egenskapene som gjør lyd og saldo fyldigere etter innspilling?
    Du må heller velge å ta litt ut av kontoen å legge litt ekstra på nettverkskabelen så lyden på streamer'n blir max😉
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.413
    Ja, men man er veldig opptatt med bevis her.
    Hvis man velger anlegg, er det da det du har lest av målinger som er avgjørende for valg av utstyr?
    Eller er det lytteinntrykket til syvende og sist avgjør. Hvis lytteinntrykket til syvende å sist er avgjørende, har man ikke bevis for sitt valg.
    I såfall har lyttingen autoritet.
    Har du prøvd å lytte til forskjellige strømleverandører? Sikkert store variasjoner på kvaliteten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn