Mer å hente - nettverkskabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Limer inn en fortelling fra Audioholics. Denne fortellinga handler om høyttalerkabler, men prinsippet for testing er relevant her. De som gjerne vil teste om det er hold i produsentenes påstander kan bruke denne fremgangsmåten. I mellomtiden kan vi jo spekulere på det følgende: Hva er sannsynligheten for at resultatet hadde blitt det samme om de ikke hadde bind for øynene?


    We gathered up a 5 of our audio buddies. We took my "old" Martin Logan SL-3 (not a bad speaker for accurate noise making) and hooked them up with Monster 1000 speaker cables (decent cables according to the audio press).

    We also rigged up 14 gauge, oxygen free Belden stranded copper wire with a simple PVC jacket. Both were 2 meters long. They were connected to an ABX switch box allowing blind fold testing. Volume levels were set at 75 Db at 1000K Hz.

    A high quality recording of smooth, trio, easy listening jazz was played (Piano, drums, bass). None of us had heard this group or CD before, therefore eliminating biases. The music was played. Of the 5 blind folded, only 2 guessed correctly which was the monster cable. (I was not one of them). This was done 7 times in a row!

    Keeping us blind folded, my brother switched out the Belden wire (are you ready for this) with simple coat hanger wire! Unknown to me and our 12 audiophile buddies, prior to the ABX blind test, he took apart four coat hangers, reconnectd them and twisted them into a pair of speaker cables. Connections were soldered. He stashed them in a closet within the testing room so we were not privy to what he was up to. This made for a pair of 2 meter cables, the exact length of the other wires.

    The test was conducted. After 5 tests, none could determine which was the Monster 1000 cable or the coat hanger wire. Further, when music was played through the coat hanger wire, we were asked if what we heard sounded good to us. All agreed that what was heard sounded excellent, however, when A-B tests occured, it was impossible to determine which sounded best the majority of the time and which wire was in use.

    Needless to say, after the blind folds came off and we saw what my brother did, we learned he was right...most of what manufactures have to say about their products is pure hype. It seems the more they charge, the more hyped it is.
    (Jeg la inn noen avsnitt så det skulle bli lettere å lese.)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.512
    Antall liker
    8.054
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    God, gammel historie det der. Imidlertid gjør den nok lite inntrykk, for "jeg" hører utvilsomt bedre enn de som deltok, som dessuten sikkert ikke var årntlie audiofile folk uansett. For sikkerhets skyld lar "jeg" imidlertid være å gjøre en lignende test selv, slik at overbevisningen min kan leve trygt og slipper å forstyrres. Og hvis noen sier jeg burde prøve selv sier jeg bare at "nei, det gidder jeg ikke, for det blir så mye pes med organisering og sånn og jeg vil heller bruke tiden min på å høre på musikk!", for det kan jo ingen klandre meg for.

    Hørt'n før?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Føler ganske ofte endel spørsmål blir sånn:

    "noen som har erfaring med xxxxxx?"
    Så kommer 100 gode, velfunderte svar på at en ikke bør bruke penger på slikt, at det ikke finnes en eneste dokumenterbar årsak til at det skal ha noe å si, osv... Kanskje noen til og med sier at de har testet og ikke funnet noen forskjell.

    Til slutt en som sier at
    "jeg har prøvd og likte den. Kan ingenting teknisk men ørene mine stoler jeg på og det er for store forskjeller til at det er innbilning"

    "Takk det var det svaret jeg var ute etter"..
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Det eneste andre som har kommet frem som en halvveis sannsynlig forklaring er at noen har skaffet seg helt unødvendige problemer med jordsløyfer og jordstøy ved å insistere på å bruke skjermet kabling og «audiofile» switcher med jording der det ikke er nødvendig. Cat 5e UTP eller WiFi holder i massevis. Utover det kan man sikkert bruke en helsikes masse penger på å skaffe seg unødvendige problemer fordi man mener å høre en «forskjell».

    Men så lenge ingen har greid å komme opp med noen rimelig forklaring på disse mystiske lydforbedringene, langt mindre påvise dem i blindtester eller dokumentere at det er en forskjell gjennom målinger på signalet, er det nok din liste av forklaringer som virker mest sannsynlig.

    En rimelig forklaring er vel, vis en bryter jord/skjerm på skjermet nettverkskabler der hvor komponentene du kobbler dem opp mot har kobling med nettjord, så skal en vel ikke får jordsløyfer. Detter er det jo meget lett å måle seg ut av. :)
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    1.271
    Torget vurderinger
    1
    Limer inn en fortelling fra Audioholics. Denne fortellinga handler om høyttalerkabler, men prinsippet for testing er relevant her. De som gjerne vil teste om det er hold i produsentenes påstander kan bruke denne fremgangsmåten. I mellomtiden kan vi jo spekulere på det følgende: Hva er sannsynligheten for at resultatet hadde blitt det samme om de ikke hadde bind for øynene?




    (Jeg la inn noen avsnitt så det skulle bli lettere å lese.)
    Ikke noe rart eller oppsiktsvekkende i den testen der. De benyttet selvsagt kostbare, audiofile kleshengere.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Føler ganske ofte endel spørsmål blir sånn:

    "noen som har erfaring med xxxxxx?"
    Så kommer 100 gode, velfunderte svar på at en ikke bør bruke penger på slikt, at det ikke finnes en eneste dokumenterbar årsak til at det skal ha noe å si, osv... Kanskje noen til og med sier at de har testet og ikke funnet noen forskjell.

    Til slutt en som sier at
    "jeg har prøvd og likte den. Kan ingenting teknisk men ørene mine stoler jeg på og det er for store forskjeller til at det er innbilning"

    "Takk det var det svaret jeg var ute etter"..

    Vi stoler heller på en blind test

    C3793612-FCB9-4C1B-8C23-28BB0AAC4155.jpeg
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.531
    Antall liker
    35.430
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En rimelig forklaring er vel, vis en bryter jord/skjerm på skjermet nettverkskabler der hvor komponentene du kobbler dem opp mot har kobling med nettjord, så skal en vel ikke får jordsløyfer. Detter er det jo meget lett å måle seg ut av. :)
    Jo, men er det ikke lettere å enten bruke WiFi eller uskjermede nettverkskabler slik at man ikke skaffer seg jordsløyfer i utgangspunktet? Jeg ser at ymir forteller at han fikk råd om å bruke skjermede kabler for å løse et spesifikt støyproblem, men jeg ser ikke helt poenget hvis det ikke er et støyproblem der til å begynne med.
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    554
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mener at dette med blindtester alt for ofte blir trukket frem.
    Jeg har drevet med musikk i over 25 år og jobbet mye i studio, føler at med mye lytteerfaring skulle ikke ett bind foran øynene bety så mye for og kunne klare og være objektiv.

    Om jeg velger en Røde mikrofon til 12000kr til ett vokal opptak eller en Naumann til 4000kr blir ikke gjort på bakgrunn av pris og utseende for og si deg sånn.
    Heller ikke hvilken kompressor eller reverb osv man velger.
    Lyden blir pre one ikke prisen og utseende.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.956
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    I produksjon regner jeg med at du velger mikrofoner etter lydbilde og andre egenskaper, og tildels det samme med ting som preamps og kompressorer... eller kanskje du velger helt tilfeldig fordu du mener ingenting av dette betyr noe....
    Problemet med Haifai er at det fra mange hevdes at dyrt lyder best uansett, - og veldig dyrt er selvsagt enda bedre. Så har det vist seg i en del tester at hvis man fjerner synsinntrykket og derved ikke vet om det er dyrt eller billig som spiller, så blir ofte de dyre "fordelene" borte. Derfor blindtester.... jfr den testen med kleshenger istedet for "super" høyttalerkabel til megapris...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.531
    Antall liker
    35.430
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mener at dette med blindtester alt for ofte blir trukket frem.
    Jeg har drevet med musikk i over 25 år og jobbet mye i studio, føler at med mye lytteerfaring skulle ikke ett bind foran øynene bety så mye for og kunne klare og være objektiv.

    Om jeg velger en Røde mikrofon til 12000kr til ett vokal opptak eller en Naumann til 4000kr blir ikke gjort på bakgrunn av pris og utseende for og si deg sånn.
    Heller ikke hvilken kompressor eller reverb osv man velger.
    Lyden blir pre one ikke prisen og utseende.
    Den lille forskjellen er at det er ingen som tviler på at det er hørbare forskjeller mellom mikrofoner (eller høyttalere, eller pickuper). Det er veldokumentert via kurver for frekvensgang på produsentenes datablader etc. Preamper og kompressorer for studiobruk er ment å gi en viss klangfarge. Det er jo hele poenget med å bruke en kompressor i innspillingskjeden - hvorfor skulle man det, hvis den ikke gir noen som helst hørbar effekt? Da er det nokså opplagt at man lytter for å finne ut den subjektive opplevelsen av disse forskjellene, og hvilken som passer best i det lydbildet man forsøker å skape. Selv min Line6 Pod har et antall emuleringer av ulike mikrofoner innebygget, og det er ikke vanskelig å høre forskjell mellom dem.


    Her diskuteres det derimot om det i det hele tatt finnes noen hørbar forskjell, og om det er noen teknisk grunn til at det skulle finnes en slik forskjell. Den eventuelle forskjellen er i hvert fall ikke målbar med noen kjente metoder. Da ville det vært informativt om noen kunne dokumentere at de faktisk kan høre slike forskjeller uten å måtte titte samtidig. Hvis vi først vet at forskjell eksisterer og hvordan den høres ut er det lettere å lete etter årsaker også.

    Jeg tillater meg også å tvile på at du justerer lydbildet på dine studioinnspillinger ved å bytte grisedyre ethernet-kabler mellom DAW og filserver, for å si det slik.
     
    Sist redigert:

    Helge.A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    129
    Antall liker
    102
    Ref alle kabeldiskusjoner.

    Selvfølgelig vil du høre forskjell på to kabler fordi du aldri har hodet på eksakt samme sted i rommet når du lytter etter å ha bytta kabel.
    Opp av sofaen, bytte kabel, sette seg ned igjen og hodet ditt er i en ny posisjon med et nytt refleksjonsmønster.
    Derfor blir alle subjektive diskusjoner rundt kabler uinteressante så lenge de ikke er utført i et ekkofritt rom.

    "Jeg hører forskjell på kabel X og Y...." Ja, det gjør du, men det har ikke noe med kabelen å gjøre.


    (Så finnes det en hel del objektive parametre på hvorfor forskjellen på kabler er ekstremt liten (analogt) og fraværende (digitalt) så lenge kabel er dimensjonert til oppgaven. Det er dine penger, om du ønsker å bruke penger på julepynt eller stereoanleggpynt så er det fritt frem. Julepynten er som regel bedre for akustikken i rommet)
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Ref alle kabeldiskusjoner.

    Selvfølgelig vil du høre forskjell på to kabler fordi du aldri har hodet på eksakt samme sted i rommet når du lytter etter å ha bytta kabel.
    Opp av sofaen, bytte kabel, sette seg ned igjen og hodet ditt er i en ny posisjon med et nytt refleksjonsmønster.
    Derfor blir alle subjektive diskusjoner rundt kabler uinteressante så lenge de ikke er utført i et ekkofritt rom.

    "Jeg hører forskjell på kabel X og Y...." Ja, det gjør du, men det har ikke noe med kabelen å gjøre.


    (Så finnes det en hel del objektive parametre på hvorfor forskjellen på kabler er ekstremt liten (analogt) og fraværende (digitalt) så lenge kabel er dimensjonert til oppgaven. Det er dine penger, om du ønsker å bruke penger på julepynt eller stereoanleggpynt så er det fritt frem. Julepynten er som regel bedre for akustikken i rommet)
    Ja, subjektive diskusjoner er uinteressant hvis målet er å få et objektivt svar.
    Det kan dog hende at folk er interessert i andres meninger hvis de selv ønsker å gjøre lignende kjøp.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.531
    Antall liker
    35.430
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Derfor blir alle subjektive diskusjoner rundt kabler uinteressante så lenge de ikke er utført i et ekkofritt rom.
    Det er jeg ikke helt enig i, men det blir en lang diskusjon i seg selv. Subjektive diskusjoner er interessante, siden hele hobbyen til slutt handler om opplevelse av lyd, men lyddødt rom er ikke nødvendig. Det er noen typer forskjeller som er mer hørbare med hodetelefoner, men drukner i et delvis reflekterende rom, og kanskje motsatt. Jeg vil påstå at hva som oppleves i et ekkofritt rom egentlig ikke er så veldig interessant, siden det er veldig langt fra den lyttesituasjonen vi har hjemme.

    Profesjonelt akseptert prosedyre for å lytte etter små forskjeller i lydkvalitet er her:

    Det er en selvfølge at testpanelet ikke har mulighet til å titte før de svarer på hvordan de forskjellige testobjektene låter.
     
    Sist redigert:

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Jo, men er det ikke lettere å enten bruke WiFi eller uskjermede nettverkskabler slik at man ikke skaffer seg jordsløyfer i utgangspunktet? Jeg ser at ymir forteller at han fikk råd om å bruke skjermede kabler for å løse et spesifikt støyproblem, men jeg ser ikke helt poenget hvis det ikke er et støyproblem der til å begynne med.
    Jo , det er letter men, da får jeg ikkje den lydopplevelsen i rommet mitt som når jeg gjør med mine kjermede kabler med brutt jord/skjerm.
    jeg har også wifi på 7-8 meter til wifi motaker kabel til switch og kabel til dac.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Jo, men er det ikke lettere å enten bruke WiFi eller uskjermede nettverkskabler slik at man ikke skaffer seg jordsløyfer i utgangspunktet? Jeg ser at ymir forteller at han fikk råd om å bruke skjermede kabler for å løse et spesifikt støyproblem, men jeg ser ikke helt poenget hvis det ikke er et støyproblem der til å begynne med.
    Jeg skrev da at anbefalingen Nkom kom på bakgrunn av spesifikt støy problem.
    Men det de ikke nevnte var dette med impedans en til jord var viktig.
    Selv de er ikke allvitere
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Jo , det er letter men, da får jeg ikkje den lydopplevelsen i rommet mitt som når jeg gjør med mine kjermede kabler med brutt jord/skjerm.
    jeg har også wifi på 7-8 meter til wifi motaker kabel til switch og kabel til dac.
    Jeg spurte Psybient om det samme, men han er ikke intr. i å svare:
    Er det forsøkt å koble en ledning imellom chassis på DAC og switch, som da må kobles slik at det blir et godt punkt for ledningen som da vil fungere som en jord imellom boksene?
    Og deretter testet med skjermet og uskjermet nettverkskabel? Switchene må da ha metal-chassis, men ofte har også de plastikk-burkene metall under som er åpent. Sjekk gjerne med et Ohm-meter om det er kontakt imellom de to burkene før man tester med nettverks-kabel. Gjerne mål før og etter også med et Ohm-meter uten denne kabelen og med nettverkskabel. Noe sier meg at muligens noen switcher kan bruke skjermen i nettverkskabelen til å jorde nettverks-enheter sammen. Ved lynnedslag er det ikke ønskelig at nettverkskabelen fungerer som en jord, dette kan bli dyrt.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Rent subjektive diskusjoner har vel strengt tatt ikke verdi for andre enn en selv? Det er vel heller ingen som har 100% identiske anlegg?
    Det siste du sier der er viktig. I om med at folk har forskjellige anlegg, akustikk osv kan subjektive meninger bli misvisende. Sånn sett så blir man nødt til å sile informasjonen, og teste ut ting selv. Det gjelder vel produkter man har klare objektive målinger på og, eller?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.531
    Antall liker
    35.430
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Start med å overbevise oss om at det finnes reelt hørbar forskjell mellom nettverkskabler i minst ett anlegg. Jeg testet hos meg, hørte ikke dugg av forskjell. Ikke kan noen legge frem målinger, forklare plausible årsakssammenhenger i et ellers normalt fungerende anlegg, eller dokumentere at de kan høre slike forskjeller uten å titte først. Case closed for min del.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Start med å overbevise oss om at det finnes reelt hørbar forskjell mellom nettverkskabler i minst ett anlegg. Jeg testet hos meg, hørte ikke dugg av forskjell. Ikke kan noen legge frem målinger, forklare plausible årsakssammenhenger i et ellers normalt fungerende anlegg, eller dokumentere at de kan høre slike forskjeller uten å titte først. Case closed for min del.
    Jeg kan ikke si annet enn at det er forskjell hos meg, men den meningen kan aldri bli nok til å overbevise andre. Men er målet for diskusjonen at man skal overbevise? Det er tydelig at temaet nettverkskabler engasjerer, og mange leser nok tråden uten å delta. Så kanskje meningsdannelsen bør fortsett?
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg spurte Psybient om det samme, men han er ikke intr. i å svare:
    Er det forsøkt å koble en ledning imellom chassis på DAC og switch, som da må kobles slik at det blir et godt punkt for ledningen som da vil fungere som en jord imellom boksene?
    Og deretter testet med skjermet og uskjermet nettverkskabel? Switchene må da ha metal-chassis, men ofte har også de plastikk-burkene metall under som er åpent. Sjekk gjerne med et Ohm-meter om det er kontakt imellom de to burkene før man tester med nettverks-kabel. Gjerne mål før og etter også med et Ohm-meter uten denne kabelen og med nettverkskabel. Noe sier meg at muligens noen switcher kan bruke skjermen i nettverkskabelen til å jorde nettverks-enheter sammen. Ved lynnedslag er det ikke ønskelig at nettverkskabelen fungerer som en jord, dette kan bli dyrt.

    Jeg skjekker først om det er kontakt mellom RJ45 kontakten i switch til chassis deretter om minus strøm inn på switch har kontakt med jord, deretter sjekker jeg utvendig powerforsyningen om den er jordet til strømnettjord. Er det kontakt Helt fra RJ45 inngang fra switch til AC jordpinn. Samme prosedyre på dac, har den det samme bryter jeg jord på nettverkskabel for å unngå jordsløyfe. Jeg trenger ikke dra en kabel mellom switch chassis og dac for da og lage en jordsøyfe. Lydmessigt låter det best sån hos meg. :)
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.531
    Antall liker
    35.430
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan ikke si annet enn at det er forskjell hos meg, men den meningen kan aldri bli nok til å overbevise andre. Men er målet for diskusjonen at man skal overbevise? Det er tydelig at temaet nettverkskabler engasjerer, og mange leser nok tråden uten å delta. Så kanskje meningsdannelsen bør fortsett?
    Det innlegget jeg svarte på oppfordrer til å teste selv. OK, det har jeg gjort. Ingen forskjell. For at det eventuelt skal være aktuelt å teste igjen vil jeg gjerne vite både at slike forskjeller faktisk kan oppstå, og en pekepinn om hvilke omstendigheter som gjør at de kan oppstå. Inntil det vil mitt råd til nysgjerrige være at "bedre nettverkskabler" er en WOMBAT - Waste Of Money, Brains, And Time - hvis det er bedre lydkvalitet man ønsker å oppnå. Og det rådet er basert på å teste og lytte selv.
     

    Arnt M

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    85
    Antall liker
    40
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    10
    Synd at besserwisser ( ingen forskjell personer 😜) får herje tråden her på REPEAT !
    For oss som bryr oss om slikt kan det faktisk være lærerikt ! Og i midt hode villig til å investere litt ekstra kvalitet hele veien.
    Kjøpte selv en switch til 6 K som ga et realt løft 😀
    Mvh
    Arnt Åge
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Teknisk sett fremstår dette for min del 100% som fjas ja. Jeg er imidlertid ikke allvitende, så jeg er selvsagt villig til å akseptere at det er noe å hente her dersom en vitenskapelig gjennomført blindtest sier at det er forskjeller. Uansett utfall av en slik test så er jeg helt sikker på at løsningen ligger i tradisjonell nettverksteknologi og ikke i lenkede switcher med ultrapresise klokker og hifikomponenter.
    Hallois HC. Godt å se det er liv i den tekniske ekspertisen- bra dere fortsatt gidder å engasjere dere--det setter vi ignorante pris på, tross alt avhengig av de teknisk kompetente dette, med bare synsere, hadde hobbyen vært død og livet kjedeligere. Keep up the good work....

    Det sagt, vi som hverken kan forklare, eller bortforklare, det vi opplever og hører ved utprøving og testing ER da vitterlig i stand til både å høre OG se samtidig👏😎 (er riktignok mann, men vet om minst et par andre ting jeg KAN gjøre samtidig også- de egner seg kanskje ikke for et åpent nettfora🤗)

    Tull og sprøyt til side. Disse hurtigtestene egner seg gjerne til å danne seg inntrykk, imidlertid vil jeg hevde at det er ved å la noe "nytt" i systemet få god tid. Teste mange kjente spor over flere dager, helst uker- for senere å bytte tilbake, gir best grunnlag for å danne seg en nogenlunde edruelig erfaring.

    Til dette med at lydnivå må være presist likt, hode sitte i skrustikke på samme sted m.v. Der forskjellene er SÅ subtile har jo uansett endringen mer akademisk verdi. Husk vi som lytter i denne hobbyen (ikke måler, eller kan teknisk forklare), gjerne søker forbedring ved det vi forsøker. Hvis forskjellene/ forbedringene ikke er detektbare uten sååå nøye sammenligning har de vel uansett liten praktisk nytt imo. Det sagt, mye av det jeg "opplever" kan det være svært vanskelig både å forklare og sette navn på- kan likevel utgjøre selve forskjellen på om "godfølelsen" er der eller ikke......

    Et lite glass, dempet belysning OG hyggelig selskap, hjelper alltid.. 😊
    OG antagelig mer enn bytte til hvilken som helst ethernetkabel, eller tilførsel av audiofile switch🥴

    Leve vinyl'n- den gruser jo uansett alt dette, MED all sin støy og underlegne fysiske utfordringer!!

    Hilsen en som IKKE eier, men har testa OG hører endring OG forbedring ved tilførsel av audiofil switch mellom router og streamer i eget system...
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skjekker først om det er kontakt mellom RJ45 kontakten i switch til chassis deretter om minus strøm inn på switch har kontakt med jord, deretter sjekker jeg utvendig powerforsyningen om den er jordet til strømnettjord. Er det kontakt Helt fra RJ45 inngang fra switch til AC jordpinn. Samme prosedyre på dac, har den det samme bryter jeg jord på nettverkskabel for å unngå jordsløyfe. Jeg trenger ikke dra en kabel mellom switch chassis og dac for da og lage en jordsøyfe. Lydmessigt låter det best sån hos meg. :)
    Det var ment mer som et eksperiment, om du oppdager forskjell på uskjermet og skjermet kabel med en egen dedikert jord imellom apparatene.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skrev da at anbefalingen Nkom kom på bakgrunn av spesifikt støy problem.
    Men det de ikke nevnte var dette med impedans en til jord var viktig.
    Selv de er ikke allvitere
    En kommer langt med enkle hjelpemidler.
    Årsaken til støysøk i hjørnet er ikke pga kabel til SB,men pga en luftetur med AM radioen utendørs.
    Det begynte å støye på god avstand fra hushjørnet og jeg mener aluminium nedløpet fra takrenne er kilde.
    Nettverkskabelen går som en ser på video ned i samme hjørne,inne.




    Mye støy relativt langt unna stereoen.Sikkert flere kilder


     

    PeterDa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Innlegg
    230
    Antall liker
    309
    Sted
    Minhus
    Synd at besserwisser ( ingen forskjell personer 😜) får herje tråden her på REPEAT !
    For oss som bryr oss om slikt kan det faktisk være lærerikt ! Og i midt hode villig til å investere litt ekstra kvalitet hele veien.
    Kjøpte selv en switch til 6 K som ga et realt løft 😀
    Mvh
    Arnt Åge
    Kan tenke at beste testen er å bytte din 6k svitsj med 0,4k svitsj uten at du vet det.
    Om du har en i huset som kan fikse dette og holde poengsum er dette den ypperligste test.

    Nå har du kun en 5,6k forventnings bias, uten at det er sikkert at det er en forskjell.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Det mange her inne ikke er klar over, det er at smitte fra/til en nettverkskabel er en meter ifra kabelen. Dvs. Man kan tappe data fra kabel i ganske så god avstand, som også betyr at den er "sårbar" for innstrålt frekvens. Hvordan har det seg da at man i et datasenter kan ha tusenvis med kabler buntet sammen uten at det blir pakkefeil i noen interfacer? Innstrålt frekvens har ikke høy nok energi/spenning til å manipulere datapakkene i vanlige miljø og kablene er faktisk ganske så resistante med måten de er oppbyggd på imot innstrålt støy.
    OSI-modellen på lag 1 tar seg av dette. Frekvensen er uansett såpass høy på datapakker at det er ufattelig langt utenfor det hørbare området på frekvens-skalaen. EMP er noe som kan ødelegge datapakker i en kabel, og noe man ønsker å beskytte seg imot i mer hardføre miljøer.
    Har dette vært analogt signal derimot med høyttalerkabler, eller signalkabler så har det vært noe annet og da er det mer hensiktsmessig med skjermede kabler og man kan sikkert bruke en AM-radio for å plukke opp denne støyen da den også er på lavere frekvenser og nært opp imot den hørbare skalaen, det samme kan man si om DAC.
    Når man kommer opp i Lag2 så starter switch å sjekke frames og om pakkene er hele og merker om det er kollisjoner i nettverket og sender/mottar pakker korrekt til sender/mottaker. Lag 1-2 er det man forholder seg til hjemme, lag 3 kan man ofte se litt bort ifra der.
    Lag 3 så er det routing og det som skjer imellom streame-tjenesten du bruker på internett og hjem til routeren din, det er dette laget som er internettleverandøren sin jobb og sørger for at trafikken flyter imellom alle ISPer og hjem til deg (ofte med NAT på din lokale router). Her ligger det informasjon om IP på source, destination og hvilken port som brukes. Nettverk er Lag 1-3.
    Lag 4 så har man transport, her er det sesjonene ligger og gjerne der man har VPN eller annen ende-ende kommunikasjon som er kryptert. Dette laget er det som sorterer pakkene i rett rekkefølge og bufrer og sjekker om pakkene er intakte (integritet), på Lag 4 og oppover så har man kommet til klienten (PC, streamer, TV).
    Lag 5 er session og her starter protokollene å komme inn, som kobler IP og hexadesimale tall imot mer nyttedata og først her starter man å benytte noe annet enn header i datapakken og starte og se på nyttetrafikken som er kapsulert i de første lagene. DNS, DHCP, LDAP ligger her oppe.
    Lag 6 så starter dekrypteringen av pakkene å skje, bruker man en streame-tjeneste så krypterers det også her (de som vil kan nevne en tjeneste som ikke krypterer, jeg tviler på at noen kjører ukryptert lengre da det dreier seg om å beskytte innholdet, integritet og sikre sine verdier). Om en pakke har en feilbit, så merkes det her også når pakken skal pakkes ut, da har man en ubrukelig pakke ettersom den da er blitt korrupt. Etter pakkene har gjennomgått dekryptering på lag 6 så kan de faktiske dataene man hører eller ser faktisk leses av Lag 7 som er Application og kan være et program slik som Spotify eller Wimp som brukeren kan styre eller se.

    Om det er streamer eller PC eller mobil spiller ingen rolle, OSI-modellen gjelder uansett. Jeg holder meg hovedsaklig til Lag 1-3, de lagene over (4-7) er ikke akkurat mitt fagfelt lengre.
    Som man ser i OSI-modellen så er det sjekker på pakkene i flere lag oppover for å sjekke integritet på pakkene som kommer inn.
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Mulig feil utført kabel nedløp fra min side.Tidligere kabel var rimelig klemt inn til vegg av gulvlist.

    IMG_20201207_144601.jpg





    If your problem is intermittent or slow data, try releasing (or removing) cable ties on the bundle of cables coming into the patch panel. Cables that are tightly bundled frequently exhibit high levels of crosstalk between them. The effect increases with longer bundles of cables that are tightly bundled.
    Note that if the cable (including patch cables) tests good for proper continuity that the cause is most likely either the switch or excessive crosstalk.

    TIP: Use Velcro cable ties instead of vinyl ties as vinyl ties can crimp the cables causing excessive crosstalk.
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    261
    Torget vurderinger
    1
    Jau, placeboeffekten bør takast på alvol. Observasjonar bør berre takast på alvor når ein utfører ein kontrollert dobbel blindtest. Men det vil ikkje (tør ikkje?) dei som meiner å ha gulløya å gje seg ut på.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Mulig feil utført kabel nedløp fra min side.Tidligere kabel var rimelig klemt inn til vegg av gulvlist.






    If your problem is intermittent or slow data, try releasing (or removing) cable ties on the bundle of cables coming into the patch panel. Cables that are tightly bundled frequently exhibit high levels of crosstalk between them. The effect increases with longer bundles of cables that are tightly bundled.
    Note that if the cable (including patch cables) tests good for proper continuity that the cause is most likely either the switch or excessive crosstalk.

    TIP: Use Velcro cable ties instead of vinyl ties as vinyl ties can crimp the cables causing excessive crosstalk.
    Du burde også sjekke over de kablene som går inn og ut av de switchene du har tatt bilde av. Den 180 grader knekken på de kablene er ikke innenfor Cat5 specs. engang. :)
    " Most Cat.5 cables can be bent at a radius approximately 4 times the diameter of the cable. " Normalt en tomme/2.5 cm radius bøy. Mer knekk så degraderer man kabelen. Det er også strenge krav til trekking av kabel (antall kg i strekking), samt hvor mange kg. den kan være i klem.

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.531
    Antall liker
    35.430
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte selv en switch til 6 K som ga et realt løft 😀
    Kunne du si noe om hvordan det løftet artet seg? Hva var forskjellen på lydkvaliteten før og etter? Hvordan gjorde du sammenligningen, bare etter hukommelsen, eller gjorde du en eller annen A/B-test hvor du koblet frem og tilbake flere ganger? Hvilke testspor brukte du, og hvilke egenskaper lyttet du etter?

    Her er hvordan jeg selv sammenlignet digitalkabler for noen år siden, for selv å kunne gjøre meg opp en formening etter å ha testet i eget anlegg (som tydeligvis er det eneste saliggjørende for enkelte): https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/mad-science-stereo-i-seks-kanaler.19326/post-982803

    Og her er min sammenligning av CD-transport vs streamer: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/mad-science-stereo-i-seks-kanaler.19326/post-1000840

    Fint om du forteller litt mer om hvordan du vet at din streamer ga et løft.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det mange her inne ikke er klar over, det er at smitte fra/til en nettverkskabel er en meter ifra kabelen. Dvs. Man kan tappe data fra kabel i ganske så god avstand, som også betyr at den er "sårbar" for innstrålt frekvens. Hvordan har det seg da at man i et datasenter kan ha tusenvis med kabler buntet sammen uten at det blir pakkefeil i noen interfacer? Innstrålt frekvens har ikke høy nok energi/spenning til å manipulere datapakkene i vanlige miljø og kablene er faktisk ganske så resistante med måten de er oppbyggd på imot innstrålt støy.
    OSI-modellen på lag 1 tar seg av dette. Frekvensen er uansett såpass høy på datapakker at det er ufattelig langt utenfor det hørbare området på frekvens-skalaen. EMP er noe som kan ødelegge datapakker i en kabel, og noe man ønsker å beskytte seg imot i mer hardføre miljøer.
    Har dette vært analogt signal derimot med høyttalerkabler, eller signalkabler så har det vært noe annet og da er det mer hensiktsmessig med skjermede kabler og man kan sikkert bruke en AM-radio for å plukke opp denne støyen da den også er på lavere frekvenser og nært opp imot den hørbare skalaen, det samme kan man si om DAC.
    Når man kommer opp i Lag2 så starter switch å sjekke frames og om pakkene er hele og merker om det er kollisjoner i nettverket og sender/mottar pakker korrekt til sender/mottaker. Lag 1-2 er det man forholder seg til hjemme, lag 3 kan man ofte se litt bort ifra der.
    Lag 3 så er det routing og det som skjer imellom streame-tjenesten du bruker på internett og hjem til routeren din, det er dette laget som er internettleverandøren sin jobb og sørger for at trafikken flyter imellom alle ISPer og hjem til deg (ofte med NAT på din lokale router). Her ligger det informasjon om IP på source, destination og hvilken port som brukes. Nettverk er Lag 1-3.
    Lag 4 så har man transport, her er det sesjonene ligger og gjerne der man har VPN eller annen ende-ende kommunikasjon som er kryptert. Dette laget er det som sorterer pakkene i rett rekkefølge og bufrer og sjekker om pakkene er intakte (integritet), på Lag 4 og oppover så har man kommet til klienten (PC, streamer, TV).
    Lag 5 er session og her starter protokollene å komme inn, som kobler IP og hexadesimale tall imot mer nyttedata og først her starter man å benytte noe annet enn header i datapakken og starte og se på nyttetrafikken som er kapsulert i de første lagene. DNS, DHCP, LDAP ligger her oppe.
    Lag 6 så starter dekrypteringen av pakkene å skje, bruker man en streame-tjeneste så krypterers det også her (de som vil kan nevne en tjeneste som ikke krypterer, jeg tviler på at noen kjører ukryptert lengre da det dreier seg om å beskytte innholdet, integritet og sikre sine verdier). Om en pakke har en feilbit, så merkes det her også når pakken skal pakkes ut, da har man en ubrukelig pakke ettersom den da er blitt korrupt. Etter pakkene har gjennomgått dekryptering på lag 6 så kan de faktiske dataene man hører eller ser faktisk leses av Lag 7 som er Application og kan være et program slik som Spotify eller Wimp som brukeren kan styre eller se.
    Hva
    Om det er streamer eller PC eller mobil spiller ingen rolle, OSI-modellen gjelder uansett. Jeg holder meg hovedsaklig til Lag 1-3, de lagene over (4-7) er ikke akkurat mitt fagfelt lengre.
    Som man ser i OSI-modellen så er det sjekker på pakkene i flere lag oppover for å sjekke integritet på pakkene som kommer inn.
    OSI-modellen kan du, jeg også :)

    Jeg er en av de som sliter med å forklare hvorfor 0 og 1 ikke alltid låter som 0 og 1.
    Jeg er en av de som sliter med å forstå at en strømkabel kan ha noe å si for lyden i et anlegg.
    Jeg er ikke en av de som sier at andre ikke kan høre bedre enn meg, eller hva de hører.

    Vi har vel i et par hundre år laget fioliner. Dette er noe vi kan og vet hvordan fungerer. Det er jo ingen problem å kopiere Arve Tellefsen sin Stradivarius, men vi får det ikke til å låte likt. Målene på kassa kan være 100% perfekt, den er 100% stemt, men likevel hører de forskjell.
    Leif Ove Andsnes drar til fabrikken for å teste ut en haug like piano/flygel for å finne den som han liker klangen på. Alle er jo like, men forskjeller er det. Jeg kan ikke forklare det, men aksepterer at andre kan høre annet enn meg.

    Switch som gir bedre lyd? fornuften i meg sier nei, men jeg har tatt feil før.
    Selv om det ikke står øverst på todo-lista så er jeg fristet til å teste. Kanskje hører jeg forskjell, kanskje gjør jeg ikke. Jeg bestemmer ikke om andre hører, eller ikke hører forskjell.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.956
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    At musikkinstrumenter kan ha forskjellig klang avhengig av materialer, som at ingen tre er like, osv. er langt på vei helt naturlig, hvis man gidder å sette seg inn i bakgrunnsinformasjon. Instrumenter er kroneksemplet på analog teknikk, - selvsagt unntatt moderne elektroniske instrumenter....
    Også innen HiFi er det formålstjenlig å sette seg inn i bakgrunnsteknologien, uten at man trenger ta en flerårig ingeniørutdannelse av den grunn....
    Bare for ordens skyld, - fiolinen til Arve Tellefsen var en Guarneri, og ikke en Stradivarius... han solgte forørvig Guarneri'en for et par år siden... :cool:
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Instrumenter som nevnes er også siste ledd før luft settes i bevegelse og dermed faktisk lager lyd.
    IP pakkene i nettverket ditt har mange ledd igjen før de omsettes hos et HT element.
    Siste leddet er det som har mest betydning for lyden. HT/rom = streng/kabinett på veldig søk måte ;)
    Rart at ikke Andsnes&co drar rundt på hifibutikker for å lytte seg fram til den beste switchen for klaver lyd.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.531
    Antall liker
    35.430
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    At musikkinstrumenter kan ha forskjellig klang avhengig av materialer, som at ingen tre er like, osv. er langt på vei helt naturlig, hvis man gidder å sette seg inn i bakgrunnsinformasjon. Instrumenter er kroneksemplet på analog teknikk, - selvsagt unntatt moderne elektroniske instrumenter....
    Også innen HiFi er det formålstjenlig å sette seg inn i bakgrunnsteknologien, uten at man trenger ta en flerårig ingeniørutdannelse av den grunn....
    Bare for ordens skyld, - fiolinen til Arve Tellefsen var en Guarneri, og ikke en Stradivarius... han solgte forørvig Guarneri'en for et par år siden... :cool:
    Som mange her allerede vet har jeg hatt litt moro av å bygge en nylonstrenget akustisk gitar "from first principles". Da må man forstå hvordan det akustiske instrumentet fungerer, nærmest på molekylnivå. Hvordan produserer membranen (gitarlokket) lyd, hvilke svingemoduser har det, hva blir resonansfrekvensene for hver enkelt modus, hvordan påvirkes disse av masse/stivhet/demping, hvilken betydning har bracingmønsteret på undersiden av lokket, hvordan kobles bassrefleksresonans i kassen til plateresonans i toppen, hvordan driver strengene lokket vertikalt og i vridning, hvordan påvirkes det av utformingen av stolen, hvordan påvirker tykkelse og strekk i strengene stemming og spillbarhet, plassering av bånd, utforming av nut & saddle for intonasjon, ... og til slutt blir det lyd av det. Ikke så aller verst lyd heller, om jeg får si det selv. På veien var det ganske mye som skulle leses, beregnes, og testes. Etter hvert forstår jeg ganske godt hvorfor to gitarer kan låte ganske forskjellig. Det er ikke det minste mystisk ved det.

    Men jeg har også prøvd å finne ut en del om hvordan i huleste noe slikt som en ethernet-kabel skulle kunne endre opplevd klangfarge i et stereoanlegg, og finner ikke så mye at det gjør noe. Bare udokumenterte påstander fra snake oil-selgere, enkelte kunder som mener de fikk noe for pengene sine, og enkelte spekulasjoner fra sånne som meg på hva som eventuelt kanskje muligens kunne tenkes å (kanskje, muligens) gi en eller annen hørbar effekt. Men ingen målbare effekter overhodet, og ingen bevis på at noen faktisk greier å høre slike forskjeller bare med ørene uten å titte samtidig.

    At det er hørbar forskjell på to fioliner eller to gitarer sier ingen verdens ting om det. Og Stradivariuser lever ikke helt opp til sitt navn og rykte i en blindtest. Det er noe med merkevare og forventninger der også, selv om det faktisk er forskjeller.
    The finding also leaves open the possibility that Strads do sound better than modern instruments under certain circumstances—when the listener knows they are hearing a legendary instrument. "If you know it's a Strad, you will hear it differently," Fritz says. "And you can't turn off that effect."
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    OSI-modellen kan du, jeg også :)

    Jeg er en av de som sliter med å forklare hvorfor 0 og 1 ikke alltid låter som 0 og 1.
    Jeg er en av de som sliter med å forstå at en strømkabel kan ha noe å si for lyden i et anlegg.
    Jeg er ikke en av de som sier at andre ikke kan høre bedre enn meg, eller hva de hører.

    Vi har vel i et par hundre år laget fioliner. Dette er noe vi kan og vet hvordan fungerer. Det er jo ingen problem å kopiere Arve Tellefsen sin Stradivarius, men vi får det ikke til å låte likt. Målene på kassa kan være 100% perfekt, den er 100% stemt, men likevel hører de forskjell.
    Leif Ove Andsnes drar til fabrikken for å teste ut en haug like piano/flygel for å finne den som han liker klangen på. Alle er jo like, men forskjeller er det. Jeg kan ikke forklare det, men aksepterer at andre kan høre annet enn meg.

    Switch som gir bedre lyd? fornuften i meg sier nei, men jeg har tatt feil før.
    Selv om det ikke står øverst på todo-lista så er jeg fristet til å teste. Kanskje hører jeg forskjell, kanskje gjør jeg ikke. Jeg bestemmer ikke om andre hører, eller ikke hører forskjell.
    Det med at det er forskjeller på instrumenter og spesielt akustiske instrumenter er en helt annen sak og eget fagfelt, her er det mye følelser og myter ikke minst. Fuktighet på trevirke og tettheten i treet spiller nok også endel inn når man snakker om akustiske instrumenter, alder kan ha noe å si der også. Samt mic om det er opptak, men også ikke minst fingrene. Samme hvor mye vi øver, så tviler jeg på at vi blir like gode som Arve Tellefsen og de som er i nærheten like gode og har kanskje øvd enda mer kan høres litt annerledes ut igjen. Mange flinke musikere har en slags signatur på lyden sin, uavhengig av hvilket instrument de bruker. Jeg tror nok at om Arve Tellefsen har brukt en fele til 10 tusen så har det nok hørtes godt nok ut i de flestes ører, selv om Arve Tellefsen ikke har foretrukket den billige fela..
    Men jeg vet med sikkerhet at har spilt på en fele til en tusenlapp eller noen millioner så har det nok hørtes dønn likt ut! En av grunnene er at jeg aldri har rørt ei fele.. Men jeg er litt mer aktiv med gitar, og der finnes det også utrolig mange myter der ute og følelser settes nok foran det meste for veldig mange musikere. Musikere er gjerne kunstnere og da finnes det såklart mange objektivister der (til og med fargen kan ha noe å si), men også veldig mange gode musikere som er dønn fakta-baserte og har interesse hvordan ting henger sammen og konstruerer instrumenter (eller får andre folk til det) og bruker disse og der er det ingen hokus-pokus og søren meg lyder det også utrolig bra! Det er også musikere som kunne ha brukt instrumenter i millionklassen, men bruker en gitar til 5-10K butikk-pris selv om de blir sponsa og får det beste gratis.
    For musikerne så er nok det viktigste at man føler at instrumentet holder sammen og det gir den følelsen man er ute etter, halsen kjennes perfekt ut og at alt er der det skal være, vekt etc. på El-gitar så har pickups mye og si, det samme har elektronikken som er koblet bak med amper og høyttalere for å få rett lyd. Jeg mener ikke at et instrument er et instrument og de er like, selv om det er av samme merket og type da det også er små individuelle forskjeller selv på samlebånd.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Er det noen her som har erfaring med virkelig dyre nettverkskabler?
    Jeg mener, hvis man først skulle har råd til en veldig dyr streamer...

    Så Chord skriver dette om sin toppmodell Chord Music streamingkabel:

    We’ve used the ChordMusic streaming cable with the acknowledged class leading streamers,
    cutting edge digital amplifiers as well as the do-it-all integrated amps and pre-amps.
    In every case it bought layers (and layers) of musical detail and transformed the sound – ie.
    The decay of a piano note left to die naturally at the end of a song, revealing the timbres and overtones.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn