Kanskje jeg vil ha en gitar selv også?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    27.151
    Antall liker
    17.101
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som mange vet lagde junior og jeg en elgitar for et par år siden. Nå har gutten og gitaren flyttet til Göteborg og til studier på Chalmers, men her en kveld slo en tanke ned i meg: Kanskje jeg vil ha en gitar selv også? Ikke at jeg mangler gitarer, men det er alltids plass til en til, og jeg har jo resten av den IKEA benkeplaten liggende fortsatt. Utgangspunktet er den Gibson CE Chet Atkins nylonstrengeren jeg spiller oftest på, riktignok bare til husbruk. Den er nesten en massiv planke, så den akustiske lyden er ikke all verden selv om den låter fenomenalt innplugget. Det hadde jo vært fint om den lagde litt lyd uten å måtte rigge opp elektronikk. Dessuten har den vel mye sustain for en nylonstrenger, spesielt i bassen. Og så er det litt trangt mellom strengene med den forholdsvis smale halsen.

    Så for å få parkert den idéen begynte jeg å skisse på en thinline elektrisk nylonstrenger, slik som jeg tror jeg vil ha den. Sånn, omtrent:

    Skann_20150511 (3).jpg


    En ganske vanlig OOO-størrelse nylonstrenget kassegitar. Nesten, ihvertfall.
     
    Sist redigert:

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.147
    Antall liker
    1.144
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Kult Asbjørn og selv om jeg ikke spiller selv så ble jeg fascinert av ditt forrige gitarbygg.
    Men nå venter vi også litt i spenning på høyttalerne dine altså ;)
     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    27.151
    Antall liker
    17.101
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, men jeg måtte få ned den skissen før jeg fikk konsentrert meg om å gjøre dem ferdige. Det nærmer seg med stormskritt, så dette prosjektet får vente til etter at de lager lyd. Så kan jeg etterhvert plugge inn denne gitaren i de høyttalerne via en Line6 Pod og en ledig inngang på DEQX'en, og muligens sette en slags dB-rekord for nylonstrenget gitar. Rent bortsett fra at den ikke egentlig får nylonstrenger, da, men fluorokarbon fiskesnører som de øverste strengene. Forøvrig er alt nokså normalt, eller nesten, kanskje. :)
     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    27.151
    Antall liker
    17.101
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, tenkt stemt BEADGBEA (for å bruke den engelske betegnelsen B for tonen mellom A og C), trådomviklede strenger vist i fete bokstaver. De seks midterste strengene er en "normal" gitar, og så fortsetter gripebrettet "rundt", slik at over den høye E-strengen er det en A på samme måte som over den nederste E-strengen, og nedenfor den laveste E-strengen er det en B på samme måte som nedenfor den høye E-strengen. Det gjør det mulig å gå ganske dypt i bassen (61,7 Hz), og å spille en del høye melodinoter uten å strekke fingrene på venstrehånden ut av ledd. Har blitt gjort før:
    https://guitarcentre.wordpress.com/2012/01/25/martin-woodhouse-8-string-brahms-guitar/
    Paul Galbraith

    Dessuten er den tenkt som multiscale/fanned frets også, for at det skal bli noenlunde likt strekk og brukbar lyd av både høyeste og laveste streng. Laveste B-streng 650 mm, øverste A-streng 613,5 mm. 650 mm er normal skalalengde for en klassisk gitar, 613,5 mm er skalalengden på samme gitar med capo på første bånd. Galbraith's Brahms-gitar har skalalengde 650-615 mm. Han bruker faktisk Seaguar fluorokarbon fiskesnører til de øverste strengene, så det er nok ikke noen original idé, det heller.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    27.151
    Antall liker
    17.101
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det som kanskje er litt mer originalt er lydhullene på overkanten i stedet for på toppen. Andre har selvsagt gjort det også før, men da bare som ekstra hull i gitarkroppen. Portene med munningen rett mot den som spiller vil kanalisere en del lyd fra undersiden av stolen mot gitaristen, slik at vedkommende hører mer av gitarlyden enn med bare lydhull på toppen.

    Det normale lydhullet på en akustisk gitar virker som en bassrefleksport med resonans rundt 100 Hz. Tingen med en thinline er at den får ganske lite volum inni kroppen. Med mindre volum vil resonansfrekvensen øke og fundamentet blir litt tynt, men det jeg trenger her er tvertimot en lavere frekvens for å kunne løfte frem dypbassen denne gitaren kan produsere. Så vi trenger et tynnere og lengre bassrefleksrør enn det vanlige lydhullet, alt annet likt. Men det lar seg gjøre. For å få til fasen som armstøtte langs kanten må sideveggen være litt tykkere der. Bor huller i den, og voilá: Bassrefleksporter. Tre stykker, slik at noen skumgummipropper i en eller flere av dem kan brukes til å justere resonansfrekvensen. Håper på å kunne treffe ca 80 Hz. Stapp skumgummipropper i alle tre hvis det ikke er ønskelig med for mye bass sent på kvelden, og plugg den inn med passe eq-boost hvis det tvertimot er ønskelig med mye bass.

    Lett asymmetriske avstivninger på undersiden av lokket vist med tynne streker, "IKEA-type" skruefeste for halsen. Doble streker viser mulige avstivninger i ryggen på gitaren, men det er mulig at de blir droppet.

    Skann_20150512.jpg
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    27.151
    Antall liker
    17.101
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har fundert litt mer på dette prosjektet i sommer. Det vil bli enda morsommere om den er stemt CEG#CEG#CE (eller CEAbCEAbCE om man heller vil se det den veien). Da er det en stor ters mellom hver streng (fire halvtoner).

    Det smågeniale med det er at f eks en durakkord får eksakt samme fingermønster uansett hvor på halsen den er. En C gripes på samme måte som en F eller en D, bare på litt ulike steder. Ditto med en moll, eller en 9sus4, osv. Typen akkord bestemmes av fingermønsteret og så kan man flytte det mønsteret rundt på gripebrettet for å få de forskjellige grunntonene. "Vanlige" gitarakkorder med mange åpne strenger er bare å glemme, men en del jazzy greier blir kanskje oppnåelige for en klønete amatør.

    Det er selvsagt ingen original idé, det heller:
    The Major 3rd Tuning
    https://en.wikipedia.org/wiki/Major_thirds_tuning
    http://www.keith.bromley.name/sitebuildercontent/sitebuilderfiles/M3_Guitar.pdf

    Dessuten har jeg bestemt at materialene skal oppgraderes litt her. Det er bortimot umulig å få kjøpt passe store emner i skandinaviske treslag som lønn, men desto enklere å kjøpe "maritimt listverk" hos en trelasthandler. Resten kan kjøpes hos Luthiers Mercantile International, Inc. i USA. Gitarkroppen blir Khaya-mahogni, halsen laminert av tre stykker Honduras- og to stykker Khaya-mahogni, lokket Port Orford Cedar (=vanlig hagesypress), og gripebrettet indisk rosentre i størrelse tiltenkt en 6-strengs bass. Alt treverket er nå handlet inn og ligger under en sofa på stua til akklimatisering. Det vil forhåpentligvis være passe tørt en gang uti fyringssesongen. En del andre deler til prosjektet har også kommet. Stemmeskruene (2x4) er customlagd hos Gilbert Tuners i California, og pickupen en Highlander iP-1X med custom lengde på piezo-elementet. Så er det karbonstenger og truss rod til halsen, bånd til gripebrettet, noen småverktøy, skjellakk og pimpsteinsstøv, og så videre.

    Men først har jeg et par høyttalere som skal finéres og lakkeres. :)
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    27.151
    Antall liker
    17.101
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Takktakk. Jeg forsøker også å få Thomastik-Infeld til å lage et custom sett flatwound strenger til den. Jeg avskyr lyden av strengegnissing. Det viste seg at østerrikerne var vanskeligere å overtale enn diverse amerikanere. Amerikanerne klasker bare på et pristillegg og gjør gladelig hva som helst, mens østerrikerne er mer svårflörtade og opptatt av sin kunstneriske integritet (eller noe i den retningen). Mulig jeg må greie meg med diverse fiskesnører til å begynne med, men jeg gir meg da ikke så lett. Forsøker igjen når jeg kan sende med et bilde av den ferdige gitaren, kanskje på vårparten en gang. Først er det noen høyttalere som skal bli helt ferdige.
     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    27.151
    Antall liker
    17.101
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Høyttalerne er så definitivt bygget, og et par NCore-forsterkere også. Kanskje jeg har fått nok av aluminiumsspon for en stund og behøver litt treflis av edel mahogni før neste forsterkersett?

    Oppdatert drodling, fortsatt samme hovedidé, men med et par små justeringer. Den får nok regnes som en baryton, tror jeg. 710 mm skala på åttende streng stemt til Bb1 (57,6 Hz). Da blir det Bb1-D2-Gb2-Bb3-D3-Gb3-Bb3-D4 på de åpne strengene, og en soprans D6 (1161 Hz) på 24. bånd på første streng. Det bør jo holde.

    180320-scanned baritone.jpg


    Ringene på gripebrettet markerer alle C, forresten, og de fylte ringene er blokkfløytens C4. Jeg tror jeg har funnet en løsning på strenger til den også, men vi får se om det fungerer når det kommer så langt.
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    881
    Antall liker
    527
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Alt blir en vanesak selvsagt, men selv finner jeg mer enn nok utfordringer i std tuning med innslag av åpen g/d for de blå sysler eller drop d på mørke dager :)
    Hva er planen med tailpiece og bro? Lage selv eller er det litt å velge i der ute?
     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    27.151
    Antall liker
    17.101
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Lage selv. Tailpiece er tenkt lagd av kapp fra gripebrettet, mens bridge er en separat bit rosentre. Saddle og nut (jeg vet bare hva disse tingene heter på engelsk, beklager...) blir syntetisk elfenben.

    Hvis funderingene stemmer kommer denne til å bli ekstremt lettspilt. Tanken er å lage noe som er lett for meg og desto vanskeligere å finne ut av for andre som faktisk kan spille gitar. :)

    Grunnen til at jeg tok den to halvtoner ned i denne iterasjonen er at da kan jeg spille basslinjen i en tre-akkords-affære i C med rot og kvint i alle tre akkorder på de fem nederste strengene uten å flytte på noe som helst. C/G, F/C, G/D, alternating bass eller power chords. Derfor en D på åpen fjerdestreng. Det definerte hvor dypt den behøver å gå, og førte til at jeg i prinsippet forlenget gripebrettet med to bånd fra forrige skisse. Derfra er det bare å skyve labben oppover for å transponere fra C til Db, D, Eb, E etc.

    Med den andre venstrehånden kan jeg gripe akkorder og melodinoter høyere oppe. Finessen der er at alle dur-akkorder har eksakt samme fingermønster, alle moll-akkorder, alle dom7, etc. Fingermønsteret bestemmer hvilken type akkord, plasseringen av labben tonearten. Det er ikke nødvendig å huske "grep" for bestemte akkorder, men mer interessant å forstå harmonilære med små og store terser etc for å forstå hvordan de ulike akkordene er bygget opp. Kan man en septim, kan man dem alle.

    Derfor også navigasjonsmerkene for å vite hvor man plasserer labben vs skalaen. Det er fullt mulig å gå seg bort på et så stort gripebrett om det ikke er noen oppmerking der, men den tradisjonelle oppmerkingen ved femte, sjuende, niende og tolvte bånd gir ingen mening på denne. Her repeterer skalaen seg på fire bånd og tre strenger, så man kan dra en komplett skala over mer enn to oktaver uten å flytte venstrehånden sidelengs, bare løpe tvers over gripebrettet på de samme fire båndene, ett bånd pr finger.

    Det ene lille problemet er muligens antall venstrehender, så det ser ut til at jeg behøver å lage en litt snodig capo også. Den er nok heller ikke å få kjøpt i butikk.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    27.151
    Antall liker
    17.101
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Han her ville passet perfekt til gitaren, ihvertfall hvis det var venstrehender han hadde dobbelt opp av.

    p7071166_51db3f459606ee3445404513.jpg
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    852
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Gammel skogsarbeider Asbjørn ? litt av en hals du har på bordet :)

    Men hvordan måler du fukten i tre ?
     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    27.151
    Antall liker
    17.101
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Grove limtredragere hoder ting oppe. :) Nja, den skal nok trimmes inn litt i forskjellige retninger. Planken er ca 100 mm bred, men skal maksimalt være 88 mm nederst. Skissen over gjelder fortsatt.

    Jeg har forsåvidt fuktmåler for treverk, men har ikke brukt den her. Trebitene har ligget inne over flere fyringssesonger, og snekkerboden har kontrollerte 45 % luftfuktighet. Tror det skal gå bra.

    Treverket i kroppen og i skunkestripene i halsen ble solgt som khaya, men etter å ha satt høvelen i det tror jeg det snarere er sapele. Ikke noe galt med det. Det lysere treslaget er hondurasmahogny fra før det ble CITES-restriksjoner på sorten.

    https://www.taylorguitars.com/guitars/acoustic/features/woods/body-woods/sapele
     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    27.151
    Antall liker
    17.101
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Grovsnekring er nå en ting, men nå skal gitaren få lokk i Port Orford cedar (vanlig hagesypress), og da begynner det å bli litt mer presisjonsarbeid. I stedet for å bestemme en tykkelse og høvle i vei forsøker jeg å beregne riktige stivheter og resonansfrekvenser, og så regne baklengs til et tykkelsesmål. Prosedyren står beskrevet hos Trevor Gore & Gerard Gilet "Contemporary Acoustic Guitar Design and Build", men det er tydeligvis en feil i den ene formelen på side 4-59. :)

    Anyways, man kakker i vei på den aktuelle trebiten, måler spektrumet med en mikrofon, identifiserer resonansfrekvensene og beregner stivhetsverdier på langs og tvers av fibrene. Så plugger man inn målene på kreasjonen og en target-frekvens for toppen, og ut faller en tykkelse i millimeter. Dette er Youngs moduler og treghetsmomenter i fleng. Jeg vil gjerne treffe en bassrefleksresonans (main air) rundt 70-80 Hz og plateresonans rundt 170-180 Hz for lokket (main wood). En typisk nylonstrenger er tunet til ca 95/190 Hz, men her går dypeste streng en god del lavere enn på en vanlig gitar, så det bør være litt mer resonans også nederst.

    Med dette trestykket på denne gitaren bør lokket være relativt tynne 2 mm, sier regnearket. Jeg vil gjerne ha litt mer sustain i denne enn hva som er typisk for en nylonstrenger, så jeg vil nok konsentrere litt mer av massen mot midten av lokket. Kanskje litt mer tykkelse på midten og litt mindre langs kantene. Det er motsatt av en flamenco-gitar som gjerne er litt tynnere på midten av lokket for å få perkussivt attakk og kort sustain. Nå står trebitene i press for liming, og så kan det kanskje høvles litt mer i morgen.

    Hvis noen lurte: Ja, jeg ser det som helt naturlig at en elektrisk plankegitar har akustisk lokk. Har blitt gjort før: http://www.sandguitars.com/prod_mahog_ds.htm
    https://godinguitars.com/product/a10-natural-sg-038169/
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    27.151
    Antall liker
    17.101
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Velkommen. Kveldens observasjon: Høvelspon av Port Orford Cedar lukter godt.

    Topplaten før høvelen var satt i den:

    20180921_211731 (Small).jpg


    Omrisset av kroppen og toppen er tegnet opp med blyant. Det er også en svak kontur av et omriss av en dreadnought-gitar der. Den var allerede tegnet inn fra leverandør. Denne får litt mer kurver enn en dread og blir litt smalere. Kroppen blir 380 mm bred, omtrent 15 tommer, mens en typisk Martin D-28 er 15 5/8" bred. Størrelsen på denne blir mer som en OOO eller OM på 15".

    Lokket kommer ikke til å gå helt ut til kanten av kroppen på oversiden. Der skal det være en fas for ergonomiens skyld. Det er kanskje moderne, men ikke så veldig originalt, det heller.

    bevel.jpg

    https://ryanguitars.com/design-innovations

    Jeg funderte lenge på hvordan den fasen skulle lages rent teknisk, men kom til slutt frem til at det enkleste er det beste. Det blir rett og slett en fas på kroppen med eksponert sapele. Binding (kantlister) på noe slikt er heller ikke helt enkelt, men Port Orford Cedar er omtrent like hardt som mahogny, så det enkleste er fortsatt det beste - jeg dropper hele binding-momentet. Behøver strengt tatt ikke den forsterkningen på kanten av lokket. Det er også litt moderne og kan bli nokså elegant.

    b7d8a0df9074465bbe5f28122cb33810.jpg

    Gallinaro Guitars - Custom Guitars
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    27.151
    Antall liker
    17.101
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror dette er første gang jeg har holdt på med snekkerarbeider hvor mikrometer er den relevante størrelsesenheten. Å høvle ned det lokket fra ca 4 mm til 1,9-2,1 mm, jevnt fordelt over bredden av platen, er ikke noe man tar på øyemål med en sløv lommekniv.

    Første bud er lynskarp høvel med riktig profil over bredden av bladet. Da er det hendig med en slipejigg og diamantbryne:

    20180923_172009 (Small).jpg

    Veritas Tools - Sharpening - Mk.II Honing Guides

    Jeg tror ikke min fars gamle Sargent #7 noen gang har vært så skarp tidligere. Deretter behøves det en målerigg som er i stand til å registrere tykkelsesvariasjoner på +/- 0,01 mm. Det blir litt finsløyd bare det, men med et mikrometer og en bjelke av 40 mm stavlimt bøketre blir det noenlunde stabilt:

    20180923_173044 (Small).jpg


    Deretter er det bare å høvle videre. Det tar litt tid å gå ned fra 4 mm til 2 mm når hvert spon er ca 50-60 um tykt. Snart halvveis nå:

    20180923_175049 (Small).jpg
     
    Sist redigert:

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.134
    Antall liker
    977
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Det der er ikke enkelt, kudos om du får dette til :)
     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    27.151
    Antall liker
    17.101
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    27.151
    Antall liker
    17.101
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det blir ikke en halvakustisk av type Gibson ES-335, Gretch Duo Jet, Höfner Verithin eller lignende, men mer som en Gibson Studio Classic.

    gibson-studio-classic-xl.jpg

    Chet Atkins's Gibson Studio Classic | Equipboard®

    Den er i sin tur basert på et design fra Kirk Sand. I prinsippet er det lokket fra en klassisk gitar på en utfrest kropp av mahogny. Problemet man forsøkte å løse var at Gibsons CE Chet Atkins-modell (som jeg har) med massiv mahogny-kropp gir altfor mye sustain i bassen, så det er vanskelig å få rytmen til å sitte ordentlig. Det blir palm muting og diverse forsøk på å sette noe slags demper på de tre nederste strengene, men det blir likevel ikke helt riktig. Kirk Sand løste det med et "vanlig" lokk fra en klassisk gitar.

    Capture.PNG

    Products | Sand Guitars

    Så har jeg forlest meg på litteratur om vibrasjonsmoder i gitarlokk, inkludert bind 1 og 2 av Gore & Gilet "Contemporary Acoustic Guitar Design and Build", og har fått noen idéer om hvordan jeg kan forme lyden sånn noenlunde dit jeg vil ved å gjøre lokket passe stivt i riktige retninger. Lokket blir basert på Gore's falcate bracing, men med mindre karbonfiber. I prinsippet som en klassisk nylonstrenget gitar.
    Falcate Bracing

    Her er en annen gitar som jeg har sett litt på. "The Dome", en nylonstrenget archtop av Daniel Slaman. Ideen der er at nylonstrengene ikke har nok energi til å drive et tradisjonelt archtop-lokk. En lettere konstruksjon må til. Lokket er en tynn plate som er formet til et segment av et kuleskall, presset til riktig profil med bracingen. Pat Metheny har minst to av dem.

    P8030085.jpg

    http://www.nylonstringjazzguitar.com/index.html
    http://www.nylonstringjazzguitar.com/old-school-dome---37717.html

    Slaman er litt hemmelighetsfull om eksakt hvordan bracingen i "The Dome" ser ut, men det typiske for en archtop er langsgående lister. Med en tailpiece blir også belastningen fra strengene på lokket annerledes. Det er stort sett bare et trykk rett ned, i stedet for et rotasjonsmoment og skjærkrefter som på en tradisjonell klassisk gitar (eller en stålstrenget flattop).

    dsc_0011.jpg

    http://www.mccarthystringedinstruments.com/page7/styled-2/styled-4/page12.html

    Det er landskapet vi beveger oss i med dette prosjektet. :)
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    27.151
    Antall liker
    17.101
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Yes. Det ligger en custom Highlander iP-1X i skuffen og venter på å få slippe til. Måtte ha lengre piezo-element for åtte strenger. X’en betyr ekstern strømforsyning, siden jeg helst vil slippe å måtte bygge inn batteriholder i gitarkroppen.
    iP-1 Acoustic Guitar Pickup

    Generelt har jeg ikke lyst til å ha noen andre inspeksjonsluker i gitarkroppen heller, så en liten utfordring med denne er hvordan man installerer elektronikk og eventuelt justerer bracing med høvel etter at lokket er limt på. Lengden på bassrefleksrørene kan også måtte justeres, men det vet jeg først etter at kassen er tett. Det er ikke bare å stikke en hånd inn gjennom lydhullet. Jeg har en liten idé om hvordan det kan gjøres, og så får vi se om det fungerer. :)
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    27.151
    Antall liker
    17.101
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå tror jeg det er best å stoppe mens leken fortsatt er god. Lokket er tynnet ned til omtrent riktige dimensjoner. Det er fortsatt ca 2.3-2.4 mm på det tykkeste, men den siste tiendedelen får vente til like før liming. Det skal helst være en helt fersk overflate for å få limet til å sitte best mulig. Det er lett å se at overflaten oksyderer littegranne fra en dag til den neste. Det som er en helt ren og blank overflate like etter høvling får et litt mattere preg dagen etter. Lett å se hvor det neste høveldraget går.

    20180926_221751 (Small).jpg


    Selv med denne tykkelsen kjennes trestykket fortsatt ganske stivt. Når jeg banker forsiktig på det kommer et markert "ping" med ganske lang ringing. Det virker lovende, formålet tatt i betraktning.

    Så var det bracing, innimellom mye annet rart.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    27.151
    Antall liker
    17.101
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var ganske nøyaktig så vanskelig som jeg trodde. Det ble en del bra opptenningsved underveis. Port Orford lar seg tydeligvis bøye til riktig radius for de indre listene hvis den er ca 3 mm tykk, og til de ytre med mindre radius hvis den er ca 2 mm. Så jeg høvlet ned kapp fra lokket til de tykkelsene og bøyde i vei.

    De listene måtte lamineres opp med granlister for å komme til riktig totaltykkelse. Etter litt leting fant jeg en passe stor bit av en granlekt som så bra ut. Den hadde kommet til hus som strø (mellomlegg) i en pakke med kledningsbord til ytterveggene, men var tettvokst og nokså perfekt kvartskåret. Så jeg delte den opp i tynne lister, høvlet dem ned til 1,5 mm og bøyde dem også. Listene fra det trestykket bøyde seg uten å mukke, mens tilsvarende lister fra andre granlekter i samme haug nektet plent. Aner ikke hvorfor de var så forskjellige, men det ble da nødvendig antall lister av det. Som en liten bonus går årringene i granlistene tilnærmet vertikalt, mens årringene i Port Orford-listene ligger horisontalt.

    Så var det 24-timers Casco Strong Epoxy Professional og klyper i fleng. Litt plastfolie fra kjøkkenskuffen hindrer ting fra å lime seg til hverandre i utide.

    20181007_134626 (Small).jpg


    Aluminiumsdingsen i hjørnet på arbeidsbordet er varmekolben som ble brukt for å bøye til listene. Haugen med opptenningsved var ikke til stede da bildet ble tatt.

    Her er de indre listene 6x11 mm, ca, og de ytre 5x10. Det er sannsynligvis i stiveste laget, men det er veldig mye lettere å høvle dem ned til riktig stivhet enn å høvle på litt ekstra treverk, så jeg ville gjerne starte litt på oversiden av hva jeg tror det skal ende på.

    Guesstimatet er 6x9 og 5x7 mm med litt trapesform. Når jeg blåser støvet av mitt gamle eksemplar av Roark & Young: "Formulas for stress and strain" og prøver å regne litt får jeg en stivhet (dvs Youngs modul E ganger arealmomentet I omkring felles akse tvers over like foran stolen) på 99 Nm slik det er nå med lokket på ca 2,3 mm og disse målene på listene, mens det går ned til ca halvparten med lokket høvlet ned til 2.0 mm og listene på de nevnte dimensjonene. Da har jeg testet trestykket i lokket og funnet en Youngs modul i lengderetningen på 14,9 GPA, mens jeg gjetter på "typiske" 12 GPa for granlistene.

    Ca 50-60 Nm stivhet kan være omtrent riktig, omtrent som en lett bygget stålstrenger eller en solid nylonstrenger, men det vil jo vise seg etterhvert. Åttestrengeren må håndtere kreftene fra to strenger ekstra, samtidig med at dette designet har en større del av lokket aktivt enn en typisk akustisk gitar med lydhull. Begge deler tilsier at lokket må være en god del stivere enn en state-of-the-art klassisk gitar ved 20-25 Nm. Til sammenligning, en fabrikkbygget Martin OOO for stålstrenger har ca 110 Nm og en noname kinesiskbygget kassegitar fra nærmeste butikk kanskje 230 Nm. Det blir nok overkill for de strengene jeg har tenkt å sette på denne.

    Game plan videre er å pusse av limsøl etc fra listene, forme dem til riktig profil i lengderetning med riktig krumming for lokket, høvle ned lokket til korrekt tykkelse, og montere lister og lokk til en enhet med riktig form. Deretter forme og hule ut gitarkroppen med bassrefleksporter og det hele, lime på lokket, teste for resonansfrekvenser, og justere listene for å få riktig resonansfrekvens uten at lokket deformeres for mye under strekket fra strengene. Det kan forsåvidt bli en liten teknisk utfordring å høvle lister på undersiden av lokket fra inni en plankegitar, men folk har da bygget skip i flaske før også. ;)

    Det er også andre som snekrer på åttestrenget nylonelektrisk gitar med samme type bracing, ser jeg:
    8 String bocote falcate braced nylon string crossover guitar
    8 String Falcate Braced Nylon String Crossover Blog
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    5.751
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    En deltager på et annet forum om gitarer, har signaturen " Maker of sawdust and fine kindling...".... lett å havne i den fella i mange sammenhenger, når man pusler med finsnekring av ymse slag....
     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    27.151
    Antall liker
    17.101
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Her poserer den egentlig bare for fotografen, men det begynner da å se ut som mer enn bare opptenningsved. Lokket er nå 2,25 mm på det tykkeste, og jeg tenker å pusse det ned litt til før liming. Med denne tykkelsen har det allerede mistet den ringende "ping"-lyden og er nå mer diffus når jeg kakker på det. Da begynner det å nærme seg riktig tykkelse.

    Bracingen er klar til liming. Sandwichene med gran/POC/gran limt med 24-timers hard epoxy ble vanvittig stive sammenlignet med en granlekt i tilsvarende dimensjon. Her har jeg tatt dem ned til 6x8,5 og 5x8 mm. De J-formede listene er bøyd for å sikre at det blir en forsterkning over limskjøten i lokket.

    20181011_224618 (Small).jpg


    For å få geometrien riktig skal lokket formes til et kulesegment med 5 meters radius. Det er en god del mer krumt enn de noenlunde normale 21 fot radius for en "flattop guitar". Den ekstra krumningen gjør lokket en god del stivere også. Mitt regneark vil ha det til at med samme tykkelse får det 33 % høyere resonansfrekvens, alt annet likt. Alt annet er selvsagt ikke likt, siden denne får et mye større aktivt lokk enn en vanlig klassisk gitar med lydhull og tverrgående bracing som i praksis gjør at bare den nedre delen av lokket har en akustisk funksjon. Det drar i motsatt retning.

    Det skal dessuten inn litt karbonfiber over og under hver list. Det gjør kanskje ikke så stor forskjell for stivheten med det samme, men sies å være en bra forsikring mot "cold creep" hvor lokket endrer form over tid under kraften fra strengene. Men det blir ihvertfall ikke mindre stivt enn det allerede er, så jeg er litt spent på hvilke resonansfrekvenser tingen vil vise.

    Forresten, poenget med den bracingen er (som dere ser av bildet) at det ikke er noen tverrgående avstivere, annet enn stolen som etterhvert havner på motsatt side og forbinder de to små sidelistene. Det er viktig av to grunner: For det første fordi Port Orford Cedar som jeg bruker her har mye høyere stivhet på tvers enn hva f eks gran har. Hvis den i tillegg stives av på tvers vil det ikke bli så mye overtoner den veien. Det er forsåvidt den andre grunnen, også om lokket hadde vært i gran eller thuja (aka western red cedar). Mye av lydkarakteren fra en gitar kommer fra de første få overtonene hvor deler av lokket svinger i motfase med hverandre. Denne bracingen forsøker å maksimere svingemoduser som (2,1) hvor de to sidene av lokket svinger i motfase med en delelinje langs midtstreken og (3,1) hvor hver side av lokket er i motfase mot midten av lokket. Her får slike moder lov til å svinge seg, sammen med grunntonen hvor hele lokket jobber i fase som en høyttalermembran, mens det avstives på langs for å motvirke moment og skjærkrefter fra strengene. Den ene tverrgående listen med stolen og de to korte på hver side forsøker å skape en linje som moden (1,2) kan svinge rundt når strengene nøkker i stolen. En høyttalermembran i kontrollert oppbrytning, liksom.

    img_1275278348_15128_1276069361_mod_521_410.gif

    http://www.goreguitars.com.au/main/page_about_design_modal_tuning.html
    http://www.goreguitars.com.au/main/page_innovation_summary_falcate_bracing.html
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    27.151
    Antall liker
    17.101
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ingen vei tilbake:

    20181015_235535 (Small).jpg


    Lokket er pusset ned med sandpapir, korning 180, 200 og til slutt 400. Det er lagt en bunt karbonfiber under hver list før den er limt med 24-timers epoxy og satt i press med go-bars i en 5-meters radiusform. Listene er er også formpusset på undersiden med sandpapir i formen slik at de skal passe nøyaktig til den ønskede profilen. 24-timers-epoxien er glatte greier med tendens til å skli ut så snart man ser bort, så jeg har også lagt noen MDF-klosser mellom listene for å sikre at de ikke sklir til siden. Så får vi se hvordan det ser ut i morgen, og eventuelt lime på resten av listene hvis dette ser brukbart ut.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    4.994
    Antall liker
    2.955
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Herlig prosjekt. Hadde vært artig å hørt det ferdige produktet en gang. Du burde skaffet deg et akustisk kamera ala dette for å få verifisert at teori stemmer med praksis:)

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn