Mbares lyttestue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Tredje gangen jeg er og hører plankene til Mbare nå. Og jeg må si det har vært en stigning for hver gang. Jeg vil nok ikke gå så langt som Roda gjør i sin rosende omtale av lyden. Men som sagt bedre har det blitt.

Audiolense, (er det ikke det det heter?) hjalp jo en del. Virka nesten som en gammeldags loudnesknott det der. Litt mer bass og varme i lyden når den ble kobla inn. Tamme greier uten, så den har sin misjon.

Spilte mer åpent og "riktig" nå enn det jeg har hørt før.

Men hvor dynamikken var gjemt, det vet jeg ikke, for den var fraværende.

Men Mbare har retningen inne mot noe bedre tror jeg.

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    155
    Mbare som moddis, ja ja. Ser for meg at dette kan bli riktig så morsomt. Doble nick på alle mann fra i kveld av og full tut på tastaturet så holder vi ham i ånde utover høsten, he, he.

Rolfo: Aner jeg et skimmer av positivitet i uttalelsen din om M´s anlegg?

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Andreas skrev:
    Mbare som moddis, ja ja. Ser for meg at dette kan bli riktig så morsomt. Doble nick på alle mann fra i kveld av og full tut på tastaturet så holder vi ham i ånde utover høsten, he, he.

Et skimmer kan du nok ane ja.

I forhold til for et år siden så spiller det jo jævli bra.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.085
    Torget vurderinger
    1
    Andreas skrev:

Dere er under oppsikt... :mad:

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    rolfozzy skrev:
    Men hvor dynamikken var gjemt, det vet jeg ikke, for den var fraværende.
    Fraværende? Jøss. Det er jo helt katastrofe i så fall. Nå blir det :'( før jeg legger meg. 8)

rolfozzy skrev:
    Men Mbare har retningen inne mot noe bedre tror jeg.
    Du tenker på de Fortene som sto oppstilt i et hjørne og forblei uspilt? Har hørt at det er Klipsch-HT som faktisk kan spille bass i motsetning til lillebrødrene. ;D

Lagga

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    37.040
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Hmm, var det her vi skulle legge inn inntrykk da - vel, mine er i den andre tråden....

;)

Morten

J

Jazzy

Gjest
    Da var tiden kommet for et besøk hos Mbare.
    Dette var et besøk jeg har gledet meg til, mye pga. Audiolense. Er i utgangspunktet opptatt av minst mulig "bokser" i signalveien, men dette virket på meg som en fornuftig tilnærming til frekvenskorrigering av annlegget.

Kom litt sent, og ved ankomst var det allerede god stemning i stua, både pga. god musikk, og noe medbrakt. ;D

De som var der var Rørlig, verten Mbare, Lagga, Atonal, og JanR. Rolfozzy så sitt snitt til å ta en røyk da bildet ble tatt. :)

Her var uttesting, og vurdering av AL i full gang.

La først merke til høyttalerene, som var ribbet for front-trekk, og med noen store filterbokser på gulvet bak. Ikke akkurat diskrè, i sort, og sølv, men heller ikke stygge. Høye, og slanke med litt DIY preg.

Delefiltrene var fyllt opp med gromkomponenter.

Her var det masse interessante, og gjennomtenkte tweaks, og DIY løsninger.
    Pre Ampen var en TVC, med innebygd RAKK-Dac er fra www.kandkaudio.com. I tillegg med et flott utseende, som falt i smak.

Anleggets primære lydkilde, var en Logitech Squeezebox Classic 3, som leverte signalet digitalt til overnevnte DAC/Pre.
    Den mørke treboksen under SqueezeboksenI: The Heretical - en rørbuffer med zero-gain. Laget etter en oppskrift på DIY-audio, den er rett og slett der primært for å gjøre impedansen litt snillere for effekten. Ubalansert.

Mbare brukte også en Sony DVD spiller som drivverk. Den ble ikke testet under kveldens seanse.

Kabler må til, og her var det en blanding av flere merker. Strømkabler er en hodge-podge av LMC-kabler samt noe Xindak på hjemlån fra Lille_Adam. Det er to strømfiltre, et Monster og et annet kinamikk (det siste brukers fordi Xindak-kablene har amerikanske plugger).

Hodetelefoner var også på plass i form av Beyer Dynamics 880, med DIY rør amp(står på toppen av racken, med 2 smårør), og DIY strømforsyning.

Til slutt et par bilder av hele herligheten. ;D

Velger å utelate noen dyp vurdering av mine lytteintrykk denne gangen, og heller komme tilbake med det ved en senere anledning.

Hyggelig å endelig få møte Østfoldmaffian. ;D

En sann gjeng av entusiaster bade for musikk, HiFi, og ikke minst godt drikke.

Takker for meg Mbare, og kommer gjerne igjen for en nærmere gjenomgang av AL, og ikke minst for å få høre på litt golyd i litt mer rolige omgivelser.
    En riktig god helg til dere alle.

/Trond

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Nei jeg røyka ikke da. Jeg meska meg med atonale vafler.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Vel, vel. Mens vi venter på at resten av gutta skal komme seg til et tastatur, tenkte jeg å gjøre noe jeg har tenkt på å gjøre lenge - i.e., publisere noen screenshots fra Audiolense med målinger og simulert korreksjon.

Her er målinger for h.h.v. venstre/høyre kanal:

Som dere kan se, er det rimelig opp-og-ned i bassen, for å si det pent. Nå skal det legges til at HT-plasseringen nå er noe annerledes enn når RoDa var her og målte siste, samt at Tri-Trapsene (altså basstrappene i hjørnet) nå står oppreist i stedet for at de ligger. Det spilte best sånn med AL, selv om det (i mine ører) høres verre ut uten AL?

Den simulerte frekvensresponsen fra AL ser slikt ut:

Som dere kan se så klarer ikke AL heeelt å ta ut den lille kneiken ved ca. 180Hz. Denne simulerte frekvensresponsen er (for Andreas, Slarssen og Burnt_Island sin del) tatt med "vanlige" grenser for boost, i.e. 6dB. Når de nevnte herrer var her så klarte vi å jevne også den ut, men da satte jeg grensa for boost ved 10dB. Mulig jeg gjør det igjen, men jeg driver å styrer litt for å finne en plassering som ikke gir så grove utslag i bassen. Kom forøvrig gjerne med innspill og sånt om det.

Forøvrig: targetkurven som er satt og som resulterer i den simulerte frekvensresponsen dere ser er paddeflat med to unntak: en liten heving på 1dB rundt 6Khz (tips fra Marsboer) og en svak økning på ca. 1.5 dB fra 10Khz og opp som gir litt mer luft - men kanskje også litt mer zing, ref. Lagga?

Edit: trykkleif.

Vedlegg

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Takk for en hyggelig kveld med hyggelige følk :)
    Gode vafler, Highland Park er aldri feil.
    Flotte bilder Jazzy, du er en kløpper med kamera.

Kort ver: si meg enig med rozzy at lyden har blitt mange ganger bedre siden første titten/lytten.

Litt lengre ver: tror absolutt Mbare er på rett vei med strykebretta sine.
    AL gjør noe "riktig" maggiene, til det bedre i mine ører.

Nesten lang ver: det var utrolig interesant å switche mellom AL og rakarør (uten AL altså)
    Forskjellen var vil jeg påstå minst 100% forbedring. Loudness effekt, mjaaa, men mister ikke noe av det som maggiene er gode på. Alt ble bare mere likanes. Mere kjøtt på beina for å bruke en noe slitt frase. Mest imponerende i mine ører var hvordan det spilte nedover mot smertegrensen til maggiene, 40hz (eller 39.9hz) er det magiske tallet her.
    Hørte på endel musikk som jeg kjenner og har hørt tidligere og må innrømme at nå føltes det ikke som det bråstoppet ved 40hz, meget bra.
    Antar Mbare kan forklarer mere om hva som er gjort.
    Dynamikk, vel de spiller ikke som for eks Klipsch med tanke på dynamikk, langt derifra ;)
    Men i det hele tatt en meget bra "oppdatering" til nesten ingen penger.

Rozzy: du begynner å bli mild på dine gamle dager :)

/jan

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    donnerwetter skrev:
    Du rekker å høre litt god musikk innimellom, også?
    ;D
    Joda, det er nok derfor AL skrider litt sakte frem - jeg er såpass fornøyd at jeg blir oftere sittende å høre på musikk enn å styre med plassering, målinger og slikt. :)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Lagga skrev:
    Takk for en hyggelig kveld til Mbare, og resten av gjengen! :)
    De atonalt behandlede vafler smakte fortreffelg, og kaffen ligeså.
    Dessverre begikk jeg det kunststykket; å legge kamera klart i gangen, bare for å glemme det der, da jeg dro.
    Vel, andre hadde med kamera, så bilder kommer nok. :)

Hvordan har så Mbares digitale eventyr bært av sted? Og hva med strykebrettene?

Jo takk, strykebrettene har det bedre enn jeg noen gang har hørt dem!
    Jeg har ved tidligere anledninger satt pris på Maggienes
    evne til detaljering, luftighet og presise analyse av et stykke musikk. Samtidig har det "kroppslige" hatt sine mangler, slik jeg har opplevd det. Det kan sikkert tilskrives min egen familiaritet med mine egne Mirage. De og Maggiene gjør enkelte ting likt, men selv om de på sett og vis er på samme jorde, befinner de seg i hvert sitt hjørne...

Audiolense har helt klart gjort mye godt for Maggiene, skjønt om det er Maggiene eller rommet som har blitt tweaket av Audiolense,
    er kanskje ikke godt å si. Uansett er frekvenskurven nå mye flatere, noe som innebar en heving av nivå i - eeeeh, høy bass, lav mellomtone/mellomtone?
    Dette er umiddelbart hørbart, mere kjøtt på bena, en bedre oplevelse av bass, bedre tilstedeværelse. Man kunne få inntrykk av at Mbare hadde byttet høyttalere, men slik er det jo ikke.

Alt i alt stod dette for en, slik jeg opplever det, mer troverdig gjengivelse av musikk, jeg likte dette veldig godt!
    Strykebrettene hadde også beholdt sin luftighet i toppen, samt detaljering. På minussiden kunne de på noen låter virke litt anmassende i toppen, men Mbare har også lagt til litt eq i dette området, om dét er grunnen, eller om det er høyttalernes generelle egenskaper som gjør seg bemerket, skal jeg ikke si for sikkert.

Totalt sett, er jeg imponert over hva Mbare har fått til her, og jeg er innmari nysgjerrig på hvordan Maggiene hadde gjort det her hjemme, i en sammenligningstest med Miragene... ::)

Dette var gøy Mbare!

Vennlig hilsen

Morten
    Flyttet den hit, håper det er ok ?

Vært en travel helg, vel søndag så har ikke rukket innom her før nå :)

/jan

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.833
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har du sånn vintage-television du, Mbare? Ikke sånn der nymotens drit?

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Har strengt tatt ikke TV, sia det er husvertens TV - han har noe sånn nymotens drit, så jeg har fått den gamle på langtidslån. Den koples opp for å se film, en gang i blant, utover det så står den bare der og tar seg ut. Flott bilde på den, da.

JanR kommenterer bassen, det jeg har gjort der er å rulle bassen forsøksvis pent av fra 50Hz og ned - bassen er ca. 5-6 dB ned med 40hz (som er sånn cirka frekvensen hvor Maggiesene mine rett og slett ikke gidder å spille mer bass). Syns det fungerer bedre enn å la HT spille helt ut, da fikk jeg litt blafring om man skal kalle det det, i bassen.

Jeg er, som nevnt, jækla fornøyd med lyden og koser meg stort med det. Takk for hyggelig tilbakemeldinger, jeg skal skrive litt mer en dag hvor Highland Park'en ikke sitter så godt igjen som den gjør i dag. :p

Forøvrig: hvis JanR eller Rolf har lyst til å forsøke å forklare hva de mener med dynamikk i den sammenhengen de bruker det, så hadde det vært spennende å høre mer om. RolfOzzy mener den var fraværende, så jeg håper han kan si litt mer om hva som manglet? Nyttig er det i hvert fall med slike treff.

donnerwetter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Antall liker
    105
    Valentino skrev:
    Har du sånn vintage-television du, Mbare? Ikke sånn der nymotens drit?
    Der bliver icke bedre programmer med nymotens apparater, må vite ;D
    Man klynger seg til sin aldersstegne 32" Panasonic CRT for heller å bruke sine penger på musikken 8)

Beklager O.T, eller U.E som det heter på norsk...
    ;)

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Nå spør eg kanskje dumt, men lurer på de grafene.
    Den ukorrigerte viser en forskjell på ca 20 db? Det var mye! Og så lurer eg på volumet "Audiolense" printer ut som korrigert. Oppunder 150 db? Eller er begge disse andre db målinger enn volum i rommet?

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Brasse skrev:
    Nå spør eg kanskje dumt, men lurer på de grafene.
    Den ukorrigerte viser en forskjell på ca 20 db? Det var mye! Og så lurer eg på volumet "Audiolense" printer ut som korrigert. Oppunder 150 db? Eller er begge disse andre db målinger enn volum i rommet?
    Den ukorrigerte vise en forskjell på ca. 20dB, ja og det er mye. Når RoDa målte var det ikke så mye, selv om det var mye (hvis eg huske rett). Eg lure også litt på den volumgjengivelsen - eg trur ikke eg spille på 150dB til vanlig. Eg lure på om det den måle er innsignalet fra mic'en? Eller? Ane faktisk ikke. Det er, når eg tenke meg om, lite eg egentlig ane om AL. Og hjelpefila er ikke all verden.

H

Hugh

Gjest
    Dette er rett og slett en meget bra tråd. Spennende saker du driver med Mbare.

rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Nok et trivelig møte med østfold. Som vanlig lett og le/ødig tone.
    Første gang jeg har hørt magnepan og Mbare sitt opplegg. Takk for hyggelig og informativt vertskap.

At Audiolense gjorde positive ting med "kropp" og bunn, er heller ikke jeg i tvil om. Greit når du med noen trykk på fjernkontrollen kan skru korrigering av og på. Overraska meg litt at dette kan gi så mye mer fylde som det gjorde.

Å si noe om dynamikken,blir litt feige lag, da jeg både før og etter besøket hos Mbare, måtte høre på JanR sine hjørneskap. ;D

At frekvenskurven nå var blitt ganske flat fikk vi jo vist en grafisk framstilling av. Ellers så syns jeg at både høyttalerene og vaflene var flate. :)

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    428
    Sted
    Friedrichstadt
    rolfozzy skrev:
    Nei jeg røyka ikke da. Jeg meska meg med atonale vafler.

Det er da alt for meget at det er moi som får all kred`en for vaflene, det var tross alt Mbare som stilte til disposisjon ferdig vaffelrøre og tilnærmet fullautomatisk vaffeljern ;D Men jeg takker!

Mye er allerede sagt om anleggets endringer og utvikling. Jeg har ikke mye nytt å komme med, og mine små bemerkninger er ikke på noen måte ment å være uttømmende. Mbare har en morsom funksjon på Squeezebox`en som gjør at en kan slå av og på Audiolense-funksjonaliteten. Ren AB-testing, altså. Her trengte vi ikke mange sekundene for å kunne fastslå at anlegget var kvalitativt annerledes mellom de to modi`ene, og wow-faktoren var relativt høy til fordel for AL. Som jeg sa til Mbare, "dette er jo blitt et nytt stereoanlegg". Mer varme og "kropp", bedre stemmekvalitet, "glattere" lyd, bedre bunndrag. Åpenheten og den fine størrelsen på lydbildet har imidlertid anlegget hatt så lenge jeg har kjent det.

Men så var det dette med preferanser, da. Eller er det kanskje mer snakk om referanse? Vanens makt, osv.? Uansett, jeg foretrekker et mer laidback lydbilde, med mer dempet topp. Jeg savner også noe mer "glatthet" i klangbildet. Mulig dette er en funksjon av de øvre frekvenser? Dette er snakk om hva man er vant med og foretrekker.

På den annen side - og la meg sitere Jazzy`s treffende kommentar, "alle burde i løpet av livet ha eid Quad`er", med referanse til fordelene ved denne type høyttalerkonstruksjoner og lydbilde som disse presterer. Jeg forstår ham godt, og åpenheten og nærværet i musikken gjengitt i Mbares anlegg savner jeg hos mine egne monitorer. (Et par Quad`er (eller Maggies) kan jeg kanskje få gjemt bort i et anlegg nr 2 en gang i tiden)

Dette med dynamikk er blitt nevnt som ankepunkt, ser jeg. Vel, hva skal man si.
    Vi skal uansett ikke la Klipsch-gutta få tildelt eneretten til å hevde dynamisk gjengivelse ;D Dynamikk handler vel om forandringer i lydstyrke og lydens forskjellige styrkegrad. Dette er jo bare en av flere velkjente hifi-øvelser. Vel så viktig er det etter mitt skjønn om å gjengi troverdige klangfarger, tempi, tonehøyde og ikke minst teksturer i musikken. Det kjenner jeg godt igjen i eget anlegg, og Mbares anlegg har dette i godt monn men kanskje er det særlig godt på åpenheten og stemmedetaljene i musikken.

Det beste ved hele kvelden var utvilsomt den gode stemningen og det å være i så godt og inspirerende selskap.
    - takk til Jazzy for flotte bilder, og til verten for deilig malt!

Jan.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Nei det er så. Det er vel antageligvis ikke bare Klipsch som spiller dynamisk.

Akkurat det er vel ikke så mye og diskutere.

Som sagt jeg oppfattaa at det hadde skjedd forbedringer med lyden siden sist.
    litt loudness funksjon var nok ikke så dumt.

Men jeg syns det var en slags flathet i lyden som jeg ikke falt helt for. Jeg er ikke så flink til og beskrive hva jeg mener, så det får bli, en slags flathet.

Og for en gang for alle:

http://www.googlefight.com/index.php?lang=en_GB&word1=magnepan&word2=klipsch

;D

M

marsboer

Gjest
    Uten at jeg i det hele tatt er sikker på at vi er på samme fotballbane når det gjelder mening med ordet flathet, så kan jeg i hvertfall si meg enig i at dette er et ganske treffende uttrykk på hva jeg også opplever med korreksjon her hjemme med DRC og receiverbaserte korreksjonsteknologier.

Det er dette som gjør at jeg alltid gnager om at bruk av elektronisk korreksjon alltid må sees i forhold til forbedringen det gir i et rom siden jeg opplever visse bivirkninger som jeg aldri klarer å bli helt kvitt.
    Men i dette tilfellet er vel skjønt alle enige om at forbedringen er betydelig! Høres veldig ut som erfaringene jeg hadde med mitt forrige kriserom! Der reddet DRC-korreksjonen (via Inguz seff) en i utgangspunktet håpløs situasjon!

I mitt nåværende rom er det heldigvis ikke noe stress - her banker ukorrigert anlegg korreksjonen ned i støvlene!

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Takk for kommentarer og tilbakemeldinger.

Diskanten er hevet 1.5dB fra 10Khz og opp, lett å gjøre noe med det - eg senka den til 0.5 dB no og det hjalp litt syns eg. Det er fremdeles i utviklingsstadiet det her, så tilbakemeldinger er nyttig - det er ikke alt man høre sjøl og en del ting venne man seg jo til også.

Flathet? Ja, jo. Det er jo forsåvidt flatt, som i frekvensflatt. :) Eg slit foreløpig litt med å skjønne ka dokker meine med flatt- den første assosiasjonen er at vi nok er vant til alt annet enn flate frekvensganger så det i seg selv vil høres litt rart ut i førstninga. Men forsøk på bedre beskrivelser tas i mot med takk - eg prøve å lære her.

Som sagt, kommer nok mer fra mitt hold etterhvert når jeg får tenkt meg om og sovet litt. :)

R

RoDa

Gjest
    Reagerer ikke folket på forskjellene i presentasjon og lydbilde med AL inn og ut? :eek:

Min positive reaksjon på dette AL-greiene kontra før, altså ingenting, har gjort meg litt skeptisk...
    Så jeg måtte sjekke det ut. Hva er best av Audiolense og ingenting?

Audiolense VS ingenting!!

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Reagerer ikke folket på forskjellene i presentasjon og lydbilde med AL inn og ut? :eek:

Min positive reaksjon på dette AL-greiene kontra før, altså ingenting, har gjort meg litt skeptisk...
    Så jeg måtte sjekke det ut. Hva er best av Audiolense og ingenting?

Audiolense VS ingenting!!
    Det er vel ingen som ikke har reagert på at det er bedre med enn uten?

R

RoDa

Gjest
    Men lydbildet? Hvor artistene kommer fra, synger fra og slikt?

R

donnerwetter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Antall liker
    105
    RoDa skrev:

R
    Står ikke det bak på coveret? :p
    Nei forresten, ikke lett å se slikt hjemme hos meg heller, her ligger jo alt på NAS'en i gangen... ;D
    Tror egentlig jeg skjønte hva du mente, men måtte bare...
    ;D

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Mbare skrev:
    rolfozzy skrev:
    RoDa skrev:

R
    Totta var fra Sverige.
    Og folk klager over dybden i lydbildet mitt? Hallo? RolfOzzy hørte jo helt til Sverige her i går!
    Nånå, Mbare.

I går satt Totta på en klessnor som du hadde spent mellom høytalerne og sang.

Forbedring fra ifjor, da brast snora og han ramla ned i mellom høytalerne.

R

Rojoh

Gjest
    Skulle vært artig å sammeligne white papers og subjektiv feedback her - særlig terminologien... ;D

Mvh. Johan

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.778
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Flott tråd, og flotte bilder her!

Et par ting....om target....blir det litt spist i toppen kan du prøve å flytte diskantløftet ditt litt høyere opp (eller fjerne det, med såpass nakne vegger så vil jeg tro det er nok nivå i toppen uansett!)

Jeg bruker også et løft i bassen. Jeg ville nok prøvd meg med et løft fra ca 100 Hz og nedover på 4-5-6-7 dB. Det gir også litt mer fylde og fundament!

Med såpass begrenset ( :eek:) kapasitet i bassen som disse høytalerne tross alt har - ville jeg nok vært forsiktig med å løfte noen frekvenser 10dB... jeg ville holdt meg til 6 tror jeg. Når man har slike kjempe suck out så er en eller annen form for kansellering i rommet og da kommer du ikke i mål uansett.

Les også Bx sine tips til hvordan man runder av kurven i toppen i audiolensetråden, for å få optimal impulsrespons og minst mulig stress på diskant.

Lykke til videre....

Mvh
    OMF

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.833
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Her (uten AL riktignok) garvi begrenset smalbåndsboost til 3dB. Mer blir for mye.
    Og bassgjengivelsen her klatrer 8 dB fra 80 til 20Hz. Det høres riktig ut, men men skal ha i mente at her regjerer trykkammerhøyttalere enn så lenge.

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    155
    Mbare skrev:
    Brasse skrev:
    Nydlige bilder Jazzy!
    Visst faen! Det glemte eg jo helt å skrive. :eek:
    Det tenkte jeg også på. Har jo vært i kåken noen ganger nå og snakk om å gjøre gull av gråstein ;D.

Artig å lese hva folk synes om lyden. Siden jeg har vært med på å bygging av minst en av komponentene i kjeden her er jeg kanskje ingen uhildet kritiker av resultatet, og jeg har ingen problemer med å forstå hva folk mener med sine innvendinger. Likevel er post-AL anlegget er av de bedre jeg kjenner, tross lite "smøre dæ oppetter veggen"-dypbass og "trommis på fanget" dynamikk. Neste gang jeg er i østfold må jeg kanskje få oppleve Klipsch-eventyret. Har jo aldri hørt slike anlegg.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Andreas skrev:
    Neste gang jeg er i østfold må jeg kanskje få oppleve Klipsch-eventyret. Har jo aldri hørt slike anlegg.
    Bare å skrike ut når du er i nabolaget.

/jan

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Så, etter snart 2 mnd med Audiolense, PC-basert avspilling og slikt snacks, hvor er jeg hen?

Med forbehold om at jeg nok ikke er helt i mål med HT-plassering og innstillinger i AL, så må jeg si meg generelt sett veldig, veldig fornøyd. Jeg har sagt det før, men sier det igjen: jeg har ikke hørt makan til oppgradering i anlegget mitt noengang og for prisen er Audiolense helt latterlig billig. Men hva gjør Audiolense?

Det jeg legger mest merke til er at med Audiolense så samler hele lydbildet seg på en anna måte enn tidligere. Senter blir tydelig definert, instrumentene finner sin plass og i stedet for å være litt smurt utover her og der så står nå alt der det skal (?) være. Det er, mildt sagt, helt merkelig hvor mye som skjer med lydbildet - samtidig mistenker jeg at navnet Audiolense ikke er tilfeldig: effekten er mye som når jeg skrur på en linse på en kinomaskin (som fra før er helt ute av fokus) og får den i fokus. Bare denne effekten alene gjør AL verdt det, i mine ører.

En annen ting jeg legger merke til er at anlegget mitt får tyngde og fylde. Det kommer til kropp på utøverne og lyden, ikke minst bassen strammes opp noe helt vilt mye. Hvem faen sa at Maggies ikke kan gjøre bass?? HT mine spiller nå bass så det holder for tia. I tillegg får jeg mer klangfarger, flere instrumenter trer tydeligere fram, the works.

Alt i alt: forbedringene med Audiolense er nesten sjukt store og jeg er fremdeles litt satt ut når jeg switcher av/på med AL - det er nesten dag og natt og det har tatt og tar nok tid å bli vant til det. Om jeg er helt i mål enda, vet jeg ikke.

Når jeg leser om DRC på den store verdensveven (noen som har sett noe til den lille verdensveven, forøvrig? Jeg har tro på at den kunne vært mer mitt bord, den store verdensveven har for mye Facebook og sånne ting) så leser jeg at mange mener at lyden blir litt flat og det er som om du mister litt trøkk, snert, morro. Selv folk som lager DRC-programmer advarer mot det - selv om de selvfølgelig mener at det bare er snakk om tilvenning og at den lyden du får med DRC er korrekt (å mene noe annet ville jo vært et solid selvskudd). Også fra lyttere i den Mbareske stue har det kommet reaksjoner på dette med flathet.

Jeg har slitt litt med å skjønne hva de mener, men det hjalp på når jeg var hos RoDa her om dagen og fikk hørt på anlegget hans og så dratt hjem til meg selv og spilt noen av de samme kutta. OK, nå tror jeg at jeg skjønner litt hva folk mener i hvert fall. Men hva er det? Flathet?

Til en viss grad så er det vel akkurat det: flat frekvensgang. Hvis simuleringene til AL stemmer i forhold til den reelle frekvensgangen jeg har i sweet-spoten no, så er det her et mye mer flatt målende anlegg enn de aller fleste er vant til å høre (eller til og med har hørt?). I tillegg så skal jo impulsresponsen være voldsomt mye bedre, som sannsynligvis også har noe å si for helheten. Så eg mistenke at noe av denne flatheten er rett og slett det: flat frekvensgang og impulskorrekthet som vi ikke er vant til å høre

En annan ting som eg trur AL gjør er å fjerne veldig mye av rommet sin innflytelse på lyden, nokka som gjør at lyden blir veldig samla mellom og bakover fra HT. RolfOzzy skriver noe om at Totta satt på en klessnor mellom HT og kanskje det er en god beskrivelse for i hvert fall et fenomen: lyden er i mye mindre grad "i" rommet, den er samla fra en tenkt snor mellom HT og bakover. I tillegg skillet anlegget sjukt mye mer på innspillinger enn jeg noensinne har hørt det gjøre, så på en del plater er det mer dybde enn eg har hørt før, på atter andre er det bare trist. Det er jo også en form for flat lyd.

I tillegg kommer det at anlegget mitt ikke er noen champion på dybde i lydbildet. En eller anna (Andreas?) sa engang at anlegget mitt (med AL) var så oppløst at det hørtes ut som det var masse dybde der - men når du hørte etter, så var egentlig ikke det. Det er mer at det er så mye detaljer og slikt der at du trur at det "må" være ordentlig dybde også er det ikke det. Eg mistenke at den mangelen på dybde har med rommet å gjøre og det at eg ikke får gitt HT mine nok luft bakover.

En anna ting er det her med snillhet. Når eg hørte anlegget til RoDa skjønte eg også litt mer av ka han meinte med det - anlegget mitt er ikke like løssluppen som hans anlegg. Men eg slit med å skjønne ka det er. For å rappe en metafor fra Jazzy (trur det var han): Maggies (? mine i hvertfall) har den litt leie uvanen at de servere transienter som om de skulle være en engelsk butler - de kommer på et pent sølvfat, med en tilhørende fyr i smoking - men egentlig ville du kanskje ha en pønker til å kaste transientene på deg? Samtidig høre eg ikke at anlegget mitt er vesentlig annerledes på transienter enn hans anlegg. Ei heller at det er dårligere i bassen eller nedre mellomtone. Så eg veit ikke helt ka som forårsake det - men at anlegget mitt ikke er en villbasse på fleinsopp, det stemme. Hvis du vil ha det, får du heller stikke til Sarp å høre på anlegget til JanR. :)

Skal runde av no, more to come bl.a. om framtida og slikt, men først:

eg er jævli fornøyd med anlegget mitt med AL. Det er en kost-nytte bit i det her som er helt vill - eg ane ikke ka eg kunne ha gjort for samme pengesum som AL som hadde vært i nærheten av det AL gjør. Og ja, eg har et vanskelig rom, men eg er ikke den eneste. Og kor mye av det eg beskriv over handle om anlegget mitt og ikke AL, er jo også en diskusjon. Så en siste tanke: den lyden eg beskriv og de "probleman" eg beskriv - er det AL/DRC eller bare anlegget mitt sin generelle karakter som trer bedre fram?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn