Mbares lyttestue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Du er meget dyktig til å skrive/sette ord på "ting" :) Jeg tar kort versjonen 8)

Det som er sikkert er at AL er uten noen som helst jævla tvil det beste du har funnet på med anlegget ditt. Iaf så lenge jeg har kjent anlegget og deg.
    Prisen, nesten som å stjele ;)

Nei Mbare gamle ørn, du er helt klart på riktig vei.

/jan

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Så til del 2, også kjent som: Hva nå?

Jeg er nok ikke, som nevnt, i mål helt med plassering og target-kurver i AL. AL er lett å bruke, men vanskelig å forstå kompleksiteten og dybden i. Mange av de tingene du kan gjøre noe med, aner jeg strengt tatt ikke hva gjør. Jeg savner sånn sett en bedre hjelpe-fil, samtidig mistenker jeg at en del av de tingene du kan gjøre noe med er mildt sagt komplisert å forklare? Det viktigste er uansett at det er lett å lage target-kurver og å se hvordan det simulerte resultatet blir. Det gjør det enklere å teste ut høyttalerplasseringer og slikt og det er primært her jeg har en jobb igjen å gjøre - jeg klarer ikke helt å bli kvitt noen små dipper og daler som jeg gjerne vil bli kvitt og jeg mistenker at jeg må til med å flytte bittelitt, måle på nytt, lage targetkurve, se på den, flytte bittelitt på nytt, måle på nytt o.s.v. Men det tar jeg etterhvert. :)

Det jeg primært sliter med å få til er bassen. Den høres bra ut på 80% av det jeg spiller, men på en del plater (Sade, Israelvis bl.a.) så hører du at det skjer ting i bassen som ikke skal skje - en slags "flapping". Jeg mistenker at det er er panelene som forsøker å bevege seg ut av sitt gode skinn og det burde de jo slutte med. Løsningen er nok en kombo av plassering og AL.

Av hardware-ting er det en ting som sannsynligvis kommer til å skje i løpet av vinteren: utbygging av The Heretical til fullbalansert pre-amp. Planen er å sette inn enda et kort for å få den fullbalansert og så flytte TVC'ene over i det samme chassiset og voila: The Heretical Fully Balanced Pre-Amplifier. Jeg skulle gjerne ha fått prøvd en god aktiv pre før jeg går den veien dog - kan det være at noe av den "snillheten"/flatheten er mangelen på gain i pre'en? Som det er nå spiller jeg ofte mellom 1300 og 1500 på volumkontrollen... En annen fordel med å bygge om The Heretical til ren pre er at jeg da kan bruke Coanda-kabelen min igjen. :)

I løpet av november får jeg også en anna variant av den RAKK-Dac'en jeg har på besøk - Andreas har nemlig en identisk RAKK-Dac (når det kommer til selve DAC-kortet), men med en mye bøsere strømforsyning. Så, just for kicks, så får jeg den ned hit så jeg kan høre om det er noen forskjell i lyden på bakgrunn av strømforsyninga aleina. Blir morsomt, bare det.

Ellers er jeg veldig lysten på å prøve andre effekt-amper. Parasound, Meridian, Doxa, EC, you name it. Det hadde vært spenennde å fått en ide om hvor mye av den lyden jeg har hjemme hos meg nå som er Hegel-lyden og hvor mye som er resten av anlegget. Det hadde også vært gøy å prøvd en enda større effekt, men det er nå så.

Lengre fram i horisonten er også HTPC på trappene, men her snakker vi nok om +1 år. Tanken er rett og slett å komme meg vekk fra Squeezeboks-grensesnittet og over på noe annet og gjerne noe hvor jeg føler meg trygg på at de plug-in-programmene jeg trenger for å kjøre AL er litt mer stabile og forutsigbare enn Inguz (som jeg bruker nå og later til å være stoppet med tanke på videre utvikling).

Ellers er jeg som alltid åpen for besøk og håper at folk som er nysgjerrig på hva jeg driver med, AL og slikt kommer innom. Jeg lærer mye av besøk og det er bestandig hyggelig å møte folk i denne rare hobbyen vår. Forhåpentligvis får jeg kommet meg selv litt rundt også og hørt på enda flere anlegg i løpet av vinteren. I mangelen av besøk håper jeg i hvert fall at folk kan kommentere og mene noe om det jeg beskrev i den forrige posten: har andre som driver med DRC eller prøvd det, samme erfaringer? Hva med folk som har Magnepan generelt, kjenner de seg igjen? O.s.v.

Som en slags sluttnote: den veien jeg har tråkka opp i sommer er ikke for the faint-hearted. Linux i CLI er ikke plagsomt intuitivt, Inguz var et styr å konfigurere og det har tatt meg en del timer å få alt opp å gå og stabilt. Du bør ikke være redd for å lese mange, mange artikler på nettet, bruke tid og krefter på å forstå data-relaterte ting du aldri har skjenka en tanke og det å ha Marsboer i bakhånd er helt genialt. :)

Selv om veien har vært stupbratt, har det likevel vært verdt det. Jeg har lært mye og sitter igjen med en ganske så anna forståelse av datamaskiner enn for 3 mnd siden. Og når jeg er kommet dit jeg er nå, så er ting dønnstabilt. Nå har servern stått på i over 30 dager uten noe trøbbel, den tikker bare avgårde og gjør lite ut av seg. Ikke minst var det verdt det for lyden sin del, som JanR sier: det er det suverent beste jeg har funnet på med anlegget mitt noensinne. Og da er det jo greit. 8)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Mbare skrev:
    Ikke minst var det verdt det for lyden sin del, som JanR sier: det er det suverent beste jeg har funnet på med anlegget mitt noensinne. Og da er det jo greit. 8)
    I rest my case ;D

/jan

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Ja det har blitt ganske så mye bedre nå enn ifjor hos deg, Mbare. Jeg har kanskje nevnt det før ?

Du skriver vel sjøl et eller annet sted at det høres ut som et stereoanlegg, og det er vel greit nok det.

Du er så absolutt på rett vei, og da mener jeg ikke du skal koble opp Fortene til Jan som du har stående i en krok. (kanskje du kan bruke de til sub :))

Det jeg prøver og forklare om det jeg ikke liker er denne flatheten som er så vanskelig og forklare, det har jeg tenkt en del på siden sist.

Det må være det at det kom liksom ingen overraskelser i lydbildet, ingen eksplosjoner, ingenting uventa som frambrakte den lille livefeelingen som hører til i det som i mine ører er bra.

Det var aldri tvil om at dette var hermetisk musikk som kom ut av maggiene.

Men som sagt, det viktigste er at du er fornøyd. Drit i hva andre mener og spill musikk. ;D

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Jeg er veldig nyskjerrig på Maggiene dine Mbare. Håper jeg får komme å høre på dem en gang når jeg er på tokt med svartrotta

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    65finger skrev:
    Jeg er veldig nyskjerrig på Maggiene dine Mbare. Håper jeg får komme å høre på dem en gang når jeg er på tokt med svartrotta
    Ikke noe hast 8)

Hehe neida, men få'n til å spille noen låter uten AL først :)

/jan

P

Parelius

Gjest
    rolfozzy skrev:
    Det må være det at det kom liksom ingen overraskelser i lydbildet, ingen eksplosjoner, ingenting uventa som frambrakte den lille livefeelingen som hører til i det som i mine ører er bra.

Kan dette ha noe med transientgjengivelsen å gjøre, og var det på samme måte med og uten AL? Eller er det noe som du eventuelt har hørt fra liknende type høyttalere?

Synd at jeg ikke hadde anledning til å være tilstede med all denne spisingen, drikkingen og lyttingen. Men det blir vel andre anledninger.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Parelius skrev:
    rolfozzy skrev:

Kan dette ha noe med transientgjengivelsen å gjøre, og var det på samme måte med og uten AL? Eller er det noe som du eventuelt har hørt fra liknende type høyttalere?

Synd at jeg ikke hadde anledning til å være tilstede med all denne spisingen, drikkingen og lyttingen. Men det blir vel andre anledninger.
    Det spilte mye bedre med AL ikke tvil om det. Har nok kanskje hørt noe lignende fra andre høytalere også ja.

Uten AL var det helt ubrukelig.

Men det var en hyggelig sammenkomst. Du skulle nok ha vøri der. Gode vafler.

Men ikke noe Dylan.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Ikke noe Dylan? Jeg spilte da Dylan er jeg ganske så sikker på? Jeg tror til og med du kommenterte at jeg gjorde det. :)

Jeg lurer på om det RolfOzzy kommenterer, om manglende live-følelse, også har noe med frekvensgang å gjøre. Grunnen til det er at mye av f.eks. grunntonen til trommer, gitarer, bass ligger i området under 250Hz - og det er det samme frekvensområdet som blir veldig påvirket av rommet. Topper og daler i dette området vil lett aksentuere enkelte instrumenter, f.eks. kan skarptrommer høres helt rått ut på et anleg gitt at du har en topp på rett sted - ditto for gitar. Når du da "flater ut" dette området med EQ så mister du litt av denne gøy-faktoren som vi kanskje har blitt vant til?

Forøvrig så antar jeg at du har skjønt at du har en stående invitasjon hit, Parelius, såfremt jeg er hjemme.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Mbare skrev:
    Ikke noe Dylan? Jeg spilte da Dylan er jeg ganske så sikker på? Jeg tror til og med du kommenterte at jeg gjorde det. :)

Jeg lurer på om det RolfOzzy kommenterer, om manglende live-følelse, også har noe med frekvensgang å gjøre. Grunnen til det er at mye av f.eks. grunntonen til trommer, gitarer, bass ligger i området under 250Hz - og det er det samme frekvensområdet som blir veldig påvirket av rommet. Topper og daler i dette området vil lett aksentuere enkelte instrumenter, f.eks. kan skarptrommer høres helt rått ut på et anleg gitt at du har en topp på rett sted - ditto for gitar. Når du da "flater ut" dette området med EQ så mister du litt av denne gøy-faktoren som vi kanskje har blitt vant til?

Forøvrig så antar jeg at du har skjønt at du har en stående invitasjon hit, Parelius, såfremt jeg er hjemme.
    Kan hende du spilte en Dylanlåt.

Hvorfor vil du flate ut og vekk dette området med "gøy-faktoren?"

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Ta det vekk er jo litt uheldig da. :) Flate det ut? Fordi det høres mer naturlig ut, da. Jeg vet ikke om du la merke til det når vi prøvde med AL av/på hos meg, men jeg syns i hvert fall at trommer, basser o.l. høres langt mer naturlig ut med enn uten. Dessuten har du det potensielle problemet at hvis du har store topper og daler (som jeg har) uten korrigering, så vil enkelte instrumenter "forsvinne" i en dal. I.e. (fullstendig søkt, men for poenget sin skyld): la oss si at en skarptromme har sin grunnfrekvens på 80Hz og en streng på elbassen har sin naturlig frekvens på 60Hz. Hvis du da har en solid topp på 80Hz og en solid dal på 60Hz så vil elbassen bli nesten uhørbar grunnet dalen, mens skarptromma fort kan høres "jævli tøff ut" fordi den er 15dB høyere enn resten av instrumentene. Da syns jeg det er bedre å ha det flatt slik at du faktisk hører hva alle i bandet spiller.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Mbare skrev:
    Ta det vekk er jo litt uheldig da. :) Flate det ut? Fordi det høres mer naturlig ut, da. Jeg vet ikke om du la merke til det når vi prøvde med AL av/på hos meg, men jeg syns i hvert fall at trommer, basser o.l. høres langt mer naturlig ut med enn uten. Dessuten har du det potensielle problemet at hvis du har store topper og daler (som jeg har) uten korrigering, så vil enkelte instrumenter "forsvinne" i en dal. I.e. (fullstendig søkt, men for poenget sin skyld): la oss si at en skarptromme har sin grunnfrekvens på 80Hz og en streng på elbassen har sin naturlig frekvens på 60Hz. Hvis du da har en solid topp på 80Hz og en solid dal på 60Hz så vil elbassen bli nesten uhørbar grunnet dalen, mens skarptromma fort kan høres "jævli tøff ut" fordi den er 15dB høyere enn resten av instrumentene. Da syns jeg det er bedre å ha det flatt slik at du faktisk hører hva alle i bandet spiller.
    Ok. Jeg ser poenget ditt.

Og jeg hørte uten AL også. Så jeg kan som sagt forstå at du foretrekker med AL.

Litt morsomt det der. I fjor spilte du uten AL, og mange syntes dette låt riktig så bra.
    Denne gangen var det vel ingen som syntes det låt bra uten AL. ;D

Ja vi mennesker er noen underlige dyr.

R

RoDa

Gjest
    Mbare skrev:
    Når jeg leser om DRC på den store verdensveven (noen som har sett noe til den lille verdensveven, forøvrig? Jeg har tro på at den kunne vært mer mitt bord, den store verdensveven har for mye Facebook og sånne ting) så leser jeg at mange mener at lyden blir litt flat og det er som om du mister litt trøkk, snert, morro. Selv folk som lager DRC-programmer advarer mot det - selv om de selvfølgelig mener at det bare er snakk om tilvenning og at den lyden du får med DRC er korrekt (å mene noe annet ville jo vært et solid selvskudd). Også fra lyttere i den Mbareske stue har det kommet reaksjoner på dette med flathet.

Til en viss grad så er det vel akkurat det: flat frekvensgang. Hvis simuleringene til AL stemmer i forhold til den reelle frekvensgangen jeg har i sweet-spoten no, så er det her et mye mer flatt målende anlegg enn de aller fleste er vant til å høre (eller til og med har hørt?). I tillegg så skal jo impulsresponsen være voldsomt mye bedre, som sannsynligvis også har noe å si for helheten. Så eg mistenke at noe av denne flatheten er rett og slett det: flat frekvensgang og impulskorrekthet som vi ikke er vant til å høre

En anna ting er det her med snillhet. Når eg hørte anlegget til RoDa skjønte eg også litt mer av ka han meinte med det - anlegget mitt er ikke like løssluppen som hans anlegg. Men eg slit med å skjønne ka det er.

eg er jævli fornøyd med anlegget mitt med AL.
    Så en siste tanke: den lyden eg beskriv og de "probleman" eg beskriv - er det AL/DRC eller bare anlegget mitt sin generelle karakter som trer bedre fram?
    Det blir snillere, det låter mindre spennende og morro.
    Jeg mener det skyldes AL, altså DRC sin påvirkning på signalet.
    Det låter litt som ICE-forsterkere. Altså mangler litt på klang, åpenhet og "farge". Det låter litt tristere og gråere enn "real life".
    Jeg skrev at jeg mener, så ikke start en ICE-krig igjen...

Du skriver at du er jævli fornøyd, og det er jo hovedpoenget. Det viktigste av alt.
    Men er det ikke et tankekors at du har benyttet så mye tid på å få Maggies til å låte "vanlig"?

Så ja, jeg tror det er teknologien du hører. Noen reagerer på det, andre ikke.
    Så lenge det negative er til å se bort fra i forhold til det positive, så er det gull. :)

R

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    155
    rolfozzy skrev:
    Litt morsomt det der. I fjor spilte du uten AL, og mange syntes dette låt riktig så bra.

Her er du litt på bærtur, Rolf. Da jeg kom til Mbare for noen uker siden sa jeg promte at det spilte veldig bra, men (nordnorsk hedersbetegnelse som har noe med hest å gjøre..) hadde jo ikke skrudd på AL engang. Det gjorde han først etter et par låter og da måtte man jo bare le. Har likt maggiene før, før AL, nå, og kommer sikkert også til å gjøre det neste gang Hr.M strekker strikken enda lengre.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Andreas skrev:
    rolfozzy skrev:

Her er du litt på bærtur, Rolf. Da jeg kom til Mbare for noen uker siden sa jeg promte at det spilte veldig bra, men (nordnorsk hedersbetegnelse som har noe med hest å gjøre..) hadde jo ikke skrudd på AL engang. Det gjorde han først etter et par låter og da måtte man jo bare le. Har likt maggiene før, før AL, nå, og kommer sikkert også til å gjøre det neste gang Hr.M strekker strikken enda lengre.
    Vi er stadig på bærtur her nede ;) Men det blir jo litt feil å si " fan du er dum og på bærtur som ikke syns og liker det samme som meg...." ?

Uansett så er vel ikke Maggie's førstevalget til hverken rozzy eller meg, kan ligge noe i det ?
    At du likte de før og etter AL er jo flott for deg selvsagt.

Personlig likte jeg de bedre etter AL, andre får svare for seg.

I beste mening.

/jan

R

RoDa

Gjest
    Er det noe der ute…….?

Denne diskusjonen som vi er oppe i angående hva det er som gjør at ikke DRC fungerer for alle, er en diskusjon vi kan stoppe med det samme. ;)
    Vi som mener at det mangler noe, tar feil. Det er målbart bedre på alle områder, og det vi savner er bare farging og avvik fra det perfekte. Vi er ikke vant til å høre ”perfect sound forever” og derfor reagerer vi som vi gjør. ::)

Det at DRC (eller ICE for den saks skyld) er skyld i en matting av lyden, en følelse av at noe liv og sprut mangler, er sidestilt med tusser og troll, skrømt og gud. Eller kanskje helst djevelen?
    CD-en var ikke perfekt da den kom, ICE var ikke perfekt da det kom, jeg mistenker at DRC heller ikke er perfekt selv om kanskje AL er det beste så langt?

Likheten mellom disse er at die-hard tilhengerne ikke evner å se at det kan finnes begrensninger eller artefakter, det ser de ikke før forbedringene er et faktum.
    Hehe, det er temmelig likt mange av diskusjonene her inne, er det ikke? :D

At DRC er fremtiden og hvermannsens frelse, såklart! Når dette blir enkelt plug-n-play så vil det bety enorme oppgraderinger for mange. Det som AL har gjort med Mbares anlegg er en SJUK oppgradering i mine ører, de bakdelene jeg mener å høre er småtteri i forhold.

R

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.874
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Litt sånn mine artifakter er bedre enn dine artifakter, hehe.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    RoDa skrev:
    Det som AL har gjort med Mbares anlegg er en SJUK oppgradering i mine ører, de bakdelene jeg mener å høre er småtteri i forhold.

R
    Bingo.

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Og så lenge vår venn Mbare er nøyd er det jo greit lissom ? :)

/jan

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    155
    JanR skrev:
    Vi er stadig på bærtur her nede ;) Men det blir jo litt feil å si " fan du er dum og på bærtur som ikke syns og liker det samme som meg...." ?

Uansett så er vel ikke Maggie's førstevalget til hverken rozzy eller meg, kan ligge noe i det ?
    At du likte de, før og etter AL er jo flott for deg selvsagt.

I beste mening.

/jan
    Kunne jeg forståes i den retningen at RolfOzzy var teit, så var det absolutt ikke meningen. Har jo fått høre hos Mbare at også dere der nede i østfold kan ett og annet om hifi, så det er med aller største respekt jeg blander meg i diskusjonen - bare så det er sagt.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Andreas skrev:
    JanR skrev:

At du likte de, før og etter AL er jo flott for deg selvsagt.

I beste mening.

/jan
    Kunne jeg forståes i den retningen at RolfOzzy var teit, så var det absolutt ikke meningen. Har jo fått høre hos Mbare at også dere der nede i østfold kan ett og annet om hifi, så det er med aller største respekt jeg blander meg i diskusjonen - bare så det er sagt.
    Vi er ike så halvgale på "musikk anlegg" da, hifi lar vi Mbare styre med ;D ;D

/jan

P

Parelius

Gjest
    Mbare skrev:
    Det har jeg skjønt, Mbare, og takker for det.

Nå skal en jo alltid ta beskrivelser av lyd med en dose salt til, men det sier vel seg selv for de fleste. Min nyskjerrighet i Mbares eksperimenter ligger i min egen hang til å gå igang med AL. Så langt synes det som om alle er enige om at AL fører til en forbedring hos Mbare, uenigheten går vel mer på hvor en skal plassere skylden for den «flatheten» rolfozzy antyder.

Det virker på meg som om rolfozzy ikke tilbakefører denne til AL, men at denne «flatheten» også var tilstede uten AL.
    Mbare tilbakefører den til en rettere frekvensgang med AL.
    Roda tilbakefører den til AL som umoden teknologi, og ikke til rett frekvensgang, men en form for artifakter som tilføres av den? (Underforstått; AL kommer til en «pris», hvor forbedringene likevel overskyger ulempene - «flatheten»)
    Og ingen mener at denne «flatheten» har noe med transientvilligheten til anlegget å gjøre.
    Alle mener at anlegget ble bedre med AL!

Har jeg forstått rett?

(Selv har jeg fått et ullteppe fra IKEA inn i stuen. Det gjorde noe med etterklangen gitt. Et lite bilde kan vi vel koste på oss.)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Andreas skrev:
    rolfozzy skrev:

Bærtur? Nei jeg vet ikke om jeg er helt enig i den bærturen.
    Jeg har nå faktisk hørt anlegget til Mbare både i år og ifjor.

Det er vel kanskje heller at vi kan ikke alle like det samme?

Men som jeg har gjentatt til det kjedsommelige nå. Det låter mange ganger bedre med dette ALgreiene enn uten. Uten at det treffer meg som en lyd jeg syns er tiltalende i mine ører. Skulle jeg levd med dette, hadde det nok ikke blitt menge timene i Gruva om dagen. Lyttetrettheten hadde truffet meg ganske så hurtig.

P.S. Jeg har ingen grunn til og tro at du anser meg for og være teit.

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    Lækkert anlæg og min fulde respekt Mbare. Også interresant at læse om dine eksperimenter med Duelund ideer. Læste om linolie på kobber. Jeg har fundet ud af at man udelukkende skal gøre det på sølv. Kobber tåler det ikke. Det irrer og lyder derfor dårligere end uden. Jeg vil lige påpege at du ber om problemer når du vælger en dipol med så lidt plads omkring.

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    27.798
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Er det ikke bare så enkelt at noen liker Magnepan, men ikke alle.. ?

Og hvis denne ALen gjør at den magnepanske lyden ikke er så tilstede lenger, hvorfor ikke bare bytte høyttalere?
    Magnepan har ikke "eksterm bass" og det skal den heller ikke ha. Jeg kan godt forstå at noen synes at Magnepan låter kjedelig, men da er svaret enkelt - da er Magnepan ikke noe for dem. Selv synes jeg lyden på disse panelene er flotte. Dog har jeg lyst til å få hørt Mbares system med AL.

R

RoDa

Gjest
    Parelius skrev:
    Roda tilbakefører den til AL som umoden teknologi, og ikke til rett frekvensgang, men en form for artifakter som tilføres av den? (Underforstått; AL kommer til en «pris», hvor forbedringene likevel overskyger ulempene - «flatheten»)
    Og ingen mener at denne «flatheten» har noe med transientvilligheten til anlegget å gjøre.
    Alle mener at anlegget ble bedre med AL!

Har jeg forstått rett?
    Tja, ikke på siste ledd muligens.
    Jeg mener det har alt med transientvillighet å gjøre, det er nettopp der det svikter litt i mine ører.
    Spesielt på store utsving, smell og bang. Da synes jeg AL-Mbare låter litt for behersket, høflig og tregt.

R

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Nå tror jeg vel, gjentar tror, at Mangnepan og Hegel ikke er en optimal kombinasjon.

Sterilt på sterilt blir.........

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    Går ud fra man skal have forstærker med fyldig bas og frempå diskant ? 32 år siden jeg har hørt Magnepan. Fik af en medarbejder i hifi forretning at vide at de spillede best placeret i døren til tilstødende rum. ;D

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Her har det skjedd ting sia sist, ser jeg, og godt er det. Bra med diskusjon.

Grunnen til at jeg ikke vil "skylde" alt på AL er delvis at jeg lurer på om det finnes bedre forklaringer for det vi (forsåvidt samstemt) mener at er et lite ankepunkt - ta dynamikk, smell, bang og morro: jeg har aldri lest om noen som har anklaget Maggies for å være plagsomt gode på det området uansett. De fleste reviews og personer jeg har snakka med som har hatt Maggies har vært veldig fornøyd med dem, samtidig som de har vært litt lei seg for at de ikke klarer de store, dynamiske utsvingningene (som kanskje er en av prisene du betaler for en slik konstruksjon?). Er det ikke da mer naturlig å anføre den anklagen på HT og ikke AL? At det AL gjør er å "kle av" HT i større grad og at når du på toppen av det ikke får denne ujevne frekvensgangen (som jeg ofte mistenker kan bli forstått som smell og morro og det tror jeg vel også bl.a. RoDa er enig i?) så blir det dermed litt opplevd flatt?

Videre så hører jeg ikke denne mattheten, tapet av klangfarger og slikt på mitt eget anlegg sammenlignet med f.eks. RoDa sitt, så jeg er litt usikker på hvordan jeg skal forholde meg til akkurat det. Slik jeg hører anlegget mitt med/uten AL er det klart mer klangfarger med AL, enn uten - på samme måte som jeg opplevde endringene hos Asbjørn fra ingen DRC til full pupp med DRC.

For meg er det ikke et tankekors at Maggies høres mer ut som vanlige HT enn før, jeg har uansett mistenkt at en del av mangelen på "vanlig" HT-lyd har vært rommet sin innvirkning (rommet mitt er alt annet enn optimalt, som nevnt). Videre syns jeg Maggies fremdeles har sine særegenheter med en stor, åpen og svært oppløst mellomtone og en størrelse på lydbildet og dets innholdt jeg ikke har hørt f.eks. stativHT klare å gjøre. Så særpreg er det, på godt og vondt. :)

Videre er det det at slik jeg forstår digital DRC så klarer jeg ikke å forstå hvorfor vi får det tapet vi får i en slik prosess. Slik jeg skjønner prosessen så er det snakk om å lage et filter som applikeres på all lyd som går ut av Squeezeboksen og dermed endrer den på signalet - men for DAC'en sin del så gir jo den fullstendig beng i hvordan signalet ser ut når det kommer noen 1 og 0'ere inn til den? Så da må det i så fall være noe i selve filteret, i måten å endre signalet på som gjør det - og hva i så fall? Her har vel ingen av oss noen forutsetning for å mene noe om det, da, men det hadde uansett vært interessant å høre f.eks. Bx sine tanker rundt det.

Igjen: jeg har ikke noe behov for å forsvare DRC, ikke kan jeg nok om det eller forstår teknologien bak godt nok. Jeg håper bare at vi i stedet for å gi noe skylden kan tenke høyt i lag rundt hva som er problemet og hvordan det kan forstås. Slik jeg forstår RoDa så mener han at mine forklaringer, både i denne posten og i andre poster er feil - det som vi diskuterer er utelukkende et resultat av DRC?

Når det gjelder annen effekt på HT så har jeg lenge tenkt på det, dog er det ikke så himla enkelt å få lånt store effektforsterkere rundt omkring for å prøve ut - mange av folka i Østfold hi-fi-mafiaen sitter jo på forsterkere som det ville vært kuriøst, men stort sett meningsløst å prøvd på den typen HT (i.e. svampen til JanR).

R

RoDa

Gjest
    Mbare skrev:
    Videre er det det at slik jeg forstår digital DRC så klarer jeg ikke å forstå hvorfor vi får det tapet vi får i en slik prosess. Slik jeg skjønner prosessen så er det snakk om å lage et filter som applikeres på all lyd som går ut av Squeezeboksen og dermed endrer den på signalet - men for DAC'en sin del så gir jo den fullstendig beng i hvordan signalet ser ut når det kommer noen 1 og 0'ere inn til den? Så da må det i så fall være noe i selve filteret, i måten å endre signalet på som gjør det - og hva i så fall?

Slik jeg forstår RoDa så mener han at mine forklaringer, både i denne posten og i andre poster er feil - det som vi diskuterer er utelukkende et resultat av DRC?
    Kremt.
    Jeg forstår ikke hvorfor Sony XA50ES fikk squeezebox til å høres ut som en blikkboks.
    Jeg forstår ikke hvorfor Kimber D-60 gjorde at jeg fikk bedre lyd enn med Viablues digitalkabel.
    Jeg forstår ikke hvorfor det låter forskjellig med forskjellige signalkabler.
    Så at 0 er 0 og 1 er 1..... vel...

Jeg mener at de negative tingene jeg snakker om er et resultat av drc, ja.
    Men før jeg har AL-et hjemme over tid, så tør jeg ikke hevde at det er et stort problem med AL.

R

R

RoDa

Gjest
    Forslag:

For å finne ut om det er høyttalerne som gjør at folk har inntrykket, prøv andre høyttalere.
    Hadde du ikke noen med tut stående? :)

Jeg er også litt spent på om AL gjør at Forte og MG12 låter tilnærmet likt.

R

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    428
    Sted
    Friedrichstadt
    Interessant diskusjon, ja. Mine 2 cents handler om at Magnepan`ene har et lydbilde som ikke er for alle. Lyden med AL er mye bedre, enn uten. Dynamikken er ikke blitt mindre etter AL, opplever jeg. Klanger og instrumenter har mer stofflighet (se, jeg prøver meg på hifi-lyrikk) og virker mer konkret. Jeg opplever ikke lyden som flat, tvertom, den er oppløst og rik på tekstur. Men lyden er fortsatt for "frempå" for min smak, men nå er jo min referanse mer tilbakelenthet.

Summa summarum (og som er blitt nevnt flere ganger): dette handler etter mitt skjønn mer om preferanser enn at det er noe galt med lyden hos Mbare. For noen kan jo dette forsåvidt være to sider av samme sak ;)

RoDa skrev:

Jeg er også litt spent på om AL gjør at Forte og MG12 låter tilnærmet likt.
    Det hadde vært spennende om det var mulig å få til ;D

R

RoDa

Gjest
    atonal skrev:
    Summa summarum (og som er blitt nevnt flere ganger): dette handler etter mitt skjønn mer om preferanser enn at det er noe galt med lyden hos Mbare. For noen kan jo dette forsåvidt være to sider av samme sak ;)
    Viktig poeng! Dette er ikke en konkurranse i anlegg slash kuk, de fleste vinner forhåpentligvis "best lyd" hjemme hos seg selv med egne preferanser.

;) R

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11

Det er for lite skriblerier om Led Zeppelin i tråden min, slo det meg. Det må det gjøres noe med og som vanlig tar jeg ansvar for det. Og selvkritikk på at det har vært skrevet for lite om det. Hvorfor Led Zeppelin? Vel, det er to band jeg aldri orker å krangle på. Du må gjerne ikke ha hørt noe på det, ikke ha noe spesielt forhold til det, men hvis du seriøst påstår at du ikke liker det, har vi strengt tatt ingenting å snakke om når det kommer til musikk. Det ene bandet er Velvet Underground. Det andre er Led Zeppelin. Derfor trenger denne tråden litt mer Led Zeppelin-skriblerier. Og forsåvidt VU-skriblerier, men det får komme en anna gang.

Jeg tror det som kicka meg inn i det nå var at jeg akkurat rippa BBC-sessions plata til Led Zep og begynte å spille den. Og da ble jeg, som så ofte før, minnet på hvor forferdelig glad jeg er i det bandet og hvor utrolig mye det har betydd for meg opp gjennom åra. Det var dette jeg hørte på barneskolen. Det var Zep jeg hadde et lite tøymerke av på dongerijakka når alle de andre ungene hadde G'n'R eller Metallica (til nød AC/DC). Ingen av mine jevnaldrende hadde hørt om dem før Power Ballads ble sluppet og alle trodde Zep var Stairway to Heaven. Tror ikke det hjalp på ryktet mitt.

På den tida likte jeg bandet fordi det var så jævli kult. Jeg elska gitarlyden til Page, soloene hans, trommene til Bonham, stemmen og ikke minst at de hørtes jo ikke ut som noe annet. Soloen på Whole Lotta Love var garantert gåsehud hver gang den kom ut av HT. Dessuten: ingen band hadde bedre rykter eller historier om seg enn Zep. Tvilsomme orgier, merkelige okkulte greier, en trommis som drakk seg i hjelp, gærn manager. Joda, de hadde alt jeg trengte og fikk Metallica og G'n'R til å virke som dårlige kopier. Zep var rock. De var gudfedrene, sjefene og alt det der. Greit, jeg likte Sabbath, Purple, AC/DC og slikt og hørte jo at de også hadde mye å komme med. Men Zep var i en liga for seg selv - de var noe annet, noe større, bedre, voldsommere og mer fantastisk. Dessuten så de kule ut:

En av de aller første (om ikke den første?) cd-boksen jeg kjøpte var den store, gule Led Zep-boksen som samla sammen fire cd'r med dem. Ikke kronologisk, men knallgodt og spennende vinklinger. Kjøpte noe senere også den 2-cd boksen som gjorde at jeg satt på komplett med Zep - og dette må ha vært i tidlig tenårene eller før det. Det er pløyd ned noen timer i de boksene, lesende på heftene, i "Hammer of the Gods" (rockens beste uatoriserte biografi?) og tilbake til musikken.

Etterhvert som jeg ble eldre og hørte mer musikk slo det meg at noe av det jeg hadde kicka på når jeg først ble kjent med bandet også var noe av det beste og mest unike med det: ingen band jeg har hørt etter eller før har hørtes ut som Zep. Kanskje det nærmeste jeg kommer på stående fot er Janes Addiction (de er i hvert fall på samme planet, selv om jeg nok tror JA er et litt annet sted). Det er noe med det bandet som aldri har blitt gjort bedre enn det de gjorde. Her jeg sitter nå, 20 år ++ etter at jeg oppdaga de første gangen, og hører gjennom BBC Sessions så kjenner jeg fremdeles gåsehuden komme, jeg gliser over hvor jævla tight det bandet var, hvordan alle i bandet spilte og var en helt sentral del av bandet - Zep hadde aldri en rytmeseksjon som var der for å holde takta - de hadde en rytmeseksjon som var der på lik linje med Page og Plant og de ville aldri hørtes ut som de gjorde, uten dem. Og de hadde Page på gitar. 'nuff said 'bout that.

Zep var også bandet som hadde vett nok til å skjønne at nok var nok. At når Bonham tragisk nok drakk seg ned i grava, så var det bare å si takk for seg å gå hver til sitt. Zep uten han ville vært som en kjøttkake uten kjøtt; meningsløst. Så de gjorde det mange andre band aldri hatt vett til å gjøre: bukke, takke for seg og forlate manesjen. Bare det sier mye om bandet.

Problemet med mitt kjærlighetsforhold til Zep er at når folk spør hvor de skal begynne med Zep har svaret mitt som oftest vært: kjøp alt. Jeg kan ikke tenke meg at liv uten de platene de ga ut. Rett og slett. Samtidig skjønner jeg jo at det er litt voldsomt hvis du knapt har hørt bandet før. Så jeg har anbefalt "Mothership" til et par stykker. Men ærlig talt: Zep var et albumband. De ga ikke ut singler. Og de ga ikke ut så mange plater og du får de samla i en boks til rundt tusenlappen. Kjøp den boksen, kjøp BBC-sessions og len deg tilbake. Det er garantert verdt det. Når jeg tenker meg om: kjøp tre bokser. Så gir du bort to til noen gode venner som heller ikke har dem. Det er en fin måte å sørge for at det blir fred i verden - folk som hører på Zep har ikke tid til å slåss og de er redd for å dø fordi de da vet at de aldri, noensinne, vil få høre dem igjen.

Det er vanskelig å skrive om Zep. Det treffer aldri kjernen i dem og jeg tenker at det sier mye om dem - hvordan skal du fange noe så uvirkelig som det fire-hodede trollet Zeppelin? Så for å avslutte, noen YouTube-klipp. Så kanskje folket som ikke har skjønt det, skjønner det.

Fra begynnelsen, i -69:

Fire år senere, i -73:

Og fire år etter det igjen, i -77:
    Og til sist: John Bonham som jobber ræva av seg, a.k.a. Moby Dick - hva sier det om Zep at de brukte dette riffet til å introdusere en trommesolo? Del 2 finnes på YouTube:

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn