Mbares lyttestue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Bingo! 8)

A.k.a.:

Vi bygger den foreløpig som et ubalansert rør-buffer, men med mulighet for å gjøre den om til en full-fledge, full-balansert pre-amp - hvis det skulle vise seg å være ønskelig. Forhåpentligvis får vi den opp å gå i løpet av ikke så altfor lenge, selv om vi ikke får testa den ordentlig her i Nord-Norge. Dog, vi håper å få den opp å gå så vi i hvert fall kan måle litt på den. :)

R

RoDa

Gjest
    Kult.
    Men "vi" håper å få den opp å gå? "Vi" kan måle litt? ;D ;D ;D

R

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    whistler skrev:
    Mbare skrev:
    Advarsel: langt og tendenser til rabulistisk

Om å reise, hi-fi lektyre og ydmykhet (forsøksvis)
    Det å få lov til å reise rundt å høre på andre anlegg, snakke med andre hi-fi interesserte og lytte til musikk, gjør noe med deg. Det gjør noe med perspektivet du får på ditt eget anlegg og din egen lyd, på hva du foretrekker og ikke og på hvor du ønsker å gå videre...
    Ett av de absolutt beste innleggene på Hifisentralen 2009! Meget velskrevet! :)
    +1 (tommelen opp!)

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    I kveld har vi vært på tur på hytta og en kjapp tur ut med båten. Det er, vil jeg påstå, rimelig vakkert her oppe i nord.

Et moltebær, på vei mot å bli modent:

En krabbeklo fra ei (antatt) dau krabbe:

Nabohuset/hytta, de samme folka som solgte oss hyttetoma:

Båten våres:

Og litt utsiktsbilder:

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.833
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Å fytterakkern. Jeg trenger en ny lytteposisjon.

R

RoDa

Gjest
    Knallfine naturbilder. Mbare!

Bare en uke igjen til jeg setter kursen nordover selv.
    Høres nok merkelig ut, men jeg nyter å kjøre gjennom dette lange landet. I alle fall de vanlige 1600 km som jeg pleier. :)

R

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Ladies and gents - The Heretical is playing. Eller, den starter i hvert fall, måler fint med multimeter og alt ser OK ut. Vi har ikke noe vettugt anlegg å teste den på her oppe i nord, men vi har derimot måleutstyr. Så, jeg tenkte jeg skulle poste noen kjappe målinger av Heretical sammenlignet med lydkortet (E-MU 0202) som vi bruker til å ta målingene. Målingene er forøvrig tatt på 24 bit/192kHz. Og litt senere, noe innside-bilder.

Først måledata på E-MU:

Så på Heretical:

Så forvrengningsmålinger (THD) på E-MU:

Og støymålinger på Heretic:

For de av dere som ikke forstår/gidder/orker å lese måledata: Heretical'n måler i hvert fall jævli bra. Og da må den jo også spille bra? 8)

Vedlegg

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.833
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er det ikke litt pussig med alle de oddeharmoniske av nettfrekvensen? Jeg har ingen referanse, men det er jo de som stikker ut på målingene.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Jo, det er litt pussig med de oddeharmoniske av nettfrekvensen. Vi lurer litt, vi og. Dog, det er såpass lavt i dB at det ikke er noen krise - men absolutt noe vi skal se på. Eller vi og vi, som RoDa poengterte lengre opp: det er vel mer brodern som skal se på det, tenker jeg. ;)

Uansett, her er noen bilder av herligheten:

Selve kortet som "er" The Heretical:

Enda et bilde fra selve kortet:

Og et lite detaljbilde:

Det er satt opp godt med plass inni chassiset i tilfelle dette funker kanonbra og vi vil gå for balansert (i.e. enda et kretskort) og TVC/stepped attenuator - og dermed ha en fullt fungerende pre-amp. :)

slarssen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Antall liker
    13
    Valentino skrev:
    Er det ikke litt pussig med alle de oddeharmoniske av nettfrekvensen? Jeg har ingen referanse, men det er jo de som stikker ut på målingene.
    Enig, Valentino. De der er litt rare. Jeg mistenker en eller annen liten jordsløyfe en plass. Hadde ganske mye av disse odde harmoniske i starten, men litt eksperimentering med jording og testoppsettet så fikk jeg redusert de til de nivåene som vises. Jeg har videre prøvd både mekanisk demping av røret, magnetisk og elektrisk skjerm mellom signalkortet og trafoene, skjerm på røret alene, jordet og ikke jordet stikkkontakt og en drøss andre ting.

Blir ikke kvitt den siste resten av disse overharmoniske. Dog, de er ganske lavt nede i nivå. Jeg tenker at det mest sannsynelig er en jordsøyfe på en eller annen måte. Dette vil i såfall brytes når broderns TVC kobles inn på inngangen og gjør at vi får brutt den evetnuelle jordsløyfa. Skal ta noen målinger i September, tenker jeg.

Det er også ett lite område mellom 7 og 10kHz som er litt rart. Tenker at dette kanskje kan være støy fra selve røret. Skal prøve litt forskjellige rør også i september, når jeg har litt flere resusser tilgjengelig.

Hvis noen har noen gode tanker rundt disse målingene så er vi lutter øre. :)

Forøvrig, her er linken til originale artikkelen: http://syclotron.com/?page_id=25

- Slarssen

R

RoDa

Gjest
    Hva skjer under 40Hz? Måler den flatt til DC eller droppes det noe?
    Min egen SAM måler visstnok 0 - 500 000Hz (-3dB), men ikke oppgitt hvor -3dB er.....

R

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Brodern får svare på det frekvensspørsmålet ditt, RoDa, men jeg tror nok den går rimelig langt ned. Mens vi venter på det svaret, så legger jeg opp et par hyttebilder til - denne gangen i litt mer dagslys.

På vei til hytta finner du bl.a. dette panoramaet:

Utsikt mot... tja... Bakkeby og ja.. litt av Lattern.

Vi har også et lite automatfyr på et nes ikke så veldig langt fra hytta. Går an å gå dit når det er fjære, flør det kan du bli våt på beina.

Stående på en platting utenfor hytta mens du ser mot det nevnte fyret:

Liten grill med utbeina kjelår - middag på gang.

Og et til utsiktsbilde til slutt:

Registrerer forøvrig at noen har trøbbel med å vise bildene - jeg skjønner ikke helt hvorfor, jeg bare linker fra Picasa, jeg. Oh well, ikke alt man skal forstå seg på her i verden, antar jeg. Forøvrig har jeg og brodern planer om å ta noen frekke bilder som inkluderer rør før vi setter nesa sørover.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vakre bilder mbare :). God kombotråd med musikk, teknikk og en passe dose estetikk dette! :)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    41.519
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    Må slutte meg til alle andre gode tilbakemeldinger Mbare :)
    Utrolig flott tråd med gode blandinger her.
    Mbare`s "lappskaus"tråd...med god mening ;)

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Noen siste bilder fra hytteområdet vårt.

Her er bukta kor hytta våres ligg i - den lille båten som ligg attmed sjåen på bildet er jolla vi bruke for å komme oss ut til den litt større båten.

Selve hytta, som er liten og delvis gjømt bak noen trær - ligg oppå et lite berg, med flott utsikt.

R

Rojoh

Gjest
    Fabelaktig dynamikk i landskapet i de nordligere delene av landet. Direkte vakkert er det!

Mvh. Johan

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Da... er jeg i hvert fall i mål med teknikken. D.v.s. at jeg har fått opp en Marsboer-server som jeg ripper musikk på, har fått Squeezeboks til å funke med Inguz og får Audiolense til å lage korreksjonsfiltre som da igjen gjør at jeg har digital romkorreksjon. I tillegg er Heretical'en koplet opp i anlegget og er nok i ferd med å bli et fast inventar. Kort om hva som har skjedd:

Marsboerserver
    Denne har en egen, litt lang og sikkert forvirrende tråd på Datahjørnet. Men nå funker det, det virker stabilt og greit. Jeg skal gjøre et par grep for å redusere litt støy slik at den forhåpentligvis kan stå litt diskre i spisestua. Det har vært et stupbratt læringsprosjekt for min del, men vel verdt det. Nå har jeg godt med lagringssplass (2 TB), nettverkskontakt med den og det neste (utenom støyreduksjon) blir å tenke på backup-løsninger. Guiden til Marsboer funker forøvrig helt ypperlig, bare mine ambisjoner som er høyere enn tiltenkt fra hans side, så hvis noen vil lage en sånn selv kan jeg varmt anbefale den guiden. Bare styr unna RAID, LVM og sånne ting. :)

Inguz inn i Squeezecenter var det mer knot med, men jeg fikk det nå på plass etterhvert. Inguz er det tillegget til Squeezecenter (softwaren til Squeezeboksen) som muliggjør romkorreksjon. Jeg er litt spent på akkurat denne biten, da Inguz har en deadline på juni/juli neste år (skal visstnok slutte å funke da?) og det ser ikke ut som det blir så veldig utvikla for tia. Derfor har jeg begynte å planlegge videre og til et anlegg hvor jeg kan unngå Inguz.

Forøvrig bruker jeg dBpoweramp til å rippe musikk med og det funker stort sett som kniv i halv-varmt smør. Jeg har kommet over noen plater den ikke klarte å rippe, som jeg klarte å rippe med andre programmer, men utover det er det enkelt, intuitivt og det finner det du trenger av meta-data (i hvert fall så langt) - den fant bl.a. Bogus Blimp og Ym-Stammen som gjorde meg litt imponert. Anbefalt!

Heretical
    Har stått i anlegget nå i snart et par uker og har vært en positiv overraskelse. Ikke like sjokkerende som hos Andreas her på sentralen (tror jeg), men mer enn nok - litt kort A-B testing har for min del gitt meg inntrykket av at den gir litt mer presisjon, ro, sort bakgrunn, trøkk i bassen samt kropp og klang. En god ting i mitt anlegg. Dessuten er det fint å være litt tilbake i rørland. Planer for denne videre finnes også, primært å bygge den ut som ren pre-amp - fullbalansert med TVC'ene som volumkontroller. Dog: dette er fram i tid og ikke noe hast.

Audiolense
    Fikk det opp for noen timer siden. Mye banning, krangling og kjefting før den slitne Dell'n jeg kjører AL på gikk med på at den hadde et lydkort i seg og ville bruke det. Tusen takk til Atonal som dukka opp med et lydkort som funka! Jeg vet ikke om det opprinnelige var problemet eller ikke, men nå funker det i hvert fall. Så i dag fikk jeg gjort målinger av anlegget og har laget mine første korreksjonsfiler.

AL som program er veldig greit å ha med å gjøre (help-filene leaves something to be desired, though) - intuitivt og forståelig, lett å få til det du vil med tanke på sampling o.l. Men nok av ting å utforske der og. Jeg har hittill laga et par filtre bare for å teste.

Første reaksjonen min var: jøss, det var jo ikke så mye forskjell. Så oppdaga jeg sakte, men sikkert, at joda, det var da ikke rent så lite likevel, da. Jeg gjorde en kjapp A-B med/uten korreksjon på et par låter og det var nesten litt dumt å høre på bassen uten korreksjon nå - pinglebass. Greit, surfbrettene mine kommer aldri til å vinne noen pris i basstrøkk uansett, men det høres da virkelig mer anstendig ut med korreksjon enn uten. I tillegg kommer det presisjon, varme, klang, kropp, masse sånne ting som jeg har savnet og ville ha - er førsteinntrykket.

Jeg har et godt stykke igjen før jeg er i mål og jeg regner og håper med å få litt besøk framover så andre også kan lytte og mene noe om dette. Uansett er det viktigste for meg at det funker, at jeg ikke hører noen åpenbare problemer og at jeg hører en rekke åpenbare forbedringer. AL går i hvert fall LANGT utenpå alt annet jeg har hatt av elektronikk innom det siste året i å gjøre en forskjell (men onde tunger vil ha det til at Hegeln min gjør at alt høres likt, men det tror jeg ikke på. Så det så.).

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Det gratuleres.

Når det gjelder støydemping så tror jeg at kjøleviften på CPUen vanligvis er den biten som støyer mest. Jeg byttet til en stor Noctua-sak med stillegående vifte og det hjalp veldig.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Har et par vifter og en ny CPU-kjøler på vei som jeg får i løpet av uka, så da får jeg hørt. :) Regner med at det ordner seg, det er ikke så mye støy nå heller.

Etter litt mer A-B testing med AL er konklusjonen min foreløig at forbedringa grenser til det latterlige. Dette er den suverent beste lyden jeg har hørt i egen anlegg noengang - og med en margin som ingen elektronikk jeg har hørt kan matche litt engang. Lurer på om jeg skal begynne å le av folk som ikke har flat frekvenskurve og GDC? :)

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Spennede greier du har holdt på med i det siste. Skal ta den frem når jeg selv er "gryteklar" og lar dataalderen skylle over meg.

Tenkte jeg skulle poste det i teknotråden din men gjør det heller her.

"Så mye styr for å spille musikk. Glad jeg lever i steinalderen og bedriver vinyl. Langt enklere og mindre nevrosa"

;) ;) ;)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Mbare skrev:
    Har et par vifter og en ny CPU-kjøler på vei som jeg får i løpet av uka, så da får jeg hørt. :) Regner med at det ordner seg, det er ikke så mye støy nå heller.

Etter litt mer A-B testing med AL er konklusjonen min foreløig at forbedringa grenser til det latterlige. Dette er den suverent beste lyden jeg har hørt i egen anlegg noengang - og med en margin som ingen elektronikk jeg har hørt kan matche litt engang. Lurer på om jeg skal begynne å le av folk som ikke har flat frekvenskurve og GDC? :)
    Moro at du endelig får det til, Mbare. Men vent med og le til du har hatt gjengen på besøk med nyslipte inkvisatortenger.

P.S. Det enkleste og beste er fremdeles vinyl.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Mbare skrev:
    Lurer på om jeg skal begynne å le av folk som ikke har flat frekvenskurve og GDC? :)
    Le i vei du ;)
    Artig at du endelig fikk alt opp og gå, vel unt.

ErosLoveking skrev:
    "Så mye styr for å spille musikk. Glad jeg lever i steinalderen og bedriver vinyl. Langt enklere og mindre nevrosa"

;) ;) ;)
    ;D ;D

/jan"somlytterpåaltannetennflatefrekvenskurver"olsen

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.769
    Torget vurderinger
    1
    ErosLoveking skrev:
    BS! Platespiller med krav til stativ, plattform i vater, justering av antiskating, VTA, stifttrykk, tørke støv av plata, tørke støv av pick-up, inn/ut av innercover, inn/ut av cover, gymnastiske øvelser opp/ned av platereolene, etc, etc.

HD-avspilling fortoner seg som en brukervennlig oase sammenlignet med vinylhelvete!

PS: Glemte antistatpistol og opprettholdelse av passe luftfuktighet i stua, for å redusere "peiskosen".

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    PC-greier har vært et styr å få opp å gå, men jeg har da valgt en av de mest tungvinte veiene jeg kunne finne, spes. min egen (mangel) på datakompetanse tatt i betraktning. Det gjør dog at den følelsen av å få alt til å funke er nesten ubetalelig - og jeg lærte mye underveis.

Vinyl, enklere? Ha! Jeg har hatt vinylspiller i mange år og det er pokker ta meg mer paranoia og styr rundt det enn det jeg har nå - nå som alt er oppe å gå, og jeg etterhvert får rippet musikken min, er det veldig lite styr. Men, jeg savner vinyl, det er ikke det. Vi får se på sikt, kanskje jeg skal benytte meg av RIAA-korreksjonen i AL, i.e. mate signalet fra en platespiller inn i en pc? Hadde vært noe, det.

Jeg er spent på hva folk syns, ja - det er viktig å få tilbakemeldinger, syns jeg. RolfOzzy er sikkert ikke fornøyd, han ville vel ikke vært det selv om Dylan sjøl hadde kommet for å holde intimkonsert hos meg med han tilstede. ;D

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Hehe

For meg er det endel av totalpakka med musikk. Ikke er det så mye styr som mange vil ha det til. Handler bare om gode innøvde vaner, og valg av "riktig" utstyr.

Hjertet mitt er nærmere innfarkt når data forvinner, nettverk som ikke fungerer eller komponeter som ikke snakker sammen. Ikke fortell meg at PC/MAC-bassert er bare 100% bekymringsløst.

La oss ikke ta formatkrangelen her. ;)

"For egen del sier jeg ja takk begge deler" (etterhvert)

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    ErosLoveking skrev:
    Hehe

For meg er den endel av totalpakka med musikk. Ikke er det så mye styr som mange vil ha det til. Handler bare om gode innøvde vaner, og valg av "riktig" utstyr.

Hjertet mitt er nærmere innfarkt når data forvinner, nettverk som ikke fungerer eller komponeter som ikke snakker sammen. Ikke fortell meg at PC/MAC-bassert er bare 100% bekymringsløst.

La oss ikke ta formatkrangelen her. ;)

"For egen del sier jeg ja takk begge deler" (etterhvert)
    Jeg sier også ja, takk - begge deler (etterhver). Jeg bare begynte i andre enden fra deg. PC/Mac er mye rart, men bekymringsløst? Tja... Hvis du vet litt om hva du driver med og har planlagt ting, er det overraskende bekymringsløst, faktisk. Men helt? Nei, vi er da hi-fi idioter og da er det alltids noe å bekymre seg over. Og ritualene rundt vinylspilling er fine, de.

En ting jeg ikke bekymrer meg over er om CPU'en har "for mye å gjøre" som av og til brukes som et argument for ett-eller-annet innen pc-verden: når jeg kjører servern som nå, med Apache/Web-galleri, ripper musikk over på den (men fra en annen PC) og kjører Squeezecenter med Inguz (i.e. romkorreksjon) så ligger cpu-bruken på +/- 20%. Ikke noe å stresse med, med andre ord.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Jeg håper jo at jeg kan komme og høre på dette. Når du sier du aldri har hatt bedre lyd enn du har nå så.....

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    rolfozzy skrev:
    Jeg håper jo at jeg kan komme og høre på dette. Når du sier du aldri har hatt bedre lyd enn du har nå så.....
    Begynner vel kanskje å se et lite glimt av go-lyden i Gruva også her? :) Det er bare å komme det, jeg la ut en post på Østfold-hi-fi om et mulig treff, men hvis du vil komme før det, er det bare å spørre.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Mbare skrev:
    rolfozzy skrev:
    Begynner vel kanskje å se et lite glimt av go-lyden i Gruva også her? :) Det er bare å komme det, jeg la ut en post på Østfold-hi-fi om et mulig treff, men hvis du vil komme før det, er det bare å spørre.
    Jeg har visst oversett "muligtreff" tråden din.
    Ja har du fått et snev av gruvelyden må du være fornøyd. ;D

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Etter en lang dag med musikk, ripping og mer av begge deler blir jeg bare mer og mer imponert over hva AL gjør med anlegget mitt. Det er en presisjon i lydbildet jeg ikke har hørt før, koplet opp mot mye mer kropp, klang og ikke minst bass som er mildt sagt avhengighetsskapende. Ikke minst så blir jeg overhodet ikke lyttetrett, nå har anlegget stått på i over 12 timer og spilt musikk, jeg har riktignok gjort litt andre ting enn bare å sitte å høre på musikk, men det har da blitt noen timer i dag. Og jeg er mycket imponerad.

R

RoDa

Gjest
    RoDa skrev:
    Høyttalerne står langt fra hverandre, noe som skaper et bredt lydbilde.
    Jeg følte at høyttalerne strålte ut musikken i et smalt område, slik at jeg måtte "treffe bølgen" fra begge høyttalerne samtidig for å finne stereoperspektivet.
    Det hørtes ut som fasefeil, dvs pluss og minus byttet på ene høyttaleren, før stereobildet falt på plass.
    Moahahahahaha!! ;D

R

R

RoDa

Gjest
    Enda morsommere når det rettes opp, og så "vanlig" det plutselig låter da. ;)

R

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Spennende prosjekt, Mbare. Jeg kommer nok til å pådra meg en nettverksserver + squeezebox (eller noe slikt) selv også etterhvert, men da nøyer jeg meg med å sende det "rå" digitalsignalet til DEQX'en for prosessering og D/A-konvertering der. Tror jeg.

Lagga

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    37.040
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Det må jeg si Mbare! Her skjer store omveltninger i annen etage, det kan det ikke være tvil om.
    Spennende tider, skjønner jeg. Har vel masse tanker om denne fremgangsmåten for lyd, fordi min egen
    tilnærming er annerledes, - antar jeg...
    Men hva jeg nå måtte tenke om det , er da helt uvesentlig i sammenhengen - derimot ser jeg frem til å
    låne øre til dine nye go'saker.

;)

Morten

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn