Da... er jeg i hvert fall i mål med teknikken. D.v.s. at jeg har fått opp en Marsboer-server som jeg ripper musikk på, har fått Squeezeboks til å funke med Inguz og får Audiolense til å lage korreksjonsfiltre som da igjen gjør at jeg har digital romkorreksjon. I tillegg er Heretical'en koplet opp i anlegget og er nok i ferd med å bli et fast inventar. Kort om hva som har skjedd:
Marsboerserver
Denne har en egen, litt lang og sikkert forvirrende tråd på Datahjørnet. Men nå funker det, det virker stabilt og greit. Jeg skal gjøre et par grep for å redusere litt støy slik at den forhåpentligvis kan stå litt diskre i spisestua. Det har vært et stupbratt læringsprosjekt for min del, men vel verdt det. Nå har jeg godt med lagringssplass (2 TB), nettverkskontakt med den og det neste (utenom støyreduksjon) blir å tenke på backup-løsninger. Guiden til Marsboer funker forøvrig helt ypperlig, bare mine ambisjoner som er høyere enn tiltenkt fra hans side, så hvis noen vil lage en sånn selv kan jeg varmt anbefale den guiden. Bare styr unna RAID, LVM og sånne ting.
Inguz inn i Squeezecenter var det mer knot med, men jeg fikk det nå på plass etterhvert. Inguz er det tillegget til Squeezecenter (softwaren til Squeezeboksen) som muliggjør romkorreksjon. Jeg er litt spent på akkurat denne biten, da Inguz har en deadline på juni/juli neste år (skal visstnok slutte å funke da?) og det ser ikke ut som det blir så veldig utvikla for tia. Derfor har jeg begynte å planlegge videre og til et anlegg hvor jeg kan unngå Inguz.
Forøvrig bruker jeg dBpoweramp til å rippe musikk med og det funker stort sett som kniv i halv-varmt smør. Jeg har kommet over noen plater den ikke klarte å rippe, som jeg klarte å rippe med andre programmer, men utover det er det enkelt, intuitivt og det finner det du trenger av meta-data (i hvert fall så langt) - den fant bl.a. Bogus Blimp og Ym-Stammen som gjorde meg litt imponert. Anbefalt!
Heretical
Har stått i anlegget nå i snart et par uker og har vært en positiv overraskelse. Ikke like sjokkerende som hos Andreas her på sentralen (tror jeg), men mer enn nok - litt kort A-B testing har for min del gitt meg inntrykket av at den gir litt mer presisjon, ro, sort bakgrunn, trøkk i bassen samt kropp og klang. En god ting i mitt anlegg. Dessuten er det fint å være litt tilbake i rørland. Planer for denne videre finnes også, primært å bygge den ut som ren pre-amp - fullbalansert med TVC'ene som volumkontroller. Dog: dette er fram i tid og ikke noe hast.
Audiolense
Fikk det opp for noen timer siden. Mye banning, krangling og kjefting før den slitne Dell'n jeg kjører AL på gikk med på at den hadde et lydkort i seg og ville bruke det. Tusen takk til Atonal som dukka opp med et lydkort som funka! Jeg vet ikke om det opprinnelige var problemet eller ikke, men nå funker det i hvert fall. Så i dag fikk jeg gjort målinger av anlegget og har laget mine første korreksjonsfiler.
AL som program er veldig greit å ha med å gjøre (help-filene leaves something to be desired, though) - intuitivt og forståelig, lett å få til det du vil med tanke på sampling o.l. Men nok av ting å utforske der og. Jeg har hittill laga et par filtre bare for å teste.
Første reaksjonen min var: jøss, det var jo ikke så mye forskjell. Så oppdaga jeg sakte, men sikkert, at joda, det var da ikke rent så lite likevel, da. Jeg gjorde en kjapp A-B med/uten korreksjon på et par låter og det var nesten litt dumt å høre på bassen uten korreksjon nå - pinglebass. Greit, surfbrettene mine kommer aldri til å vinne noen pris i basstrøkk uansett, men det høres da virkelig mer anstendig ut med korreksjon enn uten. I tillegg kommer det presisjon, varme, klang, kropp, masse sånne ting som jeg har savnet og ville ha - er førsteinntrykket.
Jeg har et godt stykke igjen før jeg er i mål og jeg regner og håper med å få litt besøk framover så andre også kan lytte og mene noe om dette. Uansett er det viktigste for meg at det funker, at jeg ikke hører noen åpenbare problemer og at jeg hører en rekke åpenbare forbedringer. AL går i hvert fall LANGT utenpå alt annet jeg har hatt av elektronikk innom det siste året i å gjøre en forskjell (men onde tunger vil ha det til at Hegeln min gjør at alt høres likt, men det tror jeg ikke på. Så det så.).