RoDa opplever AL hos Mbare
Jeg skal innrømme min reservasjon til slike en for alle og den ultimate løsning digitale greier som kan fikse alt helt uten bivirkninger. (Type hjemmekinoreciever med mikrofon og autojustknapp) Det som er for godt til å være sant er helst akkurat det, etter de første bølgene har lagt seg i alle fall. Min erfaring med automatisk romkorreksjon er også at det slører litt, den typen sløring som bare noen av oss er sensitive for. (Eller klarer å innbille seg, vil noen mene)
Inntrykk etter messa i Horten hvor noen hører på klangfarger, fremførelse og selve lyden, mens andre i større grad er sensitive for hvor dama synger fra. Ikke noe rett eller galt, men verdt å tenke på før man arresterer andre sine inntrykk. Vi prioriterer, ubevisst eller bevisst, forskjellige aspekter innen lydgjengivelse.
Selv blir jeg meget imponert når Mbare kan fortelle meg hvordan mitt anlegg tegner opp rommet, og presenterer lydbildet, mens jeg selv ikke kan høre dette like enkelt.
Liten eller stor forskjell?
Da jeg kom til Mbare så spilte anlegget litt fyldigere, varmere og roligere enn jeg husket det fra sist. Jaja, så var det litt forskjell med dette AL-greiene da
.. Men AL var ikke aktiv! :-[ Forskjellen jeg hørte fra sist kom sannsynligvis fra denne rør-buffer-dingsen som hadde fått plass i kjeden. Hmm.. Samme inntrykk av rørbufferen som jeg fikk hos Andreas? Hmm.. Snakket noen om akustisk hukommelse som bare varer i noen sekunder? Hmm
Sikkert bare tilfeldigheter da.
På med korreksjon og fytti helvete!!! Plutselig låter disse merkelige flate høyttalerne plassert i et sjukt vanskelig rom
.tja
. vanlig? Det er som å høre på et sett dynamiske høyttalere som hvermannsen har, spesielt når det gjelder lydbilde og måten det presenterer på. Fra en vokal som svever rundt i rommet og ikke helt hva eller hvor den kommer fra, til en fysisk forankret, fyldig klingende, menneskelignende STEMME. Jeg synes at alt ble bedre, og klarte ikke å høre noen bakdeler umiddelbart. Well done!! Oppgradering pr krone er helt vilt, kan ikke tenke meg noe som Mbare, i dette rom og med disse komponenter, kunne brukt pengene smartere på.
Maggiene spiller bass, de spiller presist og låter mer ørevennlig enn tidligere. De er ikke like sære lengre på godt og vondt. Mest godt. De er ikke like svevende i presentasjonen og lettheten er ikke der som før. Det vil si at de spiller nok like lett, men med rattet frekvensgang så blir ikke de øvre regioner like fremtredende. Denne effekten av at man har mistet noe er forbigående, det er lett å legge merke til humper i frekvensgangen som noe positivt og rett frekvensgang som kjedelig. Men det er bare til det vokser på deg
Er Femi like kjapp som før? Eller er han og alle de andre negerne litt mindre "imponerende"?
Slører det? Nei, jeg tror ikke det hos Mbare i alle fall. Det er noe som typisk eieren legger merke til over tid, vi besøkende har nok med å komme ned etter den overbevisende nå er det korrigert lyd dere-demonstrasjonen. Overbevisende, nei forresten, sjokkerende! Er det noe negativt her, så må det være litt mye kosefaktor eller overbuljongterningrestriksjonskontrollører i lyden. Jeg synes det lugger litt på sting, snert, smell og poff. Grunt er det ikke mest av heller, men faen så masse til Maggies å være bare så det er klart! Litt mer bitt og sinne i lyden så hadde det vært close OG en feit Havana-sigar!! Men valget mellom mer markerte transienter med påfølgende lyd som kan bikke over og dette som Mbare hadde da, ville jeg gått den flate vei. Det er som Mbare selv sier, at når det er sååå bra så vil man ha litt mer for å gjøre det maks. Kanskje skulle man kunne velge hvor tørt/vått man vil ha lyden? Litt for tørt kan det nok bli for noen.
Min første føling med AL har vært meget overbevisende, og hvis Mbare med støtte av gutta har dratt det lengre så smaker det nok av kull i det Mbarske lytterom! Jævli arti at det finnes et slikt produkt laget av en nordmann, Heia Bx! Vet ikke om jeg kommer til å vandre den veien selv med det første, mine høyttalere spiller greit i rommet mitt allerede og jeg får noia av for mange bokser og knotter.. Mitt anlegg består av fire bokser, og to av dem er høyttalerne. ;D
Gleder meg noe jævli til å høre hva østfoldhifien med innkommende trompethater på si kommer til å mene! Koble inn korreksjonen og ha kamera klart til hakeslepp-foto Mbare! 8)
Takk for lytten (selv om det er en stund siden nå) og takk for at du går spennende veier og lar oss ta del i det! Godt gjennomført!!
R