Mbares lyttestue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Audiolense og server og Squeezeboks har absolutt vært en spennende erfaring. Mange utfordringer, mye som har gått sånn halvveis på tverke og slikt, men vel verdt det sånn resultatmessig. Jeg prøver å tromle sammen et treff hos Østfold-mafiaen i slutten av sept, du får hive deg med da, Lagga - hvis ikke så skal jeg nok få plass til deg på et annet tidspunkt også.

Asbjbo: hvis du først lager en nettverksserver og har en Squeezeboks er det kort vei til å prøve Audiolense. Hadde vært morsomt å gjort det hos deg, sia du også har DEQX - hadde det vært noen forskjell og i så fall hva da på de to måtene å drive romkorreksjon?

Roda: Fasefeil og fasefeil, fru Blom. Men jeg ser poenget ditt.

R

RoDa

Gjest
    Mbare skrev:
    Roda: Fasefeil og fasefeil, fru Blom. Men jeg ser poenget ditt.
    :D

Men om du prøver bare GD sånn for moro skyld uten EQ.
    Hva hender da?

Jævli moro å høre ditt ALede oppsett, er spent på hva rørhau me horn i panna sier om dette!

;) R

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    155
    I`m audiolensed.

Det var jælig moro å leke med anlegget ditt nå i helgen, Mbare. Det var akkurat som du sa, har man først hørt anlegget med AL blir det helt meningsløst å høre det uten. Det er bare å ta av seg hatten for hva du har fått til. Endringen det var lettest å legge merke til var i klangbalansen. Tett, kompakt og foukusert fløyelslyd med kanonbra detaljering, gigasvært lydbilde og endeløs mikrodynamik - det funker som bare rakkern. Var det på Verdis Requiem jeg fantaserte slik om hun (messo?) sopranen. Ikke uvanlig at man tenker på damer, da, men første gang jeg har opplevd at playback lyd har gitt meg slike forestillinger om en dames utseende og kroppsbevegelser bare ut i fra lyden av stemmen hennes. Ikke mye som går tapt gjennom det anlegget ditt nå. Og nettopp dét var den neste erfaringen med AL, at man får tilgang til så mye mer informasjon i lydbildet
    da forstyrrende lydbølger er en saga blott. De erfaringene vi gjorde med "target" og HT-plassering i helga viste jo at MGene fortsatt er følsomme for rommet selv med AL og jakten på optimal "target"/ høytalerplassering er vel neppe over med det første kjenner jeg deg rett.

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    428
    Sted
    Friedrichstadt
    Dette høres lovende ut, gleder meg til neste treff!
    Ellers takk for reisefølget sist helg, Andreas, hyggelig å hilse på deg.

Lateralus

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    58
    Torget vurderinger
    0
    Hei Mbare,

ditt (og andres) inntrykk av Audiolense gjør meg veldig interessert i å teste ut dette i mitt eget oppsett. Men jeg lurer på en ting: er det realistisk/mulig at AL vil kunne fungere bedre i anlegg f.eks opp til 200.000kr, men når man snakker anlegg rundt millionen og over, vil AL kanskje ha en negativ effekt på gjennomsiktighet/luft/transparens osv? Her snakker jeg altså kun om romkorreksjons-softwaren.

For å forklare hva jeg mener: ta en signalkabel til 5-10.000kr. Denne vil muligens kunne gjøre underverker i det rimeligere anlegget, men vil trolig fungere som en bremsekloss i det dyrere anlegget.

Hva tror du?

(For å ta det med det samme: mitt hifi-anlegg vil i løpet av høsten bestå av Rockport Altair, ASR Emitter II Exclusive med batt.forsyning, + ennå ubestemt drivverk, muligens PC eller Linn DS)

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    155
    atonal skrev:
    Ellers takk for reisefølget sist helg, Andreas, hyggelig å hilse på deg.
    I lige så, du berget jo lørdagskvelden for oss. Hadde fort blitt stygt om fire menn skulle slåss om tre "brusflasker" fra kvelden før ;D.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    blekansikt skrev:
    ditt (og andres) inntrykk av Audiolense gjør meg veldig interessert i å teste ut dette i mitt eget oppsett. Men jeg lurer på en ting: er det realistisk/mulig at AL vil kunne fungere bedre i anlegg f.eks opp til 200.000kr, men når man snakker anlegg rundt millionen og over, vil AL kanskje ha en negativ effekt på gjennomsiktighet/luft/transparens osv? Her snakker jeg altså kun om romkorreksjons-softwaren.
    Sånn prismessig ligger ikke mitt anlegg på flere millioner (rundt 0,5 mill for pre/dac/forsterker/høyttaler), men skal i allefall teste Audiolense snart. Kan sikkert komme med en tilbakemelding på akkurat det du nevner, da det er punkter anlegget allerede i dag er sterke på. Forventningene mine er at de punktene faktisk bør bli bedre med produkter som Audiolense, da man kan fjerne uheldige rompåvirkninger som kommer i veien for transparens og nøytralitet.

Interessant at stadig flere opplever Audiolense som rene "there is no turning back now". Er det egentlig noen som ikke har opplevd bedre lyd med en slik løsning?

BurntIsland

Æresmedlem
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    16.120
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Hei

takker igjen for en fin helg. Jeg storkoste meg. (den går forøvrig ut til alle jeg møtte undervegs. En ekstra takk til atonal for transport og Tanqueray og hyggelig reisefølge på lørdag. Og takk til Mbare, Slarssen og Andreas, som måtte bo under samme tak som meg...)
    Audiolense kler navnet sitt. Min opplevelse av anlegget gjennom helga med stadige forbedringer er nettopp på å få skarpstilt linsa slik at ting kommer i fokus. GOd dybde på skarpheten også. Hører ikke tilsløringseffekter slik jeg tidligere har hørt med Lyngdorf og Copland (forklaringa ligger i dac?)

Nesten all forandring kan vel tolkes som forbedring sånn umiddelbart, men med audiolense kan man gå tilbake hele tiden og AB (om ikke ABX) teste. Mye av eksperimenteringa ledsages også av målinger, slik at lytteinntrykk får noe å støtte seg på. Veldig spennende dette. Om jeg skulle ønske meg noe så er det muligheten til å gjøre målinger etter korreksjon, men der kommer kanskje din venn RoDA inn...?

Faremomentet er at man assosierer alle problemer og alle løsninger med audiolense, og blir litt blind for andre parametre. Det fikk vi jo demonstrert tydelig på søndag etter at Andreas dro (synd du ikke fikk det med deg..) hvor vi jobbet med høyttalerplassering, vinkling og absorbenter. Jo mindre audiolense må korrigere, jo bedre ble resultatet. Det stemmer med min tanke om at slike systemer gir best resultat når de gjør høyttalerkorreksjon i større grad enn romkorreksjon (men det vil jo alltid være snakk om begge dele)

Lyden vi endte med utpå søndag formiddag var overrraskende god, med tanke på at det låt ganske bra på fredag også. Jeg registrerte ingen begrensninger i forhold til hvordan musikk vi spilte, og gliset var der på hver eneste låt.

mvh

Svidd holme

R

Roysen

Gjest
    Burnt_Island skrev:
    Faremomentet er at man assosierer alle problemer og alle løsninger med audiolense, og blir litt blind for andre parametre. Det fikk vi jo demonstrert tydelig på søndag etter at Andreas dro (synd du ikke fikk det med deg..) hvor vi jobbet med høyttalerplassering, vinkling og absorbenter. Jo mindre audiolense må korrigere, jo bedre ble resultatet. Det stemmer med min tanke om at slike systemer gir best resultat når de gjør høyttalerkorreksjon i større grad enn romkorreksjon (men det vil jo alltid være snakk om begge dele)
    Det må jo innebære at den "korreksjonen" som Audiolense gjør ikke gjør en 100% perfekt korreksjon. Ikke sant? Jeg er generellt litt skeptisk til måten slike korreksjoner fungerer ved at man sender ut tilsvarende signal som man skal korrigere men i motfase for å kansellere feilen. Dersom det dere har funnet ut her er korrekt innebærer det at å fjerne problemet er en bedre fremgangsmåte enn å innføre romkorreksjon. Ikke sant?

Mvh
    Roysen

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Jeg stiller meg avventende til disse panegyriske uttalelser om hvor jævla bra det har blitt hos Mbare. Skal sjekkes med kritiske ører neste fredag.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Roysen skrev:
    Jeg er generellt litt skeptisk til måten slike korreksjoner fungerer ved at man sender ut tilsvarende signal som man skal korrigere men i motfase for å kansellere feilen
    Hvis du er skeptisk til det, hvor skeptisk er du da til et ukorrigert signal med berg og dalbane frekvensrespons på +/- 15db, en impulsrespons og RT60 ut av kontroll, fasefeil etc?

Fysisk romkorreksjon vil jo alltid være å ta roten av problemet. Det sier vel selv Bx i flere av sine innlegg. Men hvem besitter egentlig perfekte lytterom?

R

Roysen

Gjest
    HåkonN skrev:
    Roysen skrev:
    Jeg er generellt litt skeptisk til måten slike korreksjoner fungerer ved at man sender ut tilsvarende signal som man skal korrigere men i motfase for å kansellere feilen
    Hvis du er skeptisk til det, hvor skeptisk er du da til et ukorrigert signal med berg og dalbane frekvensrespons på +/- 15db, en impulsrespons og RT60 ut av kontroll, fasefeil etc?
    Det har lite med saken å gjøre. Det jeg snakker om her er fremgangsmåten for å løse problemet. Fjerne selve problemet ved roten eller innføre romkorreksjon. Dersom de to fremgangsmåtene utgjør en resultatforskjell synes jeg denne panegyriske opphausingen av romkorreksjon gir få eller ingen svar på hvilke feil det er romkorrekjson gjør som medfører at det ikke er likeverdig med å fjerne problemet ved å gjøre endringer i selve romet.

...og for de som er på jakt etter det ultimate resultatet vil vel aldri romkorreksjon være et alternativ så lenge man vet at resultatet ikke blir like godt som å gjøre noe med rommet. Å bevisst skulle innføre en feil vil i hvert fall være langt fra noe jeg kunne tenke meg å gjøre. Da vil man også kunne argumentere med at det faktisk er en smakssak om man liker feilen romkorreksjonen introduserer eller feilen som ligger i rommet før korreksjonen.

Mvh
    Roysen

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Jeg tenker som følger om romkorreksjon (eneste jeg har nok erfaring med til å uttale meg om er Audiolense): ideelt sett skulle vi alle hatt perfekte rom. Dog, det er en utopi. Hvis man har råd og mulighet vil jeg anta at det å ha et tilnærmet perfekt rom vil være det mest optimale, selv om jeg også tror at diskusjonen om hva som er et perfekt rom vil variere. Uansett så vil et perfekt rom innebære en eller annen form for romakustikktiltak (vil jeg anta?) så sånn sett vil du ha en form for romkorreksjon uansett - spørsmålet er mer om du korrigerer selve rommet eller om du korrigerer andre ting.

Hos meg er AL så langt jeg klarer å høre det fullstendig transparent. Jeg hører ingenting negativt med det, verken i form av sløring, mattere klangfarger, transientavrulling o.l. (når jeg sier at jeg hører ingenting negativt med det, mener jeg altså i denne sammenhengen at det ikke later til å introdusere artifakter som er hørbare). Pedal bruker AL i sitt anlegg som jo både er stort, dyrt og komplisert - han rapporterer det samme.

Når det gjelder det vi styrte med på søndag ang plassering og slikt: "feil" plassert hadde HT en dip rundt 160Hz som var dyyyyp (i.e. 10-15 dB). Med HT rett plassert forsvant denne dip'en - interessant nok var det eneste vi gjorde å flytte HT et par cm innover - vi forsøkte oss både med bassabsorbentene (tri-traps fra GIK) stående i hjørnet (slik at HT spiller inn i dem med back-waven) og liggende uten at dette hadde betydning for det simulerte måleresultatet. Vi var enige om at det hørtes best ut med Tri-Trapsene stående i hjørnet. Forøvrig er ikke de simulerte målingene med AL helt spik-flat i spesielt bassen - dog er det veldig, veldig mye mindre forskjell med de enn uten (jeg skal prøve å huske å poste opp noen av disse grafene) - hvis jeg husker rett er forskjellen i bassen nå +/- 3 dB. Target kurven er satt til flat, forøvrig.

Hvis jeg hadde hatt penger, rom og muligheter hadde jeg nok hatt andre HT i et helt annet rom. Og hadde jeg klart meg uten AL for å få det resultatet jeg gjør nå (altså tilnærmet flat frekvenskurve (og ekstremt justerbar kurve, sådan) samt group-delay-correction) hadde jeg sikkert gjort det ut i fra en tanke om hvorfor korrigere noe som er tilnærmet "perfekt". Dog, jeg har ikke et annet rom, uendelig (eller i nærheten av tilnærmet uendelig) med penger eller mulighet til å skaffe meg noen av delene på denne siden av loven. Ergo er AL, i mine ører, det suverent beste jeg har vært med på i min hi-fi karriere og i mitt anlegg.

Til sist: jeg tror ikke digital romkorreksjon a la Audiolense gjør noe feil, men jeg tror det er grenser for hva du kan gjøre med et mer eller mindre dårlig utgangspunkt. Alle HT må spille i et rom, alle rom vil gjøre noe med lyden (i mindre grad om du bedriver nærfeltslytting eller har et ekstremt bra rom) og det er det vanskelig å komme utenom. Og plassering av HT vil påvirke hvordan HT interagerer med rommet (spes. vil jeg anta hvis du har dipoler, som meg) og dette er enda en ting som er viktig å få på plass. Så jeg tror vel at den forskjellen jeg hører etter annen plassering av HT og romakustikktiltak ikke kan tilskrives at AL gjør noe mer eller mindre feil, men at HT har fått bedre arbeidsbetingelser og at de kopler bedre mot rommet.

RolfOzzy: jeg er spent på å se og høre reaksjonen din på anlegget mitt.

R

Roysen

Gjest
    Hei, MBare.

Jeg er med på veldig mye av det du skriver her. Det jeg hang med opp i var den kommentaren som kom lenger opp i tråden at det var åpenbart at Audiolense fungerte bedre dessto mindre problemer den hadde å rette opp. Jeg renger da med at det var snakk om problemer som Audiolense har funksjonalitet for å korrigere. Om så er tilfelle vil vel ikke Audiolense korreksjoner være helt transparente. Om korreksjonene var helt transparente ville det vel vært likegyldig om den skulle korrigere for mye/lite større/mindre problemer så lenge den har funksjonalitet for å utføre korreksjonen og så lenge korreksjonene er helt transparente?

Dersom det var snakk om problemer som Audiiolense ikke har funksjonalitet for å korrigere synes jeg den komentaren lenger opp var noe klønete skrevet fordi man kan da ikke påstå at Audiolense fungerer bedre dersom den ikke trenger å korrigere for problemer den ikke har funksjonliatet for å løse?

Mvh
    Roysen

R

RoDa

Gjest
    rolfozzy skrev:
    Jeg stiller meg avventende til disse panegyriske uttalelser om hvor jævla bra det har blitt hos Mbare. Skal sjekkes med kritiske ører neste fredag.
    Dine egne medbrakte?
    Slitne, gamle, fulle av hår og med en frekvensrespons på 300Hz - 3000Hz? Jaja..... ::)

;D ;D ;D ;D

R

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    rolfozzy skrev:
    Dine egne medbrakte?
    Slitne, gamle, fulle av hår og med en frekvensrespons på 300Hz - 3000Hz? Jaja..... ::)

;D ;D ;D ;D

R
    Nåda, lille venn. Betviler du mine lytteevner ? ;D

R

RoDa

Gjest
    rolfozzy skrev:
    RoDa skrev:
    rolfozzy skrev:
    Dine egne medbrakte?

;D ;D ;D ;D

R
    Hehe. Nei, det kunne jeg ikke tenke meg.
    Mannen som viste meg Totta har en høy stjerne hos unge RoDa, tro du meg! ;)

R

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Roysen skrev:
    Det har lite med saken å gjøre. Det jeg snakker om her er fremgangsmåten for å løse problemet. Fjerne selve problemet ved roten eller innføre romkorreksjon. Dersom de to fremgangsmåtene utgjør en resultatforskjell synes jeg denne panegyriske opphausingen av romkorreksjon gir få eller ingen svar på hvilke feil det er romkorrekjson gjør som medfører at det ikke er likeverdig med å fjerne problemet ved å gjøre endringer i selve romet.

...og for de som er på jakt etter det ultimate resultatet vil vel aldri romkorreksjon være et alternativ så lenge man vet at resultatet ikke blir like godt som å gjøre noe med rommet. Å bevisst skulle innføre en feil vil i hvert fall være langt fra noe jeg kunne tenke meg å gjøre. Da vil man også kunne argumentere med at det faktisk er en smakssak om man liker feilen romkorreksjonen introduserer eller feilen som ligger i rommet før korreksjonen.
    Jeg er enig i resoneringen din, spørsmålet er selvsagt alternativet er. Er den evn. feilen romkorreksjonen innfører en promille av alle problemene den løser, så vil jeg si at romkorreksjonen er høyst velkomment. Er alternativet at man kan behandle rommet akustisk slik at det får en respons på +/- 0,5db mellom 15-30khz, en perfekt RT60 osv, og samtididig kan tune seg inn på den huskurven som passer preferansene helt perfekt - alt uten en eneste DSP - så er selvsagt det bedre enn elektronisk romkorreksjon (sett bort i fra at det uansett blir vanskelig å sette presets basert på innspillinger, musikktype og humør). Men hvor ofte kommer man over slike rom?

Men jeg skal ikke snakke så høyt om DEQ/romkorreksjon. Har ofte hørt det innfører langt flere problemer enn det løser. Har dog tro på Audiolense (selv i et dyrt anlegg), og syntes prisen for å teste er så lav ift. hva man kan tjene på det. En PC med software og kaliberert målemic koster ikke mer enn en gjennomsnitts signalkabel her inne.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    rolfozzy skrev:
    RoDa skrev:
    rolfozzy skrev:
    Dine egne medbrakte?

;D ;D ;D ;D

R

R
    Nå må du ikke bringe musikk inn i denne diskusjonen.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    rolfozzy skrev:
    RoDa skrev:
    rolfozzy skrev:
    RoDa skrev:
    rolfozzy skrev:
    Dine egne medbrakte?

;D ;D ;D ;D

R

R
    Nei, gud forby. Det kunne ha minnet meg på de 1200 cd'ene jeg må rippe.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Mbare skrev:
    rolfozzy skrev:
    RoDa skrev:
    rolfozzy skrev:
    RoDa skrev:
    rolfozzy skrev:
    Dine egne medbrakte?

;D ;D ;D ;D

R

R

Stakkars mann. Du greier det før neste fredag vel ? Slik at det er noe og velge blant.

R

Roysen

Gjest
    HåkonN skrev:
    Roysen skrev:

Jeg er enig i resoneringen din, spørsmålet er selvsagt alternativet er. Er den evn. feilen romkorreksjonen innfører en promille av alle problemene den løser, så vil jeg si at romkorreksjonen er høyst velkomment. Er alternativet at man kan behandle rommet akustisk slik at det får en respons på +/- 0,5db mellom 15-30khz, en perfekt RT60 osv, og samtididig kan tune seg inn på den huskurven som passer preferansene helt perfekt - alt uten en eneste DSP - så er selvsagt det bedre enn elektronisk romkorreksjon (sett bort i fra at det uansett blir vanskelig å sette presets basert på innspillinger, musikktype og humør). Men hvor ofte kommer man over slike rom?

Men jeg skal ikke snakke så høyt om DEQ/romkorreksjon. Har ofte hørt det innfører langt flere problemer enn det løser. Har dog tro på Audiolense (selv i et dyrt anlegg), og syntes prisen for å teste er så lav ift. hva man kan tjene på det. En PC med software og kaliberert målemic koster ikke mer enn en gjennomsnitts signalkabel her inne.
    Vi står fremdeles igjen med spørsmålet - dersom de korreksjonene romkorreksjon gjør ikke er helt transparente - hvilke feil blir innført med romkorreksjon?

Mvh
    Roysen

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    HåkonN skrev:
    Interessant at stadig flere opplever Audiolense som rene "there is no turning back now". Er det egentlig noen som ikke har opplevd bedre lyd med en slik løsning?
    Jeg synes ikke Audiolense utelukkende var til det bedre hos meg. Jeg er usikker på årsaken. Det kan skyldes målingene mine som med daværende lydkort ikke var 100% rene. Det kan skyldes targetkurven. Det kan være andre svakheter som kom tydeligere frem. Eller det at den fjernet rommet mer enn hva jeg satt pris. Jeg heller mot det siste siden jeg også har hørt Audiolense i et annet anlegg med tilsvarende resultat.
    Bør vel også legge til at jeg allerede har gjort ganske betydelig akustiske tiltak, så behovet for romkorreksjon er nok ikke like stort hos meg.

Men har ikke gitt opp Audiolense, og jeg har hørt glimrende resultater fra DEQX anleggene som Snickers-Is har satt opp.
    Men det er klart at å ta roten til problemet er en bedre vei. Utfordringen er at skal man ha et virkelig godt lytterom koster det noe inni hampen mye og det bør være et dedikert rom med perfekte dimensjoner.

R

RoDa

Gjest
    rolfozzy skrev:
    Mbare skrev:
    rolfozzy skrev:
    RoDa skrev:
    rolfozzy skrev:
    RoDa skrev:
    rolfozzy skrev:
    Dine egne medbrakte?

;D ;D ;D ;D

R

R

Stakkars mann. Du greier det før neste fredag vel ? Slik at det er noe og velge blant.
    Er vel ikke så mye å velge i der uansett? Ta med Totta du. ;)

R

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    rolfozzy skrev:
    Mbare skrev:
    rolfozzy skrev:
    RoDa skrev:
    rolfozzy skrev:
    RoDa skrev:
    rolfozzy skrev:
    Dine egne medbrakte?

;D ;D ;D ;D

R

R

Skal prøve. Det hadde dog hjulpet hvis du, som jo uansett har dagene ledig, hadde orka å svinge deg hit på dagtid og rippa for meg. Jeg kan garantere kaffe og mariekjeks samt at du kan høre så mye du vil på anlegget mitt? Jeg hadde vurdert å trellbinde noen små barn til å gjøre det samme, men så kom jeg på at du driver jo bare å gror skjegg for tia. ;D

R

RoDa

Gjest
    RoDa opplever AL hos Mbare…… :eek:

Jeg skal innrømme min reservasjon til slike ”en for alle” og ”den ultimate løsning” digitale greier som kan fikse alt helt uten bivirkninger. (Type hjemmekinoreciever med mikrofon og autojustknapp) Det som er for godt til å være sant er helst akkurat det, etter de første bølgene har lagt seg i alle fall. Min erfaring med automatisk romkorreksjon er også at det slører litt, den typen sløring som bare noen av oss er sensitive for. (Eller klarer å innbille seg, vil noen mene)
    Inntrykk etter messa i Horten hvor noen hører på klangfarger, fremførelse og selve lyden, mens andre i større grad er sensitive for hvor dama synger fra. Ikke noe rett eller galt, men verdt å tenke på før man arresterer andre sine inntrykk. Vi prioriterer, ubevisst eller bevisst, forskjellige aspekter innen lydgjengivelse.
    Selv blir jeg meget imponert når Mbare kan fortelle meg hvordan mitt anlegg tegner opp rommet, og presenterer lydbildet, mens jeg selv ikke kan høre dette like enkelt.

Liten eller stor forskjell?
    Da jeg kom til Mbare så spilte anlegget litt fyldigere, varmere og roligere enn jeg husket det fra sist. Jaja, så var det litt forskjell med dette AL-greiene da….. Men AL var ikke aktiv! :-[ Forskjellen jeg hørte fra sist kom sannsynligvis fra denne rør-buffer-dingsen som hadde fått plass i kjeden. Hmm.. Samme inntrykk av rørbufferen som jeg fikk hos Andreas? Hmm.. Snakket noen om akustisk hukommelse som bare varer i noen sekunder? Hmm… Sikkert bare tilfeldigheter da. :D

På med korreksjon og fytti helvete!!! Plutselig låter disse merkelige flate høyttalerne plassert i et sjukt vanskelig rom….tja…. vanlig? Det er som å høre på et sett dynamiske høyttalere som hvermannsen har, spesielt når det gjelder lydbilde og måten det presenterer på. Fra en vokal som svever rundt i rommet og ikke helt hva eller hvor den kommer fra, til en fysisk forankret, fyldig klingende, menneskelignende STEMME. Jeg synes at alt ble bedre, og klarte ikke å høre noen bakdeler umiddelbart. Well done!! Oppgradering pr krone er helt vilt, kan ikke tenke meg noe som Mbare, i dette rom og med disse komponenter, kunne brukt pengene smartere på.

Maggiene spiller bass, de spiller presist og låter mer ørevennlig enn tidligere. De er ikke like sære lengre på godt og vondt. Mest godt. De er ikke like svevende i presentasjonen og lettheten er ikke der som før. Det vil si at de spiller nok like lett, men med rattet frekvensgang så blir ikke de øvre regioner like fremtredende. Denne effekten av at man har mistet noe er forbigående, det er lett å legge merke til humper i frekvensgangen som noe positivt og rett frekvensgang som kjedelig. Men det er bare til det vokser på deg…
    Er Femi like kjapp som før? Eller er han og alle de andre negerne litt mindre "imponerende"?

Slører det? Nei, jeg tror ikke det hos Mbare i alle fall. Det er noe som typisk eieren legger merke til over tid, vi besøkende har nok med å komme ned etter den overbevisende ”nå er det korrigert lyd dere”-demonstrasjonen. Overbevisende, nei forresten, sjokkerende! Er det noe negativt her, så må det være litt mye kosefaktor eller overbuljongterningrestriksjonskontrollører i lyden. Jeg synes det lugger litt på sting, snert, smell og poff. Grunt er det ikke mest av heller, men faen så masse til Maggies å være bare så det er klart! Litt mer bitt og sinne i lyden så hadde det vært close OG en feit Havana-sigar!! Men valget mellom mer markerte transienter med påfølgende lyd som kan bikke over og dette som Mbare hadde da, ville jeg gått den flate vei. Det er som Mbare selv sier, at når det er sååå bra så vil man ha litt mer for å gjøre det maks. Kanskje skulle man kunne velge hvor tørt/vått man vil ha lyden? Litt for tørt kan det nok bli for noen.

Min første føling med AL har vært meget overbevisende, og hvis Mbare med støtte av gutta har dratt det lengre så smaker det nok av kull i det Mbarske lytterom! Jævli arti at det finnes et slikt produkt laget av en nordmann, Heia Bx! Vet ikke om jeg kommer til å vandre den veien selv med det første, mine høyttalere spiller greit i rommet mitt allerede og jeg får noia av for mange bokser og knotter.. Mitt anlegg består av fire bokser, og to av dem er høyttalerne. ;D

Gleder meg noe jævli til å høre hva østfoldhifien med innkommende trompethater på si kommer til å mene! Koble inn korreksjonen og ha kamera klart til hakeslepp-foto Mbare! 8)
    Takk for lytten (selv om det er en stund siden nå) og takk for at du går spennende veier og lar oss ta del i det! Godt gjennomført!!

R

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Hm.

Du lurer ikke meg, Roda.

Jeg vet at du og Mbare er som erteris i inkvisisjonen.

R

RoDa

Gjest
    Jeg tror at Totta behandles med større verdighet enn tidligere, mye større verdighet.

R

M

marsboer

Gjest
    RoDa skrev:
    RoDa opplever AL hos Mbare…… :eek:

Jeg skal innrømme min reservasjon til slike ”en for alle” og ”den ultimate løsning” digitale greier som kan fikse alt helt uten bivirkninger. (Type hjemmekinoreciever med mikrofon og autojustknapp) Det som er for godt til å være sant er helst akkurat det, etter de første bølgene har lagt seg i alle fall. Min erfaring med automatisk romkorreksjon er også at det slører litt, den typen sløring som bare noen av oss er sensitive for. (Eller klarer å innbille seg, vil noen mene)
    Inntrykk etter messa i Horten hvor noen hører på klangfarger, fremførelse og selve lyden, mens andre i større grad er sensitive for hvor dama synger fra. Ikke noe rett eller galt, men verdt å tenke på før man arresterer andre sine inntrykk. Vi prioriterer, ubevisst eller bevisst, forskjellige aspekter innen lydgjengivelse.
    Selv blir jeg meget imponert når Mbare kan fortelle meg hvordan mitt anlegg tegner opp rommet, og presenterer lydbildet, mens jeg selv ikke kan høre dette like enkelt.

Liten eller stor forskjell?
    Da jeg kom til Mbare så spilte anlegget litt fyldigere, varmere og roligere enn jeg husket det fra sist. Jaja, så var det litt forskjell med dette AL-greiene da….. Men AL var ikke aktiv! :-[ Forskjellen jeg hørte fra sist kom sannsynligvis fra denne rør-buffer-dingsen som hadde fått plass i kjeden. Hmm.. Samme inntrykk av rørbufferen som jeg fikk hos Andreas? Hmm.. Snakket noen om akustisk hukommelse som bare varer i noen sekunder? Hmm… Sikkert bare tilfeldigheter da. :D

På med korreksjon og fytti helvete!!! Plutselig låter disse merkelige flate høyttalerne plassert i et sjukt vanskelig rom….tja…. vanlig? Det er som å høre på et sett dynamiske høyttalere som hvermannsen har, spesielt når det gjelder lydbilde og måten det presenterer på. Fra en vokal som svever rundt i rommet og ikke helt hva eller hvor den kommer fra, til en fysisk forankret, fyldig klingende, menneskelignende STEMME. Jeg synes at alt ble bedre, og klarte ikke å høre noen bakdeler umiddelbart. Well done!! Oppgradering pr krone er helt vilt, kan ikke tenke meg noe som Mbare, i dette rom og med disse komponenter, kunne brukt pengene smartere på.

Maggiene spiller bass, de spiller presist og låter mer ørevennlig enn tidligere. De er ikke like sære lengre på godt og vondt. Mest godt. De er ikke like svevende i presentasjonen og lettheten er ikke der som før. Det vil si at de spiller nok like lett, men med rattet frekvensgang så blir ikke de øvre regioner like fremtredende. Denne effekten av at man har mistet noe er forbigående, det er lett å legge merke til humper i frekvensgangen som noe positivt og rett frekvensgang som kjedelig. Men det er bare til det vokser på deg…
    Er Femi like kjapp som før? Eller er han og alle de andre negerne litt mindre "imponerende"?

Slører det? Nei, jeg tror ikke det hos Mbare i alle fall. Det er noe som typisk eieren legger merke til over tid, vi besøkende har nok med å komme ned etter den overbevisende ”nå er det korrigert lyd dere”-demonstrasjonen. Overbevisende, nei forresten, sjokkerende! Er det noe negativt her, så må det være litt mye kosefaktor eller overbuljongterningrestriksjonskontrollører i lyden. Jeg synes det lugger litt på sting, snert, smell og poff. Grunt er det ikke mest av heller, men faen så masse til Maggies å være bare så det er klart! Litt mer bitt og sinne i lyden så hadde det vært close OG en feit Havana-sigar!! Men valget mellom mer markerte transienter med påfølgende lyd som kan bikke over og dette som Mbare hadde da, ville jeg gått den flate vei. Det er som Mbare selv sier, at når det er sååå bra så vil man ha litt mer for å gjøre det maks. Kanskje skulle man kunne velge hvor tørt/vått man vil ha lyden? Litt for tørt kan det nok bli for noen.

Min første føling med AL har vært meget overbevisende, og hvis Mbare med støtte av gutta har dratt det lengre så smaker det nok av kull i det Mbarske lytterom! Jævli arti at det finnes et slikt produkt laget av en nordmann, Heia Bx! Vet ikke om jeg kommer til å vandre den veien selv med det første, mine høyttalere spiller greit i rommet mitt allerede og jeg får noia av for mange bokser og knotter.. Mitt anlegg består av fire bokser, og to av dem er høyttalerne. ;D

Gleder meg noe jævli til å høre hva østfoldhifien med innkommende trompethater på si kommer til å mene! Koble inn korreksjonen og ha kamera klart til hakeslepp-foto Mbare! 8)
    Takk for lytten (selv om det er en stund siden nå) og takk for at du går spennende veier og lar oss ta del i det! Godt gjennomført!!

R
    Be mbare om å dytte opp ca 1 db ved 6khz så skal dere se at det blir hakket mer snert og rasp.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Jeg tror at Totta behandles med større verdighet enn tidligere, mye større verdighet.

R
    Jatta, jatta, jatta. Ingenting er bedre enn hvis Mbare har alkymistiske evner.

Ikke alle som greier og lage gull av gråstein. Jeg ser fram til og høre dette.

Seriøst ment. (den siste setningen)

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Opp 1 dB ved rundt 6khz? Og så videre en dB opp resten av veien? Hm... Det kan enkelt prøves - pr. nå er det ca. 1.5 dB opp fra cirka 10khz og opp - det hjalp på luft, rom, slike fancy-schmancy hi-fi nerdegreier. Får fyre opp AL å prøve det - noe av det jeg virkelig liker med AL er hvor jævli enkelt det er å gjøre slike ting.

Jeg er veldig spent på hi-fi treffet neste fredag - det er jo ett år sia sist og mye har skjedd sia det. I tillegg er det alltids spennende å få inntrykk fra andre som har lang fartstid og ikke minst svært forskjellige anlegg fra mitt eget. Det er slikt man lærer av. Jeg har tenkt å lage et par-tre forskjellige targets som kan ligge inne slik at vi kan eksperimentere litt med ting hvis vi får lyst - et target som går litt opp fra 6khz høres spennennde ut.

Jeg får lyst til å skrive mye, men skal forsøke meg i korthet med en tanke og et lite referat:

Tanken er det at uansett hvordan du vrir eller vender på det, er det Maggies som spiller. D.v.s. at sjuk dypbass og intenst trøkk i bassen, sam den villeste makro-dynamikken nok er litt utelukket slik ting er nå. Dette er ikke HT som er ment å konkurere med Cerwin Vega. Dog: den lyden jeg får til med disse HT, prisklassen tatt i betraktning, syns jeg er rimelig imponerende.

Til sist et lite referat fra en svært god venn av meg som var her i forrige uke en tur. Han bryr seg midt i ryggen om hi-fi, kan ingenting om det, er forsåvidt glad i musikk og har kjent meg lengre enn tja.. det er vel kun familien min som har kjent meg lengre. Så han har hørt hver enda iterasjon av anlegget mitt, i alle rommene de har vært i og under alle slags merkelige forhold. Hans kommentarer: "Dæven, no har du virkelig fått det til!". Han syns lyden blei fyldigere med AL og kommenterte også kor rart det va å se en kordame på ei Cohen-låt som sto rett bak HT - "I førstninga trudde eg lyden kom rett fra HT, men så oppdaga eg at det gjorde den jo ikke - HT kan jo bare ikke nokka for at den står rett foran ho dama."

M

marsboer

Gjest
    Ikke fra 6khz og opp. Bare legg på en 1db hevning rundt 6khz. Dvs f.eks fra 5 til 7khz med 1db peaken rundt 6khz. Følger man på oppover hele veien opplever man at hele klangbalansen forskyves litt, i stedet for et målrettet tiltak mot akkurat "snert"-delen uten at den øvrige klangbalansen endres i særlig grad. Det er snakk om en minituøs forandring, men det er det vi ønsker for at det ikke skal bli slitsomt eller utpreget.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    En av de morsomme tingene med å rippe meg gjennom platesamlinga er at jeg oppdager en del plater jeg nesten hadde glemt at jeg hadde - og når jeg hører på de igjen så er det jo dritbra. Et par-tre YouTube-klipp for å bevise poenget:

Black Rebel Motorcycle Club har jeg de to første platene av - strålende, begge to. Husker jeg så bandet live et par ganger også, sjukt bra liveband. Litt råtten lyd på klippene, men dere skjønner vel greia. :)

...and you will know us by the trail of dead. Hadde engang en tre-fire skiver med dem, nå har jeg... en på cd og en på vinyl. The high cost of living in a kollektiv, antar eg? :-\

The Beta Band. Hva skal man si? Jeg husker jeg så de live engang på ett-eller-annet nå-nedlagt konsertlokale i Oslo. Strålende konsert.

Og jeg har også kommet på at jeg jobba 2 år på Platekompaniet fra -98 til -00 i Tromsø og at jeg har mye musikk fra den perioden. Ja, ja. Finnes verre ting å slite med her i livet.

TAS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    2.060
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Mbare skrev:
    En av de morsomme tingene med å rippe meg gjennom platesamlinga er at jeg oppdager en del plater jeg nesten hadde glemt at jeg hadde - og når jeg hører på de igjen så er det jo dritbra. Et par-tre YouTube-klipp for å bevise poenget:

Black Rebel Motorcycle Club har jeg de to første platene av - strålende, begge to. Husker jeg så bandet live et par ganger også, sjukt bra liveband. Litt råtten lyd på klippene, men dere skjønner vel greia. :)

Hadde engang en tre-fire skiver med dem, nå har jeg... en på cd og en på vinyl. The high cost of living in a kollektiv, antar eg? :-\

The Beta Band. Hva skal man si? Jeg husker jeg så de live engang på ett-eller-annet nå-nedlagt konsertlokale i Oslo. Strålende konsert.

Og jeg har også kommet på at jeg jobba 2 år på Platekompaniet fra -98 til -00 i Tromsø og at jeg har mye musikk fra den perioden. Ja, ja. Finnes verre ting å slite med her i livet.
    Spennende, minner litt om gode gamle The CURE... 8)

http://www.thecure.com/player/default.aspx?meid=3281

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Hjemme etter aftenens treff hos Mbare. Det var hyggelig det.

Gode vafler.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    rolfozzy skrev:

Gode vafler.
    Godt at vaflene smakte! Noen inntrykk av lyden og musikken?

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    298
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    rolfozzy skrev:

Gode vafler.
    Ja....var det alt?
    Har han i dine ører fått orden på skjermbretta sine? 8)
    Må se å få tatt meg en liten østfold tur snart.....trur eg.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    65finger skrev:
    rolfozzy skrev:

Gode vafler.
    Godt at vaflene smakte! Noen inntrykk av lyden og musikken?
    Ja inntrykk har jeg jo. Men nå som Mbare har blitt moderator så fikk jeg beskjed om at all negativ omtale ville bli moderert bort.

;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn