Da har jeg endelig fått en gjenomgang av Audiolense hos Mbare! Etter diverse ripping av musikk jeg hadde med, og inntak av litt fast, og flytende føde i form av Cola & sjokolade, var tiden kommet til min første seriøse lytt på Mbares anlegg.
Førsteintrykket var at det spilte stort, og organisk med god plassering i sideledd. Syntes imidlertid at det spilte litt kjedelig og grått, hvor det manglet litt detaljer.
Dette begrenset følelsen av 3D, og opptegning av lytterum.
Kjente meg litt igjen i Rolfozzy sine lytteintrykk fra sist gang.
Etter en liten gjenomgang av Audiolense, spurte Mbare om jeg hadde lyst til å høre anlegget uten korigering.
Audiolense ble slått av, og hele lydbildet klappet sammen.
Det spilte helt "spiker". Det hørtes ut som det spilte i motfase. Bassen var borte. Øvre bass/mellomtone var syltynn i klangen.
Ble mildt sagt litt satt ut av hvor stor forskjellen var i Audiolense sin favør.
Hos Mbare fungerer uten tvil Audiolense veldig bra.
Var imidlertid litt usikker på om dette programmet tilførte noe gråhet/matthet i lydbildet. Det manglet litt friskhet.
For meg er det viktig at lyden ikke sløres til.
Lyden skal være krystallklar, med definert fokus. Da er det en del parametre som faller på plass.
3D, romakustikk, og en friskhet, som skaper spilleglede, og gir fot.
Siden Mbare lånte min gamle jeff Rowland, spurte jeg om vi kunne koble opp den, da jeg viste at den spilte bra hos meg.
Teoretisk skulle den også være en god match til Mbares HT.
Planar HT har gjerne en impedanskurve som halen på en gris, og vil gjerne ha en stabil forsterker som kan levere mye strøm nedover i impedans.
Etter å ha koblet til, tok det bare et minutt før ting begynte å falle på plass.
Det spilte mye friskere, med en helt annen kontroll i bassen.
Vi spilte med Audiolense justert til hans gamle forsterker, så Mbare foretok en ny måling i sweetspot, og lagret denne kurven.
Nå begynte det å ta helt av. Lydbildet ble MYE dypere, og stod frem mot en kullsort bakgrunn. Borte var alle tegn til grå/matthet.
Det samme skjedde med fokus. Alt i lydbildet stod frem med spikret passering i dybde, og bredde.
Den største forbedringen skjedde imidlertid nedover i lydbildet.
Bassen spilte med mye mer tyngde, uten at det gikk ut over kvaliteten. Bassen var mye mer definert. og det ble lettere å skille instrumentene fra hverandre.
Jeg tror vi begge ble overrasket over hvor stor forbedringen ble.
Mbare fortalte at han hadde hatt en mistanke om at hans forsterker var et svakt ledd i hans system, og det ble nå bekreftet!
Det flotte var at nå ble det i tillegg lettere å høre forandringene Audiolense gjorde med lyden.
Mine negative mistanker til Audiolense, var ubegrunnet. Mbares anlegg spiller mye bedre ved bruk av dette programmet
Dette var bare en utrolig forbedring. ;D
Ved de fleste bytte av komponenter, skjer det en liten forandring av lyden. Noen ganger til det bedre, og noen ganger tvert om.
En sjelden gang treffes spikeren på hodet, og dette var en slik kveld.
De fleste klagene jeg har nevnt ovenfor, var nå borte. Selvfølgelig var det ting å bemerke i negativ retning, men forbedringen var såpass formidabel, at det forsvant i det positive.
Det som står igjen er mangelen på dybde i lydbildet, men dette plaget meg ikke nevneverdig.
Jeg vil gjerne ha HT plassert så langt bort fra bakveggen som mulig. Spesielt planar HT krever god plass!
Fysikkens lover er vanskelig å omgå, og i Mbares tilfelle har han forsøkt alle plasseringer, og de spiller klart best i denne posisjonen.
Uansett anlegg, vil det altid bli kompromiser. Sett i forhold til det totale lydbildet, blir dette bare småpirk.
Vil takke for en morsom, og lærerik kveld.
Syntes Audiolense virke enda mer spennende etter denne seansen.
Vi snakkes.
/Trond