Magnepans venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg fikk blod på tann og kjøpte et par 3.6/R. Har tenkt på det en stund, da jeg jo hørte at 1.5'ene har sine begrensninger. Den endelige triggeren var vel et lyttebesøk hos bluesbreaker, som har 3.7'er. Måtte få en slags bekreftelse på at 3.6 virkelig ville bli en oppgradering, noe det jo definitivt ble.

    Det gjenstår litt arbeid med å få de på plass. Som man ser er de hjemmelagde baffelvingene på den ene sida nå for korte. Skal ordne noen nye i riktig lengde. Jeg skal også gjøre noe demping på sideveggen bak høyttaleren. Og når det er på plass må det måles og stilles noe EQ, for bassen er ikke helt smooth hører jeg.

    Men uansett - sånn ser det ut per nå:

    20190313_123058_resized – Kopi.jpg
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Må vel legge til at tidligere eier av mine 3.6 har et par 20.1. Jeg valgte bevisst å ikke be om å lytt på de.... får vel prøve å holde meg litt på matta også.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Må vel legge til at tidligere eier av mine 3.6 har et par 20.1. Jeg valgte bevisst å ikke be om å lytt på de.... får vel prøve å holde meg litt på matta også.
    En annen tidligere eier har PMC nå :cool:

    Roy
     

    thorerjo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2012
    Innlegg
    541
    Antall liker
    263
    Sted
    Nesodden
    30.7

    Noe å strekke seg etter om man skulle vinne i Lotto.De lages vel bare på bestilling.Noen som vet hva de koster?
    magnepan 30,7.jpg
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    $ 30.000 i USA.

    Virker ikke som prisen er satt i Norge.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.691
    Antall liker
    58.643
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    30.7 koster 30.000$
    Du får sikkert en kronepris hvis du kontakter Audionord.


    Eik var litt kjappere, ser jeg;)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Synd de ikke finnes med mintgrønne lister og rosa stofftrekk :p
    Seriøst - bestiller man et par så kan man kanskje få den fargen man vil? Er litt fan av eik og sort stoff selv, men lar beslutningen avvente til etter neste lottotrekning.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Litt teknologisk mumbo-jumbo er vel på sin plass!
    Hypex FA502 er 2-veis plateamper med DSP og digitale innganger. Kjører derfor digitalt med AES/EBU balanserte kabler fra Transporteren til FA502'ene. Det er satt en del romkorreksjons-EQ under ca 300 Hz på MG 3.6'ene, samt et lite bassløft. Har ellers prøvd å holde meg unna EQ i mellomtone og diskant for å beholde noe av karakteren i lyden, selv om jeg synes alle Magnepan høyttalere har for mye nivå i området 500 til 1000 Hz. Har også skjært av under 30 Hz, og sub'ene kommer inn ved ca 33 Hz. MG'ene er tidskorrigert så sub'ene skal bli i synk, hvis det i det hele tatt spiller noen rolle ved en så lav delefrekvens.

    Hypex ampene yter 2x500W i 4 ohm, og det er akkurat passe for å blåse liv i systemet. Kunne sikkert hatt mer effekt også.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Et godt testspor for å sjekke om en subwoofer er godt integrert er "Junior B" (spor 5) fra Yello / The Eye. Her er det en synkende basstone som går ned til rundt 25 Hz (trur eg). Denne tonen skal være helt jevn i nivå og ikke endre karakter på sin vei nedover. Mission accomplished.


    En annen god en er første sporet fra Fourplay / Fourplay .. hvis man holder ut å høre på sånn flinkisheisjazz da. Dette sporet låter som regel grøt hvis ting ikke er på plass.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.691
    Antall liker
    58.643
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Morsomt å lese S.
    En helt annen tilnærming enn hos meg, og det pirrer nysgjerrigheten.
    Det er tydelig at du har mål og mening med det du holder på med.
    Lykke til videre.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Morsomt å lese S.
    En helt annen tilnærming enn hos meg, og det pirrer nysgjerrigheten.
    Det er tydelig at du har mål og mening med det du holder på med.
    Lykke til videre.
    Takk for det :)
    Nå har jeg jo vært hos deg og sett og hørt, og jeg har som du sier en veldig annerledes måte å gjøre ting på. Derfor låter det også helt annerledes.

    En skal være forsiktig med å proklamere at min egen fasit burde gjelde for alle. Derfor kommenterer jeg ikke andres lydmessige valg heller, men bare konstaterer at vi er forskjellige. Når det er sagt er jeg veldig tydelig på hva JEG vil ha og ikke ha.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg er elendig på sakprosa, men prøver meg for det. Jeg var veldig overrasket over hvor bra de 1.5'ene jeg kjøpte låt. Men 3.6 er noe helt annet. Spesielt er diskanten i en helt annen klasse. De kan også spille en god del høyere, og har bedre oppløsning og dynamikk. Men overraskende nok så gikk 1.5'ene dypere i bassen, selv om de ikke kunne spille særlig høyt der nede.

    Hva liker jeg så med 3.6 ?
    Først og fremst DYNAMIKK. De er utrolig raske over hele frekvensområdet.
    Bassen har nesten hodetelefon-aktig definisjon.
    Renhet og oppløsning er veldig bra
    Spiller stort og luftig, men også god pinpointing (kommer an på hvordan man setter de opp i rommet)
    Spiller all musikk like bra!

    Minuser finnes også, men de er enklere å komme forbi.
    Først og fremst er de ganske slanke i bassen. EQ/romkorreksjon hjelper hvis man har masse effekt å pøse på med.
    Ingen dypbass - skal man ned i kjelleren er subwoofere ikke til å unngå.
    Litt vel pågående i mellomtonen, men romkorreksjon løser dette.
     

    thorerjo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2012
    Innlegg
    541
    Antall liker
    263
    Sted
    Nesodden
    Tympani 3

    Hadde Tympani fra ca 1987 og en del utover på 90tallet.De ble tatt inn til Tandberg Audio importert som bygningsmaterialer for å slippe avgifter.Tandberg 3006 er designet spesielt til Tympani.Jeg kjøpte dem brukt for 30 000.-.Pris over disk var ca 60 000.- den gangen.De var i dårlig stand på slutten men Geir Fredriksen ville ha dem og han har satt dem i stand og bla trekt q-ribbon på mellomtonen.
    tympani1.jpg
    Tympani.jpg
     

    fattigmann

    Medlem
    Ble medlem
    04.11.2003
    Innlegg
    49
    Antall liker
    23
    Jeg fikk blod på tann og kjøpte et par 3.6/R. Har tenkt på det en stund, da jeg jo hørte at 1.5'ene har sine begrensninger. Den endelige triggeren var vel et lyttebesøk hos bluesbreaker, som har 3.7'er. Måtte få en slags bekreftelse på at 3.6 virkelig ville bli en oppgradering, noe det jo definitivt ble.

    Det gjenstår litt arbeid med å få de på plass. Som man ser er de hjemmelagde baffelvingene på den ene sida nå for korte. Skal ordne noen nye i riktig lengde. Jeg skal også gjøre noe demping på sideveggen bak høyttaleren. Og når det er på plass må det måles og stilles noe EQ, for bassen er ikke helt smooth hører jeg.

    Men uansett - sånn ser det ut per nå:

    Vis vedlegget 533568
    Norges største hodetelefoner :) No offence..
    Kraftig vinkling og du sitter mellom høyttalerne? Mangnepan har evnen til å spille skjorte av det meste, men denne plasseringen ser ikke ut til å gi deg det som er Maggi sin store force, 3 dimensjonaliteten. Får du dybden og bredden med denne plasseringen?
    .
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Bilder lyver som vi vet så det kan nok se ut jeg bruker de som hodetelefoner. Men .. avstanden mellom tweeterne er nesten 3m og avstanden til høyttaler fra lytteposisjon ca 2m. Jeg liker å ha veldig god bredde - jeg bruker Joachim Gerhard (Audio Physic) sin tilnærming med 90 graders lyttetrekant i stedet for den klassiske 60 graders trekanten. Med god nok kontroll på akustikken får man fortsatt god pinpointing og dybde med et sånt oppsett, og samtidig et ekstremt bredt lydbilde.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Du nevner den som slank i bassen?

    Regner med at du fortsatt holder fast ved at en stigning på 10 db fra 100 hz og ned er det du opplever troverdig.


    Synes selv det var ok før men har med årene havnet på 2-3 db i bassen og en ellers god tilt i resten også.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Har nok en mer jevn slak kurve som synker hele veien mellom 20 og 20k.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg fikk blod på tann og kjøpte et par 3.6/R. Har tenkt på det en stund, da jeg jo hørte at 1.5'ene har sine begrensninger. Den endelige triggeren var vel et lyttebesøk hos bluesbreaker, som har 3.7'er. Måtte få en slags bekreftelse på at 3.6 virkelig ville bli en oppgradering, noe det jo definitivt ble.

    Det gjenstår litt arbeid med å få de på plass. Som man ser er de hjemmelagde baffelvingene på den ene sida nå for korte. Skal ordne noen nye i riktig lengde. Jeg skal også gjøre noe demping på sideveggen bak høyttaleren. Og når det er på plass må det måles og stilles noe EQ, for bassen er ikke helt smooth hører jeg.

    Men uansett - sånn ser det ut per nå:
    Norges største hodetelefoner :) No offence..
    Kraftig vinkling og du sitter mellom høyttalerne? Mangnepan har evnen til å spille skjorte av det meste, men denne plasseringen ser ikke ut til å gi deg det som er Maggi sin store force, 3 dimensjonaliteten. Får du dybden og bredden med denne plasseringen?
    .
    Apropos toe-in og sånt så ser det mye mer ekstremt ut på bildet enn i realiteten, men uansett har jeg vinklet de mer ut slik at diskantene peker 10 grader utenfor lyttepos, slik som Magnepan selv anbefaler. Da låter det nok bedre, mer sammenheng i lydbildet virker det som.
     

    Master Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.07.2006
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    1.441
    Sted
    Trondheim
    Heisann!

    Priser :
    MG-30.7 alu & oak nat/black, kr 379.000
    MG-30.7 cherry, bamboo, maple, kr 399.000.-

    Automobile colors : etter forespørsel.

    - F
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg fikk blod på tann og kjøpte et par 3.6/R. Har tenkt på det en stund, da jeg jo hørte at 1.5'ene har sine begrensninger. Den endelige triggeren var vel et lyttebesøk hos bluesbreaker, som har 3.7'er. Måtte få en slags bekreftelse på at 3.6 virkelig ville bli en oppgradering, noe det jo definitivt ble.

    Det gjenstår litt arbeid med å få de på plass. Som man ser er de hjemmelagde baffelvingene på den ene sida nå for korte. Skal ordne noen nye i riktig lengde. Jeg skal også gjøre noe demping på sideveggen bak høyttaleren. Og når det er på plass må det måles og stilles noe EQ, for bassen er ikke helt smooth hører jeg.

    Men uansett - sånn ser det ut per nå:
    Norges største hodetelefoner :) No offence..
    Kraftig vinkling og du sitter mellom høyttalerne? Mangnepan har evnen til å spille skjorte av det meste, men denne plasseringen ser ikke ut til å gi deg det som er Maggi sin store force, 3 dimensjonaliteten. Får du dybden og bredden med denne plasseringen?
    .
    Apropos toe-in og sånt så ser det mye mer ekstremt ut på bildet enn i realiteten, men uansett har jeg vinklet de mer ut slik at diskantene peker 10 grader utenfor lyttepos, slik som Magnepan selv anbefaler. Da låter det nok bedre, mer sammenheng i lydbildet virker det som.
    Forstår det slik at du fortsatt har passiv deling på disse.
    Hvordan spiller det i forhold til hovedriggen...?

    Mvh
    OMF
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det er passiv deling i MG'ene ja. Det ville blitt litt for komplisert med et 4-veis system, dette er jo tross alt "bare" anlegg nr 2.

    Jeg er ikke ferdig med plassering, noen små akustiske tiltak, samt tuning av EQ.. så jeg drar ingen konklusjoner riktig enda vedr lyden. Men helt klart at det ikke vil låte likt som anlegg nr 1
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.691
    Antall liker
    58.643
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1

    Master Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.07.2006
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    1.441
    Sted
    Trondheim
    Ja, vi har både MG 0.7 og 1.7i på demo.

    I Oslo har også NAT tilgang til Magnepan.

    - F

    Heisann!

    Priser :
    MG-30.7 alu & oak nat/black, kr 379.000
    MG-30.7 cherry, bamboo, maple, kr 399.000.-

    Automobile colors : etter forespørsel.

    - F
    Beklager en liten bump her, bare lurer på om dere er forhandler på Magnepans mindre modeller også?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det blir nesten en sånn "mitt anlegg" tråd dette, men anyhow.... sånn ser galskapen ut nå hos meg, og det begynner å falle på plass. Har innsett at jeg MÅ gjøre noe med akustikken i rommet bak høyttalerne, men det får komme senere.

    20190319_213445 - Copy.jpg


    Og i hjørnene er det et par IKEA HOL kasser som skjuler subwooferne og Hypex plateampene. Ble ganske snasent synes jeg!

    20190319_213553 - Copy.jpg


    20190319_213606 - Copy.jpg
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.691
    Antall liker
    58.643
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Magnepan har kommet med en ny modell.
    Det skjer ikke hver dag.

    LRS-2.jpg


    Den heter LRS (Little Ribbon Speaker).
    LRS ligner mer på større modeller enn SMG og MMG sies det, men har altså adskillig mindre mål.
    U.S. pris er 650 dollar. Vanligvis får man ikke rare greiene for det, så det blir interessant å se hva slags respons denne modellen får.

    Link: http://www.magnepan.com/model_LRS
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Tenkte jeg skulle oppsummere litt om mine lytteinntrykk av Magnepan 3.6/R så langt. Kort sagt er de fabelaktige høyttalere på mange måter.

    Klangbalanse. Tonalt sett i god balanse, omenn litt lett i bassen og i mine ører litt vel mye rundt 800 Hz. Hvis man imidlertid bruker litt EQ så forsvinner disse ankepunktene helt, og hele frekvensområdet gjengis uten betoninger eller farging.

    Dynamikk. Jeg vet dette er omdiskutert, men jeg mistenker at noen forveksler "trøkk" med dynamikk? Jeg synes de er veldig dynamiske på den måten at de stopper veldig raskt, og transienter gjengis uten etterslep. God dynamikk gir i mine ører en "effortless" spillestil, der man kan spille høyt uten at man egentlig merker det. Høyttalerne låter aldri stresset.

    Lydtrykk. Betraktelig mer å hente enn på de 1.5/QR jeg hadde før. Ja, de kan spille høyt nok forutsett at man har nok effekt å dra med. Jeg har 500W i 4 ohm, og det holder.

    Lydbilde. For å bruke et litt slitt uttrykk - de "maler med bred pensel". De spiller stort, bredt og dypt. Man kan få ganske god pinpointing også, men jeg har hørt dette bedre.

    Oppløsning. Igjen litt vel bred pensel, spesielt i mellomtonen. Den siste rest av oppløsning mangler, men den positive effekten av dette er at man får en litt mer tilbakelent og tilgivende spillestil. Mellomtonen er det jeg har størst innvendinger mot egentlig.

    Bass. Slank - men oppløst, dynamisk, kjapt og veldig godt definert, spesielt sammenlignet med typiske kassehøyttalere som høres håpløst grumsete ut i forhold. Bruker man litt EQ og evt subwoofer under 35 Hz så har jeg ingen innvendinger, bortsett fra at det begynner å låte litt ullent når man spiller litt for høyt.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Går du over til aktiv deling, så blir de betraktelig mer presise og oppløste, men du mister litt av de positive sidene med "bred pensel".

    Mvh
    OMF
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ja jeg prøvde dette på 1.5'ene jeg har, og effektene var omtrent sånn som du beskriver, men jeg synes ikke forskjellen var SÅ stor på 1.5'ene. Mulig det er mer å hente på 3.6 siden de er 3-veis og har et litt mer komplekst filter, som inkluderer noen hifimessig ekle elektrolytt-kondensatorer. Det jeg jo kan gjøre er å handle inn et par Hypex Fusionamps til, f.eks FA252 som er på 2x250W burde klare seg til mellomtone og diskant.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn