Magnepans venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.486
    Antall liker
    35.324
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ja, når en så stygg lyd som denne skadene klarte å hoste opp var - så er det nesten utrolig at en amatør klarer å reparere det på under fire timer, og all innkjøp kom på tilsammen 370,- Dette var meget enkelt :)
     

    laidback

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    144
    Antall liker
    38
    Jo, men du er håndtverker! men konklusjonen er at jeg må forsøke?
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Er det noen som vet om det er mulig å skaffe nytt stoff til MG12, jeg tenkte å "operere" den litt - og vet ikke om stoffet holder til å bli tatt av og på nok en gang..
    Jeg byttet stoff på et par JBL L112 som var hullete. Jeg kjøpte et brunt stoff hos www.simplyspeakers.com som var tilnærmet likt. Selve strukturen var det samme som orginalstoffet, som også var stretch. Det gjorde de strammt og fint, samtidig var det enkelt å stramme i hjørnene. Veldig fornøyd med kvaliteten. Tror de har 7 forskjellige farger. mvh. Motorhome
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.486
    Antall liker
    35.324
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Får vel melde meg på her da som nybakt eier av et par gode gamle MG 1.5 QR. Har ikke kobla de opp enda, de står fortsatt i original-esken (!) og venter.
    Gratulerer, det må da bare bli bra.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Har fått lyd i de nå ja. Utrolig hvor bra lyd det er mulig å få til et par høyttalere kjøpt brukt for mindre enn folk gir for en strømledning, og koblet opp på ytterst moderat utstyr ellers - Logitech Transporter, DIY ICEpower 2x 20 Watt, Behringer DEQ2496.

    MG 1.5'ene låter stort og åpent, men også veldig detaljert og presist. De har helt klart et stort drawback i bassen, men hva har man EQ for da mon tro.. skulle ikke mye løft til før den fra før tørre stramme bassen i de fikk litt mer pondus.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.486
    Antall liker
    35.324
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Bassen er der nok...

    I elve år levde jeg med tanken om at mine Magnepanerhøyttalere har alt, utenom god bass, har derfor brukt rel subwoofer ved siden av høyttalerne. Jeg har prøvd mye forskjellig av både forforsterker, effektforsterker og dac, og lyden har vokst i bredde og høyde ved bedre og bedre komponenter. Men etter jeg fikk ny forforsterker av type MI så har jeg ikke brukt subwoofer i det hele tatt. Disse høyttalerne har utrolig mye bass faktisk. Og det bare ved å bytte til rett forforsterker.

    En annen viktig faktor er så klart plassering. Her må du bare prøve deg frem, det jeg har lært i løpet av den tiden jeg har hatt mine Magnepanerhøyttalere er at det finnes ikke en fasit angående plassering. Noen sier langt fra bakveggen, og det stemmer som regel, men ikke alltid.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.691
    Antall liker
    58.646
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hyggelig at du har fått lyd i Maggiene dine Syncrolux.
    Jeg tror helt sikkert du har rett mht pris/presterende. Det er vanskelig åf å til et bedre regnestykke.

    Klasse D 20 watt, høres ikke ut som optimalt for Maggie.
    Her er det garantert mer å hente. Det vet du ikke før du har prøvd noe annet evt,. men jeg mener det,hvis du ønsker å ta det lenger.
    Det er strømforsyning i forsterkeren som er viktig.
    Man må ha en forsterker som kan drive lav-ohmige høyttalere.
    Jeg tror ikke icepower har sin force der.
    Moro å få et relativt rimelig anlegg til å spille godt:)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har ikke målt impedansen i de, men i følge datablad osv skal det være 4 ohm, og siden de er magnetostater så bør impedansen være helt flat uten fasevinkler - med andre ord en meget lett last. Det jeg først og fremst merker med 20-watteren er at jeg selvsagt ikke kan spille høyt... følsomheten på de kan neppe være særlig over 80 dB/2,83V.

    Per nå har jeg plassert de ca 1,5 meter fra frontvegg og helt inntil sideveggene. Lytter på litt over 1,5 meter avstand. Det låter meget nøytralt i rommet hos meg, som er en vanlig stue uten akustiske tiltak. Har som nevnt dratt på en del EQ i bassen for å få mer pondus under 100 Hz.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.691
    Antall liker
    58.646
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det er en kjent sak at selv om det blir oppgitt 4 ohm, er nok ikke det helt sannheta.
    Dipper ned i 2 ohm snakkes det om på mange ulike lydforum.

    Vil du ha mer bass, så prøv å flytte de bakover mot frontvegg.
    En meter er dog minimum. mine står 140 cm fra veggen når de er litt tåa inn.
    Sidevegg er lite kritisk. Avstand mellom h.t.?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg målte nå. 5 ohm ca i bassen, så stiger det opp litt rundt 6-700 Hz pga delefilteret antar jeg, og så synker den igjen jevnt ned til 3 ohm over 5 kHz. Det er helt uproblematisk.

    Jeg får ikke noe mer bass ved å flytte de nærmere frontvegg, og det grøter jo til lydbildet noe seriøst også. Jeg flytta de faktisk litt lenger ut, og da ble bassresponsen jevnere. De måler temmelig flatt ned til ca 40 Hz her hos meg, men en flat in-room respons låter veldig tamt. Det er allment kjent at man må ha en viss hevning i bunn eller en jevn tilt i responsen oppover. Jeg la enn i 6 dB hevning nede ved 35 Hz som avtar jevnt opp mot ca 200, og deretter en svak tilt nedover, slik at det er ca 10 dB forskjell mellom 40 og 10 kHz.

    Avstand mellom høyttalerne (senter-senter) er noe rundt 2,5 meter, og lytteavstanden min nå er 2 meter.

    Jeg kommer til å prøve med en litt kraftigere forsterker også, siden 20-ish Watt er litt snaut.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har tiltet mine litt bakover, mest fordi det ser litt kult ut.... er dette noe folk pleier å gjøre, eller er det mest vanlig å la de peke rett fram?

    20181214_095817 - Copy.jpg
     

    Lars DK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2007
    Innlegg
    211
    Antall liker
    184
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har tiltet mine litt bakover, mest fordi det ser litt kult ut.... er dette noe folk pleier å gjøre, eller er det mest vanlig å la de peke rett fram?

    Vis vedlegget 521398
    Du bør prøve begge veje, altså tilt bakover og tilt forover (og selvfølgelig ret op), jeg har mine (Forsman dipoler) tiltet 2 grader forover, klart meget bedre fokus, sammenhæng og lyd generelt.

    Jeg bruger de 4 stilleskruer til at få den ønskede position.

    Forsman speaker tilt.jpg
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.691
    Antall liker
    58.646
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Tå ut og inn kan man eksperimentere med, men skjønner ikke poeng med tilting.
    Både mylarduken og diskantbåndet er fra topp til bunn på ramma. Altså hele høyden.
    Da forsvinner vel evt poeng med tilting?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jo .. men siden linjekilden her ikke er uendelig lang, så er det litt beaming... uten at jeg akkurat har målt på det.
     

    Lars DK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2007
    Innlegg
    211
    Antall liker
    184
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    12
    Tå ut og inn kan man eksperimentere med, men skjønner ikke poeng med tilting.
    Både mylarduken og diskantbåndet er fra topp til bunn på ramma. Altså hele høyden.
    Da forsvinner vel evt poeng med tilting?
    Ikke helt, for du ændre på reflektionsmønstre (som du også gør ved tå ut/inn). Ok, på Magnepan ændre det nok ikke så meget på diskant/mellemtone fokus etc., i forhold til Forsman, hvor der bruges forholdvis korte bånd.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.042
    Antall liker
    20.227
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har tiltet mine litt bakover, mest fordi det ser litt kult ut.... er dette noe folk pleier å gjøre, eller er det mest vanlig å la de peke rett fram?

    Vis vedlegget 521398
    Det kommer helt an på, hvilken type der er tale om. De mindre modeller MMG, MG12, 0.7 m.fl. er født til at hælde bagover. Dette for at få udstråling (lydbillede) til at sidde præcist, når du sidder i alm. lytteafstand og højde. De større modeller står ret op p.g.a. deres bredere/højere udstrålingsmønster. Eks.: Mine MG12 var født med fod til at hælde bagover. Havde fint/perfekt lydbillede. Hvis jeg rejste mig halvt op fra sofaen røg ørerne helt ud af lydbilledet. Det samme som at vinkle dem lodret medens du sidder. Mine nuværende 3.6/R ere der ingen forskel, om jeg står eller sidder. De er også højere end jeg er :)
    Du bør for at få det optimale, gøre som Magnepan har født dem til. De har 100% styr på, hvordan deres højttalere skal placeres. At hælde dem fremefter er direkte dumt :)
     

    Lars DK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2007
    Innlegg
    211
    Antall liker
    184
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har tiltet mine litt bakover, mest fordi det ser litt kult ut.... er dette noe folk pleier å gjøre, eller er det mest vanlig å la de peke rett fram?

    Vis vedlegget 521398
    Det kommer helt an på, hvilken type der er tale om. De mindre modeller MMG, MG12, 0.7 m.fl. er født til at hælde bagover. Dette for at få udstråling (lydbillede) til at sidde præcist, når du sidder i alm. lytteafstand og højde. De større modeller står ret op p.g.a. deres bredere/højere udstrålingsmønster. Eks.: Mine MG12 var født med fod til at hælde bagover. Havde fint/perfekt lydbillede. Hvis jeg rejste mig halvt op fra sofaen røg ørerne helt ud af lydbilledet. Det samme som at vinkle dem lodret medens du sidder. Mine nuværende 3.6/R ere der ingen forskel, om jeg står eller sidder. De er også højere end jeg er :)
    Du bør for at få det optimale, gøre som Magnepan har født dem til. De har 100% styr på, hvordan deres højttalere skal placeres. At hælde dem fremefter er direkte dumt :)
    Okay, okay hassebasse :) Ligefrem dumt, hmmm. Det kommer vel an på (lytte) afstand, hvilken højde man sidder i (ørernes afstand til gulvet) og nu er det jo en 1.5 QR der er tale om :p

    Plus, en ting er teori, en anden praksis, jeg medgiver at det sandsynligvis er bedst med ret op, eller lidt tilt bagover, men det tager 5 minutter at afprøve. Jeg er før blevet endda særdeles overrasket over lignende forsøg.

    Læs også gerne dette:
    https://www.audioasylum.com/messages/MUG/210120/magnepan-tilting-experiment
     
    Sist redigert:

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    595
    Antall liker
    733
    Torget vurderinger
    4
    Hyggelig at du har fått lyd i Maggiene dine Syncrolux.
    Jeg tror helt sikkert du har rett mht pris/presterende. Det er vanskelig åf å til et bedre regnestykke.

    Klasse D 20 watt, høres ikke ut som optimalt for Maggie.
    Her er det garantert mer å hente. Det vet du ikke før du har prøvd noe annet evt,. men jeg mener det,hvis du ønsker å ta det lenger.
    Det er strømforsyning i forsterkeren som er viktig.
    Man må ha en forsterker som kan drive lav-ohmige høyttalere.
    Jeg tror ikke icepower har sin force der.
    Moro å få et relativt rimelig anlegg til å spille godt:)
    Hei!

    Først gratulerer til Syncrolux med Maggiene! Deretter min fulle støtte til Bluesbreaker for hans kommentarer til både Maggier og bass og viktigheten av rett forsterkervalg.

    Etter å ha hatt MGSa, 12QR og 1.7 selv, samt lyttet til 3.7, så er jeg en stor tilhenger av hva Maggies kan by på av godlyd. Som sagt tidligere: Alle burde eie et par i løpet av hifi-livet!

    Med mine tre ulike varianter koblet til ulike forsterkere på besøk og i eget eie, har jeg erfart god respons i forhold til forsterkervalg. Heldigvis har oppgradering av forsterkere hele tiden skapt begeistring. Det som har vært klart gjennomgående er at høyttalernes evne til å spille de laveste frekvenser må lokkes fram med rett forsterker. Når Maggiene får den forsterkeren de fortjener, responderes det med de lave frekvenser du ikke trodde var der.
    Evnen til å matche lav impedans er nevnt. Dempingsfaktor har jeg også lest er av betydning for rett matching med Magnepan. Hvor høyt du ønsker å spille er en vesentlig faktor i forhold til hva du forventer av høyttalerne. Doxa, Atoll og W4S har alle presentert gode lydopplevelser, men ingen av dem har klart å knekke Mari Boines låter med dype trommelyder på høyt volum. Det klarte en Karan KA-i 180 mkII. Da snakker vi om en forsterker til en kostnad langt over prisen på de Maggiene jeg har eid, men 1.7 og Karanen spilte utmerket sammen.

    W4S STI-500 yter 2x550w i 4ohm, men den var ikke i stand til å holde 1.7 i det jerngrepet som Karanen klarte med sine 300w i 4ohm. STIen presenterte imidlertid en fantastisk oppløst nydelig gjengivelse generelt, og et svært tilfredsstillende samlet lydbilde med 1.7. STIen er en klasse-D forsterker. Atollen jeg hadde var en IN200. I ettertid kanskje den forsterkeren som paret 1.7 best med unntak av Karanen, og en liten skjult skatt til overkommelig pris. Atollen har en solid strømforsyning.

    Lykke til med jakten på optimaliserte arbeidsbetingelser for Maggiene dine!

    Mvh Olav E.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Nå skal det sies at maggiene mine ikke er primæranlegget.. Men stueanlegg mest til mer casual lytting. Men dog viktig at det låter bra , noe det gjør til de grader. Til formålet et 20W nok. Men jeg kommer nok til å teste et par Ncore blokker jeg har som leverer 400W i 4 ohm.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.203
    Antall liker
    2.683
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    jeg har hørt AW-250 og noen maggier , det var for meg magisk . Jeg lette etter subwooferen , men der var ingen :)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Man kan ikke lure fysikkens lover heller da. Mine 1.5 sier ikke mye under 35 hz uansett hva man gjør. Når det er sagt så savner jeg egentlig ikke den siste om oktaven så mye heller.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Er det noen som enkelt kan forklare hva den reelle rent tekniske forskjellen på 1.5 og 1.7 er ?
     

    Kjell O Skorild

    Fersking
    Ble medlem
    04.02.2017
    Innlegg
    3
    Antall liker
    4
    Sted
    Orkdal
    Tja, av og til. 2 stk JBL 2243HPL med hver sin Yamaha P7000S, 12dB filter fra 40 Hz og ned.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Er det forresten noen som har erfaring med å skifte aluminiumsfolien i diskanten på 20.7 eller andre modeller med "True Ribbon Tweeter".

    Har spilt litt høyt med lav deling, og ser den har krøllet seg litt. Har rep sett liggende, men er i utgangspunktet sleggemekaniker, så litt usikker på om jeg skal gi meg i kast med det selv.

    mvh
    OMF
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.533
    Antall liker
    102.870
    Torget vurderinger
    23
    Hadde i sin tid et sett MG 20.5 (fabrikknye) på vent hos en forhandler i New York, $ 10.000 pluss frakt. Angrer fortsatt litt, flotte høyttalere og dollaren var 5,5.....

    MG 20.5 (20.7 også selvsagt) i et stort nok og godt rom, avlastet med et knallgodt bassystem fra ca. 100 Hz. er uovertruffen kvalitet til klassisk musikk.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Kjell O Skorild

    Fersking
    Ble medlem
    04.02.2017
    Innlegg
    3
    Antall liker
    4
    Sted
    Orkdal

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    En annen ting:

    Se på bildet under som er diskantene på mine Magnepan.

    Hadde det vært en ide å laget en Waveguard på disse..?

    Mvh
    OMF

    magnepan.jpg
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    MG 20.5 (20.7 også selvsagt) i et stort nok og godt rom, avlastet med et knallgodt bassystem fra ca. 100 Hz. er uovertruffen kvalitet til klassisk musikk.
    Mulig jeg spør dumt, Sluket, men noe dumt må man da gjøre hvert år :)

    Jo, når du (!) sier "kvalitet til klassisk musikk" - mener du (som meg) at det krever mest av en høyttaler (eller anlegg generelt)?
    Eller motsatt - eksempelvis hardtslående moderne "dunke-musikk" - at de ikke måtte egne seg like godt her?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.533
    Antall liker
    102.870
    Torget vurderinger
    23
    MG 20.5 (20.7 også selvsagt) i et stort nok og godt rom, avlastet med et knallgodt bassystem fra ca. 100 Hz. er uovertruffen kvalitet til klassisk musikk.
    Mulig jeg spør dumt, Sluket, men noe dumt må man da gjøre hvert år :)

    Jo, når du (!) sier "kvalitet til klassisk musikk" - mener du (som meg) at det krever mest av en høyttaler (eller anlegg generelt)?
    Eller motsatt - eksempelvis hardtslående moderne "dunke-musikk" - at de ikke måtte egne seg like godt her?
    Ja, jeg synes det. Uansett musikkform så er det i mine øyne (eller ører) alltid høytt. som har den vanskeligste jobben. Gode nok forsterkere og kilder finnes i dag i bøtter og spann.
    Har hatt en god del Magnepan (inkl. Magneplanar Tympani) og andre panelhøyttalere og de er rimelig like på akkurat slike forhold. I gamle dager skiftet vi stadig ut paneler både på magnestater og elektrostater...tror det er blitt bedre i dag. Ikke mitt førstevalg til hardtslående voldsomme musikkstiler selv om avkobling i bunn hjelper veldig på. Men er du ute etter et grandiost og sammenhengende lydbilde ved fullt orkester så har de sine fordeler.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn