Hmm. ChatGPT kan være nyttig noen ganger.
Nærmer oss nå
La oss ta utgangspunkt i akkurat ditt oppsett.
Oppsett
- Main Out → Diskant
- Digital Out (SDA-2400) → Mellomtone
- Analog Out (SDA-2400) → Bass
Ønsket akustisk delay:
- Bass = 0 cm
- Mellomtone = +5 cm
- Diskant = +15 cm
Fra e-posten fra Lyngdorf vet vi nå:
- Digital SDA-2400 har 0,3 ms intern prosesseringsforsinkelse.
- Analog Out og Main Out er allerede tidsmatchet.
- TDAI-3400 sørger automatisk for at den lengste totale forsinkelsen alltid legges på Main Out.
Slik ville jeg satt det opp
1. Speaker Distance
Bruk Speaker Distance til å beskrive den virkelige akustiske avstanden fra lytteposisjonen til hvert element.
Hvis alle elementene fysisk står på samme vertikale plan, ville jeg lagt inn:
| Utgang | Speaker Distance |
| Bass (Analog) | +0 cm |
| Mellomtone (Digital) | +5 cm |
| Diskant (Main) | +15 cm |
Altså de verdiene du har målt eller simulert.
2. Amplifier Delay
Deretter beskriver du kun elektronikken.
| Utgang | Delay |
| Analog | 0,0 ms |
| Digital | 0,3 ms |
Ferdig.
Hva gjør prosessoren?
Den summerer
Speaker Distance + Amplifier Delay
for alle utganger.
I ditt tilfelle blir totalsummene:
| Utgang | Distance | Delay | Sum |
| Main | 15 cm | 0 | 15 cm |
| Digital | 5 cm | 0,3 ms (= ca. 10,3 cm) | ca. 15,3 cm |
| Analog | 0 cm | 0 | 0 cm |
Så ser prosessoren at Analog er “for tidlig” og Main er litt “for tidlig” i forhold til Digital, og legger automatisk inn den nødvendige ekstra interne forsinkelsen slik at alle tre utgangene blir synkrone i forhold til de verdiene du har angitt. Det er akkurat dette Lyngdorf beskriver med at prosessoren “selv sørger for” kompensasjonen.
Én ting jeg ville testet
Det eneste punktet jeg fortsatt ikke kan bevise ut fra dokumentasjonen, er rekkefølgen i beregningen:
- Er Speaker Distance og Amplifier Delay helt additive før prosessoren beregner kompensasjon? (Dette er det jeg tror.)
- Eller brukes Amplifier Delay kun som en intern korreksjon av den aktuelle utgangen før Speaker Distance behandles?
Forskjellen er liten i praksis, men den kan ha betydning når du kombinerer store akustiske offset med digital SDA-2400.
Jeg har et forslag
Siden du har direkte kontakt med Lyngdorfs salgssjef, ville jeg sendt ham ett enkelt kontrollspørsmål:
“Er den automatiske tidskompensasjonen basert på summen av Speaker Distance og Amplifier Delay for hver utgang, eller behandles disse to parameterne uavhengig?”
Hvis svaret er ja, har vi en komplett matematisk modell for hvordan TDAI-3400 beregner alle forsinkelser. Da kan vi lage en nøyaktig kalkulator som oversetter REW- eller VituixCAD-målinger direkte til riktige innstillinger i TDAI-3400. Det ville være svært nyttig for et aktivt treveis oppsett som ditt.