Lyngdorfs Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.572
    Torget vurderinger
    1
    Korrekt

Og subwooferen har sin egen forsinkelse innebygget så jeg ville inntil vider satt analog ut på 0 for ikke å krølle til mer enn nødvendig

vi får vente på svar fra Lyngdorf
    Vi kan vel snart klassifiseres som "powerusers".

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    13.494
    Torget vurderinger
    11
    Enda et skritt nærmere:

————

Ja det er korrekt forstået. Når du tilføjer delay til et output er det reelt de andre kanaler som bliver forsinkede for at timingen opretholdes.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    13.494
    Torget vurderinger
    11
    Det som står igjen å få svar på er hvordan de tre utgangene main / digital / analog påvirker hverandre innbyrdes ift delay satt på hhv digital og analog

Og, for å komplisere, hva skjer med delay regimet når man setter assymetrisk avstand mellom venstre og høyre på hhv main / digital / analog???

Entropy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Antall liker
    1.970
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    3
    Usecasen er vel såpass morsom hos deg at det kunne være verdt et forslag å få dem inn til deg å bistå hvis de likevel tar turen til Norge etterhvert.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    13.494
    Torget vurderinger
    11
    I og med at Lyngdorf innrømmer at det er feil i biamp bruksanvisningen så tenkte jeg å foreslå i bistå med ønsker om hvordan bruksanvisningen kan lages med gode forklaringer på både biamp, og aktiv deling i to og tre kanaler.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.572
    Torget vurderinger
    1
    Ettersom det er en mulighet og byr på utfordringer, er det godt tenkt.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    13.494
    Torget vurderinger
    11
    Så stilte jeg følgende spm:

———-

Takk, da forstår jeg det bedre

Hva med analog output, hvis den for eksempel forsinkes med 2 ms og digital output er forsinket med 1 ms. Vil da den output med lengst delay styre delay i main output?

Eller med andre ord. Kan man stille inn individuelle delay på main / digital / analog output med metoden du beskriver

———-

svar:

Ja, du kan have forskelligt processing delay på line outputs, og det længste delay bliver tilføjet main outputs.

———-

nytt spm fra meg:

Ok, jeg forstår.

Men da blir det meningsløst å sette f eks 1 ms delay på digital out hvis det er satt 2 ms på analog out.

Resultatet blir det samme, main out blir forsinket 2 ms!

Og hva med speaker distance innstillingene, fungerer de utelukkende internt i respektive forsterkere eller vil de også kunne påvirket det endelige delay i main output?

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    13.494
    Torget vurderinger
    11
    Jeg ser i bruksanvisningen til TDAI3400 at det ikke akkurat er veldig tydelig beskrevet. Når de nå presiserer på mail at tidsforsinkelsen skjer i hovedenheten og ikke i separat forsterker så virker beskrivelsen grei.

Men jeg er ikke særlig imponert.

IMG_0381.jpeg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    13.494
    Torget vurderinger
    11
    Svar igjen her fra Lyngdorf og jeg forstår mindre og mindre 😳

———

Meningen med de indtasted delays er at alle outputs der når en højttaler er helt synkroniserede. Hvis der er 2ms delay på en af line outputs skal der altså kompenseres tilsvarnende på main out. Men hvis det andet line output har et delay på 1ms skal det stadig kompenseres, bare kun med 1ms for at matche de øvrige outputs. Det sørger processoren selv for. Så ja, det længste delay rammer altid main out, men det er ikke lige meget hvad delay setting er på det andet line output

Speaker distance fungere præcis ligesådan, det er jo også delays, bare oversat til cm distance.

Jeg håber det er forståeligt.

Anders Borbye
    After Sales Manager

Sist redigert:

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    4.345
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Hvis utgang 1 har 1 ms forsinkelse og utgang 2 har 2 ms, og du taster inn dette i lyngdorfen, så vil lyngdorfen forsinke sånn:

main forsinkes med 2 ms = så treig den treigeste outputen er
    utgang 1 med differansen til 2 ms, altså 2-1=1 ms
    utgang 2 med 0 ms fordi denne er treigest.

Største forsinkelse: 2 ms

Derfor:
    Main: 2 ms forsinka
    Utgang 2 (2 ms treig): 0 ms forsinka
    Utgang 1 (1 ms treig): 1 ms forsinka

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    13.494
    Torget vurderinger
    11
    Mitt utgangspunkt for aktiv deling er at ingen utganger er forsinket men at det er jeg som definerer de forskjellige utgangenes tidsforsinkelse i forhold til fysisk plassering av diskant, mellomtone og bass på lytteakse i dybdeperspektiv.

Jeg har forstått Lyngdorf nå at hvis man skriver i f eks 1,0 ms i delay feltet på en av linjeutgangene så er det Main utgangen som blir forsinket 1,0 ms.

Hvis man så skriver 1,0 ms på en linjeutgangene og 2,0 ms delay på den andre linjeutgangen så er det den største verdien som slår inn delay på Main utgangen.

Det er altså ikke en funksjon som setter delay på linjeutgangene. Man bruker snarere delay inntastingen på linje til å diktere delay på Main utgangen.

Så kommer spørsmålet. Er det allikevel en funksjon i TDAI3400 som også gir et delay på den linjeutgangene med minst delay? Altså den med 1.0 ms i eksemplet?

Kan man rett og slett jobbe baklengs og derved sette individuell delay på et treveis system?

Eller formulert på en annen måte: er det funksjonalitet i prosessoren i TDAI3400 til å tidsforsinke main, digital og analog utgang individuelt?

Sist redigert:

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    4.345
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har forstått Lyngdorf nå at hvis man skriver i f eks 1,0 ms i delay feltet på en av linjeutgangene så er det Main utgangen som blir forsinket 1,0 ms.

Hvis man skriver 1,0 ms på en og 2,0 ms delay på linjeutgangene så er det den største verdien som slår inn delay på Main utgangen.
    dette er riktig.
    Det er altså ikke en funksjon som setter delay på linjeutgangene. Man bruker snarere delay inntastingen på linje til å diktere delay på Main utgangen.
    Nei, Anders sier jo at alle utgangene forsinkes for å kompensere:
    Men hvis det andet line output har et delay på 1ms skal det stadig kompenseres, bare kun med 1ms for at matche de øvrige outputs
    Altså: hvis en utgang har lengre forsinkelse enn de andre, forsinkes alle utgangene med den tida som er nødvendig for at alle blir like, altså så lenge at alle kommer likt med den treigeste.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    13.494
    Torget vurderinger
    11
    Ikke så lett dette her. Jeg har ikke en butikk høyttaler med bi amp eller tri amp som er avhengig av at lyden i alle forsterkere kommer ut på likt.

Jeg har et custom DIY horn system hvor jeg trenger å justere delay manuelt for å løpetidskorrigere driverne ift hverandre.

La oss ta et eksempel.

Main / Diskanthornet er plassert 15 cm bak mellomtonen (4,37 ms)
    Digital / Mellomtonen er nærmest lytteposisjon
    Analog / Subbene er plassert 5 cm bak mellomtonen (1,46 ms)

Og intern delay i SDA2400 brukt digitalt var 0,3 ms

Dette funker vel ikke?

Sist redigert:

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    4.345
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Joda.

Hvis du bruker kun SDA-2400 trenger du ikke justere for den. Det blir jo likt på alle. Hvis du bruker 3400 så plusser du bare på 0,3 ms på de som bruker 2400 via digitalutgangen. Har du noen på analog legger du ikke til noe på dem.

så legger du bare inn de respektive forsinkelsene og Lyngdorfen gjør resten.

Det bør også være mulig å sjekke fasegangen med et REW-sveip.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    13.494
    Torget vurderinger
    11
    Nei. Fordi det er mellomtonen som trenger 4,07 ms forsinkelse for å komme på linje tidsmessig med diskant

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    4.345
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Diskant: 4,37 ms bak mellomtonen
    Mellomtone: referanse / 0 ms
    Subber: 1,46 ms bak mellomtonen

lengste forsinkelse: 4,37

da må
    Diskant forsinkes med 0 ms (fordi denne er 4,37 ms bak allerede)

Mellomtone med 4,37 ms (fordi disse er nå 0 ms bak, altså referanse)

Subber med 4,37-1,46=2,91 ms (fordi disse er allerede 1,46 ms bak, som er 2,91 mindre enn 4,37)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    13.494
    Torget vurderinger
    11
    Ja 😉 og hvordan forsinker man så mellomtonen (digital out)?

Plotter man inn forsinkelse på digital out er det jo main out (diskanten) som forsinkes!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn