Lyngdorfs Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Imponerende system, og det tar jo litt plass også.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Inne i veggen ja, ellers ikke! LS1000 bygger 8,7 cm og BW20 27 cm..
    Tøffe anlegg. Det er noe spesielt man man har så stort memranareal. Uanstrengt og dynamisk lyd. Hornene ligner på noen jeg hadde for 30 år siden, men mine var mye mindre. Ikke noe balansert system. Basshornene lignet mye på Skramstad hornene. Det var Pioneer 16" elementer i bassene og Pioneer drivere. Muligens tiden før TAD startet? Hadde vært spennende å prøve samme system i dag med 3 stk 2200. Room Perfect hadde fikset noen av resonansene i hornet og gjort delingen mye enklere. Hadde ingen systemer i huset som gav så mye trykk som disse, selv om rommet tok livet av mye dynamikk.

    Jeg liker når man satser på store lydanlegg, men det skal være kjapp bass.

    I løpet av året satser jeg på å få ny bopel. Ender jeg opp med å finne en plass med romslig stue og ingen naboer så kunne jeg godt tenkt meg 4 eller kanskje 5 stk Lyngdorf W-210 hjørnebasser oppå hverande. Blir 8-10 stk raske 10-tommere per side. :) Synd jeg ikke fikk skaffet meg to par som ble solgt billig for et par år siden. Men skal være på utkikk.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tøffe anlegg. Det er noe spesielt man man har så stort memranareal. Uanstrengt og dynamisk lyd. Hornene ligner på noen jeg hadde for 30 år siden, men mine var mye mindre. Ikke noe balansert system. Basshornene lignet mye på Skramstad hornene. Det var Pioneer 16" elementer i bassene og Pioneer drivere. Muligens tiden før TAD startet? Hadde vært spennende å prøve samme system i dag med 3 stk 2200. Room Perfect hadde fikset noen av resonansene i hornet og gjort delingen mye enklere. Hadde ingen systemer i huset som gav så mye trykk som disse, selv om rommet tok livet av mye dynamikk.

    Jeg liker når man satser på store lydanlegg, men det skal være kjapp bass.

    I løpet av året satser jeg på å få ny bopel. Ender jeg opp med å finne en plass med romslig stue og ingen naboer så kunne jeg godt tenkt meg 4 eller kanskje 5 stk Lyngdorf W-210 hjørnebasser oppå hverande. Blir 8-10 stk raske 10-tommere per side. :) Synd jeg ikke fikk skaffet meg to par som ble solgt billig for et par år siden. Men skal være på utkikk.
    Hva mener du med rask bass? 20hz er like rask med 10" som med 24"
    Ett helt feil begrep. Da får mann si basser som ikke går så dypt.
    Ett lite element må ha mye større utsving en ett stort element som da spiller mer presist og kontrollert.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det du sier her er at et lite element må være raskere enn et stort. Når fart er strekning delt på tid, og tiden er den samme (konstant) vil jo større utslag (strekning) gi høyere fart 🤷🏻‍♂️

    På den annen side har du jo helt rett i at mindre utslag har langt flere positive effekter enn større😃
    20hz er akkurat det samme på et lite som et stort. men utsvinget som blir stort blir mer uppresist på ett lite.
    Raskere handler mer om at amp klarer å holde igjen det store utslaget. En 8" på 100db og 20 hz må bevege sog voldsomt mye kontra en 15".
    (om det klarer det overhode) Dette er ren fysikk, ikke teori.
     
    Sist redigert:

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Du Steinost har jo mye erfaring med bass og store bassystemer. Rimelig ekstreme saker som du har bygget. :oops:

    Lyngdorf /Steinway Lyngdorf har alltid fokusert på å plassere bassene nær hjørnene eller inntil veggen og dra nytte av romforsterkningen. Room Perfect tar seg av å korrigere frekvensgangen. De vektlegger bruk av elementer med veldig lav bevegelig masse som kan deles høyt, pluss at de har rimelig lang slaglengde. Skal man dele høyt nytter det ikke med store, tunge membraner. Rask start og stopp vektlegger jeg mer enn elementer som spiller rått ved 20 hz. Får man mye mer hjelp fra rommet behøver ikke elementene bevege seg så langt heller. Du har jo selv delt opp ditt system der bassene som spiller sub trolig har mye tyngre membraner og lengre slaglengde enn AE bassene som spiller midbass. Mange 15-tommere i stedet for to 24-tommere har nok blitt valgt for å oppnå bedre start/stopp lenger opp i frekvens . Men Lyngdorf skiller seg ut med å anbefale plassering inntil vegger og hjørner for at direkte og reflektert lyd treffer øret samtidig. I rommet jeg hadde anlegget i før var 2 + 2 plassering med tidsforsinkelse det eneste som funket skikkelig.

    Mener å ha lest at 10-tommerne i W210 har så lav bevegelig masse som 28 gram og veldig rask impulsrespons. To stk W210 per side har større membranareal enn en 18 tommer. Med 5 stk per side begynner det å bli potensiale til å gi heftige lydtrykk og evnen til å gjengi 20hz med kontrollert membranutsving er jo noe helt annet enn en enkel 10-tommer. Nå har jo endelig Lyngdorf begynt å tilby systemer som kan flytte mye luft. Jeg håper å skaffe meg flere W210 for å sette i sammen min løsning. Med forced cancelling konstruksjon så er det omtrent ikke vibrasjoner i kassene ved høyt volum. Det er jeg spent på om de nye systemene klarer. :D
     
    Sist redigert:

    Peter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Innlegg
    883
    Antall liker
    214
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    20hz er akkurat det samme på et lite som et stort. men utsvinget som blir stort blir mer uppresist på ett lite.
    Raskere handler mer om at amp klarer å holde igjen det store utslaget. En 8" på 100db og 20 hz må bevege sog voldsomt mye kontra en 15".
    (om det klarer det overhode) Dette er ren fysikk, ikke teori.

    Jeg slettet innlegget mitt før jeg så at du svarte, det var et svar med glimt i øyet som ikke kom godt nok frem. Kverulering om hastighet…

    Ser flere prater om rask bass, noe som du kanskje sier er en upresis og lite korrekt beskrivelse. Tror de egentlig snakker om dynamikk og «punch», og her gjelder fysikkens lover som du beskriver. Av og til er det faktisk størrelsen som teller, såfremt motor er stor nok til å drive det.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    IMG_8219.jpeg

    det er bare det at produkter må være kommersielle (salgsvare)! Jeg har 2 stk 16´ bass/mellomtone i hver mine Altec 817 kasser og det er der mye av dramaet ligger… om jeg supplere med 10,12,15,18 eller 21` subb har ikke den store betydning for hvor «rask« bassen oppfattes.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Du Steinost har jo mye erfaring med bass og store bassystemer. Rimelig ekstreme saker som du har bygget. :oops:

    Lyngdorf /Steinway Lyngdorf har alltid fokusert på å plassere bassene nær hjørnene eller inntil veggen og dra nytte av romforsterkningen. Room Perfect tar seg av å korrigere frekvensgangen. De vektlegger bruk av elementer med veldig lav bevegelig masse som kan deles høyt, pluss at de har rimelig lang slaglengde. Skal man dele høyt nytter det ikke med store, tunge membraner. Rask start og stopp vektlegger jeg mer enn elementer som spiller rått ved 20 hz. Får man mye mer hjelp fra rommet behøver ikke elementene bevege seg så langt heller. Du har jo selv delt opp ditt system der bassene som spiller sub trolig har mye tyngre membraner og lengre slaglengde enn AE bassene som spiller midbass. Mange 15-tommere i stedet for to 24-tommere har nok blitt valgt for å oppnå bedre start/stopp lenger opp i frekvens . Men Lyngdorf skiller seg ut med å anbefale plassering inntil vegger og hjørner for at direkte og reflektert lyd treffer øret samtidig. I rommet jeg hadde anlegget i før var 2 + 2 plassering med tidsforsinkelse det eneste som funket skikkelig.

    Mener å ha lest at 10-tommerne i W210 har så lav bevegelig masse som 28 gram og veldig rask impulsrespons. To stk W210 per side har større membranareal enn en 18 tommer. Med 5 stk per side begynner det å bli potensiale til å gi heftige lydtrykk og evnen til å gjengi 20hz med kontrollert membranutsving er jo noe helt annet enn en enkel 10-tommer. Nå har jo endelig Lyngdorf begynt å tilby systemer som kan flytte mye luft. Jeg håper å skaffe meg flere W210 for å sette i sammen min løsning. Med forced cancelling konstruksjon så er det omtrent ikke vibrasjoner i kassene ved høyt volum. Det er jeg spent på om de nye systemene klarer. :D
    Bassene mine spiller jo bare opp til 80hz der tar midbassene over opp til ca 500hz.
    Har jo testet på 20hz, da var vi vel oppe i 115 eller 120db. Så høyt spiller jeg vel aldri.
    Ligger som oftest aldri over 80db. Da hadde jeg ikke noe tap eller komprimering.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.243
    Antall liker
    2.475
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje det nye blir å ha så høy membranhastighet som mulig, uten at elementer forsvinner ut i horisonten.
    Den nye vinen, blir som de raske kablene som gjør at man unngår rommproblemer….
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.765
    Antall liker
    10.573
    Torget vurderinger
    10
    Tilbake til topic og flere spørsmål om disse.

    Membranarealet på mellomtonen her blir formidabelt noe som borger for en enormt uanstrengt og forvrengningsfri gjengivelse. Punktum 😎

    MEN, når det gjelder diskanter så har jeg en erfaring/følelse/kanskje forutinntatthet at også materialvalg (les beryllium) har sin egenklang uansett hvor mye man dytter på eller gjør av triks?

    I en sånn linje så får man 250 cm2 memebranareal på diskantene noe som er større enn en 8 tommer. Det blir hvertfall ikke forvrengning eller anstrengt lyd uansett hvor høyt man spiller.

    Så hva med spørsmålet om egenklang? Blir softdomer litt …… softere….. uansett hvor mange man kobler opp?

    (Ser forøvrig i speccene at Lyngdorf deler på 1800 hz)


    IMG_9716.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.765
    Antall liker
    10.573
    Torget vurderinger
    10
    Ikke dårlig dette her:

    Lyngdorf had a huge wall of sound at the show, combining their LS1000 in-wall speakers with BW-20 subwoofers all driven with an MP-60 sound processor and MXA-8400 8-channel power amplifier. This is very much a custom install product showcase and excellent for home-theatre applications, it was good to see some CI products at the show and Lyngdorf’s Room Perfect technology really does work wonders in awkward rooms.



    IMG_9811.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn