Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Takk BEF - følger med på deg også. Det er andre steder enn her de virkelige morrosakene skjer.
    BB
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Må bare spørre, fordi det snakkes så mye om (av enkelte) - ingen "lobingkriser" med mht. mellomtonenes plassering?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Beetle;
    Tror ikke det. Tenker at Messa må få lov til å forbli OB-fri. Blir selv kvalm av meg selv og vise-fram-trangen min, så jeg tenker at det får holde med det som utgytes her inne.

    Music;
    Aner ikke, men tipper at om det skulle være et, så oppdager ikke jeg det. Lobing er vel kanskje et større problem der senteravstanden meĺlom driverne er litt større. Velger i dette tilfellet å se på mellomtonene som en enhet. Noen har kanskje mer kvaliserte meninger???

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Nyingene er under oppseiling og jeg ønsker å ta et skritt opp i disse mtp overflateuttrykk og materialkombinasjon. Men jeg mangler spesielt et verktøy til å kunne gjøre dette manuelt. Jeg har flere maskiner inni skallen, men de har jeg ikke bruk for før utover vinteren.

    Derfor er det på tide å føde Stripefreseren. Det fins jigger der ute – eller man kan gjøre det superenkelt med hvilkensomhelst CNC – men det har jeg ikke lyst til i det hele tatt. Dessuten ser jeg for meg at jeg kunne ha lyst til å kunne ha mulighetene til å legge på (eller rettere sagt, frese inn) striper i ettertid og på hva som helst. Rettvinklede spor, hulkiler eller v-spor. LysnezBlasteren får ta skylden for at dette prosjektet fikk se dagens lys siden det var stripene uten eikelistene som flyttet dette behovet framover i køen av idéer. Det har vært relativt trangt baki der hele livet, så det føles nok godt å slippe trengselen.

    Stripefresemønster.JPG



    Ønsket om de siste variasjonsmulighetene har gitt meg en liten nøtt å tenke på noen timer. Ideen om at jeg har behov for denne jiggen har ligget og virret omkring siden i forgårs, og i går ettermiddag var alt klart inni hodet og i formiddag landet hulkil-/sporproblematikken trygt inni skallen.

    Felleskosen med middag med forhåpentligvis tilkommende svigerdatter og unger i gårkveld måtte dessverre lide litt under familieoverhodets enorme behov for dypdykk i PCen, men nå er greia klar for produksjon. Mandag er produksjonsdag for denne jiggen samt Sirkelfreseren som også kommer i ny og en god del forbedret tapning – MKIV, er vel dette.

    Stripefreseren er konstruert slik at jeg kan ta førstestripa på en kontrollert måte. Og den er konstruert slik at jeg arver dette sporet til neste – og så neste – og så neste…. Inkrementene har jeg full kontroll over om dette fungerer – fra C/C 25mm til CC 100mm. Foreløpig lager jeg maskinen for å ta stripebredder på 6, 8, 10 og 12 mm, men jeg kan nårsomhelst gjøre tilegg. Jiggen er konstruert under forutsetningene om at dette kommer til å bli et ønske, så dette blir no problemos etter hva jeg skulle mene.

    Stripefreser1.jpg


    Stripefreser2.JPG



    Jeg følger designuttrykket og -løsningene fra Sirkelfreseren fordi disse har vært meget vellykkede, så disse to kommer til å føle er nært slektsskap. Håper min tilnærming til denne blir uproblematisk. Mandag fyrer vi….



    BB
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.790
    Antall liker
    2.349
    Sted
    Portugal
    Raspberry Pi/HifiBerry/Audiolense/Tidal - inni denne boksen?

    Ikke vet jeg, men stemmer det vil jeg ha maken.
    Hvor kommer denne fra?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Det er en Raspberry Pi med et Hifiberry-kort på (med analoge utganger). Kan også settes opp med digitale utganger. Den fungerer veldig fint med Volumio og Spotify Connect. Om den fungerer spesielt godt med Audiolense og Tidal vet jeg ikke.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Halloen, Odd;
    Det stemmer nok, det - Raspberry er en bitteliten PC som jeg kommer til å kjøre Rasbian OS på. Lydkortet sitter i etasjen over - det kommer enten analogt som det jeg har her eller med digitale utganger. Det fins flere stykker av disse (Darko har i alle fall en review). Jeg tror at det er en god idé å kjøre en proprietær strømforsyning til DACen, og har derfor bestilt meg en lineær som skal inn her.

    Skal bli spennende å se&høre om denne eska greier Audiolense uten å krangle for mye. OM dette i tillegg virker med Tidal og Roon, tremger man ikke rare eska for å få samlet et komplett toveis system med innebygde amper. Tror jeg har noe åttekanals med Sabre-dacer jeg kjøpte av Naturlyd liggende en eller annen plass som også kunne vært morsomt å putte i en komplett Blasterkasse.

    Nettet er din venn - Raspberry og Hifiberry er to gode søkeord. Darko og Beekhuyzen, to til.

    Løp og kjøp, Odd - du er sikkert i mål før meg....

    BB
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Snickers;
    Den fungerer med Tidal og Roon.
    Vidarje mente at Audiolense også var innafor.
    BB
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du/vi får installert feks Foobar2000 i boksen skal Audiolense sine korreksjonsfiler kunne brukes.
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    457
    Antall liker
    412
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Hvis kilden uansett er Roon, kan man laste inn korreksjonsfilene fra Audiolense under convolution og la Roon core ta seg av prosesseringen :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Jeg synes du skal vurdere å ta denne med til Horten Brynjulf. Kan helt sikkert få ordnet med en liten plass enten hos en utstiller, eller i fellesarealene. Den er så kul at du nærmest er forpliktet til å la befolkningen ta del i dette ;)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Takk, alle Saman - nydelig å se at folk bryr seg. Tusen takk.

    Snickers;
    Trives best i sivet og så er jeg er i nord å feske auar akkurat da. Har ei seniluke som jeg kobler til høstferien. Er allerede etterlyst av mine nye naboer, så det skal bli gildt å vri nøkkelen om i ytterdøra. Neste år, kanskje - hvis messa ikke kolliderer da også. Artig, uansett, at du har trua.


    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Handoverfresen

    -er det mest nyttigste maskineriet man kan ha på verkstedet. Lite eller stort, hobby eller ikkehobby. En forferdelig undervurdert redskap som jeg er kjempeglad i. Han som jeg overtok etter - en gammel tulling - snakka denne ned så voldsomt de siste dagene vi hang i lag at jeg ennå ikke har greid å tilgi ham. Tenk å holde på som lærer i førti år og spre sånn vranglære!

    Dette fikk meg til å reflektere over litt over handverkerlæreryrket - hvor god snekker kan du egentlig være hvis du ikke praktiserer (les:øver)? Én greie er det å ta seg en utdanning, men det å kalle seg for snekker eller elektriker uten å utføre noe, er vel så nærme det å snakke ned øvede fagfolk som det er mulig.

    Handoverfresen fortjenener så visst den oppmerksomheten den kan få, og jeg har drevet og tenkt litt på hva jeg ønsker meg av utrustning til min favorittfres - Festool OF1010. Noe er jeg bevisst at er oppgulp og noe tror jeg er relativt ferskt i denne verden. I alle fall i hodet. Uansett, så er det ingen vits i å lage regelrette etterapinger uten å tilføre litt av en egen liten twist.

    Muligens komer disse i edlere materialer etterhvert, men for nå, så kjører vi i akryl som jeg behersker relativt greit. Og kanskje litt polykarbonat der det er mer hensiktsmessig.

    Først ut er Langhullsfreseren.
    Anleggene som følger med alle fresene fungerer helt fint til å kjøre spor med, men å sentrere hull, er litt verre med disse. Det går, men det krever litt prøving og feiling. Min idé, er at dette kan gjøres i en handvending - uten hæssel - og helt riktg med en gang. Sentralt i dette er kopieringsringen som følger med alle fresene - her med 30 millimeters diameter.

    Festool kopieringsring.jpg


    https://www.youtube.com/watch?v=J1pmsVypSt8

    Ennå gjenstår noen festeskruer (som er under bygging) og endelig utprøving. Langhullsfreseren lover å finnne eksakt senter i bredder mellom 12 og 58 millimeter og lover å være klar ila 5 sekunder. Noen bedre?

    Langhullsfreseren.jpg


    20190912_094317.jpg


    20190912_104058.jpg


    20190912_152802.jpg


    20190912_152851.jpg


    20190912_152900.jpg



    BB
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Artig lesning fra deg det der!

    Hehe, husker selv jeg nærmest startet ny tidsregning da el-høvelen kom. Og i motsatt ende vurderte samfunnet som "over" da lettmelken kom.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.911
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Åssen fester du denne langhullsfresen på emnet? Skrur den fast, eller klemmer?

    Jeg laget en egen hullmal til min simple grønnbosch - og der brukte jeg plate under emnet, og så gjennomgangsbolt igjennom plata og klomutter limt på bunnen. Den hulljiggen som fulgte med er temmelig dårlig - bare en liten pigg til å gå i senter funka dårlig.

    Sikler litt på en Blåbosch fres, kjenner jeg...

    Johan-Kr
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Langhullfreseren, høres ut som et mellomting mellom et navn og et kallenavn.

    Hei, mitt navn er Knut Langhullfreseren...
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Music;
    Ja, mye skal man venne seg til. Kjører lettmelk her i gården - burde tatt den blågrønne med D-vitaminer, men jeg får meg ikke til å plukke disse pakkene ut av kjøledisken. Husker min første drill - en svær elektrisk AEG med revers som for det meste ble brukt til skruing. Et sant helvete når det eneste man hadde, var tverrsporskruer. Livet ble verdt å leve igjen når jeg såg meg istand til å kjøpe en liten 400-watter. Som å komme til himmelen selv om jeg måtte slite med tverrsporene et halvt tiår til.

    Johan-Kr;
    Bytter ut Unbrakoene med egenlagde fingerskruer så snart de er klare. Vinkelskinnene på undersida blir byttet ut med så tykke som mulige i alu og disse får et antisklibelegg på innersiden. Har trua på at det gjør susen. Tror det kommer til å holde veldig bra iom at selv bare den slipte akrylen lugger godt. Var innom naboen og diskuterte hvordan jeg skulle få endestopperne til. Han har en Maffel skinnesag med en snedig skinnefesting som jeg kopierer uhemmet. En veldig lett elliptisk skive som man vrir på topp der stopperen skal festes. Tror jeg skal få det til i akryl om jeg har en god dag. Detaljer følger......
    Blå-Bosch er kurant så det holder - har enda en rotterumpe fra tidlig åttitallet. Like god som ny bortsett fra at sålen er litt bonglat. Tung, stødig og med en nydelig, lang, rund kropp som klorer seg fast i handa. Minner mye om rettekaren.

    Snickers/Aurora;
    Folk får mange slags navn - hørte om en kar i Køllefjord som alltid gikk i slagstøvler, som "hette" Arnt Sauepular. Kan tenke meg hvordan han fikk det navnet.....


    BB
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    hørte om en kar i Køllefjord som alltid gikk i slagstøvler, som "hette" Arnt Sauepular. Kan tenke meg hvordan han fikk det navnet.....
    Sorry, skjønte ikke. Dette må du forklare nærmere Obbb Nordsaga.
    Hvis du har høye støvler kan du sette bakbeina til sauen nedi slik at den ikke sparker, gammel bygdevits :D
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Huff Snicke.....har du ingen voksne rundt deg som får pussa tanna di og får deg i seng etter kveldsmaten?

    Har noen knytninger inn i BUP og skal vurdere tiltak utover dagen.

    Jeg burde ikke skrevet dette, ser jeg nå. Men jeg trodde Ole hadde vært på besøk.

    BB
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Hørt om han som satt og drakk øl en tirsdags formiddag på den lokale bygdepuben?

    En kompis kom innom og spurte om det var noe i veien.
    - Det er komplisert. Sa mannen.
    - Jeg har tid, prøv! Svarte kompisen.
    Pause...
    - Altså, jeg mjølka ho jævla kua som jeg har slitt med. Fikk mjølka bøtta full, også sparka den jævla kua ut hele bøtta med venstre bakbein. Det hang to tau der, så jeg bant fast venstrebeinet til stolpen på venstre side. Så mjølka jeg bøtta full igjen. Da klarte det forjævlige dyret å sparke ut bøtta med høyre bakbein. Jeg tok det andre tauet og bant fast høyrebeinet til stolpen på høyre side. Så mjølka jeg bøtta full igjen, og trur du ikke det satans dyret klarte å slå bøtta over ende med halen!? Vel, tom for tau, så jeg tok beltet jeg hadde på meg og bant fast halen til skiltet som hang over. Jeg er jo ganske tynn, så da falt buksene rett ned til anklene.
    - Ok, men var det så ille da?
    - Ja, for akkurat da kommer jo kjærringa inn...
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Hørt om han omreisende selgeren fra Oslo som på 20-tallet endte opp med å sitte værfast en vinter oppi et trangt dalføre?

    Innlosjerte seg hos et par brødre som drev med kuer oppi dalskråningen og tiden gikk, skravla likeså og etter hvert begynte salgskaren å spørre brødrene om hvordan de ordnet seg med damer etc... "Neei..vi har da kuer vi..." og temaet døde ut for noen dager...men trangen lå der og en kveld hørte brødrene at ytterdøra slo og fra kjøkkenvinduet så de salgsmannen hastet over tunet retning låven.
    De fulgte etter, kikket i dørglipen og fliret godt..."Han klarte ikke å holde seg nei!" sa den ene
    "Neiheii" sa den andre, " og så med Dagros a gitt, den styggeste kua haha!!"

    God helg.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Fysjanej for noen stygge bilder.
    Men deilig pirrende!
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Langfreseren er ferdig - kun skruene lar vente på seg. Klug av skade, vet jeg at det blir spennende å prøve dingsen ut.

    Endestoppertegningene var ferdige på morrakvisten og mens Henne var på sentervandring, fikk jeg med meg litt kvalitetstid over laseren. Tre varianter av eksenterspennere ble laget. Alle fungerer prikkfritt, så nå er det bare å få valgt den som stresser freseren minst. Kanskje må jeg til Pers med 12 mm alu til ramma, men det får srå sin prøve. En måkk-øpp er denne uansett ment å være.

    Denne greia har satt en haug med spinn-åff-ideer. Mere tull kommer selvsagt.

    Bilder fra spennerlaginga - en solskinnshistorie en grå sepemberdag....

    20190914_142618.jpg


    20190914_162439.jpg


    20190914_162915.jpg


    20190914_163201.jpg


    20190914_163230.jpg


    20190914_172013.jpg


    20190914_171210.jpg


    20190914_171203.jpg



    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Da er det på tide å legge ut noen målinger av Storhornet. 2384 er brukt som referanse iom at de allerede spiller i stua. Referanse også fordi de er det bedre som er å få tak i. Har fått beskjed om ikke å skryte fordi målingene taler for seg selv, men klarer ikke dy meg helt - holder på å tisse boksa....

    Her er båndbredde med JBL2451Be

    Båndbredde JBL 2451Be.jpg



    Sonogram JBL 2384

    Sonogram JBL 2384.jpg



    Sonogram Storhornet

    Sonogram Storhornet.jpg



    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Tar opp igjen et gammelt prosjekt som døde underveis. Lagde en kopi av Tandbergs Fasett for ei gpd tid tilbake. Filtrene er målt ut, men gjenstår å lage. Fant liksom ikke ut hvordan disse skulle stå, men nå har jeg funnet en brukbar løsning, tror jeg. Eller to, rettere sagt. Den ene løsninga, er den som jeg laget i ettermiddag med tre pinner fra rundingen og ned i golvet. Den andre blir også må tre bein, men veldig flate, sånn at kulene kan stå på sjenken i stua. Litt sånn retro-isj.

    Tidligere har jeg laget en del kjerner til lampene jeg lekte med og har enda noen liggende. Lamper skal tredve elever lage i år, og jeg har tatt fram dette designet til de også. Og når jeg selv renger en gjennomgang, er det like greit å hoppe i det.

    Kjerner av 6mm sotet akryl med vinger som er avrundet likt sagbladdiameteren.

    20190916_150007.jpg


    20190916_152644.jpg


    20190916_152734.jpg


    20190916_171125.jpg


    Har laget en standardboring på undersiden av Feiksettene - et system jeg kan bruke i andre sammenhenger også - en standard er satt.

    20190916_181326.jpg


    20190916_181451.jpg


    20190916_182506.jpg


    20190916_182526.jpg


    20190916_182934.jpg



    Sannhetens øyeblikk - proposjonene ble en smule gale - eller helt gale, for å være dønn ærlig. Stativene ble alt for høye, beina skræva alt for lite og dermed ble det hele ubrukelig. Treverket er vrengt av og skal gjenbrukes i et nytt stativ som kommer ila onsdagen.

    20190916_200607.jpg



    Ikke hver dag man føler seg som Dieter Rams.....


    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Meg også, Jørn.
    Men tror det er alderen som tynger, for det eneste som skjedde, var at jeg pissa på meg.
    Tror dette blir relativt fett - håper jeg rekker å få en lytt før nesa peker nordover til helga.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Fikk laget den elendige versjonen av Langhullsfreseren i ettermiddag. Den har fått litt mer kjøtt over midjen i et håp om å kunne beholde denne i all-plastic. Det samme gjelder klemmevinkelen på undersida. Kun to festevridere og fire 5mm senkskruer gjenstår nå. Fikk til slutt fjernet alle hindre på oversiden, så nå kan bresen bevege seg rundt uten noen hindringer. Halverte også rotasjonen da siste halvparten ga de første målene som første. Opprenskning som gavner designet

    20190917_001445.jpg


    20190917_002843.jpg


    Eksentespennerne fungerer perfekt - artig at et besøk hos naboen kan ende opp i en så enkel løsning. Langsporet som kopieringsringen skal løpe i er akkrat passe tett - ringen glir pent og ingen slark.

    Ellers er jeg ikke helt fornøyd med limingen. Enkomponent er mer bedritent å jobbe med enn tlomponent, spesielt når man ikke har rett spennanordninger for hånden. Det ser ut som at en vakumpresser er rett rundt hjørnet. Har pumpa, men mangler en god plan. Luftlommer inniplasten er ikke vakkert....

    Happy Boy, OB-BB is.
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.911
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hmm - hva med å kopiere bakplata på fasett for montasjemekanisme? De var vel originalt ment å henges på vegg eller i et hjørne.

    Johan-Kr
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Da er det på tide å legge ut noen målinger av Storhornet. 2384 er brukt som referanse iom at de allerede spiller i stua. Referanse også fordi de er det bedre som er å få tak i. Har fått beskjed om ikke å skryte fordi målingene taler for seg selv, men klarer ikke dy meg helt - holder på å tisse boksa....

    Her er båndbredde med JBL2451Be

    Vis vedlegget 553880


    Sonogram JBL 2384

    Vis vedlegget 553882


    Sonogram Storhornet

    Vis vedlegget 553883


    BB
    Meget bra resultat her. Tommel opp.

    2384 er jommen ikke dårlig det heller. Det overasket meg at det ikke spredde seg ut under 8-900 hz? Og innsnevringen ved 14K er kanskje hørbar selv om hørselen min ruller av litt under 14K?

    Interessant å sammenligne forskjellige kjente profiler. Jeg synes veldig bred spredning som JBL M2, SEOS og lignende mister litt av horn-følelsen. Det finnes sikkert en logisk forklaring på det.

    Den siste profilen er Ø-Audio sitt horn.



    jmlc.jpg

    traxtrix.jpg

    18 sound og seos.jpg
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Bare to ting i forbindelse med det hornet:

    1: Har dere målt vertikalspredningen også?

    2: Jeg er ikke helt sikker, men er sonogrammet på JBL-hornet satt til "Normalized" men ikke på Grelv-hornet?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn