Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Snickeren;
    Vertikalmålingene er i progress akkurat nå.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Før Fasett-kopien er blitt brukt, får de sin første refurbish. Den ble ikke helt ferdig i første omgang - noen detaljer som måtte avklares.

    Stofframmene har fått slett trekk og kulene er oversprøytet med matt sort. Terminalene på baksiden har blitt senket inn i treverket. En ny, middels høy beinløsning er laget og i morgen kommer et kjempelavt og lett tiltet bordstativ.

    Jeg liker denne kula veldig godt og kommer til å klisse sammen noen til, til fulltoner jeg har liggende - så tiltalende synes jeg de er.

    Fasetten er delt på midten, og jeg tror dette er av produksjonsmessige årsaker. I neste runde blir dette magebeltet borte.

    Ikke for det - dette var muligens tilsiktet fordi dette medvirker til designets uttrykk - Terje Ekstrøm var høyst uberegnelig når det kom til formgiving. Utrolig spenstig mann som satte sine spor etter seg og som gikk bort så alt for tidlig. Jeg traff han noen ganger, og spesielt husker jeg mange timer sammen over god drikke på Kiel-ferga på vei hjem etter ei møbelmesse et eller annet sted.

    Jeg håper derfor at ingen tar det ille opp at jeg tukler med dette ikonet.....

    20190918_161206.jpg


    20190918_161221.jpg



    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Senja kaller
    - og nå blir det uker uten å få lekt seg på verkstedet. For å stagge panikken og tvangstankene som ellers er beregnet å komme oppe i isødet, måtte jeg få noe ferdig - nesten i allefall...

    Kortskankan ble ferdige og Fasettene, nesten. Nå gjenstår kun filtermekking. Endelig touch-up av sortlakken også.
    Det ser ut som at disse artikarene går inn i arkivet, dog. Henne liker Firkantene bedre, så da er det ikke lurt å freista skjebna.
    Å trå varsomt på tjukke håsselæsta er en kunstart....den behersker jeg som ingen andre - antakelig Norgesmester i denne disiplinen.

    Hadde også besøk av to tullinger også på verkstedet i går. Roald kom med akryl i lange baner og Vidarje kom jaggu også, men med tjukktre i armhula. Nydelig med besøk og muligheter til å skravle og skryte. Dere er oppskattet og ønsket tilbake. Tikk for tatten og god helg.

    Bilder

    20190919_091027.jpg


    20190919_094116.jpg


    20190919_183943.jpg


    20190919_184101.jpg


    20190919_184246.jpg


    20190919_184606.jpg


    20190919_184553.jpg



    BB
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    653
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    Ønsker nettbutikk med kreasjonene dine.... Når du har fått ordre på f.eks 10 stk så starter du produksjon av en "batch".
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Lovely, janghell.
    Dessverre er det bare tull og fanteri, alt sammen.

    Vært der, gjort det, og er så sliten av debet og kredit, Fylkesskattesjefen og Staten.

    For gammel til å drive travelhet - skal bare drive med kos, kone, unger, morrosaker og venner herfra og helt til jeg dør. Håper jeg kan smile og le hele veien.

    Men takk for vene ord som alltid varmer.

    20190920_130141.jpg



    BB
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Takk for i går og takk for hjelpen, alltid hyggelig å besøke deg på verkstedet:) Hyggelig å hilse på Roald igjen også. Jeg må nok leke litt med tjukktreet for å få det estetisk. Fruen mente det ble litt lite feminint, for massivt og tungt. Heldigvis ser det ut til at den integrerte suben i nedre hylle går igjennom:)

    20190920_113218.jpg
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Leif;
    Er her nå - Lysnes om et og tre kvart.

    Aurora;
    Tror jeg kjenner kæpten over gjennomsnittet godt. Skal jeg be han få på seg slagstøvlan og gå deg over?

    Vidar;
    Ser at du kan ha ei lita utfordring der. Tror ikke du greier å finne særlig feminitet om du ikke krymper stokkene godt nedpå 30-tallet. Kanskje tom med en fas på undersida i front og kanskje endene i tillegg er nødvendig for å få sove på armen hennes.

    Noe rundt, noe, i stedet for klossene, kanskje alu, vil kanskje pønte opp litt.

    Bling og schwung er damenes venn, uansett hva de sier. Hårete, skrukkete baller og totomsplank mandighet.

    Du får ta et valg...

    BB
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.792
    Antall liker
    2.353
    Sted
    Portugal
    Før måtte ein sage og høvle for å bli eit heilt menneske.
    No er det snart berre fliser igjen av sløydfaget.
    NRK

    Er du på bilde BB?

    Slø.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.523
    Antall liker
    102.859
    Torget vurderinger
    23
    Enda bedre humor.....

    Bear_bf89b8_2976944.jpg
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Flott artikkel Odd - har klipt og limt og lagret i Word.
    Dessverre er dette en ensom kamp, kan det virke som - null kompetanse rundtomkring i skolene over hele landet er gjennomgående. Pustefagene får også null på skalaen for vektlegging. Filologene og realistene i skolen har tatt over og kuppet oppveksten til ungene. Guttene er en tapt sak.

    Hos oss også - hos oss som driver i den retninga vi driver. Yrkesfagene er invadert av tanter som har tatt omskolering pga ryggsmerter og er plassert i Design og handverk. Som elsker redesign og papirklipp. De siste lærerne som det er noe tak i, er i ferd med å gi opp...

    Faenskapet startet da Yrkesskolene og Gymnasene ble slått sammen til et forent syltetøy. kjenner at jeg kunne sittet her og utgytt hele dagen, men må legge beslag på meg selv nå - blir fort stygt og sytete. Guttene er uansett taperne.

    I stedet for å sitte her og utgyte, skal jeg og Lysneskompisen min, Stein Tore ut og fiske flyndre i dag. Sette flyndregarn som vi skal trekke torsdagen. Kanskje blir det noen flatfisk og kanskje blir det ei småkveite eller to også. Har aldri vært med på dette og må si at det kribler litt i kroppen nå.

    Etter dager med bare regn og ugreit starter denne dagen perfekt. Havet er helt slett og sola kom opp i dag i motsetning til hva den gjorde i går - Lysnes akkorat no....

    20190924_091027.jpg



    Approgafifotografat
    Noen dager alene i utmarka, og man kjenner plutselig på trykkepåknappentrangen. Jeg er svoren Nikon-gutt fra den tida Nikkormaten oppstod og man ikke hadde råd til F2, men til slutt endte opp med F3, Metz og masse gromt. Åttitallet og utover har vært et mållaust seilas. Innom noen kamerahus og noen linser, men det blir fort balete.

    Panasonic har hatt noen interessante esker og jeg falt for et kompaktkamera for et-par-tre år siden. Dette fungerte perfekt på fjellturer fordi det kunne ligge i lomma og vente til det var bruk for det. Meget fornøyd - bra brennvidderegister grei kvalitet på Leica-optikken. Dessverre er det lekt som en sik og jeg endte til slutt opp med støv på brikka som gjorde det umulig å bruke i sollys. Dermed ble det liggende. Dessuten var det litt i knoteste laget å bruke med stutttjukke pølser.

    Gnaget kom sist fredag. Jeg er nå midt inne i den fineste tida i nord - høsten. Ingen årstider slår denne, med nydelige farger, superklar luft og helt kjemisk renset for varmedis som gjør det mulig å bruke store teler. Bridge-kameraer er spennende - superkraftige teler og masse funksjonalitet. Nikon var selvfølgelig det første jeg siklet på - Nikon P1000, men dette ble litt i overkant dyrt. Men det viktigste på nersiden, var størrelse, lysstyrke og at dette også er et åpent kamera.

    Nikon P1000.jpg



    Valget falt på Lumix FZ300 - billig og med voldsomt masse godt innhold. Eneste ulempen, er at brikka er forholdsvis liten - sikkert mest gjort for å holde objektivstørrelsen nede. Alt annet virker OK så langt - torsdag/fredag ankommer det, så da får vi se om forventningene overgår realitetene.

    Lumix DMC-FZ300.jpg



    Nå er det fisketid.....


    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Har brukt dem flere ganger på catwalken her på Lysnes, men utover fra nå er det læstetid så jeg sprang med en gang ut i gangen og henta dem! Takk for påminnelsen.

    Kjerringene her ute er ganske så imponert over broderiene. Ho mamma åsså.

    Fra nå av forlater de ikke kroppen.

    20190924_181956.jpg



    BB
     
    Sist redigert:

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Dette kan du begynne med hvis sokkene er glatte nok:)

     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    JÆLP:
    En kompis har overtatt en Electrocompaniet CD-spiller av meg og nå har den knela. Ser ikke skiva. Noen som vet hvem som kan disse og reparerer respektfullt?
    Dalen gjør ikke sånt.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Forleden dag satte jeg og Kompisen flyndregarn og i dag trakk vi - og satte de på nytt på ei annen grunne.

    Femten, tjue ble det i tallet, derav tre småkveiter.

    For en som har sort belte landkrabberi, og ikke helt skjønner opp og ned på havet, er dette kjempesvært.

    Henne blir med ut på lørdag når vi ska dra garnan, og da vet jeg en som ikke blir våtast bak øran.

    20190924_112133.jpg


    20190924_112126.jpg


    20190924_115606.jpg


    20190926_112054.jpg


    20190926_112100.jpg



    BB
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.891
    Antall liker
    13.924
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Kom brått til å tenke på den her:


    Vårherre har kledd sæ i høghalsa genser.
    No løfte han snyskofla, tænke, og ser
    På mæ og han Eilef som sette ut båten.
    Så måkke Han snyen ner,
    Så måkke Han snyen ner.

    Det tetne te himmels. Det tetne i havet.
    Det tetne i suinnan så ingen kan ro.
    Han Eilef hiv' juksa i skotten og kveskre,
    "Ska tru ka Han lure på no?
    Ska tru ka Han lure på no?"

    Vårherre har kledd sæ i høghalsa genser.
    Vi veite i støa, vi veite og ber.
    "Å, gløm at vi svor da vi plagdes mæ båten.
    Å, gje oss litt beire vér,
    Å, gje oss litt beire vér!

    Å, gje oss ein time, ei økt over åran!
    Ei økt over åran gjør feskaren glad.
    Vårherre, vær nådig med to stakkars toska,
    Det va' 'kje så galt det vi sa.
    Det va' 'kje så galt det vi sa."

    Men Vårherre har kledd sæ i høghalsa genser
    Og huva og votta. Nu måkke han sny.
    I båtstøa heime står æ og han Eilef,
    Og synda e tong som bly,
    Og synda e tong som bly.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Nydelig gjenhør.

    Tove var en av de store Nord-Norske - møtte ho først da ho var syngedame i Outlaws fra Sigerfjord. Konservatorieopphold og masse artisteri før Arbeiderpartiet slukte ho. Tror kjæresten fra nabobygda, Torsken, spilte guitar her.

    Arvid Hanssen er vel det nærmeste vi norlenninger kommer Dylan. Dass, Stangnes og Bremnes må ha meg unnskyldt.....

    En perle, den skiva der, Rolf - takk for påminnelsen. Krutt for en gammel skrott.

    Forresten , læstan blei med på fisketuren i dag. Hæls mora di.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Rapport fra Lysnes

    Har satt, flyndregarn, trukket og satt og trukket og satt igjen. Fangst: ca 40 flyndrer og et halvt snes småkveiter. Må si at jeg har følt på tennene det å være feskar. Både ros og ris underveis, og må, med handa på hjertet si at lokalbefolknknga her oppe ikke følger et eneste pedagogisk prinsipp.

    Kjente at det nesten gikk i svart når rekkefølgefeil blir møtt med oppgitt blikk etterfulgt av hysterisk latterkule fra skipperen. Som aldri tok slutt. Oppsigelse ble innlevert der og da, men kjenner at om jeg får reforhandlet hyra, blir ikke betingelsene klippefaste. Fantastiske folk, og fantastisk kunnskapsrike er de. Som lever for å dynge en stakkars grønnskolling. Dette har kanskje å gjøre med at undertegnede flagger et og annet og nok framstår som relativt robust. Ikke sikkert at en Østlenning ville ha fått samme ubarmhjertige behandlinga. Tror ikke det.

    Trøsten på alt mismot ble en trøstegave til meg selv. Etter at forrige fotografiapparatet gikk fullt av støv, har det blitt tatt bilder med Samsungen. Grufulle saker. Løsninga ble mitt andre Lumix, selv om jeg er svoren Nikonist siden tidlig, tidlig syttitallet. Nikkormat Ftn startet det med.

    Lumix FZ300 ble løsninga denne gangen. Et billigløsningsbridgekamera, men som har en spekking akkurat som jeg vil ha. Bortsett fra brikka, som er i minste laget, men som får duge.

    Bilder for store for opplasting, så får legge til etter downsizing på PC.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Gamle menns galskap. Livet skal nytes og frukter skal nytes. Vi suger virkelig på karamellen, og den som er i omnen nå, skal nytes. Større enn julaftenen nærmer seg - mock-up-horna er nærmest ferdig og den første lytten er i anmarsj.

    IMG_52631.jpg


    BB
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.523
    Antall liker
    102.859
    Torget vurderinger
    23
    Fanken... trodde det var to flatskjermer!! Svært!
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    «Trauet?
    Hvilken driver ?
    Hvor dypt går de?
    Litt småskårent til husbruk :cool:
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Ja, litt småskårent, Vegard, men i mine øyne - superseksi. Disse er kun en testjigg. Når jeg begynner på de ånklie til oss, har vi også prøvd ut en variant som er tilpasset kryssfinertutene som du ser underst på bildet. Om vi ikke mister alt for mye nederst da, er derre kanskje en god løsning. 24 mm veggtykkelse føles som en bra standard.

    Hornet måler supersmooth nedimot 500 og opp til 20K. Litt fall (meget handterbart med DSP) opptil 20K med 2451BE. Med 4003, enda bedre strek.

    BB
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Sykt kult at dette blir realisert!
    ikke glem å pøse på med bilder og mer info!
    Hils han som huser trauene!
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Vegard;
    Hvilke trau - noe som kom herfra?
    BB
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    grelv og jeg kalte det for trauet på et tidlig stadium....
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Ja, ja - at utenforstående tuller og tøyser med åndsverk, må man bare avfinne seg med....

    Men at vestre halvpart tuller og tøver, må påpekes av østre.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    En stabel eik kom drivende forbi, og den lenge etterlengtede høvvelbenken måtte rett og slett igangsettes. Sjøbergene som vi har to dusin av - til 25KNOK duger rett og slett ikke. Forferdelige skapelser rett ut sagt.

    Kunne ikke ha materialene liggende lenger og i ren og skjær redsel for at pinnene skulle bli borte, måtte jeg sette igang etter møtene i morges. SOS-dag i dag, så jeg hadde snekkerverkstedet mutters alene.

    Forferdelig tunge saker, den eika, men den andre oppsida er at benken blir skikkelig stabil. Vekta blir godt over hundre kilo med alt det amerikanske isenkrammet installert.

    Framdriften går helt etter boka og resultatet kommer ikke til å bli så allerverst. Nitti vektprosent av delene ble faktisk ferdig i dag - nå gjenstår litt fresing på undersiden, en eneste sink, litt boring pluss benkehakearrangementet.

    Bilder fra dagens don't.....

    20191031_121030.jpg


    20191031_121046.jpg


    20191031_125438.jpg


    20191031_124330.jpg
    20191031_124720.jpg


    20191031_145004.jpg


    20191031_145015.jpg


    20191031_213848.jpg


    20191031_213851.jpg


    20191031_213902.jpg


    20191031_213912.jpg



    BB
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn