Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Tre er deilig - for en treskalle er de nærmest likt å gni seg på haka og å stryke over høvvelbenken. Ja, og det koster pæng, men så er det dette med yrkesstoltheta som blir særere og særere for hver gang man river av en kalenderdato....

    Eik er ikke egentlig førstevalget - ask og sågar bjørk hadde vært et fornuftigere valg. Eika inneholder masse garvesyre og denne, i kombinasjon med vann og jern, gir noen vanvittige sortflekker. Men så er den så fin, da..., gulner dessverre betydelig med åra, men den er ekstremt fast og blir bare fastere og fastere med åra. Regner med at benken blir et arvestykke som blir tatt godt vare på av en eller annen, så da får det heller svi litt akkorat no.

    Benkehakene kommer jeg til å lage av eik og ask - disse og benken i sin helhet, følger Benchcrafteds anvisninger til punkt og prikke. Nesten. Noen små særegenheter blir det likevel plass til, men disse er ikke så mye begrunnet i feil fra konstruktørs side som latskap. Alle hull får sin hake.

    En liten repetisjon:
    https://www.youtube.com/watch?v=tQtJsBZF50E


    BB
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det blir bare heslig lækkert.... hva slags dim er det på de plankebitene i utgangspunktet?? Ser nesten ut som ferdig benk blir rundt 70 cm bred??

    "Alle hull får sin hake..." - det er vel sløydvarianten av Sponheims høner ?? :cool:
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Aurora;
    Plankebitene er plater på 1300x650x43. Deler opp sånn at høvelbenkeplata blir 2200xca700x100. Understellsbitene har et terrsnitt på 120x120.

    Har prøvesammensatt understellet og skjært kileseter i de korte beinforbindingene. Kjenner ut som at dette blir en relativt teit fit.

    Like artig å jobbe i storformateik som med storformatdrivere.

    20191101_160401.jpg


    20191101_160404.jpg



    BB
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Å f@n - er det oppdelte plater som er limt sammen... syntes jeg så noen fuger, men var ikke sikker.... Takk for ideen... selv om jeg faktisk har plundra litt med samme ideen...:cool:
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Aurora;
    Blir enormt stabilt. Ikke så viktig med tørr eik men med furuplater får vi en helt nydelig kvalitet.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Litt grubbelering blir det når man er i flyten. Eik er fin når den er fersk og klar i fargen, men mister litt sjarm når gulninga får tatt grepet. På møbler som ikke er utsatt for særlig slitasje, kan man vokse eller olje med tilsatte pigmenter. Dette tar bort litt av aldringsproblematikken. Herdevoks er hardere og kan tilsettes akkurat samme gugger som olja med samme løser. Men den er mye hardere og kan meget godt brukes på slitasjeflater som golv og trapper.

    Høvvelbenken må tåle enda et trinn eller to på brinell-skalaen og andre skalaer. Røffere behandling som vil sette preg på overflatene. Jeg er ikke redd i det hele tatt for at det skal komme slitasje, skar og merker på arbeidsflater – umotivert vandalisering er en helt annen skål. En slitt flate vitner om et levd liv og, i dette tilfelle, vil vitne om brukt tid og forhåpentligvis meningsfull hygge.

    All grunn behandling har sine begrensninger, så jeg vil hente fram gammel, ubrukt kunnskap for å både gi en dypere og både en sterkere behandling. Herdevoksing blir toppskiktet selv om man etter snekkerboka skal bruke kokt linolje. Et lite spark fra meg til de som rir på vedtatte og oppleste sannheter uten selv å gjøre seg egne tanker – noe jeg opp gjennom tida har lært meg å avsky av hele mitt hjerte.

    Røyking er jeg vokst opp med og tok til med i relativt ung alder – selv etter datidens standard. Savner fremdeles smaken av sneipen i munnvika når jeg går forbi noen som er midt i kosen, så for å vri kniven ekstra rundt, kommer jeg til å røyke eika. Har røykt mye rart opp gjennom ungdommen, men røykt eik har jeg ikke gjort siden midt på syttitallet sammen med mitt store lærerforbilde og -helt Jarle Dahlberg.

    Lage et kammer av noen platebiter, legge inn delene, sette finérpressa på 100 celsiusser, sette inn et-par-tre skåler med ammoniakk og lukke faenskapet. Hvor lenge dette skal ta, vet jeg ikke – det må jeg finne ut av, men eika får, avhengig av guggestyrke og guggetid, en mørkere, dypere brunfarge. Noe jeg tror kommer til å kle den ny-gammeldagse høvvelbenken og den fete mekanikken.

    Mørkerøykt eik - antakelig litt for mørk til mitt bruk

    Røykt eik.JPG




    BB
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Han Jarle, ja... han var sløydlærer på framhaldskolen Sjøvegan en kort periode før han begynte på Bardufoss, men det var akkurat før min tid .. det var i den tida man lærte seg håndtverk, men heldigvis var det ikke slutt med det da det ble min tur. På 60-tallet og ei stund utover 70-tallet produserte man også på bestilling på Bardufoss. Vi og mange andre i Salangen hadde et bokhyllesystem i teak hjemme, - jeg har fortsatt deler av dette "på lager" som jeg fikk av en onkel da jeg flytta for meg sjøl, og trappa opp til hovedetasjen i "heimhuset" er også produsert der....

    Benken - er det stort sett tegninga fra Benchcrafted du holder deg til, eller har du andre ideer også på lur?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Aurora;
    Var midt inni den driven der oppe. En fantastisk skole og ei fantastisk linje - tror jeg med ful(l)t belegg kan si at dette var landets absolutt beste. Kunne skrevet en masse om skolen, men det blir bare tull. Stadig vekk hedrer jeg likevel Scheie, Grøtte og Dahlberg, som var blant de flinke lærerne på Bardufoss. Har vel aldri blitt så skuffet som da jeg fikk beskjed fra eldstegutten, som tenkte å ta svenneprøven der oppe mens han var i militæret, at linje var nedlagt.... Det begynner å føles at møbelsnekkerfaget begynner å bli et relativt sjeldent veivalg. Synd for oss som like å få litt flis i fingra.

    Holder meg stort sett akkurat til tegninga - gjør imidlertid noen tillempinger ift inchene som amerikanossene er så glade i. Og så kommer det en eller to til - benkehakene og understellet.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Fikk to timer og vel så det etter at Hertingene var jagd på dør - kom et skritt videre. De nederste tappforbidelsene er kilt med nøttekiler og alle har fått seg en omgang med egenlagde 10mm sentrumstapper - disse også i nøtt.

    Advarset: Maaaange bilder....

    20191104_083826.jpg


    20191104_090531.jpg


    20191104_111928(1).jpg


    20191104_114057.jpg


    20191104_125131.jpg


    20191104_142924.jpg


    20191104_143957.jpg


    20191104_151652.jpg


    20191104_153432.jpg


    20191104_153444.jpg


    20191104_154121.jpg


    20191104_155037.jpg


    20191104_155341.jpg


    20191104_160551.jpg


    20191104_160551.jpg


    20191104_160619.jpg



    BB
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Disse pluggene det boret som ble brukt ? hva kalle det hvor kan det skaffes ?

    Mvh

    Uten en høvel
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.891
    Antall liker
    13.924
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Trodde en alt annet enn liten stund at det var hifi-rack du var i ferd med å bygge ;D
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Helvetes tungt, men du er nærmere enn du tror, Aurolf. Loftet skriker etter oppmerksomhet.

    BB
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Den flotte avfasingen på beina ned mot gulvet hvordan utførte du dette ? spør siden jeg ikke finner det enkelt å jobbe på tvers av fiberretning ? fres / sag / høvel ?

    Mvh

    Utrolig nysgjerrig på godt snekker arbeide :D
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Hvor i all verden kom min dragning mot en high end benk fra? Satan dette ser deilig ut!
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Den flotte avfasingen på beina ned mot gulvet hvordan utførte du dette ? spør siden jeg ikke finner det enkelt å jobbe på tvers av fiberretning ? fres / sag / høvel ?

    Mvh

    Utrolig nysgjerrig på godt snekker arbeide :D
    Itt'no problem med en bordsag med skarpt og fint blad :). Bare å passe på å ha et godt anlegg bak, så det ikke fliser.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det er bare å sette igang Lars, du trenger en sånn:)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Ja, saga kan brukes. Hvis man er får seriøs utflising i 45 grader, må bladet nærme seg helsefarlig. Hvis man imidlertid snur rette veien, vil selv ei høggtann fungere i den vinkelen....

    Denne gangen ble fasene gjort for hand. Mye for å bruke handverktøy og så mye som mulig egenlaget, ble handhøvelen tatt fram for kjærtegning.

    Mesteparten foregår på tvers, så tanna får kjørt seg litt i den harde eika. Ved å vri høvelen 45 grader andre veien også, blir det derimot pis åv keik. Da kommer fiberet inn sideveis og på skrå. Som å skjære i smør om eggen er skarp. Og veeeldig deili, ja.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Naturgutten;
    En stuttjukk Norlenning er ikke lett å tilfredsstille. Henne vet alt om dette...

    Neida, hadde bare sånn lyst. Er frustert over benkene jeg har brukt, og etter å ha oppdaget Benchcrafted, var det kort vei.

    Satser på at denne blir stående på Lysnes om noen år, og satser på at den blir kåret til stedets mest sexy av Troms Folkeblad samme år.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Jeg har tegningene og du har maskinene du trenger, Lars... Kort vei til mål.

    BB
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Her er den gamle benken din BB. Den gjør nytte for seg på jobben her
    Som du skjønner når du ser bildet her, så er det ikke jeg som primært bruker den. Det er han sulliken Martin, som ikke har hørt om å legge ting på plass etter seg;


    20191106_070922.jpg
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Las;
    Ser faen meg ikke ut!!!!
    Men sånn er det - her også inkludert. Man er gjerne mer interessert i å bli ferdig med noe enn å rydde og rydde. Ingen tvil om at arbeidet går smutere og er artigere når alt er ryddig uderveis. Men sånn er det . Høvdingen (ikke han her inne, men den høvdingen jeg vaks opp med, han Bjarne) hadde et hang up i at det alltid skulle være ryddig på benken, og nåde din nakke om benken ble forlatt med tengene åpne. Rare greier, synes jeg, men sånn er jeg blitt, jeg også.

    BB
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Skulle gjerne hatt en lignende høvelbenk hjemme i kjelleren.
    Kanskje det finnes på brukten?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Bergfinn;
    Det fins noen få sånne som Hamran-benken der ute - en tusenlapp er ofte en grei pris. Ruoboen er nok relativt sjelden - veldig sjelden. Pass bare på at den du kjøper henger sånn nogenlunde sammen og ikke har herpa topp. Da er det ikke artig i det hele tatt å ha no' sånt. Skruer kan strammes og mekanikk fikses, trebiter kan erstattes, men når utgangspunktet for dårlig, kan det være utrivelig.

    BB
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Tror jeg må komme bortom når du er ferdig og beføle den:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: BHO

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    808
    Antall liker
    428
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Æ bli sjuk, orntli sjuk. Av misunnelse, trur pinadø at æ begynne å bli grønn atpåtil :)

    Mvh
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nånå, Vidar.. håndspåleggelse av slike objekter kan ha uante konsekvenser....:cool:
    Får man først det viruset i kroppen, er det ingen vei tilbake....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn