Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Klippelmålinger er storsignalanalyse av høyttalerelementet. Det tar for seg en rekke parametere og måler respons ift. bevegelse, etc. Resultatene gir et mye bedre bilde av hvordan elementet fungerer enn bare en ren frekvens og impedansmåling som vises i datasheetet til produsentene. Nå vises riktignok ikke alle Klippelmålingene som er gjort på Royern heller, men ser du på måling av motorkraft så er den lineær og symmetrisk (såkalt BL(x) kurve). Jo flatere denne kurven er dess mindre kompresjon får man med høyt lyttevolum. Roy er ryddig på dette området og har ikke mer enn rundt 5% tap i elektromotorisk kraft ved 10mm og ca 20% ved xmax.
    Det kjekke med dette er at lydkarakteren bevares etter som far finner på å tøffe seg, inntil en viss grense selvsagt hvor ting kollapser. Det er andre faktorer som teller for om en driver oppfører seg ryddig også, men en symmetrisk og flat BL(x) kurve indikerer i det minste at Seas har lagt seg selen for å lage en god driver.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Takk Tytte - lærte et nytt uttrykk i dag også.
    Relativt mange er positive til dette elementet og om man er ute etter relativt imponerende skyv i bassen i et kompaktsystem, ser jeg dette som en helt klar no-brainer. Prisen er også helt klart på oppsiden.

    Ulempen er selvsagt følsomheten på 88 dB som gir noen spennende utfordringer. Dobling av antall drivere for å øke følsomheten gjør jo at det frie forsterkervalg begrenser seg en smule.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Willy - igjen
    Har flakset som ei haulaus høne den siste tida og husket plutselig på at du skrev noe mer.

    For det første; Takk for info ang coaxene - dette at den er borte fra katalogen har bekymret meg en del - godt å høre at noe nytt er på vei. Silkemyk burde denne driveren hatt som typenavn. Vet ikke hvor mye Grelv har slitt med filteret men det som kommer ut er veldig åpent og gir en bitteliten smak av elektrostater. Så gode synes jeg at disse er, og det skal bli spennende å høre om innspilling er et issue med disse luringene.

    TangBandene er i hus. En hyggelig mann hadde to å selge så i morgen skal det bores to hull til under baffelen. Ingen elementer er koblet så langt, så jeg satser på en tidlig julaften i år.

    BB
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Flott ! Askepott og Disney vil få en ny dimensjon med subben og nordnorsk gløgg ;-)
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Ulempen er selvsagt følsomheten på 88 dB som gir noen spennende utfordringer. Dobling av antall drivere for å øke følsomheten gjør jo at det frie forsterkervalg begrenser seg en smule.
    BB
    Nå henger jo du en del med Sluket. Trodde du hadde fått med deg noen viktige læresetninger fra den kanten:
    1. Begrensning er et banneord og er iht. Bibelen, bud nr.2
    2. Det heter ikke dobling, men multipler
    Spøk til alvor, hva tenkte du ift. utfordringer med følsomhet?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Farlig å inkludere den mannen i spøkefullheter...

    Aktivt er det så vidt jeg kan se, ingen problemer å matche drivere med forskjellig følsomhet. Om man derimot vil leke med passive løsninger, sliter jeg med å se for meg hvordan man kan kombinere disse bassene rundt eller over 100 dB-mellomtone- og diskantløsninger uten å ofre effekt i filteret?

    Hva er din tilnærming i så måte - hva er akseptable følsomhetsforskjeller i feks et treveissystem?

    BB
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    For å nå 100dB følsomhet med passivt system så kreves det en del element ja, hele 16stk. Lukter linjekilde push-push, slot loaded etc. lang vei. Det enkleste er vel kanskje å kjøre semiaktivt - altså passivt i toppen og egen forsterker på bassene.

    Følsomhetsforholdet i et treveis system er en sammensatt problemstilling. Nivået på mellomtonen avtar anekoisk 6dB med 6dB/oktav nedover i frekvens som følge av baffelsteppdiffraksjoner/tap. Baffelstepptapet er ikke noe annet enn at spredningen går fra fra styrt spredning forover og over til rundstrålende som funksjon av bølgelengde og størrelse på baffelen. Altså er baffelsteppet et energitap ift. en styrt foroverrettet bølgefront (du kan tenke forholdet mellom en halvkule og hel kule).

    Hvilken løsning man velger for å omgå dette mht. følsomhet kommer da an på hvor høyt/lavt i frekvens baffelstepptapet inntreffer. I en slank konstruksjon vil baffelsteppet inntreffe relativt høyt opp i mellomtoneregisteret. Da er det kanskje naturlig å ta kompenseringen med et high-shelf filter for mellomtonen. Altså må øvre mellomtone og diskant dempes siden mellomtonens naturlig output faller nedover i frekvens. Har du høyttaleren stående ute på gulvet kan baffelstepptapet utgjøre 3-6dB tap i følsomhet og det er denne følsomheten du da bør matche med bassene. Altså vil bassene i dette tilfelle måtte ha 3-6dB lavere følsomhet enn mellomtoneelementet.

    Motsatt, hvis du har store baffler, kan det være naturlig å la bassen overta i baffelsteppsonen. I en slik variant lar du bassen kompensere for baffelstepptapet. Da ender du opp med at bassen må ha 3-6dB høyere følsomhet enn mellomtonen, siden mellomtoneelementets følsomhet er fullt ut ivaretatt i sitt bruksområde.

    En tjuvraddløsning på problemet er å bruke en bass med samme følsomhet som mellomtonen og så koble en bass nr.2 inn i baffelsteppsonen. Da kompenserer den økte outputen fra to basser (+6dB) tilsvarende det tapet man har i baffelsteppet... du får da en såkalt 3,5veis konstruksjon. Dette er den enkleste og mest elegante måte å gjøre baffelsteppkompensering på. Både denne løsningen og løsningen med å la et basselementet håndtere baffelstepptapet alene krever bass som trives et stykke opp i frekvensområdet i møte med mellomtonen.

    Uansett så bør de enkelte element nivåtilpasses best mulig. En dB og to i avvik kan fort oppleves som en betoning eller at det låter fett eller slankt. Kjører du derimot semiaktivt og kan endre delefrekvens og nivå, så har du det du trenger for nivåmatching og for å omgå problemstillinger rundt baffelstepptap.
     
    Sist redigert:

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Uffdå, det var ikke meningen. Skisser et konkret setup så er det nok enklere å diskutere det spesifikt :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Dette gjorde vondt, Tytte!
    BB
    No pain no gain! Siden det er jul så må smultringene dine ned igjen og bygges om! Du rekker det akkurat før julaften slik at du får pakket de inn med sløyfe på!
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Prøvde å fikse litt i teksten BB - håper leseligheten er et knepp bedre nå.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Tytte;
    Nå forstod jeg plutselig litt - endelig forstår jeg litt av det derre baffelstep-pratet. HEL eller hvahanforøyeblikketheter har prøvd å forklare dette flere ganger..... Selvtilliten gikk flere hakk oppover med ett - taker og buker.

    Det sitter mye mellom øra på deg, min venn. Dette med passive delingsstrategier ga jeg opp allerede på åttitallet og måtte innse at høvelbenken var min skjebne. Når man itillegg ble klar over at ferdigsydde delefilterkalkulatorer heller ikke klarte å ta meg hjem, var det bare å kaste inn det man måtte ha for hånde.

    Heldigvis ser det ut som at noen av de trylleboksene som kommer/har kommet kan hjelpe oss tvitutlinger litt på veien selv om å reparere noe som har gått skeis er dårlig medusin ift å innlede med de rette valga.

    BB
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Du tar igjen så det holder på det kreative og håndtverket BB, ingen grunn til å kjenne på selvtilliten. Lyd i rom er nå en gang såpass komplekst at forskning fortsatt pågår :) Det er nok de som kunne hatt lyst å argumentere mot det jeg skriver også, for det er alltid noen krysser og b-er ut fra forskjellige rammebetingelser.
    Helt enig, aktiv deling og DSP er elegant og gjør det mye enklere å få bra resultat. Men det finnes også bedre kalkulatorer for passiv deling i dag som baserer seg på input fra målinger. Med slike verktøy blir også resultatet forutsigbar fra gang til gang og det er ikke stort vondere å håndtere enn ratting med DSP. Men nei, jeg driver ikke med slikt :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.566
    Torget vurderinger
    10
    @ BB

    Du kan også på mellomtonen / bassmellomtonen lage et elektrisk 2 ordens lavpassfilter med høy verdi på seriespolen. Dette gir gir lav Q verdi. Da får du baffelstep korrigering med på kjøpet i lavpassfilteret.

    Her må selfølgelig mange faktorer gå i hop: baffelbredden (baffelstep) må treffe på rett sted og den akkustiske (målte) flanken må kunne integrere mot diskantens målte høypass.

    Det er alltid mye gunstigere å dempe en diskant enn en mellomtone eller bass.

    En snill driver som trenger lite korrigering er nok et krav her, ellers er det umulig å få til så enkle filtre. Typisk er Seas sine papirvarianter jevne i responsen og det er mange gode konstruktører med stativhøyttalere som bruker de og faktisk klarer å lage svært enkle filtre med godt resultat.


    lav q.png



    Hilsen HALV-Hornlyd som snart blir HEL-Hornlyd :cool:
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Takk for innspill, gutter - og der var jammen Jens-Kristoffersen også - gleder oss til å kose oss i jula med din fortelling.

    I mangel av noe annet legge ut bilder av, kommer det her et-par av skuffeseksjonene som skal stå på det fraflyttede guttrommet. Om Henne står meg bi og holder seg hos morra si, regner jeg med å ha alle delene klare for montering ila kvelden.

    Hva har så dette med lyd å gjøre? Jo, det er nemlig et lite trekanhjørne jeg ikke har funnet skuffebeslag til, så her regner jeg med å lure inn en liten subwoofer, tilfeldigvis helt lik hjørnet.

    Skuffesider før finkapping og sammenliming

    1399.jpg



    Et av skapskroga

    1400.jpg



    Skuffefrontene

    1401.jpg


    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Liming av skuffebunner

    1402.jpg



    Testutlegg av fronter

    1403.jpg


    BB
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Minner meg veldig om CD-skuffene mine det der.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Slukers;
    Tenkte faktisk på deg og de mens jeg holdt på.
    Deilig å lage litt runde former når man er så kantete og skranten selv.
    BB
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Slukers;
    Tenkte faktisk på deg og de mens jeg holdt på.
    Deilig å lage litt runde former når man er så kantete og skranten selv.
    BB
    Er det de fullt uttrekk beslagene vi snakket om?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Du er så effektiv BB at jeg får blødende sår i selvtilliten
    Skulle gjerne hatt en BB i byggebransjen. Nå har jeg akkurat sendt siste purring på et byggefirma som skulle ha lydisolert boligen min, men som ikke engang har fått klart å gitt meg et prisestimat på hva de tenker å gjøre. Og i mellomtida har jeg sittet to måneder i en helt tom stue som er klar for mekking med en stakkarslig Sonos Play:1 som musikkformidler siden jeg ikke kan bygge noe anlegg i et rom som "hvert øyeblikk" skal plukkes fra hverandre og bygges på nytt.
    BB: Du må snarest melde deg hos nærmeste hemmelige myndighetsstyrte underjordiske lab så de kan få klona opp et par tusen eksemplarer av deg. Det hadde nok fått det meste på beina igjen.

    (om noen kjenner til noen BB-aktige skapninger i byggebransjen som kan fikse slike ting, send meg gjerne en PM)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23


    Innstendig bønn til AndersR

    - ikke sett i gang den kloningen - ville DU tatt ansvaret for tusen slike løpende rundt?
    Her er OB BB i et arkivopptak hvor han klarte å stå stille to sekunder.
    Uttrykket er 100% beskrivende og sier alt...

    OB BB klonet.jpg



     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Sluk, du har muligens et poeng.
    Etter advarselen din kom jeg til å tenke på følgende hendelse, og innså at det muligens ikke er så bra å fremprovosere innavl på denne måten:


     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Ikke lat som om du ikke kjenner den... Fjorden Cowboys avd. Bømlo... Sånn - nå er du ute av skapet!
    Dine veier er uransakelige så ingen garanti for at en forkortelse betyr det samme dagen etter. På en annen side, den var mild og ikke langt fra sannheten ;D
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Thomas;
    Jo, nå skal du høre...

    Første gangen jeg har disse bassene i hus - førti liter lukket kasse. Jeg lar meg lett imponere og i kjent stil er jeg i alle fall det denne gangen. Selv ved lave volum leverer disse brukbar bassutputt - og ved bittelitt pådrag, føles nivået komplett. Lukket kasse får ikke like mye hjelp nedover som dobbelt volum og bassrør bidrar med og responsen ligger derfor, synes jeg å huske, på rundt 30Hz. Når jeg fyrer for skjæra, henger bassene med helt hjem - dette skyldes ganske sikkert en fin match mellom Anaene og Seasene - ikke antydning til at lyden blir snurpete eller overstyrt – ingen av delene, selv på full pupp. Smultringene får kjørt seg skikkelig, men det ser ikke ut som at Royene bryr seg. Relativt impregnerende, må jeg si.

    Dette er garantert drivere jeg kommer til å bruke mange ganger framover – førti liter og bøttevis med fet og tørr bass, om det er en sammensetning man kan forstå.

    Coaxene spiller også flott. Litt annerledes i toppen ift hønna på Loftet, men stagingen er helt utmerket. Bedre spredning. Kanskje en anelse hårde i mellomtonen, men jeg tipper noe av dette forsvinner når de får spilt en time eller tjue til. Særdeles impulsvillig. Fin klang. Jeg får faktisk en liten fornemmelse av, men dette er sikkert en illusjon som er styrt av at diskanten sitter innerst inne i en tut.

    I det hele og det store er dette det beste kompaktsystemet jeg har hatt i huset her på haugen men jeg kan nesten ikke få prøvd ut hva Diracen kan gjøre av mædjik. Høyttalerne har relativt lite optimal plassering slik de står nå – en optimal utfordring for den sorte, magiske boksen.

    Flott balanse mellom det som kommer ut av toppen og bunnen – tror jeg er Grevlingen en stor og evig takk. Deg også, forresten – tror du hadde tre komplette modelleringer i hodet ditt på en og samme tid mens vi drev og vurderte fram og tilbake. Husker ikke, men tror det var deg som kom opp med Seas-coax-forslaget. Takk skyldig utbedes.

    Effektsugne er de – ingen tvil om det – 2000 klasse-D-Watt inn er ikke en Watt for mye – jeg klarer å tømme boksen for alle som en. Har man først det fokuset jeg har, og har man først gjort det én gang, vil man bare ha mer – tror aldri det kommer noe annet inn i dette huset enn Anaview eller tilsvarende.

    Tøffeste kassene øverst på Skedsmokorset, det er jeg relativt sikker på.

    BB
    Godt å høre at du er fornøyd med dem. Det ble mye regning og simulering for å finne ut forskjellige måter å sette det sammen på. Ser gjerne på en detaljert løsning på hvordan grelv fikset filteret dersom dette lar seg gjøre? Kan være interessant dersom jeg noen gang bruker disse elementene i en annen konstruksjon.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Thomas;
    Jeg tror du må ta en tur hit og lytte på barna dine. Vi to hadde en lang runde med disse og andre alternative mid-/diskantløsninger. Det vil si at det var jeg som grein og du som stagga gråten. Takk for hjelpa - kan ikke sies for mange ganger.

    Sluk;
    Ikkeno' vissvass - disse skinnene er Biltemas. Skulle fjerne brukt Blumotion fra Blum, men til en kommmode fant Hennne og jeg ut at disse fikk holde.
    Men til CD-lagringa di må du bruke Blums underliggende (usynlige). Fins med motor som virker både ved lukking og åpning.

    Ellers så er jeg enig med deg - én til, eller kanskje hundre til med samme syndrom? Tror det blir for mye både for Nav og Henne....

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Slik fikk kommodene det på gutterommet

    105.jpg



    - og her er plata som manglers fødsel.

    103.jpg


    104.jpg


    Hadde et lite problem sidene finérarkene bare var i overkant av tometeren mens skråkantplata var over to-tyve. Dette ble altså losningen - fiberretning på tvers av plata. Aberet er at jeg må gjøre det samme på en detalj på senga også.

    BB
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Hei OB-BB du som er så kjekk og grei

    Får jeg en slik en til jul fra deg?



    heltre.jpg
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Jan;
    Hadde jeg vært helt á jour, hadde jeg gladelig sagt ja og amen, men det sitter nisse i Drøbak og gråter over at jeg har gått meg bort i leveringslovinger.
    Går inn i jula med litt dårlig samvit pga dette og tenker drukne denne i store mengder akk-akk i kveld.
    Men kubbestolen er strålende, den - kip it kummin'.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    På selveste julaftenen stjal meg til tre-fire timer på verkstedet og fikk sluttgjort delene til gutterommet - fire bilder og så er det god jul og godt nyttår

    106.jpg


    107.jpg


    108.jpg


    109.jpg


    BB
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    God jul til deg Brynjulf.

    Fortsett og gi oss andre vanlige dødlige prestasjons angst i 2016 :)

    Habicht
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Takk Haukur.
    Hyggelig å bli kjent med deg i året som gikk. Du er en ordentlig Liebhaber - mistenker at du er istand til å ta den helt ut uansett hva det gjelder og kommer til å knebe deg om en visitt utpå nyåret.
    God jul til deg og dine også.

    BB
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Jan;
    Hadde jeg vært helt á jour, hadde jeg gladelig sagt ja og amen, men det sitter nisse i Drøbak og gråter over at jeg har gått meg bort i leveringslovinger.
    Går inn i jula med litt dårlig samvit pga dette og tenker drukne denne i store mengder akk-akk i kveld.
    Men kubbestolen er strålende, den - kip it kummin'.

    BB
    I would have been cummin' in such a Chair :cool:

    Dovendyret fra Drøbak får bare vente.
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Jan;
    Når jeg har tilfredsstilt ham, er det din tur.
    Vi legger en plan - fram med fargestifter og papir!

    BB
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det haster ikke
    ræva til Sluket trenger den mere enn jeg trenger EMT :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn