Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    latewarning.JPG

    Seks tusen fem hundre og sekstitre innlegg.
    Det var det som skulle til for at noen fant det nødvendig å legge ut en advarsel.

    Jeg er redd det ikke er så mye igjen som kan reddes. What is seen cannot be unseen osv. Men hyggelig tenkt, det var det jo.
     

    sense

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    679
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    og litt underholdning for å stresse ned etter julorket.. litt dårlig texta.. men med litt innlevelse vil du skjønne det;)


     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Prosjekt Lenco ble ikke som det var tenkt - en grei konvertering til et enkelt Loftsprosjekt. Man kommer i kontakt med en masse raringer når man begynner å røre i grøten. Raringer som har har en masse kunnskap og kjennskap til det man søker.

    Én arm er hentet fra Sifjorden på Senja - et smykke av en arm som ser fullstendig ubrukt. De to andre kommer fra Halden - fra en litt gjenstridig gubbe som først ville selge og som plutselig ikke ville. Løsninga på dette var å love på tru og ære å ikke bygge den første om - fordi denne også er nærmest i mint condition og heller kjøpe en nummer to av ham som var bedre egnet.

    Tredjemann involvert, er en kollega i Harstad som har drevet det litt lenger enn oss vanlige armsvingere. Han skal bygge om nitommeren til tolvtommer og jeg tipper jeg kan få ham til å forklare hvilke forbedringer han har erfart er gavnlige for disse Lencoene. Vi snakker om et lager, mellomhjul og noe annet rart, men jeg får be om påfyll og litt begrunnelse etterhvert. I alle fall så er det nok litt å hente av forbedringer på en så gammel konstruksjon - time will show.

    SME - Scale Model Equipment - armene var kjent i provinsen på syttitallet som den ultimate armen, en arm som gikk igjen på de en haug med spillere. En arm man sikla litervis over bildene av og som jeg tidlig lærte meg å kopiere logoen av. Det blir en fin jul, detta her.

    3009 og 3012

    SME 3009_3012.jpg


    BB
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.396
    Antall liker
    102.394
    Torget vurderinger
    23
    Har ikke tall på hvor mange 3009 jeg har kastet.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.396
    Antall liker
    102.394
    Torget vurderinger
    23
    Angrer du?
    BB
    Egentlig ikke... de var slitne, og representerte ingen verdi og ingen ville ha de. Har bare en igjen, den med fixed headshell. Sitter på min vintage Technics SL110 og er helt rett i forhold til epoken osv. Kommer ikke til å spille på den uansett, bare se på & stryke laks.

    Blir nok aldri noen SME/LP12/Kølaholmen hifigenerelt - mann.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.283
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg hadde RABCO SL8E og EMT TSD15 på min 110....inspirert av gutta i Tøyengata, resten DQ10 og 25wattern med tilh pre....
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Som sagt før, så er jeg ingen liebhaber på lyd - gidder ikke lenger sitt og finlytte etter forskjeller som jeg vet neste dag gir helt andre utslag. Det kastet jeg nesten bort et helt tiår på.

    I tillegg til musikken (som jeg faktisk iblant lurer på om det er det viktigste for meg lenger - synd og skam!) synes jeg det er artig å omsette egne ideer som ofte er blitt til ved å kopiere andres.

    Horn har jeg hatt ei stund nå og dette har vært livets høydare på denne fronten. Når de er borte, kommer en skikkelig nedtur. Men til gjengjeld får jeg leke med en masse nytt - og lære masse mer. Platespillere er herved skrevet inn i samme lista, på linja rett under.

    For en som liker å mekke og skru men ikke engang greier å få istandsatt en skarve Serie-Land-Rover, er dette som mamma fra himmelen - jeg gleder meg sånn at jeg holder på å tisse i boksen. En porsjon fysikk, to porsjoner synsikk og resten bare ærlig handarbeide i småskala der man virkelig kan kjæle med detaljen der djevelen ligger begavet. Finne ut av greier - det er det det handler om nå.

    BB
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.396
    Antall liker
    102.394
    Torget vurderinger
    23
    Konsentrer deg heller om Landroveren i en periode. Alternativt anskaff deg en gammel Morgan til å spikke på.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Du får si i fra når du plutselig får en arm til overs. Det var ikke så populært i heimen da jeg luftet muligheten for å bore ull i veggen slik at luftagregatet til armen min fikk sitt eget rom:)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.396
    Antall liker
    102.394
    Torget vurderinger
    23
    Ja, kvinner kan til tider være utrolig ilte forståelsesfulle altså :mad:
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Vidar;
    Ikke alle har opparbeidet så mye kred som Leif - mon tro hva den gutten har gjort riktig? Det er vel ikke bare utseendet som har gjort at han har fått lov til å ha kompressoren i garasjen og trukket luft gjennom hele huset opp til spelaren sin - eller er det det? Sluket er jo ualminnelig billedvakker og det gjelder jo meg selv også, så at vi får lov til å herje, er jo helt innafor forstanden.

    Men at du, Vidarfar, med din ungdommelige kropp og dine sjelsevner, ikke greier å overtale din Henne, er meg et mysterium. Du ser jo ikke så verst ut heller?? Jeg hadde i alle fall ikke blitt mørkeredd om jeg hadde møtt deg på en brunsvidd bar når jeg hadde vært ute ei vinternatt - eller to.

    Prøv en gang til, men legg en blomster eller to til i kurven, er mitt humle råd.

    BB
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.396
    Antall liker
    102.394
    Torget vurderinger
    23
    Sleng en slant i brønnen - funker ENDA bedre enn blomster!
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en mulighet hvis jeg setter pumpestyret på loftet og trekke luftslangen langs pipa. Fjernstyrte kontakter kan jeg kjøpe hos Clasern. Min billedskjønhet kan jo ikke måle seg med dere, men i tilfellet vi skulle ramle inn på en brun kneipe en sen vinternatt, så er du i trygge hender (sortbelte i Taekwondo) :)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Vidar;
    Se der ja - det er derfor du virker så trygg og god.
    Jeg har svømmeknappen men den har ikke akkurat gitt meg så mye av det
    - satset nok på feil idrettskarriere.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Avdemping av Lencoene.
    Tenker på å beholde fjæringen av plinthet slik Lenco gjør originalt og tenker også å forsøke med de samme fjærene som er montert originalt sel om jeg er litt skeptisk til dette pga masse tilført masse

    1416.jpg


    Om noen har en adresse til Fjærfabrikken eller dess like for alternativer, blir jeg udelt henrykt.

    BB
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Avdemping av Lencoene.
    Tenker på å beholde fjæringen av plinthet slik Lenco gjør originalt og tenker også å forsøke med de samme fjærene som er montert originalt sel om jeg er litt skeptisk til dette pga masse tilført masse

    Vis vedlegget 357262

    Om noen har en adresse til Fjærfabrikken eller dess like for alternativer, blir jeg udelt henrykt.

    BB
    Her. Spesialavdeling for vinylsnurrende hoppetusser: Trykkfjærer - Bestill trykkfjærer på Internett. - fjaer.net
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    RoDa/Scrooge;
    Nydelig - takk skal dere ha for hjelpa, spesielt ornitologen.
    BB
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.283
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Jeg har en mulighet hvis jeg setter pumpestyret på loftet og trekke luftslangen langs pipa. Fjernstyrte kontakter kan jeg kjøpe hos Clasern. Min billedskjønhet kan jo ikke måle seg med dere, men i tilfellet vi skulle ramle inn på en brun kneipe en sen vinternatt, så er du i trygge hender (sortbelte i Taekwondo) :)
    pumpa under armnivå for ikke å få kondens (ned) i lageret
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Du med alle armer.
    Lag lenco slik. Så spikker du plexi armboard for forskjellige armer.
    (og et til meh)
    Du får integrert 2 armer om du snur drivverk 180 grader.. Ett i drivverk og ett i avtakbart armboard
    20150525_170522.jpg

    A
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Arild;
    Tanken er god, men jeg tenkte å unngå skai.
    Snur dog drivverket nitti grader moturs for å holde snurrehjulet lengst mulig unna lydopptakerne.
    BB
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.396
    Antall liker
    102.394
    Torget vurderinger
    23
    Du trenger ikke bekymre deg for avstanden til mellomhjulet - støyen forplanter seg utmerket gjennom systemet og frem til pickupen uansett :D :D
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Som en liten grise gutt, så kan du bruke spandex?
    Mht mellom hjul. Drivverk er festet i 'øvre' etg, 5mm asfalt mellom over /underdel . Teori er mindre forplantning fra drivverk.
    A
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.862
    Antall liker
    13.717
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    trykkfjær i pianotråd må vel være gulle godt - og musikalistisk?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Vi får se - eller høre - har aldri spilt på en sånn mellomhjulssak før og ingen ting skulle glede meg mer enn at denne greia til en sum av, la oss si, fem skinn inkl søkke og snøre, spilte minst like godt.

    Hva stiller du opp med til duell, Sluk?

    BB
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.019
    Antall liker
    4.364
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Romjul funker...inte. (Romlehjul). Jule-rom er bedre:
    jr.jpg


    Hva med magnetisk levitasjon?
    ml.jpg
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Willy;
    God rom har jeg tilgode å smake og har mange, mange dårlige minner om Bacardi og Cola. Eldstesønnen melder imidlertid om noe helt annet, så jeg får kanskje alliere meg med ungdommen. Tar med største velvilje imot anbefalinger fra Toten ...

    Magnetisk levitasjon er kjempetøft - både i tallerken og som bein.
    Men det er kjempedyrt - kræsjet siste gang jeg var ute i Bærum for å handle flytende tokomponent silikon til svevebein. Neodymiummagneter (N42 og oppover er bra) fins masse av på nettet - bare å sette igang tankevinningene - dette er fin-fine greier-

    Store høyttalermagneter er fine til svevetallerkner - Dynabel har de i løs vekt og de bærer ufattelige vekter. Har gjort forsøk på dette mange ganger og ønsker meg et superflott aksiallager ganske snart. Dette har jeg klokketrua på. Vidarje, hører du? Jeg kommer plutselig en tirsdag nær deg.

    BB
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Sterke magneter høres ut som en knallkombo i nærheten av pickuper....
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Emo;
    Bekymringene deler jeg med deg, men det fins måter å avkoble magnetfeltene på - my-metall er en av de. Dessuten spiller avstand svært stor rolle når vi snakker om magnetisme. Tror det er ganske likt som lyd - faller med rota av 2

    Svevebein gir derfor ingen problemer. Det som har voldt meg litt hodebry, er derimot tallerkenmagnetene. Her har jeg grublet litt. La oss si at man bruker N45- eller N50-magneter. Om men har et skikkelig senterleie, kan disse plasseres i bunnen av lagret og da er problemet løst.

    På den andresiden, så fins det en fransk spiller som er noe av det mest ambisiøse man kan sette tennene i, som bruker magneter rett under tallerkenen - dagens gjettekonkurranse herfra.

    BB
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.019
    Antall liker
    4.364
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Tenker du på den konstruksjonen som var beskrevet i franske L'Audiophiles diy sider på 80-tallet?
    Her hvilte en undertallerken mot to motpols diskantmagneter.
    Som ung sjømann ble jeg godt kjent med diverse typer rom i Karibien.
    Mer rom-fart(h): Den rimeligste var brun og smakte minst motbydelig når man skylte bort smaken med øl.
    Den transparente vi får (kjøper) på polet er den edleste fra rom-folket.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn