Liv Lagga

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    35.299
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    To må man være!

::)

- stereo kalles det....

;D

Vennlig hilsen

Morten

J

Jazzy

Gjest
    Hadde en lynvisitt hos Lagga her om dagen. Takk for lånet Lagga. Bra saker! ;)

Fikk hørt litt på disse.

Merket med en gang en forandring. bassen var strammet opp, og spilte friere. Det samme med mellomtonen. Virket som om det var mer kontroll.
    Et lite problem var at med mer energi i bassen provoserte frem mer romresonanser ved enkelte innspillinger.
    Ikke noe stort problem, men klart hørbart.

Syntes det spilte litt lukket i toppen, men det problemet forsvant når Tannoy Superdiskantene kom på plass.
    De gjør virkelig en god jobb i Laggas oppsett.
    Blir litt kjedelig uten. :D

Takk for bevertningen. Kommer en tur om ikke så lenge. Må få høre hvordan det spiller, når kablene har gått seg til.

/Trond

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    35.299
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Vel, så hadde man huset for seg selv for noen måneder, forsåvidt nok å henge fingra i, men også god tid
    til å nyte musikk i fri dressur.
    Et par ting ble fort klart; Electrocompaniet AW 100 greier ikke å drive Mirage M3Si troverdig med litt pådrag.
    Visste det såklart fra før, men med frie tøyler ble det påtagelig plagsomt.

Noe annet, var at anlegget alt for lenge, hadda fått lov å gå for lut og kaldt vann.
    Det brummet på phonoinngang og pickupen hadde vel gått sine timer.
    Meridianen hoppet og spratt litt i CDsporene, og
    Nakamichien ville ikke spole lenger. Sukk.....

Samtidig hadde jeg fått opp GyroDec'en fra Danmark, det viste seg at den gikk for sakte - hadde mistanker henimot veggvorten...

First things first, etter leting på nett, viste det seg at det er et firma i New York, som lever av å serve Nakamichi-spillere. Feilen var vanlig og skyldtes uttørket gummi på et drivhjul, et drivhjul dette firmaet får spesialprodusert for eget bruk, og som de med glede solgte til Nakaeiere i nød.

Dog var min spiller omtrent den eneste hvor de klart frarådet en egeninnsats; på grunn av snumekanismen, sitter hjulet utilgjengelig, sluttkommentaren fra den hyggelige amerikaner var: "I hope you are technically inclined..."

Vel, med drivhjulet i hus ( $ 1.20 ), lette jeg etter en løsning for CDspilleren, det brakte meg til HiFihuset, som igjen ga meg nummeret til Roar Malmin.

En hyggelig telefonsamtale senere, hadde jeg en avtale om å få gått over det meste av anlegget.
    En høstettermiddag lastet jeg så CDspiller, platespiller, kassettdeck og forforsterker i bilen, og trillet til Hokksund.

Det ble en trivelig kveld i verkstedet til Roar, veldig fascinerende å observere noen i arbeid, som er til de grader dyktig i sitt fag! Jeg satt mellom to delvis demonterte Krell sluttrinn til ca en kvart million kroner, og fikk forklart hvorfor de ryker, med underdimensjonerte komponenter her og der, det samme med en Mark Levinson forforsterker på en hylle, som takket en designfeil er dømt til å få en nedsmelting på et av printene sine. Merkelig hvordan gamle guder viser seg å ikke være hva man alltid har trodd.... :-\

Anyway, Nakamichi'en ble plukket fra hverandre - glad jeg ikke forsøkte det selv - og nytt drivhjul kom på plass, lätt som en plett.
    Meridian'en fikk Roar beholde, kjøpte istedet en Meridian 588 - det var en skarp oppgradering... ;D

Så var det GyroDec'ens tur, Roar bekreftet mine mistanker rundt strømforsyningen, og lagde like greit en ny og bedre dimensjonert sak.
    Jeg fikk den hengende i ledningen med et spøkefullt smil, og beskjed om jeg kunne lage kabinett selv - han hadde jo lært litt om mine hobbyer også, under pratens gang - det hadde han jo også rett i, sånn ble den:

Jeg hadde også brakt med min kjære ARC SP9 forforsterker, hadde lyst på fjernstyrt volumkontroll, og dette ble behørig montert inn, ganske så usynlig ble det fra utsiden også dette lille hullet var alt man kunne finne:

Fikk også fikset litt på følsomheten til CD inngangen, slik at jeg hadde litt bedre spillerom med gainkontrollen.

Det ble en forventningsfull tur hjem, deilig å kunne koble opp reparerte og oppgraderte komponenter, ble sittende resten av natten og kose meg med musikk.... ::) ;D

Vennlig hilsen

Morten

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    35.299
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Etter å ha levd med anlegget så lenge, uten å gjøre noe med det, var dette en skikkelig vitamininnsprøyting, og jeg fikk lyst til å gå videre.
    Det umiddelbare problemet var mangel på kraft, men med Malmin ”på laget”, var det muligheter til å tenke utenfor konvolutten.
    Etter litt diskusjon, ble en kræsjet Meridian 559 prokurert, og Malmin svingte tryllestaven (les: loddebolten) over den.
    Nye ringkjerner ble laget hos Noratel, og alt ble bygget inn i et OAL (?) kabinett, bilder av framdriften kom på mail:

Så, etter et par uker, bar det av gårde til Hokksund, jeg hadde også med meg SP 9’eren igjen,
    den dro jo på årene, og vi var blitt enige om at et kondis-bytte kunne ha noe for seg.
    Dette ble gjort mens jeg var der, fikk satt inn noen M-caps og diverse snacks.
    Bilturen hjem var ulidelig lang!
    Etter å ha slept Meridianen inn i huset, plastret fingrene og latt forsterkerne tempereres en
    smule, var sannhetens øyeblikk kommet.
    Det ble nok en natt uten søvn – 559’ern hadde et godt grep om Miragene, slik hadde jeg aldri hørt dem før, deilig!
    SP 9’eren hadde også fått et løft, jeg var en ”happy camper”, helt klart.

Vel, det var ikke plass til sluttrinnet i racket, og jeg hadde nå også to platespillere, det var på tide med en tur til IKEA. Hadde i andres tråder sett, at Lackhylla egnet seg til stereobenk, hadde også vurdert å sette den på hjul, slik andre har gjort. På den annen side ville noe slikt resultere i en svært ubekvem betjeningshøyde, følgelig endte jeg med å kjøpe to Lack-bord, og la hyllen oppå disse, syntes det ble en fin løsning:

Etter å ha sett hvordan det ble seende ut, ble benken omgående omdøpt til Husalteret…

Kraftverket:

Det nærmet seg jul, og den unge damen kom hjem på ferie, anlegget og alteret fikk aksept,
    Jeg hadde også, med god hjelp av broderen, fått satt inn et større vindu i mellomstua – juleoverraskelse…

Jula kom og gikk, og i Aalborg var det eksamensforberedelser 24/7, mye jobb, mye nerver, mye stress. Heldigvis var min kjæres klasse en ”god” klasse, en god gjeng, som jobbet godt sammen – slutteksamen fikk godkjent!!!
    Puuh……

Jeg reiste ned til dimissionen, måtte jo det, her får tøsene sine godkjenninger:

Så er det fotografen sin tur, før skolen bød på champagne og tiltygg:

De nybakte ergoterapeuter:

Så var endelig tiden kommet for å forberede hjemreisen, og bryllup….

Vennlig hilsen

Morten

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Herlig lesing!

Jeg har troen på en modifisert 559 - den er jo i utgangspunktet en meget god forsterker.

Du briljerer med tastaturet, ingen tvil der, og det er alltid hyggelig å bli invitert med på veien.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    35.299
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Takk for vennlige ord tore_v1! :)
    Det tok litt tid fra forrige innlegg, men det har jo sin forklaring:
    Etter å ha oppdaget at jeg nå har kjøpt Def Leppards "Pyromania" for tredje gang på vinyl, og for andre gang i 180 grams
    superutgave - fant jeg ut at nok er nok, samt at hukommelsen er svært så feilbarlig....... :-\
    Har derfor benyttet hver ledig stund ved PC'n til å legge inn all vinyl i et excel-ark, er nå ferdig med det!
    Har forsåvidt tatt fatt på å legge til de små blanke LP'ene, men stresser ikke så mye med det...

Vennlig hilsen

Morten

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    35.299
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Tiden i Aalborg gikk mot sin slutt, jeg lånte en varebil og fikk med meg det grøvste av
    tre og et halvt års liv, og innkjøp, hjem. Så var det ned igjen for klargjøring av leilighet og pakking av de siste rester, alt ble vasket gullende rent:

Vi fikk god hjelp av en av venninnene også, arbeid er lettere når det deles…

Det var på mange måter vemodig å forlate Danmark, vi ser begge på det som vårt andre hjemland, reiser tilbake titt og ofte, besøker venner, handler med stor entusiasme, og bare nyter av å være der.
    Vel hjemme, viste det seg snart; at det å kjøpe et mer enn dobbelt så stort hus som det jeg hadde fra før, ikke hjalp noenting; det ble fullstendig fylt opp det også, sukk…… :-\

Anyway, det begynte da å gå seg til, min kjære kunne oppfriske kontakten med venner her hjemme, og besøkene rant inn, hyggelig.
    Miljøet hun kom fra, kan jo kun kalles tungt belastet; mye korvirksomhet og mange dyktige sangere, nå fikk stereo’en prøve seg i en ny disiplin:

April opprant, og bryllup var under forberedelse. Det sto klart for oss at vi ville involvere venner så mye som mulig, en kollega laget brudebukett, og corsage’er til oss gutta. Ei venninne laget borddekorasjoner, en kompis som jobber i reklamebransjen stilte opp som fotograf, et vennepar som driver kinarestaurant tok seg av catering,
    når det gjaldt egnede kandidater til solosang i kirken, kunne vi velge og vrake, osv.
    April kan være ustadig, men vi fikk en dag med perfekt vær, ja, i det hele tatt en perfekt dag:

Bryllupsreisen skjøv vi ut til sensommeren, først skulle vi til Danmark, i begynnelsen av juni;
    klassen hadde bestemt seg for årlig gjenforening, og den første kom da allerede etter et halvt år, dette var bare for klassen, men jeg var ansett som en av jentene, så jeg kunne gjerne få være med… ::) ;D

Hvert år sin utflukt, den første gangen til…… -husker ikke hva det heter, men ut mot sjøen, og noen av de bratteste skrentene i Danmark, deilig vær, men litt blåst:

Så har vi kommet oss ned til stranden; tøsene og meg:

Et lite innkjøp ble det da også, jeg hadde funnet en Dynavector 10X5 på bruktmarkedet der nede, en kompis hadde plukket den opp tidligere på våren, og nå fikk jeg den med hjem. Her sammen med en Sumiko en annen kompis plukket opp i London på mine vegne:

Vennlig hilsen

Morten

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    35.299
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tenkte nok at det var piker du ville kjenne igjen HoJ, omgivelser og de venner man får, avgjør ofte hvor man selv ender opp - så jeg er også selv blitt dratt inn i dette belastede miljøet, og er man først inne - er det vanskelig å komme seg ut..... ;)

Takker så meget Hugh, livet er iblandt til ståendes, heldigvis! En håper jo også at vår fryktløse leder har landet på bena, og at blikket er rettet framover....

Vennlig hilsen

Morten

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    25.857
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Lagga skrev:
    Jeg tenkte nok at det var piker du ville kjenne igjen HoJ, omgivelser og de venner man får, avgjør ofte hvor man selv ender opp - så jeg er også selv blitt dratt inn i dette belastede miljøet, og er man først inne - er det vanskelig å komme seg ut..... ;)
    Jepp,

Flott tråd som omhandler livet og hifi - de to beste tingene fra samme verden.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    35.299
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    HoJ skrev:

Flott tråd som omhandler livet og hifi - de to beste tingene fra samme verden.
    Exactly!

You can check in anytime, but you can never leave.......

;D ;D ;D

Morten

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    35.299
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Vel, sensommeren bar det så av gårde på bryllupsreise; turen gikk til Firenze

Fantastisk by, så mye å oppleve, så koselig å vandre gatelangs, vi koste oss glugg i hjel.
    Ponte Vecchio på bildet over var et uvanlig skue når gullsmeder etc lukket butikkene for kvelden, de lukker dem helt bokstavelig:

Så ser det plutselig ut som en rekke skattekister oppe på brua – og det er de jo for så vidt også… ::)

Vi tok også dagsturer til Pisa og Siena, men tilbrakte mest tid i Firenze, et obligatorisk besøk er Mercato Centrale, det store to etasjers markedet midt i byen. Hadde både oster og kjøttprodukter herfra med hjem. Utvalget er enormt og alt kan smakes på, og noen glass vin får man alltids til å skylle vekk de skarpeste ostene, ekstraservice!

En av de mange butikkene i markedet:

Hvor vi også handlet inn alt til en liten picnic i Bobolihaven, fyren bak disken var slett ikke vanskelig å be, han skar opp to og to leiver av forskjellige skinker og pølser, pakket biter av oster, fersk pesto og masse annet rart, sammen med brød og et par flasker vin ble det en fortreffelig ettermiddag i den fantastiske haven som ligger bak Pitti-palasset.

Pitti-palasset er jo også et besøk verdt, det har noen pussige fuglebad foran fasaden, men jeg fikk plass jeg og:

Vi hadde fått nys om en anbefalingsverdig vinbar, ikke at det ikke finnes mange gode vinbarer i byen, men denne var nevnt i et større bokverk om Firenze. Jeg greide dog ikke å finne den oppgitte adressen på mitt bykart, så jeg måtte få hjelp i resepsjonen. De meldte også pass, men til slutt ringte de stedet, og fikk en muntlig forklaring. I virkeligheten var det såre enkelt, vi fulgte bare retningen den unge damen foran meg hadde:

Ca 100 meter rett fram etter broen, så til venstre inn et smug, som åpnet seg opp til en piazza,
    og vips, så var vi der: Le Volpi Et L’uva:

Knall sted, med engasjert betjening som kan masse om vin, og tar seg tid til å ”undervise”, baren var for øvrig også vinhandel; alle viner på vinkartet kunne kjøpes flaskevis på stedet.
    Å dømme etter praten og levet på stedet, var Le Volpi Et L’uva også samlingssted for de lokale i bydelen, det er alltid et godt tegn… 8)

På plassen foran Santa Croce, var det høy aktivitet en av dagene vi spaserte forbi

Det viste seg at David Gilmour skulle spille samme kveld, turnéen til støtte for ”On An Island”-albumet. Det var litt sent å finne ut dette, konserten var selvfølgelig utsolgt – på den annen side var det så varmt i byen, at det fort kunne blitt en ubehagelig svett opplevelse, for en stakkars nordmann….. :-\
    Anyway, the stage was set:

Her måtte det tenkes fort, det endte med at vi gikk et par kvartaler ned, og spiste middag her:

Det var en glimrende plan B, lyden bar godt ned gatene, ser ikke for meg at jeg noensinne vil få spise en biff ute, akkompagnert av så fornem taffelmusikk….. :D
    For øvrig må det vel nevnes at da jeg bestilte min biff (Bistecchia), tenkte jeg å slå på stortromma, så jeg bestilte en firehundregrams kjøttbit.
    Servitrusen repliserte rolig at de ikke serverte biffer under 600 gram…. :eek:

And on that bombshell I conclude my honeymoon recount. :)

Vel hjemme var det en Micro Seiki på bruktbørsen som fanget min oppmerksomhet, etter litt kjøpslåing var prisen på et edruelig nivå, og spilleren var min.

Spilleren, en DQX 500, er ikke en av de store ”klassiske” Microer, men allikevel en liten klassiker i sin egen rett. Den spilte flott sammen med Dynavector 10X5.

Armen, MA 707, er også verdt å nevne, et glimrende produkt:

Elkjøp hadde også lokketilbud på en Philips 47” den høsten, dvs at de ikke var interessert i å selge meg de gangene jeg var og så på den, men skulle gjerne friste meg over på noe dyrere.
    Det ble nå 47”eren allikevel, og min kjære protesterte faktisk IKKE, da jeg foreslo å sette den foran vinduet – det er ikke merkelig at det ble henne altså….. :-*
    Utpå senhøsten så det altså slik ut

Vennlig hilsen

Morten

H

Hugh

Gjest
    Firenze, verdens fineste by i mine øyne. Utsøkt valg for bryllupsreise må jeg si! Bravooooo!

C

Cyber

Gjest
    Fabelaktig tråd, utrolig mye god skriving, dokumentering og stemning her. Stå på!

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    35.299
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Takker så meget Hugh og Cybervision!
    Jeg klarer vel da ikke å la være; noen bilder til fra Firenze, vi forelsket oss i byen fra første dag, og vet vi skal tilbake.
    En god venninne av meg sa opp jobben sin for noen år siden, studerte så først kunsthistorie her hjemme, før hun dro til Firenze, og ble der noen måneder.
    Nå har jeg vært der selv - og forstår hvorfor hun dro...... ::)

Det er ikke bare de mange, mange severdigheter, men den gode følelsen man får av å være der, og vandre gatelangs...

Og elva Arno da, som renner fredelig gjennom byen, men den kan også vise muskler, senest i 1966 da den gikk over sine bredder og gjorde ufattelig skade på byen

Utsikt, eller kanskje innsikt(?), fra Uffizi.

En av fyrstene i Medici-familien installerte sin elskerinne i dette huset, diskrét kan det knappest kalles.....

Måtte selvfølgelig velge den varmeste dagen til å traske opp på den nærmeste høyden, sukk....
    Vel, om ikke annet smakte nylaget gelato om mulig enda bedre enn ellers.

Vennlig hilsen

Morten

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.835
    Torget vurderinger
    1
    Lagga skrev:
    Vel, så hadde man huset for seg selv for noen måneder, forsåvidt nok å henge fingra i, men også god tid
    til å nyte musikk i fri dressur.
    Et par ting ble fort klart; Electrocompaniet AW 100 greier ikke å drive Mirage M3Si troverdig med litt pådrag.
    Visste det såklart fra før, men med frie tøyler ble det påtagelig plagsomt.

Noe annet, var at anlegget alt for lenge, hadda fått lov å gå for lut og kaldt vann.
    Det brummet på phonoinngang og pickupen hadde vel gått sine timer.
    Meridianen hoppet og spratt litt i CDsporene, og
    Nakamichien ville ikke spole lenger. Sukk.....

Samtidig hadde jeg fått opp GyroDec'en fra Danmark, det viste seg at den gikk for sakte - hadde mistanker henimot veggvorten...

First things first, etter leting på nett, viste det seg at det er et firma i New York, som lever av å serve Nakamichi-spillere. Feilen var vanlig og skyldtes uttørket gummi på et drivhjul, et drivhjul dette firmaet får spesialprodusert for eget bruk, og som de med glede solgte til Nakaeiere i nød.

Dog var min spiller omtrent den eneste hvor de klart frarådet en egeninnsats; på grunn av snumekanismen, sitter hjulet utilgjengelig, sluttkommentaren fra den hyggelige amerikaner var: "I hope you are technically inclined..."

Vel, med drivhjulet i hus ( $ 1.20 ), lette jeg etter en løsning for CDspilleren, det brakte meg til HiFihuset, som igjen ga meg nummeret til Roar Malmin.

En hyggelig telefonsamtale senere, hadde jeg en avtale om å få gått over det meste av anlegget.
    En høstettermiddag lastet jeg så CDspiller, platespiller, kassettdeck og forforsterker i bilen, og trillet til Hokksund.

Det ble en trivelig kveld i verkstedet til Roar, veldig fascinerende å observere noen i arbeid, som er til de grader dyktig i sitt fag! Jeg satt mellom to delvis demonterte Krell sluttrinn til ca en kvart million kroner, og fikk forklart hvorfor de ryker, med underdimensjonerte komponenter her og der, det samme med en Mark Levinson forforsterker på en hylle, som takket en designfeil er dømt til å få en nedsmelting på et av printene sine. Merkelig hvordan gamle guder viser seg å ikke være hva man alltid har trodd.... :-\

Anyway, Nakamichi'en ble plukket fra hverandre - glad jeg ikke forsøkte det selv - og nytt drivhjul kom på plass, lätt som en plett.
    Meridian'en fikk Roar beholde, kjøpte istedet en Meridian 588 - det var en skarp oppgradering... ;D

Så var det GyroDec'ens tur, Roar bekreftet mine mistanker rundt strømforsyningen, og lagde like greit en ny og bedre dimensjonert sak.
    Jeg fikk den hengende i ledningen med et spøkefullt smil, og beskjed om jeg kunne lage kabinett selv - han hadde jo lært litt om mine hobbyer også, under pratens gang - det hadde han jo også rett i, sånn ble den:

Jeg hadde også brakt med min kjære ARC SP9 forforsterker, hadde lyst på fjernstyrt volumkontroll, og dette ble behørig montert inn, ganske så usynlig ble det fra utsiden også dette lille hullet var alt man kunne finne:

Fikk også fikset litt på følsomheten til CD inngangen, slik at jeg hadde litt bedre spillerom med gainkontrollen.

Det ble en forventningsfull tur hjem, deilig å kunne koble opp reparerte og oppgraderte komponenter, ble sittende resten av natten og kose meg med musikk.... ::) ;D

Vennlig hilsen

Morten
    Meridian... -du er jo en fornuftig kar..! ;D

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    35.299
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    bjornh skrev:
    Meridian... -du er jo en fornuftig kar..! ;D
    ;D
    Takker Bjørn, jeg liker å tenke det selv væffal...... ::)

Meridian er alltid verdt oppmerksomhet ved nye investeringer, når jeg begynte å vurdere utskifting av
    588, var G 08 på en meget kort liste, og var den første spilleren jeg la inn bud på.
    Nå ville tilfeldighetene det slik at det ble en ARC istedet, og det var også en god måte å komme i mål på,
    for så er emnet CD spiller utdebattert. 8)

Vennlig hilsen

Morten

J

Jazzy

Gjest
    Hadde et lite formiddagsbesøk hos Lagga i dag. Var litt spent på hvordan de nye komponentene oppførte seg i laggas glimrende musikkkrok.

Ortofon Rohmann var utsatt for en liten arbeidsulykke, og manglet cantilever, så den var byttet ut med en Lyra Argo.

Den store forandringen var imidlertid at den var montert i en ny Wilson Benesch A.C.T. 2, med armrør laget av kullfiber.
    Nå var det altså montert 2 armer på den lekre Nottingham.

Den originale armen var flyttet til venstre side, og påmontert Audio Technica AT33EV.

Michell Gyrodeck hadde også fått besøk av en ny Pick Up. nemelig en Sumiko Blue Point Special Evo III.

Etter litt prating over en edel kaffe med dertil tilhørende HiFi snop, ble det satt på en gammel cat Stevens LP.
    Her var det overraskende mye rominformasjon. Har den samme platen selv, men kan i farta ikke huske at den hadde spilt så bra hos meg. Dette var en bra start.

Vi lyttet oss igjenom en eldre utgivelse av Robin Trower, samt en Black sabbath jeg ikke hadde hørt tidligere. Det virket som om det var blitt mer holografi, og detaljer i Laggas rigg.

"Luka" ble satt på, og da kom sjokket!!! :eek:
    Ble egentlig tatt litt på senga nå. Hadde regnet med at det skulle spille "litt" bedre, men dette var for meg en virkelig stor forbedring fra sist jeg la øret til Laggas anlegg.

Hele lydbildet var flyttet lengre bak, men større fokus, og detaljering. Samtidig var bassen mye mer definert. Nå hørtes mye mer detajler, med fingre som støk bassstrenger osv. Herlig.

Vi skiftet over til de andre arm/pick Up kombinasjonene, og da var det lett å høre hvor stor forbedringen med Lyra/WB var.

Dette var et skikkelig løft Lagga. Det virker som om kvaliteten i drivverket kommer mer til sin rett. Alt høres mer riktig ut. Det er ingen ting som stikker seg ut negativt. Musikken bare flyter på en naturlig analog måte.

Som du selv påpekte, spiller det mer musikkalsk. Mer musikk, og mindre HiFi.

Gratulerer Lagga. Dette var "ille" bra. :)

Synd jeg ikke hadde med meg kamera, da dette hadde fortjent noen bilder. Kanskje Lagga vil være så vennlig å tre støttende til.

Vil takke for nok en hyggelig seanse. Det blir ikke lenge til neste gang.

/trond

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Jazzy skrev:
    Som du selv påpekte, spiller det mer musikkalsk. Mer musikk, og mindre HiFi.

/trond
    Da var da pokker på tide ;D

Nå skal det sies at det er lenge siden jeg har vært innom The Morten's.

/jan

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    givende tråd! fine bilder fra Firenze, fikk lyst på en tur dit igjen

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    35.299
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Alltid hyggelig med besøk Jazzy, takk for at du fant veien forbi!
    Gleder meg også til å høre dine nye ML om noen dager... :)

Tja, jeg holder ikke tellingen Jan, men det er mulig jeg leder på besøksstatistikken, ka du tru? ;)
    Takk finger'n! Firenze tåler nok flere besøk, liten tvil om det.

Som Jazzy nevner, synes jeg at a.c.t. 2 og Argo"i" har vekket til live det monsteret som er Dais, disse tre
    spiller virkelig godt sammen.
    Og lydkvaliteten i de gamle førstepressinger av Cat Stevens' "Mona Bone Jakon" og Robin Trowers "Bridge Of Sighs"
    var forbløffende! Frank Zappas "Zoot Allures" var ikke gæern den heller... ;)

Eehh hmmm, mine fotokunster matcher knappest dine Jazzy, men siden du nøder;
    Argo"i" rillelangs, for anledningen Cat Stevens' "Buddha And The Chocolate Box":

- ser at jeg skal justere antiskating en smule ja.....

AT 33 EV spiller engasjerende, ingen tvil om det, men både arm og pickup faller nok litt gjennom i sammenhengen,
    det skulle da også bare mangle.....

Så, som jeg nevnte i "Oh Happy Dais....!"-tråden min over i vinylavdelingen, tenker jeg på å sette noe helt annerledes
    i Ace Space-armen, denne er nå prokurert, og ligger klar:

- men Jazzy hadde noen andre friske forslag, som også tåler og tenkes på, hmmmm.... ::)

Det har vært herpesesong på pickuper, så ikke bare har jeg tatt rotta på en Ortofon Rohmann, jeg henrettet også en Sumiko Blue Point Special EVO III, den første ved henging, den andre med halshugging. :'(
    Takket være Analogue Seduction i UK er det nå en ny EVO III i huset, med innbytte av kadaveret og fratrekk av moms, ba de om ca 1700,- NoK, frakt inklusive, for en ny EVO III. Servicen var upåklagelig og rask; og her er altså en ny Blue Point på plass i Gyro Dec'en:

Som Jazzy nevnte her hjemme, lyder den ennå litt lukket og med liten finesse, men så hadde den kun tre og en halv times bruk bak seg, det vil endre seg med litt mer av dette:

- rilletid....... 8)

Og mens alt dette drama utspiller seg i hovedanlegget, står en lett forutrettet kvern tilkoblet no 2 anlegg nede i biblioteket, og lurer på om det ikke snart er dens tur:

Joda, ventetiden er snart over... ::)

Vennlig hilsen

Morten

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Naken Sumiko, ojoj :)

Underholdende og artig lesing, pøs på.

/jan

J

Jazzy

Gjest
    Lagga skrev:
    - men Jazzy hadde noen andre friske forslag, som også tåler og tenkes på, hmmmm.... ::)
    Synd at slike "friske" forslag koster så mye! ;D ;D :eek:

Tror det bare er å nyte musikk nå Lagga. Det spiller helt nydelig.

/Trond

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    35.299
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Takk kara, fascinerende pu, den Sumiko'en Jan, hører nok allerede at den kommer til å gå seg fint til i Helius-armen på Gyro Dec'en.

Friske forslag har en tendens til å koste, stemmer bra det Jazzy.... ::)

Tok forslaget ditt om å nyte musikk jeg, har dagen fri, så da har jeg sovet til jeg våknet av meg selv, loffet litt rundt med kaffekoppen, og varmet opp anlegget; spillelisten så langt:

Caravan, "For Girls Who Grow Plump In The Night"

Den første DERAM utgivelsen, en av flere vinylskatter som ankom fra UK forrige uke.
    Nydelig skive, og slett ikke dårlig lyd.

Kjøpte Metallica i Rockmerch, Nordby her forleden

En ganske ny 2 disc utgivelse, låter kanon, og en Argo"i" KAN og vil rocke, hardt.... ;D

Derfra tar vi'n helt ned:

Kom i den samme ladningen med gammel vinyl som Caravan'en.

Variasjon er livets krydder..... ;)

Vennlig hilsen

Morten

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    35.299
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    It's porn Reidar, but not as we know it.....

;)

Morten

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.865
    Torget vurderinger
    28
    Dette er noe av det desidert flotteste som er prestentert og prestert i Hifisentralens historie. Mange takk Lagga, jeg storkoser meg med denne tråden.

H

Hugh

Gjest
    Fosse skrev:
    Dette er noe av det desidert flotteste som er prestentert og prestert i Hifisentralens historie. Mange takk Lagga, jeg storkoser meg med denne tråden.
    Er så enig!!!!! Her har vi med en golfsnobb fra Øssia med forkjærlighet for rør, vinyl, modellbygging, ekstraordinære hodeplagg og brennevin fra høylandet. Alt dette og mer presenteres med en varme og glød som er praktfull. Mester Lagga!!!

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    35.299
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Fosse, Hugh, Jan R; jeg takker ydmykest, at min tråd vekker behag er ytterst tilfredsstillende, - den beste glede
    ligger dog i å glede andre!

Whisky Jan, javel, jeg skåler så gjerne tilbake, dro blyfolien av disse i helga:

Foranledningen var den samme som holder hovedansvaret for mitt sene svar:

Årets høydepunkt for oss som liker å kline litt med lim og klatte maling på våre kreasjoner.....
    Dette er alltid et svært sosialt evenement, man treffer igjen venner, kompiser og bekjente fra innland og utland,
    en helg med "international understanding through alcohol", men av naturlige grunner, danser vi ikke på (utstillings)bordene,
    "it's all done in the best possible taste!"
    Blant single malts som ble brakt til felts, kan en 18 år gammel Auchentoshan nevnes som ualminnelig silkemyk og drikkevennlig,
    og samtidig kompleks, spennende!

Vel, i et akutt anfall av sinnsforvirring, glemte jeg stativ hjemme, OG valgte feil program på kamera, sukk...
    Så ta bildene for hva de er, raske snapshots av en lett bakfull herre, som lot Jeeves bli igjen hjemme.

Ragnarok er laget av landets ypperste dioramabygger, svært mye i denne scenen er bygget fra scratch.

Dana Vikings utrolige styrt utenfor Stockholm, hvor alle 129 ombord overlevde, ble kjent som "Julmiraklet",
    her gjenskapt ned til minste detalj, fabelaktig.

Landwasserschlepper finnes igjen i flere Afrikabilder, inne i landet, snakker om malplassert...

Alltid skal de mase om vekta

Synet er jo ellers nok til å bringe smilet fram hos selv den mest hardbarka...

Totalt var ca 660 modeller tilstede for alles beundring denne helgen, et fascinerende skue.

Vennlig hilsen

Morten

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    35.299
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Takk Hugh,
    dessverre, det ville seg ikke i år, jeg er "between hobbyrooms", rommet ble revet fullstendig på senhøsten, for å kunne
    skreddersy rommet etter mitt/vårt behov, var godt i gang, det skulle være over til jul, men så kom sprengkulda.
    I og med at jeg da ikke har ferdig lakkboks ennå, og alt av lakksprøyteutstyr og annet utstyr er midlertidig pakket ned,
    var jeg lettere handicappet.
    Av alle halvferdige prosjekter, var det kun den unge piken Verona som kunne ha reddet meg fra skammen, hun er ferdig
    bygget, sparklet og pusset, og hun kunne jeg ha malt ferdig med oljefarger, ved kjøkkenbordet, men grunningen reagerte med vinylmaterialet figuren er laget av - og ville ikke tørke....

Følgelig ble hun igjen hjemme, seende slik ut:

Hun blir dog det første jeg gjør ferdig, når grunningen er tørr, konkurransene følger jo på utover året, i rekkefølge; Stockholm, Kristiansand, Gøteborg, Malmø og Telford UK.

Fordelen for klubben, var at jeg da kunne brukes ganske fritt som dommer i de forskjellige klasser, aldri så galt
    at det ikke er godt for noe... ::)

Vennlig hilsen

Morten

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Hvordan i huleste lager du noe sånt fra bunnen av?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.835
    Torget vurderinger
    1
    Mye artige bilder fra utstillingen der. Setter i sving minner fra tenårene der man selv bygde og malte, feilet og kjøpte en ny modell og prøvde på ny. ;D

Mvh. Bjørn

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    35.299
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    65finger skrev:
    RBN skrev:
    erato skrev:
    Brasse skrev:
    Hvordan i huleste lager du noe sånt fra bunnen av?
    Ja hvordan fant du en modell å se etter?
    ;)
    Hva med et bilde av den modellen?
    :)
    Godt forslag! imponerende arbeid
    ;D ;D ;D
    Forbildene til fantasymodeller finnes svært sjelden i det virkelige liv, beklager....
    De finnes derimot som oftest i tegneserier og diverse fantasy-art, f.eks. er flere av de fantastiske figurene i maleriene Frazetta har malt til Molly Hatchets platecoverne, gjenskapt som figurer.

Figurene bygges opp med tokomponentmodelleire, f.eks. Milliput eller Super Sculpey. Selv har jeg ikke de fornødne talenter for
    slikt arbeid, dessverre. Jeg ser selvfølgelig anatomiske feil, når de finnes på figurer, og retter på disse, men jeg bruker så lang
    tid på slikt, at jeg aldri har vært fristet til å skulptere en hel figur.

Ergo kjøper jeg heller resultatet av andres talenter, Verona er således skulptert av en annen, som så har laget avstøpninger av sitt
    arbeid. Jeg kjøpte en ny ung dame fra samme serie i helgen; en skogfe idet hun blir født fra selve jorda:

Nå er det ikke fullt så liketil som boxarten tilsier, disse avstøpningene er laget i en tynn, myk, vinyl som har sine utfordringer, dette er utgangspunktet, slik så også Verona ut:

Disse pikene bygger ikke seg selv, for å si det slik.......... ::)

Vennlig hilsen

Morten

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn