Vel, sensommeren bar det så av gårde på bryllupsreise; turen gikk til Firenze
Fantastisk by, så mye å oppleve, så koselig å vandre gatelangs, vi koste oss glugg i hjel.
Ponte Vecchio på bildet over var et uvanlig skue når gullsmeder etc lukket butikkene for kvelden, de lukker dem helt bokstavelig:
Så ser det plutselig ut som en rekke skattekister oppe på brua og det er de jo for så vidt også
:
Vi tok også dagsturer til Pisa og Siena, men tilbrakte mest tid i Firenze, et obligatorisk besøk er Mercato Centrale, det store to etasjers markedet midt i byen. Hadde både oster og kjøttprodukter herfra med hjem. Utvalget er enormt og alt kan smakes på, og noen glass vin får man alltids til å skylle vekk de skarpeste ostene, ekstraservice!
En av de mange butikkene i markedet:
Hvor vi også handlet inn alt til en liten picnic i Bobolihaven, fyren bak disken var slett ikke vanskelig å be, han skar opp to og to leiver av forskjellige skinker og pølser, pakket biter av oster, fersk pesto og masse annet rart, sammen med brød og et par flasker vin ble det en fortreffelig ettermiddag i den fantastiske haven som ligger bak Pitti-palasset.
Pitti-palasset er jo også et besøk verdt, det har noen pussige fuglebad foran fasaden, men jeg fikk plass jeg og:
Vi hadde fått nys om en anbefalingsverdig vinbar, ikke at det ikke finnes mange gode vinbarer i byen, men denne var nevnt i et større bokverk om Firenze. Jeg greide dog ikke å finne den oppgitte adressen på mitt bykart, så jeg måtte få hjelp i resepsjonen. De meldte også pass, men til slutt ringte de stedet, og fikk en muntlig forklaring. I virkeligheten var det såre enkelt, vi fulgte bare retningen den unge damen foran meg hadde:
Ca 100 meter rett fram etter broen, så til venstre inn et smug, som åpnet seg opp til en piazza,
og vips, så var vi der: Le Volpi Et Luva:
Knall sted, med engasjert betjening som kan masse om vin, og tar seg tid til å undervise, baren var for øvrig også vinhandel; alle viner på vinkartet kunne kjøpes flaskevis på stedet.
Å dømme etter praten og levet på stedet, var Le Volpi Et Luva også samlingssted for de lokale i bydelen, det er alltid et godt tegn
8)
På plassen foran Santa Croce, var det høy aktivitet en av dagene vi spaserte forbi
Det viste seg at David Gilmour skulle spille samme kveld, turnéen til støtte for On An Island-albumet. Det var litt sent å finne ut dette, konserten var selvfølgelig utsolgt på den annen side var det så varmt i byen, at det fort kunne blitt en ubehagelig svett opplevelse, for en stakkars nordmann
.. :-\
Anyway, the stage was set:
Her måtte det tenkes fort, det endte med at vi gikk et par kvartaler ned, og spiste middag her:
Det var en glimrende plan B, lyden bar godt ned gatene, ser ikke for meg at jeg noensinne vil få spise en biff ute, akkompagnert av så fornem taffelmusikk
..

For øvrig må det vel nevnes at da jeg bestilte min biff (Bistecchia), tenkte jeg å slå på stortromma, så jeg bestilte en firehundregrams kjøttbit.
Servitrusen repliserte rolig at de ikke serverte biffer under 600 gram
.
And on that bombshell I conclude my honeymoon recount.
Vel hjemme var det en Micro Seiki på bruktbørsen som fanget min oppmerksomhet, etter litt kjøpslåing var prisen på et edruelig nivå, og spilleren var min.
Spilleren, en DQX 500, er ikke en av de store klassiske Microer, men allikevel en liten klassiker i sin egen rett. Den spilte flott sammen med Dynavector 10X5.
Armen, MA 707, er også verdt å nevne, et glimrende produkt:
Elkjøp hadde også lokketilbud på en Philips 47 den høsten, dvs at de ikke var interessert i å selge meg de gangene jeg var og så på den, men skulle gjerne friste meg over på noe dyrere.
Det ble nå 47eren allikevel, og min kjære protesterte faktisk IKKE, da jeg foreslo å sette den foran vinduet det er ikke merkelig at det ble henne altså
.. :-*
Utpå senhøsten så det altså slik ut
Vennlig hilsen
Morten