Liv Lagga

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    28.124
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Eeeehh, hvor var jeg?
    Jo, sånn var det; jeg hadde altså fått en Meridian 559 i hus, og det var ren lykke.


    Forsterkeren styrte Mirage-høyttalerne med fast hånd, såvel som finesse, det var deilig; å endelig
    forløse noe mer av høyttalernes potensiale.
    Men mye vil jo alltid ha mer....
    Jeg hadde ved flere anledninger hatt gleden av å lytte på Lille_Adams anlegg, han har også M3si og det
    spiller forrykende godt.
    Dog nytter han to sluttrinn, en Classé driver basselementene, og en Counterpoint tar seg av resten.
    Dette virket både logisk og interessant oppe i mitt hode, da tungdrevne basselementer gir en forsterker andre
    utfordringer enn små mellomtone- og diskant- ditto.

    Tenkte at her måtte det være noe å hente, og pratet litt med Malmin rundt dette, i samtalenes løp, nevnte han at han
    forsåvidt hadde et par nye modeller under utvikling, og at den ene utviklingsmodellen alltids kunne skifte eier for en kurant penge.
    Følte at jeg forsåvidt hadde tilegnet meg nok viten om Roars lydfilosofi, til at dette måtte være et trygt kjøp; jeg slo til på
    tilbudet uten videre dikkedarer.

    Så, en dag tok jeg med Meridianen til Hokksund, Roar målte utgangene, slik at han fikk matchet den nye Musical Innovation MI8 til denne,
    følgelig gir de identisk effekt ut, med samme pådrag.
    Siste kvalitetskontroll.


    Mens det hele stod på, var jeg en tur oppe i stua og hørte litt på den andre modellen under utvikling, en 30W klasse A sak:


    Den spilte flott, og drev disse Usherne som ingen ting

    Nesten på høyde med Miragene disse.

    Vel, i og med at den 200W store MI8 var en av utviklingsmodellene hadde Roar fått laget en litt annen inskripsjon på fronten

    Helt greit for meg altså... ;D

    Vel hjemme, viste det seg at disse sluttrinnene slett ikke fikk plass mellom bordbena på hver side, jeg måtte altså gå for en alternativ
    plassering:


    Måtte av med toppen og beundre innmaten:


    Fant også noen skiferfliser og la under, har ikke noe med lyd å gjøre, bare likte hvordan det så ut... ::)


    Spørsmålet ble så hvilken forsterker som skulle drive hva, Roar hadde sine anbefalinger, men var også klar på at; her måtte mine
    ører bestemme.
    Vel, etter noen dagers lytting falt jeg ned på at Meridianen kanskje hadde hårfint bedre kontroll på bassene, samtidig som jeg ikke
    opplevde at det var noen himmelvid forskjell i toppen, dvs de er forskjellige, men begge spiller nydelig, og det ble litt hipp som happ
    hvilken jeg hørte på (dagsformbasert).

    Ergo beholdt MI 8'n "æren" av å drive mellomtone og diskant, uansett er det såre enkelt å bytte om, om dét skulle være ønskelig.
    Så var det egentlig bare å sparke av seg skoa, lene seg tilbake, og kose seg


    - i noen få måneder.........

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    28.124
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er så mange poster siden jeg byttet bil sist, at nå er det vel på tide igjen.
    Det vil si, vi kjøpte en bil til

    Overtok fra svigers, med uslåelige betalingsbetingelser, min kjære farter over hele kommunen i jobben, så en bil til var praktisk.


    Det dro seg mot jul, og jeg ble forespurt om å tjenestegjøre på Nordlandsbanen, hadde vært der oppe en tur tidligere, og sa såklart ja, eksotisk for en stakkars søring, og en femtilapp eller to ekstra i lønningspåsan kunne jo også være greit…

    Av alle stasjoner å dra til, ble det Lønsdal, midt oppe på Saltfjellet, den samme stasjonen vi hadde nyttet som transittstasjon på tur til og fra vinterøvelse i Forsvaret, verden er ikke stor.
    Så var man altså tilbake et kvart århundre senere, stadig i uniform…

    Hadde tidvis friskt vær der oppe, men heldigvis ikke direkte snøstorm. Det kunne vært skummelt, da Lønsdal er en ”gammeldags” stasjon, hvor man må ut og gå til hver ende av stasjonen, for fysisk å skifte sporvekslene – 300 meter unna stasjonen er mer enn nok til å gå seg vill, dersom det er ekstremvær…
    Morgenstemning ved søndre sporveksel:


    Bemerk forøvrig at det ikke er TÅKE på noen av bildene, selv om det ser sånn ut, det er snø og atter snø.
    Vel, etter noen dager og netter med snø og blåst, hadde det drevet seg opp på store deler av strekningen, greit å få opp denne karen da:

    Så kunne vi kjøre tog

    Hadde dager det blåste såpass at selv dette blytunge jernstativet gikk i bakken like fort som jeg satte det opp,
    gikk i bakken noen ganger jeg og, blåste overende, men slapp unna med en brist i håndleddet


    En av kryssingene (møte mellom tog) var alltid litt pes, da det ene toget var et godstog, som jevnlig var lenger enn hva stasjonen hadde sporlengde til, da blir det litt ekstra løping, i og med at sporvekslene, som nevnt, må legges over for hånd, her står jeg i sørenden og tar det i mot:

    Toget fortsetter inn i spor to, stasjonsbygningen i bakgrunnen

    Etter å ha tatt imot det møtende toget, er det så opp i nordenden, for å sende godstoget

    Pust pes, ikke langt igjen nå…

    Vel, mens jeg sendte godstoget blåste det opp såpass at jeg ikke så stasjonen, eller mye annet, tok en peiling og skjenet av gårde, her dukker heldigvis stasjonen og det møtende toget opp i snødrevet, ble litt lettet da gitt...


    Hadde et par frihelger, som var såpass korte at det ikke hadde noe for seg å dra hjem, la meg inn på hotell i Bodø i stedet, jamen klaffet det ikke med en Animal Alpha-konsert på Tinnitus, herlig å slappe av en kveld med en øl og litt gla’metall:

    Bandet og jeg bodde på samme hotell, så jeg fikk berømmet innsatsen deres under frokosten, noe de seff ble glade for, og jamen bemerket ikke den ene at de med forundring hadde registrert tilskuere i fremskreden alder, på det forrige stedet de hadde spilt hadde til og med noen 30+ folk dukket opp.
    ”Takk skal du ha, og velsigne deg, gutten min” tenkte jeg, som kunne plusse enda 15 år på den alderen…. ::)

    Men så bar det til fjells med fjolset igjen, brrrr

    Litt forblåst, både stasjonen og jeg….


    Aaaahh, en soloppgang

    Når vel lyset kommer, kan man fastslå at sporene er borte under snøen

    Men at det er pent der oppe, når været vil

    Kan vel ingen nekte for


    Etter fem uker, bar det så hjem til Særp, med to Animal Alpha CD’er i kofferten, og vissheten om at en Discman ikke kunne erstatte anlegget. :p

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Snakk om å fange vinterstemning Lagga. Veldig, veldig flott.

    mvh Elektron
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Vært på ett par øvelser på fjellet der :)
    Flotte bilder og en virkelig flott historie/fortelling Morten.

    /jan
     
    D

    Dilla

    Gjest
    Brrr, jeg måtte hente meg en ullgenser før jeg fikk skrollet videre nedover i vinterstemningen. Strålende Lagga!!

    Modellbyggingen din; bygger du tog også, eller får du nok av denslags mellom åtte og fire?

    Mvh Ti Kei

    PS! MI forsterkeren din ser ut til å være en skikkelig kompakt plugg. Kunne godt tenkt meg å prøve noe fra den kanten i eget oppsett. Har du sammenlignet MI med andre norske "referanser" (DP, EC, etc.)?
     
    J

    Jazzy

    Gjest
    Fantastisk fortelling mester lagga. takk for i går forresten. Skikkelig artig. Nå mangler det bare et par større ML yil utprøving i din eminente stue. ;D ;D

    /Trond
     

    rørlig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Hmm,det var kjent scenario. Hadde denne stasjonen som utgangspunkt for skiturer over Saltfjellet i sprekere tider.
    Fine bilder igjen.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    28.124
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takker Elektron, motivene stod forsåvidt i kø der oppe..
    Hugh; indeed! ;)
    Takker Jan, det ER storslått der oppe, egentlig glad for at jeg fikk en sjanse til å returnere; i ungdommen, og i Forsvaret ligger gjerne fokus annensteds.... ::)

    Takker Ti Kei, jeg kjører "modelljernbane" på jobb, det kan i grunnen holde.... ;)
    Når det gjelder sluttrinnet, er det som du bemerker en solid plugg, med gode kraftreserver.
    Har dog ikke testet den opp mot andre forsterkere, så det går på minnet: Har vært mangeårig EC-eier, og den er ingen match, MI'en er merkbart bedre i definisjon og detaljer, uten at det går på bekostning av musikalitet, så i den sammenhengen er det en "no brainer" for min del.
    Adyton'er jeg hadde til låns var også sterke, men "fløt" ut en del, og var på langt nær så presise som denne.
    Doxa.... - nei, for lenge siden jeg har hatt i hus, skal ikke si noe.
    DP har jeg aldri hatt hjemme, de har alltid sett imponerende ut på foto, men go'følelsen har fordampet så fort jeg har fått en "up close"... :-\

    Jazzy, selv takk, storartet bevertning som alltid, og mange morsomme musikalske smakebiter. Dette skal vi gjøre igjen.
    Jo, skal innrømme at det kunne vært spennende å prøve noen større ML'er hjemme, tenker at det kunne vært opplysende på både den ene og den andre måten... ::)

    Takk Rørlig, det er nok ennå slik, når det vel var brøytet opp til stasjonen, og "Shining"-følelsen ga seg litt, stod det alltids biler utenfor, tilhørende skigåere både med og uten hund og haglegevær:


    Glemte forresten å nevne at stasjonen ligger såpass "gæli" til, at vi betjener en værstasjon der oppe, la inn rapport med diverse data til meterologisk hver dag, her sjekker jeg nedbørsmengden:


    Vennlig hilsen

    Morten
     

    kise

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    557
    Antall liker
    19
    Tusen takk igjen.
    For en fantastisk tråd du lager til oss.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takk for en fin skildring av en- for de fleste av oss- annerledes arbeidsplass Lagga.
    Jeg fikk faktisk et snev av lysst til å jobbe slik en stund. Så bra beskriver du det med ord og bilder.

    Hvor mange var dere på stasjonen?
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    28.124
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takk Kise, jeg setter veldig, veldig, pris på tilbakemelding!
    Når man, på sett og vis, bretter ut store deler av livet, er det godt å få noen indikasjoner på; at man ikke er fullstendig på bærtur....

    Emotikon; jeg fikk da faktisk en blomsterkvast (inkl. gavekort!) denne vinteren - 25 år i tjeneste, og jeg har aldri gruet meg for å gå på jobb, det har vært en god arbeidsplass, med varierende utfordringer, som gir sin egen tilfredstillelse å løse. He he, rene tekstreklamen dette, men det er faktisk sant.
    Også er det jo maaange gutters drøm da; få BETALT for å kjøre modelljernbane (i stor skala).

    Vi er alene på jobb, typisk kom kollegene opp med et tog, med fullastet ryggsekk; mat, sokker og underbukser for en uke. Det er ingen som bor der, vel; det var noe prat om et par samefamilier nede i dalen, men de så ikke jeg noe til...
    Polar Cirkel Hotell, 300 meter nede i bakken; var vinterstengt, men det er jo, i følge den der TV-serien, hjemsøkt allikevel, så det kunne jo være det samme..... :-\
    (Stasjonsspøkelset holdt lenge for meg)
    Jeg kom litt utenpå dette, men min ankomst betød at de andre endelig kunne få tatt ut litt ferie..... 8)

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    28.124
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det dro seg mot sommer, og den årlige klassepicnic for min kjære.
    Jeg hadde gjort noen forberedelser for turen, som bl.a. besto i å nappe ut min kjære ARC SP-9 fra alteret:

    -og pakke den ned, etter 23 års oppbevaring, kom esken til bruk igjen…




    Første stopp var hos et vennepar i Vestbyen, hvor vi ble over, deilig slapp sommeraften

    Med mat, drikke og tøys – hva har du i maskinen sa du?

    Dagen etter besøkte vi vår faste vinhandler, som alltid blir glad for å se oss, og fikk også tid til en liten spasértur i den gamle bydelen

    Nydelige og romantiske små streder….


    Men vi måtte videre sørover, så, dagen før klasseutflukten, installerte vi oss hos et vennepar, og mens de etter hvert forberedte middag, tok jeg en liten soloutflukt.
    Væpnet med en lånt GPS, og kart i reserve, god og detaljert planlegging er alfa og omega i alle felttog, såpass har min interesse for krigshistorie lært meg

    – satte jeg ut på de to planlagte fremstøt denne dagen.
    Første stopp var denne hyggelige stuen hjemme hos Fritz:

    Etter å ha inspisert dette objektet gjennom lupe

    -og gitt fra meg litt skranglemynt i bytte, tok vi oss tid til en liten lytt på disse godsakene

    Behagelig, varmt og silkemykt å lytte på, helt klart bygget etter eierens preferanser.

    Men, tiden var ikke på min side, jeg salet opp og fortsatte dypere inn i fremmed territorium.
    GPS’en ville ikke samarbeide helt om neste mål, men ved å kryssreferere med kart, samt et innslag av sunn fornuft, fant jeg den riktige skogsveien, som åpnet seg opp til en lysning, med et hus, og jeg var hjemme hos Morten S.

    Huset var nybygget, og rimelig kompromissløst, i så henseende at lytterommet var bygget, bokstavelig talt fra grunnmuren, som en egen ”øy” i huset.
    Anlegget til Morten er muligens det hurtigste og mest dynamiske jeg har hørt. Utsvingene var tidvis så kjappe og kontante at jeg hoppet i stolen, og det gikk ikke på noe heavy der i gården, vi snakker mer Patricia Barber, hælle måne……. :eek:

    Kombinasjonen av ARC LS 25, Rogue Zeus og disse Vienna Acoustics høyttalerne var ren dynamitt, men samtidig som det var vilt imponerende, fortalte det meg at de AP-høyttalerne nok ikke var etter min smak.
    Rogue Zeus derimot…

    - ville det vært spennende å høre i mer kjente omgivelser.
    Uansett, formålet med øvelsen, hadde vært å testlytte en liten CD-snurre, og det var ikke noe å utsette på demo'en, så jeg tømte den andre lommen for skranglemynt også, og lastet denne skøyeren inn i bilen:

    Det var deilig, jeg hadde jo gått med slagside siden jeg forlot Fritz…..
    Vel, så var det å finne kurs mot det framskutte hovedkvartér, jeg hadde behov for å ta inn over meg dagens inntrykk, og overlot navigeringen til GPS’en, dette skulle tidlig vise seg å være et feilgrep, da jeg plutselig befant meg midt inne på tunet til en bondegård, det gikk ingen veier videre.
    Jeg vurderte å banke på hovedhuset, for å se om det var noen der jeg kunne spørre om veianvisning, men idet jeg lukket opp bildøren, ble jeg vár lyden av banjospill som syntes å komme fra baksiden av låven en plass….
    En rask vurdering av situasjonen, fikk meg til å spinne bilen rundt og skynde meg tilbake samme vei jeg hadde kommet fra.
    Etter å ha nådd fram til noe som måtte være en riksvei – asfaltert altså! – tok jeg en peiling etter sola, og kjørte i hva som måtte være riktig geografisk retning, mange mil senere, begynte veiskiltene å sladre om mer kjente egner, så jeg slo på GPS’en igjen, nå fikk den verden på stell, og en halvtime senere trillet jeg inn til det framskutte HK, hvor middag ventet.

    En av vertinnens mange vakre søstre kom også til middag, jeg introduserte henne til maltwhisky, og som bildet viser, tok hun det med godt mot, men det var ellers ingen stor success, dessverre…

    Så gikk aftenen over i natt, og snart truet en ny dag…. ::)

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Dæven så bra dette er Lagga. Jeg har kanskje nevnt det før, men jeg gjentar det så gjerne.
     

    kise

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    557
    Antall liker
    19
    Denne tråden gir så feelgood,
    at jeg tror ikke jeg overdriver mye når jeg sier at denne har vært med på å dra meg gjennom denne ellers noe tunge vinteren.
    Tusen takk igjen og igjen.

    Mvh
    Kise
     

    bogron

    Medlem
    Ble medlem
    12.09.2003
    Innlegg
    48
    Antall liker
    1
    høytalerne på bildet er ikke Audio Physic, men Vienna Acoustics Mahler.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.291
    Torget vurderinger
    4
    Lagga med "nær picnic med døden-opplevelse". ;D

    Spennende lesning!! (jeg søren meg ikke gått ut av bilen jeg heller :eek:)

    :)
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    28.124
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takk for hyggelige svar guttær, og takk for at du rettet opp min feilidentifikasjon bogron!

    Setter pris på at du tok deg "bryet" jeg da, Rozzy, det varmer!
    Hyggelig kise, jeg er glad for at tråden også har litt "nytteverdi".... ;)
    kjoenik, det var ikke snakk om friste skjebnen noe mer der ute, jeg vet stadig ikke
    helt hvor jeg befant meg den ettermiddagen.... :-\

    Men for søren, den unge whiskyprøvende tøsen... -

    hun har jo fødselsdag i dag, hmmmm, Facebook neste.... 8)

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    28.124
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Solen tok fatt på sin himmelferd over Mejlby, og etter deilig morgenmat, skulle så pikene i Hold E02S på picnic, men uten meg denne gang, jeg skulle utføre del to av den planlagte knipetangsmanøver, i form av en lang høyre hook inn i fremmed territorium.
    Det var litt trist å ikke få hilst på de dejlige tøser igjen, men viktigere oppgaver lå foran meg!
    Følgelig tok jeg landeveien i vold


    Mens Holdet på sin side møttes hos Karna


    -og tok ut til Store Blåkilde

    Hmmm, hva står det på skiltet tro….



    Nå, sånn å forstå…

    Hadde jeg en heller svett biltur…

    Skjønt langt der borte, er det ikke

    Storebælt, så er jeg snart på Sjælland

    Tøsene kan i stedet kose seg ute ved Blåkilden..






    Det lufter i det minste ute ved sjøen, både Lillebælt og Storebælt ble traversert…
    Etter å ha sneiet elegant forbi Kongens By, fant jeg fram til Lars J, nord på Sjælland. Litt forvirring om husnummer, men så bar det opp en trappeoppgang og inn til Lars J’s husvære, det første som møtte meg var to kloner av hunden fra Baskerville, to meget entusiastiske kloner… :eek:
    Verten kom til unnsetning, og etter at vofsene var låst inne i et tilstøtende rom, og jeg hadde fått renset og plastret gnag(e)sår, ble jeg vist inn i stuen.
    Atter igjen interessante ting til skue:

    Skjønt den bakenforliggende årsak til mitt besøk, var denne:

    Har alltid hatt godfot for Nottingham, og etter noe nærkontakt med Lille_Adams Spacedeck, var ikke lysten på en slik selv, blitt mindre. Ja, selv Rolfozzy kjøpte seg en, så det var ingen vei tilbake, jeg ville da ikke ende opp som den siste, og eneste, hifientusiasten i Østfold uten en Nottingham, oh, the shame of it…. :-[
    Men her hadde jeg sikret meg et strøkent eksemplar, lykke!
    Dessverre måtte jeg avstå fra vertens tilbud om en lytteseanse, da jeg hadde ytterlige et taktisk mål. Skjønt under samtalens gang, viste det seg at alle disse gutta kjente hverandre, både fra gårdagen, og i dag. Hmmm, enten er miljøet lite, eller så var dette et merkelig sammentreff!

    Nå, uansett; jeg fikk riktig himmelretning utpekt, lykke til og bud om å hilse, så bar det av gårde, ut i mer landlige egne, mot Frederikssund. Etter å ha trålet meg vei gjennom åkere og enger i varierende fargeprakt, kunne jeg så parkere utenfor Henrik H, det var han som skulle ha min SP 9…
    Jeg tror jeg kan stå inne for påstanden om, at Henrik er ungkar. :D
    Men for all del, mitt ærend var av annet slag!
    Den interessante del av stuen:

    Jeg var kommet for komponenten nederst i racket, en slik:

    Vi hadde altså avtalt en byttehandel, og etter at jeg med egne ører hadde fått høre at PH 5’en fungerte, måtte jeg atter igjen fram med litt skranglemynt, Henrik koblet opp SP 9, for å sjekke at den virket:

    - og byttehandelen var tilendebrakt, jeg kunne nå konsentrere meg om den taktiske retrett.

    Tøsenes utflukt til Store Blåkilde

    - var også avsluttet, og jeg hadde planlagt å flytte det fremskutte hovedkvarter, til Nykøbing Mors. Ansvaret for det praktiske rundt dette var overlatt til min kjære, godt hjulpet av en venninne med lokalkjennskap, dvs; vi skulle bo hos henne… ;D

    Mens solen begynte sin nedadgående bue, forlot jeg Frederikssund


    Lillebælt, så var jeg snart tilbake på Jylland..


    Det ble en drøy kjøretur tilbake, men noen av rundkjøringene

    jeg møtte var jo stilige da

    Litt senere møtte jeg ”the missing pieces” fra forrige, morsomt…


    Uten at jeg hadde bedt spesielt om det, var kjøleskapet til Mette blitt fylt opp med allehånde interessante bayere og pilsnere, det var nok ikke vanskelig å forstå; at jeg hadde hatt en varm dag….
    Tøsene hadde det for så vidt hyggelig nok da jeg nådde vårt nye HK

    Før jeg kunne slutte meg til de to på riktig, måtte dog all hardware bringes i trygt forvar

    Så kunne jeg endelig slappe av….
    Nykøbing Mors er en hyggelig by, men etter en komplett dansk morgenmat, med en lille og alt tilhørende, foreslo vår vertinne en utflukt for oss, mens hun var på jobb. Formiddagen tok vi så avgårde til den lille øya Fur.

    http://www.fursund.dk/page46.asp

    Nede i nærheten av færgelejet ligger en av de mest originale butikker, med den mest originale sammensatte, mmmm, - duft, jeg noen gang har opplevet.
    Het den ”Steens Butikk” da tro, eieren så ut til å være pensjonert sjømann, og butikken, som man kunne vandre rundt i, så ut til å inneholde ALT gamle Steen hadde plukket med seg fra den store vide verden, under et langt liv til sjøs, utrolig……
    Alt fra japanske plastleker, til utstoppede krokodiller, you name it.

    Hovedårsaken til besøket var selvfølgelig Fur Bryghus, et lite spesialbryggeri, som muligens er avhengig av besøk, for inntektens skyld.

    Fur lager et spennende utvalg av spesialøl, noe bardisken sladrer om:

    Men stedet hadde da også sin egen restaurant, og derfra var det fullt innsyn til produksjonslokalet




    Slik altså

    Trivelig å sitte der med en matbit, men det ble kjælet fram leskende drikke på den andre siden av glasset. Et besøk på bryggeriet,
    anbefales på det varmeste!

    http://www.furbryghus.dk/

    Vi hadde selvfølgelig også satt av tid til byvandring i Nykøbing M (det er fire Nykøbing, derfor presiseringen)


    Det var da langt unna…

    Nå, der var dere!


    Velutstyrte vinhandlere er nesten umulige å gå forbi, må bare inn og myse litt, denne butikken hadde et stort utvalg fin maltwhisky, som dette lille utsnittet skulle demonstrere


    Ikke bare det, - er det noen fra Vinmonopolet her forresten? HALLO!!??? Kan dere vennligst få med dere dette her:

    I rest my case (of whisky…..)…….

    Trengte en liten pust i bakken, for å komme meg litt, etter det der, de andre holdt meg med selskap, for sikkerhets skyld….


    Etter nok en hyggelig aften hos Mette på Mors, var det på tide å kjøre mot Frederikshavn, og fergen til Gøteborg. Jeg avsto fra en lille eller fem, til morgenmaten
    den morgenen.
    Turen hjem skjedde heldigvis uten dramatikk, det nærmeste vi kom noe slags høydepunkt,
    var utfylling av diverse fortollingspapirer på Svinesund,
    skjønt høydepunkt og høydepunkt…… :-\
    Det var svært sent innen vi hadde kommet hjem og var lastet ut,
    men en telefonsamtale jeg hadde mottatt mens jeg var hos Henrik i Frederikssund,
    bevirket at vi kun fikk noen få timers hvile… ::)

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.291
    Torget vurderinger
    4
    Mmm, jeg savner Danmark! Bodde der i mange år under studiene. Min eldste datter er født i København. Til sommeren skal hun få besøke sin fødeby for første gang. Hun er 6 år nå. Årene flyr ::)

    Ellers må jeg si at det var et solid hifi-raid det der :D
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Jeg har sagt det før, men gjentar det gjerne.

    Dette er en helt fantastisk tråd Lagga.. ;D
    Det er nesten så den passer mellom to permer
    og kan kalles: My adventures in HiFi... :D eller noe slikt..
    Det blir ikke bedre enn dette - tror jeg. ;) :D

    Stå på og fryd oss mere med din eminte fortelling lagga.. :)
    Dette får vi ikke nok av serru.. :)

    Danmark er herligt dere... ;D
    mvh
    FreddB
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Fantastisk tråd,på alle måter.

    Godt gjort å holde styr på alle stedsnavn og rekkefølgen både mtp reise/jobb og hifi.

    Neste gang du evnt er på saltfjellet/omegn må du kjøpe Møsbrømlefse på kafe.
    Stor lefse som likner på potetkake med prim/rømme inni,kanongodt.

    Mvh.
     
    H

    Hugh

    Gjest
    Så praktfulle bilder av sol, varme, motorvei, stokkroser, brennevin og mennesker som lever. Danmark er deilig, men det er jaggu skildringen din også Lagga.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    28.124
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kjoenik; men så vet du hva jeg skriver om... Vi savner Danmark vi også! En av våre unge venninner har nettopp startet studier i København, og det er så man griner av lengsel, når man leser bloggen hennes.....
    Ellers; joda, det var et nøye planlagt raid.... ;)

    56fwb; tusen takk! Jeg er ikke riktig framme i nåtid ennå, så litt mer kan jeg da komme med, - og så må det visst bli et oppsamlingsheat.......
    Koselig at det er til glede! Danmark er herlig, det er vi enige om!

    Takker samlanes!
    Digital fotografi, gjør det enklere å holde rede på kronologi, når man selv er kun tidvis ryddig..... ::)
    Fauske har vært nevnt som en mulighet i 2010, tiden vil vise, men møsbrømlefse er uansett notert!

    Takk Hugh, man lever på en annen måte i Danmark, vi er like, allikevel så forskjellige, men de dejlige dansker er forskjellige på en god, livsbejaende, måte. Godt å høre at skriveriene er til ståendes. :)

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hei..

    Etter et meget hyggelig besøk av Lagga hos meg i går, avla jeg Lagga et besøk i heimen i dag. Det ble et spennende besøk på mange måter..

    Jeg kaster et blikk på hovedanlegget, men Lagga vil heller ha meg ned i kjelleren.. Og på hylla inn mot veggen der nede gløder det så fint så.. Der står italieneren med el84 utgangsrør. Utrolig lekkert! Spiller flott og detaljert gjør det også om enn ikke optimal plassering av høyttalere.. Etter en beskuelse av den fantastiske whiskey-samlingen går vi opp igjen. Lagga har virkelig fått boltre seg fritt i den stuen og all honnør til kvinnen i huset! Foran meg står hovedanlegget som vel de fleste lesere av denne tråden kjenner til. Utrolig vakkert det også, spesielt de to platespillerne vil jeg fremheve. To skulpturer som mer minner mer om samtidskunst i mine øyne.. Mens vi nyter den gode kaffen fra kaffemaskinen setter Lagga på litt musikk fra CD-spilleren og jeg hører ganske raskt kvaliteten og potensialet i dette oppsettet. Igjen, her spiller det svært organisk og oppløst og høyttalerne forsvinner i lydbildet, dette er kvalitetslyd på høyt nivå! Jeg storkoser meg.. CD er nå en ting, men når Lagga sveiver igang vinysnurra hører jeg virkelig hva dette annlegget kan by på. Sjelden har jeg hørt en slik oppløsning og romfølelse. Flere skiver og sjangre blir gjennomgått med like stor overbevisning. Dette var virkelig gøy. Tiden flyr så alt for fort og brått må jeg avslutte og hente småfolket på skolen.. Håper det ikke blir lenge til neste gang, for dette ønsker jeg å høre mer på..

    Takk for lytten Lagga!

    Mvh
    lassemann
     
    J

    Jazzy

    Gjest
    Lagga har huset fullt av "Snadder". Ingen tvil om det. Kudos for Whiskey samlingen i kjelleren. Den står det respekt av. 8)
    Du er en skikkelig "livsnyter", og har en egen evne til å formidle dette. Jeg bøyer meg i støvet. :) :) :)


    /Trond
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Jazzy skrev:
    Lagga har huset fullt av "Snadder". Ingen tvil om det. Kudos for Whiskey samlingen i kjelleren. Den står det respekt av. 8)

    /Trond
    Hmm, noen spesiell grunn til at jeg aldri har fått vært i kjelleren tro ::)

    /jan
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    28.124
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Gutter da..... (rødme rødme....)

    Det er hyggelig med besøk, både å få "likesinnede" inn av døra, og å farte ut og få lov å ta del i andres smak, musikk, tanker og erfaringer.
    Det var nok ikke siste gang, hverken den ene eller den andre veien.... ;)

    Setter veldig pris på tilbakemeldinger, store som små, vi hører alle forskjellig, og alle innspill er, for meg, en liten brikke i det store hifi-puslespillet...

    Riktignok mener jeg bestemt at man må stole på sine egne ører, og gjennom det finne sin egen vei og sine egne løsninger, men om man (som et eksempel) får likelydende innspill fra, si, et dusin besøkende, bør jo det være et pekepinn, i en eller annen retning...... ::)

    Kjelleren Jan.... Jobben min handler om sikkerhet vettu...... ;D ;) 8)

    Nåja, ellers har det vært en avslappet formiddag, vasket noen plater, og kost meg med noen av skivene fra helgas raid på platemessa.

    Fant en del "blasts from the pasts", så dette ble "nå må du våkne" skiva:


    Da var humøret såpass up tempo, at jeg like godt fortsatte med denne:


    Mye fint fra -70 tallet gitt......

    Så tok jeg det helt ned med denne:

    Det umiddelbare inntrykket, var vel at denne skiva ikke er den hotteste i American Recordings-serien, men den skal få flere sjanser, så får jeg høre om den "setter" seg.

    Sistemann ut, før jeg hastet på arbeid, var et album jeg har lett etter lenge:

    Det innfridde til gjengjeld alle forventninger, og vel så det; kongealbum!

    Jamen lå det ikke hentelapp i postkassen i dag, rakk innom posten på vei til det daglige slit. Jimi Hendrix har jo vært i studio igjen ( :eek: ); så det var den nyeste plata hans, som lå og ventet:


    Ligger på spillelista for morgendagen...... :)

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    rørlig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Har var det mye godt og gammelt. Slade har jeg knapt hørt på 30 år.
    Mener å huske en konsert på Samfundet i Trondheim ca 89.
    De var vel på en slags gamlisnorgesvenn turne. ;D
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    28.124
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Slade var ikke noe jeg kjøpte dengang, men hørte på det, et par av kompisene stod for den biten, kjøpte Suzi Quatro jeg..... ;D
    Har ikke hørt det siden jeg heller, så det var ustyrtelig morsomt å høre det igjen nå..... ;)

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    28.124
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Joda, så…
    - som de oppmerksomme sikkert fikk med seg, leverte jeg min SP 9 til Henrik, og fikk en PH 5 tilbake.
    Dette betød at jeg ikke lenger hadde noen forforsterker.
    Nå hadde forsåvidt planen fra starten av vært; å handle også en pre av Henrik, han hadde et par ARC LS 15 stående:


    , samt en LS 17:


    LS 17 var nok mest interessant, da den er kjent som en litt rimeligere utgave av LS 26, som igjen er kjent som en litt rimeligere utgave av REF 3. Grei hakkeorden der altså…. 8)

    Samtidig visste jeg at dette ble et innkjøp for mange år framover, og tenkte at når jeg nå for en gangs skyld hadde en liten håndfull penger – så burde jeg bruke dem riktig, og med et langsiktig perspektiv.
    Følgelig trålet jeg bruktsider i alle himmelretninger de siste ukene før ekspedisjonen startet,
    og det dukket opp både en LS 25


    - og en LS 26:


    LS 25 er i mine øyne en nydelig pre, og absolutt noe å leve lenge i landet med, jeg ringte eieren, som kunne fortelle at han hadde lovet å holde den en uke for en kar som skulle forsøke å skrape sammen penger. Jeg skal ikke gjøre meg bedre, enn å innrømme at jeg fristet med å tilby kontante penger på dagen, men selger mente at et løfte var et løfte, og all respekt til ham for det!
    Vel, så var det Martin i Stockholm som satt på en LS 26, mer penger enn jeg hadde tenkt å bruke, men samtidig hadde forsterkeren ligget ute en god stund, så jeg sendte en mail og spurte om den ennå var tilgjengelig, og om han var interessert i å tenke over prisen…

    Fikk et hyggelig svar, som jeg printet ut, og så dro vi….. :)

    I Danmark hadde jeg mailet Martin, og akseptert hans justerte pris, men så fikk jeg ikke svar.
    Tre mailer de nærmeste dagene hadde forblitt ubesvart, og et forsøk på å ringe hadde kun kommet til en telefonsvarer.
    Dagene hadde gått, og nå stod jeg altså hjemme hos Henrik, ingen endelig deal med Martin, - hva pokker gjorde jeg nå?
    Vel, jeg tror det liksom ennå ikke, men mobilen våknet til liv, mens jeg stod og vurderte alternativene, nummeret var svensk, så jeg unnskyldte meg med at det var kona, og gikk ut i hagen, for å snakke med Martin…..

    Han hadde vært på båttur, hjemme nå, og hadde hørt min beskjed på svareren. Vel, vi ble raskt enige om at vi hadde en avtale, og at vi skulle finne et sted og møtes om tre dager.
    Greit!
    Jeg gikk inn til Henrik igjen, og rodde meg ut av huset, med kun en RIAA, puuh, det gikk!

    Så, vel hjemme, var det altså, at når bilen endelig var tømt og vi kunne krype til køys, stod vekkerklokka på ringing seks timer senere. Litt i ørska skjenet jeg av gårde til banken, og tok ut litt svensk valuta, hjem til en brødskive; og så var vi på tur igjen…… ::)

    Martin hadde tilbudt seg å kjøre ut til Arboga, og foreslått en egnet bensinstasjon med en tilhørende ”Sibylla” som møtested. Det vil si, at jeg måtte kjøre nesten helt til Stockholm,
    Men jeg slapp å kjøre inn i Stockholm, noe som var et stort pluss, da Martin bor i nærheten av sentrum.

    Mange timer, og en feilkjøring senere, hadde jeg funnet bensinstasjonen, og etter ca 20 minutter dukket Martin opp.
    Det ser alltid litt tvilsomt ut det der; menn som bytter penger på en parkeringsplass, og kartonger som blir løftet fra et bagasjerom, til et annet bagasjerom…. :-\ ;D

    Uansett, alt så bra ut, og Martin kjørte hjem med ”raketerna” (tusenlappene), vi dro inn til Arboga sentrum, fant en restaurant, og spiste en vel fortjent plankebiff.

    Vel, jeg greide å skjene av gårde i feil retning, på vei hjem, skiltene virket for så vidt tilforlatelige, men veien ble mindre, og vi forsvant inn i en skog.
    Så dukket det opp skilt, som antydet at vi var på vei mot en ferge, men nå var klokken allerede halv tolv, det var mørkt, og slik begynte jeg å se på tingene også.
    Like før midnatt, stoppet jeg her:


    Dette er forresten også det eneste bildet fra turen, vi var vel begge for slitne etter Danmarksturen, for å tenke kamera… :-[
    Fergen lå såklart på andre siden, men etter å ha rotet litt rundt, viste det seg at den gikk hele døgnet, det var altså bare å slå seg til ro en liten stund, eller pissepause, som det også kalles.

    Fergen kom etter 20 minutter, og vi var underveis igjen, eneste bil på fergen, jeg spurte meg litt for, fikk pekt ut riktig himmelretning, og litt over to på natta, var vi hjemme igjen. Tollpapirer fikk vente til jeg stod opp igjen, hadde fri, så alt ordnet seg til statens tilfredshet senere på dagen.

    Vel, så var det endelig julaften og gavetid! Sånn så stabelen ut nå:


    Og etter å ha pakket opp, og bare parkert det hele vilkårlig på plass:


    Jo jo, dette hadde vært over all forventning! ;)

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    28.124
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Du har nok rett HCS, andre har også bemerket det, min feilidentifikasjon,
    skal rette det nå!

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    28.124
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Deilig slapp søndag, med full engelsk frokost, legio kaffekopper, og spilt musikk for damen og meg, begynte
    rolig med denne;


    He he, forsøkte å følge opp med denne, men da ble det lagt inn protest ganske fort gitt..

    Min kjære mente det fikk holde med country for i dag..... ;D
    Nå har jeg ikke rare countryfoten selv heller, liker bare Lee Hazlewood, så det var greit nok det,

    vippet på denne istedet jeg:

    Den fikk klart godkjent!

    Denne satt også bra

    Men det skulle bare mangle, ikke bare var Cozy rå bak trommesettet, men her hadde han med seg bl.a. Jack Bruce, Don Airey, Bernie Marsden og Gary Moore, kan ikke bli feil det...

    Etter denne

    ble det bemerket at jeg kjøper mye rart.... ::)

    Så jeg måtte gjenopprette inntrykket litt, denne gjør seg med litt generøst volum:

    Delivering the Goods, indeed!

    Da var rockefoten på plass, så fortsatte med denne:

    Purple har alltid vært store i mitt hjerte, ja; jeg skal se dem 9. juli i Kulås! Men er ikke større snobb enn at jeg hører
    hvilken glimrende gitarist Tommy Bolin var.

    Hvilket bringer oss til albumet som snurrer nå:

    Knall album, og absolutt en Nær Deep Purple opplevelse.

    Har latt Gyro Dec'en råde grunnen i dag..


    Slik at denne får massasjen sin.... ;)


    Har hatt værre dager enn denne..... ::) ;) 8)

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Jeg planlegger et besøk. Faktisk. Det går bare stille for seg og tiden går, som så altfor ofte, for fort. Men plutselig, en dag...
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    28.124
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Mbare skrev:
    Det går bare stille for seg og tiden går, som så altfor ofte, for fort.
    Aaah, et livstegn! Bra, vi har snakket om deg her i heimen Mbare, synes du har vært "borte" lenge, tida flyr,
    som du sier - men vit at du er savnet.
    Er hjemme i påsken, finne en dag?

    Takk Jan, glad for å ha vokst opp i den "gode tiden".... ;)

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Lagga skrev:
    Takk Jan, glad for å ha vokst opp i den "gode tiden".... ;)

    Vennlig hilsen

    Morten
    Det sier dem alle ;D

    Joda, fikk med meg litt etterhvert jeg også. Du har jo noen få års forsprang ;)

    /jan
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn