Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• telers

Medlem
    Ble medlem
    15.09.2005
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Ny utfordrer entrer ringen, Chorus II.
    Vil regjerende mester, Tangent 4000, endelig bli beseiret? Vis vedlegget 1116516
    Hei Roger :) det blir nok til at du beholder Tangent 4000 :) Di spiller jo sinnsykt bra etter oppgraderingene du gjorde !!! Gleder meg til å få høre di nye etter helgen:) Ellers en riktig fin helg til deg og dine.Hilsen Hi-fi freaken på Karmøy

rorres

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Antall liker
    2.080
    Torget vurderinger
    29
    Hei Roger :) det blir nok til at du beholder Tangent 4000 :) Di spiller jo sinnsykt bra etter oppgraderingene du gjorde !!! Gleder meg til å få høre di nye etter helgen:) Ellers en riktig fin helg til deg og dine.Hilsen Hi-fi freaken på Karmøy
    Ikke umulig.......Tangentene er ikke lette å matche i mitt rom.
    Men du maser jo konstant om å få kjøpe de, så vi får se😂. Nå hører jeg i alle fall hvor vanvittig mye Mundorf Supreme har å si i toppen.
    Chorus II skal få samme oppgradering i delefilter.

Mats_H

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    297
    Torget vurderinger
    0
    Heisann! Om noen skal selge et par Forte IV snart så send meg gjerne en melding👍☺

raeggis

Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Antall liker
    486
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Klipsch Chorus II med en høy oppgradering ble solgt tidligere til en annen entusiast , som en del finansiering til Fyne Audio Vintage Gold 15 SP. De er på vei fra Scotland nå.
    Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan dette vil låte i sammenligning. Jeg tror er at de nye også kan fylle store og små rom, med fet lyd.
    Hong-Kong-AV-show-2024-report-SATURDAY-FLOOR-4-rooms-081024000071.jpg
    Hong-Kong-AV-show-2024-report-SATURDAY-FLOOR-4-rooms-081024000072.jpg

Sist redigert:

Roqer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    248
    Etter mye om og men, samt sykdom så har jeg fått sjekka Elex-R på Forte IV, og mener den gjør en meget god jobb. Men det er ikke terningkast 6, som den er på RF-63 som står i stua.Takk til Rognlien for tips til denne for leeenge siden.
    Det sies at Elicit mk5 tar det beste fra Elex-R og Aethos. Vet ikke om dette stemmer, men noen har vel hørt mk5 også. I så fall, hvordan er den sammenlignet men Naim Nait 5i og 5si? Exposure? Forte spiller jo bra på de fleste amper, men så var det den som gir sekser på terningen i mitt rom for meg. Umulig å sjekke uten mulighet for demo og gode råd. De fleste av rådene her inne har jo stemt meget bra. Takknemmelig for flere råd om de skulle komme. Og jeg ønsker en med «pass through» grunnet bruk av Marantz C50 ved TV-titting. Er ikke redd for å kjøpe brukt så lenge de ser og høres bra ut.
    På forhånd takk!

Mats_H

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    297
    Torget vurderinger
    0
    Noen som har spilt med Primaluna på Forte IV? Evt andre el34 forsterkere. Erfaringer?
    Har Atalante 5 i dag og er veldig fornøyd. Kjøpte nylig en EC ECI 6 D også som låt veldig fint.

Nysgjerrig på Forte IV og rør. Og kanskje spesielt med SET for ekte live følelse.

Roqer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    248
    EC ECI 5/6 var også tankene. Rør hadde vært pri om jeg ikke hadde et combo anlegg.
    En vakker dag…

Mats_H

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    297
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har en en Evo 200 med nos rør. Låter meget flott!
    ECI kjøpte jeg litt på måfå. Har bedre kontroll på Atalanten 5 så gøyere på rock/pop.

Wiim

Medlem
    Ble medlem
    23.02.2025
    Antall liker
    41
    Sted
    Akershus
    Nå har jeg testet ut Klipsch rp8000f 2 noen uker. Jeg bruker som regel å la mine Kef LS50 avgjøre til slutt om dette var et godt kjøp eller ei, etter noen uker, som regel blir LS50 stående, og høytt blir solgt eller levert tilbake. Denne gangen var det annerledes, jeg gikk litt frem og tilbake. Egentlig hater jeg å sette høyttalere opp mot hverandre. Mest fordi LS50 alltid går seirende ut. Når jeg skiftet tilbake til 8000 så var det bare smil her i gården. Endog, det er mangel på dypbass, og de kunne hatt litt mer autoritet synes jeg. Siden jeg bare testet høyttalerne uten noe annet enn forsterker og kilde, mest for å høre de og ikke noe annet. Så begynte jeg å kikke litt rundt til noe annet. Jeg tok meg i det, og satte på subben (JL Audio F112). Subben har ingen problemer med å følge Klipsch på noen måte, noe som var forfriskende. Den gjorde noe med Klipschene, de ble større. Langt større, og autoriteten er tilbake, samt at det hjalp godt på lydbildet generelt (HxDxB).

Jeg er i det minste fornøyd, og vil si at de er svært overraskende. Hvordan de forsvinner i lydbildet er forbausende. Jeg skiftet forsterker, fra Yamaha A-S3200 til Onkyo RZ30.. Ok, her kan dere kjefte i vei på meg. Men, jeg vet ikke.. Yamaha har et eller annet i øvre mellomtone som ikke stemmer med mine ører. Så fra en integrert forsterker til 71k til en AVR til 16.5k ble en stor opptur, merk, det har ikke vært bruk av Dirac eller den andre romkorreksjonen den har. Hos meg bestemmer ørene hva de liker, og ja, da ble det RZ30. Det morsomme er at den er faktisk uforskammet god i stereo. Skulle nesten satt denne delen i Onkyo sine venner. Likevel er det kombinasjonen mellom Klipsch og Onkyo som er tingen her. rz30 er nesten usynlig i lydbildet, noe som er godt når Klipschene har sin egenlyd.
    Det jeg merket mest var rommet bak høyttalerne, rz30 går dypere enn Yamaha.. Ugh, jeg kommer til å bli hengt i nærmeste buske med et slik utsagn, men det er hva jeg hører, kanskje fordi den litt frempå/slitsomme mellomtonen er borte. (Smak og behag osv).

I fremtiden er det å se om Dirac vil gjøre noe gøy med dette. Det er heller ikke i veien for å skaffe effekttrinn etter hvert heller, hvis jeg føler det er nødvendig.

Jeg kan bare si meg veldig fornøyd med Klipschene, det eneste de manglet var en sub. (Og rz30).

Roqer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    248
    Generelt spørsmål: kan en rørforsterker ha for mye effekt i forhold til hvor lettdrevne høyttalerne er?
    Tenker på Klipsch sin uttalelse om 5w er nok. Har testa en forsterker på 22W/45W som jeg syns var veldig spiss i toppen, men konge på mellom og bass. Har lest at rør er mild i toppen, men det var ikke Cayin A-88T.
    Testet mot Rega Elex-R og Marantz C50 i pure direct på mine Klipsch Forte IV. Eneste forskjellen er strømkabler. Ellers dønn samme utstyr og kabler.

Mats_H

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    297
    Torget vurderinger
    0
    KT88 er jo ikke smootheste røra. Produsent spiller stor rolle også.
    Mine Nos mullard el34 er nydelige, mens Primaluna sine feks er spissere i lyden.

Lespaul

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt Elicit-R og Aethos på Klispch Forte 4. Har nå en Elicit 5.
    Rega er generelt en meget god match på disse høyttalerne. Har testet mye de siste årene.

I forhold til forskjeller mellom de er Elicit-R er noe varmere og rundere i lyden. Tror det kan komme av en noe løsere bass. Liker den likevel godt.
    Aethos er klart mer kontrollert i bassen og mer oppløst oppover. Den er derfor også en mer avslørende forsterker. På noen innspillinger kan det faktisk bli litt skarpt i topppen. Man merker også at det er mye mer krefter, men alle Rega har i utgangspunktet en dynamisk og hardtslående bass.
    Det største problemet med Aethos er volumkontrollen via fjernkontroll som ikke er følsom nok. Ett trykk på kontrollen kan gå fra for lavt til for høyt.
    Dette er sikkert hodedsakelig ett problem på veldig følsomme høyttalere som Klipsch. Man kan komme rundt det med å bruke volumkontroll på Dac i tillegg eller bruke dempeplugger.

Elicit 5 er som nevnt en forsterker som ligner mest på Aethos. Samme stramme og definerte bass, og mer oppløst i forhold til Elicit-R. Den er likevel litt snillere en Aethos da den sjelden blir skarp i toppen. Volumkontrollen er den samme som brukes på Aethos, men den er programmert annerledes. Hvert trykk på fjernkontrollen gir nå mye mindre utslag. Det løser problemet fra Aethos.

Aethos er selvsagt fortsatt en bedre forsterker, men man merker nok det enda bedre på en mer tungdreven høyttaler.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    2.155
    Sted
    Horten
    @Wiim Artig at det ble suksess med Klipsch rp8000f!
    Heller ingen skam å drive de med en AV-receiver.
    Jeg har jo forløperen til 8000; nemlig RP-280f og de drives av en Sony AV-receiver helt suverent.
    Da jeg ikke har pre-out på min, så bruker jeg bi-amp funksjonen for å få litt mere effekt til høyttalerene.
    (Hos meg så er de plassert slik at trøkker så mye at jeg aldri bruker sub'en til musikk/2-kanals, kun til film da jeg vil at det røsker i soffaen :giggle:)

Wiim

Medlem
    Ble medlem
    23.02.2025
    Antall liker
    41
    Sted
    Akershus
    @Wiim Artig at det ble suksess med Klipsch rp8000f!
    Heller ingen skam å drive de med en AV-receiver.
    Jeg har jo forløperen til 8000; nemlig RP-280f og de drives av en Sony AV-receiver helt suverent.
    Da jeg ikke har pre-out på min, så bruker jeg bi-amp funksjonen for å få litt mere effekt til høyttalerene.
    (Hos meg så er de plassert slik at trøkker så mye at jeg aldri bruker sub'en til musikk/2-kanals, kun til film da jeg vil at det røsker i soffaen :giggle:)
    Gøy å høre at du opplever noe av det samme som meg, direct og pure direct tar ikke med subben hos meg. Noe som kanskje er naturlig. Jeg synes kombinasjonen mellom sub og høytt fungerer veldig godt på musikk her, kanskje jeg er litt basshue :D Jeg hører på mye elektronika, så det er klart en sub må til her i huset. Jeg kan ikke dra på med SPL til det skadelige, bor i blokk, så jeg må være litt forsiktig med volum. Men gøy er det @Powercon :D Skal jeg eventuelt ha en oppgradering så blir det vel forte 4 en eller annen gang i fremtiden. For nå, så er jeg svært fornøyd :)

PS: Det er pre out på alle kanaler i rz30.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    2.155
    Sted
    Horten
    Artig med Klipsch ja @Wiim (y)
    På min Sony så er ikke sub med når jeg velger 2 channel, tipper den ikke er med på Pure Direct heller.(selv om jeg aldri har brukt Pure Direct noen gang)
    Så at RZ30 hadde pre out på alle kanaler ja. Nevnte bi-amp som ev alternativ om du ikke ville gå for effekttrinn nå.:cool:

Roqer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    248

Wiim

Medlem
    Ble medlem
    23.02.2025
    Antall liker
    41
    Sted
    Akershus
    Artig med Klipsch ja @Wiim (y)
    På min Sony så er ikke sub med når jeg velger 2 channel, tipper den ikke er med på Pure Direct heller.(selv om jeg aldri har brukt Pure Direct noen gang)
    Så at RZ30 hadde pre out på alle kanaler ja. Nevnte bi-amp som ev alternativ om du ikke ville gå for effekttrinn nå.:cool:
    Venter litt med effekttrinn, har jo sett litt på Audiolab 8300mb (monoblokker). Mye krefter der. Jeg føler ikke at det er mangel på krefter så langt, tidlige dager enda :)
    På rz30 så har man direct, pure direct og stereo, stereo er den som aksepterer sub.

Jeg har ikke vurdert bi-amping, synes du det fungerer godt?

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    2.155
    Sted
    Horten
    Hos meg så ble det mere "kjøtt" og morro i nedre mellomtone når jeg bi-ampet min 280'er.:cool:
    -Høyttalerene får jo mere effekt med bi-amp ut fra AVR'en, da Height/bak kanal forsterkeren i amp driver halve fronthøyttalerene. (mens Front driver den andre halvdelen av hver høyttaler)
    Fjerne blekket på terminalene på høyttalerene og et extra sett høyttaler-kabler så er man imål.
    -Jeg kjører Front på bass og Height/Back på diskantene på mine 280.

Wiim

Medlem
    Ble medlem
    23.02.2025
    Antall liker
    41
    Sted
    Akershus
    Hos meg så ble det mere "kjøtt" og morro i nedre mellomtone når jeg bi-ampet min 280'er.:cool:
    -Høyttalerene får jo mere effekt med bi-amp ut fra AVR'en, da Height/bak kanal forsterkeren i amp driver halve fronthøyttalerene. (mens Front driver den andre halvdelen av hver høyttaler)
    Fjerne blekket på terminalene på høyttalerene og et extra sett høyttaler-kabler så er man imål.
    -Jeg kjører Front på bass og Height/Back på diskantene på mine 280.
    Ikke sikker på om jeg har mulighet til å gjøre det samme. Skal undersøke det, godt tips :)

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.248
    Torget vurderinger
    2
    Generelt spørsmål: kan en rørforsterker ha for mye effekt i forhold til hvor lettdrevne høyttalerne er?
    Tenker på Klipsch sin uttalelse om 5w er nok. Har testa en forsterker på 22W/45W som jeg syns var veldig spiss i toppen, men konge på mellom og bass. Har lest at rør er mild i toppen, men det var ikke Cayin A-88T.
    Testet mot Rega Elex-R og Marantz C50 i pure direct på mine Klipsch Forte IV. Eneste forskjellen er strømkabler. Ellers dønn samme utstyr og kabler.
    KT-88 generelt, og spesielt når de sitter i en Cayin A-88T, har lett for å skape hardhet i gjengivelsen. Det finnes noen varianter av både KT 88 og 6550 som kan låte noe bedre, men jeg må tilstå at jeg aldri fikk noe greie på spesielt stemmegjengivelsen fra Cayin A-88T da jeg hadde den i hus for en god del år siden.
    Men det er ikke for mye effekt, nei.

Roqer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    248
    Takk for erfaringen Mr. Rognlien. Alltid kjekt med folk som har vært ute ei vinternatt.
    Da er det neste spørsmålet, Elicit mk5 eller Nait 5si? Eller kan Nait 5i årsmodell 2012 funke?
    Supernait 1 til 15k, dyrt i forhold til lyden? Hører de nye er mye bedre…
    Noen med erfaring her?

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.724
    Torget vurderinger
    49
    Har lurt litt på Cayin selv, greit å vite at det ikke blir aktuelt å prøve på Klipsch.
    Har testet Prima Luna EVO300 og Prologue Premium på Klipsch Forte IV.
    EVO300 hadde en hardhet/skarphet uansett hvilke rør jeg prøvde, likte ikke lyden på den hos meg, så den ble solgt. Prologue Premium låter mer som det jeg forbinder med rør, varmt, stort, mellomtone magi, og god dynamikk samt den litt runde bassen (kortversjonen, levende og naturlig).

Roqer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    248
    Cayin er jo en god amp, men det er bare i toppen den får et minus. Ellers lettvindt å stille bias oppe ved rørene, god bass/mellomtone. Preamp inn. Alt stemmer… nesten.
    Ingen med sterke og klare meninger ang. Rega vs Naim?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.248
    Torget vurderinger
    2
    Cayin er jo en god amp, men det er bare i toppen den får et minus. Ellers lettvindt å stille bias oppe ved rørene, god bass/mellomtone. Preamp inn. Alt stemmer… nesten.
    Ingen med sterke og klare meninger ang. Rega vs Naim?
    Om meningene er veldig sterke skal jeg ikke si, men jeg kan i det minste mene noe:

Jeg liker både Rega og Naim på de fleste Klipsch'er jeg har prøvd dem på, og det gjelder i grunn ALLE Rega'er og Naim'er jeg har prøvd. Og sannheten er at med en nå noe tilårskommen track record på akkurat disse kombinasjonene, var det nok SuperNait 1 som scoret høyest i min bok, og da spesielt om du kombinerer den med ekstra strømforsyning. Jeg eide SuperNait 1 i et par år, og opplevde at den spiller med en kraft og en myndighet som jeg ikke opplevde at Rega'ene jeg har prøvd fullt ut kopierte. Jeg likte dessuten DAC'en i SuperNait selv om den ikke er siste skrik i oppløsning.
    Jeg synes nok 15 000,- er litt overkant for SuperNait 1 i 2025, for disse forsterkerne begynner å bl gamle nå. Jeg ville nok forsøkt å grine meg ned mot 10 - 12 000,- før jeg handlet, men da får du også mye godlyd for pengene.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: oal

Roqer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    248
    Står mellom
    Elicit mk5(bare lest om)
    Nait 5si(anb. av OHC)
    Nait 5i (fra 2012)
    Supernait (eier tippet ca 2010)

Skulle gjerne hørt alle først, men det går ikke nå iallefall.
    Før kunne man jo få tilsendt og prøve, men nå prøver de med «ingen retur».
    Noen salgshungrige som leser dette og biter på?😀

Sist redigert:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.248
    Torget vurderinger
    2
    Står mellom
    Elicit mk5(bare lest om)
    Nait 5si(anb. av OHS)
    Nait 5i (fra 2012)
    Supernait (eier tippet ca 2010)

Skulle gjerne hørt alle først, men det går ikke nå iallefall.
    Før kunne man jo få tilsendt og prøve, men nå prøver de med «ingen retur».
    Noen salgshungrige som leser dette og biter på?😀
    Tøffe valg, ja. :)
    Elicit er garantert ikke et dårlig valg, men jeg heller fortsatt ørlite til SuperNait 1, selv om det er visse forbehold grunnet alder....

Roqer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    248
    Er litt redd for alder på den ja. 10-15k og holder i noen uker…

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn