Nå har jeg testet ut Klipsch rp8000f 2 noen uker. Jeg bruker som regel å la mine Kef LS50 avgjøre til slutt om dette var et godt kjøp eller ei, etter noen uker, som regel blir LS50 stående, og høytt blir solgt eller levert tilbake. Denne gangen var det annerledes, jeg gikk litt frem og tilbake. Egentlig hater jeg å sette høyttalere opp mot hverandre. Mest fordi LS50 alltid går seirende ut. Når jeg skiftet tilbake til 8000 så var det bare smil her i gården. Endog, det er mangel på dypbass, og de kunne hatt litt mer autoritet synes jeg. Siden jeg bare testet høyttalerne uten noe annet enn forsterker og kilde, mest for å høre de og ikke noe annet. Så begynte jeg å kikke litt rundt til noe annet. Jeg tok meg i det, og satte på subben (JL Audio F112). Subben har ingen problemer med å følge Klipsch på noen måte, noe som var forfriskende. Den gjorde noe med Klipschene, de ble større. Langt større, og autoriteten er tilbake, samt at det hjalp godt på lydbildet generelt (HxDxB).
Jeg er i det minste fornøyd, og vil si at de er svært overraskende. Hvordan de forsvinner i lydbildet er forbausende. Jeg skiftet forsterker, fra Yamaha A-S3200 til Onkyo RZ30.. Ok, her kan dere kjefte i vei på meg. Men, jeg vet ikke.. Yamaha har et eller annet i øvre mellomtone som ikke stemmer med mine ører. Så fra en integrert forsterker til 71k til en AVR til 16.5k ble en stor opptur, merk, det har ikke vært bruk av Dirac eller den andre romkorreksjonen den har. Hos meg bestemmer ørene hva de liker, og ja, da ble det RZ30. Det morsomme er at den er faktisk uforskammet god i stereo. Skulle nesten satt denne delen i Onkyo sine venner. Likevel er det kombinasjonen mellom Klipsch og Onkyo som er tingen her. rz30 er nesten usynlig i lydbildet, noe som er godt når Klipschene har sin egenlyd.
Det jeg merket mest var rommet bak høyttalerne, rz30 går dypere enn Yamaha.. Ugh, jeg kommer til å bli hengt i nærmeste buske med et slik utsagn, men det er hva jeg hører, kanskje fordi den litt frempå/slitsomme mellomtonen er borte. (Smak og behag osv).
I fremtiden er det å se om Dirac vil gjøre noe gøy med dette. Det er heller ikke i veien for å skaffe effekttrinn etter hvert heller, hvis jeg føler det er nødvendig.
Jeg kan bare si meg veldig fornøyd med Klipschene, det eneste de manglet var en sub. (Og rz30).