Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• 1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    7.394
    RF7 Mk1 kunne ikke jeg levd med, RP 280f er til sammenligning en mye bedre høyttaler.

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.317
    Jeg har hørt alle tre, og levd med MK1 i mange år som nevnt. Det jeg likte med MK1 er at de er brutale og de gav fot kveld etter kveld. Det var imidlertid ikke en allsidig høyttaler sammenlignet med hva jeg har nå. Synes nok kanskje de hadde en «festkul» i midbassen, som fikk enkelte låter til å rocke skikkelig. Hornet var rått og ærlig. Helt klart ikke for alle ører. Jeg var svært fornøyd med salget mtp. at jeg fikk 10 000kr mer for de enn jeg betalte omtrent 11 år senere.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.639
    Sted
    Sølvbyen
    Skal du gå for RF7 på et eller annet tidspunkt, er det viktig å få med seg at Mk3 er betydelig enklere å få til. Både enklere last for forsterkeren, samt en klart snillere klangsignatur. Har testet Mk1 og 3, eid Mk2. Mk3 er i mine ører soleklart best av disse.
    Er det spesifikt for 7'ern av Mk 1 generasjonen? For jeg har RF5 og syns ikke den er spesielt sær eller vanskelig å leve med i det hele tatt, egentlig.

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.317
    Er det spesifikt for 7'ern av Mk 1 generasjonen? For jeg har RF5 og syns ikke den er spesielt sær eller vanskelig å leve med i det hele tatt, egentlig.
    Jeg synes ikke RF7 var mot normalt vanskelig. Krevde riktig nok noe toe-in og gjerne litt avstand mellom de.
    Brukte de i mange rom. Klart, det er fint med litt gardiner og et gulvteppe, men det gjelder ikke bare RF7.
    Kjørte de til og med med ICEPower da ICEPower var rimelig omstridt. Jeg hørte de første gang på en Dynamic Precision 6.4. Hadde vært kult å høre de igjen på slik elektronikk. Var først da jeg kjøpte Dynamic Precision selv at interessen begynte å blomstre igjen.

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    7.394
    Klipsch RF-7 III vs RF-7 II vs RF-7 - Audio Demo Speaker Comparison

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    7.394
    De har ikke samme diskant...
    • RF-7 har en større 1,75" (44 mm) titan-kompresjonsdriver med et større Tractrix-horn (8"), som gir mer dynamikk og kapasitet til høyt lydtrykk.
    • RF-5 har en 1" (25 mm) titan-diskant i et litt mindre horn (6,5"), altså en nedskalert versjon.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.639
    Sted
    Sølvbyen
    Jeg synes ikke RF7 var mot normalt vanskelig. Krevde riktig nok noe toe-in og gjerne litt avstand mellom de.
    Brukte de i mange rom. Klart, det er fint med litt gardiner og et gulvteppe, men det gjelder ikke bare RF7.
    Kjørte de til og med med ICEPower da ICEPower var rimelig omstridt. Jeg hørte de første gang på en Dynamic Precision 6.4. Hadde vært kult å høre de igjen på slik elektronikk. Var først da jeg kjøpte Dynamic Precision selv at interessen begynte å blomstre igjen.
    Jeg har bare hørt Mk1 hjemme hos noen andre en gang for lenge siden, men virker som de har litt ord på seg for å være litt vanskelige i overgangen mellom hornet og bassene eller noe sånt. Det er iallfall det jeg lurer på kan være årsaken siden jeg ikke opplever RF5 som særlig slitsomme, så jeg tenker at overgangen mellom horn og bassene kan være smoothere p.g.a. 8" kanskje spiller høyere opp i frekvens enn 10"?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.639
    Sted
    Sølvbyen
    De har ikke samme diskant...
    • RF-7 har en større 1,75" (44 mm) titan-kompresjonsdriver med et større Tractrix-horn (8"), som gir mer dynamikk og kapasitet til høyt lydtrykk.
    • RF-5 har en 1" (25 mm) titan-diskant i et litt mindre horn (6,5"), altså en nedskalert versjon.
    Da så. Jeg trodde de hadde samme diskant og horn av en eller annen grunn.

Men det står faktisk at de har 8" horn på sidene til Klipcsh.

Skjermbilde 2025-08-24 kl. 20.23.46.png

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.317
    Det er mye energi i øvre mellomtone ja, helt klart. Av ren nysgjerrighet limte jeg tykk bitumen på baksiden av hornene. Det ryddet opp en masse. Gjorde de litt kjedeligere sånn spontant. Fungerte bedre på lengre lytteseanser.

jeg husker jeg hørte RF7 mk3 da de var nye. Slektskapet til MK1 som jeg hadde hjemme var påfallende. Syntes ikke forskjellen var så stor utenom at energien var betraktelig tonet ned.

skorob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Skal du gå for RF7 på et eller annet tidspunkt, er det viktig å få med seg at Mk3 er betydelig enklere å få til. Både enklere last for forsterkeren, samt en klart snillere klangsignatur. Har testet Mk1 og 3, eid Mk2. Mk3 er i mine ører soleklart best av disse.
    Syns mk3 ble litt .. kjedelig jeg. 🫣 Ikke nok "spetakkel" i mellomtone.. men kan jo skjønne hva du mener også. Mk2 er rimelig livlig 😅

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn