Politikk, religion og samfunn Klimaforskerne regnet rett Hva nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    Tviler sterkt på om man får med Kina på å legge generelle CO2-avgifter på egen vareproduksjon. Det må derfor legges på CO2-avgift i kjøperlandet basert på CO2-utslipp fra produsentlandets energimiks (altså Kina, eller andre) pluss transport. Varer som da enten er produsert med lavere utslipp og/eller mer lokalt vil da få en gunstigere posisjon i markedet selv om de kostet mer i utgangspunktet. Så lenge dette gjøres utelukkende basert på en vares fotavtrykk bør det kunne forsvares innenfor dagens frihandelsvennlige avtaler. Kina (og alle andre fossiltunge land) må da svare med å endre energimiksen innenlands i fossilfri retning, kanskje flytte produksjonen til andre steder eller utvikle ny miljøvennlig transport. Uansett vinner klimaet på det.

    Hvis Glasgow kan ende med noe sånt kan det kanskje være håp. Å drive med pekeleken eller vente på enstemmighet er fånyttes. Vi må ha et ris bak speilet og det må kunne hentes fram ved behov.
    EU arbeider nå med slike endringer, samt krav om at hvite-/brunevarer må kunne repareres enklere, bonus for sirkulærøkonomiopplegg, osv. Men det er "too little and too late".

    Verdensøkonomien går med maks Formel-1 turtall og ingen ønsker å ta foten av gasspedalen, så det er ganske opplagt hvor dette bærer. Vi får håpe på mengder av CONDITIONAL OPTIMISM ...

     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Det er selvsagt ikke nok å elektrifisere privatlivet, men det gjør en forskjell hvis så mange som mulig tar de grepene som han i linken til hardingfele. Poenget der var vel at man kan ha et tilnærmet fossilfritt middelklasseliv uten å måtte ofre spesielt mye.

    Å få næringslivets ulike sektorer fossilfrie er en annen dans. Ta jordbruket for eksempel der jeg jobber. Mye fokus på kua, men moderne landbruk er avhengig av store mengder innsatsfaktorer. Kunstgjødsel, strøm og diesel. De eksemplene på eltraktorer jeg har sett er leketøy i forhold til behovet. En stor traktor som jobber ute på jordet drikker lett opp mot 20 liter diesel i timen. Og den må gå i mange timer i strekk. Skal dette erstattes med dagens batteriteknologi må det utvikles traktorsystemer med dokkingstasjon og hurtig batterbytte der flere batterier lades mens traktoren jobber. Har ikke sett seriøse planer fra traktorfabrikantene om å tilby slikt, men jeg kjenner flere bønder som vil over på sånt når/hvis det kommer. Reduserte drivstoffkostnader og mindre reparasjon/vedlikehold tilkommer også.
    Jordbruket der du jobber er vel en desidert versting på nasjonalt nivå med dyrking på myr.

    Traktoren blir nok en dråpe i klimaregnskapet for dyrkingen av myr på Smøla er noe jeg ser på som like unødvendig som pelsindustrien.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.419
    Antall liker
    35.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jordbruket der du jobber er vel en desidert versting på nasjonalt nivå med dyrking på myr.

    Traktoren blir nok en dråpe i klimaregnskapet for dyrkingen av myr på Smøla er noe jeg ser på som like unødvendig som pelsindustrien.
    Den offisielle versjonen ser slik ut.
    1635868504231.png
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Øystatene i Stillehavet mobiliserer. Presidenten av Palau mener at "Dere kan like godt bombe oss i stedet for å være vitne til vår langsomme undergang."




    For de lavtliggende øystatene er vel toget kjørt allerede?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.097
    Antall liker
    9.398
    Jordbruket der du jobber er vel en desidert versting på nasjonalt nivå med dyrking på myr.

    Traktoren blir nok en dråpe i klimaregnskapet for dyrkingen av myr på Smøla er noe jeg ser på som like unødvendig som pelsindustrien.
    Hvor mye myr blir ødelagt pr. år?
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Flaut?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.838
    Antall liker
    8.810
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Man unngår jo slike priser ved å ikke møte opp.
    I følge en artikkel i Finansavisen i dag - så har Kina 240 kullkraftverk under bygging/planlegging og India har 50 nye på gang.

    Sånn globalt så hadde det kanskje vært bedre å fase ut kull først, deretter olje og så gass.

    Men det er klart - det er gode tider for de som vil hevde moralsk overlegenhet. Her kan man måke ut dommedagsprofetier, oppfordre til handling og sitte rolig på hytta med rødvinen helt uten risiko - man blir ikke avkrevd å gjøre noe mer enn andre, og ingen krever en en praktisk løsning.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.419
    Antall liker
    35.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men det er klart - det er gode tider for de som vil hevde moralsk overlegenhet. Her kan man måke ut dommedagsprofetier, oppfordre til handling og sitte rolig på hytta med rødvinen helt uten risiko - man blir ikke avkrevd å gjøre noe mer enn andre, og ingen krever en en praktisk løsning.
    Kanskje mer relevant: Det kommer ikke til å skje noe som monner før Kina opplever «sosial disharmoni» som følge av gjentatte dødelige hetebølger og feilslåtte avlinger. Selv diktatorer må tekkes folkemeningen for å beholde makten, og på kort sikt er det mye mer «disharmoni» å høste fra energimangel og strømbrudd enn fra noe som skjer flere år frem i tid. Så la de tusen kullkraftverk blomstre!

    Det er heller ikke mye aktuelt i Xi’s aggressive nasjonalisme å la noen få inntrykk av at han lar Vesten bestemme hva han skal gjøre. Det skjer bare ikke, men han holder gjerne klimapolitikken som gissel hvis han tror at det gir ham «leverage» i andre disputter. Så han sender et brev og sier at Kina gjør hva f..n vi selv vil.

    Jeg har aldri hatt så mye til overs for det kinesiske kommunistdiktaturet, 1989-generasjon som jeg er, men jeg liker virkelig ikke Xi’s dreining i autoritær, nasjonalistisk og militaristisk retning, heller ikke at den lovende omleggingen fra kullkraft til fornybart nå ser ut til å være reversert av kortsiktige hensyn. Kunne Trump, så kan vi, kanskje.

    Ikke at det fritar noen andre fra ansvar eller plikt til å handle, men det vil ikke hjelpe så mye uten Kina.
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    2.782
    Torget vurderinger
    1
    Anonym: Den myra på Smøla som er dyrket opp er stort sett dyrket for lenge siden, helt tilbake på 30-tallet under statlig "Ny jord"-prosjekter. Slike prosjekter finner du over hele landet og var et opplegg for å gi folk støtte til å starte gårdsdrift på helt nye steder. Vi har faktisk et eget myrmuseum du kan besøke når du kommer hit. Nydyrkinga varte vel opp til utpå tidlig åttitall før det dabbet av. Altså før det var noe særlig fokus på både global oppvarming og global frihandel. Fra den tid og til nå er antall bruk med intensiv melk- og kjøttproduksjon redusert til en tiendedel av den gang så du kan ta det helt med ro, det er nok jord til alle.

    Og mens du kikker på Asbjørns figur en gang til skal jeg varme noen halvstekte rundstykker fra Coop kjøpt på tilbud siden det var like før de måtte kastes. De er laget i Frankrike. Selvfølgelig.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    2.782
    Torget vurderinger
    1
    Pink Panter: Visste du at vi har forbud mot nydyrking av myr i Norge? Men kun når formålet er å drive jordbruk. Drenering/fjerning av myr til andre formål, som veibygging og boligbygging er tillatt. Så får vel noen forklare hvordan det ene er så mye verre enn det andre. Jeg skjønner det ikke.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.863
    Antall liker
    4.293
    Greit nok. Jeg har 2 barn og 1 barnebarn og tenker det er greit om det forblir med det. Å avfolke Norge løser ikke problemet, der er vi enige. Men man bør definitivt tenke over hva slags kår man føder kommende generasjoner inn i.
    Is i magen, erato.

    Jeg tror kommende generasjoner får et bra liv. Rovdriften på jordkloden kommer til å merkes, bevares. En del goder vi har hatt i overflod kan det bli knapphet på. Men det betyr ikke at det er «game over».

    Det skal bli skikkelig ille før levestandarden blir skrudd tilbake 2-3 generasjoner, f.eks. De som levde da mente stort sett at de levde gode liv. Hvis menneskeheten hadde vært så lite glad i livet, så hadde menneskeheten vært borte før vi fikk fyrt opp det første bålet. Fremtiden byr både på krevende utfordringer og spennende muligheter. Det vil være mye som gjør livet verdt å leve.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Uværet i Tyskland som nylig tok 200 menneskeliv kostet 270 mrd. Noen flere slike så skal det nok bli noe mer utfordrende å få budsjettene i havn enn i dag rundt omkring.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.097
    Antall liker
    9.398
    Pink Panter: Visste du at vi har forbud mot nydyrking av myr i Norge? Men kun når formålet er å drive jordbruk. Drenering/fjerning av myr til andre formål, som veibygging og boligbygging er tillatt. Så får vel noen forklare hvordan det ene er så mye verre enn det andre. Jeg skjønner det ikke.
    Jepp, derfor undres jeg litt over påstanden.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    2.782
    Torget vurderinger
    1
    Pink: Jeg sier jo ikke det. Jeg er jo dundrende uenig! Men resten av samfunnet har altså bestemt seg for at myr til jordbruksformål skal være forbudt, mens det er greit ellers. Målet helliger tydeligvis midlet og jordvernet står like svakt som myrvernet. Det bygges ned rundt 4000 dekar jordbruksareal i året her i landet. De får du aldri tilbake.

    Eller var det Anonyms påstander du mente? I så fall er vi enige. De treffer litt på siden.
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    2.782
    Torget vurderinger
    1
    Larkla; og det er jo en av de store farene ved å ha ventet så lenge med å gjøre noe; vi risikerer nå framover at verden veldig raskt får så mange akutte klimakriser som må løses i tur og orden at det aldri blir tid og krefter/ressurser til å gjøre noe med de bakenforliggende årsakene. Når det brenner og man har mer enn nok med å løpe med vannbøttene er det lite tanker for annet.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.562
    Antall liker
    10.114
    Pink: Jeg sier jo ikke det. Jeg er jo dundrende uenig! Men resten av samfunnet har altså bestemt seg for at myr til jordbruksformål skal være forbudt, mens det er greit ellers. Målet helliger tydeligvis midlet og jordvernet står like svakt som myrvernet. Det bygges ned rundt 4000 dekar jordbruksareal i året her i landet. De får du aldri tilbake.

    Eller var det Anonyms påstander du mente? I så fall er vi enige. De treffer litt på siden.
    Internasjonalt er det forbud på vei over hele fjøla.
    Det er EKSTREMT viktig å ivareta myrer, og det begynner å synke inn hos de fleste regjeringer.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    9.658
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Is i magen, erato.

    Jeg tror kommende generasjoner får et bra liv. Rovdriften på jordkloden kommer til å merkes, bevares. En del goder vi har hatt i overflod kan det bli knapphet på. Men det betyr ikke at det er «game over».

    Det skal bli skikkelig ille før levestandarden blir skrudd tilbake 2-3 generasjoner, f.eks. De som levde da mente stort sett at de levde gode liv. Hvis menneskeheten hadde vært så lite glad i livet, så hadde menneskeheten vært borte før vi fikk fyrt opp det første bålet. Fremtiden byr både på krevende utfordringer og spennende muligheter. Det vil være mye som gjør livet verdt å leve.
    For to generasjoner siden var det greit om man kom seg til Syden annet hvert år. Jeg tror et sånt scenario fort kan være realistisk. Ingen katastrofe om levestandarden og forbruket skrus tilbake til 70 tallet.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.314
    Antall liker
    3.471
    Torget vurderinger
    4
    For den miljøbevisste bonden - det er på gang

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.419
    Antall liker
    35.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For to generasjoner siden var det greit om man kom seg til Syden annet hvert år.
    Nå følte jeg meg rimelig gammel, for det nærmeste jeg og familien kom en «sydentur» i min oppvekst var en tur i Opel Kadett stasjonsvogn til Hamresanden. Det ble med den ene gangen.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.097
    Antall liker
    9.398
    For den miljøbevisste bonden - det er på gang

    Tror du den doningen klarer tunge arbeidsøkter på 12 timer, non-stop?
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.419
    Antall liker
    35.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tror du den doningen klarer tunge arbeidsøkter på 12 timer, non-stop?
    Denne gjør. 1 km skjøteledning på medbragt snelle. Bonde ombord strictly optional.
    1635885480184.jpeg
    Elektrisk drift med max dreiemoment ved null omdreininger er egentlig ganske logisk for en traktor. Det skjer ting på traktorfronten, ser jeg.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    9.658
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå følte jeg meg rimelig gammel, for det nærmeste jeg og familien kom en «sydentur» i min oppvekst var en tur i Opel Kadett stasjonsvogn til Hamresanden. Det ble med den ene gangen.
    Bellahøj i 1960. Deretter Roma i 1970 og Mallorca i 72 på egen hånd.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    9.658
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Utenlands med kompiser i 73 og kjæreste i 75,(Frankrike) deretter første utenlandsferie med kone til Paris i 84, og med unger til Danmark i 87 og 92, samt Sverige i 88. Slik var ferielivet den gang. Moderat jobbreising var det også, minnes turer til Milano, Amsterdam og Paris, samt et par Stockholmsturer de første 5 jobbårene.

    VGøy å reise noe mer enn dette, men den normalen mange har lagt seg til i disse dager er umulig å opprettholde på sikt.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.889
    Antall liker
    11.280
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå følte jeg meg rimelig gammel, for det nærmeste jeg og familien kom en «sydentur» i min oppvekst var en tur i Opel Kadett stasjonsvogn til Hamresanden. Det ble med den ene gangen.
    Ikke at jeg ellers er treg av meg .... men du skrev da nylig "89-generasjonen.." ?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.419
    Antall liker
    35.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke at jeg ellers er treg av meg .... men du skrev da nylig "89-generasjonen.." ?
    Som i at jeg trasket i demonstrasjonstog utenfor den kinesiske ambassaden i juni ‘89. Sekstiåtterne var stort sett ikke født i 1968, de heller.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.863
    Antall liker
    4.293
    Nå følte jeg meg rimelig gammel, for det nærmeste jeg og familien kom en «sydentur» i min oppvekst var en tur i Opel Kadett stasjonsvogn til Hamresanden. Det ble med den ene gangen.
    Vi kom oss helt til Bornholm😎
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    2.782
    Torget vurderinger
    1
    Det var da voldsomt hvor utreiste folk var i ungdommen da! Min pers kom med biltur til Østersund i familiens Renault 12. To voksne og tre unger. Det ble med den ene gangen hos oss også.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Vet ikke om du spør om nasjonale eller lokale ødeleggelser og uansett har jeg ikke svaret men har forstått det som 1/3 av landbrukets utslipp kommer fra den slags ødeleggelser.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.197
    Antall liker
    5.136
    Eg var heilt til Danmark sommaren 1968, så vi var privilegerte. Men så sparte vi til turen ved å ikkje reise på ferie i 1967.
    I oppveksten kjørte vi til Danmark (nesten) hver sommer i fatterns Lada 1500s. Mine første tre flyreiser var i 1989 (Athen, sydentur), 1997 (London, ferietur) og 2005 (San Fransisco, jobbtur). Etter at jeg fikk jobb og egen inntekt i 2005 tok det seg opp.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn