Politikk, religion og samfunn Klimaforskerne regnet rett Hva nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Støtter welds tanker her. I vårt samfunn er barn noe man skaffer seg som en (stort sett) bevisst handling etter å ha vurdert nåtidig og fremtidig livssituasjon for å si det litt pompøst. Man vurderer partner, jobb/inntekt osv før man bestemmer seg. Sedvane og andres og egne forventninger om at ‘sånn skal det være, å få barn er det normale og forventede’ spiller også en rolle. Det som er nytt er at klimaangst kan føres på lista over ting som gjør at man avstår fra å ha barn. Selv om det er svært lite som tyder på at vi direkte får noen alvorlige konsekvenser av dette i Norge de første årene eller tiårene. Likevel, unger som fødes i dag skal leve til neste århundreskifte og det er høyst sannsynlig at de må ut av velstandsbobla vi lever i nå og møte en verden betraktelig mer skakkjørt. Det kommer ikke til å bli noen dans på roser. Det trenger ikke bli så ille, men det kan også bli skikkelig ille.

    Så resonnement blir da: for å spare egne barn for fremtidige sorger og vanskeligheter i en klimagalopperende verden ( og masse egen bekymringer for dem man er glad i) så velger noen å ikke få barn. Man overstyrer eventuelle ønsker om egentlig å få barn, vel vitende om at dette på sikt er det beste.

    Klimaangst er allerede på lista over ting folk går til psykolog for. Følelsen av avmakt overfor klimaproblemene er en del av problemet. Ved å velge å ikke få barn føler noen at de faktisk gjør noe positivt.
    Vi er avhengige av fleire menneske i arbeidfør alder. Det er to måtar å skaffe seg slike på, produsere sjølv eller importere. Problemet er at sluttproduktet er klimaverstingar. Sjølv om vi importerar frå u-land, vil vi oppfostre dei til norske forbrukarar. Importert arbeidskraft til å ta seg av dei tinga vi ikkje orkar, er heller ikkje noka løysing. Likevel er vi her i landet griseheldige med tanke på det som truleg vil komme om nokre tiår....
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.517
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skjønner jo at folk har klimaangst dersom man tror Norge blir så ille å leve i at man ikke ønsker å sette barn til verden for å skåne dem fra en dårlig liv.
    Hvis du tror at det etter hvert dreier seg om tro, tror du feil.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Problemet er todelt. Vestens overflod og overforbruk på den ene siden, og fattige lands store barneflokker, som tilfeldigvis også gjerne vil ha litt av levestandarden til vesten.

    Som med utslipp generelt, der det ikke har så mye å si om Norge legger helt ned, så har det ikke så mye å si om vi slutter å få unger her til lands. Vi har stort sett et nullsum-spill på barnesida. Den store økningen på unger nå for tiden er Afrika - der har det økt formidabelt de siste 30-40 år, uten at de klarer å øke matproduksjonen like mye. Hungersnød og bunnløs fattigdom er resultatet, og jeg tror ikke nødhjelp klarer å fikse dette. Vi kan heller ikke fikse det med å flytte 100 millioner mennesker til Norge.
    0F113A1C-150E-4394-BD92-B9058DB0EB3C.jpeg

    Johan-Kr
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vi er avhengige av fleire menneske i arbeidfør alder. Det er to måtar å skaffe seg slike på, produsere sjølv eller importere.
    Dette er feil Arve.

    De vi har importert så langt har (langt) lavere yrkesdeltakelse enn den eksisterende befolkningen - så de gjør problemet større. I tillegg må det bygges infrastruktur til de (hus, barnehager, skoler, veier, sykehus) som gjør regnskapet enda mer negativt. Norge hadde vært langt bedre rustet mot det meste uten innvandring. Men nå har vi ikke tatt i mot flyktninger for at det skulle gavne oss heller.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvis du tror at det etter hvert dreier seg om tro, tror du feil.
    Du må gjerne forklare hva du mener:

    Det er var en kommentar til dette:
    Så resonnement blir da: for å spare egne barn for fremtidige sorger og vanskeligheter i en klimagalopperende verden ( og masse egen bekymringer for dem man er glad i) så velger noen å ikke få barn. Man overstyrer eventuelle ønsker om egentlig å få barn, vel vitende om at dette på sikt er det beste.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.517
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og min kommentar var en kommentar til at de vitenskapelige bevis nå er ganske utvetydig på at fremtidige generasjoner vil få et vanskelig liv.

    Jeg synes i hvert fall et valg om å forbli barnløs i lys av dette er et forståelig valg.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Og min kommentar var en kommentar til at de vitenskapelige bevis nå er ganske utvetydig på at fremtidige generasjoner vil få et vanskelig liv.

    Som også var en del av ditt innlegg.
    Vel, jeg er optimist av natur - og prøver å gi barna god ballast til å ta med seg videre, så har stor tro på at de får gode liv.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Dette er feil Arve.

    De vi har importert så langt har (langt) lavere yrkesdeltakelse enn den eksisterende befolkningen - så de gjør problemet større. I tillegg må det bygges infrastruktur til de (hus, barnehager, skoler, veier, sykehus) som gjør regnskapet enda mer negativt. Norge hadde vært langt bedre rustet mot det meste uten innvandring. Men nå har vi ikke tatt i mot flyktninger for at det skulle gavne oss heller.
    No var det helst arbeidsinnvandrarane eg tenkte på. Utan desse hadde både helsevesenet og byggebransjen hatt større problem enn kva som er tilfelle no. Kvoteflyktningar vil vel ha positive langtidseffekter, men i fyrste omgang har du rett.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.517
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vel, jeg er optimist av natur - og prøver å gi barna god ballast til å ta med seg videre, så har stor tro på at de får gode liv.
    Da får du definitivt råde de og deres etterkommere til ikke å investere i sjøkanten.

    Heldigvis ser vi at optimismen erstattes av et snev av realisme hos stadig flere.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hvis du tror at det etter hvert dreier seg om tro, tror du feil.
    Levestandard er ikkje det same som lukke. Men ein må sosialiserast bort frå det at høgt forbruk er toppen av lukke. Gunnar Bull -Gundersen er inne på dette når han introduserer omgrepet "Livslykkekolikk" i diktet "Da skikkeligheten kom til byen" på albumet "Ole Bull Show" saman med Ole Paus. Erik Damman peikar på det same etter opphaldet på Samoa: https://tv.nrk.no/serie/mitt-liv/sesong/3/episode/3. Sjølv innan vårt yndlinsfelt hifi, går det an å klare seg utan dei heilt store kostnadane (Jfr STig Arne Skilbrei sine skrotkalle-hifioppsett) Treng vi eigentleg to årlege flyturar til Syden for å vere lukkelege? Må vi køyre bil til jobben? Treng vi importere mat frå andre sida av jordkloda?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Da får du definitivt råde de og deres etterkommere til ikke å investere i sjøkanten.

    Heldigvis ser vi at optimismen erstattes av et snev av realisme hos stadig flere.
    Det er vel fortsatt er veldig marginal gruppe som tror alt går til helvete.
    Som sagt tidligere i tråden - det er flertall i den norske befolkningen for fortsatt oljeleting, og i store deler av verden er dette knapt noe folk bryr seg med.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Statistikken veit eg ikkje, men eg har undervist og kjenner inntil fleire "flyktningeborn" som har svært så flotte jobbar etter å ha vakse opp her i landet. Og eg kjem frå ei lita bygd på yste Vestlandet. (Kjenner naturlegvis også slike det har gått annleis med. Som elles for nordmenn)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.517
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel fortsatt er veldig marginal gruppe som tror alt går til helvete.
    Som sagt tidligere i tråden - det er flertall i den norske befolkningen for fortsatt oljeleting, og i store deler av verden er dette knapt noe folk bryr seg med.
    Det er et stort sprang fra helvete til et liv som er langt vanskeligere enn vi har vendt oss til, som var det jeg kommenterte.

    Og jeg vet at du er i oljebransjen, men selv blant ansatte i Equinor er klimarealismen i ferd med å sige inn. Jeg kjenner mange.


    Essensen i det weld skrev er at vi vet mye mer i dag enn den gang vi tok de livsvalg vi gjorde mhp barn, karriere og feriehus i Florida. Ingen kan anklage noen for det. Men å ikke ta ny kunnskap inn over seg og tenke at det ordner seg nok, er en helt annen greie.

    Alt for mye opprør mot klimarapporter er forankret i et forsvar for egne valg. Gjort er gjort. På tide å tenke fremover.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er et stort sprang fra helvete til et liv som er langt vanskeligere enn vi har vendt oss til, som var det jeg kommenterte.

    Og jeg vet at du er i oljebransjen, men selv blant ansatte i Equinor er klimarealismen i ferd med å sige inn. Jeg kjenner mange.
    Joda, men det du tok tak i først dreide seg jo om å ikke få barn fordi man ikke vil sette barn til verden som vil få et dårlig liv.

    Jeg er heller ikke i oljebransjen uten at det er så relevant for mine meninger her.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.517
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Joda, men det du tok tak i først dreide seg jo om å ikke få barn fordi man ikke vil sette barn til verden som vil få et dårlig liv.

    Jeg er heller ikke i oljebransjen uten at det er så relevant for mine meninger her.
    Greit nok. Jeg har 2 barn og 1 barnebarn og tenker det er greit om det forblir med det. Å avfolke Norge løser ikke problemet, der er vi enige. Men man bør definitivt tenke over hva slags kår man føder kommende generasjoner inn i.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.517
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Levestandard er ikkje det same som lukke. Men ein må sosialiserast bort frå det at høgt forbruk er toppen av lukke. Gunnar Bull -Gundersen er inne på dette når han introduserer omgrepet "Livslykkekolikk" i diktet "Da skikkeligheten kom til byen" på albumet "Ole Bull Show" saman med Ole Paus. Erik Damman peikar på det same etter opphaldet på Samoa: https://tv.nrk.no/serie/mitt-liv/sesong/3/episode/3. Sjølv innan vårt yndlinsfelt hifi, går det an å klare seg utan dei heilt store kostnadane (Jfr STig Arne Skilbrei sine skrotkalle-hifioppsett) Treng vi eigentleg to årlege flyturar til Syden for å vere lukkelege? Må vi køyre bil til jobben? Treng vi importere mat frå andre sida av jordkloda?
    Litt paradoksalt at man må reise til Samoa for å skjønne dette.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.909
    Antall liker
    11.300
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Om vi trenger importere mat fra andre sida av jordkloden..... er vel litt sånn tja... men vi kan jo begynne med å la være å sende norske råvarer til andre sida av kloden for bearbeiding og retur hit...
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.517
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Problemet er jo at det er billigere fordi forurensning er gratis. Men det vet du selvsagt.

    Men stemmer det at utslipp fra internasjonal flytrafikk fra eller til Norge er unntatt beregningene av norske utslipp?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Litt paradoksalt at man må reise til Samoa for å skjønne dette.
    Eg var på luksusferie til Solvorn, Walaker hotell (eldste hotell i noreg, sa dei). Veldig bra. Litt dyrt (på ei lærarløn), men så hadde vi berre ei overnatting. Men full matpakke (kortreist) og vinpakke (ikkje fullt så kortreist, bortsett frå sideren, som var frå bygda.) Eit ferietips å ta med kona på, om du har råd.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.517
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har hørt om stedet. Men etter å ha besøkt masse slekt i Vesterålen i sommer for første gang på litt for mange år med påfølgende full pakke på Kvitnes får det holde for en stund. Kortreist mat så det holder!

    Og så skal jeg på Baresammen med noen få av de nærmeste kollegene en av de nærmeste dagene fra en jobb jeg har pensjonert meg fra etter 30 år. . Mye ubrukte representasjonsbudsjetter etter Corona en. Gleder meg storlig, kanskje mest til samvær med ekskollegene!

    Det får holde er jeg redd....
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.517
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg likte arbeidslivet veldig godt og sto til 69 år og 11 mnd. Men etter en tilpasningsperiode trives jeg som pensjonist og får gjort unna ting som arbeidslivet satte på vent. Alt har sin tid.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Om verden skal nå 1.5 graders målet må vi ha mindre CO2 i atmosfæren, er ikke det riktig oppfattet?
    Så om vi fortsetter å etterspørre og forbruke energi fra fossile kilder i samme omfang i dag er vi ikke i nærheten av å nå målet, ikke sant?

    Jeg leste nettop at Kina nylig økte forbruket av kull, som er den forbrenningen som gir det høyeste CO2-utslippet, til rekordnivåer rett i forkant av klimatoppmøtet i Glasgow der de selv ikke deltar. En av grunnene er at fabrikkene går for fullt igjen, etter en nedgang i produksjonen som følge av pandemien.

    Mitt spørsmål er; hvorfor fortsetter vi i EU og USA å etterspørre varer produsert i Kina i samme grad som før til tross for at vi vet at produksjonen er skitten, og frakten likeså? Burde vi ikke få ned etterspørselen av ting og tang vi strengt tatt ikke trenger og dermed bidra til lavere energiforbruk?

    Landene som deltar på klimatoppmøtet må legge frem nasjonale tiltak mht 1.5 graders målet. Hvem har ansvaret for forurensningen som skyldes transport? Hvorfor tør ingen ta opp problemet med eksport/import av varer med unødig lang frakt. Hvorfor lar vi det være lønnsomt å produsere en sykkel i Kina fremfor å produsere den selv?

    Et tiltak for EU kunne i så måte være å avgiftsbelegge import fra andre kontinenter på en sånn måte at det ble mer lønnsomt å flytte produksjonen hjem. Vi må nok være villig til å ofre en god del økonomisk vekst om vi skal ta klimaet på alvor. Kommer møtet i Glasgow til å endre på noe overhodet?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.712
    Torget vurderinger
    2
    Om verden skal nå 1.5 graders målet må vi ha mindre CO2 i atmosfæren, er ikke det riktig oppfattet?
    Så om vi fortsetter å etterspørre og forbruke energi fra fossile kilder i samme omfang i dag er vi ikke i nærheten av å nå målet, ikke sant?

    Jeg leste nettop at Kina nylig økte forbruket av kull, som er den forbrenningen som gir det høyeste CO2-utslippet, til rekordnivåer rett i forkant av klimatoppmøtet i Glasgow der de selv ikke deltar. En av grunnene er at fabrikkene går for fullt igjen, etter en nedgang i produksjonen som følge av pandemien.

    Mitt spørsmål er; hvorfor fortsetter vi i EU og USA å etterspørre varer produsert i Kina i samme grad som før til tross for at vi vet at produksjonen er skitten, og frakten likeså? Burde vi ikke få ned etterspørselen av ting og tang vi strengt tatt ikke trenger og dermed bidra til lavere energiforbruk?

    Landene som deltar på klimatoppmøtet må legge frem nasjonale tiltak mht 1.5 graders målet. Hvem har ansvaret for forurensningen som skyldes transport? Hvorfor tør ingen ta opp problemet med eksport/import av varer med unødig lang frakt. Hvorfor lar vi det være lønnsomt å produsere en sykkel i Kina fremfor å produsere den selv?

    Et tiltak for EU kunne i så måte være å avgiftsbelegge import fra andre kontinenter på en sånn måte at det ble mer lønnsomt å flytte produksjonen hjem. Vi må nok være villig til å ofre en god del økonomisk vekst om vi skal ta klimaet på alvor. Kommer møtet i Glasgow til å endre på noe overhodet?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ok, så dersom begge bilene, huset, hytta og båten går på strøm - så ordner det seg.
    Nytt perspektiv for meg.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det blir selvsagt vel enkelt - vi deltar i en energiutveksling med EU så en del av energien vår er uren selv om den tas ut av en stikkontakt. Energiforbruket må ned, det er saken. For å få det til må energi bli dyrere (eller helt ren selvsagt, men det er jo et stykke unna).
    Om du må velge mellom å holde huset varmt eller å kjøpe deg en ny jakke finner du kanskje ut at jakka duger en sesong til. Er det dit vi må?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.712
    Torget vurderinger
    2
    Det blir selvsagt vel enkelt - vi deltar i en energiutveksling med EU så en del av energien vår er uren selv om den tas ut av en stikkontakt. Energiforbruket må ned, det er saken. For å få det til må energi bli dyrere (eller helt ren selvsagt, men det er jo et stykke unna).
    Om du må velge mellom å holde huset varmt eller å kjøpe deg en ny jakke finner du kanskje ut at jakka duger en sesong til. Er det dit vi må?
    Nei. Vi utveksler energi med utlandet, men kun en liten brøkdel i forhold til norsk totalkonsum. Det aller, aller meste som kommer ut av stikkontaktene her hjemme er fornybar energi. Det vi derimot utveksler med utlandet er grønne sertifikater, der vi bytter dyr norsk vannkraft mot billigere kull- og atomkraft, på papiret. Men elektronene er himavla og brukes også her hjemme.

    I 2019 nullet de hverandre ut, for eksempel (import/eksport).

    Skjermbilde 2021-11-02 kl. 13.23.06.png
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.801
    Antall liker
    2.785
    Torget vurderinger
    1
    Det er selvsagt ikke nok å elektrifisere privatlivet, men det gjør en forskjell hvis så mange som mulig tar de grepene som han i linken til hardingfele. Poenget der var vel at man kan ha et tilnærmet fossilfritt middelklasseliv uten å måtte ofre spesielt mye.

    Å få næringslivets ulike sektorer fossilfrie er en annen dans. Ta jordbruket for eksempel der jeg jobber. Mye fokus på kua, men moderne landbruk er avhengig av store mengder innsatsfaktorer. Kunstgjødsel, strøm og diesel. De eksemplene på eltraktorer jeg har sett er leketøy i forhold til behovet. En stor traktor som jobber ute på jordet drikker lett opp mot 20 liter diesel i timen. Og den må gå i mange timer i strekk. Skal dette erstattes med dagens batteriteknologi må det utvikles traktorsystemer med dokkingstasjon og hurtig batterbytte der flere batterier lades mens traktoren jobber. Har ikke sett seriøse planer fra traktorfabrikantene om å tilby slikt, men jeg kjenner flere bønder som vil over på sånt når/hvis det kommer. Reduserte drivstoffkostnader og mindre reparasjon/vedlikehold tilkommer også.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.801
    Antall liker
    2.785
    Torget vurderinger
    1
    Og vi kunne gjøre der enklere for folk og bedrifter å montere solcelleanlegg. Kjenner noen bønder som har investert opp mot en million i solceller på fjøstakene sine. De melder alle som en om motvilje og sendrektighet fra det lokale kraftselskapet. Det er tydelig at de ikke liker utviklinga med lokal kraftproduksjon. Her må staten inn med langt bedre retningslinjer slik at lokal kraftproduksjon stimuleres og ikke motarbeides.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Mye man ikke vet, takk for info.
    Men klimaproblemet er et globalt problem, så tilbake til Kina-spørsmålet; Kina slipper ut dobbelt så mye CO2 og fire ganger så mye som EU. Jeg går utifra at mye av dette skyldes fabrikker der man produserer ting og tang for forbrukere i EU og USA.
    Landene forplikter seg til tiltak i egne land, men hvem tar ansvar for utfordringene knyttet til transport av varer, import/eksport?

    Norge slutter ikke å produsere olje/gass om det finnes etterspørsel og det samme gjelder nok for de kinesiske fabrikkene.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.712
    Torget vurderinger
    2
    Øystatene i Stillehavet mobiliserer. Presidenten av Palau mener at "Dere kan like godt bombe oss i stedet for å være vitne til vår langsomme undergang."

    Presidenten i stillehavsstaten Palau, Surangel S. Whipps, holdt et av de sterkeste innleggene på klimatoppmøtet i Glasgow tirsdag. De fleste av øyene i Palau er koralløyer og er truet av havstigningen som følger av den globale oppvarmingen.
    – Ærlig talt, det er ingen verdighet i en sakte og pinefull død. Dere kan like godt bombe oss i stedet for å være vitne til vår langsomme undergang, sa han fra talerstolen.
    Whipps krevde på vegne av øystatene at verdens rike land øker beløpet de skal gi til fattige fra 100 milliarder dollar til de 4000 milliarder dollar som Verdensbanken sier at er nødvendig.
    – Den brennende solen gir oss en utålelig varme, den varmere havet invaderer oss, de sterke vindene blåser oss omkring, våre ressurser forsvinner foran øynene på oss og fremtiden blir stjålet fra oss, var hans triste og poetiske beskrivelse av situasjonen i Palau.

     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.801
    Antall liker
    2.785
    Torget vurderinger
    1
    Tviler sterkt på om man får med Kina på å legge generelle CO2-avgifter på egen vareproduksjon. Det må derfor legges på CO2-avgift i kjøperlandet basert på CO2-utslipp fra produsentlandets energimiks (altså Kina, eller andre) pluss transport. Varer som da enten er produsert med lavere utslipp og/eller mer lokalt vil da få en gunstigere posisjon i markedet selv om de kostet mer i utgangspunktet. Så lenge dette gjøres utelukkende basert på en vares fotavtrykk bør det kunne forsvares innenfor dagens frihandelsvennlige avtaler. Kina (og alle andre fossiltunge land) må da svare med å endre energimiksen innenlands i fossilfri retning, kanskje flytte produksjonen til andre steder eller utvikle ny miljøvennlig transport. Uansett vinner klimaet på det.

    Hvis Glasgow kan ende med noe sånt kan det kanskje være håp. Å drive med pekeleken eller vente på enstemmighet er fånyttes. Vi må ha et ris bak speilet og det må kunne hentes fram ved behov.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn