Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.970
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Traverne har lagt seg for kvelden.

Viktor Kalabis Komplette strykekvartetter, dobbelCD på Praga.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.442
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det var et flott omslagsbilde, erato!

Fikk lurt inn en strykekvartett før leggetid i går:
    Haydn op. 33/1 i H-moll, spilt av Quatuor Mosaiques.

Et av mine første strykekvartettplatekjøp dette. Begynner å bli noen år siden, gitt.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.970
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Det var et flott omslagsbilde, erato!

Fikk lurt inn en strykekvartett før leggetid i går:
    Haydn op. 33/1 i H-moll, spilt av Quatuor Mosaiques.

Et av mine første strykekvartettplatekjøp dette. Begynner å bli noen år siden, gitt.
    Så lenge det ikke blir det siste. Du har fått med deg at Hagenkvartetten har begynt å spille inn for det lille plateselskapet Myrios? Og at det er ny plate ute?

LUDWIG VAN BEETHOVEN
    String Quartet in E minor, Op. 59 / 2 "Razumovsky"

WOLFGANG A. MOZART
    String Quartet in E flat major KV428 (421b)

ANTON WEBERN
    Five Movements, Opus 5
    Bagatelles, Op. 9

Hagen Quartett

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.442
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det hadde jeg ikke fått med meg. Den der må jeg jo ha, selv om jeg har deres DG-innspilling av KV428 fra før. Danke schön!

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Ikke jeg heller. En god nyhet på morgenkvisten. Var det ikke du som fant ut at det foreligger to forskjellige innspillinger av K 428 på DG, Valentino? Med målinger og greier? Uansett er denne musikken noe av det sterkeste Mozart skrev. Programmet ellers er også helt prima. Takk til nett-atleten erato.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.174
    Sted
    Trondheim
    Her går det på Raff i morgentimene:

Akurat nå "Abends, Rhapsodie op. 163b". Har hørt et par verk fra denne boksen som inneholder hans 11 symfonier + litt til, og det holder mål i massevis. Hvorfor spilles ikke slik musikk? Tchaikovsky og Grieg er greit nok, men dette står ikke tilbake for de to komponistene i det hele tatt. Konservativ romantisk musikk som burde passe for et bredt publikum.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.442
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    awe skrev:
    Var det ikke du som fant ut at det foreligger to forskjellige innspillinger av K 428 på DG, Valentino? Med målinger og greier?
    KV421 var det. Det var jeg og StigErikTangen som mente at minuettoen på originalutgivelsen og utgivelsen i 7CD samleboksen låt ulikt. Vi sammenliknet waveformer og konkluderte med at de to utgivelsene måtte være splicet sammen fra ulike tagninger.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.032
    Sted
    Market Snodsbury
    Av og til er musikk som dop. Skikkeleg elendig morgon i dag, alt på tverke. Så: Schumanns fjerdesymfoni på T-banen til jobb, og tredjesymfonien etter at eg hadde funne meg kaffi. Ah. Brått fall alt saman på plass att.

Gardiner og Orchestre Revolutionnaire et Romantique, sjølvsagt. Finst òg i den flotten "Schumann: The Masterworks" 35CD-boksen DG gav ut i fjor.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    vagstol skrev:
    Av og til er musikk som dop. Skikkeleg elendig morgon i dag, alt på tverke.
    Håper alt ordner seg :)
    Jepp, musikk ER dop. Bare å se på musikksidene her på sentralen.

Selv er jeg dopet på Callas i dag:
    Callas; Portretterer Verdi`s heltinner på gammel tung Columbia vinyl.

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Her går det på Raff i morgentimene:

Akurat nå "Abends, Rhapsodie op. 163b". Har hørt et par verk fra denne boksen som inneholder hans 11 symfonier + litt til, og det holder mål i massevis. Hvorfor spilles ikke slik musikk? Tchaikovsky og Grieg er greit nok, men dette står ikke tilbake for de to komponistene i det hele tatt. Konservativ romantisk musikk som burde passe for et bredt publikum.
    Raff må sjekkes ut. Nå synes jeg du har enormt mange spennende musikker utenfor allfarvei otare. Regner med at vi bare har fått sett en liten flik av det du har i heimen.

Som nevnt tidligere er jeg sulteforet på på nye musikker, men når det ramler inn 2 1/2 kasse med vinyl her- og med mange av de store gamle heltene i, blir det til at jeg prøver å spille gjennom noe av det med en gang. Så da ble det en Callas til:
    Callas; Utdrag fra Verdi`s Rigoletto

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.174
    Sted
    Trondheim
    Jeg er faktisk ganske konvensjonell og kjøper alt for tradisjonelt. I det siste har det blitt mange store bokser, og da blir det mye nye versjoner av kjent musikk, men innimellom blir jeg mer utforskende.
    Raff så jeg nevnt på en annen musikkside, så jeg tenkte at det kunne være spennende. Det blir litt for snevert å høre Tchaikovskys 4. symfoni for 50ende gang.
    For tiden prøver jeg å ta med meg ukjente tsjekkiske komponister hver gang jeg er i Praha. Derfor er det blitt litt Jiranek, Jacub, Kalabis, Vycpalek, Feld o.l. i det siste. Nå som de store boksene stort sett er i hus skal det bli mer spennende utvalg etter hvert.

BTW - du vet jo hvor jeg bor, så det er bare å stikke innom når du har tid.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.970
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Spennende på Hyperions' please buy me nå (lenge siden jeg har handlet der nå). Bestillte disse i går:

Jeg er fortsatt svært interessert i barokkopera og bare den siste måneden har Handels Arianna in Creta (strålende innspilling på MDG, billig på amazon.com), Vivaldis Tito Manlio og Arnes Artaxerxes (på Linn) ramlet inn.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    awe skrev:
    Var det ikke du som fant ut at det foreligger to forskjellige innspillinger av K 428 på DG, Valentino? Med målinger og greier?
    KV421 var det. Det var jeg og StigErikTangen som mente at minuettoen på originalutgivelsen og utgivelsen i 7CD samleboksen låt ulikt. Vi sammenliknet waveformer og konkluderte med at de to utgivelsene måtte være splicet sammen fra ulike tagninger.
    Slik var det. Godt jobbet. Ingen kvartett skiller vannene som Hagens på dette nettstedet, men vi i ja-gjengen synes en nyutgivelse er høyst betimelig.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Camilla Wicks spiller Brustad (#4) og Walton sammen med Oslofilharmonikerne:

Folkebiblioteket er fullt av god musikk...
    B

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    Ny boks i postkassen i dag, fortsetter med Schubert: Piano Sonata in A, D.664

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.970
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    berxter skrev:

B
    Vi hadde virkelig trengt komplette sykluser av Brustads fiolinkonserter og kvartetter.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    På jakt etter mer av Schuberts pianomusikk fant jeg denne som stort sett har samlet støv siste 10 år. Kjøpte en del Originals på den tiden, kjekt å "oppdage" musikk i sin egen samlingen.

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.970
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Å ha oversikt over samlingen er en overvurdert øvelse. Overraskelser i egen hylle er flott!

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    Har mistet oversikten enda mer nå da det er kjøpt inn endel bokser siste året (flere hundre cder) så det burde være mulighet for å oppdage mye bra musikk fremover.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    berxter skrev:
    B
    Vi hadde virkelig trengt komplette sykluser av Brustads fiolinkonserter og kvartetter.
    Det har du sikkert helt rett i; jeg har ingen erfaring med kammermusikken hans, men det bør jeg altså skaffe meg...
    Nå går Charpentiers Messe de M. de Mauroy:

B

Vedlegg

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    erato skrev:
    Å ha oversikt over samlingen er en overvurdert øvelse. Overraskelser i egen hylle er flott!
    Den kjedelige overraskelsen (i dette tilfellet) er hvis den CD'en man finner er en man har kjøpt på nytt igjen :)

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11

Scelsi himself på piano! Et aldeles bisarro opptak av “Krishna e Radha” som vel er mer kuriøst enn vakkert, men det er artig å høre komponisten spille egen musikk.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Telemanns Tafelmusik spilt av Goebel (Göbel?) & co. Jeg vet ikke om jeg gidder alle cd-ene, men begynner med den første:

B

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Startet tidligere i dag med denne perlen av en innspilling:
    Delius; Konsert for cello og orkester - du Prè, og det nydelige kor og orkesterverket Songs of Farewell Begge verker fremført av Royal Philharmonoc Orchestra og Malcolm Sargent. Koret på Songs var The Royal Society

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Joda, er nok på cellokjøret igjen.....
    Så da ble denne plukket frem også:
    Britten; Cello Symphony op.68, Haydn; Cello concerto in C - Rostropovich - English Chamber Orchestra - Britten
    Denne cello symfonien er en fantastisk morsom sak, full av musikalske krumspring. Jeg smiler fra øre til øre av å høre på slikt. Og så er det nærmest selvfølgelig fremført på en overlegen musikalsk og teknisk måte. Innspillingen er det heller nada å utsette på. ffss. Uhyre åpent landskap. Bravo!

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn