Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gunzi skrev:
    emotikon skrev:
    Slutter av dagen med denne:
    Schubert; Fantasie f-moll, Andantino varie` h-moll, Grand Rondeau A-dur, Ecossaises - Elana og Emil Gilels
    Me like!!
    Litt av noen samlinger du harver med deg når du er på hjemtraktene Emotikon!!!
    Mee toooo ;)
    Nå ja, denne Gilels plata- og noen andre med ham ble funnet i Trheim.

Startet nok en lyttedag med denne- fra sunnmørekontoen;
    Berlioz; Carnaval Romain, Lizt; Les Prèludes, Weber; Invtation à la valse, Rimsky-Korsakov; Capriccio aspagnol - CPO - Ancerl

Fantastisk orkester på den tiden Ancerl holdt på med dem. Og Supraphon kunne sakene sine. Men av og til skinner det nok, etter min smak- igjennom at dette er østeuropeisk smak på klanger og frasering, på godt og vondt.

Vedlegg

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Har stereo-utgaven av Karajan/Philharmonia/EMIs Sibelius 5. Helhjertet anbefaling av denne lidenskapelige, men også gjennomarbeidede versjonen. Gedigent orkesterspill, med friskhet og spontanitet. Det finnes tolkninger som legger mer vekt på den veldige arkitekturen i dette mesterverket, særlig i siste sats, men her er det så absolutt rom for flere innfallsvinkler. Maazel/Pittsburgh/Sony gir deg struktur/oppbygning, flott lyd og uimotståelig klangbehandling, koblet med nr.4 av minst samme kvalitet.

For vinylhoder er det kanskje mer fristende å prøve Maazels syklus med VPO på super Decca-vinyl, men tolkningene her har ikke den samme helheten - som er så avgjørende i Sibelius. Såre subjektivt vurdert, selvfølgelig.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    awe skrev:
    Har stereo-utgaven av Karajan/Philharmonia/EMIs Sibelius 5. Helhjertet anbefaling av denne lidenskapelige, men også gjennomarbeidede versjonen. Gedigent orkesterspill, med friskhet og spontanitet. Det finnes tolkninger som legger mer vekt på den veldige arkitekturen i dette mesterverket, særlig i siste sats, men her er det så absolutt rom for flere innfallsvinkler. Maazel/Pittsburgh/Sony gir deg struktur/oppbygning, flott lyd og uimotståelig klangbehandling, koblet med nr.4 av minst samme kvalitet.

For vinylhoder er det kanskje mer fristende å prøve Maazels syklus med VPO på super Decca-vinyl, men tolkningene her har ikke den samme helheten - som er så avgjørende i Sibelius. Såre subjektivt vurdert, selvfølgelig.
    Joda, awe - Karajan hadde det inn imellom- er muligens i ferd med å omsider "oppdage" ham. :)

Nå må jeg bare bruke ett engelsktalende uttrykk:
    Wow - I'm blasted!!
    Denne versjonen av Dvo?ák; Symf. nr.8 op.88 - LSO - Kertesz er den råeste versjonen jeg kjenner til. Her går det så spytt og andre sekreter fyker ut av instrumentene- og det er ikke av messingen... ;D
    Lekkert sobert der det skal være det. Det motsatte i ff partiene- og likevel klokkeklart. Klangene er hele veien gjennomført lagt ut i fantastiske gjennomsiktige fargepaletter- og igjen; til og med i ff partiene.
    Nei, dette var moro.

Nevnte jeg det? Nei det gjorde jeg ikke, dette er deff en Decca ffss innspilling.

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    Nr.1 fra et av de mange gode tilbudene som er tilgjengelig innen klassisk musikk for tiden. (løp og kjøp)
    EDIT: Fortsetter likegodt med nr.2.

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Bernstein i Mahler tok meg litt tid Minutten, men kom som ett skudd- på noen av symfoniene.

Jeg måtte koble av nå fra "tunge musikker" så da ble denne plukket frem fra bunken i sted:
    Gershwin; Rhapsody in Blue, An American in Paris - CSO/NYP - Bernstein
    Dette kunne Bernstein. Lekkert pianospill fra denne genrens mester.

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    emotikon skrev:
    Bernstein i Mahler tok meg litt tid Minutten, men kom som ett skudd- på noen av symfoniene.
    Er ikke noe Mahler ekspert, men dette faller som lett å like for meg. Nr.2 som jeg spiller nå er veldig bra.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.162
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har kjøpt boksen, men ikke rukket å høre så mye på den. Nå klavermusikk av Klaus Egge:

B

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mahler med Bernstein og New York ?
    Joda, der er jeg helt varm. Har kjøpt CD-boksen, og flere på vinyl fra før. Det begynte med 3eren, og den setter jeg på nå. Min mest spilte Mahler, tror jeg.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    Det lille jeg har hørt av Weinberg har vært bra. (Noen symfonier og fiolinsonater på Chandos). Noen anbefalinger?

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Litt klavermusikk etter frokost i dag;
    Mozart; Klaverkonsert nr.20 d-moll og 23 A-dur - Annie Fischer - PHO - Boult
    Mitt første møte med Annie Fischer. Etter det lille jeg har hørt her i disse to konsertene, så virker det som om Mozart er noe hun behersker. Frasering og lekende lett spill tiltaler meg i disse.
    Hmmm...mulig jeg bør se etter flere plater med henne.

Vedlegg

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    932
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Annie Fischer er flott !
    Ujålete og musikalske presentasjoner uten sminke. Jerndame som ikke likte studio.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.957
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Minutten skrev:
    Det lille jeg har hørt av Weinberg har vært bra. (Noen symfonier og fiolinsonater på Chandos). Noen anbefalinger?
    Plata med konserter, også på Chnados er veldig bra. Strykekvartettene (4 CDer så langt, særlig vol 1, og fiolinsonatene på cpo, 1 CD så langt, anbefales).

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    emotikon skrev:
    Litt klavermusikk etter frokost i dag;
    Mozart; Klaverkonsert nr.20 d-moll og 23 A-dur - Annie Fischer - PHO - Boult
    Mitt første møte med Annie Fischer. Etter det lille jeg har hørt her i disse to konsertene, så virker det som om Mozart er noe hun behersker. Frasering og lekende lett spill tiltaler meg i disse.
    Hmmm...mulig jeg bør se etter flere plater med henne.
    Anbefaler denne:

Er også gitt ut på cd:

Spotify:http://open.spotify.com/album/5eLeQhOdViffUj0KuTAdg1

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takker for linken Minutten. Skal lyttes nøyere til ved anledning.

Her har dagen gått mellom tv-avdelingen og musikk-avdelingen i stua.
    Dette var også for meg en ny solist og ett nytt Ravel stykke:
    Lalo; Symphonie espagnole, Ravel; Tzigane - Ida Haendel (fiolin) - CPO - Ancerl
    Haendel har en lekker klang i instrumentet sitt som får de lyseste tonene til å flyte ut i rommet på en ytterst betagende måte. Hun spiller på en slik måte at jeg tror på henne i Tzigane. Men i Symphonie espagnole blir det litt for "snillt" synes jeg.
    Lyden er i superb Supraphon analog kvalitet fra 1974.

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.162
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dette får duge som taffelmusikk i dag:

Aldeles utmerket.
    Og etterpå bind 2.

B

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Purcells "The Fairy Queen" på STV2 klokken 20.00

5.1 lyd.

Fra Glyndebourne, med William Christie som svinger staven - skal være meget velansett forestilling.

A Spectacular Purcell:
    http://www.operatoday.com/content/2009/06/glyndebourne_a_.php

Henry Purcell : The Fairy Queen

Singers include Carolyn Sampson, Lucy Crowe, Claire Debono, Miriam Allan, Anna Devin, Ed Lyon, Sean Clayton, Andrew Ward, Robert Burt, Andrew Foster-Williams, Lukas Kargl, Adrian Ward and Desmond Barrit. William Gaunt (Theseus), Terrence Hardiman (Egeus), Oliver Kieran Jones (Lysander), Oliver Lesueur (Demetrius), Susana Wise (Hermia), Helen Bradbury (Helena), Sally Dexter (Titania), Joseph Millson (Oberon), Jothan Annan (Puck), Paul McCleary (Quince), Brian Pettifer (Snug), Roger Sloman (Starveling) Jack Chissick (Snout). Orchestra of the Age of Enlightenment. Conductor: William Christie. Director: Jonathan Kent. Designs: Paul Brown. Lighting: Mark Henderson. Choreography: Kim Brandstrup. 25th June, 2009, Glyndebourne, England.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.432
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Startet dagen med Brahms' strykesekstett op. 18. Den "nye" Talichkvartetten med ekstrahjelp gjør den flott. Herlig musikk og musisering.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha slått opp en god kopp kaffe, startet jeg rimelig heftig i dag;
    Nielsen; Symph. no3 op27 - RDO - Bernstein i ett opptak fra 1965.
    Steike for ett supert opptak av cellogruppen i orkesteret. Eller kan det rett og slett være oppsettet mitt som takler dette på en ok måte...? ;)

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.957
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Flott plate det der. Har den både på LP og CD; dette var min oppvåkning til Nielsen på 70-tallet.

Her spilles Piazzolla:

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Forbauser meg ikke i det hele tatt erato ;)

Må vel snart skru på glanekassa- noe langrenn på gang. Men før det rakk jeg å konstantere at disse utgavene av
    Tschaikovsky; 1812 op.49, Marche Slave op.31 - BPO - Karajan var en gedigen skuffelse.
    Hele orkestere måtte hatt en jæ....dårlig dag på jobben. Messingen høres ut som om de nettopp hadde blitt hentet på den lokale puben og fraktet i svartemarja etter en alt for lang natt der og plassert rett på podiet for opptak. Mistenker at Karajan ble fraktet sammen med dem.....
    Strykerne sitter jo og vibber tilbakelent verre en verst. Frasering og intonasjon fra helvete.
    Hvordan kunne en slik plate bli gitt ut på ett så supert vinylformat som denne utgivelsen er??
    Joda, jeg har stått opp på rettfoten i dag. "Ikke sint- bare skikkelig skuffet"
    Spennt på å snu denne plata senere i dag....

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    baluba skrev:
    Fylla har skylda! 8)
    Ofte har den nok det.... ;D

2.siden med Overturen fra Romeo og Juliet var hakket bedre av orkesteret. Det hele virker uforløst. Flatt og kjedelig i fargepaletten. Kommer seg i siste del. Men den store glidende overgangen til "molto legato" uteble nesten, til min store skuffelse. Jeg vil ha det litt sånn der "Spartacusaktig" når det først skal være. Karajan kunne tatt`n lenger ut.
    Mulig de hadde veldig kort frist på å få spillt inn disse musikkene...?

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.180
    Torget vurderinger
    4
    Har enda ikke fått helt taket på opera men det er ikke mye å si på stemmen iallfall, cd 46 fra den røde 111DG boksen spilles nå:

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nok en versjon av denne cellokonserten i hus. Og hvilken opplevelse av det hele!
    Dvo?ák; Cellokonsert h-moll op.104 - Rostropovitsch - GRSO UdSSR - Khaikin
    Rostropovitsch må da her være på sitt beste. Han koser med notene og former musikken på beste østreuropeiske vis. Klisje; men "hjerte&smerte" dekker noe av det. Når han spiller disse ned og oppgangene som ender med verdens fineste trille lengst nede på gripebrettet mot slutten av siste sats - ja da vet en at dette er finalen på en stor fremføring.
    Og bare det å høre på denne spesielle innspillingen gir meg en utrolig følelse av nærhet og det å være på konsert. Til og med en ultranervøs solohornist, som vet at mikrofonen står ubehagelig nært sjalgstykket - får en med seg her.
    Når kan dette være innspillt monn tro?

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.162
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kirkemusikk av John Rutter:

Den eneste jeg har av ham. Det får jeg kanskje gjøre noe med.

B

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.166
    Sted
    Trondheim
    Denne:

Kormusikk av Sir George Dyson. Akkurat nå Nebuchadnezzar. Snilt tonespråk. Morsomt å høre på litt ny musikk også, ikke bare de gamle traverne.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.957
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Morsomt å høre på litt ny musikk også, ikke bare de gamle traverne.
    Apropos:

Grazyna Bacewics første klaverkvintett fra 1952 nå. Intens, dyptfølt musikk med innslag av både Bartok og Ernst Bloch.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Beethoven: Missa Solemnis
    Karl Böhm i Wien

Klemperer og Philharmonia ligger her og venter.
    Gamle travere på rekke og rad :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn