Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Min favorittinnspilling av dette verket, også her i påvente av 30km:
    Shostakovitsch; Symp. no.12 - Leningrader Philharmonie - Mrawinskij
    Snakk om kontraster turbo/hjertesmerte.
    Så får en bare bære over med surt spill her og der - i "typisk" god gammel østeuropeisk stil. Her gjør det absolutt ingen ting, da det musikalsk er- suverent.

Så nå er jeg klar :)

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.739
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det snurres vinyl i solskinn her også, nå Lorin Maazel med New Philharmonia og Ambrosian Singers i en nydelig innspilling av Ein Deutches Requiem av Brahms.

J.

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.149
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Solskinn? Her laver det ned med hvitt stoff, og vinden kommer fra NV... Nå, forøvrig hører jeg på Hummels messe i b og messe i d, dirigert av Hickox. Det er mulig at jeg har nevnt den før, men likevel:

B

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    ottone skrev:
    Rubinstein spiller vekjent Chopin
    Dynagroove? Jeez ottone, du vet bedre enn som så nå? :)
    Men vi tar gjerne et oppfriskingskurs i en eller annen RCA-tråd, Historisk-tråden eller noe annet.

Neida, seriøst, det hadde vært moro å høre hva du synes om lydkvaliteten i disse universelt skikkelig utskjelte reissuene av Living Stereo-utgivelser.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.739
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    ottone skrev:
    Rubinstein spiller vekjent Chopin
    Dynagroove? Jeez ottone, du vet bedre enn som så nå? :)
    Men vi tar gjerne et oppfriskingskurs i en eller annen RCA-tråd, Historisk-tråden eller noe annet.

Neida, seriøst, det hadde vært moro å høre hva du synes om lydkvaliteten i disse universelt skikkelig utskjelte reissuene av Living Stereo-utgivelser.
    :)
    Her tar vi stort sett imot det som reker forbi av klassisk bruktvinyl, og da flere av mine lokale kilder er så billige behøver jeg ikke være kresen. Det som ikke fyller kravene (det er faktisk ikke mye) går rett til loppemarkedet neste vår. Har ikke lagt merke til før nå at dette er fra LSC, og det er nytt for meg at Dynagroove er reissue av LS. Absolutt interessant, og jeg må nok spille denne igjen før jeg svarer for langt, men førsteinntrykket var kanskje litt tynt og flatt. Den er innspilt i Roma og utgitt i 1964. Husken er dårlig her, men kanskje jeg har denne samme på CD/SACD.
    Har Dynagroove et virkelig dårlig rykte, og hva betyr det egentlig?

ps: neste gjennomspilling på godt volum avslører at den faktisk låter ganske klangfullt rikt og varmt. Det synger og lever i pianoet, det er viktige kriterier for meg. Det er ikke 100% klar og riktig klaverklang, ikke den rene følelsen av å være tilstede, men musikalsk er det tilfredsstillende.
    Det er helt klart ikke Living Stereo kvalitet over dette, og da var gjerne prisen på 15kr ganske riktig likevel. Gir jeg den til loppemarkedet selges den fort for det doble.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.290
    Torget vurderinger
    4
    Schubert - Unfinished - Carlos Kleiber

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.739
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Maurizio Pollini spiller Beethoven sonate nr.15 opus 28

V

vredensgnag

Gjest
    Skandale-Meistersinger til Katharina Wagner, på Mezzo.

Lider litt av at den følger Wagners instruksjon om at sangere som ikke synger stille skal stå. Tror den har vært på Hovedscenen før?

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.149
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Norsk musikk: Ketil Hvoslefs kontrabasskonsert. Arven fra faren skinner gjennom her og der, men sitt eget tonespråk har han:

B

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    berxter skrev:
    Norsk musikk: Ketil Hvoslefs kontrabasskonsert. Arven fra faren skinner gjennom her og der, men sitt eget tonespråk har han:

B
    Den konserten har jeg ikke hørt Bernt. Liker mye av det sønnen har laget. Har selv spillt solokonserten hans.

Her ble det flere klaversonater, denne gang;
    Prokofiev; Div. Sonater og annet snacks - Richter, live i Carnegie Hall

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    achri-d skrev:
    Så den er ute i billigutgave nå. Det er vel en plate som de fleste sentralister har fra før, men om de ikke har det så finnes det flere grunner til å kjøpe den. Musikken er morsom, og foliaene liker jeg alltid å høre i stadig nye versjoner. I tillegg så er den en audiofil klassiker på høyde med/over berømte Jazz At The Pawnshop. Og mye mer musikalsk interessant. Jeg synes dette opptaket er fantastisk, hvis det har noen betydning for folket. Det har vært en referanse siden jeg kjøpte den for over 20 år siden.

Siden den nå er i billigserien til Harmonia Mundi finnes det ingen unnskyldning å ikke ha den i samlingen. Liker dere ikke musikk, men innser at den er en nødvendighet for å kunne høre god lyd, så er lyden alene god nok grunn til å kjøpe denne. High Fidelity skrev en gang rundt 1990 at dette er tidenes beste opptak. Det er en drøy påstand, men danskene var i alle fall ikke på feil jorde.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Stalltips for mozartianere: K 254, klavertrio i b-dur, 1776. Vanskelig å si om den rundt 20 år gamle Mozart var en ung mann - iallfall musikalsk sett, men dette verket rommer glimtvis stor dybde og innsikt. Interessant i seg selv og for Mozarts utvikling. Jeg har hørt Beaux Arts Trio på Philips. Pianisten må være en kløpper i K 254, og det er Pressler.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Stadig vekk Kempff, Minutten? Spennende om høre hva du tenker om ham, etterhvert. Er han klassisistisk streng? Måteholden til og med? Vi vet han mente Beethoven ikke trenger drahjelp i form av overivrige fortolkere, men litt mer lyn og torden, kanskje? Kempffs opphøyd sakrale humanisme kan være tingen på den rette dagen i den rette sonaten.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    awe skrev:
    Stadig vekk Kempff, Minutten? Spennende om høre hva du tenker om ham, etterhvert. Er han klassisistisk streng? Måteholden til og med? Vi vet han mente Beethoven ikke trenger drahjelp i form av overivrige fortolkere, men litt mer lyn og torden, kanskje? Kempffs opphøyd sakrale humanisme kan være tingen på den rette dagen i den rette sonaten.
    Når er jeg en nybegynner på på disse, men jeg var vel enig meg deg ved første lytt om at det kanskje var noe tilbakeholdent og monotont over spillet hans. Men mer jeg hører jo mer liker jeg det. Det er et eller annet med flyten i spillet han som bare er "riktig". Har bare spilt et par-tre av cdene da det har kommet mye nytt i postkassen i det siste. Må og nevne jeg ble veldig begeistret for Arrau i disse sonatene som var i "Final Sessions" boksen.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gammel, men ny utgivelse i min samling. Spanske sanger fremført av mezzosopranen Teresa Berganza, kompet av Narciso Yepes på gitar og Félix Lavilla.

Dobbelt cd til 60kr på kompaniet, 72,43£ på engelsk Amazon. Innspillingene er første gang gitt ut i 1974/75/77.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    berxter skrev:
    Unner meg litt Satie i kveld:
    Interessant. Hva inneholder platen? Er det bare hans egne verk for orkester, eller inneholder den også Ravels orkestreringer av hans pianomusikk? Selv har jeg ikke noe av Satie for orkester eller vokal, kun flere innspillinger med pianomusikken hans. Tradisjonelt har jeg likt Roland Pöntinens ungdommelige tolkninger fra åttitallet på BIS best, men har etterhvert skjønt mer av poenget med Satie-mesteren Pascal Rogès mykere måte å spille Satie på. Men så er jeg da heller ikke under 20 år lenger, så det kan ha sine naturlige årsaker som kommer av alderen.

Det er litt flaut at jeg i ungdommen byttet ut Rogè med Pöntinen. Ikke fordi Rogè er bedre, men fordi to så forskjellige måter å spille på bør være representert hvis mulig. Men når man fortsatt er en ung mann, og klassiske cd-er er dyre (det var en av mine aller første cd-er), så blir det fort slik at det må prioriteres. I dag er selvsagt begge med i samlingen, og Rogè spilles oftere enn Pöntinen. Reinbert de Leeuws innspilling Piano Music Melodies har nesten ikke fått spilletid i det hele tatt, noe som det kanskje bør gjøres noe med?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har den samme, men i Classic Records utførelse. Enig i at det er en suveren serie skiver forresten!

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.149
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    baluba skrev:
    berxter skrev:
    Interessant. Hva inneholder platen? Er det bare hans egne verk for orkester, eller inneholder den også Ravels orkestreringer av hans pianomusikk? Selv har jeg ikke noe av Satie for orkester eller vokal, kun flere innspillinger med pianomusikken hans. Tradisjonelt har jeg likt Roland Pöntinens ungdommelige tolkninger fra åttitallet på BIS best, men har etterhvert skjønt mer av poenget med Satie-mesteren Pascal Rogès mykere måte å spille Satie på. Men så er jeg da heller ikke under 20 år lenger, så det kan ha sine naturlige årsaker som kommer av alderen.
    Det er litt flaut at jeg i ungdommen byttet ut Rogè med Pöntinen. Ikke fordi Rogè er bedre, men fordi to så forskjellige måter å spille på bør være representert hvis mulig. Men når man fortsatt er en ung mann, og klassiske cd-er er dyre (det var en av mine aller første cd-er), så blir det fort slik at det må prioriteres. I dag er selvsagt begge med i samlingen, og Rogè spilles oftere enn Pöntinen. Reinbert de Leeuws innspilling Piano Music Melodies har nesten ikke fått spilletid i det hele tatt, noe som det kanskje bør gjøres noe med?
    To Gymnopedier, orkestrert av Debussy,
    Parade
    En haug småstykker, f eks Un Salon, Je te veux osv, såvidt jeg ser hans egne orkestreringer
    Deux Preludes posthumes et une Gnossienne: Orkestrert av Poulenc
    Artig var den.
    B

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    berxter skrev:
    baluba skrev:
    berxter skrev:
    To Gymnopedier, orkestrert av Debussy,
    Parade
    En haug småstykker, f eks Un Salon, Je te veux osv, såvidt jeg ser hans egne orkestreringer
    Deux Preludes posthumes et une Gnossienne: Orkestrert av Poulenc
    Artig var den.
    B
    Debussy, ja. Seff var det han. Har de uansett ikke selv, jeg har bare tre innspillinger av pianomusikken uten orkester. Den Poulenc-orkestreringen kjenner jeg ikke. Dessverre har jeg hørt for lite Poulenc. Det eneste jeg har selv er operaen La voix humaine, med libretto av Jean Cocteau. En virkelig morsom enakter med kun en stemme. Skjønt, hvem preker jeg for her. Det er nok et kjent verk blant dere finsmakere. Uansett er det en morsom plateutgivelse også, spilt inn i Sydney. Chandos, men ikke de vante teknikerne såvidt jeg husker. Må nok en tur ut i hyllene en dag og finne den fram, for det er flere år siden jeg spilte den. Er det ikke et monodrama det kalles når en opera kun har en stemme?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.127
    Sted
    Trondheim
    Morsom opera, ja. En telefonsamtale der man bare hører den ene personen. Så den på Smetana-teateret i Praha for noe år siden.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Huff, nå MÅ jeg finne ny musikkk. For dagens første ble denne:
    Mahler; Symf. nr.2 - NYPO - Bernstein
    Denne vinylen er så stille at nålen ikke høres når den settes ned i første spoerene på sidene. Ikke alle plater som er slik.
    Ja, ja. Solen skinner fra skyfri himmel, kaffen er god og jeg skal snart avgårde for å kapre nye venner av klassisk musikk :)

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn