Concerti Grossi av Torelli; Simon Standage & co:
Bernt K
Bernt K
Vedlegg
-
23.6 KB Visninger: 381
|
Dynagroove? Jeez ottone, du vet bedre enn som så nå?ottone skrev:Rubinstein spiller vekjent Chopin
Vidar P skrev:Dynagroove? Jeez ottone, du vet bedre enn som så nå?ottone skrev:Rubinstein spiller vekjent Chopin![]()
Men vi tar gjerne et oppfriskingskurs i en eller annen RCA-tråd, Historisk-tråden eller noe annet.
Neida, seriøst, det hadde vært moro å høre hva du synes om lydkvaliteten i disse universelt skikkelig utskjelte reissuene av Living Stereo-utgivelser.
Den konserten har jeg ikke hørt Bernt. Liker mye av det sønnen har laget. Har selv spillt solokonserten hans.berxter skrev:Norsk musikk: Ketil Hvoslefs kontrabasskonsert. Arven fra faren skinner gjennom her og der, men sitt eget tonespråk har han:
B
Så den er ute i billigutgave nå. Det er vel en plate som de fleste sentralister har fra før, men om de ikke har det så finnes det flere grunner til å kjøpe den. Musikken er morsom, og foliaene liker jeg alltid å høre i stadig nye versjoner. I tillegg så er den en audiofil klassiker på høyde med/over berømte Jazz At The Pawnshop. Og mye mer musikalsk interessant. Jeg synes dette opptaket er fantastisk, hvis det har noen betydning for folket. Det har vært en referanse siden jeg kjøpte den for over 20 år siden.achri-d skrev:
Når er jeg en nybegynner på på disse, men jeg var vel enig meg deg ved første lytt om at det kanskje var noe tilbakeholdent og monotont over spillet hans. Men mer jeg hører jo mer liker jeg det. Det er et eller annet med flyten i spillet han som bare er "riktig". Har bare spilt et par-tre av cdene da det har kommet mye nytt i postkassen i det siste. Må og nevne jeg ble veldig begeistret for Arrau i disse sonatene som var i "Final Sessions" boksen.awe skrev:Stadig vekk Kempff, Minutten? Spennende om høre hva du tenker om ham, etterhvert. Er han klassisistisk streng? Måteholden til og med? Vi vet han mente Beethoven ikke trenger drahjelp i form av overivrige fortolkere, men litt mer lyn og torden, kanskje? Kempffs opphøyd sakrale humanisme kan være tingen på den rette dagen i den rette sonaten.
Interessant. Hva inneholder platen? Er det bare hans egne verk for orkester, eller inneholder den også Ravels orkestreringer av hans pianomusikk? Selv har jeg ikke noe av Satie for orkester eller vokal, kun flere innspillinger med pianomusikken hans. Tradisjonelt har jeg likt Roland Pöntinens ungdommelige tolkninger fra åttitallet på BIS best, men har etterhvert skjønt mer av poenget med Satie-mesteren Pascal Rogès mykere måte å spille Satie på. Men så er jeg da heller ikke under 20 år lenger, så det kan ha sine naturlige årsaker som kommer av alderen.berxter skrev:Unner meg litt Satie i kveld:
Gudbedre. Jeg bør holde meg inne med deg skjønner jegleon skrev:Sibelius - Finlandia LSC-2336 1S-1S
Jeg er blitt en stor tilhenger av denne LSC serien, koser meg gjør jeg.Vidar P skrev:Gudbedre. Jeg bør holde meg inne med deg skjønner jegleon skrev:Sibelius - Finlandia LSC-2336 1S-1S![]()
To Gymnopedier, orkestrert av Debussy,baluba skrev:Interessant. Hva inneholder platen? Er det bare hans egne verk for orkester, eller inneholder den også Ravels orkestreringer av hans pianomusikk? Selv har jeg ikke noe av Satie for orkester eller vokal, kun flere innspillinger med pianomusikken hans. Tradisjonelt har jeg likt Roland Pöntinens ungdommelige tolkninger fra åttitallet på BIS best, men har etterhvert skjønt mer av poenget med Satie-mesteren Pascal Rogès mykere måte å spille Satie på. Men så er jeg da heller ikke under 20 år lenger, så det kan ha sine naturlige årsaker som kommer av alderen.berxter skrev:Unner meg litt Satie i kveld:
Det er litt flaut at jeg i ungdommen byttet ut Rogè med Pöntinen. Ikke fordi Rogè er bedre, men fordi to så forskjellige måter å spille på bør være representert hvis mulig. Men når man fortsatt er en ung mann, og klassiske cd-er er dyre (det var en av mine aller første cd-er), så blir det fort slik at det må prioriteres. I dag er selvsagt begge med i samlingen, og Rogè spilles oftere enn Pöntinen. Reinbert de Leeuws innspilling Piano Music Melodies har nesten ikke fått spilletid i det hele tatt, noe som det kanskje bør gjøres noe med?
Debussy, ja. Seff var det han. Har de uansett ikke selv, jeg har bare tre innspillinger av pianomusikken uten orkester. Den Poulenc-orkestreringen kjenner jeg ikke. Dessverre har jeg hørt for lite Poulenc. Det eneste jeg har selv er operaen La voix humaine, med libretto av Jean Cocteau. En virkelig morsom enakter med kun en stemme. Skjønt, hvem preker jeg for her. Det er nok et kjent verk blant dere finsmakere. Uansett er det en morsom plateutgivelse også, spilt inn i Sydney. Chandos, men ikke de vante teknikerne såvidt jeg husker. Må nok en tur ut i hyllene en dag og finne den fram, for det er flere år siden jeg spilte den. Er det ikke et monodrama det kalles når en opera kun har en stemme?berxter skrev:To Gymnopedier, orkestrert av Debussy,baluba skrev:Interessant. Hva inneholder platen? Er det bare hans egne verk for orkester, eller inneholder den også Ravels orkestreringer av hans pianomusikk? Selv har jeg ikke noe av Satie for orkester eller vokal, kun flere innspillinger med pianomusikken hans. Tradisjonelt har jeg likt Roland Pöntinens ungdommelige tolkninger fra åttitallet på BIS best, men har etterhvert skjønt mer av poenget med Satie-mesteren Pascal Rogès mykere måte å spille Satie på. Men så er jeg da heller ikke under 20 år lenger, så det kan ha sine naturlige årsaker som kommer av alderen.berxter skrev:Unner meg litt Satie i kveld:
Det er litt flaut at jeg i ungdommen byttet ut Rogè med Pöntinen. Ikke fordi Rogè er bedre, men fordi to så forskjellige måter å spille på bør være representert hvis mulig. Men når man fortsatt er en ung mann, og klassiske cd-er er dyre (det var en av mine aller første cd-er), så blir det fort slik at det må prioriteres. I dag er selvsagt begge med i samlingen, og Rogè spilles oftere enn Pöntinen. Reinbert de Leeuws innspilling Piano Music Melodies har nesten ikke fått spilletid i det hele tatt, noe som det kanskje bør gjøres noe med?
Parade
En haug småstykker, f eks Un Salon, Je te veux osv, såvidt jeg ser hans egne orkestreringer
Deux Preludes posthumes et une Gnossienne: Orkestrert av Poulenc
Artig var den.
B