Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Beethoven symfoni nr. 3, Eroica, med Claudio Abbado og Berlinerne

Sola skinner her. Akkopagnert av herlige waldhorn i 3.sats.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    leon skrev:
    Mahler - Symphonie No.5 Bernstein
    Er den der den sterkeste i DGG-syklusen hans, og sågar i Bernsteins diskografi? For ikke til og med å hinte til at det kanskje er den sterkeste 5.symfonien på markedet? Jeg har iallefall tilgode å høre en innspilling som jeg synes overgår dens skala, drama, skjønnhet og emosjonalitet.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg lar meg påvirke, og setter på en M5 som jeg pleide å like.

Giuseppe Sinopoli med Philharmonia Orchestra.

LydGeir

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    Med platespiller i hus var det på tide å finne frem LP-er fra kjelleren. Det kan være 20 år siden jeg spilte dem sist.

Geir

Vedlegg

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    leon skrev:
    Er den der den sterkeste i DGG-syklusen hans, og sågar i Bernsteins diskografi? For ikke til og med å hinte til at det kanskje er den sterkeste 5.symfonien på markedet? Jeg har iallefall tilgode å høre en innspilling som jeg synes overgår dens skala, drama, skjønnhet og emosjonalitet.
    Ingen kan være alt i alle Mahler-symfoniene, men Bernstein har kolossal innsikt i denne musikken. 8, 9 og 10 (adagioen) er mer problematiske enn de foregående, men jeg synes at begge de senere versjonen av den 9. (med Berlin og Concergebouw) tilbyr unike innsikter og opplevelser. Bernstein bør være med i enhver Mahler-samling.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    leon skrev:
    Den er mitt første møte med 5 symfonien i mitt eget oppsett.
    Har kun hørt igjennom en gang, så langt lovende. Jeg trenger nok å spille den
    noen ganger til før den sitter. Kjøpte nylig 4,5 og 6 DGG med Bernstein.
    Om dette er den sterkeste er nok ikke jeg mann for å svare på, men jeg liker det jeg
    hører, blir nok flere cd`er med DGG/Bernstein.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.163
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Beethoven igjen. Immerseel og Schroeder, også igjen:

Nr 5, 4, 3 og 8... igjen...
    Coverdesigneren skulle ha hatt dask; det står jo vitterlig "Sonatas for Fortepiano"; har han helt glemt fela?

B

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Influensa er ikke så festlig, men noe må man jo finne på når man ikke orker å ligge i sengen.
    Spille vinyl for eksempel. Mer enn en plate om gangen.

Daniel Barenboim med komplette Beethoven-sonater.
    Denne boksen har jeg aldri spilt før, nå er alle nyvasket og klare.

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mer nyvasket vinyl fra boks

Sliten boks, men prima plater.
    "Realistic Audiophile Series. Custom produced by Vox Productions for Radio Shack"

Ivry Gitlis spiller Paganini med Warzawa Filharmoniske, innspilling fra 1970-tallet

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.169
    Sted
    Trondheim
    Sanger av Liszt:

Får mer og mer sansen for Liszt. Han er ikke bare himmelstormende klavervirtuos. Disse sangene er helt på høyde med Schumann og Brahms (om ikke helt i Schubert-klasse).

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.163
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Noen gambestykker av Forqueray, som vanlig fremragende framført av Savall og gjengen:

EDIT: Nå, det ble da et digert bilæte.

B

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tror jeg rett og slett var heldig med min premiere på dette stykket tidligere i dag. Nydelig fremførelse:
    Berlioz; L`enfance du Christ, op.25 - BSO - Munch
    (Kikk på bilde for bedre å se navn på solister)

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.163
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jisses, du har endel "snodig" vinyl, emotikon...
    Det er visst Händels bursdag i dag, så her er det hans concerti grossi op 6, med ASMF og Iona Brown.

B

Vedlegg

O

OIDN

Gjest
    God morgen.
    Jeg har endelig fått ordnet meg brukernavn/passord men jeg er ikke den som kommer til å skrive mye men mest lese slik jeg har gjort en stund nå.
    Men det er hyggelig å følge dere som stadig bidrar med musikk dere lytter til eller kjøper. Dere utviser mye spilleglede og høy kompetanse innen segmentet klassisk musikk.

Hjemme har jeg en eldre bok som heter Musikkens verden. Jeg regner med at de fleste av dere enten har hørt om den eller har den i samlingen deres. I min utgave mangler komponisten Antonio Vivaldi og det i seg selv er underlig. Det må skyldes en feil fra forlagets side.

Vivaldis fire årstider er et nydelig verk og jeg søker egentlig etter en god utgivelse av dette verket. Jeg søker en utgivelse som har kvaliteter i utførelsen og i produksjonen. Jeg får eposter fra et plateselskap i Tyskland som heter Tacet og jeg har noen utgivelser derfra som jeg er veldig glad i.
    Så mitt spørsmål til dere er egentlig: hva synes dere om dette alternativet (hvis dere kjenner til det)

http://www.tacet.de/main/seite1.php?layout=katalog&language=en&filename=production.php&bestnr=01630

Jeg har en av satsene på en samleplate som jeg bestemt mener er fra denne utgivelsen men jeg kan ta feil. Fremførelsen på denne samleplata er nøyaktig slik jeg er på jakt etter. Nå finner jeg ikke så mye på web'en om samleplata annet enn på Amazon:
    http://www.amazon.co.uk/dp/B0000DJ25H/?tag=sacdinfocom08-21

Jeg gleder meg til svar fra dere.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.169
    Sted
    Trondheim
    Musikkens verden er jo ganske gammel, og Vivaldi var vel ikke ansett som noen stor komponist da den ble skrevet. Det er først i den senere tid (les etter 1965) det har skjedd.
    Selv hører jeg på Wagner idag:

Har bestilt billett til Parsifal på Narodni divadlo i Praha den 27/3, og må bestemme meg om jeg skal ha den eller ikke. 5 t på en relativt dårlig teaterstol kan bli tøft for en gammel rygg...

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    berxter skrev:
    Jisses, du har endel "snodig" vinyl, emotikon...
    Det er visst Händels bursdag i dag, så her er det hans concerti grossi op 6, med ASMF og Iona Brown.

B
    Fikk ikke med meg Händels fødselsdag i går....ble for mye Berlioz og Mahler her i heimen til å få med seg noe annet.

Joda, B - det slenger noen fine musikker her etterhvert men synes nok at du leder suverent ang. "snodige" musikker i heimen. Mye der jeg virkelig kunne tenkt meg et dypdykk i. ;)

Startet morgenen i dag med denne sobre og gåsehudfremkallende fremførelsen av
    Berlioz; op. 5 Requiem - Schreier - Chor und Symphonie-Orch. des Bayerichen Rundfunks - Munch

Fantastisk kor og tenorsolist. Tenorene i denne årgangen av koret virker ekstra oppglødd av solisten og synger uten anstrengelse de lyse partiene. Resten av koret henger på og englestøvet drysser ut av høytalerne mine. Lekkert. Og som jeg skrev tidligere, sobert.

(Klikk gjerne på bildet for klarere gjengivelse)

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Etter Berlioz`s Requiem fant jeg frem nok en fremførelse av disse Tchaikovsky-verkene;
    Tchaikovsky; 1812 Overture, Capriccio Italien, Marche Slave - LSO - Alwyn

Denne Alwyn er ett nytt bekjentskap for meg og overrasker på 1812. Skulle tro at denne da unge dirigenten, gjøv løs med ungdommelig pågangsmot og lot det stå til. Men neida, dette tror jeg er den mest "tydelige" versjonen jeg har hørt av op.49. I første del var det brukt meisel med presisjon.
    Men så, i op.31 slå han til. Aldri har jeg hørt dette verket så drevet fremover som her. Uvant, men samtidig fasinerende.

(klikk på bildet for detaljer)

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    English Lute Songs med Robin Blaze og Elisabeth Kenny. Jeg har alltid vært en sucker for kontratenor og lutt.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Ikke til forkleinelse for annet du har hørt på i dag, men det der er nødt til å være toppen av kransekaka, Dag.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    OIDN skrev:
    .....
    Hjemme har jeg en eldre bok som heter Musikkens verden. Jeg regner med at de fleste av dere enten har hørt om den eller har den i samlingen deres. I min utgave mangler komponisten Antonio Vivaldi og det i seg selv er underlig. Det må skyldes en feil fra forlagets side.

Vivaldis fire årstider .....
    Hei OIDN, og velkommen på HFSklassisk!

Musikkens Verden er et nydelig bokverk, vel verd å eie for klassisk-interesserte. Du har en gammel utgave, siden Vivaldi ikke er nevnt i det hele tatt.
    Jeg har den første norske utgaven, fra 1951, et prakteksemplar med skinnrygg og tjukke heltre permer. Den er ofte i bruk og er i like fin stand som ny. Imponerende kvalitet, og en fryd å bla i.

Vivaldi fikk på en måte sitt moderne gjennombrudd akkurat på den tiden Musikkens Verden ble skrevet, kanskje med Louis Kaufmann og Henry Swoboda sin innspilling av Årstidene. Siden steg populariteten gradivis, og den er vel fremdeles på økende, ettersom stadig mer musikk av Vivaldi graves fram fra de svære bibliotekene i Italia og utgis på plate.

Vi har også en svensk utgave av Musikkens Verden, fra 1972, og der omtales Vivaldi med en kvart side. Det gikk altså framover.

Musikkens Verden ble solgt i store opplag, og gamle utgaver i prima stand kan kjøpes både på finn.no , amazon.com og i mange antikvariat. Anbefales sterkt, også som hyllepryd og framtidig arvegods.

(ikke forveksles med Harald Herresthal sin bok med samme tittel, anbefales også)

O

OIDN

Gjest
    Hei og takk for svar om boken.
    Min utgave har skinnrygg og solide permer i heltre også.
    Har den ikke for hånden nå slik at jeg ikke kan fortelle om utgave/årstall.

Om årstidene. Du har kanskje meninger om en hyggelig utgivelse?
    Jeg søker i spotify men jeg blir litt forvirret av alle tolkningene og da spesielt i tempoet.
    Bernstein har en behagelig utgivelse men den overgår ikke det eksempelet jeg har på samleplata. Mye mulig jeg er forutinntatt i mine ønsker etter å ha lyttet mye til den versjonen jeg har.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Roberten skrev:
    Ikke til forkleinelse for annet du har hørt på i dag, men det der er nødt til å være toppen av kransekaka, Dag.
    Det er en innspilling som jeg satt veldig pris på, og som jeg kunne godt tenke meg å kjøpe.

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    932
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    emotikon skrev:
    Slutter av dagen med denne:
    Schubert; Fantasie f-moll, Andantino varie` h-moll, Grand Rondeau A-dur, Ecossaises - Elana og Emil Gilels
    Me like!!
    Litt av noen samlinger du harver med deg når du er på hjemtraktene Emotikon!!!

O

OIDN

Gjest
    hel-elt skrev:
    Denne liker jeg (Nigel Kennedy)
    Takk for tips. Det var vel en av de alternativene på spotify som jeg likte best.
    Nå har jeg bestilt meg Tacet utgivelsen med polakkene fra nettbutikken MDT. Hybrid utgave av SACD.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn