Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er ikke nok å kjøpe platen, jeg plikter vel å gjøre meg skikkelig godt kjent med denne

Så det jobber vi med.
    :)

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.156
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Skulle bare mangle at du gikk grundig til verks i den der.
    Her går nå musikk av Bantock:

B

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Pesquera skrev:
    Minutten skrev:
    Den var ny for meg, litt i samme gate som etydene og av det tvetydige slaget. Stilig plate som nå er bestilt!
    Hmmm, denne viste seg å være eneste Glass på HDD hos meg. Hyllene må nok besøkes en av dagene. Har et romantisk forhold til The Photographer. Den var nok ganske ny da den ble min første Glass-plate. Det er år og dag siden sist jeg hørte platen nå. Men nå får jeg nøye meg med disse pianostykkene jeg også. Flott det, liggende på ryggen i sofaen. Time Out! :)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.954
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

En virkelig forbløffende bra plate med orkestersanger av Hans Pfitzner. Liker edre Mahlers orkestersanger, er dette stoff å ta tak i !

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.450
    Torget vurderinger
    1
    berxter skrev:
    Nå Sonate da camera av hr Arcangelo Corelli:

B
    Hvordan liker du denne? Det vesle jeg har av Corelli synes jeg er veldig bra, faktisk noe av det beste jeg har hørt av tidligmusikk....

Bra lydkvalitet? Er det SACD eller CD?

Odd J

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.156
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Odd J skrev:
    berxter skrev:
    Nå Sonate da camera av hr Arcangelo Corelli:

B
    Hvordan liker du denne? Det vesle jeg har av Corelli synes jeg er veldig bra, faktisk noe av det beste jeg har hørt av tidligmusikk....

Bra lydkvalitet? Er det SACD eller CD?

Odd J
    Jeg synes det er aldeles fint, jeg. Vanlig Red-book, så vidt jeg kan se.

B

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    emotikon skrev:
    Går inn i natten med denne:
    Miklòs Malek; Brass Concertos - Geiger, Hòna, Varga - Hungarian Radio Symp. Orch - Malek
    Miklos Malek, interessant. Hørverdig musikk og tolkning?

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.450
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tipset folkens! Setter pris på det. Skal handle inn, Harmonia Mundi er en et veldig braplateselskap synes jeg, nesten bare super kvalitet derifra.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke noe forhold til musikken til Rammstein, har hørt noen få sanger og vært på en konsert med det nynorske tributebandet Ramsund, noe som nok er en fordel når en hører på denne platen. Er nok flere Mahler/Wagner fans en Rammstein som kan tenkes å like dette? Liker du moderne klassisk musikk kan det være verd en lytt.

Torsten Rasch :Mein Herz Brennt, Based on Music of Rammstein

http://open.spotify.com/album/5AC2TvtMrjFScO4A22rNE7

Vedlegg

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.431
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    berxter skrev:
    Fiolinkonserter av damen Bacewicz:
    Øyensfryd!

Her går Vivaldikonserter op. 8 med Il Giardino Armonico. Får se om jeg orker alle de 135 minuttene...

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ottone skrev:
    emotikon skrev:
    Går inn i natten med denne:
    Miklòs Malek; Brass Concertos - Geiger, Hòna, Varga - Hungarian Radio Symp. Orch - Malek
    Miklos Malek, interessant. Hørverdig musikk og tolkning?
    ja, så absolutt.
    Noen betrakninger:

Malek trompet konsert:
    Litt kjedelig ved første gangs lytting av første sats. Tar seg opp ved andre gangs lytting. Malek beveger seg ut av sen-romantikken.
    Rett og slett en nydelig andre sats.
    Tredje satsen er virtous så det holder. Mot slutten skulle man tro at han samtidig holdt på å komponere en opera- ”strettoaktig” i stilen.

Malek Trombone konsert:
    Litt sånn der Gerswin/Bernstein/Copland aktig i kompet. Men det mer moderne tonespråk ligger der, spesielt i trombonestemmen. Dette er en ensatsig sak på ca 22min. Ca 5 minutter ut i verket skiller han mellom dem som han spille høye, lange toner og ikke….
    Litt "korpsaktig" fra 12 min. og utover et stykke. En krevende cadenza mot slutten av konserten.
    Og så må solisten ha basstrombone gener. De siste taktene og for ikke å snakke om den siste tonen går laaavt.
    Bra trombonist denne Hòna. Litt lite dynamikk i spillemåte kanskje….
    Malek har også skrevet denne med storband besetning.

Malek Horn konsert:
    Litt ”naivitet” i åpningen. Ta-ta-ta-ta musikk. Her er vi også i samme stil som i trombonekonsertens første del. Men føler at den blir liggende i det musikalske landskapet mellom trompetkonserten og trombonekonserten.
    Råbra hornist som behersker denne musikken. Han har en klang som minner meg om Bill Watrous trombone på sitt beste i høyden, bla i den megahærlige "Fourth Floor Walk-Up" og ”Sho” ( fra en plate jeg gjerne vil ha tak i…..”Manhattan Wildlife Refuge”) Så om noen har denne liggende å slenge, jeg sender penger promte. Den gir meg mange minner om en ungdomstid med de tre F`er….

Sånn, dett var dett ;)

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Et lite hint: det er ennå noen billetter igjen til jukse-Wagner i operaen i morgen kveld, om man velger seg inntil to plasser og endrer prisklassen til «nyhetsbrev» skulle Wagner være tilgjengeliggjort for selv den mest slunkne konsertkasse.

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    baluba skrev:
    Pesquera skrev:
    Minutten skrev:
    Den var ny for meg, litt i samme gate som etydene og av det tvetydige slaget. Stilig plate som nå er bestilt!
    Hmmm, denne viste seg å være eneste Glass på HDD hos meg. Hyllene må nok besøkes en av dagene. Har et romantisk forhold til The Photographer. Den var nok ganske ny da den ble min første Glass-plate. Det er år og dag siden sist jeg hørte platen nå. Men nå får jeg nøye meg med disse pianostykkene jeg også. Flott det, liggende på ryggen i sofaen. Time Out! :)
    Time Out indeed! Blir nesten noe Satie over denne musikken, kan liksom velge om en vil gå inn i den eller la være. Nå går det i en annen nord-amerikaner:

Er ikke så mye mer å legge til enn at det faktisk er et veldig bra opptak også. Obligatorisk plate og et storslått punktum.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.156
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    En gammel favoritt; Rossinis Petite Messe Sollenelle, med Løvaas, Fassbänder, Schreier og FiDi, dirigert av Sawallisch.

Egentlig et østtysk opptak som via platebransjens uransakelige veier dukket opp slik.

Bernt K

Vedlegg

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.431
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja! Også fin som studie i SOTA stereoopptaksteknikk midt på femtitallet. Det hender jeg er i det hjørnet.

Her er det KV595 for alle penga på morgenkvisten. Først Brendel på Vox, så samme Alfred på Philips. Etter det avgårde til Heradsbygd for å sykle ritt. Kom mai du skjønne milde!

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Spiller litt vinyl, etter en svipptur innom Ringstrøms før Sokolov-konserten.
    Begynner nederst på lista, med Gerd Seifert og Karajan i Mozart hornkonserter

(bilde fra ebay igjen :-\ )
    Jeg går ikke forbi en innspilling av disse konsertene, hvis jeg ikke har den fra før.
    Så får vi høre om Seifert hevder seg i det beste selskap med Brain, Tuckwell og Damm.

Vedlegg

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    ottone skrev:
    Og hvordan var Sokolov-konserten? Hadde billett som jeg ikke fikk benyttet...

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    kibsgard skrev:
    ottone skrev:
    Og hvordan var Sokolov-konserten? Hadde billett som jeg ikke fikk benyttet...
    Sokolov gjorde sterkt inntrykk, ikke bare på meg tydeligvis. Han leverte et svært program på to timer, i en ekstremt konsentrert og fokusert stemning, og så presterer han å fylle ytterligere en halv time med ekstranummer. Seks ekstranummer! Seks! Det sier vel sitt. Jeg har aldri opplevd maken.
    Konserthuset var selvfølglig ikke fullt, ikke halvfullt heller, kanskje ikke så rart med Janine Jansen kvelden før og Wagner i operaen samme kveld. Synd for alle de som ikke var der, men publikum var meget sakkyndig, og Sokolov kom til sine egne. En gigant av en pianist, en av de aller største, er mitt inntrykk.
    Jeg er blodfan etter dette.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Pollini får avslutte kvelden, med Schubert

På vinyl, må vite.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.431
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    KV 499 "Hoffmeister". Veronika & Gutta spiller Mozartkvartetter så det er en fryd. Men det visste dere jo at jeg mener...

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Sjostakovitsj, eller Schostakovitsch, eller Shostakovich - symfoni nr. 7 "Leningrad"

USSR State Symphony Orchestra, Yevgeni Svetlanov.

Melodiya dobbel-LP fra 1968

Vedlegg

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    emotikon skrev:
    Den der er fin leon :)
    Ja , plata er fin den, og som Valentino nevner er den stereoopptaksteknikk
    interessant/artig og lytte til. Har i dag sammenlignet med min Rca Victor innspilling
    LSC-1806 som også er Reiner / Chicago Symphony, lurer på om ikke denne er
    innspilt litt før Mofi utgaven ?
    De låter fint begge to, veldig forskjellig. Det er noe med den nærhet jeg føler
    ved denne LSC-1806 som jeg liker gjerne best.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    leon skrev:
    emotikon skrev:
    interessant/artig og lytte til. Har i dag sammenlignet med min Rca Victor innspilling
    Reiner gjorde to Zarathustra i Living Stereo, såvidt jeg husker i 1954 og 1962
    De er forskjellige, ja, men veldig gode begge to. Desverre har jeg dem bare på CD, vinylpressingene har jeg aldri hørt.
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,20557.msg980403.html#msg980403

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    ottone skrev:
    leon skrev:
    emotikon skrev:
    Reiner gjorde to Zarathustra i Living Stereo, såvidt jeg husker i 1954 og 1962
    De er forskjellige, ja, men veldig gode begge to. Desverre har jeg dem bare på CD, vinylpressingene har jeg aldri hørt.
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,20557.msg980403.html#msg980403
    Jepp, stemmer, det er den Living Stereo utgaven jeg sammenlignet med.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Johan Svendsen - symfoni nr. 1
    Oslo Filharmoniske Orkester, Mariss Jansons