Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Für Elise på spilledåse. Det gir ny mening i uttrykket å snurre en låt, og jeg er veldig begavet i å finne riktig tempo. Omgivelsene derimot synes det er litt enerverende å høre det samme om og om og om igjen. ;D

Kanskje jeg skulle leie meg en liten PA og stille på Torgallmenningen? Det er jo omtrent like lite sterilt som de gutta som spiller panfløyte med midi-komp.

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Synes det høres ut som en fornuftig kombinasjon ;) Her går det i Konsert for orkester. Av og til spilles denne av "feil" årsaker; dynamikk, perspektiv og klang i særklasse og superb spilling av Chicago SO. Men det er faktisk ganske stilig musikk også

Dette er Classic sin 180g. presning, tør ikke tenke på hvordan en mint original lyder….

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.423
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Repetisjon på morgenkvisten:

Valentino skrev:

Spartansk interessant med kun 4 sangere som synger solo eller kor.
    Til Elise på spilledåse er ok. Siden ingen av mine spilledåser* har bagatellen på repertoaret får Brendel ta den etterpå.

*Jeg tror alle er myke og fluffy og spiller Brahms, faktisk!

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Slo til med Rautavaara og Johann Ludwig Bach. JLB er nok litt mer i overensstemmelse med primærsmaken min:

B

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.926
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Strålende den Bachplata (og hele Harmonia Mundi katalogen er vel nå tilgjengelig til midprice hos mdt). Rautavaara har jeg et litt mer problematisk forhold til, noe av det er fascinerende, men synes også mye av det lyder vel generisk og likt.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.740
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Endelig påskeferie, tid for fiksing og maling, hus, hage og båt, og gode kvelder for klassisk på gammel vinyl.

Mozart KV320, Posthorn-serenade, nr.9 i D-dur
    Sinfonie-Orchester des Bayerischen Rundfunk dirigeres av Ferdinand Leitner

Jeg fant et slags bilde hos www.deutschegrammophon.com, tror det er samme innspilling

Vedlegg

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.423
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Noget prematurt, men pyttsann: Til frokost BWV 4 Christ lag in Todesbanden, to ganger faktisk. Først Gardiner på Sod DG og så Suzuki.

Nå skal jeg ut og sykle 10 mil. Fina veret!

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.127
    Sted
    Trondheim
    Denne:

Akkurat nå: Sleeping beauty suite

Og så skal jeg kose meg med litt påskekrim: Boris Akunin: The winter queen. Den første boken om Erast Fandorin, med handlling lagt til Moskva i 1876

V

vredensgnag

Gjest
    Her skal det både leses påskekrim og løses påskekrim.

Siste sak først: to lange lyse hår, ett på hver side av min Philomusica/Thurston Dart innspilling av Händel, oppdaget ved uttrekk av platen. En umulighet - ingen med lang lyst hår har noensinne behandlet den platen i mitt nærver, og det er byttet innercover etter at platen ble renset ved mottak.

Deretter Stemmen av Indridason - om en dolket julenisse (jeg er gjerne sesongusynk).

Mens Philomusica og Dart spiller Water Music.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.740
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    vredensgnag skrev:
    ... løses påskekrim.
    Siste sak først: to lange lyse hår, ett på hver side av min Philomusica/Thurston Dart innspilling av Händel, oppdaget ved uttrekk av platen. En umulighet - ingen med lang lyst hår har noensinne behandlet den platen i mitt nærver, og det er byttet innercover etter at platen ble renset ved mottak.
    ........
    Høyst underlig. Påskemysterium i aller høyeste grad.
    Jeg kommer helt i modus her og ser tre mulige løsninger
    1. Du glemte at du hadde bleket håret den uken plata ble pakket om.
    2. Det du oppfatter som hår er egentlig en dyr signalkabel av en helt ny legering, plantet hos deg av en infiltratør. Du opplever dermed noe du mente ikke skulle være mulig. Ikke si det på Kabelhjørnet!
    3. Din nye baltiske hushjelp er mer interessert i klassisk musikk enn du var klar over, og har i tillegg god smak. Tenk over det.

Her spilles det forresten opera på høyt volum, en sjelden gang alene i huset, mens familien graver i hagen, feirer russ, eller sitter og svimer på TG. Fin påske.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    I kveld er det Gardiner & co som spiller og synger Bach for meg. Begynte med BWV 4 etter inspirasjon fra Valentino, og så har det bare ballet på seg; nå er det BWV64 som går:

B

Vedlegg

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    932
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Druschetsky, med concerter for pauker og orkester. Saftige saker en skjærtorsdagskveld.
    Seks til åtte pauker stemt for å spille melodisk og ikke som rytmeinstrument er uvant.
    Riktig flott er det, ikke vanskelig tilgjengelig, heller ganske så morsomt.

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Spennede G!

Håper du koser deg.
    Hils H

Her spilles Vivaldi med vår kjæreste Magdalena.

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    932
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Magdalena og Vivaldi kan aldri bli feil Emotikon, særlig ikke nå når vi skriver langfredag.
    Som du ser er Druschetzky på Hungaroton. Nå har de to siste butikkene deres stengt her nede, og jeg frykter at det kanskje er slutt. Foreløbig finnes de på nett, så lenge det varer....hvis de ikke blir solgt da. Skal lese meg litt opp på dette.
    Har med den kassen med innspillinger jeg måtte la stå sist, du får velge fritt ved hjemkomst ;)

For å holde tråden, nå spilles litt Schumann med Tamas Vasary, fin versjon av Kinderszenen.

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.740
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er langfredag, og da skal man visst ikke vise glede.

Jeg leser om Eduard Hanslick og hans syn på Bruckner, og på musikk-estetikk.
    Enten estetisk, eller patoligisk lytting... Han kunne gjort seg på HFS, den karen.
    For et farlig yrke, musikk-kritiker.

Bruckner sin symfoni nr.0, visstnok den tredje han skrev, ble kritisert uten å bli framført, og ble aldri spilt i Bruckners levetid. Da blir jeg ekstra interessert.

Anton Bruckner, "Halb Gott, halb Trottel" - halvt Gud, halvt idiot, i følge Gustav Mahler. Folk sa mye rart på den tiden også.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Super symfoni denne no.0 ottone :)

Jeg fant frem den symfonien sent i går kveld. Bladde gjennom noen kasser, og der var den, i boksen under her.
    I Solti/CSO sin tagning er hver eneste takt tydelig og spennende. Ikke noen tegn til vaffelrøre rennende ned en trapp her i gården, som noen andre innspillinger kan være befengte med når det gjelder innspillinger av Bruckner- og Mahler for den saks skyld. I fremførelser av spesiellt disse to komponistene er jeg tilhenger av tydelighet. I denne innspillingen får en som nevnt det pluss mere til. Min favoritt av denne symfonien.
    No.0 var den siste Solti/CSO spillte inn av Bruckners symfonier.

Hva Mahler måtte ha sagt om Bruckner var vel en ung jyplings misunnelse og streben etter en mesters verker. ;)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gunzi skrev:
    Magdalena og Vivaldi kan aldri bli feil Emotikon, særlig ikke nå når vi skriver langfredag.
    Som du ser er Druschetzky på Hungaroton. Nå har de to siste butikkene deres stengt her nede, og jeg frykter at det kanskje er slutt. Foreløbig finnes de på nett, så lenge det varer....hvis de ikke blir solgt da. Skal lese meg litt opp på dette.
    Har med den kassen med innspillinger jeg måtte la stå sist, du får velge fritt ved hjemkomst ;)

For å holde tråden, nå spilles litt Schumann med Tamas Vasary, fin versjon av Kinderszenen.
    Gleder meg som en liten unge G!!
    Nå spilles M8; WPO - Bernstein her. "Godt" jeg har "ett par andre" også....sånn sett i lys av det jeg skrev i innlegget over. ;)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.127
    Sted
    Trondheim
    Nå er det Sibelius fiolinkonset på radio.

BTW: Dere to må stikke innom en dag og høre på anleggene mine. Nye høyttalere på stua siden du var her emotikon, og Quadene på loftet er jo også byttet ut.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Er det ikke påske, da? Først Pergolesi: Scholl/Bonney, og nå er det jaggu Bachs H-moll på radioen. Må vel heller lette på ræva og rusle en tur i godværet.

B

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Nå er det Sibelius fiolinkonset på radio.

BTW: Dere to må stikke innom en dag og høre på anleggene mine. Nye høyttalere på stua siden du var her emotikon, og Quadene på loftet er jo også byttet ut.
    Jeg takker ærbødigst for innbydelsen. Og jeg sier ditto til deg. Har jo flyttet slik at jeg ser bort på huset ditt.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.127
    Sted
    Trondheim
    Hadde jeg bare hatt adressen...

Siden det er Langfredag passer vel dette:

Jesu 7 siste ord på korset i oratorieversjonen.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg leste i Aftenposten på nett at en person som mener hun bør bli statsminister i landet visste at dagen heter Langfredag fordi det var den lange dagen, den dagen da disiplene ventet og ventet og ventet, det er derfor den heter lang fredag, og det er altså i følge henne ventetiden "før alt det groteske skjedde".

Den personen kan lytte til denne. Det gjør jeg.

L

lasse5214

Gjest
    Nå hører jeg på Truls Mørk som spiller Dvorak i Oslo konserthus.

Nrk2

Det er ståpelsgenerator :)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.127
    Sted
    Trondheim
    Carmen (av alle ting). Bestemte meg for å komme meg gjennom denne boksen etter hvert:

Har alltid vært litt svak for Domingo. Kan for såvidt være enig med dem som mener at Domingo ikke alltid spiller rollene så godt - han er ikke Othello eller Don José, han er Domingo som synger Othello og Don José, men det får jeg tåle. Jeg liker stemmen hans.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Påskemusikk her også i formiddag:
    J.S. Bach; Påske-oratorium BWV249 - Chorale Heinrich Scutz de Heilbronn - Orchestre de Cambre de Pforsheim - Fritz Werner
    Med Maurice Andrè i leadrollen på piccolotrp gjør dette til en fin opplevelse.

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.740
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Påskelammet er fortært, det var svært i år.
    Da passer det med litt lett Bruckner på hodetelefoner.

Symfoni nr. 2, med Jochum og Bayerne

Toeren lyder litt friskere og klarer i denne innspillingen enn med Dresden-orkesteret fra Brilliant-boksen. I hvert fall oppleves det sånn akkurat idag. Ikke aktuelt å teste og sammenlikne så mye, saueskrotten var for tung til det.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ingen sau her; min elskelige gamle mor hadde funnet fram en føggel, også kjent som kalkun. Nå, i pip-pip-ørska er det Buxtehudes Membra Jesu Nostri i Jacobs' tapning som får ledsage vederkvegelsen:

Har jeg nevnt'n før så får det så være.

Bernt K

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.740
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Påske er er fin tid til å få gjort unna nødvendig vedlikehold i hjemmet, så som vask av vinylplater.
    Josef Suk og Jan Panenka ligger nyvasket og spiller Beethoven Op.12 for meg, fra komplett Supraphon-boks.

stjal et bilde fra ebay, igjen, denne gangen med riktig omslag.

Smakfulle og inderlige tolkninger som klinger deilig på mitt ringe stuesystem. Til å bli glad i/av.

Vedlegg

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Påsken innledes med Messiaen og påsken avsluttes med Messiaen

Er ikke sikker på om Rattle får sagt noe som ikke Myung-Whun Chung allerede har sagt, men Berlinerne er flinke nok de.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.740
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Endelig oppe og går med Airfoil og to Airport Express konfigurert med ny router.
    Utrolige små bokser disse AE, mine er adskillige år gamle, kjøpt brukt fra utlandet en gang før jeg fikk dem gratis.
    Spotify Premium brukes stadig mer, absolutt verd prisen for meg.

Messias, del 2. Gardiner og hans englekor.

Vedlegg

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.423
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Pollini begår sine kunster, og gleder meg.

Bare å se det omslagsbildet løfter ånden. En av de mest forfriskende plater jeg har i samlingen.

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    2.020
    Denne spilles nå. Var med blant 15 andre skiver fra en lokal bruktsjappe. Sjekket den i butikken og synes den såg nærmest uspillt ut, men fikk likevel en positiv overraskelse da jeg senket pick-up'en og det var absolutt tyst. Messingen på denne innspilling må bare oppleves. De som lurer på hva det er vinyl har, som andre medier ikke har, trenger bare å høre på denne ;)
    Synes faktisk tolkningen er ganske OK også.
    Steen

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Har lyttet til Soltis Ring i monnelige drag i påsken, og der gikk Gudene inn i ildrøden. Det er tyst her nå. Roberten var så vennlig å la meg låne hans komplette sett med ffss-LPer i påsken.

Nydelige booklets til hver opera, med mengder av tilleggsinformasjon og bilder. Jeg ble bortskjemt. Det ble han også, da han bestilte settet fra eBay, og fikk det for mindre enn det kostet å frakte det hit. Det er fortsatt vinylkupp å få!

Takker for følget.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hørte selv litt på deler av denne Ringen i påska. Den har noe eget ved seg. Som oftest denne jeg trekkes mot, selv om det finnes andre :)
    Om noen vet om boksen i brukbar stand og pris på viny til salgs, kauk ut!!

Ja, jeg vet at påsken er over, men når dette kommer i hus sent kvelden den siste dagen i påsken får det bare stå til;
    Caldara; La Passione di Gesù Cristo Signor Nostro - Angelos Fotiadis, Capella Savaria, Maria Zadori, Timothy Bentch - Savaria Baroque Orchestra - Pál Németh

Rett og slett lekkert fremført. For en fantastisk kontratenor Fotiadis er i rollen som Peter.

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.926
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Maria Zadori er en meget undervurdert tidlig musikk sangerinne. Har bla gjort noen nydelige Handelkantater på Brilliant.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn