Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    emotikon skrev:
    ottone skrev:
    Johan Svendsen - symfoni nr. 1
    Oslo Filharmoniske Orkester, Mariss Jansons

Digitalt låter også fint på vinyl.
    Bra innspilling det der :)
    Den er fin, ja, og jeg blir jo heller aldri skuffet av Jansons/Oslo.

Takk for redegjørelsen om Malek, forresten, glemte det i farten. Virker interessant men har ikke helt fingeren på avtrekkeren for denne ennå.

Her spilles videre, innimellom allslags vårlige sysler.

Bach- filoinkonserter - Arthur Grumiaux

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Det var kommet inn noen kasser med klassisk nede på Råkk & Råll, så jeg tok meg tid til en kikk, mens hunden protesterte. Trist nok var det flere lovende samlinger som hadde plater med stygge riper - Brendel som spiller all pianomusikk av Beethoven, over 21 LPer, og ødelagt. Vandaler.

Men til slutt bar jakten frukter - og jeg fant kremutvalget fra Doratis innspillinger av Haydn. Fire LPer som oppfører seg som om de var nytrukne.
    Symfoniene: 45-59-88-92-94-100-101-103
    Kan ikke klage da.

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.162
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Så ble det Schnittkes konsert for blandakor, etter en heller svett spasertur.

B

Vedlegg

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    Respighi - Feste Romane / The Pines of Rome MFSL 1-507
    Liker disse harde innercover som man ligger plate/i plast trekk inni.
    I mine ører låter denne utgivelsen veldig bra.

Vedlegg

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.433
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Schubert. Døden og Piken med Hagenkvartetten. Stadig innspillingen jeg går til. I dag assosierer jeg den til Wouter Weilandt.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.433
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Stadig Hagenkvartetten. DSCH #3, fra det som vel ble deres siste ordinære utgivelse på DG.
    Ikke lett å tjene penger på kvartettutgivelser med DGs kanapébudsjett må man anta.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.957
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg så en gang reiseplanen til en av AR sjefene i DG. Det var wining, dining, mottagelser og konserter verden rundt i et ustanselig kjør. At det firmaet overhodet noensinne tjente penger er et under.....

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11

Gershwin’s “Rhapsody in Blue” & “An American in Paris” – Boston Pops m/ Fiedler. Chesky nyutgivelse av Living Stereo. Krever en voksen grammofon, men da får en også perspektiv og dynamikk toppklasse.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Du har så mye fint på programmet B. :)
    Tror jeg må ta en tur igjen. Hyggelig selskap er ikke å forakte.
    Var innom din lokale Fretex i dag og plukket med meg noen vinyl og cd plater ;)

Her sluttes nok en nydelig trønderdag av med gitarrrrremusikk. Synes det passer med litt "sydlig musikk" nå når det fremdeles er 24 varme på stua.
    Rodrigo; Concierto de Aranjuez, Fantasia para un Gentilhombre - Orch. National de L`opèra de Monte Carlo - Antonio de Almeida
    Helt grei fremføring, men den "fyrer" liksom ikke heeelt slik jeg hører for meg disse musikkene skal låte.

Vedlegg

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Stadig Hagenkvartetten. DSCH #3, fra det som vel ble deres siste ordinære utgivelse på DG.
    Ikke lett å tjene penger på kvartettutgivelser med DGs kanapébudsjett må man anta.
    Det var nok mange faktorer som i rund sum endte samarbeidet. Det er virkelig beklagelig. I det minste burde syklusen med Beethoven-kvartetter vært fullført. Hagens forlangte tid og retakes som ikke møtes av store selskaper i dag. I tillegg var pressen og salget varierende, noe som faller enkelte av oss tungt for brystet. Perler for svin, altså, men faktum er faktum. Nei, det er synd og skam at stor kunst blir lagt i tvangstrøye av kommers.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hva gjør en om en våkner tidlig om morgenene og ikke skal begynne på jobb før kl 17.30?
    Joda, da finner en frem plater en ikke har hørt før. Så da begynte jeg med denne kl 07.....
    Grieg; op.40, op.34, op.63, The Death of Åse fra op.46, Homage March fra op.56 - NPO - Boskovsky i en finfin ffss innspilling. Orkesteret spiller lekkert, sobert og kraftfullt, men savner litt av folkemusikkens særpreg oppe i all denne "fullkommenheten". Likevel en fin plate å ha i hyllene

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Så noe av det mest spennende jeg har hørt på en stund – sitter her og smiler fremdeles:
    Kodàly; Hàry Jànos Suite – LSO – Tenntstedt
    Disse rytmene og klangene fra denne delen av Europa som jeg blir mer og mer glad i, er her i rikelig monn. Tennstedt har her fått LSO til å låte tilnærmet som Czech Philharmonic Orchestra på sitt beste på 70-tallet. Markatoer og mikrostrukturene på plass. Dette gjør at musikken svinger.
    Hele orkesteret får ta skikkelig av på ”Entrance of the Emperor….” Og det med fotballspilleren Ian Wright som solist på Cimbalom......
    Liker.
    Nevnte jeg at denne innspillingen også sitter som ett skudd?

Vedlegg

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.433
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    awe skrev:
    Valentino skrev:
    Det var nok mange faktorer som i rund sum endte samarbeidet. Det er virkelig beklagelig. I det minste burde syklusen med Beethoven-kvartetter vært fullført. Hagens forlangte tid og retakes som ikke møtes av store selskaper i dag. I tillegg var pressen og salget varierende, noe som faller enkelte av oss tungt for brystet. Perler for svin, altså, men faktum er faktum. Nei, det er synd og skam at stor kunst blir lagt i tvangstrøye av kommers.   
    Lytter til denne nå, og synes den holder normal standard.

Har du gjort deg opp noen mening om den ennå, awe?

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.162
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    emotikon skrev:
    Hyggelig det. Kaffe har jeg flust av.

B

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    berxter skrev:
    emotikon skrev:
    Hyggelig det. Kaffe har jeg flust av.

B
    PM på vei :)

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    I all min travelhet har jeg ikke skaffet den ennå, Valentino. Men i morgen drar jeg til Berlin for å høre Pollini, BPO og Abbado, og da er den nok med i bagasjen hjem. Melder tilbake etter den 17.. Pollini musiserer forresten gjerne med Hagens, leser jeg, og det er nok en grunn til at DG burde skamme seg - med tanke på spennende utgivelser som det aldri kan bli noe av.

V

vredensgnag

Gjest
    Ser dere denne, er det liten grunn til å nøle. Jeg er lettere rystet, og halvveis. Her er det tydelig at man på Sveriges Radio vurderte neste års lisenspott, og sa at det bare var å bruke det man trengte for å sørge for at dette ble en god produksjon.

Svensk er et vakkert språk for sang.

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    vredensgnag skrev:
    Ser dere denne, er det liten grunn til å nøle. Jeg er lettere rystet, og halvveis. Her er det tydelig at man på Sveriges Radio vurderte neste års lisenspott, og sa at det bare var å bruke det man trengte for å sørge for at dette ble en god produksjon.

Har den på DVD, litt usikker på om jeg plukket med meg denne på lp i høst, må sjekke når jeg kommer hjem. Fin intro til opera.

http://www.criterion.com/films/613-the-magic-flute

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Sparer de tre siste sidene til i morgen - nydelig instrument- og stemmegjengivelse fra LP, syns jeg.
    Og enig i at det er en fin introduksjon, har huket en del med Salzburg-versjonen fra 2006, fra da de fremførte alle Mozarts operaer, under festivalen.

Nå spiller Ashkenazy sammen med Ormandy og The Philadelphia Orchestra.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Bergmanns Trollfløjten er en skatt, et must på DVD også. Den tar vi fram og nyter med jevne mellomrom.

Tilfeldigvis spilles Rachmaninoff her også.
    Gary Graffmann spiller Paganini-variasjoner med Bernstein og New York Philharmonic, fra 1964

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Litt vinylsnurr før neste etappe i Maijazzen

Pollini og Quartetto Italiano spiller Brahms kvintett op.34

fin butikk, den der Ringstrøms :)

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    vredensgnag skrev:

Hadde plukket med meg denne sammen med Boulez Das Rheingold som jeg og har på DVD. (Tror jeg ga 10 eller 20 kr pr.boks)
    Lyden på LP er klar bedre en på Criterion DVDen (gjennom DAC XP). Criterion er nok bedre på bilde en på lyd.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Trane skrev:
    Fantastisk flott! Jeg så og hørte henne på Lysøen under Festspillene i fjor, og hører henne meget gjerne igjen. :)

Sitter på Kystbussen og fornøyer meg med Beethoven. Karajan og Berlinerne pleier å fungere godt sammen med Beethovens musikk, så det går i den niende nå.. Har ikke hatt tid til å fordype meg i hele DGG111-boksen den finnes i enda, så det er ofte med litt spenning at jeg går løs på innholdet i den boksen.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Haugesund er like rundt hjørnet nå, så Beethovens strykekvartetter Opus 59 og 131 med Amadeus Quartet får ikke avslutte før reisen er over. Men fin reisemusikk var det. :)

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er fremdeles litt høy etter konserten med Grigory Sokolov forleden.
    Han spilte Schumann op.32, den har jeg aldri hørt før, men den gikk rett inn.
    Vi sitter to her og repeterer og nyter den på Spotify og youtube.

Siste delen, "fughette: leise" er en riktig liten perle, tema minner om andre satsen i den store klaverkvintetten op.44, men det overrasker oss at denne ikke er mer kjent.

Stort rom for tolkning i sånne stykker, og her er noen utvalgte:

Bernd Glemser, på Naxos, gir dette nerve og liv:
    http://open.spotify.com/track/2JO2hRqUoRyvGRvCkFDXLE

Gamle Jörg Demus gjør det på en helt annen måte:
    http://open.spotify.com/track/6MootYgETjqILNTNjAijVG

og Emil Gilels har sin variant:

J.

V

vredensgnag

Gjest
    Sokolov hørte jeg da han spilte i Gamle Logen, i 2002 tror jeg det var. Sitter fortsatt i hodet, den opplevelsen.
    Dessverre hadde jeg andre plikter da han var i Konserthuset nå - så jeg er litt misunnelig.

Men jeg trøster meg med at noen snille mennesker i Tyskland har sendt meg en mint-utgave av denne, som jeg undres om skal inn her eller i jazz? Ser det står Jazz på cover, men jeg sniker den inn her.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Beligske trøfler og kaffe nytes med kammermusikk
    Robert Schumann - kvintett op.44

Først Hagen og Paul Gulda

Så Emerson og Menahem Pressler

Stor musikk, forskjellige tolkninger, meget gode begge to.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    839
    ottone skrev:
    Jeg er fremdeles litt høy etter konserten med Grigory Sokolov forleden.
    Han spilte Schumann op.32, den har jeg aldri hørt før, men den gikk rett inn.
    Vi sitter to her og repeterer og nyter den på Spotify og youtube.

Siste delen, "fughette: leise" er en riktig liten perle, tema minner om andre satsen i den store klaverkvintetten op.44, men det overrasker oss at denne ikke er mer kjent.

Stort rom for tolkning i sånne stykker, og her er noen utvalgte:

Bernd Glemser, på Naxos, gir dette nerve og liv:
    http://open.spotify.com/track/2JO2hRqUoRyvGRvCkFDXLE

Gamle Jörg Demus gjør det på en helt annen måte:
    http://open.spotify.com/track/6MootYgETjqILNTNjAijVG

og Emil Gilels har sin variant:

J.
    Heldiggris, jeg satt på jobb.....

V

vredensgnag

Gjest
    Nå spurte nettopp Pinkerton/Pavarotti om jeg ville ha en whisky, og det kunne jeg ikke takke nei til. Butterfly med venner på vei opp bakken.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn