Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    vredensgnag skrev:
    Ser dere denne, er det liten grunn til å nøle. Jeg er lettere rystet, og halvveis. Her er det tydelig at man på Sveriges Radio vurderte neste års lisenspott, og sa at det bare var å bruke det man trengte for å sørge for at dette ble en god produksjon.

Svensk er et vakkert språk for sang.
    Hadde du ikke nevnt denne her, så hadde den nok samlet støv en stund fremover. Har spilt gjennom hele operaen, og det har blitt både to og tre repetisjoner på noen av platesidene. Forstår din begeistring for denne.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.171
    Sted
    Trondheim
    Har nettopp kommet hjem etter en snartur til Hong Kong og Beijing. Det første som havnet i spilleren var denne:

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    Platespilleren har fått et par måneders pause p.g.a av pendling samt ny digital kilde i hus, men den siste uken har det stort sett blitt spilt vinyl. Nå får denne en ny runde:

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Walter i Mahler er bare pitteliiiite dårligere enn Walter i Bruckner. ;)
    Tror jeg har denne 5. dog en annen utgave et eller annet sted i kassene (ikke fått ordnet vinyl/cd-rommet enda....)

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    Minutten skrev:
    Das Rheingold
    Interessant å sammenligne cover på disse to utgavene. På vinylen står Soltis navn helt sist nede i høyre hjørne, når den så gis ut på cd, så er fokus litt endret...

Vedlegg

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.023
    Sted
    Market Snodsbury
    Anderszewski spelar Szymanowski.

Vart interessert etter å ha sett Anderszewski-dokumentaren ("Unquiet traveller", gjekk på NRK2 for nokre månader sidan) der han fortel om korleis han måtte nærma seg stoffet på ein annan måte enn han måtte med Bach og Beethoven.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.171
    Sted
    Trondheim
    Etter å ha våknet kl 0400, rimelig jet-lagged etter en tur i Asia, har jeg brukt den første tiden av dagen til å spille CD nr. 2 i denne boksen:

Psyché av César Franck, og Orkestersuite nr. 3 av Joseph Jongen

Og nå Gossecs dødsmesse fra samme boks.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.968
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En rimelig gjenutgivelse (med fyldig bok og tekster) av en klassisk 3 CDers innspilling av det klassiske europeiske sangrepertoaret fra overgangen mellom middelalderen og renessansen. Alle som er åpne for å utvide sine referanser bør kjøpe denne!

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Minutten skrev:
    Minutten skrev:
    Das Rheingold
    Interessant å sammenligne cover på disse to utgavene. På vinylen står Soltis navn helt sist nede i høyre hjørne, når den så gis ut på cd, så er fokus litt endret..
    Mannen fikk makt og brukte den, på godt og vondt....

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.968
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Med det jeg kjenner til om Solti, får Wagner være glad han fikk være med på coveret.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    Med det jeg kjenner til om Solti, får Wagner være glad han fikk være med på coveret.
    Wagner var jo dau på det tidpunktet......hadde blitt verre om så ikke var tilfelle ;D

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Det er alltid like hyggelig hvordan denne dagen får en til å spille klassisk musikk, helt automatisk. Etter en felles frokost i byen, har jeg trukket meg hjem til platespilleren mens de andre ser på tog og hører på alskens støy og mas. Det er Stern som har spilt Brahms fiolinkonsert først, mens det nå er Du Pré som spiller Elgar Cello Concertos. Fin kvalitetstid før neste økt med snitter og kaker litt senere, man kan i mellomtiden bytte antrekk i form av en annen pochette :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Anonym skrev:
    Han er iallfall flink til å synge:

Flink nok til at jeg følger ditt eksempel mens jeg gjør meg klar til å dra til skolen til guttungen for å delta i feiringen der. :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Elder har gjort flere bra ting i det senere, og Hallé er visst i ferd med å vise noe av sin fordums glans også. Spennende!

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Elder har gjort flere bra ting i det senere, og Hallé er visst i ferd med å vise noe av sin fordums glans også. Spennende!
    Rett og slett spennende ja. Dette orkesteret kunne virkelig musikk, samspillte med en spesiell klang og intonasjon da de var på sitt beste. De hadde også en super periode på midten av 80-tallet. Ikke hørt noe av dem de siste 15 årene.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vel, plata passerte uten at jeg helt våknet... Ser at kommentarene hos Amazon er overstrømmende, men jeg må nok høre den minst en gang til.
    Nå Casellas andre symfoni m m:

og det var kanskje mer -hugsamt- i kveld.

B

Vedlegg

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    932
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Johanna Martzy med Klemperer og Wand i Brahms & Mendelssohn violinconserter.
    Flott violinistinne som ikke fikk den karrieren hun kanskje burde hatt. Trangt i toppen av violinistmarkedet i femtitallets USA, og Heifetz tok halvparten av plassen.
    Som kvinne var du også utsatt for sexpress den gangen, det sies at Martzy forlot EMI pga at hun ikke ville være med på forslag fra den berømte Walter Legge.

Nå kommer det masse utgivelser med henne, jeg skal ha flere.

Så over til Ginette Neveu med Brahms og Antal Dorati....

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Spennende bekjentskap denne artisten. Nesten så en mer detaljert omtale i historisk-tråden er på sin plass... noen som føler seg kallet?

V

vredensgnag

Gjest
    Vidar P skrev:
    Spennende bekjentskap denne artisten. Nesten så en mer detaljert omtale i historisk-tråden er på sin plass... noen som føler seg kallet?
    Spotify er så hyggelige at de tilbyr hennes Dvorak med Fricsay:

http://open.spotify.com/album/12QHFoyCuPC0rYujBuSj7s

Og konsert for violin og strykere, BMV 1041:
    http://open.spotify.com/album/3FHG6GJDKrnHgVZmIY6lEm

Ravel, Berceuse, i DGG 111:
    http://open.spotify.com/track/6N6KZqRzZatAz9ZDJF82No

Og utvalg med Händel og Bach, fra en 6CD utgivelse som Spotify bare har 1 av:
    http://open.spotify.com/album/5e24jhcZ18zFCpY4Quo3Rd

Jeg hørte platen med trioene da jeg var i England sist, og likte det jeg hørte meget godt. Tenkte jeg skulle finne en kopi på nettet, men det var for dyrt.

Ikke stort jeg vet om henne. Leser på fransk wiki at hun ble utsatt for anklager om at hun hadde samarbeidet med Horthys regime i Ungarn under krigen - hun var født i 1924, så det er mulig hennes kritikere forventet vel mye av henne. Selv viste hun til at hun var internert i Østerrike på det tidspunktet - men da hun skulle opptre i Edinburgh i 1959 nektet den Tsjekkoslovakiske Filharmonien å spille sammen med henne med henvisning til Horthy.

Her er et gullsett man kan vurdere:

http://cgi.ebay.co.uk/Johanna-Martz...ic_on_Vinyl&hash=item4cf6e1e63c#ht_500wt_1156

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Strykekvartetter av Sjostakovitsj, v/ Ederkvartetten. Hvem vet, kanskje det blir flere enn bare denne cd-en:

B

Vedlegg

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.435
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    baluba skrev:
    Anonym skrev:
    Han er iallfall flink til å synge:

Flink nok til at jeg følger ditt eksempel mens jeg gjør meg klar til å dra til skolen til guttungen for å delta i feiringen der. :)
    Terfelangst nocheinmal. Og det bare av å se på omslagsbildet.
    Gode Bryn er god, men jeg fiksern ikke!

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Bah, Terfelangst...
    Etter et lite avvik med Nat King Cole, er det nå den høyt anbefalte plata med Orchesterlieder av Pfitzner som går. Foreløpig svært så bra.

B

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn