Transport og import Kjøp, salg, betaling og transport til og fra utlandet tråden

Tønnes

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
794
Antall liker
516
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
54
Er lynforbannet på Postnord. De herpet en stor pakke jeg sendte og skadet innholdet ganske så mye. Ble sendt i en eske det hadde vært en stor kappsag i, nesten 1 cm tykk og hard papp. Deler av pakken var flerret opp, noe som helt åpenbart var på grunn av grov vold mot pakken. Etter sikkert 30 mails frem og tilbake, dokumentert med bilder av pakkemateriale, fyll o.l så ble krav om erstatning nektet. Hadde det vært en tredjepart involvert i behandlingen av klagen så er jeg 100% sikker på at den hadde gått igjennom tvert. Endte opp med at jeg betalte en betydelig sum til mottaker for at han skulle få dingsen reparert.
Ja dette er noe pokkers greier ,samme for meg,jeg har da og brukt vanlige posten.no og fått tilbake betalt hele beløpet etter en uke.Men pokkers postnor,er det kun en et svar ,og dette tar minst 4 måneder .😤
 
  • Liker
Reaksjoner: ELJ
2

2xJ

Gjest
Er lynforbannet på Postnord. De herpet en stor pakke jeg sendte og skadet innholdet ganske så mye. Ble sendt i en eske det hadde vært en stor kappsag i, nesten 1 cm tykk og hard papp. Deler av pakken var flerret opp, noe som helt åpenbart var på grunn av grov vold mot pakken. Etter sikkert 30 mails frem og tilbake, dokumentert med bilder av pakkemateriale, fyll o.l så ble krav om erstatning nektet. Hadde det vært en tredjepart involvert i behandlingen av klagen så er jeg 100% sikker på at den hadde gått igjennom tvert. Endte opp med at jeg betalte en betydelig sum til mottaker for at han skulle få dingsen reparert.

Pakk ALLTID box i box, med godt med filler imellom !!! Krøll avispapir eller annen papp ellerno har og legg mellom eskene på alle sider !!
 

Tønnes

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
794
Antall liker
516
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
54
Pakk ALLTID box i box, med godt med filler imellom !!! Krøll avispapir eller annen papp ellerno har og legg mellom eskene på alle sider !!
Jeg kjøpe bobbleplast på biltema,fønker som bare det,eske i eske.pakker altid godt,tenker altid på at dette skal ha en tøff tur.men som sakt,jeg bruker nå nimber på dyre saker da.(y)
 

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.139
Antall liker
1.891
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Pakk ALLTID box i box, med godt med filler imellom !!! Krøll avispapir eller annen papp ellerno har og legg mellom eskene på alle sider !!
Det var nærmest boks i boks. Det var tykke pappskiver rund baut med et lass av bobleplast
 

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.139
Antall liker
1.891
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Det neste jeg selger som er litt delikat og ikke har original kartong vil jeg sende med Nimber
 

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.139
Antall liker
1.891
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Ren voldtekt av pakken. Dokumentert med bilder men likevel ingen erstatning. Hadde en lignende opplevelse med posten men da fikk jeg refundert maksbeløpet. Den pakken var også "paranoid" pakket.
Det er som å klage på parkeringsgebyr; ingen tredjepart som tar stilling til hva klagen går ut på. Fikk en bot på det lokale sykehuset fordi jeg hadde parkert på kanten av et skilt som viste "parkering for motorsykler". Selv om jeg sto på oppmerket område med skiltet kanskje 10 cm inn på siden av bilen så fikk jeg bot. Neste gang jeg parkerte der så var skiltet borte. Djevelsk irriterende.
 
2

2xJ

Gjest
Jeg solgte et par Snell M (mange år siden), og jeg lagde en kasse av tykk sponplate, med et kammer til hver høyttaler, og dertil egnet materiale for og beskytte HT inni der igjen. Sendt ifra Beste VestBredden og heeeeeeeelt til Stavanger område.... Null problem selvsagt.
Jeg vil si at største delen av ansvaret ligger hos dem som pakker dette. Det SKAL måtte tåle en støyt.
Uten at jeg vet nøyaktig og forbeholder meg retten til og ta feil nå, men jeg tror tallet på antall pakker i døgnet vil ligge et sted mellom 400 000 og 500 000 !!!
Det sier seg selv at din speditør ikke er spesielt kjærlig med din pakke, selvom det er den du har fokus på. DEM vet jo ikke hva som er på innsiden, om det er teddybjørner eller DAC er og blir det samme...

Når dette er sagt, hvordan er service hos fx Nimber/ andre bud - om pakker blir borte eller ødelagt?
 

Tønnes

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
794
Antall liker
516
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
54
Jeg solgte et par Snell M (mange år siden), og jeg lagde en kasse av tykk sponplate, med et kammer til hver høyttaler, og dertil egnet materiale for og beskytte HT inni der igjen. Sendt ifra Beste VestBredden og heeeeeeeelt til Stavanger område.... Null problem selvsagt.
Jeg vil si at største delen av ansvaret ligger hos dem som pakker dette. Det SKAL måtte tåle en støyt.
Uten at jeg vet nøyaktig og forbeholder meg retten til og ta feil nå, men jeg tror tallet på antall pakker i døgnet vil ligge et sted mellom 400 000 og 500 000 !!!
Det sier seg selv at din speditør ikke er spesielt kjærlig med din pakke, selvom det er den du har fokus på. DEM vet jo ikke hva som er på innsiden, om det er teddybjørner eller DAC er og blir det samme...

Når dette er sagt, hvordan er service hos fx Nimber/ andre bud - om pakker blir borte eller ødelagt?
Pakker som blir sendt på Nimber ,har da en forsikring på max 10000,jeg har kun hatt en skade på nimber,sjåføren bladde opp for hele beløpet som varen kostet.etter dette har jeg nå brukt samme sjåføren i mange år,uten eneste skade.så jeg er meget godt fornøyd .prisen for henting er helt toppers.Han kjører fra agder grensen til oslo og trondheim. :)
 
2

2xJ

Gjest
jeg har kun hatt en skade på nimber,sjåføren bladde opp for hele beløpet som varen kostet.etter dette har jeg nå brukt samme sjåføren i mange år,uten eneste skade.
Høres ut som at det var kontant.....
 

Tønnes

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
794
Antall liker
516
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
54
Høres ut som at det var kontant.....
Ja han ville ikke ta dette igjenom nimber,det blir da dårlig reklame for han ,på grunn av frakta flytta på seg i bilen etter en bråbrems.forstår godt den da.
 
2

2xJ

Gjest
Sånne typer arbeidsforhold kan man virkelig ikke støtte, høres HELT horribelt ut !!!!!!!
 
2

2xJ

Gjest
A: Er det av sparepengene sine han tok dem ?
B. > "kontant betaling" < for arbeidsoppdrag ?

Hvilket scenario tror du - og hva er værst?
 

Tønnes

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
794
Antall liker
516
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
54
A: Er det av sparepengene sine han tok dem ?
B. > "kontant betaling" < for arbeidsoppdrag ?

Hvilket scenario tror du - og hva er værst?
Tro vi to avslutter denne samtalen,OK ha en forsatt god kveld .
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Kommer jo an på hvor og hvordan man bor. Her hos meg hadde jeg gjerne sett at alt kom med Helt Hjem.

På sånn rent generell basis har jeg hatt dårlige opplevelser med så godt som alle fraktselskaper og det verste med dem er at alle som ett har bedriten kundebehandling, som kun har som mål å avskrive seg ansvar og/eller trenere saken din inntil du ikke orker mer. Heldigvis går det som regel bra.
Ikke min erfaring den gang en del av jobben min var å få fraktet ting ut til kunder. Brukte mye mindre transportører som ofte hadde et helt annet forhold til både service yrkesstolthet enn de store maskinene som f.eks. Postnord. Opplevde også at flere av de jeg hadde brukt ble borte, fordi de ble kjøpt opp. Bring og Postnord var sånne jeg bare brukte i ytterste nødsfall.

To hender i samme ræv detta!

Fraktavtalen gjelder for enten Helthjem Privat / Megtildeg eller for PostNord MyPack Go-tjenesten.

Fordelen med Postnord for min del er at man som regel kan velge hentested, og at man nettopp kan velge å hente selv når det passer. Ikke risikere at et eller annet bud-troll bare henger pakken din på gjerdet grytidlig om morgenen.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.580
Antall liker
2.780
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hei.
Litt usikker på hvor jeg skulle poste denne, men here we go:

Jeg har just handlet et hifikomponent fra utlandet, der dialog med selger har vært upåklagelig.
Vi ble kjapt enig om pris inkl frakt, som så ble overført via paypal.
Idag, da jeg skulle hente ut komponenten på posten.no, fikk jeg imidlertid beskjed om å betale 1211,- i oppkrav.....

Hva kan dette komme av? Beats me! Skal nok saktens kontakte posten på mandag, da de i helgene kun har en totalt ubrukelig chatboot tilgjengelig.

For ordens skyld: pakken var merket "gift" (gave), så strengt tatt skal det heller ikke kunne være noe stunt fra toll(u)vesenet

mvh
Proffen
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.043
Antall liker
8.291
Torget vurderinger
1
Moms + gebyr for fortollingen.
Tror ikke det er så enkelt at det bare er å skrive "gift" på pakka...
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.580
Antall liker
2.780
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Men hvordan kan de beregne moms for et produkt som er pakket inn og ikke kan identifiseres uten at pakken åpnes?
Betyr det at toll(u)vesenet har åpnet og sjekket innholdet.....?

mvh
Proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.580
Antall liker
2.780
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Og skal man beregne moms, bør en vel strengt tatt vite hva jeg har betalt.....

mvh
Proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.580
Antall liker
2.780
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Nytt ville innholdet i pakken koste ca 5500 NOK. Da blir det jo 1265,-
Jeg betalte 3500
Har toll(u)vesenet så beregnet moms ut fra nypris, og KAN de det?
Eller skulle momsen vært regnet ut fra det jeg betalte.....? Det blir 805,-
Så kommer kanskje fortollingsgeviret på toppen......

mvh
Proffen
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Gavens verdi gjelder kun opp til 1000kr mht. til å få det innført momsfritt. Er gavens verdi NOK 5000,-, så blir det 25%moms av "gaven" og frakt + fortollingsgebyr. Det stemmer vel noenlunde tipper jeg.
Denne gangen ble du avslørt, men det er lov å prøve igjen neste gang.
 
Sist redigert:

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.580
Antall liker
2.780
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Avslørt og avslørt......
Har ikke bedt selger om å merke pakken som gave, det er hans initiativ....
Verken selger eller jeg har tenkt tanken på å opplyse om hva som ble betalt i handelen.....
Og jeg overlever nok 1200,- i uforutsette utgifter og.
Er mest bare nyfiken på hva de er for.
De stod oppført som oppkrav.
I mitt hode er oppkrav noe som helst benyttes mellom selger og kjøper..........

mvh
Proffen
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.043
Antall liker
8.291
Torget vurderinger
1
Det skal stå en deklarasjon om varens verdi på pakken.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Disse postfolka er iblant smartere enn hva vi tror de er. Og er det merket med gave og størrelsen på pakken tilsier at det mest sannsynlig ikke er en gave, så kan det hende de gjør opp seg sin egen mening om hva pakken e verdt. Så ofte gjør man seg en bjørnetjeneste om det er merket som gave.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.580
Antall liker
2.780
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Disse postfolka er iblant smartere enn hva vi tror de er. Og er det merket med gave og størrelsen på pakken tilsier at det mest sannsynlig ikke er en gave, så kan det hende de gjør opp seg sin egen mening om hva pakken e verdt. Så ofte gjør man seg en bjørnetjeneste om det er merket som gave.
Som sag; at pakken ble merket som gave, er det selger som har valgt å gjøre uoppfordret.

mvh
Proffen
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.983
Antall liker
11.392
Sted
Ytterst i havgapet...
Man kan ikke bare "anta" en verdi... uansett så skal det følge en faktura som spesifiserer hva som er gebyr og mva.... Sjekk pakken for verdiangivelse, og send evt klage...
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.043
Antall liker
8.291
Torget vurderinger
1
Husk at de tar moms på frakten også + moms på fortollingsgebyret. 1211kr høres nokså korrekt ut...
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.086
Antall liker
20.358
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Man kan ikke bare "anta" en verdi... uansett så skal det følge en faktura som spesifiserer hva som er gebyr og mva.... Sjekk pakken for verdiangivelse, og send evt klage...
Presis @Aurora .
Om pakken har vært åpnet, SKAL den merkes tydeligt med en label.
Om det ikke er en verdiangivelse, SKAL posten kontakte mottaker for å få vist faktura, og derpå utrekne moms/gebyr.
Postmedarbeideres evne til å anslå en tilfeldig verdi holder ikke i retten.
@Proffen
Om ingen av disse kriterier er oppfyllt, er det bare å klage på "full speed" :)
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Som sag; at pakken ble merket som gave, er det selger som har valgt å gjøre uoppfordret.

mvh
Proffen
Spiller ingen rolle, resultatet blir det samme. Han gjorde deg mest sannsynlig en bjørnetjeneste. Posten vet at de fleste gaver ikke er gaver, og antok at dette var et forsøk på å unndra seg kommunistgebyret. Skal man få kjøpe fra utlandet må man ta 100% kontroll, inkludert å be selger ikke skrive at det er en gave, hvis da ikke det er avtalt.
 
M

MarkusH

Gjest
Skal i gang med noe motsatt vei rett over helga forhåpentligvis .... Der kjøper har gjort det klart for min del at han er oppmerksom på at han må betale toll/moms selv om pakken går under 5000 kroners grensa (den som posten oppgir som grensa for å betale moms slik jeg forstår det).
Jeg må vel uansett angi hva det er pakka inneholder dog.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.580
Antall liker
2.780
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Disse svenskene, altså..... :ROFLMAO:
Pakken merket som gave, med pakkens verdi oppgitt til 3400 sek......:unsure: Pakken var også merket med innhold: Sbooster...
Easy for toll(u)vesenet.....
Jeg står han av, selv om jeg synes at moms på bruktkjøp er en uting. Momsen er jo allerede betalt en gang......

Men er grensen 1000 eller 5000?

mvh
Proffen
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
I Norge er det 1000,- Men merker man noe med akkurat 1000,- eller 900,- 950 osv, så ber man om problemer...:) De er ekstra påpasselige på ting som er merket som gaver, og spesielt når tilfeldigvis verdien er akkurat innafor.
 
M

MarkusH

Gjest
Greit for MarkusH å være obs på, gjerne...........

mvh
Proffen
Det er ikke jeg som skal betale det uansett .... jeg er selger til svensk kjøper. Så lenge jeg får den over grensa er jeg fornøyd. 😝
 

TheJensizm

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.12.2013
Innlegg
70
Antall liker
16
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hei folkens!

Jeg går med tanker om å bytte ut forsterkeren min og lurer på om det er noen som har erfaring med kjøp av feks Luxman L505UX II (eller AXII for den del), Accuphase E-370 eller tilsvarende snadder brukt fra Japan.
Det ser i alle fall på papiret ut som om man kan spare ganske mye på det, men er det spesielle ting man bør ta med i beregningen?
* 100V vs 230V,
* Shipping/ høy vekt
* Totalkostnad (Toll/ moms osv)
* Annonse/tilstandsvurdering
* Eksemplarets alder
* Kjøpsrettigheter/ forpliktelser

Alle kommetarer tas i mot med stor takk!;)
 

Perrin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
267
Antall liker
286
Torget vurderinger
1
Jeg har kjøpt en platespiller fra hifido, veldig fornøyd med handelen, de pakker enormt bra, sendte med flyfrakt og jeg var heldig som slapp unna å betale mva.
 
Topp Bunn