Transport og import Kjøp, salg, betaling og transport til og fra utlandet tråden

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.462
Antall liker
4.655
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
En fersking her på Torget med 0 innlegg, 0 referanser vil kjøpe min annonserte tonearm . Det er litt rart at en fra utlandet plutselig med 0 innlegg finner fram til min annonse her. Kjøper vil ha varen til utlandet . Har ingen erfaring med salg til utlandet. Så jeg trenger litt råd her, av grunner jeg antar dere skjønner
Akkurat det er nok ikke så merkelig, hvis annonsen dukket opp på Hifishshark og han derfor oppdaget HFS of laget seg en bruker. Brukt hifi er veldig lavt priset i Norge.
Når det er sagt, har jeg også ved et salg sikret meg ved kun å sende etter å ha fått penger på konto - ikke PayPal.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.480
Antall liker
8.002
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
En fersking her på Torget med 0 innlegg, 0 referanser vil kjøpe min annonserte tonearm . Det er litt rart at en fra utlandet plutselig med 0 innlegg finner fram til min annonse her.

Som det sies over, det er ikke merkelig i det hele tatt gitt at annonser her fanges opp av HiFi Shark. Jeg har fått forespørsler om flere ting jeg har lagt ut og også solgt en dings uten problemer. Mot overføring til konto på forskudd selvsagt.
 

Corison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.07.2015
Innlegg
123
Antall liker
282
Har behov for å sende en komponent til USA for "reparasjon" før den selvsagt returneres til Norge. Bruktverdien er på rundt 100.000 og her kommer hovedproblemet mitt. Finnes det noen fraktselskaper som forsikrer pakker til nevnte verdi og som holder til rundt Bergen?
 

FJELL

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2010
Innlegg
181
Antall liker
186
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
En kar fra Nederland ønsker å kjøpe en preamp jeg har lagt ut på finn.no. Overgøring til konto før sending er en selfølge. Hvilke alternativ har jeg vedt. fraktselskap? Bruktverdien er 4k, nypris 70k. Hva med forsikring? Må mottaker betale vat i tillegg eller gjelder det kun nye varer? Mvh Erik.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Kommer an på størrelse og vekt.
Sjekk et seriøst express selskap.
Raskt og sikkert, men koster litt.
Forsikring ordnes samtidig.
"Moms" må nok mottaker regne med å betale.
Spiller ingen rolle om det er nytt eller brukt.
 

sbf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2009
Innlegg
178
Antall liker
214
Torget vurderinger
1
Sendte forsterker problemfritt til Sverige med Posten. Men forsikret for 12k, usikker på hvor mye Posten forsikrer for
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.991
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Hei.
Jeg skal muligens selge noe helvettes dyrt til utlandet (Polen) kommende mnd. Pengene skal bankoverføres før varene hentes.

Sum: 320.000nok ish....

Hva trenger isåfall kjøperen av bankinfo ifra meg?

Er det noe avgiftsfare ifra staten på dette? det er privat brukt salg.

Mvh
skorob.
 

nat

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.572
Antall liker
3.616
Torget vurderinger
6
Hei.
Jeg skal muligens selge noe helvettes dyrt til utlandet (Polen) kommende mnd. Pengene skal bankoverføres før varene hentes.

Sum: 320.000nok ish....

Hva trenger isåfall kjøperen av bankinfo ifra meg?

Er det noe avgiftsfare ifra staten på dette? det er privat brukt salg.

Mvh
skorob.
Han trenger navn og adressen din. Bankinfo som IBAN og BIC/SWIFT.
Du skal ikke betale noen avgifter. Kun lage proforma på salgsbeløpet.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.130
Antall liker
10.593
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Finnes en egen tråd tiltenkt spørsmål som dette. Flytter tråden dit
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.269
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Har netopp sendt 4 kolli til utlandet. Betaling inn på konto først.
Veldig enkelt i posten sin app. Selger mer til utlandet nå enn i Norge om dagen.
 

Keir

Medlem
Ble medlem
24.11.2002
Innlegg
9
Antall liker
1
Sted
Bodø
Hei.

Har en forforsterker jeg selger og har fått forespørsel fra en kjøper i Sverige. Jeg ønsker 20k for den og kjøper synes det er mye å forhåndsbetale.

Noen tips til løsning for postoppkrav?
Kan også kjøre den over grensen og sende den internt i Sverige. Vet dere om det finnes løsning for postoppkrav internt i Sverige?
 

Bulter

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2003
Innlegg
1.660
Antall liker
3.086
Jeg vet ikke om det er noen svensk løsning tilsvarende postoppkrav. Men jeg vil uansett fraråde deg å bruke det. Hvis mottaker ikke henter ut pakken og den returneres, blir du belastet portoutgifter begge veier.
 

Keir

Medlem
Ble medlem
24.11.2002
Innlegg
9
Antall liker
1
Sted
Bodø
Tusen takk for gode tips.
Foretrekker dere direktebankoverføring eller å benytte betalingstjenester som PayPal?
 

Dharmabum

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2010
Innlegg
1.169
Antall liker
1.385
Torget vurderinger
11
Selv har jeg elendig erfaring med salg til utlandet...utrolig mye styr på maange måter. Rett før jul sendte jeg en forsterker til Polen med sporing...sporingen opphørte i det den forlot Norge...sporløst borte i en måned(!) før sporingen ble gjenopptatt i Polen...10 000 meldinger frem og tilbake senere ble kjøper fornøyd til slutt, men det var siste gang for min del.
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.623
Antall liker
1.487
Sted
Sunndalsøra
Jeg bruker Jetcarrier når jeg kjøper enkelte varer fra USA. Da ikke alle sender utenlands. Jeg har en konto som jeg har egen adresse på. Må Booke på forhånd med totalen i US dollar. Da går behandlingen raskere for Jetcarrier. Mange sender fraktfritt innenlands. Dær kan det være en del å spare. Har gått veldig fint til nå. Jeg bestillte en orginal Ford del nylig fra NY. (New York) Da går det fort med sendingen til DE ( Delaware), som også er på øst-kysten i USA. HIFI Høyttalere(elementer), gitarer m forsterkere har også godt fint. Fortolling blir behandet av Jetcarrier.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.507
Ser tråden har anbefalinger til å benytte Posten til utelandsendinger. Mens det trolig går bra for de fleste er det verd å merke seg at Posten ikke tilbyr forsikring. Ved skade får man kun en symbolsk erstatning basert på vekt. Samme gjelder for de fleste aktørene har det vist seg.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Ser tråden har anbefalinger til å benytte Posten til utelandsendinger. Mens det trolig går bra for de fleste er det verd å merke seg at Posten ikke tilbyr forsikring. Ved skade får man kun en symbolsk erstatning basert på vekt. Samme gjelder for de fleste aktørene har det vist seg.
Er det bare til utlandet posten ikke tilbyr forsikring?
I Norge er det automatisk forsikret opp til kr 10000,- med Norgespakke.
Til utlandet bruker jeg alltid DHL Express.
Forsikring kan tegnes når du lager bestillingen.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.507
Jeg testet for sikkerhetskyld nå med Posten sin web i håp om at dem har fått slik ordning på plass. Dessverre mangler fortsatt tilbud om forsikring.
Ansvar
SDR 40 (ca. NOK 400) pr. pakke pluss SDR 4,50 (ca NOK 45) pr. kg. ved skade eller tap.
SDR er valutaform sammensatt av flere ulike valuta. Kursen kan du finne på Norges bank.

--https://www.posten.no/vilkar/pakke-utland
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.244
Antall liker
3.471
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Alltid forhåndsbetaling på bruktkjøp, men mindre det er personlig overtaking eller det er en kamerat som får sakene. Har aldri vært noe problem.
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.570
Antall liker
1.299
Sted
Oslo
Hei. Har mulighet til å få skiftet begge forsterkere i mine aktive Høyttalere, garanti sak fra produsent. Er det normalt at man må dekke utgiftene til frakt selv eller er det produsenten som bør dekke frakt ?

Hvilke frakt selskap er vanlig å bruke og hva vil det vanligvis koste. De veier sirca 35 kg stykk.
 

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Innlegg
222
Antall liker
163
Torget vurderinger
7
Har funnet noe spennende på blocket.se. Men de lar ikke noen fra utlandet lage konto der lengre.. Siden jeg hverken har svensk bank id eller telefon nr så får jeg ikke verifisert kontoen og da heller ikke kontaktet selger. Noen råd om hvordan man kommer i kontakt med selger når hverken mail eller tlf nr er oppgitt?

Edit: fikk en mail fra blocket om grunnen til at de ikke lar meg lage bruker der:

Dessvärre kan man inte verifiera sitt konto om man inte har svenskt Bank-ID alternativt ett telefonnummer från Sverige.

Detta för att kunna säkerställa en så trygg och säker marknadsplats som möjligt samtidigt som vi behåller en kvalitativ plattform till alla våra användare. I och med markant ökade bedrägeriförsök från länder utanför Sverige så har man tagit detta beslutet för att kunna säkerhetsställa en säker marknadsplats.

I dagsläget är detta inte ett beslut som kommer att hävas, men såklart hoppas vi framöver öppna upp för andra länder också! Det var inte ett enkelt beslut att fatta (det gör ju även att vi förlorar kunder, som du säkert förstår) men för våra användares skull var det nödvändigt. Blocket har ingen möjlighet att manuellt verifiera användare.

Noen tips om hvordan man kommer videre?
 
Sist redigert:

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.183
Antall liker
2.648
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Hei. Har mulighet til å få skiftet begge forsterkere i mine aktive Høyttalere, garanti sak fra produsent. Er det normalt at man må dekke utgiftene til frakt selv eller er det produsenten som bør dekke frakt ?

Hvilke frakt selskap er vanlig å bruke og hva vil det vanligvis koste. De veier sirca 35 kg stykk.
Har du hørt med nærmste importør om de kan være behjelpelige i noen grad ?

og er det ikke enkelt å ta ut ampene selv å bare sende de ?



Vanlig vis ville jeg anbefalt ups ,, men akkurat nå har jeg ett helvette med dem ,,, de er fullstendig utilgjengelige for mailer og telefoner og jeg får ikke ff varen mine
Det er slik at jeg vurderer å stoppe å importere fullstendig,, uten full garanti for at varen kommer fra dør til dør uten spørsmål,
Dog er det noen firma som klarer det ,,,ofte italia og usa ,, muligens instruerer de fraktselskapet ?
 

Milkplus

Medlem
Ble medlem
21.07.2019
Innlegg
19
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
I'm potentially going to purchase a pair of speakers from a private seller outside of Norway (Saudi Arabia, to be exact). I'm a little unfamiliar with how the import tax works for a private transaction like this, rather than just buying from an online retailer.

Is there anything I should be aware of? Should the item be marked as a gift? I assume that import tax still applies to second hand things, no?
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.367
Antall liker
1.262
Torget vurderinger
1
I'm potentially going to purchase a pair of speakers from a private seller outside of Norway (Saudi Arabia, to be exact). I'm a little unfamiliar with how the import tax works for a private transaction like this, rather than just buying from an online retailer.

Is there anything I should be aware of? Should the item be marked as a gift? I assume that import tax still applies to second hand things, no?
Tåk tu de customs ån de tellefåon. Dey nåw vått de ruls is. Or shekk toll.no
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.480
Antall liker
8.002
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
The 25% sales tax sadly applies to everything, whether new or second hand. Marking is as a gift is likely pointless, as in order for a gift to be exempt from tax the maximum value must be NOK 1000 or below.

You could ask the seller to mark it as such regardless of course, and even specify the value accordingly, but if there is an obvious and large disparity between the sellers valuation and the perceived value of the speakers you might be inviting substantial scrutiny and copious paperwork.

Also, the seller will of course not be able to insure the speakers for any greater value than the one declared, so if they're damaged in transit, or simply disappear, you'll be up the river with no paddle.
 

Milkplus

Medlem
Ble medlem
21.07.2019
Innlegg
19
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
The 25% sales tax sadly applies to everything, whether new or second hand. Marking is as a gift is likely pointless, as in order for a gift to be exempt from tax the maximum value must be NOK 1000 or below.

You could ask the seller to mark it as such regardless of course, and even specify the value accordingly, but if there is an obvious and large disparity between the sellers valuation and the perceived value of the speakers you might be inviting substantial scrutiny and copious paperwork.

Also, the seller will of course not be able to insure the speakers for any greater value than the one declared, so if they're damaged in transit, or simply disappear, you'll be up the river with no paddle.
Thanks for the info. And it's pretty much as I expected. Not to sound shady, but is it common practice to undervalue stuff when importing secondhand? Obviously the risk is there for insurance purposes and even if it was an extra 1000 or so krone on top I think it would om to stomach but once you start getting into the many thousands it starts to feel a bit crazy.
 

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Innlegg
1.925
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
2
Thanks for the info. And it's pretty much as I expected. Not to sound shady, but is it common practice to undervalue stuff when importing secondhand? Obviously the risk is there for insurance purposes and even if it was an extra 1000 or so krone on top I think it would om to stomach but once you start getting into the many thousands it starts to feel a bit crazy.
You can ask the seller for a "reduced shipping value". The extra VAT is certainty, but the lost package is much less linkely. When you go on a vaction abroad and use your credit card, any sum above a certain value is reported to the norwegian customs (I do not remember the exact sum, but maybe 3k NOK?). Not sure how it works with items that you buy from other countries and pay through e.g. Paypal.
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.395
Antall liker
1.282
Sted
Horten
I'm always wondering why a seller would take on all the risks related to possible document- & tax-fraud including insurance-issues++, so that the buyer could save some in VAT? :unsure:
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.480
Antall liker
8.002
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
It used to be a quite commonly used method when we still had lower limits for when sales tax was applied and before the cost of shipping was included. Asking the seller to specify a value of 960,- rather than the real value of 1.150,- (or whatever, when the value limit was 1000) and so avoiding an extra cost of 25% was obviously rather tempting.

For things of a presumably significantly greater value, like speakers, I don't know if it has ever been anything like a common practice.
 

RogA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2017
Innlegg
143
Antall liker
77
Sted
Kristiansand
Hei, Har lagt inn en bestilling på et par nye skumringer hos Audiofriends i Nederland. Kvitteringen har kommet, men jeg har sendt de spørsmål i flere runder og de svarer ikke. Flere som har samme opplevelsen?
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.862
Antall liker
17.394
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Hei, Har lagt inn en bestilling på et par nye skumringer hos Audiofriends i Nederland. Kvitteringen har kommet, men jeg har sendt de spørsmål i flere runder og de svarer ikke. Flere som har samme opplevelsen?
Ikke opplevd her men tipset til neste gang er still spørsmål først, så legge inn ordre.
 

RogA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2017
Innlegg
143
Antall liker
77
Sted
Kristiansand
Ikke opplevd her men tipset til neste gang er still spørsmål først, så legge inn ordre.
Mangler ikke noe på troverdigheten ved bestilling her, men spørsmålet er mer om responstiden de har og om noen har erfaring med at det tar tid.
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.066
Antall liker
3.484
Torget vurderinger
8
Hva er beste måte å en forsterker til kina på?
Ser det er billig å sende med posten, men det kan se ut som om de ikke tilbyr noe særlig i forsikring på pakken.
DHL på den annen side gjør det men er kjempedyrt.
Forslag mottas med takk :)
 
Sist redigert:

jan_eriks

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
438
Antall liker
117
Jeg er blitt bedt om å oppdatere kontoen min med lewgitimasjon. Har flere ganger sendt de bilde av front/bak men uansett dukker beskjed opp igjen ila noen dager
Flere som har hatt dette problemet?
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.395
Antall liker
1.282
Sted
Horten
Jeg har vel hatt min ebay-konto i godt over 20 år nå, men aldri blitt bedt om å måtte legge inn legitimasjon. Hva skulle ebay med det? :unsure:
Sjekket at det ikke er fake?
 

jan_eriks

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
438
Antall liker
117
Jeg har vel hatt min ebay-konto i godt over 20 år nå, men aldri blitt bedt om å måtte legge inn legitimasjon. Hva skulle ebay med det? :unsure:
Sjekket at det ikke er fake?
Definitvt ikke fake. Dukker opp både på kontoen min og appen
 
Topp Bunn